Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 17:46

Mijn tarieven even gekopieerd. De aparte reden van keuze texelenergie ver buiten texel is dat we een van hun eerste afnemers zijn. En zelfs wat "soort van aandelen" hebben :j

Ieder jaar op 1 januari en 1 juli worden de variabele tarieven op de Nederlandse energiemarkt aangepast naar de actuele marktprijs. Aangezien jij op dit moment een variabele leveringsovereenkomst bij ons hebt, informeren wij je bij deze graag over de gewijzigde tarieven en de achtergrond daarvan. Tevens wijzigen de tarieven van de netbeheerder en de overheidsheffingen per 1 januari 2019.

Onze variabele leveringstarieven per 1 januari 2019 (incl. btw)
Elektriciteit normaaltarief per kWh
Elektriciteit laagtarief per kWh
Elektriciteit enkeltarief per kWh
Gas per m3
: € 0,107656
: € 0,091149
: € 0,099005
: € 0,385398

Onze vaste kosten per 1 januari 2019 (incl. btw)
Vaste leveringskosten elektriciteit per dag
Vaste leveringskosten gas per dag
: € 0,108493
: € 0,108493

Leveringsadres elektriciteit
Leveringsadres gas

Netbeheerkosten per 1 januari 2019 (incl. btw)
Elektriciteit per dag
Gas per dag
: € 0,691515
: € 0,523809

Overheidsheffingen per 1 januari 2019 (incl. btw)
Elektriciteit
Energiebelasting 0 t/m 10.000 kWh
Energiebelasting 10.001 t/m 50.000 kWh
Opslag Duurzame Energie 0 t/m 10.000 kWh
Opslag Duurzame Energie 10.001 t/m 50.000 kWh
Vermindering energiebelasting per dag

Gas
Energiebelasting 0 t/m 170.000 m3
Opslag Duurzame Energie 0 t/m 170.000 m3

: € 0,119342
: € 0,064578
: € 0,022869
: € 0,033638
: € 0,853760

: € 0,354687
: € 0,063404

Wat betekenen deze nieuwe tarieven
Zoals je wellicht al uit de media hebt vernomen stijgen bij de grote energiemaatschappijen de kosten voor een gemiddeld huishouden (2.500 kWh/jaar en 1.600 m3/jaar) met zo’n 327 euro per jaar. Helaas zijn ook bij ons de inkoopkosten toegenomen en stijgen bij ons de kosten voor een gemiddeld huishouden met zo’n 290 euro per jaar. Van deze kostenstijging komt 160 euro voor rekening van de overheidsheffingen en 130 euro door de hogere inkoopkosten.

Je termijnbedrag wordt niet automatisch aangepast aan deze nieuwe tarieven, dat gebeurt alleen na het opstellen van de jaarnota. Mocht je naar aanleiding van deze mail je termijnbedrag wel willen aanpassen, dan kan dat eenvoudig middels een e-mail naar info@texelenergie.nl of middels een antwoord op deze mail.

Uiteraard blijven wij onze uiterste best doen om de leveringstarieven zo scherp mogelijk te houden en dat lukt mede vanwege jouw deelname. Hoe meer omdenkers zoals jij meedoen, hoe makkelijker het voor ons is om de tarieven scherp te houden.
Samen en zonder winst oogmerk!

Mocht je alsnog over willen stappen naar een vast leveringstarief, dan kan dat uiteraard op elk gewenst moment. De actuele vaste leveringstarieven vind je hier. Het vastzetten van het leveringstarief kan eenvoudig door een e-mail te sturen naar info@texelenergie.nl of middels een antwoord op deze mail.

Oorzaak van de tariefwijziging
In de afgelopen maanden zijn de energietarieven door een aantal factoren opgelopen. Ondanks de verduurzaming van de energievoorziening ligt de oorzaak van de prijsstijgingen nog voornamelijk bij de olie-, kolen- en gasprijs, maar ook het oplopen van de CO2 emissierechten en beperkte beschikbaarheid van reguliere centrales (met name in België) zorgen al langere tijd voor hogere energietarieven.

Misschien vraag je je af waarom de kosten van elektriciteit omhoog gaan op basis van de olie-, kolen- en gasprijs terwijl wij uitsluitend elektriciteit uit wind en zon leveren? Dit komt omdat onze inkooptarieven wel gekoppeld worden aan de prijsontwikkeling van de markt voor elektriciteit. En het aandeel duurzame opwek is hierin helaas nog te beperkt.
Reden te meer dat wij duurzame energie projecten blijven ontwikkelen!

IMANDRA

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 17:48

Ik kopieer even het stukje van Essent:

Essent schreef:
In 2019 gaan we meer betalen voor de overheidsheffingen op energie. In totaal betaalt een gemiddeld huishouden daardoor 150 euro meer voor energie.

- Opslag Duurzame Energie: Geld dat de overheid gebruikt voor duurzame energieprojecten. Dit bedrag gaat ongeveer omhoog met 70 euro per jaar voor een gemiddeld huishouden.
- Energiebelasting: De belasting op gas gaat omhoog en voor stroom iets omlaag. Daardoor is een gemiddeld huishouden het volgend jaar 20 euro meer kwijt dan dit jaar.
- Heffingskorting: Alle Nederlanders krijgen van de overheid korting op energie. Dit krijgen we omdat gas en elektriciteit nodig zijn om te leven, oftewel een eerste levensbehoefte. Vanaf januari krijgen we minder korting, namelijk 310,97 euro in plaats van 373,33 euro. Een gemiddeld huishouden betaalt daardoor ongeveer 60 euro per jaar extra.

Het is dus niet geld wat in een potje komt waar Rutte beter van wordt, maar wat naar alle waarschijnlijkheid voor klimaatmaatregelen gebruikt gaat worden of als incentive zodat mensen langzamerhand van gas af gaan stappen. Niks mis mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 17:54

karuna schreef:
Ik heb net ook het hele lijstje gekregen van alle verhoogde kosten, wat hier dus vooral flink is verhoogd zijn idd de vaste kosten netneheer belastingen enz.

Maar in alle roepen om electrisch rijden enz, denk dat de grootste winst in vervuiling gehaald kan worden als we minder met mensen en goederen slepen. Toch te zot dat bouwvakkers uit de achterhoek naar het westen gaan en in de tussentijd electra mensen van brabant naar twente moeten rijden.

Of aardbeien in de winter willen eten, en groentes uit afrika halen omdat het winter is. En heel heel veel bestellen online passen en retour sturen, bestellen bij wish of ali express amerika enz, omdat je ze daa paar centen goedkoper kan krijgen.

Daar gaat pas veel viezigheid door om. Ik koop zo veel als kan lokaal, eet vlees,lokaal of biologisch en uit nl, idem groentes. Alleen seizoensgroentes op tomaten en sinaasappels en mandarijnen na. Maar dan koop ik alleen die uit nl. Kortom daarin let ik zo veel mogelijk op,

En nu houtkachel staat aan, de aardappelen zitten in het oven gedeelte en dadelijk gaat de bloemkool erop en theewater voor vanavond staat al in fluitketel op de kachel

Mee eens

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 17:55

IMANDRA schreef:
Elisa2 schreef:
Ik denk juist dat een heleboel mensen het niet kunnen betalen, de mensen die ookal geen geld hadden voor een vakantie. Want daar zijn er ook zat van.

Ik denk ook dat het belangrijker is om de vervuilende industrieen aan te pakken.

Een heleboel ≠ meeste. 'een heleboel' is relatief. Het zal maar een klein percentage zijn die het écht niet kan betalen. En ook daarvoor zullen er vast hulpmiddelen komen.

Is het belangrijk om de vervuilende industrieën aan te pakken? Zeker. Wordt ook zeker gedaan. Maar de consument kan ook zijn steentje bijdragen. Zo min mogelijk betalen en toch allemaal veranderingen doorvoeren: zo werkt het helaas niet. Ook de gemiddelde Nederlander zal klimaatverandering (of de maatregelen ertegen) voelen in zijn portemonnee.

Ik weet niet hoor, de armoede in NL groeit en dat is een grote groep! die kunnen dit echt niet betalen. Laat staan hun huis beter isoleren...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:03

En toch heb ik de indruk dat het gasontmoedigingsbeleid mede politiek gemotiveerd is. We willen niet afhankelijk zijn van Rusland. En nu we niet verder kunnen met Groningen, is dat natuurlijk wel wat gaat gebeuren.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:06

Elisa2 schreef:
IMANDRA schreef:

Een heleboel ≠ meeste. 'een heleboel' is relatief. Het zal maar een klein percentage zijn die het écht niet kan betalen. En ook daarvoor zullen er vast hulpmiddelen komen.

Is het belangrijk om de vervuilende industrieën aan te pakken? Zeker. Wordt ook zeker gedaan. Maar de consument kan ook zijn steentje bijdragen. Zo min mogelijk betalen en toch allemaal veranderingen doorvoeren: zo werkt het helaas niet. Ook de gemiddelde Nederlander zal klimaatverandering (of de maatregelen ertegen) voelen in zijn portemonnee.

Ik weet niet hoor, de armoede in NL groeit en dat is een grote groep! die kunnen dit echt niet betalen. Laat staan hun huis beter isoleren...

in 2017 hadden 8.2% van de gezinnen een armoederisico. Dat betekent dat 91,8% dat dus niet heeft. Dus ruim 90% van de Nederlanders hebben geen armoederisico. Zoals ik al zei, een 'grote groep' is relatief.

@Mysa: Maakt het uit als Rusland inderdaad een overweging is geweest?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:07

Oh, Rusland. Baudet beweerde nog dat zij eigenlijk afhankelijk zijn van ons als afnemer. Je zou het bijna gaan geloven :')

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:09

Magrathea schreef:
Oh, Rusland. Baudet beweerde nog dat zij eigenlijk afhankelijk zijn van ons als afnemer. Je zou het bijna gaan geloven :')

God, dat mensen serieus op die clown stemmen :+ .

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:14

Loretta schreef:
oomens schreef:
maar erken dan wel dat dát de keuzes zijn die je maakt en doe niet alsof alle schuld buiten jezelf ligt.
Als een verhoging van de energieprijzen vervolgens zorgt dat er aan het einde van de maand te weinig overblijft, dan is dat niet in de eerste plaats de schuld van degene die die energieprijzen heeft verhoogd. Zelfs niet als diegene Mark Rutte heet.

Wie zijn schuld is het dan wel?
Volgens mij is het nog altijd Rutte en consorten die de energiebelasting verhogen. Heeft niets met keuzes van jan met de pet te maken.

Die belastingen worden verhoogd om ons gedrag te veranderen. We moeten flink minder energie gaan gebruiken. Doen we dat niet, ja, dán zijn we veel duurder uit ja. Is dat dan de schuld van de belastingverhoging of van onze onwil om wat in ons gedrag te veranderen?

De verwarming structureel lager zetten en iets warmers aantrekken, in huis, dat willen we allemaal niet, maar dat heeft bij vrijwel niets te maken met het ontbreken van warme kleding. We hebben immers allemaal ineens wel die warme kleding liggen als we naar buiten gaan :)*
Mensen klagen dat woon-werkverkeer duurder wordt door hogere brandstofprijzen, maar hoeveel zijn er die hobby- en plezierritjes dan maar niet meer maken of op de fiets doen om daar deels voor te compenseren?
Hoeveel mensen lopen er écht tekorten op puur door een paar keer in de week het vlees uit hun maaltijd te schrappen?
Hoeveel kunnen er niet minstens één buitenlandse (vlieg)reis per jaar schrappen?
Hoeveel houden er niet meer dieren dan ze voor eigen onderhoud en inkomen nodig hebben?
Hoeveel kopen er niet meerdere keren per jaar prullaria uit China die ze niet nodig hebben? Vervangen kleding voordat deze (te) versleten is?

Een hele lijst punten waarvan er op vrijwel iedereen wel één of meerdere van toepassing zijn.
Allemaal punten die niet alleen de uitstoot, maar ook de uitgaven omlaag brengen als je erop bezuinigt. Zelfs mensen met een krappe portemonnee kunnen er meestal wel een paar in de praktijk brengen, al is het netjes om meer inspanningen te vragen van degenen die toch al meer niet-noodzakelijk verbruik hebben, en dat zijn over het algemeen vaak degenen met net wat meer dan het absolute minimum.

Moeten we dan allemaal als een monnik gaan leven? Hoewel dat een heleboel lekker bier zou opleveren, is dat waarschijnlijk voorlopig niet direct nodig. Op dezelfde voet doorgaan, verwachten dat anderen/de overheid/de grote bedrijven/de banken het wel voor je oplossen en daar zelf geen cent aan bijdragen en geen luxe voor inleveren, dat gaat in ieder geval niet helpen en gelukkig ook niet gebeuren. Daar zijn de oplopende energieprijzen een mooi voorbeeld van.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:15

Zo wat een veroordelen weer. Niemand weet wat een ander verdient en hoe hard er voor een vakantie gewerkt wordt. Overuren misschien wel. Dat komt niet zomaar aanwaaien hoor. Wie weet laat iemand er wel heel veel om. Maar kennelijk moet je dan maar werken om te overleven om die dure milieugrappen te betalen. Nee, ik kan dat niet en zoals ik leef wil niet iedereen leven. Ik heb mijn woning altijd op 15 graden. Soms 16. Met visite wordt het 17. Maar nooit meer. Waarom? Zo laag mogelijke stookkosten. Ik geef dat geld lieveruit aan ander 'comfort'. En doe daarnaast dusgoed voor het milieu. Maar ik kan zelfs al zou ik mijn hobby opgeven niet zomaar een warmtepomp kopen. Bovendien omvat mijn hobby ook vrijwilligerswerk. Ik help ook zoeken naar vermiste personen, alles op eigen kosten. Daar ook maar mee ophouden?
Nee, ik ben absoluut niet rijk. Ook niet heel arm. Maar er mocht best eens wat meer overblijven ja. Oh ja, ik koop ook de kleding voor een minimagezin met 4 kinderen. Dat kost op jaarbasis ook best veel. Dat geld dan maar sparen? Dan zijn er 4 kinderen ongelukkig, nu hebben ze af en toe wat nieuws. Overheid blij want er wordt geconsumeerd. Maar het is niet voor mij.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 18:16

Maar mijn energie kosten gaan omhoog omdat de vaste kosten omhoog gaan. Bezuinigen maakt mijn rekening egenlijk niet eens lager.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:17

@Imandra, in zoverre dat de focus nu wel heel erg op gas ligt hoewel dat een relatief schone energiebron is, terwijl een groot deel van de elektriciteit nog steeds wordt opgewekt door smerige kolencentrales. Ben persoonlijk trouwens niet zo huiverig voor Rusland, althans op dit moment niet. Maar het blijft natuurlijk een onvoorspelbaar land.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:21

oomens schreef:
Die belastingen worden verhoogd om ons gedrag te veranderen.

Onzin.
Als je dat gelooft ben je buitengewoon naïef.
De belastingen worden verhoogd om meer geld naar de staatskas te sluizen.
Gedrag veranderen is alleen het alibi.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:23

@oomens _/-\o_

germie schreef:
Zo wat een veroordelen weer. Niemand weet wat een ander verdient en hoe hard er voor een vakantie gewerkt wordt. Overuren misschien wel. Dat komt niet zomaar aanwaaien hoor. Wie weet laat iemand er wel heel veel om. Maar kennelijk moet je dan maar werken om te overleven om die dure milieugrappen te betalen. Nee, ik kan dat niet en zoals ik leef wil niet iedereen leven. Ik heb mijn woning altijd op 15 graden. Soms 16. Met visite wordt het 17. Maar nooit meer. Waarom? Zo laag mogelijke stookkosten. Ik geef dat geld lieveruit aan ander 'comfort'. En doe daarnaast dusgoed voor het milieu. Maar ik kan zelfs al zou ik mijn hobby opgeven niet zomaar een warmtepomp kopen. Bovendien omvat mijn hobby ook vrijwilligerswerk. Ik help ook zoeken naar vermiste personen, alles op eigen kosten. Daar ook maar mee ophouden?
Nee, ik ben absoluut niet rijk. Ook niet heel arm. Maar er mocht best eens wat meer overblijven ja. Oh ja, ik koop ook de kleding voor een minimagezin met 4 kinderen. Dat kost op jaarbasis ook best veel. Dat geld dan maar sparen? Dan zijn er 4 kinderen ongelukkig, nu hebben ze af en toe wat nieuws. Overheid blij want er wordt geconsumeerd. Maar het is niet voor mij.

Feit dat je op vakantie kán laat al zien dat je het niet slecht hebt. Vakantie is een luxe, geen levensbehoefte. Dat geld wat je voor de vakantie bij elkaar spaart kan je ook in je huis steken zodat je minder energiekosten hebt. Dat is jouw keuze. Energie gaat hoe dan ook duurder worden en de gevolgen van en maatregelen tegen klimaatverandering ga je sowieso (in je beurs) merken. Dat jij er dan voor kiest om op vakantie te gaan of een dure hobby te nemen in plaats van je energiekosten omlaag te krijgen... Tja. Jouw keuze, mag je doen. Maar dan moet je niet aankomen dat je de energie niet kan betalen, want dat is onzin. Je kiest er gewoon voor dat geld aan andere dingen uit te geven.

@Mysa: Maar ook daar aan wordt gewerkt. Zonnepanelen, windmolens etc.

@Bigben: En van die staatskas worden groene initiatieven betaald. Wordt zorg van betaald. Etcetera. Er zal toch geld binnen moeten komen om het uit te kunnen geven. Wat denk jij, dat de politici het geld van die staatskas mooi naar hun eigen rekening sluizen? Kom op zeg...

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:24

Ik vind het altijd zo frappant dat mensen over het milieu praten alsof het een keuze is om daar wel of niet in te investeren. Prima als je het als keuze wil zien, maar accepteer dan ook de gevolgen van die ontkenning. Dus droge en hete zomers met de daarbij horende mislukte oogst en waterschaarste, duurdere boodschappen, verkorte levensverwachting door alle fijnstof in de lucht, etcetera.

Zorgen voor het klimaat is geen welles-nietes spelletje, het is een feit waar we allemaal mee bezig zouden moeten zijn. Of leven we in een "na ons de zondvloed" tijdperk? Daar wil ik in ieder geval niet bijhoren.

Ja, ik baal ontzettend van de hogere kosten, vind ik echt niet grappig. Ben student, chronisch ziek, en ga volgend jaar minimaal 100 euro per maand meer betalen aan vaste lasten, zonder dat mijn inkomen omhoog gaat. Tuurlijk is dat rot. Maar ik besef me heel goed dat als ik nog 1.5 meter onder de zeespiegel wil kunnen leven op mijn oude dag, dat dit soort maatregelen hard nodig zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:25

Mee eens. Een beter klimaat daar plukken we allemaal de vruchten van, ook al is de weg erheen wat lastiger.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:31

germie schreef:

Nogmaals; het gaat niet om wel of niet die verdraaide warmtepomp kopen :')

Wat urbiezira typt... die verwoord het ms beter. Ben het helemaal mee eens.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:43

BigBen schreef:
oomens schreef:
Die belastingen worden verhoogd om ons gedrag te veranderen.

Onzin.

Zo is het.
Milieu is daar bij het perfecte argument om draagvlak te krijgen.
Rutte kan nog wel water aan een drenkeling verkopen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:44

Loretta schreef:
BigBen schreef:
Onzin.

Zo is het.
Milieu is daar bij het perfecte argument om draagvlak te krijgen.
Rutte kan nog wel water aan een drenkeling verkopen.

Zucht. Wat denk jij wat met die staatskas gebeurt? :roll:

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:53

Er moet ook heel wat geld naar de staatskas om te voldoen aan de milieu eisen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:04

verootjoo schreef:
Er moet ook heel wat geld naar de staatskas om te voldoen aan de milieu eisen.

En dat mag jan met de Pet allemaal betalen. en bij de volgende recessie is jan met de Pet opnieuw de Sjaak. Dat u het maar alvast weet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:18

Ik verander elk jaar van energieleverancier en bespaar zo iets meer dan 100 euries per jaar telkens.
Telkens de promotie en welkomstkortingen voor nieuwe klanten meepikken dus :+
Daardoor betaal ik altijd ongeveer hetzelfde bedrag per maand.
Je moet de kortingen wel regelmatig in het oog houden natuurlijk :Y)
En enkel de vaste prijzen vergelijken. Anders ben je alsnog de klos halverwege het jaar want het wordt alsmaar duurder. :7

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:21

Pandora2 schreef:
Ik verander elk jaar van energieleverancier en bespaar zo iets meer dan 100 euries per jaar telkens.
Telkens de promotie en welkomstkortingen voor nieuwe klanten meepikken dus :+
Daardoor betaal ik telkens ongeveer hetzelfde bedrag per maand.
Je moet de kortingen wel regelmatig in het oog houden natuurlijk :Y)
En enkel de vaste prijzen vergelijken. Anders ben je alsnog de klos halverwege het jaar want het wordt alsmaar duurder. :7

Dat doe ik ook scheelt wel, maar dat veranderd niets aan deze en andere belastingverhogingen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:22

Nee, uiteraard niet. Maar dan moet ik tenminste niet meer gaan betalen per maand :Y)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:23

Ik ook. En ik schaal m’n termijn gewoon hoger in. En ik ga voor de vaste tarieven.