Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 13:59

Nagini schreef:
Maar weetje, jouw houding is nu een beetje zoals een drammende vegan.. die ook iedereen vegan wil maken.

Ik geloof dat bijna alle vliegers in dit topic hebben gezegd "ik ben me bewust dat... maar ik doe tenminste dit.... dus het doet me niet totaal niets."

Dat het voor jou zwart of wit moet zijn, tja daar kunnen wij vliegers niets aan doen.

Vanuit NL naar Moskou met de trein wist ik niet. Maar goed, ik zou dat dan vliegen (helemaal als het €660 is en 2 dagen duurt) en vanuit daar de transsiberie express nemen, want neem aan dat je die wilt doen.
En gezien je die reis graag zou willen doen kun je je ergens dus toch voorstellen dat mensen willen reizen.
Het kan blijkbaar korter, ik keek scheel :P

Maar goed, als je toch al zó lang in een trein gaat zitten (droom van m'n moeder, ik moet er niet aan denken) dan maken die 1,5 dag heen en terug natuurlijk ook niet meer uit én het is beter voor het milieu.

Ik maak zelf andere keuzes, maar ik snap haar wel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:01

Nagini schreef:
Maar weetje, jouw houding is nu een beetje zoals een drammende vegan.. die ook iedereen vegan wil maken.

Ik geloof dat bijna alle vliegers in dit topic hebben gezegd "ik ben me bewust dat... maar ik doe tenminste dit.... dus het doet me niet totaal niets."

Dat het voor jou zwart of wit moet zijn, tja daar kunnen wij vliegers niets aan doen.

Vanuit NL naar Moskou met de trein wist ik niet. Maar goed, ik zou dat dan vliegen (helemaal als het €660 is en 2 dagen duurt) en vanuit daar de transsiberie express nemen, want neem aan dat je die wilt doen.
En gezien je die reis graag zou willen doen kun je je ergens dus toch voorstellen dat mensen willen reizen.

En ook hierop heb ik wel eens gereageerd: dingen zijn niet zo equivalent als ze hier worden neergezet. 1 dag per week geen vlees is niet gelijk aan 1x per jaar een vliegreis maken. Voor een retour Thailand moet je 3,2 jaar veganistisch eten, las ik laatst. (Of: als je 3,2 jaar veganistisch eet en daarna retour Thailand vliegt heb je alle verminderde klimaatimpact weer ongedaan gemaakt)

Jij kunt het drammen vinden - ik zou het vreemd vinden als we een "discussie" hadden van mensen die het allemaal met elkaar eens waren en waar anderen alleen ja en amen mochten zeggen :o?

Overigens vind ik dat ik alle reden heb om me hierover uit te spreken, nogmaals, het is ook de planeet waarop ik nog lang hoop te mogen leven en als een ander die vervuilt "want dat is leuk" dan heb ik daar zeker iets over te zeggen.
Als hier op Bokt iemand post over dat de kat van de buren in zijn/haar tuin poept dan zijn de rapen gaar - hoe durft een katteneigenaar anderen lastig te vallen met diens hobby!? Maar gaat het over reizen dan mag dat ineens wel blijkbaar.
En zelfs als we de klimaatimpact negeren is de luchtkwaliteit rondom luchthavens nou ook niet al te best, worden er ganzen vergast omdat ze de pech hadden een prettige woonplaats te vinden bij Schiphol (wie staat er dan ook toe om hectares aan mooi sappig weiland aan te leggen aldaar... Maar okee), en wat te denken van de geluidsoverlast? Ik woon dik 15 km bij Rotterdam Airport vandaan maar vraag me soms af of het allemaal wel goed gaat en er niet eentje binnen een paar seconden op de flat ligt. Waarom is dat allemaal acceptabel?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:02

Treinreizen zijn voor kortere afstanden ook fijn hoor. En als ik bijv 4 weken naar Berlijn zou gaan, dan nam ik wellicht ook de trein. Maar als het een snel weekendje op en neer is.. nee dan niet.
De trein naar parijs is super makkelijk en toen ik nog in London woonde nam ik vaker de trein dan het vliegtuig omdat mn pa goede korting kon krijgen via zn werk voor me.
En ik heb ook echt geen probleem om de trein te nemen, tenzij dat gepaard gaat met 3+ overstappen in relatief korte tijd. (Helemaal als je een zware koffer hebt).

Edit;
@Margaretea dus het is alles of niets voor jou. Vind ik dan ook weer bijzonder. Want als mensen zeggen nou het kan me geen kloot schelen dus ik doe helemaaaal niets is dus net zo erg als iemand met zonnepanelen, die vegetarisch is en alleen een fiets heeft maar 1x per jaar een vliegreis maakt.

Weetje, als dat zo is dan is deze discussie nutteloos voor iedereen want dan kunnen de mensen die tenminste wat proberen het toch nooit goed doen voor de mensen die 100% willen gaan.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:19

Magrathea schreef:
[En ook hierop heb ik wel eens gereageerd: dingen zijn niet zo equivalent als ze hier worden neergezet. 1 dag per week geen vlees is niet gelijk aan 1x per jaar een vliegreis maken. Voor een retour Thailand moet je 3,2 jaar veganistisch eten, las ik laatst. (Of: als je 3,2 jaar veganistisch eet en daarna retour Thailand vliegt heb je alle verminderde klimaatimpact weer ongedaan gemaakt)

Jij kunt het drammen vinden - ik zou het vreemd vinden als we een "discussie" hadden van mensen die het allemaal met elkaar eens waren en waar anderen alleen ja en amen mochten zeggen :o?

Overigens vind ik dat ik alle reden heb om me hierover uit te spreken, nogmaals, het is ook de planeet waarop ik nog lang hoop te mogen leven en als een ander die vervuilt "want dat is leuk" dan heb ik daar zeker iets over te zeggen.
Als hier op Bokt iemand post over dat de kat van de buren in zijn/haar tuin poept dan zijn de rapen gaar - hoe durft een katteneigenaar anderen lastig te vallen met diens hobby!? Maar gaat het over reizen dan mag dat ineens wel blijkbaar.
En zelfs als we de klimaatimpact negeren is de luchtkwaliteit rondom luchthavens nou ook niet al te best, worden er ganzen vergast omdat ze de pech hadden een prettige woonplaats te vinden bij Schiphol (wie staat er dan ook toe om hectares aan mooi sappig weiland aan te leggen aldaar... Maar okee), en wat te denken van de geluidsoverlast? Ik woon dik 15 km bij Rotterdam Airport vandaan maar vraag me soms af of het allemaal wel goed gaat en er niet eentje binnen een paar seconden op de flat ligt. Waarom is dat allemaal acceptabel?
Je kunt het allemaal ook in een iets groter perspectief zien. Als ik in mijn omgeving kijk zie ik maar bar weinig mensen die echt oprecht bewust eco-vriendelijk leven, actief toepassen in hun dagelijks leven. Gelukkig zijn er een paar, leer ik steeds meer van ze en komen er steeds meer in mijn leven.

Echter, daarnaast zijn er veeeeel meer mensen/koppels/gezinnen, die hoe banketstaaf het ook klinkt, ronduit laks leven. 4 keer per jaar shoppen, meerdere kinderen (is een dooddoener, ik weet het maar ook uiteindelijk ook echt wel een bewezen feit), paar keer per week uiteten, meerdere auto's/motors voor de deur, geen 'groene' huizen, om maar wat vervuilende voorbeelden te noemen. En dan dus ook nog eens veel op reis, met het vliegtuig :+

En het erge is, heel veel mensen maakt het ook geen ene donder uit, de mens is een vrij egocentrische soort wat dat betreft. Hier lees je dat bij, gelukkig, niet al te veel mensen terug. Sterker nog, ik kom tot de conclusie dat de meesten zich er wel degelijk van bewust zijn en hier ook, binnen hun eigen grenzen, naar handelen.

Wat betreft je andere punten, je hebt ook deels gelijk wat dat betreft, zeker. Ik weet alleen niet of er (nog) een passende oplossing mogelijk is. Wat natuurlijk verre van goed is. Ik zou het persoonlijk ook graag allemaal wat minder zien, wat bijv. betreft het steeds uitbreiden. Kan ik dit echt allemaal persoonlijk oplossen? Nee, daar zijn mensen met meer bevoegdheden voor nodig. Helaas zijn er van dat soort mensen dan weer bar weinig. Ik hoop dan altijd maar dat al de kinderen die nu op onze aarde spelen het een stuk beter gaan doen dan de meeste van ons.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:21

Visuele toevoeging hoe de meeste mensen leven, het gaat veel verder dan enkel vliegen. Al heeft vliegen inderdaad wel degelijk een gigantische impact.

Mars

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:50

Wij eten ook niet dagelijks vlees, en dat komt omdat er tegenwoordig ook lekkere vervangers te koop zijn. Voor een vliegvakantie heb ik nog geen vervanger gevonden. En nee het is niet ‘nodig’ en ik ben ook niet zodanig gestresst dat ik moet ‘vluchten’. Ik vind t gewoon leuk en heerlijk om naar een mooi vakantieland te vliegen en daar te genieten. Dus ja zolang ik daar de mogelijkheden voor heb blijf ik niet thuis zitten in mn vakantie.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 01:58

Mijn vliegvakanties waren op een na voor familiebezoek en sinds dit jaar om mijn vriend te zien, dus ja, ik kies dan voor de kortste route als ik van de 2 weken die ik heb 4 dagen moet inleveren voor de reis tov 1 hele dag totaal.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 08:35

Magrathea schreef:
Valt mee hoor: 's morgens vertrekken in NL, 's middags aankomen in Berlijn. Daar een avondje/dag verblijven (Berlijn is een leuke stad!), de volgende dag 's avonds de trein pakken naar Moskou waar je dan de dag erna in de avond aankomt. Daar nog een dag of 2 rondlopen en dan in de trein naar China *\o/*
Ik zie het probleem niet zo. Ik ben nog nooit oostelijker geweest dan Berlijn en dat was 15 jaar geleden dus dat lijkt me een leuke reis :)

Edit: internationale treintickets zijn vaak onderhevig aan seizoenskosten - dus als je slim plant kan het best goedkoop zijn. (En ik ben dan ook niet gebonden aan de zomervakantie zonder kinderen )
Daarnaast verwacht ik dat de vliegtax er in de EU nog wel doorheen gaat komen dus dat tegen die tijd treinen misschien wel een stuk goedkoper is

Klinkt gaaf, maar niet iedereen gaat op vakantie voor het reizen. Met jouw plan ben je al een (kleine) week onderweg om in China te arriveren. Als je gaat voor de reis op zich dan super, maar veel mensen gaan maar 1 of 2 weken en willen niet reizen maar ergens zijn. Tel daarbij op dat veel mensen maar 2 of 3 weken per keer vrij hebben en dan kiezen velen toch voor een snelle reis. Logisch ook.
Jouw plan klinkt echt tof, maar ik vind je enigszins naief. Ik wil je hier nog wel eens over horen als je straks een vaste baan hebt en maar 3 weken vrij krijgt van je werkgever.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 08:40

Askja schreef:
Dat laatste denk ik ook Olle.
Voor korte trajecten in Europa kan de trein een goed alternatief zijn voor vliegen, maar dan zullen de prijzen wel enigszins concurrerend moeten worden. De pest zijn die prijsvechters als Ryanair, met hun stuntprijzen. Daar kan de trein nooit tegenop, dan moet er geld bij denk ik.

Op trajecten als Parijs en Londen is de trein zeer zeker een goed alternatief. Als je op tijd boekt ook niet duur, maar zo werkt het met goedkope vliegtickets ook.

Ik ga deze winter naar Londen. Voorheen met het vliegtuig maar nu nemen we de, bewust, de trein. Qua tijd en kosten maakt het weinig uit maar de trein is wel comfortabeler en milieuwinst op de koop toe :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:12

Ailill schreef:
Magrathea schreef:
[En ook hierop heb ik wel eens gereageerd: dingen zijn niet zo equivalent als ze hier worden neergezet. 1 dag per week geen vlees is niet gelijk aan 1x per jaar een vliegreis maken. Voor een retour Thailand moet je 3,2 jaar veganistisch eten, las ik laatst. (Of: als je 3,2 jaar veganistisch eet en daarna retour Thailand vliegt heb je alle verminderde klimaatimpact weer ongedaan gemaakt)

Echter, daarnaast zijn er veeeeel meer mensen/koppels/gezinnen, die hoe banketstaaf het ook klinkt, ronduit laks leven. 4 keer per jaar shoppen, meerdere kinderen (is een dooddoener, ik weet het maar ook uiteindelijk ook echt wel een bewezen feit), paar keer per week uiteten, meerdere auto's/motors voor de deur, geen 'groene' huizen, om maar wat vervuilende voorbeelden te noemen. En dan dus ook nog eens veel op reis, met het vliegtuig :+

En het erge is, heel veel mensen maakt het ook geen ene donder uit, de mens is een vrij egocentrische soort wat dat betreft. Hier lees je dat bij, gelukkig, niet al te veel mensen terug. Sterker nog, ik kom tot de conclusie dat de meesten zich er wel degelijk van bewust zijn en hier ook, binnen hun eigen grenzen, naar handelen.

Wat betreft je andere punten, je hebt ook deels gelijk wat dat betreft, zeker. Ik weet alleen niet of er (nog) een passende oplossing mogelijk is. Wat natuurlijk verre van goed is. Ik zou het persoonlijk ook graag allemaal wat minder zien, wat bijv. betreft het steeds uitbreiden. Kan ik dit echt allemaal persoonlijk oplossen? Nee, daar zijn mensen met meer bevoegdheden voor nodig. Helaas zijn er van dat soort mensen dan weer bar weinig. Ik hoop dan altijd maar dat al de kinderen die nu op onze aarde spelen het een stuk beter gaan doen dan de meeste van ons.

Ik ben zo iemand. Oud huis = hoge stookkosten, 2 kinderen, 2 auto's, veel uit eten, 2 a 3 x per jaar op vliegvakantie en een man die vaak vliegt voor zijn werk. Geen groene stroom, geen scheiding van afval, geen zonnepanelen, zelden fiets, vlees eet :D :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 11:12

Foei, Electra toch..... ;) :')

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:49

Op zich vind ik het best een beetje foei ja, maar ik wil geen azijnpisser/moraalridder zijn. Al moet ik wel eerlijk toegeven dat ik het oprecht niet begrijp, dat mensen die op de hoogte v.d. feiten zijn, er blijkbaar echt niets mee doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:36

Tja ik beken schuldig te zijn. ;)
Maar ik vind mijn huis fijn, 2 auto's is noodzakelijk voor t werk. Ik heb familie in o.a. Griekenland. Ik vind het heerlijk om uit eten te gaan. En verder ga ik mij niet verantwoorden :D :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 13:49

Ik weet het en ik kan er toch niets aan veranderen :P

Geniet d'r van :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:43

Goof schreef:
Magrathea schreef:
Valt mee hoor: 's morgens vertrekken in NL, 's middags aankomen in Berlijn. Daar een avondje/dag verblijven (Berlijn is een leuke stad!), de volgende dag 's avonds de trein pakken naar Moskou waar je dan de dag erna in de avond aankomt. Daar nog een dag of 2 rondlopen en dan in de trein naar China *\o/*
Ik zie het probleem niet zo. Ik ben nog nooit oostelijker geweest dan Berlijn en dat was 15 jaar geleden dus dat lijkt me een leuke reis :)

Edit: internationale treintickets zijn vaak onderhevig aan seizoenskosten - dus als je slim plant kan het best goedkoop zijn. (En ik ben dan ook niet gebonden aan de zomervakantie zonder kinderen )
Daarnaast verwacht ik dat de vliegtax er in de EU nog wel doorheen gaat komen dus dat tegen die tijd treinen misschien wel een stuk goedkoper is

Klinkt gaaf, maar niet iedereen gaat op vakantie voor het reizen. Met jouw plan ben je al een (kleine) week onderweg om in China te arriveren. Als je gaat voor de reis op zich dan super, maar veel mensen gaan maar 1 of 2 weken en willen niet reizen maar ergens zijn. Tel daarbij op dat veel mensen maar 2 of 3 weken per keer vrij hebben en dan kiezen velen toch voor een snelle reis. Logisch ook.
Jouw plan klinkt echt tof, maar ik vind je enigszins naief. Ik wil je hier nog wel eens over horen als je straks een vaste baan hebt en maar 3 weken vrij krijgt van je werkgever.

Tja, en misschien neem ik dan wel maar genoegen met een minder verre vakantie, of regel ik iets dat ik bijvoorbeeld in jaar 1 minder vakantie krijg waardoor ik in jaar 2 langer weg kan. Of ik zoek een baan waarbij vakantie wat flexibeler is. (Ik ga vrij zeker blijven hangen in de academische wereld, dus dat zal afhangen van projecten e.d. )

Jij noemt het naief, ik kan me toch net als Aillil niet voorstellen dat je op de hoogte bent van alle gevolgen van een minder/niet milieuvriendelijke levensstijl en het toch doen "want hè"
Juist als je kinderen hebt, ik denk zomaar dat die liever een fijne leefwereld (schone lucht, rijke flora en fauna) hebben als ze volwassen zijn dan een jeugdherinnering aan verre reizen (of een all inclusive in Turkije)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:54

Ik hoop van harte dat je later een baan vindt waarbij dat mogelijk is. Ze liggen niet voor het oprapen.

Mijn ouders hebben nooit vliegreizen met mij gedaan maar ik ben ze zeer dankbaar dat ze mij Europa hebben laten zien ipv thuis te blijven met me ivm schadelijke uitlaatgassen als we met de auto gingen. Nogmaals: ik leef maar 1x en juist die vakantieherinneringen zijn de meest waardevolle uit mijn jeugd.
Ik vind mijn leefwereld prima en ik heb geen kinderen dus ik ga mezelf niet aan de kant te schuiven voor een wereld die ik achterlaat. Ik heb al jaren niet gevlogen, maar als ik daar zin in heb doe ik dat.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:13

Dat vind ik ook, Goof. Vakantieherinneringen zijn onbetaalbaar. En de reizen die mij het meest bijgebleven zijn en het mooist waren, zijn toch degene waar ik het verst voor moest vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 03:18

Magrathea schreef:
Jij noemt het naief, ik kan me toch net als Aillil niet voorstellen dat je op de hoogte bent van alle gevolgen van een minder/niet milieuvriendelijke levensstijl en het toch doen "want hè"
Juist als je kinderen hebt, ik denk zomaar dat die liever een fijne leefwereld (schone lucht, rijke flora en fauna) hebben als ze volwassen zijn dan een jeugdherinnering aan verre reizen (of een all inclusive in Turkije)

Juist als je kinderen hebt zal je een stuk praktischer worden en je jeugdige idealen, waar je nog denkt de wereld te kunnen veranderen met hard schreeuwen en een sterke mening hebben, flink verzwakken.

Simplistische cijfers:
Met moeite en een hoop geld kan je misschien je vervuiling 50% terugdringen. Op een wereld met 7 miljard mensen zal dat 1/14e miljard deel impact hebben. Maar ik kan ook met mijn kinderen een week naar Japan vliegen waarmee ik een mogelijke gigantische impact op hun leven heb. Die keuze is erg makkelijk gemaakt.

Ik denk ook dat de meeste kinderen een goede herinnering van vakantie prefereren boven 1/14e miljard deel minder globale temperatuur toename. Of lucht die 1/14e miljard deel minder vervuild raakt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 04:02

Celiien schreef:
Niniane schreef:
In het ED van gisteren gaat het hier ook over. De desbetreffende geïnterviewde man haalt aan dat vluchten binnen Europa eigenlijk verboden moeten worden vanwege de zware belasting op het milieu en Europeanen binnen Europa heel gemakkelijk via andere middelen ergens kunnen komen.

Vond het nog niet eens zo gek klinken. Niet dat ik verwacht dat dit gaat gebeuren, maar mochten we ooit drastische maatregelen moeten gaan nemen, dan is dit een manier.

Stel dat dit gebeurd heh.
En we pakken een land als Griekenland (zeg maar wat).
Dat zou dus betekenen dat als mensen naar Kos willen op vakantie, voor twee weken, ze op enkele reis incl boot + auto er 3245 km over doet, wat gelijk staat aan 36u non-stop reizen/doorrijden.

Dit gaan mensen natuurlijk nooit doen :+ Griekenland in de crisis, want het toerisme loopt terug. Ja dat lijkt me niet een strak plan van de beste man := Dit geld dan ook voor landen zoals Cyprus, Malta, Spanje (eilanden + zuiden), Portugal ( eilanden+zuid) etc..

Gemiddeld 2 personen per auto. Wat inhoud 550 passagiers in een gemiddelde Boeing 747 is gelijk aan 275 auto’s die kant op.
Ik vraag mij serieus af of dat minder milieu belastend is. (275 auto’s is bijna 900.000 km heen en 900.000 terug )

Ontopic.
Ik ga ongeveer 1 x per jaar of 1 x per 2 jaar met het vliegtuig op vakantie.
En dat zijn ook verre reizen.
Ik blijf dat ook zeker doen.
Ik probeer wel milieu bewust te zijn door bijna nooit vlees/vis te eten.
Zo min mogelijk plastic te gebruiken. En zo vaak mogelijk de fiets te pakken.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:51

@Daantje: Volgens enkele artikelen die hier zijn gedeeld is het natuurlijk ook heel erg afhankelijk met welke auto's gereden wordt. Maar ja, vliegtuigen zijn dermate vervuilend dat het goed mogelijk is dat zoveel auto's minder vervuilend zijn dan vliegen.

Ik vind het jammer dat het topic verzand is in het wel vliegen-team en niet-vliegen team.

Het belang van dit topic is in mijn optiek meer het bewust maken van de impact van vliegen en hopen dat men bewust kiest voor het wel/niet vliegen. Natuurlijk zou het mooi zijn als het vliegen helemaal werd afgezworen, maar ik ben oud genoeg om niet in sprookjes te geloven en het vliegtuig is voor buiten Europa gewoon veel praktischer dan de alternatieven en buiten Europa vliegen is relatief minder schadelijk dan de korte afstanden.

Daarnaast is er in mijn optiek natuurlijk ook een verschil in zakelijk reizen (waarbij ik er vanuit ga dat elk bedrijf nadenkt over duurzaamheid en het tot een minimum limiteert) en vakanties. Maar als je naar elkaar gaat wijzen van jullie doen het fout, dan creëer je alleen maar verzet en is men minder ontvankelijk voor de boodschap.

Het is een illusie dat wij mensen geen impact hebben op onze omgeving, want wij zijn gewoon een diersoort dat een grote invloed heeft op zijn omgeving. Dat is al vanaf het moment dat wij homo sapiens zijn. (alleen zijn we nu met een stuk meer dan tig duizend jaren geleden) en onze ontwikkeling is zo snel gegaan dat het milieu/de wereld geen tijd heeft gehad om met ons mee te veranderen) En zelf al zouden we per direct stoppen met auto rijden en andere CO2 uitstotende vervoersmiddelen, we moeten nog steeds ons op temperatuur houden in de winter en ons eten koken. Alleen dat heeft al een impact.

Het enige wat we kunnen doen is je steentje bijdragen daar waar je kunt en wilt en anderen motiveren om hetzelfde te doen. En je vangt nu eenmaal meer vliegen met honing dan azijn. Dus elkaar afbranden gaat niet werken (en zeer co2 belastend :Y) )

Je hoeft niet "extreem" te zijn om toch je steentje bij te dragen (om mezelf als voorbeeld te nemen)
Ik rij alleen diesels (2 stuks) maar onze nieuwe auto is 100% zeker beter voor het milieu dan al die belastende elektro auto's met hun vieze chemische accu's. Ik heb een oud huis, maar heb deze (eigen belang) wel zo goed mogelijk geïsoleerd en een energiezuinige (ook weer eigen belang) warmtepomp boiler erin zitten, met vloerverwarming (wederom eigenbelang) maar ook alles duurzame keuzes (was secundair). Ik heb 3 kinderen, maar wij eten voornamelijk kip en relatief weinig rund en varken (vooral omdat kip gezonder is, maar hey, ook minder impact) kids hebben de eerste jaren heel veel 2e hands kleding gehad (gewoon gekregen of gekocht, want kinderkleding is absurd duur) hebben kippen waar we onze restjes aan voederen en hebben onze tuin zo "beesjes" vriendelijk ingericht als mogelijk. Veel bloemen, mijn dakgoot pas ik expres niet aan zodat de mussen kunnen blijven nestelen. Ik vang regenwater als drinkwater voor de dieren en tuin (ook weer eigenbelang), heb biologische Septictank (verplicht in Duitsland als je niet op riool zit). En wij vliegen nauwelijks (dat zeg ik omdat ik in het verleden 3x heb gevlogen, binnen Europa) en mijn keuze voor niet-meer vliegen is mede omdat het zo slecht is (toen we wel vlogen waren we niet zo bewust van de effecten), maar ook omdat wij kampeerders zijn en gewoon lekker in Europa op pad gaan (en vind vliegen met kleine kinderen echt verschrikkelijk)

Zijn wij zo extreem? Ik vind van niet, de enige echte bewuste keuzes (i.v.m. milieu) die we maken zijn wasnoten (i.p.v. wasmiddel) en het niet/nauwelijks vliegen. Bij de rest is het een positief effect van keuzes die we maken voor ons eigen belang. (overigens ben ik wel een (internationaal) internet koper en daarin ben ik lang niet altijd zo milieubewust bezig)

Conclusie van het lange betoog.... Probeer niet te wijzen, maar te motiveren (bewust te maken).

En als we het er allemaal mee eens zijn dat het slecht is, de overheid te motiveren om kerosine ook te belasten (dus eerlijkere concurrentie met de alternatieven) en die inkomsten te gebruiken in goede reis alternatieven in Europa.

Alle beetje helpen en je kunt wel wijzen naar de slechte jongens van de klas, maar meestal doet goed voorbeeld volgen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 20:22

Nee omdat ik andere dingen laat of daar bewuster mee omga .
Ik bestel bijvoorbeeld niet bij Ali Express :)*
Of koop en eet bijvoorbeeld geen kalfsvlees ( en ook steeds minder vlees en bewuster ) waarvan de kalfjes eerst op en neer naar Italië gaan voordat ze geslacht worden in NL ( vrachtwagens vol en wat stoten die uit ! )
En ik vind ons (NL ) maar bijvoorbeeld Dld ook met vele goede initiatieven , echt het braafste jongetje van de klas als je bijvoorbeeld alleen al kijkt naar de vervuiling in Manila ( 15 mio geregistreerde bewoners en ong 15 mio ongeregistreerd ;-) ) wbt voertuigen en afval.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 01:39

Attitude schreef:
Nee omdat ik andere dingen laat of daar bewuster mee omga .
Ik bestel bijvoorbeeld niet bij Ali Express :)*
Of koop en eet bijvoorbeeld geen kalfsvlees ( en ook steeds minder vlees en bewuster ) waarvan de kalfjes eerst op en neer naar Italië gaan voordat ze geslacht worden in NL ( vrachtwagens vol en wat stoten die uit ! )
En ik vind ons (NL ) maar bijvoorbeeld Dld ook met vele goede initiatieven , echt het braafste jongetje van de klas als je bijvoorbeeld alleen al kijkt naar de vervuiling in Manila ( 15 mio geregistreerde bewoners en ong 15 mio ongeregistreerd ;-) ) wbt voertuigen en afval.

Dat vliegtuig uit China vertrekt ook wel zonder mijn armbandje....

Maar bij vlees kijk ik dan wel weer of dat geïmporteerd is.
Maar dat is vooral omdat ik het echt ronduit onzin vind dat een Nederlands dier naar Italië gaat om daar geslacht te worden en dan vervolgens weer hierheen gaat met de titel parmaham.
(Voor zover ik vlees eet)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:12

Attitude schreef:

Dus omdat een ander land het slechter doet dan wij hoeven wij maar helemaal niets te doen?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:26

Magrathea schreef:
Attitude schreef:

Dus omdat een ander land het slechter doet dan wij hoeven wij maar helemaal niets te doen?

Dat wordt er geloof niet bedoeld. Het is wel meer inspirerend als je als land met goede milieu bedoelingen merkt dat andere landen ook serieus aan de slag gaan met milieu sparende maatregelen.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:27

Magrathea schreef:
Attitude schreef:

Volgens mij zegt Attitude dat toch niet...