democratie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: democratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 13:54

rien10 zou zeggen ga kandideren in de politiek. Inhoudelijk ga je er gewoon niet op in. Dan pas je er wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:54

Maar het is ook gewoon obsessief met dat ene narratief bezig zijn, terwijl de coronauitbraak niet gaat om alleen een geneesmiddel maar heel veel aspecten heeft. Vanaf de dierenhandel en onveilige situaties (waar wij er dus ook nog een aantal van hebben met de intensieve veehouderij), veel wereldwijd reizen, politieke chaos waardoor gezamelijk optreden bij dit soort situaties niet lukt, voldoende kennis over het virus en een nieuwsgierige houding om ook steeds meer te leren en je observaties te verfijnen (die ik dus echt heel erg mis bij het RIVM en de regering), praktische maatregelen, beschermingsmiddelen, goede diagnostiek (met voldoende tests en interesse in andere aspecten, want nu wordt de test als een heel binair instrument genomen, en ook dat hoeft niet), interesse in de verspreiding (en indien gewenst, gerichte indamming), en dan ook vitamines, mineralen, preventieve mogelijkheden, geneesmiddelen (verschillende!), behandelingen voor zeer zieke mensen, en uiteindelijk vaccins.

Maar dat is best wel heel breed. Terwijl de kritiek maar aanhaakt aan 1 heel klein onderdeel ervan, en alleen maar daar obsessief mee bezig is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 13:56

Dinopino schreef:
rien10 zou zeggen ga kandideren in de politiek. Inhoudelijk ga je er gewoon niet op in. Dan pas je er wel.

Dat is goed. Ga ik doen.

Overigens ben ik wel inhoudelijk op je post in gegaan. Maar de politiek in gaan is zo'n slecht idee nog niet.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:01

Dinopino, misschien moet je eens een tijdje gaan verblijven in een land waar de democratische waarden echt op het spel staan. Denk aan Brazilië of Hongarije, landen die alleen in naam nog democratieën zijn. Of probeer Rusland, of China. Hier in Nederland kun je tenminste vrijelijk en openlijk kritiek uiten op de overheid, zonder dat je bang hoeft te zijn dat je de mond gesnoerd wordt, je opgepakt wordt, of erger. Je màg losgaan op Twitter over Halsema. Je màg schande spreken van het coronabeleid en daar allerlei complottheorieën over spuien. En je kunt gebruikmaken van je stemrecht.

Dus ja, we leven nog steeds in een democratie, en als jij een aantal landen kunt noemen waar het op dat vlak beter geregeld is dan hier (graag onderbouwd), dan hoor ik het graag van je.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 14:01

rien10 dank je voor deze enorme bijdrage en uitdragen van je mening. Begrijp dat je je wel kunt vinden dat er nu mensen sterven. Dan is het gewoon geen democratie meer.

Shadow er zijn heel veel dingen en dit artikel is maar een voorbeeld. Wat de regering de laatste jaren zijn bevolking heeft afgenomen klopt gewoon niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:03

Ach, wat ben je weer woorden bij mensen in de mond aan het leggen. Geloof wat je wil Dinopino.
Je weet helemaal niet hoe ik denk over de maatregelen die onze democratische regering heeft genomen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 14:04

Askja ik zou graag naar Rusland gaan. Had er ook een afspraak voor een leuke trektocht. Maar de vraag ging over onze democratie dus ik weet niet wat andere landen daar mee te maken hebben. Je woont toch in Nederland.

Dus wat jij van mij allemaal vind vind je belangrijker te benoemen, dan duidelijk aan te geven dat je het niet erg vind dat er onder je ogen mensen onnodig sterven.

rien10 dat kan ik ook niet weten, daarvoor antwoord je te (uit)gebreid met oneliners. Veel wijzer zijn we nog niet geworden hoe je over de democratie denkt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:10

Ik vind democratie een groot goed. Ik vind dat wij in een land leven waar het allemaal goed geregeld is en ik ben blij dat ik in Nederland woon.
Sommige zaken, maatregelen en situaties die zijn ontstaan, wel of niet door de Corona crisis, maken dat ik moet zuchten, mijn vraagtekens zet bij die betreffende toestand. Maar over het algemeen gaat het m.i. goed. Wij hebben allemaal te eten, armoede is in ons land een klein begrip. De volksgezondheid is goed geregeld, onderwijs is er voor alle Nederlanders.
Voor wat betreft de zaken die ik minder prettig vind probeer ik (bij mijzelf en mijn eigen gedrag) te veranderen wat daarin te veranderen valt. Bij zaken die ik minder prettig vind en waarin ikzelf niets kan doen (met mijn eigen gedrag) ga ik na wat ik bij de eerstvolgende verkiezingen moet stemmen om die zaak wel zo te maken dat ik mij daar prettig bij voel.
Zo werkt een parlementaire democratie voor mij het beste. Doen wat je zelf kan, stemmen op degene die jou het beste vertegenwoordigd.
En ja, nogmaals ja, ik vind nog steeds dat Nederland een democratisch land is.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 14:24

Rien10 dat ik vind een mooie gedachte. Zou je ook nog zo vinden wanneer je wist dat de regering moedwillig mensen laat sterven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:24

De regering laat niet moedwillig mensen sterven dus dat is niet aan de orde.

Overigens vind ik dat je opmerking over mijn onliners terecht is, ik zal, als ik vind dat jij nonsense verkondigt niet meer reageren in plaats van met een onliner.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:28

Dinopino schreef:
Askja ik zou graag naar Rusland gaan. Had er ook een afspraak voor een leuke trektocht. Maar de vraag ging over onze democratie dus ik weet niet wat andere landen daar mee te maken hebben. Je woont toch in Nederland.

Dus wat jij van mij allemaal vind vind je belangrijker te benoemen, dan duidelijk aan te geven dat je het niet erg vind dat er onder je ogen mensen onnodig sterven

Die laatste uitspraak is geheel voor jouw rekening, die is echt te zot om serieus op in te gaan.

Ik ben godsblij dat ik in Nederland woon. Waar de regering openlijk is over het Coronabeleid, en er het beste van probeert te maken - wat ingewikkeld genoeg is em waar dus ook fouten en verkeerde inschattingen bij gemaakt worden. Dat is namelijk menselijk. Maar daar is tenminste openheid over.
Dat men voorzichtig is met het toepassen van een medicijn waarvan het positieve effect op corona zacht uitgedrukt nog behoorlijk onduidelijk is, en waarvan bovendien de potentiële bijwerkingen niet misselijk zijn, vind ik heel begrijpelijk. Dat heeft m.i. ook niets te maken met de vraag of wij in een democratie leven.

Nog een tip: wellicht kun je een petitie starten voor een referendum over het toelaten van hydroxychloroquine. Zo kun je je bezorgdheid omzetten in het gebruikmaken van je democratische grondrechten. Dat lijkt mij constructiever dan hier de discussie in een cirkeltje te laten draaien.
Succes!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:32

Dinopino schreef:
Ja en dat weet je omdat je dat ergens gelezen hebt. Of werk jij met dat middel?
Hoe kun je zeker weten dat dat wat je zegt klopt. Heb jij recherche gedaan buiten media om?
Wanneer je niet 100 % zeker bent vind je nog steeds dat we moeten wachten tot de verkiezingen, zodat er meer mensen onnodig sterven?

Allebei. Heb op corona-afdelingen gewerkt en ben Evidence Based Practice-hobbyist. Ik denk dat wel of geen inzet van dit middel bij deskundigen zou moeten liggen en niet bij de overheid, zoals dat nu ook het geval is. Daarnaast is er gewoon meer onderzoek nodig naar de veiligheid.

tamary schreef:
Astorga schreef:
Hydroxychloroquine (al dan niet icm zink) is nog steeds geen bewezen geneesmiddel bij COVID-19. In het begin van de uitbraak in Nederland werd dit middel aan bijna alle in het ziekenhuis opgenomen patiënten gegeven, vanwege hoopvol wetenschappelijk onderzoek. Helaas bleken de klinische resultaten teleurstellend. Er wordt nu nog wel onderzoek gedaan naar het middel, maar buiten de onderzoeksopzet om wordt het niet meer voorgeschreven om te voorkomen dat er meer schade dan goed gedaan wordt.

Conclusie van onderzoek waar Dinopino naar verwijst was dacht ik dat het wel zou werken en veilig zijn, maar! dan moest het meteen bij de eerste symptomen gegeven worden ipv als laatste redmiddel bij patienten die al in coma op de IC liggen. Als dat correct is omdat de werking anders te sterk is voor het lichaam om aan te kunnen, is dat zeker een terecht punt van kritiek. Echter is er ook een beperkte hoeveelheid van dit middel beschikbaar en dat maakt het zonder bewijs uitdelen ervan aan iedereen die verdachte symptomen heeft alsof het een asperientje is ethisch problematisch. Er zijn nl mensen die dit middel slikken ivm chronische klachten en die zonder zetten is ook niet acceptabel.

Nu er minder patienten zijn en de vraag lager qua hoeveelheid, zou het zeker interessant zijn om een testonderzoek te starten bij patienten die ziekenhuis nodig hebben (ook ivm goed kunnen monitoren van wat het doet), maar ook daar zitten flinke haken en ogen aan, incl. terechte kritiek van nabestaanden van de patienten die al overleden zijn, mocht dit middel inderdaad zo goed werken als die arts uit de gelezen onderzoeken concludeert.

Het middel werd al gegeven bij patiënten op verpleegafdelingen, die dus (nog) niet op de IC hoefden te liggen. Hoe gezonder iemand is waarop je test, hoe minder nadelen van het middel acceptabel zijn. Je wil niet dat mensen schade ondervinden aan het medicijn als ze van de ziekte zelf minder tot geen schade hadden opgelopen. In het ziekenhuis kun je mensen beter monitoren voor bijwerkingen als hartritmestoornissen of leverfunctiestoornissen, dat lukt niet wanneer je het bijvoorbeeld huisartsen in grote getale voor laat schrijven.
Mijn beeld tnt is iig dat het geen wondermiddel is, dus voor kritiek van nabestaanden zou ik niet zo bang zijn. Daarnaast wordt het middel regelmatig slecht verdragen, waardoor er voortijdig gestopt moet worden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:33

Nederland is een constitutionele democratie en dat betekent dat we in de plaats van een president een koning hebben. En aangezien koningen via erfopvolging benoemd worden, kom ik daar niet voor in aanmerking.

Wat het geneesmiddel betreft. Er is één studie, die positieve effecten laat zien. Daartegenover staan negen onderzoeken, die negatieve effecten laten zien. Er zijn zelfs aanwijzingen dat het middel dodelijker is dan de kwaal. Als je Dinopino heet en wilt trollen, dan kan je heel gemakkelijk alleen die ene bron als uitgangspunt nemen en de rest negeren. Maar als je de democratisch gekozen regering bent, moet je wel rekening houden met die andere onderzoeken. Die hebben namelijk het probleem dat ze niet in Lalaland leven en dat de keuzes, die ze maken consequenties hebben, waar ze rekening mee moeten houden. Wat ik gelezen heb, heeft de WHO het onderzoek van dit geneesmiddel weer opgepakt en zullen we de resultaten daarvan toch echt moeten afwachten voordat we weten hoe effectief het is, in welke situaties het effectief is en of de risico's tegen de voordelen opwegen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:36

Juist, helder, geen speld tussen te krijgen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:46

Een quote voor de mensen die hier op bewonderenswaardige manier hun best doen:
Mark Twain — 'Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 14:49

Astorga je schrijft eerst dat het middel niet meer wordt toegepast en nu schrijf je dat het wel wordt toegepast?

Precies Kuggur ik heb ook geen beargumentatie van jou gezien.Dus snap ook niet helemaal wat je dan hier doet. Natuurlijk mag je reageren. Maar het is ook zinvol steeds te schrijven dat je niet moet reageren. Interessant uitgangspunt. Want je reageert dus wel met de intentie dat je niet moet reageren.

Aksja dat we een monarchie zijn lijkt me nu ook niet echt iets om trots op te zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:52

Dinopino (dit is geen onliner) jij maakt echt OVERAL een probleem van. Dat helpt niet mee aan de discussie en aan de leesbaarheid van dit forum.

Kuggur mag reageren. Ook al staat dat jou niet aan. Er is geen "Kuggur mag niet reageren" regel op Bokt. Jij kan dat poedersuiker vinden, maar Kuggur mag reageren.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 14:54

Dinopino schreef:
Astorga je schrijft eerst dat het middel niet meer wordt toegepast en nu schrijf je dat het wel wordt toegepast?

In Nederland wordt het alleen binnen een wetenschappelijke studie toegepast momenteel, niet meer in grote getale dus. Dat heeft een reden, maar die heb ik al beschreven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:00

Dinopino schreef:

Precies Kuggur ik heb ook geen beargumentatie van jou gezien.Dus snap ook niet helemaal wat je dan hier doet. Natuurlijk mag je reageren. Maar het is ook zinvol steeds te schrijven dat je niet moet reageren. Interessant uitgangspunt. Want je reageert dus wel met de intentie dat je niet moet reageren.

Aksja dat we een monarchie zijn lijkt me nu ook niet echt iets om trots op te zijn.

Monarchie is voor mij een stuk meer lange termijn visie, iets wat een politicus die over 4 jaar herkozen wil worden veel minder aandacht en motivatie voor heeft.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 15:04

rien10 schreef:
Dinopino (dit is geen onliner) jij maakt echt OVERAL een probleem van. Dat helpt niet mee aan de discussie en aan de leesbaarheid van dit forum.

Kuggur mag reageren. Ook al staat dat jou niet aan. Er is geen "Kuggur mag niet reageren" regel op Bokt. Jij kan dat poedersuiker vinden, maar Kuggur mag reageren.

Het herhalen van wat ik schrijf schiet ook niet op

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:06

;(
Dinopino schreef:

Het middel werd/wordt toegepast, maar het bleek niet voldoende te helpen en momenteel wordt er een studie naar gedaan.

Dat het middel bewezen werkt en wordt tegengehouden door de regering is echt onzin :')

Ik ben echt benieuwd hoe je toch al die conspiracy’s verzonnen krijgt :=
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 04-06-20 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:06

Dinopino schreef:
rien10 schreef:

Het herhalen van wat ik schrijf schiet ook niet op

Ik begrijp niet wat je bedoelt Dinopino. Dit is een korte vraag, maar geen oneliner, maar interesse in wat je bedoelt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 15:07

Monarchie benoemde ik ook niet als eerste. Geloof italie is vanaf 1 september iets van een dictatuur gaat worden. De provincie waar ik woon behoort sinds kort tot Frankrijk. Is best wel interessant wat er allemaal gebeurd.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-20 15:09

Verootje ik daarentegen ben weer benieuwd hoe jij dat allemaal weet? Kijk Karl66 heeft gemerkt dat de WHO het middel weer gaat testen. Vraag je je niet af waarom ze uberhaupt gestopt zijn?
En vind je dit artikel totaal voor jou gevoel de plank mis slaan?

https://www.xandernieuws.net/algemeen/e ... vcG86jjy8o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 15:36

Dinopino schreef:
Shadow er zijn heel veel dingen en dit artikel is maar een voorbeeld. Wat de regering de laatste jaren zijn bevolking heeft afgenomen klopt gewoon niet.

Maar dat is dus het frustrerende aan aluhoedjescomplotten: dat het heel erg betekenisloos is. Je wilt wel constateren dat het 'gewoon niet klopt' maar tegelijkertijd wil je niet concreet en specifiek kijken wat dat dan betekent of wat we daarmee moeten doen. Dat is complottheorie om de complottheorie, en uiteindelijk is het holle leegte. Want het interesseert je niet eens echt of het middel daadwerkelijk werkt, vooral het gevoel dat er een stiekeme groep is die jou iets afneemt is belangrijk. Inhoud is daar ondergeschikt aan.

Terwijl ik al aangeef: er is genoeg om realistisch commentaar op te hebben. Dingen waar we ook wat mee moeten doen, waar ik graag discussies over zou voeren, waar ik zeker ook graag gevolgen aan zou zien. Maar dat ga je dan niet aan.