Magrathea schreef:[En ook hierop heb ik wel eens gereageerd: dingen zijn niet zo equivalent als ze hier worden neergezet. 1 dag per week geen vlees is niet gelijk aan 1x per jaar een vliegreis maken. Voor een retour Thailand moet je 3,2 jaar veganistisch eten, las ik laatst. (Of: als je 3,2 jaar veganistisch eet en daarna retour Thailand vliegt heb je alle verminderde klimaatimpact weer ongedaan gemaakt)
Jij kunt het drammen vinden - ik zou het vreemd vinden als we een "discussie" hadden van mensen die het allemaal met elkaar eens waren en waar anderen alleen ja en amen mochten zeggen
Overigens vind ik dat ik alle reden heb om me hierover uit te spreken, nogmaals, het is ook de planeet waarop ik nog lang hoop te mogen leven en als een ander die vervuilt "want dat is leuk" dan heb ik daar zeker iets over te zeggen.
Als hier op Bokt iemand post over dat de kat van de buren in zijn/haar tuin poept dan zijn de rapen gaar - hoe durft een katteneigenaar anderen lastig te vallen met diens hobby!? Maar gaat het over reizen dan mag dat ineens wel blijkbaar.
En zelfs als we de klimaatimpact negeren is de luchtkwaliteit rondom luchthavens nou ook niet al te best, worden er ganzen vergast omdat ze de pech hadden een prettige woonplaats te vinden bij Schiphol (wie staat er dan ook toe om hectares aan mooi sappig weiland aan te leggen aldaar... Maar okee), en wat te denken van de geluidsoverlast? Ik woon dik 15 km bij Rotterdam Airport vandaan maar vraag me soms af of het allemaal wel goed gaat en er niet eentje binnen een paar seconden op de flat ligt. Waarom is dat allemaal acceptabel?
Echter, daarnaast zijn er veeeeel meer mensen/koppels/gezinnen, die hoe banketstaaf het ook klinkt, ronduit laks leven. 4 keer per jaar shoppen, meerdere kinderen (is een dooddoener, ik weet het maar ook uiteindelijk ook echt wel een bewezen feit), paar keer per week uiteten, meerdere auto's/motors voor de deur, geen 'groene' huizen, om maar wat vervuilende voorbeelden te noemen. En dan dus ook nog eens veel op reis, met het vliegtuig
En het erge is, heel veel mensen maakt het ook geen ene donder uit, de mens is een vrij egocentrische soort wat dat betreft. Hier lees je dat bij, gelukkig, niet al te veel mensen terug. Sterker nog, ik kom tot de conclusie dat de meesten zich er wel degelijk van bewust zijn en hier ook, binnen hun eigen grenzen, naar handelen.
Wat betreft je andere punten, je hebt ook deels gelijk wat dat betreft, zeker. Ik weet alleen niet of er (nog) een passende oplossing mogelijk is. Wat natuurlijk verre van goed is. Ik zou het persoonlijk ook graag allemaal wat minder zien, wat bijv. betreft het steeds uitbreiden. Kan ik dit echt allemaal persoonlijk oplossen? Nee, daar zijn mensen met meer bevoegdheden voor nodig. Helaas zijn er van dat soort mensen dan weer bar weinig. Ik hoop dan altijd maar dat al de kinderen die nu op onze aarde spelen het een stuk beter gaan doen dan de meeste van ons.