Supertje schreef:Ik vind namelijk niet dat we moeten accepteren dat andere mensen dingen waar hier flink voor gestreden is niet accepteren. Het heeft genoeg voeten in de aarde gehad voor vrouwen wettelijk gelijk waren aan mannen, voor homosexualiteit niet meer strafbaar was, voor mensen van alle kleuren voor de wet dezelfde rechten hadden, etc.. Ik vind het dan ook niet raar om mensen die daar andere ideeen over hebben er actief op te wijzen dat we die waarden hier hebben, en ook niet raar om ‘anderen’ er actief op te wijzen en het hebben van andere waarden (vanuit geloof of cultuur) actief te ontmoedigen.
Heb je de mening vanuit je geloof dat mannen en vrouwen niet gelijk zijn, en dat homosexualiteit een zonde is? Prima, die mening mag je hebben, maar je mag er niet naar handelen, en die mening hoeft ook niet beschermd of gefaciliteerd te worden, en er hoeven geen uitzonderingsposities te zijn om die mening te kunnen uitdragen.
Nederland is geen liberaal en progressief land geworden door zich overal aan aan te passen, maar door te tolereren.
Ik snap dan ook niet dat mensen die zichzelf progressief noemen het zo nodig vinden anderen met juist (soms extreem) conservatieve denkbeelden en gebruiken te beschermen, en vraag me ook echt af waarom. Is het omdat ze geloven dat als je ze juist alle vrijheid geeft om hun eigen denkbeelden te behouden ze vanzelf progressief zullen worden? Of is het dat ze van zichzelf volledige tolerantie/acceptatie verwachten, maar van een ander aannemen dat die er niet toe in staat is? Of het idee dat het allemaal ‘onze schuld’ is dat anderen zo zijn, dat de westerse mens de reden achter alle achterstand is?
De vraag waarom is overigens ECHT een oprechte serieuze vraag, maar helaas is er tot nu toe nooit iemand geweest die me er antwoord op heeft willen of kunnen geven.
Ik heb deze vraag ook meerdere keren gesteld aan mijn super linkse antifa steunende, pro vluchtelingen, gender neutrale, veganistische vrienden, maar kreeg daar nooit een antwoord op..
Verder heb ik regelmatig mee gemaakt dat ik een moslim man tegen kwam die mij geen hand wilde schudden uit religieuze overtuigingen.
Ik heb daar geen probleem mee, behalve als daarna blijkt dat ze zich alleen aan de 'regeltjes' houden die voor hun gemakkelijk zijn.
Zoals roken/drinken, niet (helemaal) mee doen met de ramadan, geen 5 keer per dag bidden, sex voor het huwelijk enz