'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:38

sevke schreef:
Ali controleert bv ook Blokker.
Verder nog even : duur is niet altijd duurZAAM. Niet omdat iets van een duur merk is, zeker wat betreft kledij!, dat het etisch/duurzaam geproduceerd werd. Eerder zelf integendeel. Kijk maar eens op het etiket van uw dure sweater: made in China, India of Bangladesh. Als je geluk hebt made in Turkey.

Made in Portugal en Spain. :)

MightyMike

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:44

Beetje vergelijkbaar met mijn voorbeeld Kinke en zo zonde dat de 'originele' bedrijven hierdoor niet kunnen blijven bestaan..

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:52

MarlindeRooz schreef:
Ben wel benieuwd waar deze anti-China mensen hun kleding en kinderspeelgoed kopen? Denk je nou echt dat alles wat in normale winkels ligt (Zara, Intertoys, only etc) vrij is van kinderarbeid en schadelijke werkomstandigheden? Geloof je echt in dat sprookje?

Eigen kleding vind ik lastig, al zorg ik wel dat ik geen fast fashion koop en vooral tijdloze stukken die niet na één seizoen de kledingcontainer in kunnen.

Voor m’n kinderen koop ik grotendeels Europees geproduceerde kleding.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:54

MightyMike schreef:
Beetje vergelijkbaar met mijn voorbeeld Kinke en zo zonde dat de 'originele' bedrijven hierdoor niet kunnen blijven bestaan..

Jep, en zo zijn er zoveel helaas.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 13:56

Ben zeker geen moraalridder, ongetwijfeld zijn er dingen die ik koop waar kinderarbeid oid achterzit, onwetend. Maar wetend namaak kopen, die evt ook nog gevaarlijk voor de gezondheid is alleen maar omdat het in mijn portemonnee scheelt, doe ik niet aan mee.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:00

MarlindeRooz schreef:
Ben wel benieuwd waar deze anti-China mensen hun kleding en kinderspeelgoed kopen? Denk je nou echt dat alles wat in normale winkels ligt (Zara, Intertoys, only etc) vrij is van kinderarbeid en schadelijke werkomstandigheden? Geloof je echt in dat sprookje?

Maar dan is het wel veilig voor ons gebruik volgens Europese voorschriften.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:03

elnienjo schreef:
MarlindeRooz schreef:

Maar dan is het wel veilig voor ons gebruik volgens Europese voorschriften.

Dat is toch niet het punt dat ze wil maken?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:25

MarlindeRooz schreef:

Nee dat geloof ik niet en daarom heb ik dat ook niet.
Ik koop merken die dat wel zijn. Zijn er genoeg :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:31

Er worden hier verschillende dingen besproken denk ik?

namaak, dus een rip off en dan een (slecht) lijkend logo erop geplakt

Of spullen die nergens anders te krijgen zijn.. zoals mijn sleutelhanger die ik ooit bij Wish gekocht heb. En die geen gevaar oplevert voor de volksgezondheid

En dan nog de gewone dingen die bijv Apple daar laat maken, door werkers die het niet echt heel goed hebben (maar waar wel een keurmerk op komt, uiteindelijk).

althans, ik denk dat het over een aantal verschillende producten gaat?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:50

MightyMike schreef:
Ben zeker geen moraalridder, ongetwijfeld zijn er dingen die ik koop waar kinderarbeid oid achterzit, onwetend. Maar wetend namaak kopen, die evt ook nog gevaarlijk voor de gezondheid is alleen maar omdat het in mijn portemonnee scheelt, doe ik niet aan mee.

denk je ook zo over het voedsel dat je koopt?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 14:55

Geef toch aan dat ik zeker geen moraalridder ben Juval. Wil zeker wel bewuster worden van wat we kopen, van het meerendeel in de winkel heb je als consument geen idee hoe het product gefabriceerd wordt, en ja, wellicht zit daar wel wat tussen wat niet geproduceerd is zoals wij het hopen. Mijn frustratie zoals tig keer in dit topic is aangegeven bij Ali en Wish zit hem in het feit dat het gepikte ontwerpen zijn van andere bedrijven, namaak dus. Ik ken een aantal kleine, hardwerkende bedrijfjes die dit overkomt en het hierdoor heel moeilijk hebben om te blijven bestaan. In de hoop dat mensen zich bewuster worden wat ze kopen, ook ik word hier bewuster, lees over gevaren voor de gezondheid ed, nog meer reden om er niet te kopen. Over de rest van producten bij andere bedrijven ga ik hier zeker niet pretenderen, en heb ik volgens mij ook niet gedaan, dat ik daar een expert in ben waar het allemaal vandaan komt. Dus vind het een rare aanval Juval.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:02

MightyMike schreef:
Geef toch aan dat ik zeker geen moraalridder ben Juval. Wil zeker wel bewuster worden van wat we kopen, van het meerendeel in de winkel heb je als consument geen idee hoe het product gefabriceerd wordt, en ja, wellicht zit daar wel wat tussen wat niet geproduceerd is zoals wij het hopen. Mijn frustratie zoals tig keer in dit topic is aangegeven bij Ali en Wish zit hem in het feit dat het gepikte ontwerpen zijn van andere bedrijven, namaak dus. Ik ken een aantal kleine, hardwerkende bedrijfjes die dit overkomt en het hierdoor heel moeilijk hebben om te blijven bestaan. In de hoop dat mensen zich bewuster worden wat ze kopen, ook ik word hier bewuster, lees over gevaren voor de gezondheid ed, nog meer reden om er niet te kopen. Over de rest van producten bij andere bedrijven ga ik hier zeker niet pretenderen, en heb ik volgens mij ook niet gedaan, dat ik daar een expert in ben waar het allemaal vandaan komt. Dus vind het een rare aanval Juval.

Ik volg het vlog van Elise Dingen, die kwam op ten duur ook met een vlog over copywrite. Ze vond stickers op Ali die afbeeldingen bevatten van een illustrator die daar veel werk aan heeft gehad. En die ziet er dus geen cent van.

En dat is dus gewoon niet OK. Dus ik sluit mij bij jou aan.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:07

Precies Tallie! Zo oneerlijk..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:26

Dat vind ik inderdaad heel wat anders. Je hoort geen afbeeldingen te jatten. Daar heb ik bij fotografie ook een hekel aan en is mij ook al meerdere keren overkomen helaas. En dat is ook grensoverschrijdend. Een foto van mij staat nu in een blad uitgegeven door de VVV van Dahab. Leuk, maar ik wist van niets en er staat zelfs geen bronvermelding bij.
Dus stickers, foto's en logo's overnemen ben ik ook echt op tegen.

Een ontwerp jatten? Dat is soms heel moeilijk te bewijzen, want als er geen patent op zit, wie heeft dan van wie gepikt? Je ziet dat helaas vaker, iemand bedenkt wat en vraagt geen patent aan en ook dan zijn er gewoon Europese westerse bedrijven die het ontwerp gebruiken zonder overleg met de bedenker. En dat kan al gewoon het meelezen van een topic op bokt zijn. Iemand bedenkt wat, werkt het uit en hup een bedrijf gaat er mee aan de haal. Niet netjes, maar helaas op de grens van wat mag.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:29

Mijn voorbeeld is niet op de grens. Patent zit erop, catalogi wordt al maanden eerder gedrukt. Als designer ontvang je samples, en op het moment dat het op de markt is gebracht worden de stempelafbeeldingen door bedrijfjes in China die bij Ali en Wish aanbieden letterlijk geheel gekopieerd. Duidelijk wie er eerst is, met zorg wordt er maanden gewerkt aan ontwerpen en dan staat het voor 10% van jouw prijs op deze sites een paar dagen na lancering. Al je werk voor niets en ze komen er mee weg helaas..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:32

Maar hoe kan dat dan MM?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:35

Dan mag het niet, want er zit patent op. En ja, dan baal je echt.
Ik vind het gebruik van afbeeldingen van de echte merken ook storend. En ja, daar doe je ook niets tegen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:40

Nou ja dat zie je ook in de Netflix Docu over make up.. het wordt echt zo goed als 100% nagemaakt inclusief merklogo..

En dan tóch zitten er spelfoutjes of afwijkingen in.. dat is dan wel weer heel slordig (of is dat een maas in de spreekwoordelijke wet?)

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:57

Geen idee hoe dat allemaal precies kan. Er lopen al jaren rechtzaken hierover bij een bepaald (net iets groter) bedrijf, maar daar weet ik de details niet van. Ik kijk aan de zijlijn mee natuurlijk, maar het blijft door gaan helaas. Soms is er een haartje van een popje minder aangebracht, of een vinger iets dikker/dunner, afbeelding net een paar mm groter of kleiner, misschien zijn dat net de mazen in de wet. Verschil is met het blote oog niet te zien, behalve de kwaliteit van de stempels als voorbeeld in dit geval is triest, maar de afbeeldingen zijn dus tot in detail overgenomen. En dan genoeg van deze kleine bedrijfjes die hetzelfde overkomt, wellicht dan geen patent hebben, maar uiteindelijk net zo brutaal en oneerlijk dat hen dit overkomt..
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 25-02-20 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 15:59

Er is een hele poos nep gelpolish van cnd in omloop geweest (misschien nog?), was echt moeilijk van echt te onderscheiden, behalve de prijs en de kwaliteit

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:10

juval schreef:
denk je ook zo over het voedsel dat je koopt?
Jazeker, ik heb nog nooit een zakje nep-aardappels bij Ali gekocht.

LadyMadonna schreef:
Maar hoe kan dat dan MM?

Antwoord:
Citaat:
Het grootste probleem is al jaren dat China geen enkel respect heeft voor intellectuele eigendom.
Zie: https://www.vno-ncw.nl/forum/valt-xi-ji ... -van-china

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:31

Ik denk dat als iedereen zwom in het geld, er een stuk vaker producten van dichtbij huis zouden worden aangeschaft.

Ik zou ook liever vlees kopen van bijvoorbeeld koopeenkoe.nl

Speciale vuilniszakken gebruiken die beter zijn voor het milieu.

Bio hondenpoepzakjes kopen ipv plastic.

Mijn tanden poetsen met een bamboe tandenborstel.

Merkproducten kopen van bijvoorbeeld ruffwear, die in de usa gemaakt worden.

De realiteit is echter dat ik niet zo rijk ben.

En dus koop ik goedkope plastic vuilniszakken en poepzakjes, koop ik het goedkoopste vlees uit de supermarkt en poets ik mn tanden met een gangbare plastic tandenborstel.

En bestel ik zo nu en dan wat bij Ali.

Ja, omdat het euro's scheelt als ik een vergelijkbaar product hier in Nederland moet kopen en zeker als dat product ook nog eens fair trade moet zijn....

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:34

Wat eerder werd gezegd vind ik dan wel weer treffend: er wordt nu net gedaan alsof je recht hebt op al die spullen. Minder te besteden hebben kan natuurlijk ook gewoon als gevolg hebben dat je minder verschillende spullen kan kopen.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:42

Leo schreef:
Vjestagirl schreef:
Aliexpress is de belichaming van wat er mis is met de wereld op het moment.

Touché......

absoluut!!! allerlei goedkope troep & voedsel de wereld overschepen,
De buurman ondernemer, mkber en de boer kunnen verrotten, alles voor een prikkie. groter, groter groter grootst.
Integriteit en naaste liefde, zorgplicht niet aanwezig. liever ikke ikke ikke. gezamenlijke doelen wat is dat?
Vertrouwen in elkaar en in de wereld non existence.
De papierenwaarheid regeert, mensen zijn geen mensen maar numbers en big brother is always watching you.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:42

Maar even een brainwave he, die zogenaamd wel echte producten die ook uit China komen maar wel duurder zijn. Denken jullie echt dat de bijvoorbeeld de vervoerder en postbezorger daar meer mee verdienen? Dat geloof ik niet. Zijn maar een paar mensen die daar een hoop geld mee maken. Uitbuiting van werknemers, milieu vervuiling etc is daar even goed aan de orde. Heb beelden van de IPhone fabriek gezien, je wil niet weten wat een puinzooi het op dat terrein is. Een vuilnisbelt is er niks bij. En dat is alleen het deel wat de Chinezen willen dat we op tv zien. Mensen die er werken wonen verplicht op dat terrein zelf. In inimini appartementen. Die ook nog eens gedeeld worden met meerdere werknemers. Maken uren en werkdagen die wij alleen nog uit de tijd van de industriële revolutie kennen.

Maak jezelf dus niet wijs dat je wel goed bezig bent als je A merken uit China koopt, of als je het hier koopt in plaats van bij Ali. Het is allemaal 1 pot nat qua productie, uitbuiting van mensen etc.