Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Asciugamano
Berichten: 5853
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:54

bigone schreef:
San87, er zijn allang vragen/eisen van uit bepaalde groepen geweest dat de gouden koets en sommige schilderijen veranderd moesten worden ivm de racistische uitstraling. Dus wanneer het zwarte piet verhaal klaar is komt het volgende er weer aan. En dan denk ik ho, tot hier en niet verder.

Waarom?
Er blijft altijd iets te verbeteren. Waarom dat stoppen?
Als we altijd zo gedacht hadden, leefden we nog in holen en renden in een berenvel, met een knuppel achter een beest aan. :)

O, en vrouwen hadden al helemaal geen rechten! (Tja, toen die vrouwen begonnen te zeuren was t vorige net klaar dus die waren te laat hoor! T moest ook een keer ophouden, dat gezeur! :D )

Sakura789

Berichten: 2834
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:55

BloemBloem schreef:
Nogmaals genoeg is genoeg, constant maar in de slachtofferrol kruipen is ook nergens
goed voor. Ook ik krijg wel eens een nee...


Racisme is niet zomaar een 'nee'. Dat is onvergelijkbaar. Racisme is mensen tot diep in hun ziel kwetsen, zoals dit weekend op een voetbalveld gebeurde. Dat is nooit OK, dat moet je als maatschappij niet willen.

Geschiedenis kunnen we niet meer uitwissen, daar moeten we van leren. We gaan ook niet alles wegstoppen wat betreft de holocaust. Alleen feesten die we in de toekomst vieren, kunnen imo prima aangepast worden, zodat iedereen het mee kan vieren.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:56

moonfish13 schreef:
bigone schreef:
San87, er zijn allang vragen/eisen van uit bepaalde groepen geweest dat de gouden koets en sommige schilderijen veranderd moesten worden ivm de racistische uitstraling. Dus wanneer het zwarte piet verhaal klaar is komt het volgende er weer aan. En dan denk ik ho, tot hier en niet verder.

Dit voel ik ook zo..
Waar stopt het?

Haha, mensen zijn bang voor verandering. Verandering hoeft niet per se verslechtering te zijn he. Als je iets beter kan doen, wat jou persoonlijk niks "kost"(lekker boeiend dat negerzoenen veranderd zijn in zoenen, toch), moeten we dat toch gewoon allemaal gelijk doen?

...Omdat maar een kleine groep erover valt... Al kun je er maar 1 persoon gelukkig mee door iets aan te passen wat niet ten koste gaat van jou persoonlijk: gelijk doen. Leuk juist!

Asciugamano
Berichten: 5853
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 16:57

moonfish13 schreef:
Ik snap je punt avalanche.
Maar weet je je blijft altijd idioten houden die zeggen ik ben ook wel eens moe en ga ook door.
Of dat gedoe met subsidie qua werk: een vriend van mij kost de baas voor 30 uur per week 300 euro per maand.
De rest is subsidie, daar kunnen ze personeel voor regelen als hij naar de dokter moet etcetera.
Je raad het misschien al: hij word behandeld als iedereen en ze mopperen als hij naar de dokter moet.
Terwijl daar die subsidie voor is, wel profiteren maar niet aan de voorwaarden die daar voor zijn willen voldoen. :z

Maar ik word heus geen gelukkiger mens als ik daar voor ga protesteren.
Ik heb wel eens het idee dat donkere mensen zich eerder op hun tenen getrapt voelen.
Dat ze persé hun standpunt erdoor willen duwen en trekken ondanks dat de meerderheid het prima vind en dat staat me wat tegen.

Maar dat vind ik ook met de transgenders.
Ik vind het geweldig dat het kan, ik heb zelf een kaduuk hormoonsysteem dus snap de impact van de hormonen.
Ik snap hoe je jezelf weer moet leren kennen, maar al het genderneutrale vind ik niks.
Overigens neem ik volgende week drie flacons oestrogeengel mee naar het ziekenhuis.
Dat moeten transgenders uit belgië bestellen waardoor ze dus nog even moeten wachten als ze eindelijk groen licht hebben.
Ik hoop dat mijn arts iemand blij kan maken door diegene direct naar huis te sturen met oestrogeen, wat ik niet meer ga gebruiken.
En ik hoop onwijs dat diegene zich daarmee gewaardeerd voelt en blij is dat de droom die dag al begint ipv een week later. <3
Maar daarmee vind ik dat genderneutrale nog steeds niks, en ik heb besloten dat dat mag.

Weleens proberen te bedenken waarom die mensen zo ‘drammen?’ ;)
Leuk dat jij nergens last van hebt maar hoe vaak voel jii je gediscrimmineerd?

Eulogy
Berichten: 5760
Geregistreerd: 21-04-09

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:00

En, shock: de wereld draait ook niet alleen om Moonfish en BloemBloem :D

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:01

Asciugamano schreef:
Gini schreef:
Ik vind het altijd zo erg dat zulke dingen altijd met enorme negativiteit gepaard moet gaan. Dat je vurig achter een punt staat, is alleen maar goed. En dat je af en toe moet roepen om gehoord te worden, dat weten we. Maar roepen kan inspirerend zijn en roepen kan verwijtend en storend zijn. Het ene roepen is het andere niet. Met spandoeken en een hart vol frustratie in een zee van kinderen gaan staan om je punt te maken, schaar ik onder de laatste vorm van roepen. Al die negativiteit die eromheen hangt, daar word ik misselijk van. En het hokjesdenken, je bent pro of je bent anti. Wat nu als je een volwassene bent die weekhartig terugkijkt naar een oude traditie die hem of haar zelf als kind zoveel vreugde heeft bezorgd, maar tegelijkertijd begrijpt dat het misschien beter is om afscheid te nemen van die traditie? Ben ik een racist omdat ik even de tijd nodig heb om aan te passen? Ben ik een racist omdat ik het nu nog best wel een gek zicht vind om een roetpiet langs de Sint te zien staan? Als ik het geroep van de anti-Pieters mag geloven, wel. En dat kwetst mij ook. Ik wil geen racist zijn en ik snap wat er gezegd wordt, maar krijg ik alsjeblieft de tijd om afscheid te nemen van een jarenlange traditie? Krijg ik alsjeblieft de mogelijkheid om zelf te evolueren naar dat nieuwe inzicht en mij aan te passen naar de nieuwe situatie? Of gaat vanaf nu ieder Sinterklaasfeest gepaard met protest en rookbommen en politieagenten en een groot schaamtegevoel? Want dan hoeft het voor mij allemaal niet meer.

Euh... sorry hoor maar volgens mij is het feest niet voor jou.
(So get over it! ;) )


Euh, wat?

BigOne
Berichten: 38693
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:08

Avalanche, dat geef ik ook duidelijk aan, benoem die schilderijen, gouden koets weet ik veel wat er nog gevonden kan worden in de geschiedenis lessen op scholen, ga er heen met kinderen naar musea en leer ze hoe het vroeger was en nu. Trots tentoonstellen is iets anders dan gewoon tentoonstellen. Is er een expo over de gouden eeuw, dan hoort het erbij en kun je kiezen om er wel of niet heen te gaan. De gouden koets zie je eens per jaar en dan kun je ook niet kijken. Ik vind aanpassen prima, compleet verwijderen uit de historie van ons én andere landen niet de juiste weg maar sommige dyhards willen dat wel en dat gaat imo te ver.
En wanneer we het over slavernijverleden hebben, sommige prominente Nederlanders zwelgen in hun ontzettend vervelende verleden van hun familie, ik kan daar echt met droge ogen naar kijken en bedenken, ga er weer wonen en help dat land verder ipv hier te miepen.
Ik ken ook ook een oude mevrouw, als klein kind van zeven jaar jappenkamp overleefd, ouders vermoord en zij op het schip terug gezet. Hier opgevangen bij familie en een redelijk leven opgebouwd, zonder ouders en broer die op de boot is gestorven. Elk jaar wanneer de Indie herdenkingen er aan komen ga ik naar haar toe want dan is ze helemaal van slag, en ja, we hadden daar niet moeten zitten misschien maar het is gebeurt, zij heeft nooit kwaad gesproken over de Japanners maar leeft wel met een gigantisch trauma en alle slavenafstammelingen zullen ook familietrauma's hebben maar je maakt mij niet wijs dat dat zo heftig is dat je als veertig jarige compleet in de stress schiet omdat het je herinnerd aan je overovergrootvader die vermoord is door de plantagehouder . Beetje grof geschreven misschien maar ik hoop dat er wat genuanceerder gekeken kan worden door zwart en wit en dat het niet zo zwart/wit is.

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:10

Asciogamamo: Ik voel me weldegelijk gediscrimideerd.
Enige is dat ik het zonde van mijn energie vind om te drammen om iets wat ik toch niet kan veranderen.
Met daten ben ik bijvoorbeeld geregeld de banketstaaf geweest om afgeschreven worden door mijn medische situatie, terwijl deze niet onmogelijk is.
Ik moet vooral leven op 30% van wat meeste mensen kunnen, ik kan lopen, rennen, alles, maar korter en de rekening de dagen erna is onbekend.
Maar ik kan niet werken, en dat is voor veel mannen toch echt belangrijk blijkbaar.
Heb ik daar keihard om gejankt soms? JA!
Volmondig ja!
Maar wat schiet ik er mee op om te gaan protesteren? Niks.
Ik bedenk dan maar dat ze een heel lief meisje laten schieten wat alle tijd heeft om als hij vrij is er voor hem te zijn.
Dat ik niet wakker lig van een lege rol pleepapier en ik niet val over eigenaardigheden of onhandige banen waar de gemiddelde vrouw iemand op afschrijft.
Hun verlies niet de mijne, en ja ik zal er heus nog wel eens flink verdriet van gaan hebben als iemand mij niet wil omdat ik niet topfit ben.
Maar ik ga niet demonstreren en gebruik mijn energie voor de mensen om me heen die wel van mij houden zoals ik ben.
En mijn mening, dat zouden de anti zwarte piet mensen ook moeten doen.

Overigens vind ik dat dit prima in de discussie hier past, je zou bijna zeggen waarom maken donkere mensen hier heisa om, terwijl er zoveel meer is wat niet fair is.
Klinkt even heel, heel zwart-wit, maar jullie snappen vast wat ik zeg. :)
En ja ik heb alles wat hier staat gelezen, maar ik blijf bij mijn gevoel dat ik niet tegen zwarte piet ben en de mix zwarte pieten en roetveegpietjes een compromis vind.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 18-11-19 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:12

BloemBloem schreef:
Nogmaals genoeg is genoeg, constant maar in de slachtofferrol kruipen is ook nergens
goed voor. Ook ik krijg wel eens een nee...

In de slachtoffer rol kruipen? WOW. Wat een belediging.

Er is nog ZOveel racisme, ik denk dat veel mensen er geen weet van hebben. Een ex-vriendje (donker), die ergens niet binnen kwam "omdat zijn telefoon wel eens een bom zou kunnen zijn". Een vriend (donker), verpleger, die bijna wekelijks te horen krijgt "ik wil niet dat jij me wast, maar ik wil een blanke", een groep vrienden (donker), die de club niet inkomt. Iemand die "hee zwarte Piet!" roept naar een willekeurig (donker) persoon. Ik schaam me echt kapot!

Laten we de nieuwe generatie anders opvoeden. Verdraagzaam. Deze mensen hoeven zichzelf niet voor hun huidskleur te schamen. Ik weet nog goed wat mijn ex-vriend (ook donker) vertelde, hoe hij zich voelde toen hij voor het eerst in Nederland kwam en een Sinterklaasintocht zag. Hoe hij zich schaamde voor zijn huidskleur. Zich wilde verstoppen. Snel een capuchon over zijn hoofd heeft getrokken en 's avonds probeerde zijn kleur eraf te wassen. In deze periode de straat niet opdurfde hierdoor. Hij schaamde zich voor zijn huidskleur! En dan zeggen ze dat Nederlanders zo "modern" zijn. Mijn hart huilt dat er nog mensen zijn die zich koste wat het kost aan deze "traditie" vast willen houden. Veranderen! Laat het voor iedereen leuk zijn.

Let love rule, peace out!

BloemBloem

Berichten: 16630
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:17

Dat is geen belediging, het is een keuze! Je kan ook denken zoals moonfish omschrijft!

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:19

Heb niet het hele topic gelezen, wel een gedeelte. :o Wat mij verbaasd is dat mensen zeggen dat het over iets uit een ver verleden gaat. Dit is absoluut niet waar. Discriminatie is helaas nog dagelijks aan de orde. Recent is er een voetbal wedstrijd gestopt vanwege racistische spreekkoren.
Ik heb nog nooit een donker persoon horen zeggen dat discriminatie tot het verleden behoort. Het is wel heel makkelijk om dat als blanke te roepen.
Ik vind mensen die pro zwarte piet demonstreren gewoon eng. Een iets bescheidener houding zou ons blanken sieren, in plaats van onze geschiedenis te ontkennen of te bagatelliseren.

Asciugamano
Berichten: 5853
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:20

Moonfish: ik vind t heel naar wat jij ervaart maar iets heel anders dan de discriminatie waar het in dit topic over gaat. Maar los daarvan; dat jíj er geen last van hebt of niet wil ‘zeuren’ zegt toch niks over een ander? Niemand is gelijk.

Eulogy
Berichten: 5760
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:20

Bloembloem, dat is geen keuze. Wat ontzettend naief, denk eens wat verder dan je eigen wereldje.

De situatie die moonfish omschrijft gaat bovendien over relaties? :? Ongetwijfeld ook erg vervelend maar imo compleet irrelevant in deze discussie.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:24

Afbeelding
Nee hoor, heeft niks met racisme te maken. Van deze groep zou elk weldenkend mens zich moeten willen distantiëren!

Times are changing!

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:27

Astridastrid: hoe reageert zijn werkgever hierop?
Ik zou zeggen of accepteren dat er een donkere man komt of geen zorg meer.

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:32

Asciugamano schreef:
Moonfish: ik vind t heel naar wat jij ervaart maar iets heel anders dan de discriminatie waar het in dit topic over gaat. Maar los daarvan; dat jíj er geen last van hebt of niet wil ‘zeuren’ zegt toch niks over een ander? Niemand is gelijk.

Ach het is exact hetzelfde, maar dat zien mensen zoals jij kennelijk niet.
Ik zeg wat en krijg naar mijn kop dat ik kennelijk geen homo ben en het dus niet snap, ik draag voorbeelden aan en nog is het niet goed. :+
Flauwekul vind ik het, enige is dat van mijn voorbeeld niks in de geschiedenisboeken staat maar pijn doet het heus wel.
En ieder zijn ding, als men zijn of haar energie wil stoppen in geschiedenis waar 80% van de mensen en zeker de kids zwarte piet niet aan linkt, vind ik dat onwijs zonde van je energie.
Dat mag ik gelukkig vinden.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:34

moonfish13 schreef:
Astridastrid: hoe reageert zijn werkgever hierop?
Ik zou zeggen of accepteren dat er een donkere man komt of geen zorg meer.

Frappant dat je dit uit mijn stukje haalt. En de hele strekking blijkbaar mist.

Je wilt niet weten hoeveel racisme er nog is, zeker bij de nu "oudere" generatie, die niet het voorrecht (want ja, zo zie ik het) hebben gehad opgegroeid te zijn met verschillende culturen. Ik kan nog 100000en voorbeelden opnoemen. Die wellicht ondenkbaar zijn. En daarom vind ik dat ik het moet vertellen. Dat we het anders kunnen doen voor de nieuwe generatie. En hopelijk zien mensen nu ook de andere kant. Niemand zou zich moeten schamen voor zichzelf/ afkomst/ huidskleur.

Asciugamano
Berichten: 5853
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:35

Inderdaad vinden die kinderen dat niet; die leren dat van hun ouders.
Als t verandert, is het in de toekomst ook geen probleem meer. ;)

Wat is nou eigenlijk het bezwaar tegen de verandering?

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:39

Lees je wel?
Ik heb geen bezwaar tegen verandering, ik vind de roetveegpieten prima.
Enige is dat ik geen bezwaar heb tegen enkel volledig zwarte pieten.
Wat mij wel ergert is dat kennelijk dit heel erg is en jij enkel direct schreeuwt dat ik vast geen homo ben, en het dus niet snap.
De geloofwaardigheid is er voor mij zo nogal af.

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:42

astridastrid schreef:
moonfish13 schreef:
Astridastrid: hoe reageert zijn werkgever hierop?
Ik zou zeggen of accepteren dat er een donkere man komt of geen zorg meer.

Frappant dat je dit uit mijn stukje haalt. En de hele strekking blijkbaar mist.

Je wilt niet weten hoeveel racisme er nog is, zeker bij de nu "oudere" generatie, die niet het voorrecht (want ja, zo zie ik het) hebben gehad opgegroeid te zijn met verschillende culturen. Ik kan nog 100000en voorbeelden opnoemen. Die wellicht ondenkbaar zijn. En daarom vind ik dat ik het moet vertellen. Dat we het anders kunnen doen voor de nieuwe generatie. En hopelijk zien mensen nu ook de andere kant. Niemand zou zich moeten schamen voor zichzelf/ afkomst/ huidskleur.


Ik mis geen strekking ik vraag gewoon oprecht wat de werkgever hiermee doet.
En inderdaad niemand moet zich hoeven schamen voor hoe hij of zij eruit ziet.
Helemaal pro om daar wat aan te doen en de nieuwe generatie anders op te voeden.
Ik ben ook zeer benieuwd wat de campagne tegen roken op gaat leveren, echt onwijs benieuwd en ik vind dat super.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: Sinterklaas was toch ooit leuk voor iedereen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 17:58

Natuurlijk werd er tegen opgetreden, Moonfish, maar dan is het leed al geleden. Hoe vaak hij overstuur thuis kwam door dit soort "kleine dingen". Men geeft geen idee wat de impact hiervan is. Racisme is en blijft een "ver van je bed-show" als je er niet (indirect) mee te maken hebt. Mijn hart huilt.

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:12

Snap ik dat hij zich rot voelt. :(:)
Weet je ook hoe de cliënten zich aanpasten?
Daar ben ik wel benieuwd naar hoe de oudere generatie daar mee om gaat.
Als dat te off topic is of gevoelig mag dat ook best in een pb als je dat wil delen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:13

Nikass schreef:
Heb niet het hele topic gelezen, wel een gedeelte. :o Wat mij verbaasd is dat mensen zeggen dat het over iets uit een ver verleden gaat. Dit is absoluut niet waar. Discriminatie is helaas nog dagelijks aan de orde. Recent is er een voetbal wedstrijd gestopt vanwege racistische spreekkoren.
Ik heb nog nooit een donker persoon horen zeggen dat discriminatie tot het verleden behoort. Het is wel heel makkelijk om dat als blanke te roepen.
Ik vind mensen die pro zwarte piet demonstreren gewoon eng. Een iets bescheidener houding zou ons blanken sieren, in plaats van onze geschiedenis te ontkennen of te bagatelliseren.

Eens. Racisme bestaat, en het bagatelliseren ervan is pijnlijk en kwalijk. Het wat meer verstopte racisme vind ik misschien wel erger dan het openlijke racisme van extreem-rechts. Zo van: 'Ik ben natuurlijk geen racist, maar ik vind dat zwarte mensen niet zo moeten zeuren over Zwarte Piet/ze apengeluiden tijdens voetbalwedstrijden niet zo serieus moeten nemen/de klant gewoon door een Nederlander geholpen moet kunnen worden als hij/zij dat liever heeft/vul maar in.

Verder denk ik dat het belangrijk is je als witte Nederlander bewust te zijn van de minder fraaie kanten van de vaderlandse geschiedenis. Dat kan op een feitelijke, objectieve manier, zonder de verplichting je er op persoonlijk vlak voor te schamen - waar sommige radicale activisten op uit lijken te zijn. Dat vind ik onzin, alsof het een erfzonde betreft. De Gouden Eeuw mag van mij ook best zo genoemd worden, zo lang er maar genoeg aandacht is voor de andere kant van het verhaal.

Als er ruimte is voor ieders verhaal, ieders geschiedenis, ieders pijn, zonder het een boven het ander te stellen, kunnen we elkaar over en weer hopelijk beter begrijpen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 42092
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:18

moonfish13 schreef:
Asciogamamo: Ik voel me weldegelijk gediscrimideerd.
Enige is dat ik het zonde van mijn energie vind om te drammen om iets wat ik toch niet kan veranderen.
Met daten ben ik bijvoorbeeld geregeld de banketstaaf geweest om afgeschreven worden door mijn medische situatie, terwijl deze niet onmogelijk is.
Ik moet vooral leven op 30% van wat meeste mensen kunnen, ik kan lopen, rennen, alles, maar korter en de rekening de dagen erna is onbekend.
Maar ik kan niet werken, en dat is voor veel mannen toch echt belangrijk blijkbaar.
Heb ik daar keihard om gejankt soms? JA!
Volmondig ja!
Maar wat schiet ik er mee op om te gaan protesteren? Niks.
Ik bedenk dan maar dat ze een heel lief meisje laten schieten wat alle tijd heeft om als hij vrij is er voor hem te zijn.
Dat ik niet wakker lig van een lege rol pleepapier en ik niet val over eigenaardigheden of onhandige banen waar de gemiddelde vrouw iemand op afschrijft.
Hun verlies niet de mijne, en ja ik zal er heus nog wel eens flink verdriet van gaan hebben als iemand mij niet wil omdat ik niet topfit ben.
Maar ik ga niet demonstreren en gebruik mijn energie voor de mensen om me heen die wel van mij houden zoals ik ben.
En mijn mening, dat zouden de anti zwarte piet mensen ook moeten doen.

Overigens vind ik dat dit prima in de discussie hier past, je zou bijna zeggen waarom maken donkere mensen hier heisa om, terwijl er zoveel meer is wat niet fair is.
Klinkt even heel, heel zwart-wit, maar jullie snappen vast wat ik zeg. :)
En ja ik heb alles wat hier staat gelezen, maar ik blijf bij mijn gevoel dat ik niet tegen zwarte piet ben en de mix zwarte pieten en roetveegpietjes een compromis vind.

Ik vind het heel vervelend voor je, dat mensen je geen kans geven. Maar wat jij aanhaalt is echt heel wat anders dan discriminatie op basis van racisme. En ook gewoon niet vergelijkbaar.

Cer

Berichten: 30258
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 20:36

Ik blijf het een lastig verhaal vinden...
Sinterklaas, en zijn verhaal, en het feest, is an sich niet racistisch (denk ik), zie de definitie van racisme. (maar het wordt wel een racistische aangelegenheid genoemd). Het zit m denk ik in de aankleding van Zwarte Piet, die ergens in de 18e eeuw is gekleed naar een Moorse Knecht (niet vergelijkbaar met zwarte plantage slaven bijvoorbeeld). Ook is ie gekleed geweest naar amerikaans plaatje Black Face wat wel degelijk een verwijzing lijkt te zijn naar de slavernij (daarna volgde nog rassensegregratie wat pas in 1964 afgeschaft is (even kort samengevat). Wikipedia (voor zover dat betrouwbaar is) geeft aan dat Amerikanen ook problemen kunnen hebben met Driekoningen (schijnt ook een zwarte man 'bij te horen'), en Hadji Firoez uit Iran.
(slavernij is, lees ik, niet voorbehouden aan witte mensen die zwarte mensen als eigendom hebben, maar dat is een ander verhaal).

Sinterklaas stamt uit de 13e eeuw, en had eerst geen helpers en later misschien een zwarte (oef) duivel aan zn zijde (blijkbaar hebben meer sinterklaas achtigen een link met duiveltjes, ben wel een beetje blij dat we dat hier niet hadden.. ik vind clowns al helemaal niks sinds It ) ... Die ene leraar, Jan Schenkman, gaf Sint zn Moorse helper in 1850 en liet m uit spanje komen (echt, wat die man teweeg gebracht heeft...) Daarna schijnen Canadezen er nog een heel zwikje aan pieten aan toegevoegd te hebben..

Waar ik benieuwd naar ben, als ik dit zo lees, is wat de associatie met slaverij danwel racisme is. De link met BlackFace (die uit de USA komt) en die ze hier begin 19e eeuw misschien nog heel niet kenden?
Of voelen donkere mensen (niet allemaal) zich onderdrukt door de personage Zwarte Piet, voelen ze het als beledigend? (blijkbaar is het page pak een soort van luxe en is/was zwarte piet een snuggere helper die de zaken beter kon regelen dan die ouwe warrige meneer met zn rode hoed)..

Hoe is dat gevoel van racisme ontstaan eigenlijk? En dit is niet cynisch bedoeld, maar een oprechte vraag in dit verhaal..

Oh en oerwoudgeluiden kunnen uiteraard niet, nooit niet. Net zoals schelden met het k-woor op scheidsrechters (om het even in de voetballerij te houden) of het lastig vallen van vrouwen (vergelijking gaat mank omdat dat niet onder de noemer racisme valt, wellicht wel onder vrouwonvriendelijkheid oid)