en dan wil hij je geen hand geven....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:49

breggel1982 schreef:
mijn mening is daar heel simpel in :

geloof en werk gescheiden houden
ik wil op de werkvloer niks zien of horen wat met geloof te maken heeft
dat is een prive kwestie , welke je dus maar in je vrije tijd uitoefent .
kun of wil je je daar niet aan houden? is daar de deur!

Dus iemand mag niet zeggen dat degene zondag naar de kerk is geweest (als men vraagt wat heb je gedaan afgelopen weekend) of dat degene in de pauze even zijn ogen sluit om te bidden?

Dus ook geen engelen met kerst in de kerstboom/kantine?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:51

oomens schreef:
bigone schreef:
Even uit pure nieuwsgierigheid en dat meen ik oprecht, wanneer een man dus te maken krijgt met een homosexuele moslim die bij hem komt solliciteren dan schud hij niet de man maar de vrouw de hand???

Ik vermoed dat er voor die situatie geen officiële geloofsregels zijn.
Er bestaan volgens mij wel fatwa's die aangeven wat men met homoseksuelen moet doen, maar die sluiten daarmee wel impliciet uit dat er ook nog regels kunnen zijn voor hoe homoseksuelen zich in de omgang dienen te gedragen.

_O- :')

Anoniem

Re: en dan wil hij je geen hand geven....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:35

Denk dat het meer een generatie issue is.
Geen hand geven heb ik regelmatig mee te maken gehad. In plaats daarvan werd er naar mij gebogen.
Heb zelfs meegemaakt dat er een een kuis voor zijn kop kreeg van paps/opa. Respect naar de vrouw graag.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:48

In eerste instantie zou ik ook heel verbaast zijn en ik heb eigenlijk geen idee hoe ik daar op zou reageren. Ik zou nu zeggen dat ik het gesprek aangegaan zou zijn, maar als het incident zich voordoet kan dat zo maar anders zijn.

Ik zie hier heel veel negatieve(re) reacties, maar ik vind het juist een positief punt dat iemand bij zijn eigen normen en waarden blijft en dat waardeer ik juist. Het is wel afhankelijk van de functie waar iemand op solliciteert of dat past.
En ik zou inderdaad informeren of er meer zaken zijn waar wij als werkgever rekening mee moeten houden, zodat we dat mee kunnen nemen in onze overweging.
Ilse_123 schreef:
Wat dachten we van wederzijds respect? Dat is toch een waarde die we in Nederland altijd hoog willen houden (dat zeggen we tenminste). Ik heb respect voor andermans keuzes, geloven en religies en zolang het niet schaadt, wie ben ik dan om te zeggen dat iemand perse mij de hand moet schudden? Hand schudden moet een aangename manier van begroeten zijn, en als ik iemand 'dwing' om mij de hand te schudden schieten we dat doel nogal voorbij. Dan heb ik in dat geval geen respect voor de ander en ben ik volgens de normen en waarden dus 'fout'.
Echter is dit mijn mening, en iedereen staat vrij om zijn eigen mening hierin te hebben. Maar spreek dan niet van mensen die naïef zijn als ze niet dezelfde mening delen.

Ik keur de eerste reactie van de TS ook niet af (hoewel het niet mijn reactie zou zijn) en ik vind het heel knap dat ze haar handelingen analyseert en heroverweegt.

Helemaal mee eens :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:10

ik zat nog even te denken over opmerkingen hier dat 'wij' ons zo goed aanpassen als we in het buitenland zijn, maar eigenlijk vind ik dat vies tegenvallen. Nog maar een paar maanden en dan lopen er weer hele volksstammen (dronken), halfnaakte toeristen door winkelstraten/in winkels etc. in het zuiden van Europa. Doe gewoon ff nette kleding aan als je niet aan het strand ligt.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:19

Inderdaad Kinke.
Ik was afgelopen week in Tunesië. Heb echt plaatsvervangende schaamte gehad voor sommige Nederlanders.
Je gaat toch niet in je bikini naar het diner? Ben je gek geworden ofzo?!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:42

Wij hebben hier op kantoor regelmatig klanten vanuit de hele wereld op bezoek, en er zijn er ontzettend veel bij die geen hand geven, maar bijvoorbeeld hun hoofd buigen, handen samendrukken voor de borst, enkel de schouder en elleboog vastpakken en ga zo maar door. En het grappige is dat ik het merendeel daarvan respectvoller vind overkomen dan het schudden van een hand. (Om nog maar even te zwijgen over mensen die je wel de hand schudden maar al met een ander in gesprek zijn, een slap handje geven, hun blik afwenden etc.)

Ik zou het zelf geen probleem vinden als ik een collega/klant/agent/werkgever/werknemer/mens in mijn omgeving zou hebben die mij uit religieuze overweging geen hand wil schudden. Dat mag hij/zij van mij helemaal zelf weten. Als iemand mij niet wil groeten, vind ik dat een andere kwestie. Maar zoals vjesta eerder al schreef, vind ik het groeten op zichzelf een erkenning van mijn aanwezigheid/bestaan en daarmee belangrijker dan mij groeten op de manier die ik persoonlijk gewend ben. :)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:52

Resistance schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik geloof dat ik (afhankelijk van de functie waarnaar hij solliciteert) dit niet zo'n probleem zou vinden. Wel zou ik graag van hem horen of er meer van dit soort dingen zijn waar hij tegenaan loopt, zodat je kunt beoordelen of er kans is dat dit in de toekomst meer problemen op gaat leveren.

Dit. Ik zie het probleem ook niet zo. Mensen maken overal een probleem van tegenwoordig... accepteer elkaar gewoon en doe niet zo onuitstaanbaar. :n

Ik las nog even wat terug in dit topic en wilde hier toch nog even op reageren. Met name de opmerking dat mensen tegenwoordig overal een probleem van maken.
Imo is dat namelijk helemaal niet zo, en denk ik dat we juist doorslaan in acceptatie. Vroeger werd er juist veel minder geaccepteerd, en ik denk dat we hier als een van de meest liberale en progressieve plekken ter wereld best trots mogen zijn op wat er hier bereikt is qua acceptatie.
Maar dat wil niet zeggen dat er geen ruimte meer is voor verbetering, die is er juist wel. Homoacceptatie om maar een voorbeeld te noemen, volledige gelijkheid voor vrouwen en mannen, rassendiscriminatie, en zo kan ik nog wel wat (cliché) voorbeelden noemen. Ik denk dat verreweg de meesten hier het erover eens zijn dat daar echt nog wat te verbeteren valt, maar waar we het NIET over eens zijn is de weg ernaartoe.
Ik vind namelijk niet dat we moeten accepteren dat andere mensen dingen waar hier flink voor gestreden is niet accepteren. Het heeft genoeg voeten in de aarde gehad voor vrouwen wettelijk gelijk waren aan mannen, voor homosexualiteit niet meer strafbaar was, voor mensen van alle kleuren voor de wet dezelfde rechten hadden, etc.. Ik vind het dan ook niet raar om mensen die daar andere ideeen over hebben er actief op te wijzen dat we die waarden hier hebben, en ook niet raar om ‘anderen’ er actief op te wijzen en het hebben van andere waarden (vanuit geloof of cultuur) actief te ontmoedigen.
Heb je de mening vanuit je geloof dat mannen en vrouwen niet gelijk zijn, en dat homosexualiteit een zonde is? Prima, die mening mag je hebben, maar je mag er niet naar handelen, en die mening hoeft ook niet beschermd of gefaciliteerd te worden, en er hoeven geen uitzonderingsposities te zijn om die mening te kunnen uitdragen.

Nederland is geen liberaal en progressief land geworden door zich overal aan aan te passen, maar door te tolereren.
Ik snap dan ook niet dat mensen die zichzelf progressief noemen het zo nodig vinden anderen met juist (soms extreem) conservatieve denkbeelden en gebruiken te beschermen, en vraag me ook echt af waarom. Is het omdat ze geloven dat als je ze juist alle vrijheid geeft om hun eigen denkbeelden te behouden ze vanzelf progressief zullen worden? Of is het dat ze van zichzelf volledige tolerantie/acceptatie verwachten, maar van een ander aannemen dat die er niet toe in staat is? Of het idee dat het allemaal ‘onze schuld’ is dat anderen zo zijn, dat de westerse mens de reden achter alle achterstand is?
De vraag waarom is overigens ECHT een oprechte serieuze vraag, maar helaas is er tot nu toe nooit iemand geweest die me er antwoord op heeft willen of kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:00

Als het accepteren dat iemand liever je hand niet schudt een voorbeeld is van doorslaan in acceptatie, weet ik niet waar het heen moet met de wereld.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:09

Frummels schreef:
Wij hebben hier op kantoor regelmatig klanten vanuit de hele wereld op bezoek, en er zijn er ontzettend veel bij die geen hand geven, maar bijvoorbeeld hun hoofd buigen, handen samendrukken voor de borst, enkel de schouder en elleboog vastpakken en ga zo maar door. En het grappige is dat ik het merendeel daarvan respectvoller vind overkomen dan het schudden van een hand. (Om nog maar even te zwijgen over mensen die je wel de hand schudden maar al met een ander in gesprek zijn, een slap handje geven, hun blik afwenden etc.)

een alternatieve manier van begroeten zou ik dan inderdaad beter opvatten dan een verontschuldiging. Er zijn tig manieren...

Een verontschuldiging zoals in de OP volstaat IMO niet.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:17

Resistance schreef:
Als het accepteren dat iemand liever je hand niet schudt een voorbeeld is van doorslaan in acceptatie, weet ik niet waar het heen moet met de wereld.

Ik begrijp uit je reactie dat de achterliggende reden waarom iemand je geen hand wil geven totaal niet van belang is? Of is het makkelijker daarvoor je ogen te sluiten en dooddoeners te posten op serieuze vragen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:22

Je verwoordt het mooi supertje :j ik sluit me helemaal bij jou aan. En heb geen antwoord op je vraag...

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:37

Dat zijn interessante vragen Supertje. Zelf vind ik het moeilijk om een eenduidig standpunt in te nemen in dit soort zaken. Zeker inzake het voorbeeld hier. Aan de ene kant vind ik het niet meer dan normaal dat je je aanpast aan de geldende normen en waarden, zeker in het openbare/ zakelijke verkeer. Aan de andere kant is het niet een halszaak als deze jongen vrouwen niet de gebruikelijke hand wil schudden, zo lang hij hen maar op een andere respectvolle wijze begroet en zolang hij op de werkvloer zijn vrouwelijke collega's als persoon en qua functie (dus ook evt als meerdere) maar respecteert.
Is het feitelijk westers superioriteitsgevoel om met twee maten te meten inzake tolerantie? Is het het verkwanselen van de eigen cultuur, al dan niet uit een (onbewust) schuldgevoel? Zou allebei kunnen.
Misschien komt het erop neer dat onze culturele identiteit niet zo sterk en vastomlijnd meer is als deze wellicht in het recente verleden nog was. Terwijl de Arabische-Islamitische cultuur juist een sterke identiteit en bewustzijn van deze identiteit kent. Dat vinden veel mensen een ongemakkelijke en zelfs beangstigende gedachte, omdat het los van demografische verhoudingen en ontwikkelingen de indruk wekt dat de sterkere identiteit van moslims onze zwakkere identiteit kan overpoweren, ook zonder numerieke meerderheid.
Terecht? Ik denk dat dit in het juiste perspectief gezien moet worden. Ook gematigde moslims identificeren zich weliswaar sterker met de islam en de bijbehorende cultuur dan de gemiddelde Nederlander met de westerse cultuur en het Christendom, maar dat wil niet zeggen dat gematigde moslims dus ook uit zijn op islamisering van onze samenleving.
Door oliestaten gesponsorde salafisten dienen daarentegen in hun streven naar meer invloed en zieltjes winnen imo actief en met alle legale middelen bestreden te worden, meer dan nu gebeurt. In die hastpredikende salafisten schuilt wel degelijk een reëel gevaar, namelijk aanzetten tot terrorisme. Zij hebben in beginsel geen enkel respect voor de samenleving waarin zij verkeren, zij zien deze als de vijand.
Gematigde moslims die gewoon deelnemen aan de maatschappij, de geldende normen en waarden accepteren en niet meer en minder vragen dan binnen de maatschappelijke kaders hun geloof te mogen uitoefenen, zouden daarentegen wel wat meer gerespecteerd, of zelfs gekoesterd mogen worden, in plaats van op één hoop gegooid te worden met diegenen die daadwerkelijk een jihad willen voeren om de hele wereld om te vormen tot een eng IS-achtig kalifaat.
Laatst bijgewerkt door Askja op 30-04-18 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:38

Supertje schreef:
Ik vind namelijk niet dat we moeten accepteren dat andere mensen dingen waar hier flink voor gestreden is niet accepteren. Het heeft genoeg voeten in de aarde gehad voor vrouwen wettelijk gelijk waren aan mannen, voor homosexualiteit niet meer strafbaar was, voor mensen van alle kleuren voor de wet dezelfde rechten hadden, etc.. Ik vind het dan ook niet raar om mensen die daar andere ideeen over hebben er actief op te wijzen dat we die waarden hier hebben, en ook niet raar om ‘anderen’ er actief op te wijzen en het hebben van andere waarden (vanuit geloof of cultuur) actief te ontmoedigen.
Heb je de mening vanuit je geloof dat mannen en vrouwen niet gelijk zijn, en dat homosexualiteit een zonde is? Prima, die mening mag je hebben, maar je mag er niet naar handelen, en die mening hoeft ook niet beschermd of gefaciliteerd te worden, en er hoeven geen uitzonderingsposities te zijn om die mening te kunnen uitdragen.

Nederland is geen liberaal en progressief land geworden door zich overal aan aan te passen, maar door te tolereren.
Ik snap dan ook niet dat mensen die zichzelf progressief noemen het zo nodig vinden anderen met juist (soms extreem) conservatieve denkbeelden en gebruiken te beschermen, en vraag me ook echt af waarom. Is het omdat ze geloven dat als je ze juist alle vrijheid geeft om hun eigen denkbeelden te behouden ze vanzelf progressief zullen worden? Of is het dat ze van zichzelf volledige tolerantie/acceptatie verwachten, maar van een ander aannemen dat die er niet toe in staat is? Of het idee dat het allemaal ‘onze schuld’ is dat anderen zo zijn, dat de westerse mens de reden achter alle achterstand is?
De vraag waarom is overigens ECHT een oprechte serieuze vraag, maar helaas is er tot nu toe nooit iemand geweest die me er antwoord op heeft willen of kunnen geven.

Ik heb deze vraag ook meerdere keren gesteld aan mijn super linkse antifa steunende, pro vluchtelingen, gender neutrale, veganistische vrienden, maar kreeg daar nooit een antwoord op..

Verder heb ik regelmatig mee gemaakt dat ik een moslim man tegen kwam die mij geen hand wilde schudden uit religieuze overtuigingen.
Ik heb daar geen probleem mee, behalve als daarna blijkt dat ze zich alleen aan de 'regeltjes' houden die voor hun gemakkelijk zijn.
Zoals roken/drinken, niet (helemaal) mee doen met de ramadan, geen 5 keer per dag bidden, sex voor het huwelijk enz

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:46

Elise_0o schreef:
Supertje schreef:

Ik heb deze vraag ook meerdere keren gesteld aan mijn super linkse antifa steunende, pro vluchtelingen, gender neutrale, veganistische vrienden, maar kreeg daar nooit een antwoord op..

Verder heb ik regelmatig mee gemaakt dat ik een moslim man tegen kwam die mij geen hand wilde schudden uit religieuze overtuigingen.
Ik heb daar geen probleem mee, behalve als daarna blijkt dat ze zich alleen aan de 'regeltjes' houden die voor hun gemakkelijk zijn.
Zoals roken/drinken, niet (helemaal) mee doen met de ramadan, geen 5 keer per dag bidden, sex voor het huwelijk enz

Maar mag ik vragen wat veganisme te maken heeft met al deze andere stromingen?????

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:53

Maar Elise-Oo, dan zeg je dus met zoveel woorden dat je een moslim die recht is in de leer wel respecteert. En diegenen die alleen de schijn ophouden niet. Dan heb je dus geen probleem met het islamitische geloof, maar met mensen die inconsequent/hypocriet zijn in het naleven van de normen en waarden die ze zeggen aan te hangen, dat is iets heel anders. Wat dit met misplaatste tolerantie e.d. te maken heeft, is me overigens niet duidelijk.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:11

Tja bekijk het eens andersom. Als je als Belg/Nederlander naar een land gaat waar het dus niet de norm is om iemand een hand te geven ga je je toch ook niet opdringen omdat het 'jouw normen en waarden zijn'? Je doet je schoenen waarschijnlijk ook wel uit als je een moskee binnenloopt omdat dit hun regels zijn? Je zou het maar eens moeten proberen, ik denk dat je de wind van voren krijgt...

Waarom zouden zij zich niet aan onze cultuur moeten aanpassen (ja, ook als ze hier geboren zijn) en is het plots wel oké om iemand te discrimineren op basis van geslacht omdat het zo moet volgens hun geloof?

Ook vind ik het idee dat hij dus 'verleidt' zou kunnen worden als hij een vrouw een hand geeft maar erg naar, met zo iemand zou ik niet willen samenwerken. Of het nu door zijn geloofsovertuiging is of niet. Wat is het volgende dan, gaan eisen dat vrouwen terug rokjes tot onder de knie gaan dragen en niet met ontblote schouders mogen rondlopen op het werk want dat is ook tegen zijn geloof?
Het lijkt wel altijd dat het normaal is dat wij ons aanpassen in hun land, maar in 'ons' land zouden zij dat niet moeten doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:21

Supertje schreef:
Resistance schreef:

Ik begrijp uit je reactie dat de achterliggende reden waarom iemand je geen hand wil geven totaal niet van belang is? Of is het makkelijker daarvoor je ogen te sluiten en dooddoeners te posten op serieuze vragen?

Serieuze vragen betekenen gewoon niks totdat je zelf iets aan het probleem doet. Dus je kan zelf heel makkelijk gaan roepen dat iemand dooddoeners post en hard blijven roepen, maar doen ho maar. Acceptatie is het begin van genezing, dus als we ons nu eindelijk even over onze trots en principes heen kunnen zetten en met de mensen die onze normen en waarden zo ontzettend in de weg zitten een normale conversatie te beginnen in plaats van keiharde eisen te stellen en de mensen die daar van schrikken vertellen dat ze weer op kunnen flikkeren naar hun eigen land, dan gebeurt er misschien wat. :Y)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:34

DezeNaam schreef:
Ook vind ik het idee dat hij dus 'verleidt' zou kunnen worden als hij een vrouw een hand geeft maar erg naar, met zo iemand zou ik niet willen samenwerken. Of het nu door zijn geloofsovertuiging is of niet. Wat is het volgende dan, gaan eisen dat vrouwen terug rokjes tot onder de knie gaan dragen en niet met ontblote schouders mogen rondlopen op het werk want dat is ook tegen zijn geloof?

Als die van een hand geven al opgewonden raakt dan krijg ik wel medelijjden met hem hoor. En vrouwen met blote schouders om zich heen dan moet hij het toch wel de helem dag erg zwaar hebben met een stijve in zijn broek. Eigenlijk bizar dat ze bij een hand geven al aan seks denken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:43

Loretta schreef:
DezeNaam schreef:

Als die van een hand geven al opgewonden raakt dan krijg ik wel medelijjden met hem hoor. En vrouwen met blote schouders om zich heen dan moet hij het toch wel de helem dag erg zwaar hebben met een stijve in zijn broek. Eigenlijk bizar dat ze bij een hand geven al aan seks denken.

Je kunt het ook andersom zien. Bij alles zijn er ooit wel ergens mensen die daarbij aan seks denken. Als je nou zorgt dat er gewoon niemand ooit contact heeft met je vrouw/dochter, dan is de kans nihil dat er iemand ooit bij haar aan seks denkt. Superveilig toch? Hoef je gelijk ook nooit iemand te stenigen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:44

Loretta schreef:
DezeNaam schreef:

Zie je nu zelf echt niet in hoe dom je bericht is? Werkelijk, je zou je moeten schamen en dan heb ik het nog niet eens over de misplaatste arrogant(ie).

Denk je nu werkelijk dat iedere moslim man direct verandert in een hitsig dier nadat hij een vrouwelijke hand schudt? Dit doet hij niet, uit respect naar zijn geloof/zichzelf/de ander/een evt. huwelijk en/of relatie. Ik kan me goed voorstellen dat het huwelijk/seks/lichamelijk contact binnen bepaalde geloven heilig is, daar hoort aanraking bij en dit doe je dus enkel met je eigen partner en zeer zeker niet met de evt. partner van iemand anders.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:49

Resistance schreef:

Het probleem is niet dat hij geen hand gaf. Het probleem is dat hij onderscheid maakt tussen mannen en vrouwen, door vrouwen als onrein te zien. De vraag is dus of je deze vorm van discriminatie accepteert? En zo ja, waar ligt dan de grens wat jij als vrouw aan ongelijkheid met mannen acceptabel vindt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:51

Ik heb in mijn werk ook wel te maken met klanten die mij vanuit geloofsovertuiging niet de hand schudden. Prima joh, geen probleem mee.

In dit geval, met een sollicitatiegesprek, zou ik dat echter wel een puntje vinden om nog even goed over door te vragen.
Wat voor functie binnen het bedrijf is het?
Is het een functie waarbij veel contact is met klanten?
Is het een functie met veel contact met vrouwelijke collega's?
En hoe staat deze persoon dan tegenover vrouwelijke collega's?
Is er een vrouwelijke leidinggevende en hoe gaat dit dan?

Etc.etc.etc.etc..

Dan hangt het echt helemaal van de functie af of dit een probleem zou zijn of niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:52

Ach, de eeuwige discriminatie kaart....
Vorige zomer stond hier een vacature bij de plaatselijke ijssalon. Een vereiste was dat je minimaal 1.70m was (omdat je anders niet bij de bakken kan). Nou je had ze moeten horen! Discriminatie tegenover kleine(re) mensen!

Ikzelf ben geweigerd bij een gereformeerd bedrijf (wist ik op het moment van solliciteren niet) omdat ik niet gelovig ben....vond ik toen ronduit belachelijk. Achteraf gezien had ik waarschijnlijk niet in het bedrijf gepast...
Tja...

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:03

Citaat:
Tja bekijk het eens andersom. Als je als Belg/Nederlander naar een land gaat waar het dus niet de norm is om iemand een hand te geven ga je je toch ook niet opdringen omdat het 'jouw normen en waarden zijn'? Je doet je schoenen waarschijnlijk ook wel uit als je een moskee binnenloopt omdat dit hun regels zijn? Je zou het maar eens moeten proberen, ik denk dat je de wind van voren krijgt...

Waarom zouden zij zich niet aan onze cultuur moeten aanpassen (ja, ook als ze hier geboren zijn) en is het plots wel oké om iemand te discrimineren op basis van geslacht omdat het zo moet volgens hun geloof?

Ik ben in zowel Egypte als Marokko in de binnenlanden geweest (dus even niet uitgaande van een resort waar alleen toeristen en hotel medewerkers zijn). Natuurlijk moeten je schoenen uit in de moskee, maar ik kom hier ook de kerk niet binnen in mijn hotpants of minirok.
Los daarvan was ik wel meer dan welkom in de koffiehuizen, waar de "eigen" vrouwen niet mogen komen. Er werd op straat regelmatig een vriendelijk praatje met me gemaakt en er werd niets van gezegd dat ik geen hoofddoek droeg of tot niet helemaal ingepakt liep. Er golden dus wel degelijk aangepaste regels voor mij.

In zoverre hoefde ik me daar dus ook niet aan de cultuur aan te passen maar kwamen we elkaar tegemoet.

Overigens heb ik hier ook wel eens gesolliciteerd bij een nederlands bedrijf waarbij tijdens het gesprek aangegeven werd dat het dragen van een lange rok de norm was. Daar voel ik me niet prettig bij, dus die baan is het niet geworden. Dus nogmaals, ik kan me voorstellen dat iemand die geen hand wil geven niet in een bepaalde functie past.