Magrathea schreef:Lepeltje, je hebt absoluut gelijk in de zin van dat er twee kanten aan een verhaal zijn. Het verschil is echter dat vele buitenlanders consequent anders behandeld worden vanwege hun huidskleur/achtergrond, en dat is bij witte Nederlanders gewoon niet aan de orde. Ik vind eerlijk gezegd dat je dus eigenlijk niet kunt meepraten over gediscrimineerd worden obv 'anders zijn' als je een witte Nederlander bent. Kijk naar Sylvana Simons, wat heeft zij nou helemaal voor verschrikkelijks gedaan? Als je kijkt naar wat mensen posten op haar social media kanalen (of die van Bij1) dan zou je denken dat ze dagelijks treinen vol witte mensen deporteert naar concentratiekampen, terwijl ze in de praktijk alleen pleit voor een Nederland waar iedereen zich thuis voelt en niemand zich gediscrimineerd voelt. Hoe kan je daar nou tegen zijn? En toch vinden mensen het normaal om haar voor vanalles uit te maken, dood te wensen, roepen dat ze terug moet naar haar apenland etc etc etc.
Maar we willen eigenlijk dus hetzelfde, gelijkheid voor iedereen. En dan neem ik aan dat je het er ook mee eens bent dat verbaal of fysiek geweld van beide kanten even intolerant is. Als een Moslim wel kritiek of commentaar mag hebben op de Nederlandse cultuur, maar een Nederlander dat andersom niet mag, dan spreken we niet van gelijkheid. Van mij mogen ze dat dus allebei.
Overigens zijn bedreigingen dus ook niet gelimiteerd tot één kant, net zoals Sylvana Simons, staan ook mensen die kritiek leveren op andere culturen op tientallen dodenlijsten. Zelfs vluchtelingen die van hun geloof afgestapt zijn en kritiek durven te leveren.
Citaat:Ik zeg niet dat we alles maar moeten pikken van migranten. Ik zeg wél dat het niet nodig is om hen aan een andere standaard te willen laten voldoen dan Nederlanders (zie de eerdere discussie over criminaliteit). Het probleem is helaas dat veel Nederlanders zichzelf erg vriendelijk, tolerant en absoluut niet racistisch vinden maar onbewust wel vooroordelen hebben en hier niet op gewezen wensen te worden (ze zijn namelijk super tolerant en hebben een Marokkaanse buurman waar ze goed mee bevriend zijn dus ze kunnen geen racist zijn). Een erg verhelderend artikel hierover lees je hier: https://www.ukrant.nl/magazine/geintje- ... riminatie/
En het zou de discussie trouwens goed doen als we niet steeds vervallen op enkele voorbeelden ('ik ken iemand die dit en dat' 'er is iemand die zus en zo'), die heb je overal.
Zie hierboven, ik heb het ook niet over een andere standaard, eigenlijk heb jij die dan wel. Al begrijp ik wel waar je vandaan komt, want we zijn ermee opgevoed dat we andere culturen en gebruiken moeten proberen te begrijpen en tolereren. Althans, ik wel. Er zijn echter grenzen, net zoals we Moslims niet mogen bedreigen en kleineren, moeten zij dat andersom ook niet mogen. Gelijkheid is gelijkheid, we kunnen wel in de geschiedenis blijven hangen en zeggen dat de een meer verdiend heeft voor alle nare dingen die ze aangedaan zijn, maar dat lijkt me een slecht uitgangspunt. Zo kom je nooit tot echte gelijkheid.
Al wil ik trouwens niet zeggen dat discriminatie niet bestaat, mijn vriend is Pools en ook hij wordt gediscrimineerd. Voor hem vervelender dan voor mij maar ook ik merk daar vanalles van, al vind ik het vooral kortzichtigheid van iemand anders als ik uit moet leggen waarom ik in hemelsnaam een Poolse vriend heb. Dat ie ook vast heel veel kan zuipen..

Overigens is het merendeel van mijn collega's buitenlands en ze hebben ook echt wel vooroordelen over Nederlanders. Zuunige zeurende verwende kniepers zijn we.

Maar discriminatie los je niet op door buitenlanders omwille van politieke correctheid en eindeloze acceptatie voor alle aspecten van hun cultuur helemaal vrij te laten dingen te doen die niet stroken met onze normen en waarden.