Kwanyin schreef:Ik vroeg me af of ze echt zeker weten dat hij op de hoogte zit waar ze graven, of zou het nog kunnen dat ze uiteindelijk het gat bereiken en hij blijkt bv tien meter dieper te zitten?
Dat zou goed mogelijk zijn
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Babootje schreef:Doet ook herinneringen opwekken. 16 jaar geleden is mijn dochter in een oude waterput gevallen. In Frankrijk. Ze was met een balletje en hondje aan het spelen en was onder de ogen van mijn man ook ineens verdwenen. We wisten ook niet dat die put er was en niet goed afgesloten. Gelukkig was ze wel snel gevonden.
Ze stond onderin de zeker zeven meter diepe put, was goed aanspreekbaar en huilde. We konden haar nauwelijks zien met een zaklamp. Ik kan je zeggen, je wordt echt gek. Brandweer, ambu en politie gebeld en maar uitleggen - in het Frans - op welke berg je ergens zit. Zenuwslopend. We hebben haar er toch vrij snel uit gekregen en met de ambu naar het ziekenhuis gebracht. Ze is helemaal door de molen gegaan maar bleek buiten een schrammetje op haar buik niks te hebben. Een godswonder zeg ik altijd nog. Alsof ze als een veertje naar beneden is gezweefd.
Ik hoop ook op zo'n wonder voor Joven. Maar vrees het ergste... Het duurt nu al zo lang. Hoe koud is het daar. Wat heeft hij aan. Knoop in mijn maag als ik denk waar de ouders doorheen gaan. Tussen hoop en vrees. Vreselijk...
Jolien87 schreef:Wat moeten jullie een doodsangsten hebben uitgestaan.![]()
En wat een wonder dat ze er nagenoeg ongeschonden is uitgekomen. Heeft dit voor haar nog mentale gevolgen gehad?
Remembrance schreef:Als ik het goed heb betekent dat dus dat Julen niet direct onder het puin zit, maar daar nog een ruimte is van 15 meter diep? Dat is goed nieuws, denk ik? Als het goed is heeft hij dan tenminste wel nog genoeg zuurstof.
Babootje schreef:Jolien87 schreef:Wat moeten jullie een doodsangsten hebben uitgestaan.![]()
En wat een wonder dat ze er nagenoeg ongeschonden is uitgekomen. Heeft dit voor haar nog mentale gevolgen gehad?
Nee, gek genoeg heeft ze er mentaal ook niets aan over gehouden. In ieder geval geen trauma. Mogelijk omdat we haar toch vrij snel vonden. Maar door dit voorval komt de herinnering ook wel weer heel sterk naar boven bij haar. Hoe die put daar aan de binnenkant uit zag met uitstekende stenen, het verrotte hout en de modder waar ze op terecht was gekomen (godzijdank stond er geen water meer in), hoe het er rook of ze naar boven zou kunnen klimmen, de grote spinnen die er zaten. Ze was vijf toen.
Ik heb haar wekenlang naast me laten slapen omdat ik gewoon niet kon geloven dat ze er zo vanaf was gekomen. Een klein littekentje aan de bovenkant van haar buik is het enige nog zichtbare bewijs.
We zaten in Zuid-Frankrijk in de buurt van Isola Bella een klein skidorp en waren expres niet gaan skieen omdat we die avond ook naar huis zouden vliegen en geen risico wilden lopen dat dat niet zou kunnen.
En s avonds zaten we dus inderdaad in het vliegtuig naar huis. Bizar gewoon, alsof het niet was gebeurd.
Echt een nachtmerrie. Een film, die je thuis pas gaat verwerken. We waren bij vrienden en die put lag op hun terrein. Ze zijn nog steeds aangedaan als we het er nog wel eens over hebben. Zo'n geluk gehad toen, ongelooflijk...
Citaat:Het werk verloopt goed, zei leidend ingenieur Ángel García Vidal donderdagavond laat. Rond 20.00 uur was er met het graafwerk een diepte van achttien meter bereikt. Als alles loopt zoals gepland, zal de heuvel vrijdagochtend dertig meter zijn afgevlakt – en zal het platform waar gestart kan worden met boren gereed kunnen zijn. In de vroege vrijdagmiddag zou dan kunnen worden gestart met het boren van een of twee parallelle putten. Zo wordt geprobeerd op een diepte van tachtig meter te komen.
De eerste put zal tachtig centimeter breed zijn – en wordt op vier meter van de put waar Julen in zit aangelegd. De put zal beschermd worden met een buis zodat er geen water in de put kan stromen.
Laatste meters handmatig graven
Na het boren zullen uiteindelijk acht mijnwerkers van de reddingsbrigade uit Asturias afdalen – zij moeten de vier meter naar de put van Julen handmatig graven. Zij zullen, als alles volgens plan verloopt, de eersten zijn die Julen zien. Wanneer dat zal zijn, weet niemand nog.