De gele hesjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 22:54

pompadour schreef:
beide! Mijn man wilt dat niet zien, dat in alle kanten in de maling worden

Dan zou ik me daarmee gaan bemoeien.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:55

Loretta, het is vervelend dat je ongefundeerd roeptoeterd.

Alle lonen gaan elk jaar omhoog, indexering heet dat.

De laatste uitzonderlijke extra verhoging was idd 2005.

Hij doet nu dus op dat punt veel meer dan de 2 voorgaande presidenten. En toch is hij de boeman.

Magrathea schreef:
Als er trouwens iets is wat de gele hesjes hebben klaargespeeld is het:
1) dat elk land super huiverig gaat zijn om klimaatmaatregelen door te voeren die ook maar enigszins effect hebben op de burger
2) dat de mensen (en de Fransen specifiek) nu zien dat als je hard genoeg een paar auto's in de fik steekt en winkels kort en klein slaat je je zin krijgt, ongeacht of je een punt hebt of niet :

Dat is idd het jammer. Lang genoeg staan roepen en vernielen en je krijgt je zin wel.
Op korte termijn.
Op lange termijn zal er sowieso iets voor het klimaat moeten gebeuren en daar zijn verdragen voor getekend.
Dus als het nu niet opgelost wordt dan zal het later wel verplicht worden door getekende verdragen of overkoepelende instellingen zoals bvb de eu. Die dan mss veel vervelendere maatregelen opleggen dan wat er nu op tafel ligt.
Kunnen ze in Brussel auto's in brand gaan steken.

Punt 2 weten Fransen al langer en is ook de reden dat ze hier voor elke scheve scheet gaan staken, liefst met vernielingen of lamleggen van het land erbij.
Vroeg of laat zullen ze dan wel ontdekken dat er niets meer is om voor te staken want alles is al kapot.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:55

Hier uw correspondent uit Parijs (tijdelijk). Ben er effe met de fiets langs geweest

Op de Champs Elysée is het rustig. De Arc de Triomphe zier er weer netjes uit. In de zijstraten behoorlijk wat winkelruiten beschadigd. Op de Avenue de la Grande Armée (het verlengde van de "Champs" aan de andere kant van de Arc de Triomphe) veel meer etalages, met name van motorzaken, dichtgetimmerd.

De speech van Macron was mooi, niet zo mooi als van de oude presidenten zoals Pompidou, maar redelijk concreet. Of hij daar nou alle gele hesjes blij mee gemaakt heeft weet ik niet (ik vermoed van niet). Het enge is wel dat na 4 weken van geweld de Franse regering zwicht voor de morele chantage van de gele hesjes. Dat betekent dat bij een volgende ontevredenheid ze weer gaan protesteren en barricaderen, want... het helpt. Het is net zoiets als een zeurend kind uiteindelijk toch maar een snoepje geven. Ondertussen is de rest van de televisieavond vast helemaal gevuld met praatprogramma's met gestudeerde "deskundigen" die er het hunne van vinden.

Interessant vind ik de dialoog die Macron (eerder al aangekondigd door de minister president) aangekondigd heeft. Ik ben heeeeel erg benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen. Er moet veel gebeuren in Frankrijk wat een lange adem nodige heeft en forse investeringen afkomstig van mensen met geld!

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:56

LadyMadonna schreef:
Nee, aanvullend niet

wij hebben alleen aanvullend voor de fysio 12x per jaar en mijn man heeft 4 sterren aanvullend tandarts.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:58

lieveli schreef:
pompadour schreef:

dat doe ik ook, alleen ze stoken mijn man op tegen mij
en ze stelen ook van ons. Dat wil mijn man (nog) niet in zien.

Urbanus

Re: De gele hesjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 22:59

Dat is niet iets waar de politiek wat aan kan doen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:00

pompadour schreef:
Magrathea schreef:
Als er trouwens iets is wat de gele hesjes hebben klaargespeeld is het:
1) dat elk land super huiverig gaat zijn om klimaatmaatregelen door te voeren die ook maar enigszins effect hebben op de burger
2) dat de mensen (en de Fransen specifiek) nu zien dat als je hard genoeg een paar auto's in de fik steekt en winkels kort en klein slaat je je zin krijgt, ongeacht of je een punt hebt of niet :

ik heb twitter , en ik zie dingen voor bij komen vanuit Parijs. De burgers met gele vesten worden aangevallen de politie. Dan is het niet raar dan de burgers kwaad gaan worden

Misschien moet je Twitter eens afsluiten en in plaats daarvan naar het nieuws kijken of een krant lezen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:05

lieveli schreef:
pompadour schreef:

Dat dus. Kom op zeg, ga hier lekker zitten klagen over je man en zijn familie. Get a life!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:07

En ja, als je Twitter hebt, snap je precies hoe het zit. Roeptoeters genoeg daar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:09

Thioro schreef:
Hij heeft de belasting op fortuin idd deels afgeschaft. Enkel vastgoed werd nog belast.
Maar hij heeft voor de allerrijksten wel de inkomensbelasting verhoogd.
Die belastingverhoging heeft een veelvoud meer opgeleverd dan wat de fortuinbelasting voorheen opleverde.
En waarom heeft hij de fortuinbelasting afgeschaft? Om het voor grote internationals aantrekkelijker te maken zich in Frankrijk te vestigen.
En eenmaal in Frankrijk moeten ze dan wel op hun inkomen/omzet belasting betalen ìn Frankrijk en niet ergens in de Bahamas.

...als geldt: fortuin is kapitaal dan vind ik dat een begrijpelijke maatregel.
In NL gold dat je internationale bedrijven kunt lokken met nul dividendbelasting.
Tegen de belastingparadijzen helpt vooral internationale samenwerking. (Ook NL is een soort belastingparadijs, zelfs met dividendbelasting.)
In NL had het ons bijna het hoofdkantoor van Unilever opgeleverd, dat betekende zo'n twintig banen erbij. (Waarvan plm vijf grootverdieners zijn en vijftien mensen in de schoonmaak.)

Innovatie lijkt mij een beter toekomstperspectief voor de arbeidsmarkt.
Citaat:
@Janneke: de maatregelen zijn voor 2019 dus bedrijven moeten niet nu gauw gauw een premie geven.
Ze moeten het zelfs helemaal niet, enkel als ze het kunnen en willen.

Ja, inderdaad - het ging mij er om dat dit niet eens een maatregel is, slechts een verzoek.
Je kunt stommere dingen verzoeken, maar mij valt op dat het raar benoemd werd.

Citaat:
Hij had beter van in het begin duidelijk gesproken.(...)

Qua politieke maatregelen vind ik persoonlijk dat het belasten van overuren en pensioenen een foute zaak was, draait hij nu ook weer terug.
Maar hij heeft niet alleen maar slechte maatregelen genomen, hij heeft ook al veel zitten schuiven met lasten voor bedrijven waardoor er makkelijker aangenomen kan worden en er netto meer overblijft door minder lasten.
Maar dat is minder zichtbaar dan hup 100 euro erbij.
Schuiven met lasten is economisch echter wel draaglijker, vooral op langere termijn dan cadeautjes uitdelen.
Vraag is dus maar wie de cadeautjes gaat betalen.

Maargoed, zover denken de gele nitwits niet na. Die willen gewoon koste wat kost cadeautjes.

Ik ben enigszins allergisch voor gesneer over ""cadeautjes"".
Wat zijn dat, eigenlijk?
...volgens mij is "de" economie in principe een kringloop, dus geld op *een bepaalde manier* in die kringloop brengen kan uiterst zinnig zijn.
Levert zelfs geld op. - Dus wees toch blij als je rijk bent.

Ook houd ik niet van de toon.
Werkende armen - het zou niet moeten.
En er is ook nog eens een verschil tussen de relschoppers en de daadwerkelijke gele hesjes/ werkende armen die het protest al enige maanden geleden per sociale media begonnen zijn.

En ik zou geen enkele reden weten om deze mensen aan te duiden met
- "nitwit"
- of met 'ze willen cadeautjes'.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 10-12-18 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:11

Marie_Anne schreef:
pompadour schreef:

ik heb twitter , en ik zie dingen voor bij komen vanuit Parijs. De burgers met gele vesten worden aangevallen de politie. Dan is het niet raar dan de burgers kwaad gaan worden

Misschien moet je Twitter eens afsluiten en in plaats daarvan naar het nieuws kijken of een krant lezen.

Dit ja. Er zijn namelijk óók beelden van agenten in defensieve opstelling (dus met schilden in een rijtje, niet aanvallend) en mensen die rookbommen, eieren, stenen en weet ik het wat gooien. Oja en die verbrande auto's, dat deden ze zeker omdat de politie vertelde dat het moest? :o

@Janneke, leuk dat je dat zegt want in Rotterdam staat al een heel groot gebouw van Unilever. De enige verandering die je zou zien is waarschijnlijk dat de bestuurlijke partijen dan hier zitting nemen in plaats van aan de overkant van de plas. Dus hoeveel banen het nu echt oplevert? := (Daar wordt ook nooit een getal genoemd hè, het zijn altijd "banen". Niet eens een inschatting of ordegrootte.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:13

...mbt Unilever was de inschatting twintig.

Waarvan 15 in de schoonmaak.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:16

Ja en dat vraag ik me dus al af of die er überhaupt bijkomen _O-

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:23

Janneke2 schreef:

En daarvoor zal mogelijk 2 miljard euro uitgegeven worden. Ik ken de situatie in Frankrijk verder ook niet. Maar als Macron op dezelfde manier bezig is zoals Rutte hier dan begrijp ik de Fransen heel goed. Van mij mogen er in Nederland ook nog wel wat gele hesjes bij.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:38

Het is alleen zo jammer dat je de situatie in Nederland ook niet helemaal begrijpt ...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:40

Goh ja economie is een kringloop, kan ik nog wel inkomen.

Maar de toegevingen die hij nu doet zijn cadeautjes. Macron is pro bedrijven dus wil er ook nu voor zorgen dat die verhogingen niet op kosten van de bedrijven zijn.
Maar voor wie dan wel? Andere belastingmaatregelen die dan mss toch weer dezelfde personen treffen die de verhoging geķregen hebben.
Of de regering zelf? Frankrijk zit nu al op het randje van toegestane staatsschuld dus weet niet hoe dat zal uitpakken.

En ja ik praat er een beetje denigrerend over omdat ik het gewoon niet eens ben met hun manier van aanpakken.
De beginreden van het protest was en is legitiem.
Maar de manier waarop heb ik geen goed woord voor.
'Wij willen goedkopere benzine
Benzine wordt goedkoper (is hier al minstens 10ct gezakt)
'Wij willen hoger loon'
Er komt een loonsverhoging
'Wij willen afschaffing van die en die belasting'
Die en die belasting wordt afgeschaft.

En telkens blijven ze opnieuw roepen 'Wij willen ...'
Waar gaan ze stoppen? Waarom zijn ze nu nòg niet tevreden? Ik begrijp dat oprecht niet. En dat vernielen erbij begrijp ik al helemaal niet.
Waarom hebben ze zich niet eerder en beter georganiseerd? Zich duidelijker gedistantieerd van de relschoppers? Nee dan zie je een huisvader trots verkondigen dat hij normaal altijd pacifistisch is maar nu ook het gasmasker en de stalen staaf bovenhaalt om zijn stem te laten horen. Staan ze trots selfies te maken met de Porsche die ze net in brand hebben gestoken. Worden er nationale monumenten gewoon besmeurd en vernield. Het beeld van Marianne staat juist voor vrijheid en de fundamenten van Frankrijk, vernield.
Waarom hebben ze zelf niets tegen die relschoppers gedaan? Waarom worden de enkelingen die zich als representanten bij de regering wilden aanbieden om de dialoog te starten met de dood bedreigd omdat ze zogenaamd verraders zouden zijn?
Ze wìllen niet praten, of constructieve oplossingen bedenken.
Alleen maar blokkeren, roepen en vernielen. Ja sorry, kan ik geen sympathie voor hebben, hoe gefundeerd je beweegredenen in den beginne ook waren.
Ik hoop alleen maar dat er een deel van de gele hesjes nu toch wel gaat kalmeren door die aankondigingen en dat de rust terugkeert.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:52

MoniqueT schreef:
Het is alleen zo jammer dat je de situatie in Nederland ook niet helemaal begrijpt ...

Ik denk dat ik de situatie in Nederland beter begrijp dan iemand die in Spanje woont.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 23:53

Loretta schreef:
MoniqueT schreef:

Ik denk dat ik de situatie in Nederland beter begrijp dan iemand die in Spanje woont.

Nou.....

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:54

Loretta schreef:
Janneke2 schreef:

En daarvoor zal mogelijk 2 miljard euro uitgegeven worden. Ik ken de situatie in Frankrijk verder ook niet. Maar als Macron op dezelfde manier bezig is zoals Rutte hier dan begrijp ik de Fransen heel goed. Van mij mogen er in Nederland ook nog wel wat gele hesjes bij.

Wat ik heb begrepen is dat Macron alleen de rijke nog rijker wilt maken net zoals Rutte

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 23:57

Van wie heb je dat begrepen?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 00:01

Van Rutte klopt het zeker. Zijn stunt van de dividendbelasting bewijst het. Bijna 2 miljard in rook opgegaan.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 00:02

Loretta schreef:
MoniqueT schreef:

Ik denk dat jij niet helemaal begrijpt dat je in Spanje ook gewoon Nederlandse kranten kan lezen, Nederlandse televisie kan kijken en dat je zelfs ook nog een huis in Nederland kan hebben.

En nog erger: ik mag zelfs nog steeds in Nederland stemmen en doe dat nog ook.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 00:09

En ik weet ook drommels best wat er in Nederland speelt. Misschien vanuit een ander perspectief dan die van jou. Maar ik ben mij heel goed bewust van de problemen waar veel mensen dagelijks mee zitten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 00:48

Jullie weten allemaal dat het afschaffen van de dividendbelasting alweer van de baan is hè?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 00:56

Het probleem met Frankrijk is dat de overheidsschuld te hoog is en dat ze daarnaast teveel uitgeven, waardoor de schuld blijft groeien. wat er nu in Frankrijk gebeurd is te vergelijken met een gezin dat in schuldsanering zit. Door die schuldsanering liggen er geen cadeautjes onder kerstboom. Dat pikken de kinderen niet, die willen een 4k grootbeeld TV voor de kerst. Omdat ze die niet krijgen, slaan ze het huis kort een klein. Het gevolg is dat de ouders die TV toch maar kopen en op de koop toe kosten moeten maken om het huis te herstellen. Het gevolg is dat ze alleen nog maar dieper in de ellende gekomen zijn.

En wat die dividend belasting betreft, in de plannen voor die afschaffing moest die 2 miljard voornamelijk door het midden- en kleinbedrijf opgehoest worden. Het waren dus de ondernemers die daar de pijn van zouden voelen en niet de burgers.