Nikass schreef:En er zijn dus heel veel mensen, ouderen, daklozen, zwak begaafden, voor wie het geen eenvoudige opgave is om een NEE te registreren of überhaupt maar na te denken over het onderwerp. Sommige mensen kunnen de gevolgen van zo'n beslissing niet overzien. En deze mensen zijn straks de dupe.
Ik heb de rest van de discussie nog niet bijgelezen maar dit argument vind ik echt zeldzaam hypocriet.
In ons land worden die mensen waar je het over hebt met regelmaat geconfronteerd met grove schending van hun lichamelijke integriteit: dwangbehandeling, isoleercellen, fysiek beperken met spanbanden... Niet hypothetisch als ze al hersendood verklaard zijn - maar soms elke dag. Er is (goddank) eindelijk een beetje momentum om dwangmaatregelen af te bouwen, maar ze zijn er nog, en veel. Nog altijd belanden veel mensen met psychische klachten of met een verstandelijke beperking in de isoleer. Nog altijd gaan ze op dwangmedicatie, nog altijd kunnen ze met geweld worden neergedrukt (oh ja, en nog altijd zijn ze in gigantische aantallen slachtoffer van seksueel misbruik.)
DAT zijn schendingen van lichamelijke integriteit. In grote aantallen. Als je op wilt komen voor de doelgroep, laat dan alsjeblieft als de wiedeweerga dat gemiep over de donorwet vallen en kom echt op voor hun veiligheid. Niet in de zeer uitzonderlijke situatie op een moment aan het eind van hun leven, maar
nu.
Als dit het argument is dan weet je waarschijnlijk niks van de groepen die je nu leent om mee op emotie te spelen en waar ze zoal mee te maken hebben.
(En dat maakt me dus ontzettend boos.)