Grote studie onderschrijft: BMR veroorzaakt geen autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 20:56

Shadow0 schreef:
janderegelaa schreef:
Als je als ouder je kind niet wilt laten enten zou wat mij betreft de keuze moeten zijn: wel of niet uit de ouderlijke macht. Want de eventuele schade van jouw niet enten komt wel op de schouders van het kind.]

Ouders uit de ouderlijke macht ontzettend is ook schadelijk voor kinderen, en er wordt veel te lichtzinnig over gedacht en gesproken, met veel leed tot gevolg. VeiligThuis / jeugdzorg / voorheen de raad voor de kinderbescherming gebruiken het al veel te makkelijk als dwangmiddel, waarbij het soms veel meer lijkt te gaan om het gelijk van de hulpverlener (vanuit een of ander theoretisch belang) dan om werkelijk rekening met kinderen te houden.

Ik ben helemaal voor inenten, maar over dit soort verregaande ingrijpende middelen moeten we toch echt zorgvuldiger zijn.
Ook vind ik dat ouders in principe mogen besluiten om een redelijk risico voor hun kinderen te kiezen. Dat klinkt heftig, zeker als je er de juiste emotionele filmpjes bijzoekt, maar het alternatief is een wereld waarin kinderen niets meer mogen omdat het een theoretisch risico geeft. (Niet meer paardrijden, niet meer in het bos struinen, niet alleen thuisblijven, niet leren met gereedschap om te gaan, niet meer zwemmen, niet meer buitenspelen.)

Er zit dus wat mij betreft een afweging die vooral geldt over hoeveel risico jouw beslissing geeft voor anderen: niet inenten maar wel naar een kinderdagverblijf wat risico geeft voor de baby's bv. En we moeten oppassen dat vreemde stemmingmakers van buiten niet dit soort discussies manipuleren. Maar het antwoord is niet om ouders te dwingen om met alles akkoord te gaan of anders te dreigen hun kind af te pakken.

Misschien moeten we ouders die niet willen enten dan een reisje naar Afrika laten maken. Waar mensen 2 dagen met hun kind op hun rug lopen om een enting te halen. En waarom? Omdat zij de dood nog kennen door dit soort aandoeningen en zich er dus van doordrongen zijn hoe ontzettend belangrijk het is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:59

janderegelaa schreef:
Misschien moeten we ouders die niet willen enten dan een reisje naar Afrika laten maken. Waar mensen 2 dagen met hun kind op hun rug lopen om een enting te halen. En waarom? Omdat zij de dood nog kennen door dit soort aandoeningen en zich er dus van doordrongen zijn hoe ontzettend belangrijk het is.

De zielige kindjes in Afrika was altijd al een zwaktebod in discussies en is dat nog steeds.
Ik kan ook wel roepen 'ga lekker naar Noord Korea om te zien hoe leuk het is als de staat precies bepaalt wat je wel en niet mag doen en denken' maar daar wordt de discussie niet beter van, wel?

Je kunt prima het belang van vaccineren inzien en verdedigen, en tegelijkertijd andere belangrijke grondrechten respecteren (en een daarvan is dus dat je kinderen niet weghaalt bij hun ouders tenzij het echt echt echt niet anders kan. En een theoretisch risico op een ziekte is niet genoeg reden.)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 21:03

Shadow0 schreef:
janderegelaa schreef:

De zielige kindjes in Afrika was altijd al een zwaktebod in discussies en is dat nog steeds.
Ik kan ook wel roepen 'ga lekker naar Noord Korea om te zien hoe leuk het is als de staat precies bepaalt wat je wel en niet mag doen en denken' maar daar wordt de discussie niet beter van, wel?

Je kunt prima het belang van vaccineren inzien en verdedigen, en tegelijkertijd andere belangrijke grondrechten respecteren (en een daarvan is dus dat je kinderen niet weghaalt bij hun ouders tenzij het echt echt echt niet anders kan. En een theoretisch risico op een ziekte is niet genoeg reden.)

Onzin, ik haal gewoon een werelddeel aan waar vaccineren nog in de kinderschoenen staat. Had ook Australië kunnen zijn als ze daar niet vaccineerden.

En er zijn legio redenen te bedenken waarom ouders uit de ouderlijke macht gezet worden. Deze mag er van mij wel bij. Kind hoeft niet perse uit huis. Zolang de ouders maar niet meer mogen beslissen.

En die theoretische kans op een uitbraak van een dodelijke ziekte komt snel praktisch dichtbij als de vaccinatiegraad blijft dalen.

Anoniem

Re: Grote studie onderschrijft: BMR veroorzaakt geen autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:09

Als alle Australiërs hun inkomen afstaan en massaal in sloppenwijken zonder sanitaire voorzieningen gaan leven, met beperkt aanbod van zeer eenzijdig voedsel... Dan ja.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:14

In 2016 schreef ik dit
Echwel schreef:
Zo ik vloog zaterdag terug vanuit Zurich daar zat een Griekse arts die werkt op Cyprus en ander eilanden, die vroeg mij of ik de entingen die hier geweigerd worden naar hem toe wilde sturen
Helaas maakt hij zeker wekelijks en af en toe dagelijks sterfgevallen mee van niet ingeënte kindjes..
Het is daar niet meer gewoon om standaard in te enten (crisis geen geld om te verzekeren) en ondanks de belofte van de regering om te gaan enten gebeurd dit nog niet waardoor er hele bevolkingsgroepen zijn met ernstig zieke kinderen (mazelen enz)

En nog steeds weet ik dat men er in veel landen zo over denkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:25

janderegelaa schreef:
En er zijn legio redenen te bedenken waarom ouders uit de ouderlijke macht gezet worden. Deze mag er van mij wel bij. Kind hoeft niet perse uit huis. Zolang de ouders maar niet meer mogen beslissen.

Ja, zo werkt het dus niet. Ouders uit de ouderlijke macht zetten is een heftige, ingrijpende maatregel met grote gevolgen, die vaak leidt tot bijvoorbeeld uithuisplaatsingen omdat dingen die gewoon deel van het leven uitmaken ineens gezien worden als signaal om machtsmiddelen in te zetten, maar ook, belangrijker, tot een veel groter wantrouwen ten aanzien van instituties en overheid. Uiteindelijk vergroot je het probleem vooral, en kom je nog meer in een situatie waarin ouders leren dat ze ver uit de buurt van de overheid moet blijven, en de overheid alleen maar dwang in kan zetten omdat er geen vertrouwen meer is en er ook geen gesprek is.

Als je de samenleving wilt ondermijnen is dit een redelijke strategie. Alleen, de kinderen worden er niet beter van. Als je daar aan vast wilt blijven houden lijk je meer bezig met het willen uitoefenen van macht over ouders dan met het daadwerkelijke belang van de kinderen.

Citaat:
En die theoretische kans op een uitbraak van een dodelijke ziekte komt snel praktisch dichtbij als de vaccinatiegraad blijft dalen.

Prima reden om na te denken over andere manieren waarop we dat probleem aan kunnen pakken, maar het ontzetten van ouders uit de ouderlijke macht is een zeer onwenselijke maatregel die veel nadelen heeft en waar we niet lichtzinnig over moeten denken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 21:26

Anoniem schreef:
Als alle Australiërs hun inkomen afstaan en massaal in sloppenwijken zonder sanitaire voorzieningen gaan leven, met beperkt aanbod van zeer eenzijdig voedsel... Dan ja.

Dat is weer een andere discussie...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:00

Dat is helemaal geen andere discussie, tenzij je serieus gelooft dat alle Afrikanen in sloppenwijken zonder sanitaire voorzieningen leven met een beperkt aanbod van eenzijdig voedsel. De vooroordelen telen weer wierig hier...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 23:17

Karl66 schreef:
Dat is helemaal geen andere discussie, tenzij je serieus gelooft dat alle Afrikanen in sloppenwijken zonder sanitaire voorzieningen leven met een beperkt aanbod van eenzijdig voedsel. De vooroordelen telen weer wierig hier...

Blijkbaar gelooft iemand een paar berichten boven mij dat. Ik zeg alleen dat het een andere discussie is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 23:20

Shadow0 schreef:
janderegelaa schreef:

Ja, zo werkt het dus niet. Ouders uit de ouderlijke macht zetten is een heftige, ingrijpende maatregel met grote gevolgen, die vaak leidt tot bijvoorbeeld uithuisplaatsingen omdat dingen die gewoon deel van het leven uitmaken ineens gezien worden als signaal om machtsmiddelen in te zetten, maar ook, belangrijker, tot een veel groter wantrouwen ten aanzien van instituties en overheid. Uiteindelijk vergroot je het probleem vooral, en kom je nog meer in een situatie waarin ouders leren dat ze ver uit de buurt van de overheid moet blijven, en de overheid alleen maar dwang in kan zetten omdat er geen vertrouwen meer is en er ook geen gesprek is.

Als je de samenleving wilt ondermijnen is dit een redelijke strategie. Alleen, de kinderen worden er niet beter van. Als je daar aan vast wilt blijven houden lijk je meer bezig met het willen uitoefenen van macht over ouders dan met het daadwerkelijke belang van de kinderen.

Citaat:

Prima reden om na te denken over andere manieren waarop we dat probleem aan kunnen pakken, maar het ontzetten van ouders uit de ouderlijke macht is een zeer onwenselijke maatregel die veel nadelen heeft en waar we niet lichtzinnig over moeten denken.

Net zoals Italië dan: https://www.ad.nl/buitenland/ouders-in- ... ~a4d9675e/

n_love_qwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:20

MarcoBorsato schreef:
n_love_qwert schreef:
Oh maar daarin ben ik niet geïnteresseerd hoor. Vind het gewoon zwaar naïef als je dat soort (allang ontkrachtte) onzin nog steeds gelooft. Hierom ook niet geïnteresseerd om er discussie over te houden o.i.d. :Y)

Wat doe je hier dan? Ik ben ook voor vaccineren maar ik vind het wel interessant om anti's te horen. Als dat niet je ding is, prima maar ga dan iets anders doen.

Och sorry Marco!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:30

janderegelaa schreef:
Karl66 schreef:

Blijkbaar gelooft iemand een paar berichten boven mij dat. Ik zeg alleen dat het een andere discussie is.

Afbeelding

Ach nee, inderdaad... Amper verschil!!

Krijgen rokende ouders ook een boete dan?
Want die brengen de gezondheid van zichzelf, hun kinderen en anderen om zich heen ook in gevaar.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:58

janderegelaa schreef:
veerledec schreef:
Inenten mensen, tenzij jullie het ineens over bomen hebben.

En janderegelaa, zo gaat het niet helemaal. Je maakt in samenspraak met een arts een keuze die past voor jouw kind en jullie situatie. Bij ons werd ook duidelijk vermeld dat je niet later moest gaan laten vaccineren als je van plan was veel naar het buitenland te gaan bijvoorbeeld.

Zo niet waar, je krijgt een oproep voor je kind voor de vaccinaties. En die zijn gewoon vastgesteld op leeftijd. Ik heb een kind dus ik weet hoe het werkt.

Nogmaals, het is inenten en niet enten.

En wel waar, want jij reageerde op Pien, die overleg had gehad met een antroposofische kinderarts, en daar reageerde ik weer op. Dat staat natuurlijk los van die RVP briefjes, die de meeste hier heus wel kennen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 00:03

Even for the record, het nut van gespreid dan wel vertraagd inenten is nooit aangetoond. Ja, bij (aangetoonde) allergie en/of een kind dat ziekjes is (verkouden, koortsig of iets anders).

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 00:23

veerledec schreef:
janderegelaa schreef:
Zo niet waar, je krijgt een oproep voor je kind voor de vaccinaties. En die zijn gewoon vastgesteld op leeftijd. Ik heb een kind dus ik weet hoe het werkt.

En wel waar, want jij reageerde op Pien, die overleg had gehad met een antroposofische kinderarts, en daar reageerde ik weer op. Dat staat natuurlijk los van die RVP briefjes, die de meeste hier heus wel kennen.

Gelukkig staat sinds 1950 al in Dikke van Dale dat je ook "enten" mag zeggen.
https://www.villamedia.nl/artikel/taalt ... of-inenten

RVP is leidend in de manier hoe entingen aangeboden worden. Dat een antroposofisch arts met jullie 3 keer is gaan zitten is niet standaard maar blijkbaar nodig bij jullie. Als jullie gewoon de oproep gevolgd hadden dan was 3 keer praten ook niet nodig geweest.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 00:24

Magrathea schreef:
Even for the record, het nut van gespreid dan wel vertraagd inenten is nooit aangetoond. Ja, bij (aangetoonde) allergie en/of een kind dat ziekjes is (verkouden, koortsig of iets anders).

Ach.....als dat twijfelaars over de streep trekt...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:19

Magrathea schreef:

Het RIVM zegt zelf dat gecombineerd vaccineren een verminderd (maar nog acceptabel) resultaat geeft voor de antistoffen, bijvoorbeeld bij de PNEU en de hep-B. En vertraagd vaccineren= minder vaccinaties nodig, ook volgens het RIVM.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:27

janderegelaa schreef:
veerledec schreef:
[quote="janderegelaa"
[/quote

Gelukkig staat sinds 1950 al in Dikke van Dale dat je ook "enten" mag zeggen.
https://www.villamedia.nl/artikel/taalt ... of-inenten

RVP is leidend in de manier hoe entingen aangeboden worden. Dat een antroposofisch arts met jullie 3 keer is gaan zitten is niet standaard maar blijkbaar nodig bij jullie. Als jullie gewoon de oproep gevolgd hadden dan was 3 keer praten ook niet nodig geweest.

Voor dieren...

Het RVP is een gestandaardiseerd programma, wat voor de doorsnee massa is opgesteld. Maar zoals bekend, wie met z'n hoofd in de magnetron ligt en met z'n voeten in de vriezer, daar gaat het gemiddeld goed mee, maar die gaat toch dood.

Voor het opstellen van het RVP zijn veel belangen meegenomen (kosten, algehele volksgezondheid, experimenteren/onderzoek in het belang van de algehele volksgezondheid) maar dat wil niet zeggen dat dat voor een individueel kind ook de optimale optie is. Hepatitis-B bijvoorbeeld. Werd eerst alleen aan risicogroepen gegeven. Maar het werd niet minder. Dus nu maar aan iedereen. RIVM erkent dat de kans voor een niet-risicogroep kind non-existent is, maar ze willen zien of het helpt om de totale besmetting te verminderen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 10:42

Nee, niet voor de dieren. De term is afkomstig uit de diergeneeskunde.

Je gaat voorbij aan het gegeven dat jij die oproep gewoon gehad hebt van RVP. Het gesprek met jouw arts is niet standaard en zo doe je het wel voorkomen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:50

Het ging om het voorbeeld van pien die dat had gehad en ik toevallig ook. Daar gaf ik een toelichting op. Ik suggereer nergens dat dat standaard is. Overigens mag iedereen daar gewoon een gesprek over aanvragen, dat is eigen keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:10

Enten doe je toch met planten :o?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:11

janderegelaa schreef:

Je gaat voorbij aan het gegeven dat jij die oproep gewoon gehad hebt van RVP. Het gesprek met jouw arts is niet standaard en zo doe je het wel voorkomen.

Het schijnt de bedoeling te zijn hier wel standaard beleid te van gaan maken, in ieder geval als bij sceptische ouders.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-19 11:35

mysa schreef:
janderegelaa schreef:

Het schijnt de bedoeling te zijn hier wel standaard beleid te van gaan maken, in ieder geval als bij sceptische ouders.

Heel goed, niet zomaar maar kunnen weigeren.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 12:31

pien_2010 schreef:
Dit topic doorgelezen. Ik heb gelezen dat iemand schreef dat het opvallend is dat er zo weinig mensen van de "anti brigade als het gaat om inenten" reageert. Deze raakte me wel. Ik hoorde niet bij de anti brigade maar heb wel mijn kinderen (35 jaar geleden, toen speelde die discussie ook al zo fel) anders ingeënt als gebruikelijk is.
Nog nooit heb ik daarover geschreven en de reden is dat de niet in-enters of anders enters het nieuws halen en dat zijn dan mensen:
1. Die niet inenten vanwege geloofsovertuiging (persoonlijk heb ik daar niet zoveel mee);
2. Niet inenten vanwege allerlei broodje aap verhaal zie verhaal over autisme e.a (heb ik totaal niets mee).

.....

Mijn verhaal is geen pleidooi om niet in te enten. Ik vind namelijk als je geen goede huisarts hebt die de kinderziektes aankan en herkend, dat je er niet eens aan moet beginnen. MAAR mijn verhaal vertel ik om te laten zien dat niet iedereen die niet inent een of andere halve zool is. Ik vind en vond dat altijd erg kwetsend en ik weet dat er meer mensen zijn zoals ik die daar altijd heel zorgvuldig mee om gingen en gaan.

Ik ben dus tegen verplichtend inenten. Laat mensen zelf de keuze, geef mensen zoals ik de kans om datgene te doen dat zij als goed en juist ervaren. Er is een grote groep die dit verantwoord vanuit het volle verstand doet.

Als je vind dat deze kinderen niet naar een regulier kinderdagverblijf mogen gaan, vind ik dat geen probleem.

Ik vond het tijd worden om in deze verhitte discussie eens een ander verhaal te laten horen.

Dank je Pien, voor je bijdrage :)
Dat er zo weinig mensen van de anti-brigade zich laten horen in dit topic is omdat men inmiddels door eerdere topics over vaccinaties spuugzat is van de hetze die steeds weer ontstaat door het fanatisme van mensen die overtuigd zijn dat vaccins wel degelijk zouden moeten.

Ik heb de laatste dagen opvallend veel pb'tjes gehad van Bokkers die anti-vaccineren zijn en me waarschuwen om in dit topic te stoppen omdat het zinloos is om er nog langer tegen in te gaan.
Eerlijk gezegd kan ik ze geen ongelijk geven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 12:40

Ja jeetje, dat er vertrouwd wordt op wetenschap. Je zal wel gek zijn. :o?