Exitium schreef:Zeker wel, of denk je dat bijvoorbeeld de extra tijd die transportbedrijven kwijt zijn door grenscontroles niet betaald hoeven te worden? Dat wordt gewoon doorberekend aan hun klant, en die rekent dat weer aan ons door in de productprijzen. Dat houdt in dat alle producten uit Europa in prijs zullen stijgen.
Dat is goedkoper dan de sleepwet. Die gaat 20 miljoen op jaar basis kosten en zelfs meer volgens deskundigen. Aftappen is duur. En wie mag dat betalen? Wij.
https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/1034 ... -nog-beter
LBLGypsyCobs schreef:Ik weet wel zeker dat het verschil maakt, ook in relatief kleine zaken, gestolen goed etc.
Maar garanties heb je nooit.
Je gaat nooit 100% voorkomen dat iemand ie zijn of haar hele sterke mening op zeer extreme wijze in ons land wil uiten (dmv een aanslag), ons land niet inkomt.
Je kunt jezelf nog steeds opblazen op een drukke locatie.
Andersom gedacht, gaat grootschalige grensbewaking niet voor meer wanhoopssprongen zorgen?
Mensen zijn al lastig te traceren, maar wat als ze de explosieven niet meer om hun middel knopen, maar met een drone naar een drukke plek sturen?
Ben het helemaal met je eens. 100% garantie heb je nooit, maar zou wel al een boel schelen. En schrikt potentiële (nieuwe) onrust veroorzakers af.
Waarom een drone gebruiken als een raketje net zo effectief is en minder goed detecteerbaar?
Die wanhoop sprong is er nu al in de havens en richting de UK. Vooral "vluchtelingen" die koste wat kost naar Engeland willen. En nee, de hele landsgrens dicht gaat hem niet worden. Full time gaat wel degelijk vruchten afwerpen. Ik weet niet welke haken en ogen er volgens jou zouden zijn. Ik bekijk het van uit mijn vakgebied beveiliging. En heb het er samen met familie over die ook in de beveiliging zitten en bij politie (waarvan een korpschef van een grote plaats) werken. Genoeg kennis op het gebied van veiligheid zou ik zeggen.
Zolang iemand zich normaal gedraagt en niet ergens een registratie heeft zou zo'n persoon met auto niet gesommeerd worden om de kofferbak te openen voor inspectie. Gedraag je je apart, heb je een vreemd luchtje bij je of je peert hem voor controle dan ben je de sjaak.
Lucht en zee havens zijn zeker kwetsbaar, niet alleen van uit de lucht of van het water, zeker ook van af land. Waarom zou de veiligheid daar wel verslapt mogen worden?
Citaat:
Ik geloof ook dat veiligheid niet de enige reden is om deze wet te verkopen.
Als Nederland de veiligheid zo hoog in het vaandel heeft, waarom wordt er dan nu zo slap opgetreden tegen mensen waar we ook zonder de sleepwet al bewijs van hebben dat ze niet deugen?
Het aantal incidenten met verwarde mensen loopt op.
Mensen die de gaskraan opendraaien of op straat zomaar hun medemens aanvallen.
Mensen die door de rechter gevraagde psychologische onderzoeken gewoon mogen weigeren, klinieken waar de boel niet op orde is.
Mensen die wel degelijk om hulp vragen, maar niet geholpen worden.
Als onze veiligheid en ons welzijn zo belangrijk is, waarom hoor je dan steeds weer dit soort schrijnende verhalen?
En hier haal je ook zeer goede punten aan. Er lopen meer dan genoeg mensen met steekjes los in eigen land. En er komen er steeds meer bij. Maar deze wet en maar wijzen naar anderen landen hoe gevaarlijk die wel niet zijn leid die aandacht van binnenlandse problemen wel mooi af. En "ons" wantrouwen word er door alleen maar aangewakkerd en voelen "we" ons steeds onveiliger.
Marie_Anne ik vind onze eigen pinokkio (aka rutte) behoorlijk richting "een of andere gek" op gaan. Poetin gebruikt zijn verstand, meer dan rutte die graag achter Amerika aan hobbelt en graag het beste jongetje van de Eu wil zijn. Als Poetin net zo was waren we allang in een flinke oorlog met Rusland verwikkeld geraakt.
Heb jij enige kennis van de binnenlandse politiek en het reilen en zeilen in Rusland? Ik vraag dit omdat je zo stellig bent dat Poetin een gevaarlijke gek is.
De wereld word geregeerd door het grote geld, door grote banken en de industrie. Is een feit.
Citaat:
Je kunt ongemerkt beïnvloed worden en hoe beter men weet waar het volk gevoelig voor is, hoe makkelijker het is om te beïnvloeden.
Er was laatst al bekend geworden dat FB gegevens misbruikt werden om kiezers te beïnvloeden. Hoeveel miljoenen waren dat ook al weer? En ook hier kreeg Rusland als eerste de schuld van. Terwijl het gewoon een Amerikaans bedrijf is gefinancierd door de Amerikaanse miljardair Robert Mercer, en voormalig Trump-strateeg Steve Bannon
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/18/ge ... t-a1596091
Esther ik zeg ook niet dat de hele grens pot dicht moet of zat.
En ja, ik weet hoe het er op rustige landweggetjes aan toe ging. Heb familie in Brabant wonen die daar destijds graag en veel gebruik van gemaakt hebben. Om de zoveel tijd was het spannend omdat er ineens een onaangekondigde controle uitgevoerd werd. Daarbij werd er maar weinig/kleine hoeveelheden gesmokkeld destijds, met de open grenzen nu is dat veel meer. Er zijn maar weinig landen ter wereld die een hekwerk rondom hun land hebben staan met een paar bewaakte doorgangen.
Electra als politie en veiligheidsdiensten de meldingen van bezorgde buurtbewoners/familie van die geradicaliseerde mensen eens beter zouden bekijken/verwerken zou er al veel ellende op voorhand voorkomen kunnen worden. Heeft niks met wel of geen open grenzen te maken, maar met niet goed werken van deze diensten. Voor 1995 kwam er aanzienlijk minder ellende binnen dan nu. Als vluchtelingen uit Syrië mensen aanwijzen met mededeling dat het moordenaars/verkrachters extremisten hoe dan ook levensgevaarlijk zijn en deze mensen hier nog steeds vrolijk vrij rond lopen. En hier gewoon hun gang kunnen gaan, waar zijn we dan mee bezig? Kijk naar aanslagen in Frankrijk en België. Geen een van alle geboren en getogen in een van die landen. Allemaal "vluchtelingen".