94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:37

Varekaj schreef:
Dus jij was erbij en hebt gezien wat hij exact allemaal gedaan heeft?

Hij was kampbewaker en daar moeten we het voorlopig mee doen. Dat wordt gelijkgesteld met medeplichtig op dit ogenblik, maar ook binnen medeplichtig zijn heb je verschillende gradaties. Het is aan de rechtbank om uit te maken in welke mate dat was en welke straf erbij hoort.

Nee ik niet maar het overgrote gedeelte van mijn familie hebben we niet meer terug mogen zien dus ik denk dat ik er wel enigszins iets van mag vinden of niet dan??

Die vent zal veroordeeld worden . Gelukkig wordt dat door mensen die heel goed weten wat zich daar heeft afgespeeld beoordeeld. En gelukkig hebben die mensen hun historische feiten wel goed op een rij zodat het geneuzel over wat zijn aandeel is geweest boven tafel zal komen.
Exht van de gekke dit soort discussies gewoon.
Die hufter heeft een compleet leven kunnen leiden waar vele vele vele anderen al jong op gruwelijke wijze de dood hebben moete vinden. Wtf ga je daar nog op beredeneren hoe onschuldig zijn rol zou hebben kunnen zijn?
Onbegrijpelijk vind ik dit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 10:44

Een vonnis zal die wel krijgen, maar je kan een medeplichtige nooit dezelfde straf geven als de werkelijke doder/moordenaar. Zeker niet Als het een medeplichtige is vanaf de zijlijn. Als je de slachtoffers netjes op een rijtje zet voor executie is dat verregaander dan hooguit de bewaking doen van een cabine.
In deze casus is dan nog jeugdrecht aangewend. Een minderjarige moordenaar krijgt zelden hetzelfde vonnis als een volwassene.

Daarin ben ik benieuwd hoe het zal uitdraaien. Niet of er een vonnis komt, dat staat als paal boven water. En daar sta ik ook achter.

mysa
correspondent/vertaler

Re: 94- jarige SS kampbewaker voor de rechter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:23

Ik vind de discussie op zich niet 'te gek voor woorden', het is juist goed als mensen nadenken en proberen te interpreteren. Probleem is alleen dat je dan wel moet zorgen dat je feitenkennis hebt, daar schort het in dit topic nog wel eens aan. Wat mijzelf betreft; een proces is de enige juiste weg, of daar ook een daadwerkelijke straf uit moet volgen, daar heb ik (nog) geen mening over.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 12:26

Willl65 schreef:
Karl66 schreef:

Je werd niet zomaar lid van de SS, daar moest je echt moeite voor doen. De SS was het elitekorps van de NSDAP, waarvoor je bijvoorbeeld moest kunnen bewijzen dat je voorouders van arisch bloed waren. Je werd niet gedwongen, ook niet door maatschappelijke druk om lid te worden van de SS. De hitlerjugend of lidmaatschap van de NSDAP was een ander verhaal. maar lidmaatschap van de SS was echt een keuze.

Je kint het duizend x uitleggen maar komt toch niet binnen . Op de een of andere wijze is het gemakkelijker te denken dat deze flapdrol onschuldig is
Misschien dat je het eens op een andere toon kunt proberen :)*

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:00

Het rare aan deze discussie is dat er mensen zijn die een SS-er wegzetten als slachtoffer van WO II. Als er één ding is wat de SS-ers niet waren, dan was het wel slachtoffer. De verdediging die deze man heeft gekozen laat in ieder geval zien dat hij totaal geen berouw toont.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:05

Aliill wat sta je niet aan als het om mijn toon gaat dan? Wat een dooddoener zeg.
Nog even krijg ik te lezen respect te moeten hebben voor die ouwe SSer
Laatst bijgewerkt door Willl65 op 14-11-18 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:05

Karl66 schreef:
Het rare aan deze discussie is dat er mensen zijn die een SS-er wegzetten als slachtoffer van WO II. Als er één ding is wat de SS-ers niet waren, dan was het wel slachtoffer. De verdediging die deze man heeft gekozen laat in ieder geval zien dat hij totaal geen berouw toont.

Precies dit . Dank je

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:06

Ook hier in dit topic naar mijn mening veel mensen die aan struisvogelpolitiek doen en de SS’er verdedigen. Dat is een goeie manier om je staande te houden in de wereld, dat ga je toch niet veranderen. Bijzonder is dat juist deze manier van (weg)kijken van/naar wat er gebeurt in de wereld één van de redenen dat Hitler zo ver is gekomen. Ontzettend veel mensen wilden er gewoon niet aan wat er gebeurde met onderandere gedeporteerde joodse mensen, ondanks alle aanwijzingenen.. en dus deden dus ook niks.
Ook heel veel slachtoffers bleven ondanks alles overtuigd dat Duitsers niet zonder de (Joodse) werkkrachten konden en ze daarom ‘veilig’ waren. Tot in de gaskamers toe. De Duitsers maakten daar ook gebruik van om de mensen hanteerbaar te houden met bijvoorbeeld: ‘Arbeit macht frei.. ‘
Laatst bijgewerkt door Lante op 14-11-18 13:08, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:07

Of ie nou berouw toont of niet, hij wordt sowieso verketterd en tis nu niet dat ie nog een heel leven voor zich heeft wat in de soep kan draaien :Y)

Niet dat daarom maar gezegd moet worden dat alles zo gelaten moet worden, absoluut niet.
Tis alleen beetje jammer, hoe dan ook, dat hij er sowieso goedkoop vanaf gaat komen.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:08

Lante schreef:
Of niet alleen focussen op mensen die aan struisvogelpolitiek doen. ;) Dat is namelijk een dusdanig goeie manier om je staande te houden in de wereld, dat je het toch niet kan veranderen. Bijzonder is dat juist deze manier van (weg)kijken van/naar wat er gebeurt in de wereld één van de redenen dat Hitler zo ver is gekomen. Ontzettend veel mensen wilden er gewoon niet aan wat er gebeurde met onderandere gedeporteerde joodse mensen, ondanks alle aanwijzingenen.. en dus deden dus ook niks.
Ook heel veel slachtoffers bleven ondanks alles overtuigd dat Duitsers niet zonder de (Joodse) werkkrachten konden en ze daarom ‘veilig’ waren. Tot in de gaskamers toe. De Duitsers maakten daar ook gebruik van om de mensen hanteerbaar te houden met bijvoorbeeld: ‘Arbeit macht frei.. ‘

Nou deden niets ... je wil niet weten hoeveel mensen er 25 gulden per Jood geïnd hebben.
Maar dat is weer een hele andere discussie

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:10

Ja, dat zijn niet de struisvogels die dat deden, maar de mensen die blij waren met een zondebok..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:36

Er zaten in die kampen ook veel Duitse (en Poolse, Hongaarse, Russische) krijgsgevangen die moest helpen met het bewaken van de Joden en met het verbranden van de lichamen etc. Ze moesten wel anders werden ze zelf doodgeschoten waar ze bij stonden. Voor hun was het overleven. Ik kan me voorstellen dat dit voor veel mensen telde. Je doet rare dingen en gaat je eigen grenzen over als je in zulke situaties zit denk ik.
Ik ga de man niet verdedigen maar vind het ook niet fair om te zeggen dat hij zwaar gestraft moet worden omdat hij daar bewaker was.
Let it go, laten we nu dan het goede voorbeeld geven en laten zien dat er barmhartigheid, solidariteit, vrede, vriendschap en vergeving mogelijk is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:41

Maar, je gaat kampgevangenen toch zeker niet vergelijken met SSers, hoop ik?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:47

LadyMadonna schreef:

Die kampgevangen kunnen grotere misdaden tegen de mensheid hebben begaan dan de SS-ers. Er zijn verhalen bekend dat de krijgsgevangen wel gelukkig waren met het beetje macht wat ze kregen en al het vuile werk opknapten voor de SS-ers. Inclusief het mishandelen, aftuigen en vermoorden van Joden in de kampen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 13:51

Ja, en zo waren er ook kapo’s die er van genoten, en kapo’s die geen keus hadden.
En na de bevrijding hebben gevangenen ook verschrikkelijke dingen met SSers gedaan...
Maar ze zaten geen van alle vrijwillig in de kampen....

Ik vind dat je een gevangene nooit gelijk mag stellen met een SSer...

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 14:32

Karl66 schreef:
Nee, het echt rare binnen dit topic is dat mensen van andere mensen beweren dat zij SS-ers wegzetten als slachtoffer.

Ik heb hier niemand zien zeggen dat de man in kwestie (enkel) slachtoffer is, al kan ik natuurlijk iets over het hoofd hebben gezien. Wat ik wel zie is dat mensen vragen stellen bij deze kwestie. Hoe kwam die man daar terecht? Waarom? Vanuit welke positie? Wat deed hij binnen de kampen? Voornamelijk om een helder beeld te krijgen, althans dat lijkt me.

Verder zie ik veel berichten met nuttige informatie, stukje(s) geschiedenis en feiten/aanvullingen. Ook zie ik berichten die echt vanuit emotie worden geschreven, op zich nuttig, maar dat drukt wat mij betreft de algemene sfeer wat omlaag. Althans, sommige.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 15:05

Verwachten dat een dergelijke discussie emotieloos wordt gevoerd dat deukt voor mij dan weer de sfeer hier, sommige dan he?
Edit maar wees gerust hoor deze discussie gaat een richting in die ik niet meer wenst te lezen.
Kun je de sfeer weer helemaal zelf bepalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 16:47

Hij was 18 toen hij bewaker werd en 20 toen hij er wegging. En op dat ogenblik nog minderjarig voor de wet.

Waarom iemand gelijk veroordelen en verketteren? We weten de exacte rol niet. Er zijn zoveel verschillende verhalen van die periodes, zelfs de ene SS-er was de andere niet.
Het gaat er niet om of hij terechtgesteld moet worden of niet. Het gaat er (voor mij in ieder geval om) om te begrijpen waarom iemand van die leeftijd op die manier in het leven stond.

Je wordt geen SS-er en kampbewaker omdat het allemaal zo lollig is, met rozengeur en manenschijn. Nouja, voor een aantal uiterst sadistische gevallen waarschijnlijk wel. Het ziet er echter niet naar uit dat deze man tot die groep behoort (of er is gewoon nog niets over bekend, dat kan ook).
Het is echter wel interessant om het vanuit diverse hoeken te bekijken omdat het op zich leerzaam kan zijn en ook meer inzicht geeft in die hele ganse periode.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:07

Suzanne F. schreef:
LadyMadonna schreef:

Die kampgevangen kunnen grotere misdaden tegen de mensheid hebben begaan dan de SS-ers. Er zijn verhalen bekend dat de krijgsgevangen wel gelukkig waren met het beetje macht wat ze kregen en al het vuile werk opknapten voor de SS-ers. Inclusief het mishandelen, aftuigen en vermoorden van Joden in de kampen.

Het verschil tussen de kampbewakers en de gevangenen is dat kampbewakers er zelf voor kozen om dit werk te gaan doen, terwijl de macht die aan gevangenen juist gegeven werd om de gevangenen nog verder te ontmenselijken. En dat is nou net de reden waarom die SS-ers dit werk zo gemakkelijk konden doen, ze hadden de Joden, Slaven, Zigeuners en al die andere gevangenen eerst ontmenselljkt. En als je ze niet meer als mens ziet, dan is het ook niet zo moeilijk om ze niet meer als mens te behandelen...

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:07

Ik heb geloof ik nergens in dit topic gelezen dat er iemand die SS'er omschrijft als slachtoffer (zoals wel meerdere keren op deze pagina beweerd wordt). Dat zijn wederom aannames die gedaan worden.

Ik hoop trouwens wel dat iedereen hier ziet dat Duitsland in de jaren 30-40 een héle andere samenleving (en daarmee waarden en normen) had dan die wij nu hier hebben. Je kan de keuze die de veroordeelde toen heeft gemaakt niet 1:1 beoordelen met de waarden en normen die we nu, in West-Europa in 2018, hebben. Er zijn zóveel randvoorwaarden geweest waardoor voor deze meneer (en vele anderen) alles is gelopen zoals het is gelopen.

En de norm dat het niet OK is om mensen te vermoorden en martelen is zowel op 1940 als nu van toepassing. En omdat meneer daarvan verdacht wordt, wordt hij daarop ook veroordeeld (en wordt er gekeken naar de omstandigheden). Maar meer dan dat weten we met zijn allen ook niet, toch?

Ik ben wel heel benieuwd hoe het proces verder loopt en of ze inderdaad zijn SS-achtergrond boven al dan niet boven tafel weten te halen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:28

Op het moment dat je zegt dat hij er misschien wel niks aan kon doen door de omstandigheden van die tijd, dan zeg je daarmee dat hij een slachtoffer is. En dat is heel vaak in dit topic gezegd. Het is trouwens ook onzin om te zeggen dat je een kampbewaker niet naar de maatstaven van onze tijd mag beoordelen. Wat daar door de SS in de kampen is gedaan is volgens de standaarden van elke tijd (inclusief de jaren 30 en 40) monsterlijk.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 18:44

Ik heb zelfs niet gelezen dat iemand schrijft dat hij er niets aan kon doen. Ik heb wél gelezen dat mensen hun historische kennis toe proberen te passen op deze casus. Dat juich ik alleen maar toe. Niemand bagetalliseert, niemand stelt de rechter in ongelijk.
Dat jij víndt dat als je A zegt, je ook B zegt.. Da's prima.. Maar leg de mensen hier niet woorden in hun mond.

Ik zeg ermee dat we hier met zijn allen lopen te speculeren over welke keuze in het begin van zijn carriere hij al dan niet heeft gemaakt en díe keuze, daar lopen we over te oordelen. Lekker doorgaan met oordelen, hoor. Be my guest, maar ik ben wél van mening dat er in de keuze van de man héél veel mee heeft gespeeld waar wij allemaal géén rekening mee houden. Daar praat niemand iets mee goed, hoe die keuze tot stand is gekomen zal ook vast een worst wezen, maar ik stoor me eraan dat iedereen erover praat alsof de meneer álles wist wat wij nu weten. En dat is simpelweg niet zo.

En trouwens, in de alinea erna staat létterlijk wat jij nu zegt, Karl ;)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:20

Anne. schreef:
ik stoor me eraan dat iedereen erover praat alsof de meneer álles wist wat wij nu weten. En dat is simpelweg niet zo.

Wij weten helemaal niks van die man, anders dan dat hij kampbewaarder was in een concentratiekamp in Polen dat later een vernietigingskamp is geworden, en dat hij destijds kennelijk niet voor de rechter heeft gestaan.

Zoveel weet ik niet. En ik weet al helemaal niet wat hij geweten heeft. Dat weet jij ook niet, tenzij je hem persoonlijk kent, en dat had je dan vast wel gezegd. Jij stelt dat hij simpelweg niet alles wist wat wij nu weten - wat weet jij daar dan van?

Laat het aan de rechter die de man voor zich heeft met de stukken die het Duitse OM heeft weten te verzamelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:29

De normen en waarden nu verschillen wel met die van toen. Kijk alleen al maar naar de opvoeding, wat toen allemaal nog gebeurde en hoeveel je je daarvan nu bedenkt "hoe was dat in godsnaam mogelijk".

Dus ja, het kan invloed gehad hebben op het waarom iemand voor een bepaalde plek koos binnen die oorlog. Hij is nog altijd zelf voor die keuze gegaan, dat wel. Maar je eigen achtergrond gaat je keuze altijd kleuren.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:20

Prrrr schreef:
Anne. schreef:
ik stoor me eraan dat iedereen erover praat alsof de meneer álles wist wat wij nu weten. En dat is simpelweg niet zo.

Zoveel weet ik niet. En ik weet al helemaal niet wat hij geweten heeft. Dat weet jij ook niet, tenzij je hem persoonlijk kent, en dat had je dan vast wel gezegd. Jij stelt dat hij simpelweg niet alles wist wat wij nu weten - wat weet jij daar dan van?

Ik weet nauwelijks iets van wat hij toen wél wist. Ik ken hem niet persoonlijk inderdaad en ik denk dat ik ook even nét wat ouder had moeten zijn om in die gelegenheid te zijn geweest.

Ik durf wel te zeggen dat hij niet had kunnen weten dat het regime van Hitler zo snel al zou vallen. Ik durf zélfs wel te zeggen dat hij niet juist geïnformeerd is over de minderheden in zijn samenleving.

En meer dan dat weten we inderdaad niet. Alles wat we als gevolg van bovenstaande concluderen, zijn aannames en speculaties. Daarom stoor ik me eraan dat enkelen in dit topic (goed of slecht) spreken namens/voor deze man. Alsof wij weten hoe/waarom...

En daarom nogmaals, ben ik heeel benieuwd wat er uit het proces gaat komen en wat wij, als burger, nog te weten komen over zijn motieven.