Kabinet wil roken op terras verbieden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:12

Nee om juist wat minder te zeuren :D

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:24

Het ontgaat jou blijkbaar hoe cynisch het is om 'leven' te gebruiken als argument pro-roken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:28

Nee hoor, maar overal om zeuren is ook een keuze.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:34

Ik begrijp dat je nog in de ontkenningsfase zit over de gevolgen van roken. Dat is heel jammer voor je, maar daardoor kan je je geen redelijk objectief standpunt vormen hierover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:38

Anoniem schreef:
Ik was laatst in een pretpark waar ze een gescheiden terras hebben met het rokersgedeelte achter.
Gingen voor in het niet roken gedeelte gewoon 3 jonge moeders zitten roken.... schoenen uit en benen languit op de stoel tegenover,en en andere voeten op tafel terwijl ze hardop lachte dat ze wel naaien kon maar niet met een naaimachine.
Personeel handhaafde niet.
Ik zie me daartegen niet iets ervan zeggen met een klein kind aan mijn zij. Niet bevorderlijk voor kleine kinderen, hoe zo'n situatie zich dan kan ontwikkelen.
Onderhand wel last van de rook dus opgestaan en weg gegaan.

Het zinnetje voeten op tafel en de tekst die gesproken werd vwb naaien zegt me meer over de dames dan het roken. Denk niet dat je hier van de gemiddelde roker kunt spreken, maar mensen die toch op een iets andere manier in de maatschappij staan dan de gemiddelde mens.
Snap dat het je frustreert maar dit zijn dus verhalen waar de roker gebruikt wordt als voorbeeld om te laten zien dat het asociaal is om te roken. Kijk je als buitenstaander naar jouw verhaal, zie ik een completer beeld.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 08:39

veerledec schreef:
Ik begrijp dat je nog in de ontkenningsfase zit over de gevolgen van roken. Dat is heel jammer voor je, maar daardoor kan je je geen redelijk objectief standpunt vormen hierover.

Dat begrijp je dan verkeerd := Niemand heeft hier beweerd dat roken goed voor je is, dus wellicht iets beter lezen en dan pas schrijven ;)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:07

veerledec schreef:

Sclimpre schreef:
Het ontgaat jou blijkbaar hoe cynisch het is om 'leven' te gebruiken als argument pro-roken.

Ik begrijp dat jullie nooit iets vets eten, alcohol drinken en frisdrank drinken om maar vast te beginnen?

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:22

Ik weet dat het slecht is, dat als eerste maar ik word sowieso erg geïrriteerd door de klaagcultuur tegenwoordig.
Klagen dat er teveel auto’s voorbij rijden want daar krijgen ze last van.
Vervolgens wordt de weg aangepakt, waarvan ieder normaal mens weet dat dat niet werkt, staan de auto’s dag in dag uit voor hun deur in de file te ronken.
Mensen moesten naar buiten om te roken, nu doen ze dat en het is weer niet goed! Als de zon schijnt is het te warm en als het regent te nat!
Mensen neem eens iets zoals het komt, zal een hoop rust brengen:Y)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:25

chanicha schreef:
Ik weet dat het slecht is, dat als eerste maar ik word sowieso erg geïrriteerd door de klaagcultuur tegenwoordig.
Vervolgens wordt de weg aangepakt, waarvan ieder normaal mens weet dat dat niet werkt, staan de auto’s dag in dag uit voor hun deur in de file te ronken.
Mensen moesten naar buiten om te roken, nu doen ze dat en het is weer niet goed! Als de zon schijnt is het te warm en als het regent te nat!

Om maar te zwijgen over onnodige dingen die als discriminerend beschouwd worden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 09:58

sureido schreef:
veerledec schreef:

Sclimpre schreef:

Ik begrijp dat jullie nooit iets vets eten, alcohol drinken en frisdrank drinken om maar vast te beginnen?

Daar gaat het toch helemaal niet over? Iedereen heeft voor mijn part het recht zijn eigen lichaam om zeep te helpen. Maar op het moment dat anderen gehinderd worden of mensen de gezondheid van anderen schaden wordt vind ik het goed dat de overheid ingrijpt.
En nee, ik heb nog nooit iemand gedwongen om vet te eten, alcohol of frisdrank te drinken. :?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:55

Maureen_M schreef:
StonedRomy schreef:

Maar dan is er wel een wet nodig die ervoor zorgt dat het gehandhaafd kan worden. Dus als jij lekker een sigaretje opsteekt in het rookvrije gedeelte, de horeca uitbater/gasten/omstanders daadwerkelijk iets kunnen doen. ( zwarte lijst, politie laten komen voor geldboete of taakstraf )

Je begrijpt toch hopelijk wel dat de politie en handhaving wel wat beters te doen hebben dan de hele dag mensen boetes schrijven voor een sigaret.

Nou dat werkt toch gewoon hetzelfde als wanneer je nu binnen een sigaret opsteekt? Je zult worden gevraagd om naar buiten te gaan, wanneer je dit niet doet mag je die persoon nog 2x vorderen, als diegene het alsnog negeert kun je de politie bellen, want: er staat iemand in mijn zaak die 3x gevorderd is en hij/zij wil niet vertrekken. Verder kun je die persoon een verbod opleggen: jij bent voor de komende X tijd niet meer welkom hier want je bent een irritante twat die denkt dat ie boven de huisregels staat. :=
Wanneer de uitbater ervoor kiest om die persoon niet aan te spreken (aka roken toe te laten) en niemand er last van heeft dan kan je het erop gokken dat er nooit politie binnen hoeft te komen bij jou (dat kan ook voor wat anders zijn). Want wanneer die merken dat er een rooklucht hangt zal er meer inspectie komen, en als je dan gepakt wordt bent je het haasje. Naast dat een bezoeker (of medewerker) die last heeft van de rooklucht melding kan maken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:56

tylando schreef:
chanicha schreef:

Om maar te zwijgen over onnodige dingen die als discriminerend beschouwd worden.

Ja óf de mens pikt het niet meer dat de pleziertjes van de een boven de gezondheid/vrijheid van een ander gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:59

Het gaat mij niet om dat roken ongezond is of niet, het gaat mij erom dat we gewoon niet zo moeten zeuren met zn allen. Een beetje tolerantie mis ik wel in de huidige samenleving.

Je gaat er alleen maar gezeik mee krijgen om het te handhaven. Want nogmaals, als ik een meter naast het terras ga staan roken, kun je er evengoed last van hebben maar dan kan niemand me beboeten. Dus, beetje onzinnig dan toch?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 11:40

Joolien schreef:
Het gaat mij niet om dat roken ongezond is of niet, het gaat mij erom dat we gewoon niet zo moeten zeuren met zn allen. Een beetje tolerantie mis ik wel in de huidige samenleving.

Je gaat er alleen maar gezeik mee krijgen om het te handhaven. Want nogmaals, als ik een meter naast het terras ga staan roken, kun je er evengoed last van hebben maar dan kan niemand me beboeten. Dus, beetje onzinnig dan toch?

_/-\o_

Citaat:
Ja óf de mens pikt het niet meer dat de pleziertjes van de een boven de gezondheid/vrijheid van een ander gaan

Van een enkel keertje wat rook inademen in de buitenlucht waar het verwaait, ga je echt niet dood hoor. De rook blijft op een terras niet in dikke walmen hangen zoals binnen, het verwaait vrij snel.
En serieus als rokers steeds meer ingeperkt worden over waar ze buiten wel of niet mogen roken, door de overheid, waar eindigt het dan en hoe lang duurt het dan nog voordat de overheid nog meer vrijheden gaat afpakken? Ik bedoel alcohol is ook slecht en een grote ergenis voor vele niet drinkers.

De politiek besloot uit de zwartepietendiscussie te blijven, wat mij betreft is buiten roken eenzelfde iets, daar moet de overheid uit blijven en (horeca)ondernemers zelf laten beslissen wat er op hun buitenterrein gebeurt. De eerste rookvrije terrassen zijn er al, er zullen ook zonder bemoeienis van de overheid steeds meer rookvrije terrassen bij komen. Dan heeft iedereen toch een keuze?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:12

Overige zaken die slecht zijn voor je gezondheid zijn geen onderdeel van deze discussie.

Roken is dodelijk, punt. Veel, weinig, tweedehands, het zou niet normaal gevonden mogen worden dat je dat je medemens aandoet. Personeel en overige bezoekers.

Mars, er wordt wel degelijk beweerd dat men 'niet moet zeuren' over 'een beetje rook'. Het doel is deels om het personeel en de overige bezoekers te beschermen, maar ook om roken in de openbaarheid terug te dringen, zodat het steeds minder normaal wordt gevonden.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:28

Mars schreef:
Nee om juist wat minder te zeuren :D

Dat gezeur laat wel zien hoe ongelofelijk veel last wij van de kleine groep rokers hebben.

Ben het er mee eens dat in een keer verbieden niet de juiste oplossing is, maar het moet wel aangepast worden.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:30

veerledec schreef:
Overige zaken die slecht zijn voor je gezondheid zijn geen onderdeel van deze discussie.

Roken is dodelijk, punt. Veel, weinig, tweedehands, het zou niet normaal gevonden mogen worden dat je dat je medemens aandoet. Personeel en overige bezoekers.

Mars, er wordt wel degelijk beweerd dat men 'niet moet zeuren' over 'een beetje rook'. Het doel is deels om het personeel en de overige bezoekers te beschermen, maar ook om roken in de openbaarheid terug te dringen, zodat het steeds minder normaal wordt gevonden.

Roken an sich is niet dodelijk. Het bevat alleen stoffen die de kansen die je toch al in je genen had, vergroten. Iedereen heeft bepaalde genen om bepaalde ziektes te krijgen. Met roken kun je dat risico alleen vergroten.
Dus datzelfde zou je zelfs zonder roken kunnen krijgen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 12:55

Ik vind het altijd opvallend als rokers het zo proberen om te draaien dat het kabinet zich ergens mee zou bemoeien. Degenen die zijn begonnen met bemoeien zijn de rokers, die bemoeien zich met mijn schone lucht namelijk. Van mij mogen rokers prima hun gang gaan als ze een luchtdichte ballon om hun hoofd dragen waar niks uit komt. Niemand die zich dan met hen zal ‘bemoeien’. Maar nee, dat willen ze dan weer niet.

Vergelijk het eens met onze paarden hobby. Stel dat paarden voortdurend kankerverwekkende enorm stinkende scheten laten. Maar wij vinden het enorm gezellig om met onze paarden te zijn en dus nemen we ze vrolijk mee naar het terras. Een enkeling van ons kijkt wel even of er geen zwangere vrouwen of kinderen zitten voordat we met ons paard een tafeltje pakken. Maar de meesten letten hier niet op en geven een grote bek zodra iemand vraagt of we met ons paard ergens anders willen gaan zitten omdat we zijn eetlust bederven...

En dan komt er opeens een paardenverbod op terrassen. Zou iemand hier dat gek vinden? Of het in zijn hoofd halen om dan te roepen dat de overheid zich overal mee bemoeit? Nee toch?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:10

Daphara schreef:
Van een enkel keertje wat rook inademen in de buitenlucht waar het verwaait, ga je echt niet dood hoor. De rook blijft op een terras niet in dikke walmen hangen zoals binnen, het verwaait vrij snel.
En serieus als rokers steeds meer ingeperkt worden over waar ze buiten wel of niet mogen roken, door de overheid, waar eindigt het dan en hoe lang duurt het dan nog voordat de overheid nog meer vrijheden gaat afpakken? Ik bedoel alcohol is ook slecht en een grote ergenis voor vele niet drinkers.

Als het om een enkel keertje een beetje rook ging, was het geen probleem...

Maar echt, ga maar eens opletten op een terras. De roker houdt diens sigaret zo dat de rook niet in hun eigen gezicht waait, blaast rook weg zodat tafelgenoten er geen last van hebben (maar de tafel ernaast wel). En als de gemiddelde roker moet kiezen gaan ze liever buiten staan dan in een rookhok. (En ja, ik ben er zelf ook een geweest - kamp nu met chronische astma, eigen schuld dikke bult zullen we maar zeggen. En ik ben 26 :D )
Goed, wat ik wilde aanduiden is dus dat het me opvalt dat rokers zelfs hun eigen rook vies lijken te vinden. Maar ondertussen wel claimen dat het heus maar een klein beetje is hoor.

Trouwens, als het maar zo'n klein beetje is dat snel vervliegt, waarom moet ik dan mijn balkondeur en ventilatieroosters dichtdoen als de buurman staat te roken 5m verderop op zijn balkon? Als ik dat niet doe meurt mijn hele huis naar sigaretten. :\ Voor er iemand begint te sputteren; ik kwam er later pas achter dat het mijn buurman was, ik dacht eerst dat het via de ventilatie binnenkwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:11

arno8 schreef:
Ik vind het altijd opvallend als rokers het zo proberen om te draaien dat het kabinet zich ergens mee zou bemoeien. Degenen die zijn begonnen met bemoeien zijn de rokers, die bemoeien zich met mijn schone lucht namelijk. Van mij mogen rokers prima hun gang gaan als ze een luchtdichte ballon om hun hoofd dragen waar niks uit komt. Niemand die zich dan met hen zal ‘bemoeien’. Maar nee, dat willen ze dan weer niet.

Vergelijk het eens met onze paarden hobby. Stel dat paarden voortdurend kankerverwekkende enorm stinkende scheten laten. Maar wij vinden het enorm gezellig om met onze paarden te zijn en dus nemen we ze vrolijk mee naar het terras. Een enkeling van ons kijkt wel even of er geen zwangere vrouwen of kinderen zitten voordat we met ons paard een tafeltje pakken. Maar de meesten letten hier niet op en geven een grote bek zodra iemand vraagt of we met ons paard ergens anders willen gaan zitten omdat we zijn eetlust bederven...

En dan komt er opeens een paardenverbod op terrassen. Zou iemand hier dat gek vinden? Of het in zijn hoofd halen om dan te roepen dat de overheid zich overal mee bemoeit? Nee toch?

Dit hele verhaal slaat als k.... op dirk.
Komt mij over als het bekende fenomeen: iemand geeft een grote bek en iemand is roker. Alle rokers geven een grote bek. Lagere schoolwerk wat ik nu schrijf. Moet bij iedereen bekend zijn.

Moet jou nog horen als ze paardenbelasting gaan heffen voor de mest die ze achterlaten op de weg. Of andere zaken.

Over welk onderwerp je het ook zult hebben, diegenen die het treft zullen protesteren en diegenen die er last van hebben zullen die persoon aanvallen.

Dit is een discussie waar niemand uit zal komen.

Persoonlijk denk ik dat we voor wat betreft roken al een heel stuk onderweg zijn. In de jaren 70 stonden de sigaretten standaard op iedere tafel in iedere huiskamers. Niemand klaagde over de rook, roker of niet roker. In het openbaar vervoer was een rokers en niet rokers coupe. Ongelooflijk wat een stank en rook er in de rokerscoupé hing. Op het werk werd in ieder kantoor gerookt. In de horeca ook. Dit is wat we in Nederland al bereikt hebben. Een goed iets, en voor de rokers alsnog de ruimte om te roken. Een goede balans.

Ga je iemand volledig aan de ketting leggen en echt overal een verbod op geven, denk ik dat er geen balans meer is.

Ik mag hopen voor de jongere generatie dat alle informatie en heisa rondom het roken ( vooral de afschuw die je als roker krijgt ) zodanig binnenkomst dat roken uiteindelijk een sterfhuisconstructie wordt. Geen nieuwe rokers erbij die hier volledig bewust en vrijwillig voor kiezen en de rokers van heden nog een beetje rechten geven. Want kom op, zoals hier voorbeelden genoemd worden, zo is niet iedere roker.
Mijn man heeft last van rook vanwege zijn longen, maar persoonlijk hebben wij zoiets, we gaan daar zitten waar geen rokers zijn, dus binnen.
Vinden we dit vervelend. Nee, wij hebben zoveel meer ruimte gekregen dan de rokers. En als we echt op een terras willen zitten, ach doen we gewoon, want er wordt niet altijd gerookt.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:14

arno8 schreef:

Maak het eens realistischer, stel 1 op de 5 mensen neemt zijn/haar hond, kat of konijn mee naar het terras, maar er zijn ook genoeg mensen met een honden, katten of konijn allergie.
Sommige horeca ondernemers voeren een huisdiervrij terras en anderen niet.
Nu gaan de allergie mensen klagen, want zij kunnen niet meer op elk terras zitten vanwege de aanwezige huisdieren, daar hebben ze last van, niet zoveel als in binnen en binnen mogen ook geen huisdieren komen, maar toch, het gaat om het principe dat zij nu niet meer op elk terras kunnen zitten, zonder last van hun allergie te krijgen. Daarnaast zijn sommige huisdieren niet zo goed opgevoed (of zijn sommige honden wat smerig, verzin het maar) en ergeren ook een kleine niet-allergie groep mensen zich aan de huisdieren. Maar het staat hun vrij om naar binnen te gaan of naar een huisdiervrij terras. Maar dat zint deze groep mensen niet, want hun vrijheid om te zitten waar zij maar willen wordt in hun ogen ingeperkt. Dat zij de vrijheid van de huisdiereigenaren willen inperken, dat maakt niet uit, het gaat immers om hun gezondheid en hun genot, dus de huisdiereigenaren zijn wat hun betreft fout.

Wie moet nu bepalen of een terras huisdiervrij wordt, of niet, de overheid of de horeca ondernemer? IMO is het de keuze van de horeca ondernemer welke klandizie deze wel of niet op zijn terras wil hebben.

We kunnen wel heel dramatisch doen over rook buiten, maar dat valt echt wel mee, ten opzichte van binnen. De risico’s om van die enkele keer op een terras af een toe een snufje meeroken en daar echt ziek van te worden, zijn nihil (longpatienten daargelaten).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:16

Daphara schreef:
We kunnen wel heel dramatisch doen over rook buiten, maar dat valt echt wel mee, ten opzichte van binnen. De risico’s om van die enkele keer op een terras af een toe een snufje meeroken en daar echt ziek van te worden, zijn nihil (longpatienten daargelaten).

Dit is dus een aanname die ik jou (en anderen) vaak zie doen en ik vraag me af waar die op gestoeld is.

Overigens kreeg ik bij het lezen van jouw artikel erg het gevoel van "maar dan blijf je toch lekker thuis met je hond" maar dat was dus niet waar je heen ging :+

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:17

Anoniem schreef:
Dit hele verhaal slaat als k.... op dirk.
Komt mij over als het bekende fenomeen: iemand geeft een grote bek en iemand is roker. Alle rokers geven een grote bek. Lagere schoolwerk wat ik nu schrijf. Moet bij iedereen bekend zijn.

Moet jou nog horen als ze paardenbelasting gaan heffen voor de mest die ze achterlaten op de weg. Of andere zaken.

Over welk onderwerp je het ook zult hebben, diegenen die het treft zullen protesteren en diegenen die er last van hebben zullen die persoon aanvallen.

Dit is een discussie waar niemand uit zal komen.

Persoonlijk denk ik dat we voor wat betreft roken al een heel stuk onderweg zijn. In de jaren 70 stonden de sigaretten standaard op iedere tafel in iedere huiskamers. Niemand klaagde over de rook, roker of niet roker. In het openbaar vervoer was een rokers en niet rokers coupe. Ongelooflijk wat een stank en rook er in de rokerscoupé hing. Op het werk werd in ieder kantoor gerookt. In de horeca ook. Dit is wat we in Nederland al bereikt hebben. Een goed iets, en voor de rokers alsnog de ruimte om te roken. Een goede balans.

Ga je iemand volledig aan de ketting leggen en echt overal een verbod op geven, denk ik dat er geen balans meer is.

Ik mag hopen voor de jongere generatie dat alle informatie en heisa rondom het roken ( vooral de afschuw die je als roker krijgt ) zodanig binnenkomst dat roken uiteindelijk een sterfhuisconstructie wordt. Geen nieuwe rokers erbij die hier volledig bewust en vrijwillig voor kiezen en de rokers van heden nog een beetje rechten geven. Want kom op, zoals hier voorbeelden genoemd worden, zo is niet iedere roker.
Mijn man heeft last van rook vanwege zijn longen, maar persoonlijk hebben wij zoiets, we gaan daar zitten waar geen rokers zijn, dus binnen.
Vinden we dit vervelend. Nee, wij hebben zoveel meer ruimte gekregen dan de rokers. En als we echt op een terras willen zitten, ach doen we gewoon, want er wordt niet altijd gerookt.

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:33

Ik heb als roker(vooral op het terras onder het genot van een biertje) trouwens ook wel eens last van luidpratende mensen, ik krijg er piepende oren van. Mag ik daar dan ook een verbod op aanvragen?

Doezenbende

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 13:47

Ik rook niet maar vape, buiten trouwens heel bescheiden wolkjes, moet je kijken hoe overdreven mensen daar op reageren , terwijl er in mijn damp minder schadelijke stofffen zitten dan in de doorsnee buitenlucht.

Ik wordt trouwens ziek van parfum, als er zo'n "iciparis" voor me loopt slaat mij dat accuut op de borst en krijg ik knallende koppijn waar ik echt een paar uur flink last van heb. Ook op een terras dus en smaakt mijn eten naar gloria van der bilt, mogen mensen die parfum dragen dan ook niet meer op ene terras?

Dan kun je zeggen , ja maar dit topic gaat over roken, maar het is exact hetzelfde, ik en vele met mij krijgen gezondheidsklachten van parfum.