Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:07

Bijna alles komt uit China, of dat nu een Nederlands product is of een chinees namaak prulletje. Dure producten worden hier ontworpen en doorgestuurd naar een fabriek in China waar alles wordt geproduceerd en dan weer terug naar Nederland verscheept.
De reden waarom de producten in NL duurder zijn, zijn natuurlijk de marges, maar ook vervoerskosten, importkosten, belastingen etc. Een bedrijf moet hier enórm veel belasting afdragen, al snel 30%, en dan ook nog eens 21% BTW over een product rekenen.. terwijl je bij een product vanuit China geen belasting en btw betaalt tenzij het boven een bepaald bedrag uit komt, én de chinese overheid subsidieert de export door verzenden goedkoper of zelfs gratis te maken voor particulieren.
Het is niet zo dat een bedrijf bv een iphone hoes koopt voor 2 euro op ali en hem verkoopt voor 12 euro, en dan 10 euro winst maakt. Daar zit na alle belastingen en verzendkosten etc niet veel winst meer op.
Het grote voordeel van bestellen in Nederland, naast de korte levertijd, is dat deze producten in grote hoeveelheden worden verscheept, en dat is minder belastend voor het milieu dan wanneer elk product in een apart doosje en een aparte plastic envelop vaak nog via vliegtuig wordt verstuurd.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:09

Weer eens een trajectkost uitgerekend OV vs auto... brandstofkost zou ons iets van een 3-4 euro kosten, reken het wat ruimer naar 5-6 euro als we onderhoud willen meerekenen. Zelfde traject met de trein: meer dan 15 euro... en dat is een weekendbiljet (50% reductie) dus op een weekdag is het nog duurder. Dus ja... zeker als je met meerdere personen rijdt (+ in ons geval de honden, want die betaal je ook op de trein), kom je VEEL goedkoper uit met de auto...

Ondanks dat wij echt graag meer het OV zouden nemen, groeit het geld ons nu eenmaal ook niet op de rug hé...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:22

germie schreef:
verootjoo schreef:
Nee, ik koop geen zooi bij de action := Dat is hetzelfde.

En meestal zijn de spullen van Ali/wish en consorten niet exact hetzelfde, maar een exacte replica maar dan veel goedkoper/minder duurzaam/zonder respect voor mens en milieu geproduceerd. Ik wil daar zo min mogelijk aan meewerken.

Wat ik koop dus wel, ABSOLUUT, 100% zeker. Ik heb dat uitgezocht omdat ik namelijk eerst in Nederland een lamp gekocht had. Zo ook met 18650 accu's, die van Panasonic zijn de beste, dus waarom hier 20 euro per stuk betalen en daar 3.50? Ik weet echt zeker dat het exact dezelfde produkten zijn.

Dit gaat een tikje offtopic, maar ik deel je overtuiging hierin niet, de 'merk' producten die ik tot nu toe op de gok daar besteld heb waren geen van allen vergelijkbaar met de echte merk artikelen. Ook niet wanneer de verkoper in de tekst woorden gebruikte als 100%, genuine, merknaam in de titel etc.

verootjoo

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:26

Ze gebruiken soms zelfs de foto’s van de site van de echte merkproducten. Mensen denken soms echt dat ze het echte product voor veel minder kunnen kopen. Maar iets of iemand betaalt de prijs daarvoor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:29

Dat heet gebrek aan politieke wil: de benzine duurder 'hoei, dan komen er gele hesjes!'
...en de trein goedkoper maken plus echt investeren in goede OV voorzieningen gebeurt niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:30

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik bestel wel in China. Dezelfde produkten zijn hier soms 70 euro duurder. EXACT hetzelfde produkt. Dus nee, daar hoef ik me totaal niet schuldig om te voelen.

Ik erken dat 'schuld' een begrip is dat naar geld verwijst.

Maar goedkope spullen kopen wil helaas nog wel eens betekenen dat iemand anders er voor opdraait.
En het in een hoeveelheid van 1 stuk(s) de halve wereld over laten vliegen is geen milieuvriendelijk gedrag.

Dus hoezo spreekster 'zich niet schuldig hoeft te voelen'?
Ik doe mijn voordeel, "dus" is het goed...?
(Je portemonnee kan er zo over denken, Dagobert Duck zal het begrijpen, maar echt logisch kan ik het niet vinden.)

Citaat:
En nodig heb je het duurzame produkt toch wel (want de lampen zijn gewoon erg robuust). Dus waar je het koopt maakt niet uit, verscheept wordt het toch.

Gesteld dat de goede kwaliteit idd alleen aan de andere kant van de wereld wordt gemaakt, zal het idd verscheept moeten worden.
Waarbij de vraag gesteld kan worden: schip of vliegtuig?
Beiden zijn ernstig vervuilend....

In dit geval voel ik me totaal niet schuldig, is ook totaal niet nodig, want hetzelfde produkt, exact hetzelfde produkt uit dezelfde fabriek is heir te koop. Dus dan is er niets mis mee, dan moet je het niet meer hier aanbieden (en moeten we toch op zoek naar iets anders wat ook gewoon weer uit China komt ofzo). Maar in dit geval is het ECHT ABSOLUUT HETZELFDE. Dat weet ik 60000% zeker. Dus ja, het is gewoon duurzaam. En ik kan het weten, want mijn eerste lamp (hier gekocht) is al 29 keer meegeweest dieper dan 100m. Dat kon ik helaas niet zeggen van een paar lampen van Hollis. Daarna dus uit China gehaald en die doen het goed. Wil je niets meer uit China, dan moet je het niet meer verkopen hier niet en via ali niet, zo eenvoudig is het. Maar ik ben tevreden met dit duurzame produkt waarbij ik 0,0 schuldgevoelens hoef te hebben. Of ik het nu zelf bestel en laat verschepen of een winkel hier die het doet, dat maakt niets uit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:09

Janneke2 schreef:
Gesteld dat de goede kwaliteit idd alleen aan de andere kant van de wereld wordt gemaakt, zal het idd verscheept moeten worden.
Waarbij de vraag gesteld kan worden: schip of vliegtuig?
Beiden zijn ernstig vervuilend....

Trein steeds vaker, sneller en goedkoper. China is bezig de oude zijderoute weer open te stellen via treinverbindingen, eerste aantal goederentreinen zijn inmiddels al aangekomen dacht in Belgie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:12

Ik zit weer verder m’n documaintaire over de Indische oceaan te kijken.
Wisten jullie dat tonijn gevangen wordt met netten van 10km(!!!)? Tien-kilometer! Daar kan je je toch niks bij voorstellen?
En dan is er wel duurzame tonijn, maar ik moet even uitzoeken of die hier in het westen ook verkrijgbaar is...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:13

Tonijn zou je eigenlijk niet meer moeten eten, tonijn wordt gewoon met uitsterven bedreigd, duurzaam gevangen of niet. Ze kunnen het helaas nog niet kweken voor zover ik weet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:19

Ilsey schreef:
Weer eens een trajectkost uitgerekend OV vs auto... brandstofkost zou ons iets van een 3-4 euro kosten, reken het wat ruimer naar 5-6 euro als we onderhoud willen meerekenen. Zelfde traject met de trein: meer dan 15 euro... en dat is een weekendbiljet (50% reductie) dus op een weekdag is het nog duurder. Dus ja... zeker als je met meerdere personen rijdt (+ in ons geval de honden, want die betaal je ook op de trein), kom je VEEL goedkoper uit met de auto...

Ondanks dat wij echt graag meer het OV zouden nemen, groeit het geld ons nu eenmaal ook niet op de rug hé...

Jeetje wat duur :oo
Ik dacht dat de trein in België juist relatief goedkoop was?

Ik heb tegenwoordig (weer) een weekendabonnement, mag het hele weekend gratis, 31 euro per maand. De trein is hier ook best duur maar als je meer dan een paar keer per jaar reist is een abonnement van het een of ander het eigenlijk altijd wel waard heb ik gemerkt, en dan valt het weer heel erg mee. (Vind sowieso de trein 100x fijner dan de auto, je gaat zitten, boekje erbij, :z en je bent er)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:25

Ik zou ook graag wat vaker met de trein of de fiets reizen, maar helaas niet mogelijk met mijn werk.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:26

Magrathea schreef:
Ilsey schreef:

Ik heb tegenwoordig (weer) een weekendabonnement, mag het hele weekend gratis, 31 euro per maand. De trein is hier ook best duur maar als je meer dan een paar keer per jaar reist is een abonnement van het een of ander het eigenlijk altijd wel waard heb ik gemerkt, en dan valt het weer heel erg mee. (Vind sowieso de trein 100x fijner dan de auto, je gaat zitten, boekje erbij, :z en je bent er)

Komt ook omdat we met 2 personen het traject willen doen. Als enige persoon is het soms niet zo'n groot verschil (in het weekend). En als het een wat langere afstand is, is het zelfs als enige persoon echt duur :( En dan nog eens de factor tijd. Mijn beste vriendin pendelt met de trein tussen haar woonplaats en Gent, ze is meer dan 2u onderweg met het OV en met de auto is dat een uurtje. MEt de trein zit je ook meestal nog vast aan het moeten nemen van een tram om bus om dichter bij de uiteindelijke bestemming te geraken. Die kost nog eens apart geld. Dus over een langere afstand komt die tijd er ook weer bij kijken... Ik doe geen vast traject met de trein dus kan geen abo nemen, pendelen voor het werk kan ik niet en dus bekijk ik de optie OV meestal voor plezieruitstapjes en dat verschilt altijd van locatie. Er mag écht dringend werk gemaakt worden van het OV minder duur te maken. -O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:32

Heb je ook geen kortingkaart in België? Mijn abonnement is ook niet voor een traject, ik mag heel Nederland 'gratis' door in het weekend (niet helemaal gratis natuurlijk, ik betaal er die 31 euro pm voor). En buiten het weekend heb ik een extra abonnement voor 3 euro per maand voor 40% korting buiten de spits. Ik ben 1x naar Amsterdam geweest voor een concert doordeweeks, dan heb je dat er al dik uit :=

Wat hier ook wel meespeelt is dat je voor parkeren meestal ook flink moet dokken. In Amsterdam bijvoorbeeld, 8 euro per uur in het centrum :oo En bij evenementlocaties kost een uitrijkaart ook al snel 15 euro. Daar gaat je voordeel :o

Wel vervelend dat het zo lastig is. Hier klaagt men graag over het OV maar zo slecht is het nog niet geregeld allemaal volgens mij :=

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:40

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:43

Nou, hier is het OV ook niet best := Ik vind het ook allemachtig duur.
Als ik met de trein naar Amsterdam wil moet ik €26,50 betalen. En dan nog zorgen dat ik op een station kom, en in Amsterdam moet je dan vaak met de tram en daar moet je dan weer zo’n OV chipkaart voor hebben.
Trein met OV chipkaart begin ik niet eens aan, want dan moet je voor het inchecken minimaal 20€ erop hebben staan en ik vind het zonde van mijn geld om dus 50€ op te waarderen voor een reis van 26€ omdat je anders die trein niet in komt.
Daarnaast is het met de auto maar 12€.
En dan moet je inderdaad parkeren, dat is duur in Amsterdam. Maar als ik daar heen ga, ga ik nooit alleen en dan valt het echt heel erg mee. Met meerdere mensen in een auto is het gewoon veel goedkoper dat met z’n allen in de trein.

De OV-chipkaart vind ik echt de stomste uitvinding ever :=

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:50

OV is ook best tijdrovend, ik woon in een plaats waar een treinstation is en werk in een plaats waar een treinstation is, maar met twee keer een bus erbij duurt het een uur en een kwartier. Met de auto zonder file 25 min. met file max 50 minuten. Als we naar een bevriend stel willen is het met ov eveneens bijna een uur, met de auto 25 minuten.

Ik doe wel aan afval scheiden, gooi nooit wat van rommel op straat, wil geen kinderen.

Eet wel vlees en maak graag mooie reizen. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik er niet bewust mee bezig ben. Het leven is kort en de wereld is zo mooi dat ik er wel graag wat van zie. Egoïstisch is het misschien wel, maar zo voelt het niet omdat ik geen kinderen wil die vervolgens misschien ook zouden gaan reizen.

Ik had trouwens nooit groene vingers, maar zit er toch een te denken om eens te proberen om wortels te laten groeien in m'n tuin.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 05-12-18 22:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:51

Je moet er 20 euro op hebben staan als je incheckt omdat je anders de rit niet kunt betalen, dat is toch logisch? Vroeger moest je ook minstens 20 euro bij je hebben om een kaartje te kopen. Ik snap nooit zo waarom dat een probleem is :o
Ik ben echt super blij met mijn OV kaartje, kon mijn abonnement gewoon thuis regelen, reizen declareren is super makkelijk :) moet er echt niet aan denken om nog te gaan lopen hannesen met losse treinkaartjes haha. En wat ik al zei, zodra je iets vaker de trein pakt is een kortings- of ander abonnement vaak al goedkoper.
Oja en ik reis nu op rekening dus ik mis nooit meer een trein omdat ik mijn kaart moet opladen *\o/* of erger nog, dat mijn salaris nog niet gestort is ofzo en dus helemaal niet weg kan. (Reizen op rekening wordt achteraf geïncasseerd.)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:57

Magrathea schreef:
Je moet er 20 euro op hebben staan als je incheckt omdat je anders de rit niet kunt betalen, dat is toch logisch? Vroeger moest je ook minstens 20 euro bij je hebben om een kaartje te kopen. Ik snap nooit zo waarom dat een probleem is :o
Ik ben echt super blij met mijn OV kaartje, kon mijn abonnement gewoon thuis regelen, reizen declareren is super makkelijk :) moet er echt niet aan denken om nog te gaan lopen hannesen met losse treinkaartjes haha. En wat ik al zei, zodra je iets vaker de trein pakt is een kortings- of ander abonnement vaak al goedkoper.
Oja en ik reis nu op rekening dus ik mis nooit meer een trein omdat ik mijn kaart moet opladen *\o/* of erger nog, dat mijn salaris nog niet gestort is ofzo en dus helemaal niet weg kan. (Reizen op rekening wordt achteraf geïncasseerd.)

Je moet er 20€ op hebben staan, ook als je rit maar 10€ is. Als mijn rit retour 20€ is, check je eerst in voor 10€, en moet je er op de terug weg weer 20€ op hebben staan. Vervolgens gebruik je dat tegoed nooit meer en als je kaart verloopt moet je weer via een hele omslachtige manier zorgen dat je het terugkrijgt. Dus ik gebruik mn kaart alleen voor de zeldzame momenten dat ik met de tram of bus ga, en kaartjes voor de trein print ik altijd uit :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 23:34

Magrathea schreef:
Ilsey schreef:

Zodra je in Nederland gebruik maakt van een kortingskaart, aanbieding of abonnement dan is reizen buiten de spits en in het weekend zeer aantrekkelijk. Vooral als je alleen reist.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 23:42

Ik merk dit helaas ook, trein en TGV is echt veel duurder. Daarom dat een vliegticket voor 50 euro naar Parijs meteen al veel aantrekkelijker is dan een TGV ticket naar Parijs voor pak weg 250 euro.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 00:45

250!? Hoe krijg je dat voor elkaar, wij zijn vorig jaar voor 30 euro enkele reis naar Lille gegaan :oo

verootjoo, ik ging uit van jouw voorbeeld waarin je reis 26 euro kost. Dan maakt het toch niet uit dat er 20 euro op moet staan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:02

Nee, dan niet. Maar je houdt dan alsnog 7€ over. En als je die kaart verder nooit gebruikt vind ik dat wel veel :P je kan nooit precies pas betalen dan. Of je moet het weer omslachtig terug laten boeken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:49

Ik heb ook geen OV kaart en die ga ik ook niet kopen. De prijzen vind ik belachelijk hoog. 15 Euro naar Maastricht, waar ik ook met de fiets kan komen in een dik uurtje 8)7
Als ik echt in m'n eentje met de trein ergens heen moet dan koop ik gewoon voor 19 euro een dagretour bij de spoordeelwinkel, krijg je ook nog wat koffie of broodje erbij. Als je met meerdere mensen reist dan is de auto gewoon altijd goedkoper helaas.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:12

Voor mij is reizen met de trein echt veel goedkoper. Ik betaal 30 euro per maand om in NL in het weekend gratis en door de week buiten piekuur met korting te reizen. Met 1 retourtje per maand in het weekend heb ik die kosten er al uit. En in België heb je de railpass (go pass voor jonger dan 26) waar bij je een tien ritten kaart heb tussen alle willekeurige stations in België voor 7.70 per rit (5.30 voor jonger dan 26). Als ik dat vergelijk met enkel al de parking kosten voor een wagen in Gent... Dan is dat een extra reden om geen wagen te kopen.
En in NL bij een station pak ik toch meestal wel een ov fiets. Vaak sneller en goedkoper dan de bus.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:16

...ik vind die OV chipkaart makkelijk : trein, fiets en eventueel bus, metro of tram op 1 kaart.
Ik heb automatisch opladen, er staat dus altijd geld op, hoeveel dat wisselt.
Ik ben fan van OV fiets: ik ben redelijk recht van lijf en leden en het is sneller dan de meeste bussen.

Dat parkeren in binnensteden duur is, vind ik volstrekt terecht : binnensteden zijn niet gebouwd op auwtoos.
(En beter was het OV goedkoper en de auwto duurder. Politieke moed, heet dat. :o We zullen het Accoord van Parijs toch echt moeten halen....)