Relaxed schreef:

Beter dan de klimaatkiddo's vorige week... Protesteren.. En vervolgens hun zooi achterlaten op het veld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Danielleeee_ schreef:Ik kijk nu tv en een boer is nu aan het spreken. Hij zegt iets in de richting van: 'Wilt u (minster) dat in de schappen vlees uit Brazilië en tomaten uit Spanje liggen? In plaats van producten uit Nederland.'
Maar in dit topic lees ik dat boeren zelf 90% van hun producten exporteren, omdat ze daar meer aan kunnen verdienen?
Kan iemand mij dit uitleggen?Bedoelt de man op tv dat ze meer geld willen voor hun producten, waardoor hun producten in Nederland verkocht kunnen worden in plaats van in het buitenland? Of begrijp ik het verkeerd?
Winged schreef:Relaxed schreef:
Beter dan de klimaatkiddo's vorige week... Protesteren.. En vervolgens hun zooi achterlaten op het veld
Relaxed schreef:Danielleeee_ schreef:Ik kijk nu tv en een boer is nu aan het spreken. Hij zegt iets in de richting van: 'Wilt u (minster) dat in de schappen vlees uit Brazilië en tomaten uit Spanje liggen? In plaats van producten uit Nederland.'
Maar in dit topic lees ik dat boeren zelf 90% van hun producten exporteren, omdat ze daar meer aan kunnen verdienen?
Kan iemand mij dit uitleggen?Bedoelt de man op tv dat ze meer geld willen voor hun producten, waardoor hun producten in Nederland verkocht kunnen worden in plaats van in het buitenland? Of begrijp ik het verkeerd?
Er gaat enorm veel geld naar de tussenhandel en de boer mag aan het eind zijn hand ophouden voor de laatste kruimels.. Ze willen het liefst hun producten in Nederland houden, maar wel voor een goede en eerlijke prijs. Dan kan er ook geïnvesteerd worden in milieumaatregelen en dierenwelzijn.
Kuggur schreef:Winged schreef:
Verdiep je eens vóór je onzin beweert (tip, geloof niet iedere foto die op social media voorbij komt...)
Kuggur schreef:Verdiep je eens vóór je onzin beweert (tip, geloof niet iedere foto die op social media voorbij komt...)
Relaxed schreef:Kuggur schreef:
Verdiep je eens vóór je onzin beweert (tip, geloof niet iedere foto die op social media voorbij komt...)
Euh ik kan me het laatste grote protest nog herinneren dat de jeugd na het Malieveld in de McDonalds zat te bunkeren en dan protesteren voor duurzaamheidDat was gewoon ter plekke gefilmd. Dus zo raar is die opmerking niet
Danielleeee_ schreef:Ik kijk nu tv en een boer is nu aan het spreken. Hij zegt iets in de richting van: 'Wilt u (minster) dat in de schappen vlees uit Brazilië en tomaten uit Spanje liggen? In plaats van producten uit Nederland.'
xPabloBokt schreef:@rien10 Vergelijk het even met lokale (retail)aanbieders en AliExpress. Leegstand van de winkels doordat mensen massaal uit het buitenland kopen omdat het daar goedkoper is - vanwege andere productiestandaarden en dus - hey - milieu-eisen.
Boeren in NL kunnen gewoonweg niet aan die vraag naar lage prijzen voldoen omdat zij niet de bedrijfsvoering kunnen/willen/mogen hanteren die deze lage prijzen mogelijk maakt. Ze hebben dus te maken met onmogelijke en oneerlijke prijsconcurrentie door de open handelsgrenzen die de VVD zo liefdevol in de hand werkt. Leuk dat de hele EU zometeen met elkaar kan handelen, maar dan moeten ook de milieu-eisen gelijkgetrokken worden. En dat gebeurt nu dus niet, waardoor er oneerlijke concurrentie ontstaat.
Boeren opereren in de voedselmarkt en dat is een markt waar iedereen gebruik van gemaakt. Er zijn in die markt veel bedrijven die hetzelfde aanbieden en wordt concurreren op het gebied van productonderscheiding dus veel moeilijker. Uiteindelijk komt het dus op prijsconcurrentie neer en die kunnen ze door het vrijhandelsverdrag in combinatie met de milieu-eisen niet meer bijbenen.
xPabloBokt schreef:@fransje23 ik probeer daar al op te letten, maar als student heb ik helaas maar gelimiteerde financiële middelen om alleen producten van eigen bodem te kopen. Ik heb het voor nu al gelimiteerd (voedsel wise) naar binnen Europa (voorbeeld, knoflook uit China koop ik niet), en vlees probeer ik zo veel mogelijk van Nederlandse bodem. Zodra mijn portemonnee hier niet meer zo veel onder lijdt wil ik het van de markt gaan halen en wellicht daarna rechtstreeks van de boeren.
Mijn vriend heeft nogal de neiging om van alles van AliExpress te bestellen en ik tik hem dan ook regelmatig op de vingers als hij dat doet. Ik spaar liever wat langer voor een product uit minstens Europa of Nederland dan dat ik die zooi uit China sponsor.
MarlindeRooz schreef:Relaxed schreef:
Euh ik kan me het laatste grote protest nog herinneren dat de jeugd na het Malieveld in de McDonalds zat te bunkeren en dan protesteren voor duurzaamheidDat was gewoon ter plekke gefilmd. Dus zo raar is die opmerking niet
Ik zal jezelf maar even citeren:
"Dan scheer je alle boeren over 1 kam.. Natuurlijk zijn er misstanden, maar dat is echt maar een heel klein deel.."
En dan aangepast: "Dan scheer je alle protesterende jeugd over 1 kam.. Natuurlijk zijn er wat bij die dat doen, maar dat is echt maar een heel klein deel.."
sneeuwpop schreef:De regeltjes die haaks op elkaar staan en ook haaks op de regels in het buitenland met dezelfde reden "voor het milieu". Zoals bijv het injecteren van de gier is in Duitsland verboden omdat dit al het leven in de grond dood maakt (wormen) en hier moet dat.
En zo zijn er nog veel, heel veel meer voorbeelden die krom zijn.
Hoe kan dat?