Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exitium

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 14:36

aikon schreef:
Komt nog bij dat er veel Nederlandse manschappen van marine, lucht/landmacht en marechaussee aan de buiten grenzen van de EU werken. Die kunnen net zo goed onze eigen grenzen bewaken toch? Hoeft niks extra te kosten, deze mensen doen dit werk al, alleen wel (ver) van de eigen land grenzen af.

Zeker wel, of denk je dat bijvoorbeeld de extra tijd die transportbedrijven kwijt zijn door grenscontroles niet betaald hoeven te worden? Dat wordt gewoon doorberekend aan hun klant, en die rekent dat weer aan ons door in de productprijzen. Dat houdt in dat alle producten uit Europa in prijs zullen stijgen.

Wat betreft je laatste opmerking, open of gesloten grenzen staat natuurlijk compleet los van de sleepwet. Het wil niet zeggen dat als je tegen gesloten grenzen bent, je voor de sleepwet bent.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:48

LBLGypsyCobs schreef:
Ik geloof ook dat veiligheid niet de enige reden is om deze wet te verkopen.

Als Nederland de veiligheid zo hoog in het vaandel heeft, waarom wordt er dan nu zo slap opgetreden tegen mensen waar we ook zonder de sleepwet al bewijs van hebben dat ze niet deugen?

Het aantal incidenten met verwarde mensen loopt op.
Mensen die de gaskraan opendraaien of op straat zomaar hun medemens aanvallen.
Mensen die door de rechter gevraagde psychologische onderzoeken gewoon mogen weigeren, klinieken waar de boel niet op orde is.

Mensen die wel degelijk om hulp vragen, maar niet geholpen worden.

Als onze veiligheid en ons welzijn zo belangrijk is, waarom hoor je dan steeds weer dit soort schrijnende verhalen?

Inderdaad ik vraag me dan ook echt af wat het werkelijke doel van deze sleepwet is. Er zijn andere belangen die een rol spelen. Nederland wordt er niets veiliger door alleen maae wantrouwender.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 15:54

LBLGypsyCobs schreef:

Als Nederland de veiligheid zo hoog in het vaandel heeft, waarom wordt er dan nu zo slap opgetreden tegen mensen waar we ook zonder de sleepwet al bewijs van hebben dat ze niet deugen?

Mensen die door de rechter gevraagde psychologische onderzoeken gewoon mogen weigeren, klinieken waar de boel niet op orde is.

Als onze veiligheid en ons welzijn zo belangrijk is, waarom hoor je dan steeds weer dit soort schrijnende verhalen?

Dan nog een keer mijn vraag: wat is dan de reden volgens jullie?

Het is niet dat we hier in een land als Rusland, VS, Noord-Korea enz met een of andere gek aan het roer leven.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 16:57

Ik vind Poetin geen gek hoor en van die anderen moet ik overigens ook maar geloven wat we in de media zien.

En dat we nu in een democratie (wat volgens mij ook een wassen neus is) leven, wil niet zeggen dat dat over 20 jaar nog zo is.

Kennis is macht, Nederland is ook gewoon een BV met belangen.
Sommige gegevens kunnen heel waardevol zijn, kan een betere onderhandelingspositie geven.
Uit gegevens kan ook blijken welke mensen over bepaalde zaken juist te veel weten.

Er kan zo verschrikkelijk veel met data, als je een product zoekt op internet, heb je er de komende tijd advertenties van op Facebook of waar je online ook komt.

Je kunt ongemerkt beïnvloed worden en hoe beter men weet waar het volk gevoelig voor is, hoe makkelijker het is om te beïnvloeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:16

LBLGypsyCobs schreef:
Ik vind Poetin geen gek hoor en van die anderen moet ik overigens ook maar geloven wat we in de media zien.

En dat we nu in een democratie (wat volgens mij ook een wassen neus is) leven, wil niet zeggen dat dat over 20 jaar nog zo is.

Kennis is macht, Nederland is ook gewoon een BV met belangen.
Sommige gegevens kunnen heel waardevol zijn, kan een betere onderhandelingspositie geven.
Uit gegevens kan ook blijken welke mensen over bepaalde zaken juist te veel weten.

Er kan zo verschrikkelijk veel met data, als je een product zoekt op internet, heb je er de komende tijd advertenties van op Facebook of waar je online ook komt.

Je kunt ongemerkt beïnvloed worden en hoe beter men weet waar het volk gevoelig voor is, hoe makkelijker het is om te beïnvloeden.

Dat laatste ben ik helemaal met je eens, daarom zit ik ook niet op Facebook ed, en vind je niets als je mijn naam in google gooit. Google weet echt gruwelijk veel over mensen, dat vind ik best eng, maar dat heeft niets met aftappen door de Nederlandse overheid te maken volgens mij.

Dat we over 20 jaar wellicht geen democratie meer zijn is mogelijk ja.
Maar dat is geen antwoord op de vraag welke redenen een meerderheid in de tweede kamer nu op dit moment volgens jou zou hebben om deze wet aan te nemen, anders dan veiligheid.

Poetin vind ik een gevaarlijke gek, maar jij zou liever onder een regime als in Rusland wonen dan hier begrijp ik?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:35

Nee dat begrijp je niet goed, ik wil niet liever in Rusland wonen.
Ik schrijf alleen dat ik Poetin geen gek vind.

En de redenen waarmee de overheid voordeel zou hebben noem ik wel.
Kennis is macht, dat is goed voor de handelspositie van Nederland BV.

De sleepwet kan meer inzicht geven waar in Nederland bedreigingen zitten op politiek gebied, maar ook waar mensen zitten die teveel over bepaalde zaken weten dan goed voor de overheid is.

De mensen die grote schandalen aan het licht brengen kunnen opgespoord worden voor ze dat doen.

Stel je bent in onderhandeling met iemand en je krijgt de deal niet rond zoals je zou willen, maar je hebt wel informatie die diegene kan schaden.
Dat kun je dan inzetten in je voordeel.

Het gaat om gigantische bedragen en grote bedrijven, die wereld is keihard en alles is geoorloofd.

Die sleepwet zal in sommige gevallen een vooruitgang zijn voor het Nederlandse volk, maar in andere gevallen een nadeel, iedereen heeft iets te verbergen, hoe onschuldig het nu ook lijkt.
Maar er zijn enkele mensen die een enorm voordeel van de sleepwet hebben en dan vooral financieel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:55

Kunnen we de term 'Nederland BV' of 'BV Nederland' overslaan? We zijn geen BV. Nee, echt niet.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:56

aikon schreef:
Esther waarom kon het tot 1995 wel? Waarom zou het nu niet meer kunnen? Zijn we zoveel dommer geworden? Verdiep je eens in hoe het geregeld was met de grenzen. Ipv gelijk roepen dat het niet kan.

Ik denk dat je zelf even wat verdieping moet zoeken.
Als kind, jaren 70, fietsten we al over de grens over een landweggetje naar de buren, geen douane te zien.
Mijn opa's varkens liepen de grens over als zijn duitse buurman ging voeren, in Duitsland brachten de varkens meer op dan in NL. Spreek nu over de jaren 50. De douane zat bij mijn oma koffie te drinken, mijn opa moest 'even naar de beesten' en bracht zo kilo's koffie en sigaretten de grens over, ook jaren 50.

In het bos heeft nooit een hek gestaan op de grens, boerengrond lag toen al verspreid over de buurlanden zonder hekken. Zoek eens op boternacht/butternacht in Elten, da's ook een leuke.

De grenscontrole was echt alleen op de grote doorgaande wegen. Denk maar niet dat het land potdicht zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 17:57

LBLGypsyCobs schreef:
Nee dat begrijp je niet goed, ik wil niet liever in Rusland wonen.
Ik schrijf alleen dat ik Poetin geen gek vind.

En de redenen waarmee de overheid voordeel zou hebben noem ik wel.
Kennis is macht, dat is goed voor de handelspositie van Nederland BV.

De sleepwet kan meer inzicht geven waar in Nederland bedreigingen zitten op politiek gebied, maar ook waar mensen zitten die teveel over bepaalde zaken weten dan goed voor de overheid is.

De mensen die grote schandalen aan het licht brengen kunnen opgespoord worden voor ze dat doen.

Stel je bent in onderhandeling met iemand en je krijgt de deal niet rond zoals je zou willen, maar je hebt wel informatie die diegene kan schaden.
Dat kun je dan inzetten in je voordeel.

Het gaat om gigantische bedragen en grote bedrijven, die wereld is keihard en alles is geoorloofd.

Die sleepwet zal in sommige gevallen een vooruitgang zijn voor het Nederlandse volk, maar in andere gevallen een nadeel, iedereen heeft iets te verbergen, hoe onschuldig het nu ook lijkt.
Maar er zijn enkele mensen die een enorm voordeel van de sleepwet hebben en dan vooral financieel.

Tja. Met dat soort complotdenken kan ik niet zoveel. Een hoop loze beschuldigingen zonder grond.
Misschien zitten de Chinezen er wel achter. Of de Illuminati.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:01

aikon schreef:
Magrathea dit gebeurt vaker dan alleen deze ene keer. En ze doen het niet voor niets. Komt nog bij dat er veel Nederlandse manschappen van marine, lucht/landmacht en marechaussee aan de buiten grenzen van de EU werken. Die kunnen net zo goed onze eigen grenzen bewaken toch? Hoeft niks extra te kosten, deze mensen doen dit werk al, alleen wel (ver) van de eigen land grenzen af.

Ok, maar dan heb je het dus over steekproefsgewijze controle, die nu al gebeurt. Wat is dan het probleem? Moet die fulltime plaats gaan vinden?
Oprecht, ik denk dat er meer haken en ogen zijn dan jij denkt. Dat het in 1995 "ook gewoon kon" is niet waar - er was zeker grensbewaking maar niet de volledige grens en voor zover ik weet hoefde ook niet iedereen op snelweg z'n kofferbak te openen.
Er wordt beter gecontroleerd op lucht- en zeehavens omdat die kwetsbaarder zijn. Dat lijkt me voor zich spreken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:11

De controle valt wel mee hoor in zeehavens. Van de containers wordt bijv. maar een fractie gecontroleerd.

Het is een illusie om te denken, dat met grenscontroles het veel veiliger wordt in Nederland, zeker wat aanslagen betreft. De aanslagen worden bijna altijd gepleegd door geradicaliseerde bewoners uit de buurt. Het is schijnveiligheid, controles kunnen nooit honderd procent zijn.
Voor 1995 kwam er ook van alles Nederland binnen, dat is altijd al zo geweest en dat zal zo blijven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:18

O ik doelde ook op personenvervoer, bijvoorbeeld de ferry naar Londen :)
Ik weet wel dat ze aan het testen zijn met drones om een vlotte scan te kunnen doen van binnenkomende schepen en verdachte gevallen eruit te pikken. Maar dat is wel heel offtopic :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 23:05

Oja, trouwens, sorry dat ik weer met ZML aan kom zetten maar dit is toch wel een goed voorbeeld van wat er in een land gebeurt waar men het niet zo nauw neemt met privacy:

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 13:58

Exitium schreef:
Zeker wel, of denk je dat bijvoorbeeld de extra tijd die transportbedrijven kwijt zijn door grenscontroles niet betaald hoeven te worden? Dat wordt gewoon doorberekend aan hun klant, en die rekent dat weer aan ons door in de productprijzen. Dat houdt in dat alle producten uit Europa in prijs zullen stijgen.

Dat is goedkoper dan de sleepwet. Die gaat 20 miljoen op jaar basis kosten en zelfs meer volgens deskundigen. Aftappen is duur. En wie mag dat betalen? Wij.
https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/1034 ... -nog-beter

LBLGypsyCobs schreef:
Ik weet wel zeker dat het verschil maakt, ook in relatief kleine zaken, gestolen goed etc.

Maar garanties heb je nooit.

Je gaat nooit 100% voorkomen dat iemand ie zijn of haar hele sterke mening op zeer extreme wijze in ons land wil uiten (dmv een aanslag), ons land niet inkomt.

Je kunt jezelf nog steeds opblazen op een drukke locatie.

Andersom gedacht, gaat grootschalige grensbewaking niet voor meer wanhoopssprongen zorgen?

Mensen zijn al lastig te traceren, maar wat als ze de explosieven niet meer om hun middel knopen, maar met een drone naar een drukke plek sturen?

Ben het helemaal met je eens. 100% garantie heb je nooit, maar zou wel al een boel schelen. En schrikt potentiële (nieuwe) onrust veroorzakers af.
Waarom een drone gebruiken als een raketje net zo effectief is en minder goed detecteerbaar?
Die wanhoop sprong is er nu al in de havens en richting de UK. Vooral "vluchtelingen" die koste wat kost naar Engeland willen. En nee, de hele landsgrens dicht gaat hem niet worden. Full time gaat wel degelijk vruchten afwerpen. Ik weet niet welke haken en ogen er volgens jou zouden zijn. Ik bekijk het van uit mijn vakgebied beveiliging. En heb het er samen met familie over die ook in de beveiliging zitten en bij politie (waarvan een korpschef van een grote plaats) werken. Genoeg kennis op het gebied van veiligheid zou ik zeggen.
Zolang iemand zich normaal gedraagt en niet ergens een registratie heeft zou zo'n persoon met auto niet gesommeerd worden om de kofferbak te openen voor inspectie. Gedraag je je apart, heb je een vreemd luchtje bij je of je peert hem voor controle dan ben je de sjaak.
Lucht en zee havens zijn zeker kwetsbaar, niet alleen van uit de lucht of van het water, zeker ook van af land. Waarom zou de veiligheid daar wel verslapt mogen worden?

Citaat:

En hier haal je ook zeer goede punten aan. Er lopen meer dan genoeg mensen met steekjes los in eigen land. En er komen er steeds meer bij. Maar deze wet en maar wijzen naar anderen landen hoe gevaarlijk die wel niet zijn leid die aandacht van binnenlandse problemen wel mooi af. En "ons" wantrouwen word er door alleen maar aangewakkerd en voelen "we" ons steeds onveiliger.

Marie_Anne ik vind onze eigen pinokkio (aka rutte) behoorlijk richting "een of andere gek" op gaan. Poetin gebruikt zijn verstand, meer dan rutte die graag achter Amerika aan hobbelt en graag het beste jongetje van de Eu wil zijn. Als Poetin net zo was waren we allang in een flinke oorlog met Rusland verwikkeld geraakt.

Heb jij enige kennis van de binnenlandse politiek en het reilen en zeilen in Rusland? Ik vraag dit omdat je zo stellig bent dat Poetin een gevaarlijke gek is.

De wereld word geregeerd door het grote geld, door grote banken en de industrie. Is een feit.

Citaat:

Er was laatst al bekend geworden dat FB gegevens misbruikt werden om kiezers te beïnvloeden. Hoeveel miljoenen waren dat ook al weer? En ook hier kreeg Rusland als eerste de schuld van. Terwijl het gewoon een Amerikaans bedrijf is gefinancierd door de Amerikaanse miljardair Robert Mercer, en voormalig Trump-strateeg Steve Bannon
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/18/ge ... t-a1596091

Esther ik zeg ook niet dat de hele grens pot dicht moet of zat.
En ja, ik weet hoe het er op rustige landweggetjes aan toe ging. Heb familie in Brabant wonen die daar destijds graag en veel gebruik van gemaakt hebben. Om de zoveel tijd was het spannend omdat er ineens een onaangekondigde controle uitgevoerd werd. Daarbij werd er maar weinig/kleine hoeveelheden gesmokkeld destijds, met de open grenzen nu is dat veel meer. Er zijn maar weinig landen ter wereld die een hekwerk rondom hun land hebben staan met een paar bewaakte doorgangen.

Electra als politie en veiligheidsdiensten de meldingen van bezorgde buurtbewoners/familie van die geradicaliseerde mensen eens beter zouden bekijken/verwerken zou er al veel ellende op voorhand voorkomen kunnen worden. Heeft niks met wel of geen open grenzen te maken, maar met niet goed werken van deze diensten. Voor 1995 kwam er aanzienlijk minder ellende binnen dan nu. Als vluchtelingen uit Syrië mensen aanwijzen met mededeling dat het moordenaars/verkrachters extremisten hoe dan ook levensgevaarlijk zijn en deze mensen hier nog steeds vrolijk vrij rond lopen. En hier gewoon hun gang kunnen gaan, waar zijn we dan mee bezig? Kijk naar aanslagen in Frankrijk en België. Geen een van alle geboren en getogen in een van die landen. Allemaal "vluchtelingen".

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 14:25

aikon schreef:
Exitium schreef:

Dat is goedkoper dan de sleepwet. Die gaat 20 miljoen op jaar basis kosten en zelfs meer volgens deskundigen. Aftappen is duur. En wie mag dat betalen? Wij.
https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/1034 ... -nog-beter

Dan kost grenscontrole voor vrachtverkeer je meer hoor. Alleen Nederlandse chauffeurs gaan op jaarbasis al ruim 7 miljoen keer de grens over, dan is het aantal buitenlandse chauffeurs wat hierheen komt nog niet meegenomen. Een chauffeur verdient gemiddeld zo'n € 14 per uur. Stel dat je bij de grens een uur per keer kwijt bent, dan kom je dus op een kostenpost aan enkel salaris van 98 miljoen. Daarmee zit je dus nog ruim onder de daadwerkelijke kosten:

- Er is geen rekening gehouden met buitenlandse chauffeurs die vracht in Nederland komen brengen
- Grenscontrole van een uur is vrij vlot, alleen de wachttijd is vaak al langer
- Dit is enkel het salaris, er is nog geen rekening gehouden met andere kosten
- Er is geen rekening gehouden met de kosten voor extra douaniers

Daarnaast, zoals ik al zei:

Exitium schreef:
Wat betreft je laatste opmerking, open of gesloten grenzen staat natuurlijk compleet los van de sleepwet. Het wil niet zeggen dat als je tegen gesloten grenzen bent, je voor de sleepwet bent.

aikon schreef:
Electra als politie en veiligheidsdiensten de meldingen van bezorgde buurtbewoners/familie van die geradicaliseerde mensen eens beter zouden bekijken/verwerken zou er al veel ellende op voorhand voorkomen kunnen worden. Heeft niks met wel of geen open grenzen te maken, maar met niet goed werken van deze diensten. Voor 1995 kwam er aanzienlijk minder ellende binnen dan nu. Als vluchtelingen uit Syrië mensen aanwijzen met mededeling dat het moordenaars/verkrachters extremisten hoe dan ook levensgevaarlijk zijn en deze mensen hier nog steeds vrolijk vrij rond lopen. En hier gewoon hun gang kunnen gaan, waar zijn we dan mee bezig? Kijk naar aanslagen in Frankrijk en België. Geen een van alle geboren en getogen in een van die landen. Allemaal "vluchtelingen".

Dat laatste is onzin. Verdachten van de aanslagen in Parijs zijn vrijwel allemaal in België en Frankrijk geboren. Salah Abdeslam in Brussel, zijn broer in Parijs en Abaaoud, de grote man achter de aanslagen, ook in Brussel. De daders van de aanslag op Zaventem komen ook grotendeels uit België.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 18:10

Inderdaad en hun familie/buurtbewoners/omgeving hielden ze allemaal de hand boven het hoofd. Niemand maakte een melding, terwijl bijna iedereen het wist. En ze waren bijna allemaal bekend bij de politie en/of werden in de gaten gehouden.
Kortom, onzin die Sleepwet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:07

1 mei en de wet is gewoon vandaag zonder wijzigingen in gebruik genomen. -O- de wijzigingen zouden later komen. Wie gelooft dat nog?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:00

karuna schreef:
1 mei en de wet is gewoon vandaag zonder wijzigingen in gebruik genomen. -O- de wijzigingen zouden later komen. Wie gelooft dat nog?

Nou ja, er zal vast op enig moment een 'evaluatie' komen. Wat die gaat voorstellen en wat de insteek wordt kan ik niet inschatten zonder mijn kristallen bol....maar ik verwacht er niet veel van.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:43

Toch gewoon doorgedouwd. Zijn we wel gewend met de regering

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:50

karuna schreef:

Tijdrekken noemen ze dat

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:51

Onbetrouwbare dictatuur noemen ze dat ook wel :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:54

karuna schreef:
Onbetrouwbare dictatuur noemen ze dat ook wel :+

Dat ook ja, helaas gaat het die kant wel op

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:58

Vraag me af of er nu nog iemand is die deze overheid gelooft of vertrouwd. Het s dat een krant er een item afemaakt heeft anders was het me ook ontgaan. Er voltt mogelijk wel een kort geding. Er is een organisatie witheet dat het gewoon doorgaat ongewijzigd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:14

karuna schreef:
Vraag me af of er nu nog iemand is die deze overheid gelooft of vertrouwd. Het s dat een krant er een item afemaakt heeft anders was het me ook ontgaan. Er voltt mogelijk wel een kort geding. Er is een organisatie witheet dat het gewoon doorgaat ongewijzigd.

Het zijn meerdere organisaties die ook al aangegeven hebben om door te gaan tot aan het Europese hof voor de rechten van de mens.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:58

Onbetrouwbaar - ja, dictatuur -nee. Overdrijven is ook een kunst. Ik vind het ook fout dat die wet er ondanks de uitslag van het referendum ongewijzigd doorgeduwd wordt, maar zoals Loretta hierboven aangeeft zijn er nog wel wegen te bewandelen om hier iets aan te doen.