Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
MyWishMax schreef:8nnemiek, dan krijgt jouw partner waarschijnlijk meer binnen. Als je met boodschappenbudget rekening houdt met 2 personen, moet je dat met inkomen natuurlijk ook doen. Ik heb dat toen ik een partner had ook een tijd gehad, overal net buiten vallen, maar dat was wel vanwege gezamelijke inkomen waarbij je dat zou moeten kunnen betalen.(En ja, ik weet dat dat ook krom is, bruto lag bij ons vele malen hoger dan wat er netto binnenkwam vanwege één of andere regeling. Als dat netto bedrag 'normaal' omgerekend zou worden naar bruto zoals het gemiddeld is hadden wij wel recht op alles)
En die gratis zorg, ja de huisarts is gratis. Behalve dat je daarvoor een zorgverzekering hebt en die moet betalen en je dan dus niks anders dan alleen het bezoek moet hebben. Ik moet uitgebreid verzekerd zijn vanwege ziekte, dus hoge verzekering. En dan alsnog zijn er kosten die ik elk jaar moet maken die niet vergoed worden en waar geen potje voor bestaat. Zonder die kosten kom ik mijn bed niet uit en hoewel dat een enorme besparing zou zijn (geen auto, geen hulpmiddelen enzovoorts) is dat toch niet helemaal de oplossing.
Ailill schreef:Simpele bloedcontrole gaat al van je eigen risico af. De meeste medicatie ook, denk bijv. aan de pil, of mis ik iets?
Ik zeg niet dat de zorg hier niet goed is, want die is inderdaad enorm goed. Maar eigen risico zit in NL rond de 350/370 per jaar? Da's toch poef 7 euro weg uit je weekbudget, 14%.
8nnemiek schreef:MyWishMax schreef:8nnemiek, dan krijgt jouw partner waarschijnlijk meer binnen. Als je met boodschappenbudget rekening houdt met 2 personen, moet je dat met inkomen natuurlijk ook doen. Ik heb dat toen ik een partner had ook een tijd gehad, overal net buiten vallen, maar dat was wel vanwege gezamelijke inkomen waarbij je dat zou moeten kunnen betalen.(En ja, ik weet dat dat ook krom is, bruto lag bij ons vele malen hoger dan wat er netto binnenkwam vanwege één of andere regeling. Als dat netto bedrag 'normaal' omgerekend zou worden naar bruto zoals het gemiddeld is hadden wij wel recht op alles)
En die gratis zorg, ja de huisarts is gratis. Behalve dat je daarvoor een zorgverzekering hebt en die moet betalen en je dan dus niks anders dan alleen het bezoek moet hebben. Ik moet uitgebreid verzekerd zijn vanwege ziekte, dus hoge verzekering. En dan alsnog zijn er kosten die ik elk jaar moet maken die niet vergoed worden en waar geen potje voor bestaat. Zonder die kosten kom ik mijn bed niet uit en hoewel dat een enorme besparing zou zijn (geen auto, geen hulpmiddelen enzovoorts) is dat toch niet helemaal de oplossing.
Bij ons zit het iets lastiger.. We wonen naast mijn ouders (woning met meerdere woongedeeltes), waardoor ik automatisch sta ingeschreven als 'inwonend' in plaats van 'samenwonend', en daardoor krijg ik geen toeslagen ongeacht het salaris van mijn vriend, maar ik betaal wel gewoon huur en gas/elektra. Maar gelukkig is die huur redelijk laag, waardoor ik niet veel mis loop.
Als je vaak ziek bent of medicatie nodig hebt kan ik me voorstellen dat het vervelend is, dan ben je toch elk jaar weer bijna 400 euro extra kwijt. Maar aan de andere kant, stel je had die verzekering niet zoals de meeste arme mensen in Amerika, dan heb je wel een flink probleem. Hier in Nederland wordt je altijd geholpen, ongeacht hoe veel kosten er gemaakt moeten worden. En dan valt die 400 euro eigenlijk best mee.
purny schreef:Ailill schreef:Simpele bloedcontrole gaat al van je eigen risico af. De meeste medicatie ook, denk bijv. aan de pil, of mis ik iets?
Ik zeg niet dat de zorg hier niet goed is, want die is inderdaad enorm goed. Maar eigen risico zit in NL rond de 350/370 per jaar? Da's toch poef 7 euro weg uit je weekbudget, 14%.
Je kunt je ER in 10 termijnen betalen. Dan heb je nog wel een hoge kostenpost maar dat is beter dan wanneer je na ziekenhuisbezoek 385 in 1 keer moet aftikken
purny schreef:Daarom ook die rekensom, als je dat terug trekt naar 52 weken, ben je zo in een klap 14% (!) van je budget kwijt.Ailill schreef:Simpele bloedcontrole gaat al van je eigen risico af. De meeste medicatie ook, denk bijv. aan de pil, of mis ik iets?
Je kunt je ER in 10 termijnen betalen. Dan heb je nog wel een hoge kostenpost maar dat is beter dan wanneer je na ziekenhuisbezoek 385 in 1 keer moet aftikken
8nnemiek schreef:Als je vaak ziek bent of medicatie nodig hebt kan ik me voorstellen dat het vervelend is, dan ben je toch elk jaar weer bijna 400 euro extra kwijt.
_San87_ schreef:Even split woning opzoeken. Als je een op zichzelf staande woning hebt zou je huurtoeslag moeten krijgen. Maar je partner is wel je toeslagenpartner.
Ailill schreef:En hoe zit het dan bijv. met bijzondere bijstand, dat kan/is toch ook een keer per jaar 500 max.? En de langdurigheidstoeslag? En tegemoetkoming zorgkosten?
LadyMadonna schreef:Het is inderdaad onderdeel van perceptie, dat ben ik met je eens. Maar je maakt mij niet wijs dat die mensen niet een beter leven zouden willen.Ailil, maar dat is ook net wat men gewend is. “Onze buurvrouw” als wij in Hongarije zijn heeft idd geen water in huis (alleen een buiten kraan), geen electra, en haar toilet is een “out house”.
“Wij” zouden zeggen: jeetje wat zielig! Maar nee, t mensje (jaar of 80) weet niet beter en is gelukkig....
8nnemiek schreef:_San87_ schreef:Even split woning opzoeken. Als je een op zichzelf staande woning hebt zou je huurtoeslag moeten krijgen. Maar je partner is wel je toeslagenpartner.
Het is op papier geen op zichzelf staande woning, we hebben binnenshuis een doorgang (die dan wel altijd op slot is), dus is het één grote woning op papier.
En mijn vader is een knorrige, oude boer die vooral niet te veel gedoe wil met officiële papieren en extra belastingen enz enz, dus voor die paar jaar dat we hier nog wonen laat ik het maar zo
Oscar schreef:Maar dan heb je het alleen over eigen risico. In de praktijk ben je als (chronisch / ernstig) zieke echt heel erg veel meer kwijt.
Het is ook niet zo dat je je overal tegen kunt verzekeren. Soms helpt het als je een uitgebreidere aanvullende verzekering neemt (dat moet je dan eerst al maar kunnen betalen), maar dan nog vallen er heel erg veel kosten buiten de dekking.
Ik kan niet voor anderen spreken, maar in mijn geval minimaal enkele duizenden euro's per jaar. Nu hoef je met mij geen medelijden te hebben want we kunnen dat betalen, maar er zijn ook mensen die dat niet kunnen betalen en zo geen beroep kunnen doen op zorg die noodzakelijk is. En denk niet dat het zo geregeld is dat noodzakelijke zorg ook altijd vergoed wordt want dat is helaas echt niet het geval.
8nnemiek schreef:MyWishMax schreef:8nnemiek, dan krijgt jouw partner waarschijnlijk meer binnen. Als je met boodschappenbudget rekening houdt met 2 personen, moet je dat met inkomen natuurlijk ook doen. Ik heb dat toen ik een partner had ook een tijd gehad, overal net buiten vallen, maar dat was wel vanwege gezamelijke inkomen waarbij je dat zou moeten kunnen betalen.(En ja, ik weet dat dat ook krom is, bruto lag bij ons vele malen hoger dan wat er netto binnenkwam vanwege één of andere regeling. Als dat netto bedrag 'normaal' omgerekend zou worden naar bruto zoals het gemiddeld is hadden wij wel recht op alles)
Bij ons zit het iets lastiger.. We wonen naast mijn ouders (woning met meerdere woongedeeltes), waardoor ik automatisch sta ingeschreven als 'inwonend' in plaats van 'samenwonend', en daardoor krijg ik geen toeslagen ongeacht het salaris van mijn vriend, maar ik betaal wel gewoon huur en gas/elektra.
purny schreef:@San: Maar dit gaat dus niet van je leefgeld af. Dit is een rekening die 10 maanden terug komt.
@Ailill: Ik vind dat de tandarts gewoon in het basispakket thuishoort. Dit krijg je met je geboorte mee, stoppen met roken dan weer niet bijvoorbeeld.
purny schreef:Het hang er natuurlijk van af wat iemand onder leefgeld verstaat. Dus het zou voor iedereen anders zijn.
Voor mij is het dus geen leefgeld maar een extra rekening
purny schreef:Wat er wel en niet in het basispakket hoort weet ik niet, heb me er niet in verdiept. Maar ik vind het wel oprecht scheef dat mensen die zoiets op afbetaling willen/moeten doen, dat vaak niet doen omdat ze het in een keer kunnen missen.@San: Maar dit gaat dus niet van je leefgeld af. Dit is een rekening die 10 maanden terug komt.
@Ailill: Ik vind dat de tandarts gewoon in het basispakket thuishoort. Dit krijg je met je geboorte mee, stoppen met roken dan weer niet bijvoorbeeld.
Blussem schreef:8nnemiek schreef:Bij ons zit het iets lastiger.. We wonen naast mijn ouders (woning met meerdere woongedeeltes), waardoor ik automatisch sta ingeschreven als 'inwonend' in plaats van 'samenwonend', en daardoor krijg ik geen toeslagen ongeacht het salaris van mijn vriend, maar ik betaal wel gewoon huur en gas/elektra.
Dit is ook heel logische, want doordat het geregistreerd staat als 1 woning wordt er maar 1x afvalstof heffing betaal, wachterschap, riool, vastrecht, enz. Je kun niet altijd van twee walletjes eten.