Zomertijd/ wintertijd discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zomertijd of wintertijd?

Permanent zomertijd {:}
275 (37%)
Permanent wintertijd :brr:
234 (32%)
Blijven wisselen met de klok
216 (29%)

Totaal aantal stemmen: 725

Amable

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 12:17

Ik heb er nog steeds last van, dat uur eerder. Hoofdpijn en de dag klopt niet met de tijd. Ik zou graag terug naar de wintertijd gaan.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 12:27

Snorlex schreef:
Wintertijd.

Ik heb met de zomertijd altijd het idee dat ik “achter de tijd aan loop”. Kom pas heel laat op gang en kom altijd tijd te kort. :')

In de winter minder last van ondanks dat het aantal zonuren minder is.

En ik kom er nu achter dat dit gewoon niet klopt :')

Sinds de zomertijd zit ik “veel beter” in de tijd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 12:54

De dag nadat de klok verzet werd had ik een hele intensieve dag, dat was niet zo leuk :+
Nu is alles weer prima, ben erg blij met de extra zonuren 's avonds

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 13:41

Ik had dinsdag en woensdag echt last, niet vooruit te branden... Rest van de week was ook zo-zo. Wat blijkt... Ik moest ongesteld worden. Werkt ook niet mee _O-

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:04

Snorlex schreef:
Snorlex schreef:
Wintertijd.

Ik heb met de zomertijd altijd het idee dat ik “achter de tijd aan loop”. Kom pas heel laat op gang en kom altijd tijd te kort. :')

In de winter minder last van ondanks dat het aantal zonuren minder is.

En ik kom er nu achter dat dit gewoon niet klopt :')

Sinds de zomertijd zit ik “veel beter” in de tijd.

Grappig he. Soms kun je je daar zo in vergissen.

Ik zit altijd beter in de zomertijd. Ben dan ook veel productiever. Maar die overgang blijft echt klote. Hoe het ook wordt. Dat verschuiven moet echt stoppen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:07

Maar zomertijd omdat het automatisch gevoel van zon warm en zomer oproept?

Dat blijvend is nu wel duidelijk is erg ongezond voor ons ivm bioritme. En onze echte tijd is eigenlijk meer naar Greenwich tijd

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:13

Nee, omdat ik gewoon beter in mijn tijdsritme zit. Veel dingen kloppen meer.

Overigens vind ik wintertijd nog steeds geen optie. Het is niet logisch om in de volle zomer een 1,5 tal uren in het donker te gaan leven en te slapen als de zon schijnt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:15

karuna schreef:
Maar zomertijd omdat het automatisch gevoel van zon warm en zomer oproept?

Dat blijvend is nu wel duidelijk is erg ongezond voor ons ivm bioritme. En onze echte tijd is eigenlijk meer naar Greenwich tijd

Nee omdat je na werktijd meer tijd in het licht over hebt.(om bijvoorbeeld te sporten.)

En omdat het dan inderdaad dichter bij mijn eigen ritme past. Anders ben ik in de zomer te vroeg wakker.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:17

Ik ga ook beter op zomertijd hoor.. Minder neerslachtige gevoelens, meer energie, meer zin in de dag en om nog lang door te gaan. In mijn schema dikke prima.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:41

Maar wat vergeten wordt is zomertijd aanhouden is in de winter langere tijd pas na 9 uur op zijn vroegst licht. Een tijd zelfs pas na 9.30. en permanente wintertijd scheelt s avonds een uur buitenzit licht. Wat vaak toch alleen in het weekend is. Ja vroeg licht wat te remmen is door donkere gordijnen.

Feit is dat het menselijk lichaam ochtend licht nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Haal je dat deels weg. Grote kans op winterdepressie ontregelde spijsvertering enz

Wintertijd in de zomer is ook meer licht omdat de zon nu eenmaal langer schijnt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:50

Ik vind het zo met wisselen prima. Ik zou alleen absoluut geen permanente wintertijd willen. Permanente zomertijd liever ook niet, tot 09:00 donker in de ochtend is mij te lang. Maar aan de andere kant vind ik die dagen dat het om 16:00 al donker word ook echt verschrikkelijk.

Als ik zou moeten kiezen dan maar zomertijd i guess, maar het wisselen is denk toch het beste voor mij.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:05

Ik stem voor zomertijd of wisselen. Wisselen prima, maar dan eind november en eind februari.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:10

Voor de zomertijd kiezers geen moeite met heel laat licht in november, december en januari?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:12

karuna schreef:
Voor de zomertijd kiezers geen moeite met heel laat licht in november, december en januari?

Nah in mijn schema liever wat later licht en wat minder vroeg donker. Maar ik kan me voorstellen dat wanneer je om 6:00 uit de veren moet het liever anders ziet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:13

karuna schreef:

Er is geen 'echte' tijd. Wij hebben de klok zelf bedacht, daar is niets natuurlijks aan.

Als je al zou kijken naar een bioritme, dan is vooral belangrijk dat het verschil in de lengte van de dag heel groot is tussen zomer en winter, en dat dat ten eerste sowieso al tot verstoring leidt (ik raak mijn ritme bv al kwijt in de periode voor de overgang, zowel in de herfst als de lente) omdat de dagen dan heel snel langer of korter worden.
Dus we hebben niet 1 vast bioritme, maar een dat sowieso al schuift en verandert.
(ik word in het voorjaar eerder wakker omdat het eerder licht is, en in het najaar wil ik eerder naar bed ik slaap langer, omdat het eerder donker is.)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:14

En schoolkinderen in het donker fietsen s ochtends. Voor de meeste kantoortijd werkmensen betekent het in donker weg en alleen op vrije dagen ochtend licht zien

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:15

Klopt maar de tijd hebben we nu eenmaal. En geografisch liggen we dichterbij gwt dan wat we nu hebben al. Zomertijd schuift dat nog meer op

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:17

Ik voel me altijd meteen veel beter als de zomertijd ingaat, heerlijk dat het langer licht is!

Ik heb geen enkel probleem met laat licht in de winter. In het weekend slaap ik tot 10u en op het werk zit je doorgaans toch heel de dag in het kunstlicht. Ik word er persoonlijk net depressief van dat het zo snel donker is...

Bij mijn weten staan er nog altijd lichten op een fiets. Ik heb als kind ook in het donker moeten fietsen en ik leef nog. Net zoals zoveel anderen.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:18

Ik zie in de winter al nooit ochtendlicht.

Voor wat betreft het ritme, in het weekend zet ik geen wekker en ben ik wat later nog wakker.

Ik denk dat ik niet de enige ben, dus ons bio ritme is ook wel wat gewend denk ik?

Ik zou kiezen voor altijd zomertijd. Het ochtend licht vind ik minder belangrijk dan het avond licht.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:19

Toch is ochtend licht vele malen effectiever dan avondlicht voor instelling van je lichaam

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:19

karuna schreef:
En schoolkinderen in het donker fietsen s ochtends. Voor de meeste kantoortijd werkmensen betekent het in donker weg en alleen op vrije dagen ochtend licht zien

Tja dat is idd dan de pech.
Voor mij zou het fijn zijn, ik werk vaak pas tegen een uur of 11.
Maar in het donker naar school fietsen heb ik ook zat gedaan hoor, in de winter. Daarvoor maakt het niet uit of het zomer of winter tijd is. (Of je moet de eerste twee uur uitval hebben hihi)

En het voordeel is dat je niet in het donker terug hoeft.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:20

Ik heb nog steeds 100 keer liever wintertijd. Hier is het in de winter om half 4 al donker en je went er prima aan hoor.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:21

karuna schreef:
Toch is ochtend licht vele malen effectiever dan avondlicht voor instelling van je lichaam

Ochtend licht blijft hetzelfde licht alleen is het later licht dus krijg je het later over je heen.

En daarnaast is het toch een persoonlijke kwestie, voor jou kan dat ochtendlicht een bron van energie zijn. Voor mij is het langere avondlicht iets waar ik enorm van opknap.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:25

Zou je zeggen maar biologisch werkt dat dus niet zo in een lichaam.
Ochtend licht wordt effectiever gebruikt om processen na de nachtrust op gang te brengen weer
Kan nu link niet plaatsen doe ik vanavond wel

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:29

Shaggy09 schreef:
karuna schreef:

Ochtend licht blijft hetzelfde licht alleen is het later licht dus krijg je het later over je heen.

En daarnaast is het toch een persoonlijke kwestie, voor jou kan dat ochtendlicht een bron van energie zijn. Voor mij is het langere avondlicht iets waar ik enorm van opknap.

Zelfde hier, ik doe het beter op avondlicht. Permanente wintertijd zou mijn gezondheid niet ten goede komen. Fysiek niet en mentaal zeer zeker niet. Kan me niet schelen wat de biologieboekjes daarover zeggen: ik ga liever uit van wat mijn lichaam me vertelt en niet wat volgens het boekje correct zou moeten zijn. Daarom ben ik ook voor het blijven wisselen, heeft iedereen een half jaar zijn "zin".