Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:02

xEmpire schreef:
Over de cover: Tess heeft echt zwaar overgewicht, het verhaal hierachter ken ik niet, maar ik vind het niet erg dat zij op de cover staat. Ik vind het belangrijk dat verschillende 'soorten' mensen vertegenwoordigd worden, niet teveel 1 'soort' mens. Dat gebeurd nu nog niet helemaal, maar dat Tess op de cover zorgt er al voor dat we die kant opgaan.
Met verschillende soorten mensen bedoel ik verschillende huidskleuren, maten, haarkleuren, etc.

Hier ben ik het helemaal mee eens +:)+

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:13

watchthesky schreef:
Ik vind dat bemoeienis nodig is omdat het de maatschappij geld kost. Als er een besluit komt dat bewust ongezonde mensen meer moeten gaan betalen voor hun zorgverzekering, dan mogen ze zichzelf van mij dood paffen/zuipen/vreten/spuiten, om het even bot te zeggen. Zo lang dat niet zo is moet er alles aan gedaan worden om de groep ongezonde mensen te verkleinen.

Ik heb nooit iets, en ik heb toch echt al jaren overgewicht.
Dus nee bedankt ik ga niet meer betalen voor mijn zorgverzekering.

Paardenfann4

Re: Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:15

Net of dunne mensen nooit iets mankeren? Slaat toch nergens op? Ik heb ook overgewicht en ben nooit ziek, ben al jaren niet bij een dokter geweest. Maar mijn slanke zus loopt de deur plat omdat ze van alles heeft. Dan zou ik meer moeten betalen? Hoe verzin je het!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:15

Hier ook nooit wat qua kosten. Ja Mn 2 bevallingen :j maar verder :(

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:24

Ik heb ook nooit iets, alles waar ik medicatie voor slik kan iedereen met dezelfde psychische stoornis krijgen. Dus als ik meer zou moeten betalen zou ik dat zeer kwalijk vinden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:26

Ik heb vaak wat, maar dat is aangeboren helaas. Gewrichtsklachten. Fysio kost geld maar mijn eigen sportschool abbo ook. :P

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:35

quera schreef:

Betaal dat maar lekker zelf, en die kinderbijslag ontvang ik ook graag op mijn rekening, aangezien ik geen kids heb. En daar wens ik ook niet aan mee te betalen
:+ :D

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:44

Kinke schreef:
quera schreef:

Betaal dat maar lekker zelf, en die kinderbijslag ontvang ik ook graag op mijn rekening, aangezien ik geen kids heb. En daar wens ik ook niet aan mee te betalen
:+ :D

Ik heb mezelf extra verzekerd zodat ik niets hoefde te betalen :+
En kinderbijslag is een fijne bijkomstigheid. Voor de spaarpot wel te verstaan :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 13:50

Ik vind het prima...
Extreem dun is ook niet gezond en dat staat al eeuwen op covers.
Dit is wellicht ook niet gezond, maar dat maakt de cover niet minder aansprekend voor het doel wat men er mee heeft... namelijk zo veel mogelijk blaadjes verkopen.
Obesitas bevorderen gebeurt imo niet met een blaadje, daar zit ook een psychisch stukje aan vast.
Het is echt niet zo dat wanneer mensen dit zien dat ze denken, aaaaah prima, nu kan ik me gewoon lekker zonder zorgen vol gaan vreten :')
Net zoals het gros van de mensen niet direct stopt met innemen van calorieën als een dun model op de cover staat.

Ik denk dat als je het vanuit de cognitieve hoek bekijkt het juist het effect zou kunnen hebben dat mensen minder aankomen die een dergelijk eetprobleem hebben.
Herkenning bevorderd acceptatie, stress reductie dus een minder grote prikkel om te eten :')

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:05

Gezien sommige reacties in dit topic is er nog een lange weg te gaan richting acceptatie in de zin van: mensen in hun waarde laten, niet direct oordelen en veroordelen, niet uitsluitend jezelf en je eigen ervaringen als maatstaf nemen, je inleven in een ander, en zo ruimte geven voor diversiteit zonder dwingende norm.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:18

Ja maar toch is het moeilijk om objectief te blijven. Ik zat een maand geleden in het vliegtuig en aan de andere kant zat een vrouw (nou ja zat, ze probeerde 1 bil in de stoel te krijgen) met duidelijk overgewicht die overdwars in de stoel zat omdat ze er anders niet inpaste. Heel sneu denk je dan. Totdat de stewardess met de drankjes langskwam en er voor haarzelf en voor beide kinderen (ook overduidelijk veel te zwaar) een halve liter cola wordt besteld met ieder een koker Pringles. De jongste (schat 6-7 jaar) kreeg de cola in een zuigfles en heeft de hele vlucht aan de fles gehangen met afwisselend de chips.
Sorry maar dat begrijp ik echt niet. En dat heeft niks te maken met dat zwaardere mensen nooit eens iets lekkers mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:20

Suzanne F. schreef:
Ja maar toch is het moeilijk om objectief te blijven. Ik zat een maand geleden in het vliegtuig en aan de andere kant zat een vrouw (nou ja zat, ze probeerde 1 bil in de stoel te krijgen) met duidelijk overgewicht die overdwars in de stoel zat omdat ze er anders niet inpaste. Heel sneu denk je dan. Totdat de stewardess met de drankjes langskwam en er voor haarzelf en voor beide kinderen (ook overduidelijk veel te zwaar) een halve liter cola wordt besteld met ieder een koker Pringles. De jongste (schat 6-7 jaar) kreeg de cola in een zuigfles en heeft de hele vlucht aan de fles gehangen met afwisselend de chips.
Sorry maar dat begrijp ik echt niet. En dat heeft niks te maken met dat zwaardere mensen nooit eens iets lekkers mogen.

:j

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 14:54

Suzanne F. schreef:

Dit is precies wat ik bedoel.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:15

Maar toch is dat niet waar deze discussie over gaat.. Het gaat om een vrouw die flink obesitas heeft en op de cover van een magazine staat. En of we zoiets moeten willen aanmoedigen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:21

Maar het lastige is dat de meeste mensen begrijpen dat die cola en pringles leidt tot overgewicht, maar er zijn dus echt mensen die dat niet begrijpen. Geen idee of deze familie daar deel van uitmaakt natuurlijk, maar ik herinner me een situatie van een jaar of 10-15 geleden met kennissen. Zij hebben flink overgewicht en we hadden geen zin om te koken dus wilden wat afhalen ergens. Zij drongen aan om naar de burger king te gaan, want, zo zeiden ze, bij macdonalds werd alles gefrituurd en bij burger king gegrild, dus dat was gezonder. Vervolgens werd er het grootst mogelijke menu besteld met van alles aan extra's (friet, burger(s), saus) en het grootste formaat cola "maar wel light want anders is het ongezond".

Ik was jong en echt een sprietje dus ik heb niet eens overwogen om het er over te hebben, maar ik denk er nog weleens aan terug en dan vraag ik me af of iemand ze ooit durft uit te leggen dat je niet onbeperkt veel kan eten als het maar gegrild is of er geen suikers in zitten. Want ik had oprecht het idee dat ze daar geen weet van hadden, dat ze echt hun best deden maar niet begrepen waarom ze niet konden afvallen.

edit: dit is misschien inderdaad niet het directe onderdeel van de discussie, maar ik denk wel dat de enige mensen die naar de cover kijken en denken 'hee kijk dit is m'n nieuwe standaard' juist de mensen zijn die geen idee hebben wat een gezond eetpatroon is. De mensen die hard hun best doen om gezond te eten en een gezond gewicht te krijgen/behouden, kun je 1000 van dit soort plaatjes geven, die gaan daar niet ineens in mee (lijkt me iig).

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:25

Nee, het moet niet aangemoedigt worden. Toch is het in dit topic wel duidelijk geworden dat de maatschappij de groeiende groep met obesitas maar moet accepteren.
Als men ook maar iets zegt, een goedbedoelde tip of een reactie m.b.t preverentie (educatie) dan heet men een bemoeial.

Er word geclaimd dat ze zélf wel hulp zoeken. Waarom groeit die groep dan toch met het jaar?

Veel te veel voelen zich persoonlijk aangesproken en vallen in de verdediging. Op die tour komt er nooit hulp, een oplossing of preventie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:27

Palmera schreef:
Nee, het moet niet aangemoedigt worden. Toch is het in dit topic wel duidelijk geworden dat de maatschappij de groeiende groep met obesitas maar moet accepteren.
Als men ook maar iets zegt, een goedbedoelde tip of een reactie m.b.t preverentie (educatie) dan heet men een bemoeial.

Er word geclaimd dat ze zélf wel hulp zoeken. Waarom groeit die groep dan toch met het jaar?

Veel te veel voelen zich persoonlijk aangesproken en vallen in de verdediging. Op die tour komt er nooit hulp, een oplossing of preventie.

Het is niet aan jou om mijn lijf te accepteren of niet te accepteren. Mensen aanmoedigen om een ziekte te voorkomen, helemaal prima, maar ik vind accepteren echt een hele akelige term.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:30

Dit heb ik verkeerd uitgedrukt, denk ik.

Wat ik bedoel is wel accepteren, zoals het hoort want dat ben ik met je eens, maar dat uit dit topic blijkt dat er helemaal niets gezegt mag worden. Niet positief, niet negatief, geen terechte kritiek, niets.
Terwijl het wel degelijk een groeiend probleem is.

Zo duifelijker?

Edit: maatschappelijke acceptatie is iets anders dan acceptatie van persoon tot persoon.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 15:41

Palmera schreef:
Edit: maatschappelijke acceptatie is iets anders dan acceptatie van persoon tot persoon.

Dit precies ja. Als maatschappij willen we graag dat mensen gezond oud worden. Mensen laten bewegen, gezond eten, niet roken en drinken, niet met vuurwerk spelen, veilig vrijen, en weet ik het wat voor postbus51 spotjes er nog meer zijn geweest over de jaren heen. Maar dat is iets anders dan oordelen over of het veroordelen van iemand die zijn/haar leven anders inricht. Of dat nou iemand is die enkel friet eet of iemand die elke dag met een ander in bed duikt zonder voorbehoedsmiddelen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:40

MarlindeRooz schreef:
Ik snap wat jullie bedoelen maar het is toch gewoon zo dat mensen die overgewicht hebben (muv ziektes dan) gewoon meer eten dan ze nodig hebben. Waarom je op die manier eet (emoties, ziekte, onkunde etc) is verschillend per persoon. Maar je kan toch niet gaan ontkennen dat het (bij het gros) niet komt door overconsumptie???

Je hoeft niet mensen te beoordelen maar ga het aub niet ontkennen.
En ja ik ben zo iemand die door eten te zwaar is geworden. Dus ik ben niet zo’n slank iemand die daar niks voor hoef te doen.

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar meer globaal en dit viel mij op :)

Ik eet als ontbijt 1 pakje breekkrackers, 2 boterhammen met smeerkaas als lunch, een kwart bord als avond eten, bestaande uit vlees, groente en aardappels of rijst of pasta, vul het maar 1... Maar serieus maar een kwart bord.
Ik wandel elke dag op mijn werk een half uur in de lunch pauze, ik neem de trap ipv de lift, en op mijn werk maak ik gemiddeld 1,5 uur per dag gebruik van de bureau fiets...
En toch heb ik overgewicht.

Waar eet ik meer dan ik gebruik?

Ik weet toevallig waar het vandaan komt, onder andere door mijn eetstoornis: ARFID eet ik onder andere te weinig, ik eet pas sinds februari drie keer per dag ipv 1 keer per dag.
Hierdoor is mijn lichaam in winterstand gegaan en de motor uit. Mijn lichaam slaat dus letterlijk alles op wat er in komt en ik werk keihard om dit te veranderen en op te lossen, maar met een eetstoornis is dit niet makkelijk, helemaal niet zelfs.

Ik begrijp de opmerkingen van een aantal hier wel, dat het komt door een verkeerde leefstijl want ja, een eetstoornis is een verkeerde leefstijl.

De grap is dat mijn overgewicht getriggerd is door medicijn gebruik, voor ik ziek werd had ik namelijk geen overgewicht.

Wat ik dus wil zeggen is: Overgewicht komt niet altijd door "over"eten, het is zoveel meer.

Ik ben overigens laatst in de supermarkt ook aangesproken op mijn "shop" gedrag, mijn broertje een gespierde slanke jongen eet graag chips en was een dag bij ons. Wij hebben nooit chips in huis dus bij het gezamenlijk boodschappen doen vroeg ik hardop of hij nog chippies wilde. Waarop hij zegt: Nee hoeft niet hoor, ik probeer minder chips te eten. Dus ik zeg dat hij goed bezig is waarop een voor mij geheel onbekende vrouw mij begint uit te kafferen dat ik ook wel eens minder mag eten en veels te dik ben en blablabla...

Tjah, schijnbaar is het wel heel fatsoenlijk om iemand die je niet kent op haar lichaam te veroordelen maar mag je niet iemand aanspreken op haar veroordelende gedrag.

Ik vind deze cover niet mijn smaak, maar dit model straalt wel enorm veel zelfvertrouwen uit en dat vind ik wel mooi.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 16:46

love_mandy schreef:
En dit is dus precies de reden waarom ik er niet van houd om te eten in het openbaar of om naar de winkel te gaan...

Dit.
Nou speelt er bij mij ook een eetstoornis mee waardoor ik eetbuien heb dus ja, vrijwel elk pondje ging door mijn mondje (verder spelen aanleg en in het verleden medicatie mee) maar die veroordelingen maken het niet makkelijker.
Vroeger vaak zat meegemaakt dat de opmerkingen me om de oren vlogen ('je kunt wel zien waarom je zo dik bent') omdat ik een klein patatje zonder saus at terwijl mijn slanke zusje een grote patat met veel saus en daarnaast 2 snacks zat weg te kanen. -O-
Gevolg was dat ik me daarna thuis helemaal vol zat te proppen omdat ik me ontzettend poedersuiker voelde over de opmerkingen en blikken die ik had gekregen vanwege dat ene patatje. :\

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:03

Mensen die zo'n commentaar geven zijn sowieso gewoon raar... Snap niet waarom sommige mensen zo de behoefte voelen om vreemde mensen luidop te bekritiseren, dat ze dat zelfs durven.. := Al zullen diezelfde mensen evengoed commentaar hebben op andere dingen waar zij het 'niet mee eens zijn' en zullen ze altijd wel iets vinden om over te kunnen klagen.

Het model op de voorpagina is ook niet gewoon 'een maatje meer' maar gewoon obese. En naar mijn mening mogen deze mensen ook gerust gewoon op de covers komen maar ik zie evengoed dat mensen doorslaan in hun fat positivity/acceptance en dan nog het hele gedoe om 'fat phobia'.
Mensen zullen hoe dan ook altijd blijven oordelen en hun eigen gedachtegang blijven hebben, dat kan je niet zomaar veranderen (of toch alleszins niet op de manier hoe sommige het proberen, maar daar ga ik straks op verder). Diversiteit is zeker leuk maar kom geef nu eens toe... Hoeveel diversiteit zie je werkelijk in zo'n bladen? Persoonlijk lees ik ze nooit dus ik weet het niet 100% zeker natuurlijk hé, maar ik ga een wilde gok doen en waarschijnlijk hebben 99,9% van de vrouwen in deze magazines lang glanzend haar, perfect gestyled of gekruld, zijn ze perfect opgemaakt, hebben ze een mooie egale huid, zijn vrouwelijk/meisjesachtig, 'mooie' vrouwelijke oorbellen, geen andere piercings die een beetje als 'alternatieve stijl' gezien kunnen worden, geen tattoos en als ze die hebben zal het iets 'simpel' zijn... Voor mij zien bijna al die modellen er gewoon hetzelfde uit, als ik daarvan moet opkijken, ik zie wel wat interessantere dingen in mijn leven gelukkig. :') Daarom kan ik het mij ook moeilijk voorstellen dat mensen serieus een voorbeeld nemen aan wat er in magazines staat. Maar goed, ik heb dan ook heel mijn leven lichtjes ondergewicht gehad en dus waarschijnlijk weinig om mij zorgen over te maken op dat gebied, maar iedereen weet toch dat er zoveel fotoshop aan te pas komt? Deze modellen zijn al door professionals opgemaakt en dan komt er nog fotoshop over, niemand die er zo in het echte leven uitziet... Ik vind mensen in hun normale doen veel mooier dan al dat gemaakte, het raakt mij gewoon echt niet.

Het zou al mooi zijn moest er gewoon wat minder fotoshop gebruikt worden, maakt het al een stuk realistischer. De vrouw op de voorpagina zal waarschijnlijk ook gewoon bijgewerkt zijn via fotoshop, dus hoe uniek en representatief is dit dan eigenlijk?

Maar op verder te gaan op de hele 'acceptance', tuurlijk mogen dikkere mensen er zijn, waarom zou dat niet mogen? Ik vind het ook belachelijk als mensen commentaar gaan zitten geven op iemand zijn gewicht (als je de situatie niet kent). Mijn moeder gaf ook eens een belachelijke opmerking toen wij in de auto zaten en er was een dikker persoon aan het joggen. Heb haar toen ook even gevraagd of alles oké was met haar. :+

Maar wat ik online soms lees daar gaan mijn haren ook wel van rechtstaan... Dingen zoals 'thin people think they have earned their bodies' en dan een heel gezeik over dunne mensen en hoeveel dunne mensen eigenlijk eten, en hoe zielig dikke mensen zijn of nog beter 'thin privilege'. Want ja als je meer plaats inneemt moet je soms meer betalen dus reageer je je frustraties maar af op dunne mensen of mensen met een gewoon normaal gewicht... Dan vraag ik me toch af wat sommigen willen bereiken, want als iemand zich zo gedraagt ben ik echt niet geneigd om vriendelijk te doen, en dan heeft dat niks te maken met hoe die persoon eruit ziet of hoeveel die persoon weegt. Als je niet voor jezelf kan opkomen zonder een andere groep mensen de grond in te boren dan is je acceptatie en zelfvertrouwen maar een zwak iets. Dus dan is het heel begrijpelijk dat je ook harde tegen reacties gaat krijgen als je andere mensen nog niet met respect kan behandelen.

Er zullen zeker mensen zijn die bijkomen door medicatie of door een slecht eetpatroon waardoor je lichaam verstoord is, maar soms lijkt het wel alsof alle dikkere mensen dat plots hebben als het erover gaat. Net zoals er 'natuurlijk' dunne mensen zijn die alles kunnen eten zullen er ook wel mensen zijn die van zichzelf wat molliger zijn, maar mollig is nog niet obese, dat word je niet zomaar..
De extreme fat positivity groep lijkt er altijd vanuit te gaan dat mensen met een normaal lichaamsgewicht zo geboren worden en niks moeten doen. Dan lees ik ook veel supportive dunne mensen schrijven dat zij inderdaad alles kunnen eten zonder bij te komen, en dat ze zoveel eten etc etc... Maar dan vraag ik me af in hoeverre dat waar is.
Ik zei vroeger ook altijd dat ik extreem veel at maar toen ik zag wat sommige andere mensen konden binnen krijgen is mijn mening toch wel bijgedraaid, wat voor mij 'extreem veel' was was voor sommige mensen gewoon een normale portie. Of dan eet je de hele dag niet en als je bij iemand gaat eten prop je je vol en krijg je ook de opmerking 'Joh, jij eet zoveel, hoe blijf jij nu zo dun.' Goh ja, ik zou het niet weten joh. :') Je kan sowieso gewoon moeilijk oordelen over iemand zijn eetpatroon als je die persoon maar eenmalig ziet en niet weet wat die persoon de rest van de dag/week doet, en dat geldt zowel voor dikkere als dunnere mensen.

Het mes snijdt zoals gewoonlijk aan twee kanten... Niet alle dikke mensen zijn lui/fastfood,suiker verslaafden maar ook zeker niet alle dikke mensen doen zoveel moeite als ze zeggen dat ze doen.. En niet alle dunne mensen eten gezond maar ook niet alle dunne mensen kunnen zich volproppen met van alles zonder bij te komen. Gewicht hangt af van meerdere factoren dus je kan hier niet zo simpel een oordeel over vellen.

[Edit] Ik zie net dat ik een halve essay geschreven heb, mijn excuses. :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:08

“Ik heb overgewicht en ben nooit ziek!”
Das natuurlijk kul he....
Ik rookte en heb (nog) geen longkanker...

Beide kosten de maatschappij gewoon heel veel geld:

Afbeelding

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:16

Maar wat wil je hier mee bereiken dan?

Heel eerlijk, ik voel mij al beroerd genoeg dat ik te zwaar ben, op dit soort "bijdehante" foto's/berichten zit ik persoonlijk niet te wachten!

Er zullen genoeg mensen met overgewicht zijn die nooit ziek zijn, er zullen er ook genoeg zijn die wel vaak ziek zijn.

Er is zoveel wat de maatschappij enorm veel geld kost.

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-18 18:19

Ik vind beide uitersten niet goed, wat is er mis met het afbeelden van de gemiddelde Nederlander?

@Mdh het gaat erom dat mensen met overgewicht een hogere kans hebben op bepaalde ziektes, net als mensen met ondergewicht/rokers/alcoholisten etc.