Is het referendum over de Donorwet zinvol?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 20:33

mavantos schreef:
Als je zelf niet in staat bent een beslissing te nemen kan de familie dit doen. Als je eenmaal overleden bent heb je niets meer aan je organen, het is niet zo dat ze iets van je 'stelen' wat je nog nodig hebt.

Zwakbegaafden/ouderen/e.d. waren eerst geen donor en konden ook niet beslissen of ze het wel wilde worden, dus qua oneerlijkheid veranderd het niets. Alleen de situatie is omgedraaid.

En dat is dus een essentieel verschil.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 20:40

mavantos schreef:
[
Dat vind ik voor het grootste deel inderdaad, je moet niet ergens mee bemoeien waar je geen verstand van hebt. Een referendum over het donorschap is nog redelijk eenvoudig, maar neem de Sleepwet... Hoeveel mensen weten nu daadwerkelijk de complete inhoud hiervan? Het grootste deel van de stemmers voor een referendum gaan af op hetgeen wat ze op Facebook lezen of in het nieuws horen. Misschien Googlen ze nog wat.

Ik vraag me af of er tegenstanders van dit referendum wel voorstander waren van het referendum over de WIV dat was een paar kilo onbegrijpelijke juridische taal namelijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 21:02

Voor mij was het referendum over de sleepwet duidelijk. Ik wil niet ongevraagd meegesleept worden bij een ander z'n gegevens omdat hij misschien fout is. Ik wil niet dat al m'n gegevens tot m'n bloedgroep aan toe voor 3 jaar bewaard blijft en uitgewisseld word met een vreemd land.
Ik geef geen toestemming om ongevraagd meegesleept te worden alleen maar omdat ik in een risico wijk woon.
Maar wat ik al eerder vroeg. Hoever hebben jullie er nog vertrouwen in dat het referendum überhaupt doorgaat nu het dinsdag al word besproken in de eerste kamer?
Laatst bijgewerkt door purny op 11-05-18 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 21:05

Ik zie dat de OP is aangepast:
de OP schreef:
Hart voor democratie organiseert nu een referendum

Hart voor democratie, dat klinkt mooi, maar dat is Geenpeil.

Het initiatief om deze 30 miljoen (wisselgeld volgens de ts) door de plee te spoelen komt van Geenstijl.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 21:19

Marie_Anne schreef:
Ik zie dat de OP is aangepast:
de OP schreef:
Hart voor democratie organiseert nu een referendum

Hart voor democratie, dat klinkt mooi, maar dat is Geenpeil.

Het initiatief om deze 30 miljoen (wisselgeld volgens de ts) door de plee te spoelen komt van Geenstijl.

Ook GS moet gewoon 300.000 mensen bereid vinden een handtekening te zetten.
Het referendum wordt dus mogelijk gemaakt door 300.000 kiezers.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 21:37

purny schreef:
Voor mij was het referendum over de sleepwet duidelijk.

Helder al was het woord "sleepwet" ook een slim bedachte frame maar dat terzijde.
Andere mensen hebben weer niets met het referendum over de WIV (zo heet hij echt)
maar wel veel moeite met de Donorwet.

Ik vind het ook een beetje ongepast als mensen het ene referendum verheffen boven het andere.
Als je voor referenda bent moet je ze allemaal respecteren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 21:42

purny schreef:
Voor mij was het referendum over de sleepwet duidelijk. Ik wil niet ongevraagd meegesleept worden bij een ander z'n gegevens omdat hij misschien fout is. Ik wil niet dat al m'n gegevens tot m'n bloedgroep aan toe voor 3 jaar bewaard blijft en uitgewisseld word met een vreemd land.
Ik geef geen toestemming om ongevraagd meegesleept te worden alleen maar omdat ik in een risico wijk woon.
Maar wat ik al eerder vroeg. Hoever hebben jullie er nog vertrouwen in dat het referendum überhaupt doorgaat nu het dinsdag al word besproken in de eerste kamer?

Een referendum over het Oekraïne-verdrag had niet zoveel zin. Je kan als Nederland wel zeggen dat je er niet aan meedoet omdat je burgers zo hebben besloten, maar dat kost je als land zoveel politiek wisselgeld en invloed, dat je als Nederland uiteindelijk slechter af bent.

Het referendum over de sleepwet heeft voor een aantal aanpassingen gezorgd. Het kost tijd, want een nieuwe wet voer je niet even op een vrijdag achtermiddag in en het is jammer dat de eerste wet tot die tijd wel gewoon actief wordt. En het is jammer dat de aanpassingen maar beperkt zijn, maar het referendum heeft duidelijk invloed gehad.

In het geval van een referendum over de donorwet is het de vraag wat het resultaat is. Maar aangezien de wet in den Haag niet zo heel erg populair is, is er een gerede kans dat als er een referendum komt met als uitkomst een negatief advies over de wet, dat dit serieuze gevolgen voor de wet heeft. Het is niet voor niks dat er zoveel haast wordt gemaakt met de afschaffing van de referendum-wet, terwijl ze juist heel lang getreuzeld hebben met het melden van de donorwet in de Staatscourant.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 21:49

fleur1970 schreef:
purny schreef:
Voor mij was het referendum over de sleepwet duidelijk.

Helder al was het woord "sleepwet" ook een slim bedachte frame maar dat terzijde.
Andere mensen hebben weer niets met het referendum over de WIV (zo heet hij echt)
maar wel veel moeite met de Donorwet.

Ik vind het ook een beetje ongepast als mensen het ene referendum verheffen boven het andere.
Als je voor referenda bent moet je ze allemaal respecteren.

Maar het kabinet bied een overgang. Je kunt je doodeenvoudig registreren op de site door je keuze aan te geven. Dus waarom een referendum nodig is dat zoveel geld gaat kosten wat in andere zaken gestoken kan worden?

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 22:15

purny schreef:
Maar het kabinet bied een overgang. Je kunt je doodeenvoudig registreren op de site door je keuze aan te geven. Dus waarom een referendum nodig is dat zoveel geld gaat kosten wat in andere zaken gestoken kan worden?

Dat is hier uitgebreid besproken, je hebt voor en tegenstanders van de wet.

Dat is net als met de WIV je hebt geen last van al dat digitale gesnuffel als je gewoon je computer en smartphone wegdoet.

Het gaat mij niet om de inhoud van de wet maar als een wet de samenleving zo verdeeld in voor en tegenstanders lijkt het me zinvol een referendum te organiseren.

Dan kan iedereen zich uitspreken en niet alleen 150 Tweede kamerleden en 75 Eerste Kamerleden

Het kostenplaatje is niet relevant, als je mensen via een wet de mogelijkheid geeft een referendum te houden dan achteraf niet zeuren dat het geld kost, die informatie had het kabinet in 2014 ook toen de referendumwet werd ingevoerd.
Laatst bijgewerkt door fleur1970 op 11-05-18 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:22

Nikass schreef:
En er zijn dus heel veel mensen, ouderen, daklozen, zwak begaafden, voor wie het geen eenvoudige opgave is om een NEE te registreren of überhaupt maar na te denken over het onderwerp. Sommige mensen kunnen de gevolgen van zo'n beslissing niet overzien. En deze mensen zijn straks de dupe.

Ik heb de rest van de discussie nog niet bijgelezen maar dit argument vind ik echt zeldzaam hypocriet.

In ons land worden die mensen waar je het over hebt met regelmaat geconfronteerd met grove schending van hun lichamelijke integriteit: dwangbehandeling, isoleercellen, fysiek beperken met spanbanden... Niet hypothetisch als ze al hersendood verklaard zijn - maar soms elke dag. Er is (goddank) eindelijk een beetje momentum om dwangmaatregelen af te bouwen, maar ze zijn er nog, en veel. Nog altijd belanden veel mensen met psychische klachten of met een verstandelijke beperking in de isoleer. Nog altijd gaan ze op dwangmedicatie, nog altijd kunnen ze met geweld worden neergedrukt (oh ja, en nog altijd zijn ze in gigantische aantallen slachtoffer van seksueel misbruik.)

DAT zijn schendingen van lichamelijke integriteit. In grote aantallen. Als je op wilt komen voor de doelgroep, laat dan alsjeblieft als de wiedeweerga dat gemiep over de donorwet vallen en kom echt op voor hun veiligheid. Niet in de zeer uitzonderlijke situatie op een moment aan het eind van hun leven, maar nu.

Als dit het argument is dan weet je waarschijnlijk niks van de groepen die je nu leent om mee op emotie te spelen en waar ze zoal mee te maken hebben.

(En dat maakt me dus ontzettend boos.)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:28

Een democratie kost geld. We zeggen toch ook niet dat we al een regering en parlement hebben en het dus zonde van de kosten is om verkiezingen te organiseren? Als we vinden dat de overheid kosten moet besparen, dan zijn er wel betere zaken om op te bezuinigen dan de democratie. Denk bijvoorbeeld aan het ontslaan van ambtenaren om ze daarna als veel duurdere consultants weer in te huren of het totale gebrek aan grip op de kosten van de automatisering, om maar een paar voorbeelden te noemen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 23:34

Shadow0 schreef:
Nikass schreef:
En er zijn dus heel veel mensen, ouderen, daklozen, zwak begaafden, voor wie het geen eenvoudige opgave is om een NEE te registreren of überhaupt maar na te denken over het onderwerp. Sommige mensen kunnen de gevolgen van zo'n beslissing niet overzien. En deze mensen zijn straks de dupe.

Ik heb de rest van de discussie nog niet bijgelezen maar dit argument vind ik echt zeldzaam hypocriet.

In ons land worden die mensen waar je het over hebt met regelmaat geconfronteerd met grove schending van hun lichamelijke integriteit: dwangbehandeling, isoleercellen, fysiek beperken met spanbanden... Niet hypothetisch als ze al hersendood verklaard zijn - maar soms elke dag. Er is (goddank) eindelijk een beetje momentum om dwangmaatregelen af te bouwen, maar ze zijn er nog, en veel. Nog altijd belanden veel mensen met psychische klachten of met een verstandelijke beperking in de isoleer. Nog altijd gaan ze op dwangmedicatie, nog altijd kunnen ze met geweld worden neergedrukt (oh ja, en nog altijd zijn ze in gigantische aantallen slachtoffer van seksueel misbruik.)

DAT zijn schendingen van lichamelijke integriteit. In grote aantallen. Als je op wilt komen voor de doelgroep, laat dan alsjeblieft als de wiedeweerga dat gemiep over de donorwet vallen en kom echt op voor hun veiligheid. Niet in de zeer uitzonderlijke situatie op een moment aan het eind van hun leven, maar nu.

Als dit het argument is dan weet je waarschijnlijk niks van de groepen die je nu leent om mee op emotie te spelen en waar ze zoal mee te maken hebben.

(En dat maakt me dus ontzettend boos.)

Oh dus als ergens anders veel geld wordt verspeeld maakt 30 miljoen niet meer uit? Om even je eigen vergelijk erbij te betrekken.
Laat me niet lachen Shadow, met je theatrale gedoe, ik ken die doelgroepen beter dan jij denkt.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 23:52

Nikass schreef:
Oh dus als ergens anders veel geld wordt verspeeld maakt 30 miljoen niet meer uit? Om even je eigen vergelijk erbij te betrekken.
Laat me niet lachen Shadow, met je theatrale gedoe, ik ken die doelgroepen beter dan jij denkt.

Dat het 30 miljoen kost - een referendum - is informatie die de Tweede en Eerste kamer in 2014 ook hadden.
Schijnbaar was het geen belemmering de referendumwet in te voeren.
Alleen: VVD, CDA, ChristenUnie en SGP waren tegen.

Karl66

Re: Is het referendum over de Donorwet zinvol?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 03:22

Volgens mij probeert Nikass gewoon de stropop redenering van Shadow0 te weerleggen. Want als je vindt dat wilsonbekwamen de gevolgen van deze beslissing niet kunnen overzien, wil dat natuurlijk niet zeggen dat je voorstander bent van de overige behandelingen die Shadow0 opnoemt. En dat wil ook niet zeggen dat je die situaties niet wilt verbeteren.

Alleen gaat het in deze discussie niet over al die andere situaties, maar over de donorwet en de vraag of wilsonbekwamen de beslissing kunnen overzien. Al die andere onderwerpen erbij halen is dus niks meer dan een stropop om er niet inhoudelijk op in te hoeven gaan. En dan ook nog eens voorzien van een moreel sausje door het hypocriet te noemen.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 07:52

purny schreef:

Het wordt inderdaad dinsdag besproken in de Eerste Kamer maar nog niet in stemming gebracht.
De senatoren kunnen nog wat uitstel van stemming vragen bijvoorbeeld om wat extra staatsrecht deskundigen aan het woord te laten.

Verder is het no maar de vraag of de regering het aandurft om dit referendum af te lasten.
Dat zou vooral voor D'66 in een lastig parket brengen, groot voorvechter van de wet maar ook van het referendum.

Er stond vanmorgen in Trouw een aardig artikel over, het kan echt alle kanten op.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 08:15

Karl66 schreef:
Volgens mij probeert Nikass gewoon de stropop redenering van Shadow0 te weerleggen. Want als je vindt dat wilsonbekwamen de gevolgen van deze beslissing niet kunnen overzien, wil dat natuurlijk niet zeggen dat je voorstander bent van de overige behandelingen die Shadow0 opnoemt. En dat wil ook niet zeggen dat je die situaties niet wilt verbeteren.

Alleen gaat het in deze discussie niet over al die andere situaties, maar over de donorwet en de vraag of wilsonbekwamen de beslissing kunnen overzien. Al die andere onderwerpen erbij halen is dus niks meer dan een stropop om er niet inhoudelijk op in te hoeven gaan. En dan ook nog eens voorzien van een moreel sausje door het hypocriet te noemen.

Dank je Karl, dat klopt, dit echter met de kanttekening dat de doelgroepen die ik noem niet wilsonbekwaam zijn voor de wet. En er dus verwacht wordt dat zij zelfstandig in staat zijn zich te registreren, hetgeen niet het geval is bij de meesten.

(Mensen met een IQ tussen de 60 en 80 zijn zwakbegaafd of licht verstandelijk beperkt en worden meestal niet bloot gesteld aan dwangbehandeling, zoals Shadow wel beweert. Sommige ervan zijn dakloos, maar er zijn ook genoeg daklozen met een gemiddeld IQ, en ook zij worden niet gedwongen behandeld.
Niet iedereen van hen heeft een professionele begeleider of een familie netwerk. Er is sowieso veel te weinig opvang voor de lvb groep, zeker als zij ook nog kampen met gedragsstoornissen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 08:29

fleur1970 schreef:
Wil je echt bezuinigen zou ik beginnen bij de ICT
Mislukte projecten kosten jaarlijks tussen de 1 en 5 miljard euro.

Inderdaad.

Ze zouden voor ze een nieuw ICT project starten eerst moeten kijken of het gaat mislukken of niet. Als het in de toekomst mislukt dan moet je het project niet starten.

Voila, tussen de 1 en 5 miljard euro bespaard.

En zo simpel is het dus ;)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 08:55

Blijf het zo’n apart verhaal vinden van de mensen die geen Donor willen zijn. Zodra ze zelf in levensgevaar zijn en een donororgaan moeten hebben dan willen ze die zeker wel.
Iedereen gewoon Donor, wil je echt niet, prima maar dan ontvang je zelf ook niks. Snap niet dat hiervoor alsnog een referendum voor nodig is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 09:20

_Zsazsa_ schreef:
Blijf het zo’n apart verhaal vinden van de mensen die geen Donor willen zijn. Zodra ze zelf in levensgevaar zijn en een donororgaan moeten hebben dan willen ze die zeker wel.
Iedereen gewoon Donor, wil je echt niet, prima maar dan ontvang je zelf ook niks. Snap niet dat hiervoor alsnog een referendum voor nodig is.

Misschien moet je even het donor topic lezen, dan zie je welke argumenten mensen hebben, en hoe er gedacht wordt over ontvangen. Dan hoef je dat niet zelf in te vullen ;)

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 11:06

enzino schreef:
fleur1970 schreef:
Wil je echt bezuinigen zou ik beginnen bij de ICT
Mislukte projecten kosten jaarlijks tussen de 1 en 5 miljard euro.

Inderdaad.

Ze zouden voor ze een nieuw ICT project starten eerst moeten kijken of het gaat mislukken of niet. Als het in de toekomst mislukt dan moet je het project niet starten.

Voila, tussen de 1 en 5 miljard euro bespaard.

En zo simpel is het dus ;)

Dat klopt gedeeltelijk, vaak is bij voorbaat al bekend dat een ICT project een kleine kans van slagen heeft maar drukt de politiek haar zin door.

Een berucht voorbeeld is een systeem van het CWI dat prima werkte op Nederlandse SOFI nummers, daar was het voor ontwikkeld.

De politiek drukte er doorheen dat Poolse en Bulgaarse SOFI nummers - al heten die anders - er ook ingevoerd moesten worden waarop het systeem muurvast liep en keer op keer hersteld moest worden.

Er is een vernietigend rapport over verschenen, ik ga kijken of ik dat kan vinden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 17:37

fleur1970 schreef:
Dan kan iedereen zich uitspreken en niet alleen 150 Tweede kamerleden en 75 Eerste Kamerleden

Die gekozen zijn “door het volk”,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 18:19

LadyMadonna schreef:
fleur1970 schreef:

En die de afgelopen jaren maar bewezen hebben er een andere agenda dan de verkiezingsagenda op na te houden en de mening van het volk in de prullenbak te deponeren.......

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 18:24

SinneJ schreef:
link2thepast schreef:
Getekend, omdat ik tegen deze wet ben.
Niet alleen lukt het nu al niet een groep burgers te bereiken , die worden dus automatisch donor. Dat is dan maar zo, ondanks dat er net zo goed alternatieven zijn.

De artsen krijgen bij wet gewoon meer mandaat. Ik heb van dichtbij mee mogen maken dat de wereld van donaties een wereld is van prestige en geld. Gelukkig ben ik bij machte een "nee" in te vullen. Het idee alleen al dat als ik ooit een orgaan zou ontvangen dat dit niet van iemand komt die een "gift" doet maar van iemand waar het is van afgepakt omdat het mee-knikkeren met de maatschappij niet zo goed ging.

De huidige referendum wet mag zeker aangepast worden, maar het intrekken zoals nu gepland.... ook wel weer een beetje jammer.

Alternatieven? Voor een hart? Voor een nier? Jah er zijn lapmiddelen.

Maar dus als jij of je kinderen (of naaste familie) iets voorhebben en het enkel redden met een orgaan van iemand die vanwege de default geschikte donor is (dus die persoon kan het evengoed wel gewild hebben en de familie heeft niet geweigerd) dan zou jij de moraalridder zijn die weigert? Ik kan me dat erg moeilijk voorstellen, sorry. En zo hoort het ook gewoon niet. Altijd maar dat geschreeuw voor je rechten en anderen niets gunnen... ze kunnen je heel veel afnemen met wetgevingen hoor, maar geloof me; deze geeft je meer dan dat hij je afneemt.

Het heeft niets te maken met of je wel of niet donor zou willen zijn. Waar het probleem zit, is dat de nieuwe donorwet stelt dat er blijkbaar mensen zijn die (in geval van een match) automatisch recht hebben op mijn organen, wanneer ik ze dat niet expliciet ontneem. Dat is waar ik moeite mee heb. Helemaal niemand heeft recht op een stukje van mij zolang ik niet zelf besluit dat ik dat iemand gun.

Waarom zou de overheid voor mij moeten besluiten dat ik mij beschikbaar stel, zelfs wanneer ik daar geen enkele toezegging over heb gedaan?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 18:30

Over referenda in het algemeen kan ik alleen maar zeggen dat ik het Zwitserse model van harte toejuich. Op gezette tijden referenda waarop men kan stemmen over meerdere onderwerpen. Doordat die referenda niet steeds opnieuw 'bevochten' hoeven te worden en als 'overwinning' op de zittende macht gepresenteerd worden, trekken ze ook veel minder proteststemmers aan die alleen maar tegen stemmen om de regering dwars te zitten. De uitslag doet daardoor ook vanzelf meer recht aan wat men echt over de onderwerpen vindt. Mensen stemmen dan vaak alleen over de onderwerpen die ze belangrijk zijn, en niet over de overige kwesties die op dezelfde dag voorliggen.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 18:31

LadyMadonna schreef:
fleur1970 schreef:

En hetzelfde "volk" de mogelijkheid tot een referendum hebben gegeven.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Raadgevend_referendum