bioindustrie... voor en tegenstanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 22:03

Amalarab schreef:
Sharani schreef:
Geloof ook meteen dat er een verschil is tussen wat de mensen er van vinden en hoe ze zich gedragen als consument.
Persoonlijk wil ik de hele veehouderij niet steunen en probeer daarom alleen plantaardig te eten. Wat ook als voordeel heeft dat het nog goedkoper is dan kiloknallers kopen.

is je hele gezin veganist Sharani?

Hoezo deze vraag?

Pleun02

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 22:31

Mij gaat het echt om het milieu maar zeker ook wel over hoe het vlees geleefd heeft. Als ik in de middeleeuwen had geleefd had ik een hert wel kunnen neerschieten om ervan te overleven, maar voor mij is vlees niet nodig (ik ben me ervan bewust dat er uitzonderingen zijn) en daarom eet ik het ook niet. Ik respecteer het als je echt vlees nodig hebt maar als je het gewoon vertikt om te minderen omdat je het gewoon te lekker vindt dan vind ik het eigenlijk niet echt een geldig excuus. Ik denk dat het goed is als mensen nadenken over hun stukje vlees en wat het nou eigenlijk met het milieu doet. 60% van het broeikaseffect komt door de methaan-uitstoot van koeien en één hamburger staat gelijk aan twee maanden douchen (qua water). Ik hoop gewoon dat mensen wat gaan minderen en dan hoef je niet gelijk helemaal vegetarisch of veganistisch te worden maar het zou gewoon zo goed zijn voor de planeet!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 22:35

Twee maanden douchen.. dat is heel veel water als je de douche ongeveer 60 dagen aan hebt staan. Kost wel veel gas om het water zo lang te verwarmen! :+

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 22:45

Supervixen schreef:
Twee maanden douchen.. dat is heel veel water als je de douche ongeveer 60 dagen aan hebt staan. Kost wel veel gas om het water zo lang te verwarmen! :+

Denk dat ze uitgaan van elke dag vijf minuten ofzo hoor :')

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 00:46

Onze vleesproductie" kost" in feite geen water; het komt allemaal uit natuurlijke bronnendie uit de berghellingen opborrelen, als wij dat niet gebruiken ( en we gebruiken maar een fractie van wat er over ons land stroomt) loopt het zo de zee in.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 01:58

hier zitten veel boeren niet eens aangesloten op het waternetwerk, maar gebruiken grondwater.
wij hebben beide, grondwater voor de paarden en stadswater voor onszelf

Is wel grappig dat men door het gebruik van eerste levensbehoeftes mensen kunnen manipuleren in hun denkwijze over dingen.
dang... koe heeft water nodig, een biefstuk is 20 liter water dat is 2 keer doorspoelen... verdorie laat ik soja bonen gaan eten, die hebben geen water nodig.
moeten kevertjes worden bestreden... dus moeten er ook dieren dood hetzij door bestrijdingsmiddelen hetzij door de honger

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 02:08

Dyanne_z schreef:
Maartje1990 dus jij vindt het argument ik vindt het lekker volstaan? Daarom moet een dier dood? Terwijl er duizenden anderen dingen lekker zijn. Vat ik het zo goed samen?

Jtragter: Dat argument word vaak gebruikt. In feite ontneem je een dier een stuk geborgenheid en warmte van een moeder. Voor zuivel nemen we baby's weg bij hun moeder zodat we de melk die voor hen gemaakt is kunnen drinken. We sluiten baby's op en ontzeggen hen hun moedermelk en de liefde van hun moeder. Hier is geen excuus voor. Melk is niet nodig er zijn andere alternatieven.

na deze mishandeling wacht de koeien hetzelfde lot als moeders. Leeg gemolken en versleten op jonge leeftijd. En de stierenkalfjes wacht een dood na gemiddeld 24 weken.

Een beetje een "oude" reactie maar ik heb nagevraagd mbt stierenkalfjes dat is 18 maanden, behalve als er groeihormonen (illegaal in NL, maar t gebeurd wel) in het spel zijn dan 15 maanden heel wat meer dan 24 weken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:19

Vlees is natuurlijk wel inefficiënter dan direct plantaardig materiaal eten.
Maar sommige stukken kunnen wij als mens moeilijk verbouwen maar een dier kan de planten die daar groeien wel eten en omzetten naar vlees.
Dat nu goede grondstoffen worden opgevoerd aan dieren voor een inefficiënt proc3s kun je best kritisch op zijn.maar aan de andere kant krijgen mijn paarden, die puur voor mijn plezier zijn, ook goed voer.. En ja, dat vergroot mijn ecologische voetafdruk. Idem mijn kat die bovendien ook nog eens vlees eet...

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 10:50

fransje23 schreef:
Vlees is natuurlijk wel inefficiënter dan direct plantaardig materiaal eten.
Maar sommige stukken kunnen wij als mens moeilijk verbouwen maar een dier kan de planten die daar groeien wel eten en omzetten naar vlees.
Dat nu goede grondstoffen worden opgevoerd aan dieren voor een inefficiënt proc3s kun je best kritisch op zijn.maar aan de andere kant krijgen mijn paarden, die puur voor mijn plezier zijn, ook goed voer.. En ja, dat vergroot mijn ecologische voetafdruk. Idem mijn kat die bovendien ook nog eens vlees eet...

Veel van wat de dieren gevoerd wordt, zijn inderdaad bijproducten van gewassen. Delen die wij mensen niet kunnen (of willen) eten maar door dieren prima geaccepteerd worden. Daarom is het meest efficiënte voor de aarde en het gezondst voor de mens een dieet waarin je gemiddeld 57 gram dierlijk eiwit per dag eet.
Kortom, eten we als we deze regel volgen teveel vlees? Ja. Wordt er nog veel meer geproduceerd omdat er veel wordt weggegooid en we vooral het malse spierweefsel willen eten? Ja. Maar vlees in ons dieet is meer dan natuurlijk, mensen zijn nog steeds omnivoren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:07

Maartje1990 schreef:
Een beetje een "oude" reactie maar ik heb nagevraagd mbt stierenkalfjes dat is 18 maanden, behalve als er groeihormonen (illegaal in NL, maar t gebeurd wel) in het spel zijn dan 15 maanden heel wat meer dan 24 weken.

Vertel, wie doet dat dan en waarom is dat recent niet in het nieuws geweest?
Dus jij beweert dat kalvermesters bewust kiezen om stiertjes 3 maanden eerder af te leveren als ze groeihormonen hebben gehad? Die dieren worden dan allemaal blijkbaar niet gecontroleerd?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:22

0Lunerancea0 schreef:
Kortom, eten we als we deze regel volgen teveel vlees? Ja. Wordt er nog veel meer geproduceerd omdat er veel wordt weggegooid en we vooral het malse spierweefsel willen eten? Ja. Maar vlees in ons dieet is meer dan natuurlijk, mensen zijn nog steeds omnivoren.

Vraag mij af of er veel vlees wordt weggegooid omdat wij een voorkeur hebben voor bepaalde stukken? Denk dat er heel veel verwerkt en verhandeld wordt.
Maar er wordt wel veel eten weggegooid door de consument.. Zo zonde...

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:38

Maartje1990 schreef:
Dyanne_z schreef:
Maartje1990 dus jij vindt het argument ik vindt het lekker volstaan? Daarom moet een dier dood? Terwijl er duizenden anderen dingen lekker zijn. Vat ik het zo goed samen?

Jtragter: Dat argument word vaak gebruikt. In feite ontneem je een dier een stuk geborgenheid en warmte van een moeder. Voor zuivel nemen we baby's weg bij hun moeder zodat we de melk die voor hen gemaakt is kunnen drinken. We sluiten baby's op en ontzeggen hen hun moedermelk en de liefde van hun moeder. Hier is geen excuus voor. Melk is niet nodig er zijn andere alternatieven.

na deze mishandeling wacht de koeien hetzelfde lot als moeders. Leeg gemolken en versleten op jonge leeftijd. En de stierenkalfjes wacht een dood na gemiddeld 24 weken.

Ben bang dat jouw bron niet gangbaar is Maartje. Hieronde rzoals te vinden op de beter leven website
''Na 6 maanden gaan de kalveren naar de slacht. Bij gangbare kalveren is er géén limiet aan de transportduur. Bij het Beter Leven 1 ster is de maximum toegestane transporttijd 4 uur. ''
https://beterleven.dierenbescherming.nl/kalf-1ster

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 11:48

Kalfsvlees is sowieso van dieren jonger dan een 12 maanden maar meestal komen ze niet aan die 12 maanden,

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:55

Maartje, jij beweert dat kalfjes in Nederland wel groeihormonen krijgen ondanks dat dit is verboden? Graag zou ik je bron willen zien. Ken namelijk veel kalverhouderijen en die krijgen paar keer per jaar strenge inspecties. Als die groeihormonen zouden gebruiken, zou dat zou aan het licht komen. Dus graag zie ik je bronnen/onderbouwing tegemoet voor zulke zware beschuldigingen.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:02

Pleun02 schreef:
Mij gaat het echt om het milieu maar zeker ook wel over hoe het vlees geleefd heeft. Als ik in de middeleeuwen had geleefd had ik een hert wel kunnen neerschieten om ervan te overleven, maar voor mij is vlees niet nodig (ik ben me ervan bewust dat er uitzonderingen zijn) en daarom eet ik het ook niet. Ik respecteer het als je echt vlees nodig hebt maar als je het gewoon vertikt om te minderen omdat je het gewoon te lekker vindt dan vind ik het eigenlijk niet echt een geldig excuus. Ik denk dat het goed is als mensen nadenken over hun stukje vlees en wat het nou eigenlijk met het milieu doet. 60% van het broeikaseffect komt door de methaan-uitstoot van koeien en één hamburger staat gelijk aan twee maanden douchen (qua water). Ik hoop gewoon dat mensen wat gaan minderen en dan hoef je niet gelijk helemaal vegetarisch of veganistisch te worden maar het zou gewoon zo goed zijn voor de planeet!

De landbouw in Nederland is slechts verantwoordelijk voor de uitstoot van 2,9 procent van de broeikasgassen. Zie http://melkveehouderijbosch.nl/487-2/

Daarnaast is het aantal koeien in Nederland al drastisch verminderd. Het aantal melkkoeien bestond in Nederland in 1980 uit 2,4 miljoen koeien. In 2016 waren dat er 1,7 miljoen. Daarentegen is het aantal inwoners van Nederland gestegen van 14 miljoen in 1980 naar 17 miljoen in 2016, het aantal auto's van 4 miljoen in 1980 naar 12 miljoen in 2016 en het aantal vliegbewegingen van 185.000 in 1980 naar 480.000 in 2016 (bron: CBS). Ik stel voor dat eerst het aantal auto's en vliegvakanties eens een keer wordt ingeperkt in plaats van altijd de landbouw aan te pakken. Maar dat snap ik wel hoor. Het kleine groepje agrariërs pesten is minder moeilijk dan burgers hun auto en vliegvakantie te ontzeggen door die prijzen voor auto's en vliegvakanties omhoog te gooien.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:07

0Lunerancea0 schreef:
Veel van wat de dieren gevoerd wordt, zijn inderdaad bijproducten van gewassen. Delen die wij mensen niet kunnen (of willen) eten maar door dieren prima geaccepteerd worden. Daarom is het meest efficiënte voor de aarde en het gezondst voor de mens een dieet waarin je gemiddeld 57 gram dierlijk eiwit per dag eet.

Volgens mij eten de meeste slachtkoeien (een moderne term, tot plm 1960 bestond het onderscheid niet) hoogwaardig eiwit, vaak overzees aangevoerd.

Op een 19e eeuwse boerderij werkte het uitstekend: het 'spaarvarken' eet de hele zomer de restjes, wroet en graaft - en wordt in november geslacht.

Maar de huidige gang van zaken "rechtvaardigen" met een beroep op natuur en gezondheid - nee.
(Graag eerst het volledige Amazonewoud terug laten groeien, de eiwitbalans in de wereld rechttrekken ipv andere landen honger laten lijden, etc.)

@Pleun: please get your facts straight.
Methaan is een verschrikkelijk broeikasgas, maar vergeet het smelten van de permafrost niet. Daar moeten we het echt over hebben ivm methaan.

Aan agrariërs pesten hebben we niets.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:02

Janneke2 Het Amazonewoud word ook veel gekapt voor de in westerse landen gewilde hardhout. Voor/door papier en de stijgende vraag naar palmolie en mijnbouw voor goud, diamanten en andere grondstoffen. Niet allen soja voor veevoer. Er word heel veel geld verdient (met name door overheden) met de kap van wouden wereld wijd.
https://www.wnf.nl/wat-wnf-doet/themas/ ... ossing.htm

Slachtkoeien of vleeskoeien? Alle koeien vallen onder slachtkoeien op een bepaald moment. Je hebt melkkoeien, dubbel doel koeien en vleeskoeien. En dat bestaat al heel wat jaren.
Vleeskoeien krijgen hoofdzakelijk kuil, mais, bietenpulp brok. Plaatselijk geteeld. Naar verhouding krijgt een vlees kip meer soja gevoerd per kilo dan een vleeskoe.

Er word inmiddels gekeken naar insecten als vervanging voor soja. ;)
https://www.pluimveeweb.nl/artikelen/20 ... n-veevoer/
https://www.pigbusiness.nl/artikel/3569 ... n-veevoer/

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:06

Janneke2 schreef:
0Lunerancea0 schreef:

Volgens mij eten de meeste slachtkoeien (een moderne term, tot plm 1960 bestond het onderscheid niet) hoogwaardig eiwit, vaak overzees aangevoerd.

Op een 19e eeuwse boerderij werkte het uitstekend: het 'spaarvarken' eet de hele zomer de restjes, wroet en graaft - en wordt in november geslacht.

Maar de huidige gang van zaken "rechtvaardigen" met een beroep op natuur en gezondheid - nee.
(Graag eerst het volledige Amazonewoud terug laten groeien, de eiwitbalans in de wereld rechttrekken ipv andere landen honger laten lijden, etc.)

Ik geef toe dat het per diersoort ervan afhangt in hoeverre bijproducten worden gebruikt om regulier ruw- en krachtvoer te vervangen, maar het wordt steeds vaker gedaan, steeds vaker ook uit eigen land/regio, juist omdat het kostenbesparend is. Hiermee bedoel ik dus ook dat deze bijproducten verwerkt wordt in het krachtvoer.
Ja, de sector vleesrunderen (juiste term) loopt hierin achter, maar dit is maar een klein deel van de gehele veehouderij (in NL).
Veel amazonewoud wordt trouwens gekapt voor palmolieplantages. Ja, de Burger King gebruikt(e) dit, maar ook Doritos verwerkt dit in zijn producten.

Ik ben van mening, dat we niet de hele veehouderij hoeven af te schaffen om de huidige gang van zaken recht te zetten.
Of we tegen die tijd genoeg ruimte hebben om dieren allemaal biologisch te houden of nog steeds intensief zouden moeten houden, geen idee. De wereldbevolking groeit in een rap tempo en iedereen van voedsel voorzien wordt een steeds grotere uitdaging, simpelweg omdat we met gebrek aan ruimte en geschikte grond zitten.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:18

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 14:39

Het probleem om de groeiende wereldbevolking van voedsel te voorzien, zit hem niet zozeer in de productie maar in de distributie. Er is meer dan genoeg te eten, maar het bereikt niet iedereen en door oorlogen en conflicten worden op veel plaatsen in de wereld de lokale productiemogelijkheden bovendien te weinig benut. Het wereldvoedselprobleem als rechtvaardiging voor bio-industrie en intensieve landbouw is achterhaald, maar komt steeds weer bovendrijven.
Blijkbaar is er zo'n urgente rechtvaardiging nodig omdat andere, minder idealistische motieven zoals winst maken, tegemoet komen aan de wensen van de consument en verbeteren van de eigen concurrentiepositie, onvoldoende overtuigen cq. tegenwicht bieden aan nadelen, zoals monocultuur, problemen met veiligheid (stalbranden) en dierenwelzijn, en milieuvervuiling door overbemesting en gebruik van bestrijdingsmiddelen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:37

0Lunerancea0 schreef:
De wereldbevolking groeit in een rap tempo en iedereen van voedsel voorzien wordt een steeds grotere uitdaging, simpelweg omdat we met gebrek aan ruimte en geschikte grond zitten.

...ik verwacht wat dit betreft veel van 'zeebouw': de verschillende wieren hebben eiwitpercentages tot wel 60%.
Dat is veel eiwit bij 0% landbouwgrond.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 19:59

Ik zie hier mensen nertsenhouderij goedkeuren. Ooit eens in zo'n bedrijf geweest?

Gelukkig verbannen steeds meer landen de bontfokkerij en zijn er zelfs steden waarin het dragen en verkopen van bont verboden is. Ik zie geen enkele reden waarom jij meerdere dieren moet vergassen voor een bontkraag. In tegenstelling tot het vel van een vleesrund, is dit namelijk pure verspilling. Het dier krijgt vlees te eten en zijn eigen vlees is daarna niet geschikt voor consumptie.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-18 20:56

Riraito schreef:
Ik zie hier mensen nertsenhouderij goedkeuren. Ooit eens in zo'n bedrijf geweest?

Gelukkig verbannen steeds meer landen de bontfokkerij en zijn er zelfs steden waarin het dragen en verkopen van bont verboden is. Ik zie geen enkele reden waarom jij meerdere dieren moet vergassen voor een bontkraag. In tegenstelling tot het vel van een vleesrund, is dit namelijk pure verspilling. Het dier krijgt vlees te eten en zijn eigen vlees is daarna niet geschikt voor consumptie.

waar heb je dat gelezen dat het goedgekeurd werd? Er werd enkel gezegd dat je hier, oa Nederland, regels hebt mbt het houden en verzorgen van dieren bedoeld voor hun vel. En dat door een verbod elders waar dieren absoluut geen rechten hebben de fokkerij door gaat en het dier het niet beter heeft.

De bontkraag en ook de bontjas heeft in bepaalde landen wel een doel, anders dan voor het mooie

Pleun02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:03

[/quote]De landbouw in Nederland is slechts verantwoordelijk voor de uitstoot van 2,9 procent van de broeikasgassen. Zie http://melkveehouderijbosch.nl/487-2/[/quote]

Sorry als ik niet duidelijk was, dit gaat om de hele wereld. Ik ben het er ook mee eens dat je moet minderen in vliegtuiggebruik en auto gebruik, daarom fiets ik ook elke dag naar school ipv met de bus en maak ik afspraken met mijn ouders om minder met het vliegtuig te gaan. Wat mij stoort is dat jij mij aanvalt omdat ik iets probeer te veranderen, ik probeer een verschil voor de wereld te maken en in plaats van dat jij mij daarvoor in mijn waarde laat val je me aan. Sowieso is de bron die jij gebruikt niet helemaal vertrouwbaar, het is namelijk partijdig. (ze willen natuurlijk hun melk blijven verkopen)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 21:30

Pleun02 zo zijn er genoeg mensen die wel dierlijke producten eten/drinken, maar verder hun best doen om beter voor het milieu te zijn door weinig auto gebruik, geen vliegvakanties en lokaal voedsel gebruiken en veel aan kringloop doen. Deze mensen worden af en toe nog net niet tot de grond afgebrand omdat er dieren in "erbarmelijke" omstandigheden moeten leven voor hun genot. Net zo aanvallend. Ieder doet het op zijn of haar manier. En er zullen altijd mensen zijn die vinden dat je het nog niet goed genoeg doet.

En waarom zou je heel de wereld op alleen NL projecteren? Wij doen het hier qua landbouw/veehouderij beter dan elders in de wereld.
"Wij in Nederland verbruikten in 2014 9,8 ton CO2 per persoon. De Amerikanen halen een bedenkelijke score (16 ton CO2 per persoon), maar de echte grootverbruikers, zijn onder meer de inwoners van het Midden-Oosten: Saoedi-Arabië (18 ton), de Verenigde Arabische Emiraten (20 ton), Koeweit (30 ton) en Qatar (40 ton per persoon)."
https://www.rtlnieuws.nl/economie/home/ ... viespeuken
Deze link misschien wat betrouwbaarder voor je? Word eenvoudig uiteen gezet waar het meeste co2 voorkomt en waar niet.