Shadow0 schreef:janderegelaa schreef:Als je als ouder je kind niet wilt laten enten zou wat mij betreft de keuze moeten zijn: wel of niet uit de ouderlijke macht. Want de eventuele schade van jouw niet enten komt wel op de schouders van het kind.]
Ouders uit de ouderlijke macht ontzettend is ook schadelijk voor kinderen, en er wordt veel te lichtzinnig over gedacht en gesproken, met veel leed tot gevolg. VeiligThuis / jeugdzorg / voorheen de raad voor de kinderbescherming gebruiken het al veel te makkelijk als dwangmiddel, waarbij het soms veel meer lijkt te gaan om het gelijk van de hulpverlener (vanuit een of ander theoretisch belang) dan om werkelijk rekening met kinderen te houden.
Ik ben helemaal voor inenten, maar over dit soort verregaande ingrijpende middelen moeten we toch echt zorgvuldiger zijn.
Ook vind ik dat ouders in principe mogen besluiten om een redelijk risico voor hun kinderen te kiezen. Dat klinkt heftig, zeker als je er de juiste emotionele filmpjes bijzoekt, maar het alternatief is een wereld waarin kinderen niets meer mogen omdat het een theoretisch risico geeft. (Niet meer paardrijden, niet meer in het bos struinen, niet alleen thuisblijven, niet leren met gereedschap om te gaan, niet meer zwemmen, niet meer buitenspelen.)
Er zit dus wat mij betreft een afweging die vooral geldt over hoeveel risico jouw beslissing geeft voor anderen: niet inenten maar wel naar een kinderdagverblijf wat risico geeft voor de baby's bv. En we moeten oppassen dat vreemde stemmingmakers van buiten niet dit soort discussies manipuleren. Maar het antwoord is niet om ouders te dwingen om met alles akkoord te gaan of anders te dreigen hun kind af te pakken.
Misschien moeten we ouders die niet willen enten dan een reisje naar Afrika laten maken. Waar mensen 2 dagen met hun kind op hun rug lopen om een enting te halen. En waarom? Omdat zij de dood nog kennen door dit soort aandoeningen en zich er dus van doordrongen zijn hoe ontzettend belangrijk het is.