steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:24

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:26

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:27

Winged schreef:
Relaxed schreef:

:))

Beter dan de klimaatkiddo's vorige week... Protesteren.. En vervolgens hun zooi achterlaten op het veld :+

Verdiep je eens vóór je onzin beweert (tip, geloof niet iedere foto die op social media voorbij komt...)

Danielleeee_

Ik kijk nu tv en een boer is nu aan het spreken. Hij zegt iets in de richting van: 'Wilt u (minster) dat in de schappen vlees uit Brazilië en tomaten uit Spanje liggen? In plaats van producten uit Nederland.'

Maar in dit topic lees ik dat boeren zelf 90% van hun producten exporteren, omdat ze daar meer aan kunnen verdienen?

Kan iemand mij dit uitleggen? :) Bedoelt de man op tv dat ze meer geld willen voor hun producten, waardoor hun producten in Nederland verkocht kunnen worden in plaats van in het buitenland? Of begrijp ik het verkeerd?

Pandora2

_O- Er is ook aan alles gedacht :Y)

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:29

Ik vind het ook geweldig wat de boeren doen! Een aantal bekenden van mij zijn naar Den Haag toe.

Anoniem

Danielleeee_ schreef:
Ik kijk nu tv en een boer is nu aan het spreken. Hij zegt iets in de richting van: 'Wilt u (minster) dat in de schappen vlees uit Brazilië en tomaten uit Spanje liggen? In plaats van producten uit Nederland.'

Maar in dit topic lees ik dat boeren zelf 90% van hun producten exporteren, omdat ze daar meer aan kunnen verdienen?

Kan iemand mij dit uitleggen? :) Bedoelt de man op tv dat ze meer geld willen voor hun producten, waardoor hun producten in Nederland verkocht kunnen worden in plaats van in het buitenland? Of begrijp ik het verkeerd?

Er gaat enorm veel geld naar de tussenhandel en de boer mag aan het eind zijn hand ophouden voor de laatste kruimels.. Ze willen het liefst hun producten in Nederland houden, maar wel voor een goede en eerlijke prijs. Dan kan er ook geïnvesteerd worden in milieumaatregelen en dierenwelzijn.

Loretta

Winged schreef:
Relaxed schreef:

Beter dan de klimaatkiddo's vorige week... Protesteren.. En vervolgens hun zooi achterlaten op het veld :+

Bij de klimaatkiddo's krijg ik altijd het gevoel dat het grootste gedeelte er gewoon heen gaat om vrij te hebben van school. Dat heeft meer weg van een schoolreisje.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:31

Relaxed schreef:
Danielleeee_ schreef:

Er gaat enorm veel geld naar de tussenhandel en de boer mag aan het eind zijn hand ophouden voor de laatste kruimels.. Ze willen het liefst hun producten in Nederland houden, maar wel voor een goede en eerlijke prijs. Dan kan er ook geïnvesteerd worden in milieumaatregelen en dierenwelzijn.

Aha! Bedankt! Dat maakt het duidelijker :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:32

Kuggur schreef:
Winged schreef:

Verdiep je eens vóór je onzin beweert (tip, geloof niet iedere foto die op social media voorbij komt...)

Euh ik kan me het laatste grote protest nog herinneren dat de jeugd na het Malieveld in de McDonalds zat te bunkeren en dan protesteren voor duurzaamheid :') Dat was gewoon ter plekke gefilmd. Dus zo raar is die opmerking niet :n

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:33

Kuggur schreef:

Gedaan.

En nee, dat was geen foto van een willekeurig veld in de VS. Dit waren foto's van Nederlandse protestborden.

Dus of ik mij verdiep: Jazeker. Denk dat ik zelfs meer van alles weet dan dat jij denkt. Maar dat is een beetje offtopic ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:34

Relaxed schreef:
Kuggur schreef:

Euh ik kan me het laatste grote protest nog herinneren dat de jeugd na het Malieveld in de McDonalds zat te bunkeren en dan protesteren voor duurzaamheid :') Dat was gewoon ter plekke gefilmd. Dus zo raar is die opmerking niet :n

Ik zal jezelf maar even citeren:
"Dan scheer je alle boeren over 1 kam.. Natuurlijk zijn er misstanden, maar dat is echt maar een heel klein deel.."

En dan aangepast: "Dan scheer je alle protesterende jeugd over 1 kam.. Natuurlijk zijn er wat bij die dat doen, maar dat is echt maar een heel klein deel.."

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:36

Danielleeee_ schreef:

De Nederlandse boeren staan over het algemeen onder een contract bij een coorperatie. Denk aan de AVEBE voor aardappelen, maar ook bijvoorbeeld Campina, Unilever etc. Zij leveren hun producten bij deze bedrijven. De boeren exporteren hun producten zelf niet, maar kiezen wel een bedrijf dat voor de meest gunstige prijs hun goederen koopt.
Laatst bijgewerkt door Winged op 01-10-19 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt
Fotograaf

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:42

Minister Carola Schouten heeft nu toegezegd dat er geen halvering van de veestapel komt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:42

xPabloBokt schreef:
@rien10 Vergelijk het even met lokale (retail)aanbieders en AliExpress. Leegstand van de winkels doordat mensen massaal uit het buitenland kopen omdat het daar goedkoper is - vanwege andere productiestandaarden en dus - hey - milieu-eisen.

Boeren in NL kunnen gewoonweg niet aan die vraag naar lage prijzen voldoen omdat zij niet de bedrijfsvoering kunnen/willen/mogen hanteren die deze lage prijzen mogelijk maakt. Ze hebben dus te maken met onmogelijke en oneerlijke prijsconcurrentie door de open handelsgrenzen die de VVD zo liefdevol in de hand werkt. Leuk dat de hele EU zometeen met elkaar kan handelen, maar dan moeten ook de milieu-eisen gelijkgetrokken worden. En dat gebeurt nu dus niet, waardoor er oneerlijke concurrentie ontstaat.

Boeren opereren in de voedselmarkt en dat is een markt waar iedereen gebruik van gemaakt. Er zijn in die markt veel bedrijven die hetzelfde aanbieden en wordt concurreren op het gebied van productonderscheiding dus veel moeilijker. Uiteindelijk komt het dus op prijsconcurrentie neer en die kunnen ze door het vrijhandelsverdrag in combinatie met de milieu-eisen niet meer bijbenen.

Landbouw in Nederland (en een groot deel van de EU) is mede zo groot geworden door importheffingen op dezelfde producten uit niet EU-landen. Na WOII was voedselzekerheid speerpunt in het EU-beleid en dat is zeker gelukt. Er wordt zoveel geproduceerd dat we het zonder de enorme export niet op kunnen.
Nog steeds is EU-landbouw gericht op bescherming van de interne markt maar als je wilt exporteren moet er wel water bij de wijn.
Je kunt niet alleen dingen verkopen maar niets uit desbetreffende landen inkopen.

Nederlandse producten gaan de heel wereld over en kunnen dus blijkbaar wel degelijk voor de juiste prijs produceren. Dat het financieel voordeliger is om ons vlees te exporteren en dan vlees uit landen met minder wet en regelgeving te importeren is mi.i krom maar wel werkelijkheid.
Misschien ook iets om als consument op te letten?
Wij produceren hier namelijk veel erg goed producten :j

Overigens is het niet alleen de overheid die dwars ligt. Vergeet de macht van de inkooporganisaties en de banken niet..

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:43

Danielleeee_ schreef:

Voor de boeren komen er steeds meer nieuwe regels en wetten die financieel bijna niet haalbaar zijn.
Door de export kunnen we genoeg verdienen om aan die nieuwe regels en wetten te voldoen.
In eigen land verkopen verdiend niet genoeg,de mensen willen niet voldoende betalen.
Daarom is export ook nodig.

Waar het vandaag om gaat is dat de landbouw en veehouderij steeds weer voor alles moet opdraaien.
Paar jaar geleden moesten er al heel veel koeien naar de slacht, nu willen ze de veestapel weer halveren.
Wij hebben al met 68% uitstoot gereduceerd terwijl andere takken die uitstoten nagenoeg niks hebben gereduceerd.

De boeren snappen ook wel dat er wat moet veranderen, daar gaat het niet om.
Het gaat erom dat de andere takken niks hoeven te doen.
Vliegveld mag zelfs uitbreiden en ze willen het land van de failliete boer weer gebruiken voor nieuwbouw.

Dat is niet eerlijk en dat zijn we zat.

Wij hebben een melkveehouderij en de hele zomer/herfst eten wij groente en fruit van eigen tuin.
En 1x per jaar slachten we een eigen koe voor ons vlees.
1 koe voor een familie van 6 personen voor 1 jaar.
Een andere buurman halen we kip vandaan, die fokt zelf kippen voor vlees.
En mijn buurjongen mest scharrelvarkens af waar wij een half varken per jaar van afnemen.
Die varkens worden gevoerd met maïs ed wat van ons land komt.

De mensen moeten gewoon bereid zijn om wat meer geld uit te geven en vaker gewoon lokaal hun eten kopen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:46

@fransje23 ik probeer daar al op te letten, maar als student heb ik helaas maar gelimiteerde financiële middelen om alleen producten van eigen bodem te kopen. Ik heb het voor nu al gelimiteerd (voedsel wise) naar binnen Europa (voorbeeld, knoflook uit China koop ik niet), en vlees probeer ik zo veel mogelijk van Nederlandse bodem. Zodra mijn portemonnee hier niet meer zo veel onder lijdt wil ik het van de markt gaan halen en wellicht daarna rechtstreeks van de boeren.

Mijn vriend heeft nogal de neiging om van alles van AliExpress te bestellen en ik tik hem dan ook regelmatig op de vingers als hij dat doet. Ik spaar liever wat langer voor een product uit minstens Europa of Nederland dan dat ik die zooi uit China sponsor.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:48

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:49

Misschien moet de tussenhandel ook eens genoegen nemen met minder winst , coöperaties kunnen de handen in een slaan en consumenten bewust kiezen voor Nederlandse producten.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:51

xPabloBokt schreef:
@fransje23 ik probeer daar al op te letten, maar als student heb ik helaas maar gelimiteerde financiële middelen om alleen producten van eigen bodem te kopen. Ik heb het voor nu al gelimiteerd (voedsel wise) naar binnen Europa (voorbeeld, knoflook uit China koop ik niet), en vlees probeer ik zo veel mogelijk van Nederlandse bodem. Zodra mijn portemonnee hier niet meer zo veel onder lijdt wil ik het van de markt gaan halen en wellicht daarna rechtstreeks van de boeren.

Mijn vriend heeft nogal de neiging om van alles van AliExpress te bestellen en ik tik hem dan ook regelmatig op de vingers als hij dat doet. Ik spaar liever wat langer voor een product uit minstens Europa of Nederland dan dat ik die zooi uit China sponsor.

Ik weet niet waar je woont maar bij ons is boodschappen doen op de markt vele malen goedkoper dan bij de supermarkt. Scheelt weer dat er een tussenpersoon eruit is gehaald waardoor het een stuk voordeliger is.
Zelfde geld ook als ik rechtstreeks bij de boer koop, is voordeliger dan bij de supermarkt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:51

De regeltjes die haaks op elkaar staan en ook haaks op de regels in het buitenland met dezelfde reden "voor het milieu". Zoals bijv het injecteren van de gier is in Duitsland verboden omdat dit al het leven in de grond dood maakt (wormen) en hier moet dat.
En zo zijn er nog veel, heel veel meer voorbeelden die krom zijn.
Hoe kan dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:52

MarlindeRooz schreef:
Relaxed schreef:

Ik zal jezelf maar even citeren:
"Dan scheer je alle boeren over 1 kam.. Natuurlijk zijn er misstanden, maar dat is echt maar een heel klein deel.."

En dan aangepast: "Dan scheer je alle protesterende jeugd over 1 kam.. Natuurlijk zijn er wat bij die dat doen, maar dat is echt maar een heel klein deel.."

Waar zeg ik alle protesterende jeugd? Ik heb het over de jeugd in dat fimpje wat zich in de McDonalds had verzameld.

Kinke

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:58

Kan iemand mij uitleggen waarom de producten van de Nederlandse boeren niet geëxporteerd mogen worden maar andere bedrijven wel mogen exporteren?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:59

sneeuwpop schreef:
De regeltjes die haaks op elkaar staan en ook haaks op de regels in het buitenland met dezelfde reden "voor het milieu". Zoals bijv het injecteren van de gier is in Duitsland verboden omdat dit al het leven in de grond dood maakt (wormen) en hier moet dat.
En zo zijn er nog veel, heel veel meer voorbeelden die krom zijn.
Hoe kan dat?

Dat snap ik ook niet, wie zijn dan de experts die dit verzinnen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:01

Kinke schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom de producten van de Nederlandse boeren niet geëxporteerd mogen worden maar andere bedrijven wel mogen exporteren?

Hier in IJsland is het hoofdargument dat mensen naar voren brengen in dit verband dat veeteelt gesubsidieerd wordt.