Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:10

Bezwaar is bij het UWV en niet bij de rechtbank. De rechtbank is in de regel de vervolgstap.

En idd ME of fybromyalgie wordt in Nederland niet / moeilijk erkend als ziekte, waardoor deze ziekte niet aan de regels voor een uitkering voldoet.

Het gaat over regels en niet over mensen. Hoe triest dat in sommige gevallen ook is!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:14

Terwijl het bij sommige wel aan de regels voldoet en direct er op afgekeurd worden. Daarom schrijf ik het is maar net of de arts het je gunt.
Daarnaast ook nog andere klachten, maar ik had daarvoor ook jaren gewerkt, hoe maakt ze geen zak uit, dus dan kun je het daarna ook wel.
En dat klopt, dat kan ook. Maar dat er na werk dan geen leven meer is nemen ze blijkbaar niet mee in de beoordeling.

Dan is bezwaar inzetten veranderd, ik heb dat ooit gedaan en stond meteen bij de rechtbank.
In die tijd had ik nog geen rechtsbijstand dus je hebt het nakijken. Het was ook duidelijk dat de rechter het UWV kende want die stonden later nog gezellig te kletsen. Toen wist ik de uitslag al.

Vast niet volgens de regels, maar zo ging het wel.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:15

bruintje123 schreef:
Dat bezwaar is zover ik weet direct al de rechtbank. Of dat moet veranderd zijn.
En heb je ziektes als ME of fybromyalgie of noem maar op doet de rechtbank ook niets.
Je hebt dan immers niks in Nederland.
Terwijl er keuringsartsen zijn die wel vinden dat iemand dan wel wat heeft en iemand afkeuren.
Dus je moet maar net de goede treffen.

Bezwaar en rechtbank zijn niet hetzelfde. En officieel (volgens de regels) kijken ze niet naar de ziektenaam (!) maar naar je klachten. Mocht je geen bezwaar aangetekend hebben zou ik dat zeker doen. Je bent nu je werkt alleen zeer in het nadeel ivm de insteek: "je werkt nu toch ipv dat je al een jaar thuis zit met allerlei inspanning om te verbeteren zonder succes".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:19

Petpa schreef:
Bezwaar is bij het UWV en niet bij de rechtbank. De rechtbank is in de regel de vervolgstap.

En idd ME of fybromyalgie wordt in Nederland niet / moeilijk erkend als ziekte, waardoor deze ziekte niet aan de regels voor een uitkering voldoet.

Het gaat over regels en niet over mensen. Hoe triest dat in sommige gevallen ook is!

Ik ben op dit moment bezig met een klacht tegen het uwv ivm een 'arts' daar en ze doen er álles aan om er maar voor te zorgen dat je niet naar de rechtbank stapt, maar het geschil oplossen doen ze ook niet. Als je je recht (gelijk) wil krijgen moet je dus uiteindelijk wél naar de rechtbank en het zelfs tot een hoger beroep laten komen. Het UWV en zijn artsen maken echt hele grove fouten in hun 'beoordeling' en vaak gaat de 'second opinion arts' gewoon af op de beoordeling van de eerste arts, scheelt immers weer werk. Ik kan wel een boekje open doen over hoe het UWV te werk gaat.

En ik vang geen wajong overigens, ik kom überhaupt nergens voor in aanmerking blijkbaar omdat ik zelf zo stom ben geweest om minder uren te gaan werken ivm ziekte. Ik snap best dat ze regels en protocollen hebben maar ze zouden écht naar het hele plaatje moeten kijken in plaats van naar alleen de laatste 3 maanden (bij wijze van spreken).

Van 30 uur per week naar max 15 uur per week gegaan, dit lukt op het moment ook niet, maar ondersteunen in het reïntegreren hebben ze ook geen zin in / doen ze niet. Dat moet ik zelf maar uitzoeken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-02-18 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:19

Hannanas schreef:
bruintje123 schreef:
Dat bezwaar is zover ik weet direct al de rechtbank. Of dat moet veranderd zijn.
En heb je ziektes als ME of fybromyalgie of noem maar op doet de rechtbank ook niets.
Je hebt dan immers niks in Nederland.
Terwijl er keuringsartsen zijn die wel vinden dat iemand dan wel wat heeft en iemand afkeuren.
Dus je moet maar net de goede treffen.

Bezwaar en rechtbank zijn niet hetzelfde. En officieel (volgens de regels) kijken ze niet naar de ziektenaam (!) maar naar je klachten. Mocht je geen bezwaar aangetekend hebben zou ik dat zeker doen. Je bent nu je werkt alleen zeer in het nadeel ivm de insteek: "je werkt nu toch ipv dat je al een jaar thuis zit met allerlei inspanning om te verbeteren zonder succes".

Dit speelde heel wat jaren terug. Dus nu bezwaar gaat niet meer werken :)
En dat heb ik toen zeker aangetekend, maar in die tijd was er geen bezwaar mogelijk alleen rechtbank.

Ja in het nadeel dat ik een doorzetter ben en met pijnstillers ga werken. Van vroeger meer dan 40 uur naar nu 16. En ook dat is eigenlijk niet meer te doen. Rij vaak huilend naar het werk, zet daar een masker op en rij doodmoe huilend terug om thuis de komende 3 dagen uitgeput zijn, geen sociale activiteiten te hebben om dan weer te gaan werken.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:21

Balou_k schreef:
mvdende schreef:
Ik heb een vrij dikke huid, dus durf wel wat gegevens te geven.

Wajong voor december 2017: 995 netto
Wajong na januari 2018: 945 netto

Dit is de wajong voor mensen met vermogen om te werken met een leeftijd van 23 of ouder.

Toeslag bestaans minima: voor alleenstaande wajongers met werkvermogen maar zonder werk. Ik krijg €42 per maand zodat de totale uitkering uit komt op €993 per maand.

Rede wajong: autisme spectrum stoornis. Met de huidige regels zou ik in de bijstand vallen, heb namelijk geen lichamelijke beperkingen en ben niet zeer zwaar geestelijk gehandicapt.

De eerste €300 per maand die met werken wordt verdiend, moet gelijk ingeleverd worden aan het UWV. Een krantenwijk of partime baan met weinig uren, levert geen extra inkomsten op.

(Ongeveer) Van de inkomsten boven de €300 per maand, mag je 50% houden, totaan het minimumloon.

Rekensom:

Ik verdien €250
Wajong:993
Totaal wat ik die maand krijg:993

Ik verdien 450
Wajong:693 (er gaat immers direct €300 van je uitkering af)
Totaal: €450+693=€1143 -50% van €150=€75 (€450-€300=€150)

Dus €1143-€75= €1068

Ik krijg deze maand dus €1068. Met alleen wajong krijg ik €993. Ik verdien dus €75.

Afhankelijk van wat voor werk,ligt het eraan hoeveel uur je gewerkt hebt om die €450 te verdienen.

In mijn persoonlijke geval, werkte ik 32 uur per week, en kreeg iets van €110 per maand meer dan waneer ik niet zou werken.

Werken loont, maar het blijft geen vetpot!

Het is nooit een vetpot.. Ook voor de gewone werkende mens niet..

Ik vind het chapeau dat je werkt, ondanks dat het je niet bijzonder veel meer oplevert. :j

Een voorbeeld. ik ben van 32 naar 36 uur gegaan, Ik ga er bruto 300 euro op vooruit. Netto 100,00

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:24

Balou_k schreef:
Janneke, hier in de (kleine)steden bestaan er bewaakte fietsen en auto stallingen waar dus mensen via de Wajong, WIA of sociale werkvoorziening geplaatst worden.
Dus daar wordt wel degelijk voor betaald.

Ik pleit voor meer van dergelijke werkplaatsen!

En die zijn er sinds de invoering van de Participatiewet alleen maar weggesaneerd.
Deze mensen moeten "gewoon" werk gaan doen bij een reguliere werkgever.
Daarnaast worden de mensen die Bijstand ontvangen gedwongen het werk(onbetaald) te gaan doen wat door de Participatiewet is weggesaneerd bij de Sociale werkplaatsen/werkvoorziening.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 12:00

Citaat:
De verscheidenheid maakt het gewoon lastig. Ik ken iemand zonder armen en benen (!) en die werkt gewoon. Tja.. dan is het moeilijk te begrijpen dat iemand met een psychische afwijking niet werkt omdat diegene zich minder weerbaar voelt.

...ik herhaal mijn pleidooi voor helder taalgebruik.
"Gewoon" werken zonder handen en voeten - tja: in een kletsberoep kan dit.
Al dan niet met wat aanpassingen.
Zo ken ik een bijna blinde psychotherapeute in een rolstoel & met hulphond.
...van mij mag iedereen dit gewoon noemen, maar de hoeveelheid maatregelen die nodig waren om haar aan haar baan te helpen - oej...
(Juf Ank:"Dit vinden wij niet raar, dit vinden wij heel bijzonder." ;) )

En prijs je gelukkig als je je niet kunt voorstellen dat iemand niet werkt vanwege te weinig weerbaarheid.
Ik ben die mevrouw nog niet vergeten die WSW had (oma vertelt) en op de toen nog bestaande sociale werkvoorziening werkte - en op haar werk verkracht werd. En hoeveel voeten het in de aarde had, toen ze ("hoe is het mogelijk") weigerde om op dezelfde afdeling als haar verkrachter te gaan werken toen ze terugkwam van haar ziekteverlof. (De dader heeft een half jaar in de cel gezeten, zij was plm een jaar uit de running.)

Mogelijk zijn gewone bedrijven sociaal veiliger dan sociale werkplaatsen (gehandicapten zijn niet per definitie heiligen en engelen) - en sexisme is overal...
Wat is wijsheid...?

Hannanas

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 12:06

Ik probeer mee te lezen maar jullie gaan veel te hard in dit topic. Ik heb lang moeten broeden op deze reactie {:} :

Het is wel jammer dat TS en anderen sommige reacties erg hard en negatief vinden. Ik denk dat de bokkers van deze reacties daar zeker bij zichzelf mogen nagaan of dat wel oke is. Zou je zo zelf benaderd willen worden? Waarom keer op keer situaties noemen van handjes ophoudende, riant vakantie houdende met paard hebbende, zwart bijwerkende wajongers. Iedereen wilt dat de sociale vangnetten in Nederland niet misbruikt worden. Maar daar gaat het in dit topic niet over en ik vind het naar de ts toe onrespectvol om dat toch in dit topic meerdere keren naar boven te brengen.

Mocht er een wél geïnteresseerde open diagloog zijn (daar zijn er ook zeker reacties van) dan zou dit een nuttig topic kunnen zijn voor iedereen. Verdiep en verplaats je dan in de ander en vraag jezelf af op welke manier bijv TS het jammer vindt dat ze de ervaringen die ze heeft (en hoort/leest van anderen) niet eerlijk vindt en hoe het beter zou kunnen.

En dat is lastig. Gelijke monniken gelijke kappen lees ik ergens. Enerzijds zeker waar. Waarom zou de bijstand lager of hoger moeten zijn dan de Wajong. Bijstanders kunnen hoge zorgkosten hebben, wajongers kunnen dat ook. Bijstanders kunnen profiteren, wajongers ook. Wajongers kunnen het water van ellende iedere dag aan hun lippen hebben staan: bijstanders en werkenden ook.

Niemand hier, zeker de ts niet, stelt aan de twijfel dat werkenden zonder al die toeslagen het niet net zo lastig kunnen hebben. Maar over het algemeen zitten er ook een hoop mensen in de wia en Wajong uit dikke ellende. Mensen die geen mogelijkheid hebben tot (gezellige sociale) dagbesteding maar al moeten kiezen tussen afwassen of douchen, tussen ff bokken of een gesprek voeren. Die alleen kunnen dromen van 4 uur kunnen werken per week voor het gevoel van meedraaien in de maatschappij, nuttig zijn en sociale contacten hebben. Maar toch komen er gelijk reacties van hoe zwaar anderen het wel niet hebben terwijl zij wel "gewoon doorzetten". Daarmee ontstaat er weer een welles/nietes en ontstaat er weer een beter/slechter spelletje.

Laat dat uithalen en de wrok vanuit de eigen situatie naar iedereen toch eens achterwege en laten we bij de TS blijven.

Hopelijk werken we met z'n allen (de overheid is immers ook gekozen, en een betere samenleving begint bij jezelf) naar een betere samenleving. Waarbij het leed of de situatie van een ander onvoorwaardelijk aandacht mag krijgen.

TS, om terug te komen bij jou. Wat vindt jij van wat er in je topic gebeurd, grotendeels weet je nu wat een groter percentage bokkers in je topic er van vinden: die korting van ongv 80€ per maand is dik terecht. Heb je het idee dat deze bokkers begrijpen wat je aan de kaak probeert te stellen?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 12:45

Amen hannanas! +:)+

Een belangrijke vraag blijft dan ook naar mijn mening; waarom zou een wajonger (of het nou gaat om de oude of nieuwe regeling) 5% meer moeten krijgen dan iemand in de bijstand waarin dezelfde problematiek kan spelen? Want laten we eerlijk zijn, daar zit een enorme groep die ook buiten de boot is gevallen en dan heb ik het niet alleen over de mensen (Met soortgelijke aandoeningen!) die na 2015 vanwege de participatie wet ook onder de bijstand vallen.

Even een vraag als advocaat van de duivel zeg maar: moet het bijstand bedrag dan maar omhoog? Persoonlijk denk ik dat de verzorgings staat dan niet meer op te brengen is... En hoewel er absoluut iets te zeggen is voor een basis inkomen; als je alleen daar financieel van afhankelijk zou moeten zijn is er nog steeds geen sprake van een vetpot.

Ik vind wel dat werken altijd moet lonen zoals het model van de wia en ww.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 12:49

Rytir schreef:

Een belangrijke vraag blijft dan ook naar mijn mening; waarom zou een wajonger (of het nou gaat om de oude of nieuwe regeling) 5% meer moeten krijgen dan iemand in de bijstand waarin dezelfde problematiek kan spelen? Want laten we eerlijk zijn, daar zit een enorme groep die ook buiten de boot is gevallen en dan heb ik het niet alleen over de mensen (Met soortgelijke aandoeningen!) die na 2015 vanwege de participatie wet ook onder de bijstand vallen.

Even een vraag als advocaat van de duivel zeg maar: moet het bijstand bedrag dan maar omhoog? Persoonlijk denk ik dat de verzorgings staat dan niet meer op te brengen is... En hoewel er absoluut iets te zeggen is voor een basis inkomen; als je alleen daar financieel van afhankelijk zou moeten zijn is er nog steeds geen sprake van een vetpot.

Het voordeel is dan wel dat "men" makkelijker kan proberen bij te verdienen (officieel, niet in het zwart.)
Ik weet niet hoe het in Nederland zit maar als je dat in België doet met een invaliditeits-uitkering dan is me dat een gevecht van hier tot in timboektoe om zover te komen, en als het dan mislukt/toch te zwaar blijkt, dan kan je weer helemaal opnieuw beginnen om je rechten terug te verwerven want "je hebt gewerkt". Dat je daardoor volledig terug viel/in het ziekenhuis terecht kwam vergeten ze dan voor het gemak. Je hebt gewerkt. Punt. :-)
Dat houdt hier heel veel invaliden tegen (en zorgt er ook voor dat als er twijfel is of je het weer kan, dat dokters je simpelweg geen toestemming geven om zelfs maar te proberen.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 12:55

Rytir: ik weet niet of dat de vraag is - die vraag had wellicht wel gesteld kunnen worden bij het vaststellen van de hoogte van de wajong. Maar het verlagen van een uitkering is veel heftiger dan het niet hebben. En verder is het steeds opschuiven van de grenzen heel geniepig: eerst sluit je mensen uit van de wajong, vervolgens wordt die uitsluiting gebruikt om de positie van de wajongers aan te tasten. Naar politiek spelletje is dat. (Ik verwijt het jou niet, maar wel de politiek, die dat heel bewust zo speelt en ook heel gericht dat soort negatieve beeldvorming heeft gecreeerd.)

Overigens: ja, ik zou zeggen dat de bijstand wel wat omhoog mag, en dat dat echt prima is op te brengen door enerzijds een heleboel van de werkverschaffende bureaucratische onzin af te schaffen, en anderzijds ietsjes meer belasting te heffen op echte rijkdom (en nee, dat gaat niet over iedereen met een bovenmodaal salaris en een leuk huis), en op winst die nu wordt weggesluisd (denk aan de 4,2 miljard die Nederland gewoon weggeeft aan multinationals, zonder duidelijke reden.)
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 10-02-18 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 12:58

Prachtig verwoord Hannanas!

Verder vind ik het wel logischer dat wajongers 5% meer zouden krijgen dan mensen in de bijstand. Een grote groep wajongers zal nooit hoe graag ze ook willen, vanwege een chronische of progressieve ziekte kans hebben op serieus betaald werk. Zo kunnen ze ook nooit later wel meer gaan verdienen of bv aan pensioenopbouw doen, een vooruitzicht wat anders ligt dan mensen in de bijstand.
Verder vind ik het verschil tussen de topinkomens en de lagere inkomens veel te groot. Toch schandalig door bv Wassenaar of Bloemendaal te rijden en te zien wat een prachtige villa's met vette auto's er staan, deze mensen gaan er ook nog steeds op vooruit. Kijk eens op de snelweg wat een hoeveelheid dure auto's er alleen al rondrijden. Schandalig dat er dan ook nog voedselbanken moeten zijn in zo een rijk land en lage inkomens nauwelijks hun kinderen goed gezond voedsel kunnen geven.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 10-02-18 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:02

Dat is nou juist het 'mooie' van de WIA wetgeving. Inkomsten worden verekend. Als iemand echter langer dan een jaar, dus redelijk structureel kan volhouden, wordt gekeken of iemand met die inkomsten uit de uitkering kan. Als je dat inkomen dan binnen 5 jaar toch niet meer kan waarmaken kun je een herbeoordeling aanvragen en wordt er opnieuw gekeken naar de situatie.

Addertje is wel dat er vanuit de overheid weinig geld beschikbaar is voor die herbeoordeling waardoor er weinig prioriteit op zit. Simpel vertaald; voor die beoordeling plaats kan vinden gaat er een langere tijd overheen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:05

Shadow, over dat verloren geld ben ik het helemaal eens! Met name de bureaucratische rompslomp met alle toeslagen. Daar gaat zoveel geld in verloren! Vandaar dat ik ook wel voordelen zie van een basis inkomen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:08

Rytir schreef:

Een bijkomende vraag kan zijn wat er dan op touw gezet moet worden om wajongers met arbeidsvermogen die ook in te laten zetten op de arbeidsmarkt zonder dat dat direct dubbele kosten oplevert? Er moet een prikkel zijn om de uitkering in te wisselen voor zelf verdiend geld en zo een eigen persoonlijk draagvlak op te bouwen.
Eens met de overweging dat een verhoging van de bijstand te duur wordt in de breedte en ik denk in het verlengde dat een lastenverzwaring het gevolg zou kunnen zijn.

Sabri, je kan een eeuwigheid discussieren over het verschil tussen rijk en arm en waarom voedselbanken nodig zijn. Maar je kan je ook afvragen of je werkelijk wilt dat er geen dure auto's meer zijn en iedereen uiteindelijk in een doorsnee huisje komt te wonen. De utopie van gelijkheid brengt rijkdom niet op een hoger niveau dan ergens ruim onder het gemiddelde.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:12

Citaat:
Een bijkomende vraag kan zijn wat er dan op touw gezet moet worden om wajongers met arbeidsvermogen die ook in te laten zetten op de arbeidsmarkt zonder dat dat direct dubbele kosten oplevert?

Begin eerst maar eens met werkgevers die "een halve" willen.
Ze liggen niet voor het oprapen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:23

bruintje123 schreef:
Citaat:
Een bijkomende vraag kan zijn wat er dan op touw gezet moet worden om wajongers met arbeidsvermogen die ook in te laten zetten op de arbeidsmarkt zonder dat dat direct dubbele kosten oplevert?

Begin eerst maar eens met werkgevers die "een halve" willen.
Ze liggen niet voor het oprapen.

Ja maar zo kan je alles wel met een dooddoener afserveren. Elk bedrijf hoort medewerker in huis te hebben die iets heeft van een arbeidshandicap, daar kan best wat beter op gelet worden door de overheid.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:25

bruintje123 schreef:
Dan is bezwaar inzetten veranderd, ik heb dat ooit gedaan en stond meteen bij de rechtbank.
In die tijd had ik nog geen rechtsbijstand dus je hebt het nakijken. Het was ook duidelijk dat de rechter het UWV kende want die stonden later nog gezellig te kletsen. Toen wist ik de uitslag al.

Vast niet volgens de regels, maar zo ging het wel.

Op de rechtbank komen vaak dezelfde procesvertegenwoordigers van instanties zoals het UWV. Net zoals er vaak dezelfde advocaten komen. Dus in die zin kent men elkaar inderdaad. Dit is echter geen reden om de instantie gelijk te geven. De beoordeling geschiedt op basis van het dossier en niet omdat de procesvertegenwoordiger van het UWV aardig zou zijn. In die redenering zouden de onaardige procesvertegenwoordigers (die zijn er ook) altijd ongelijk krijgen. En dat is ook niet het geval.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:26

Pipodipo ik denk dat werken lonend maken al erg zal helpen. Maar ben het ook eens dat er in de huidige situatie veel dubbele kosten zijn. Re integratie bureaus verdienen riant aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Jobcoaches, trajecten zijn vaak duurder dan de daadwerkelijke loonwaarde. Ook omdat er vaak sprake is van loonkosten subsidie. Slechte ontwikkeling daarbij is dat gemeenten zelf loonwaarde bepalingen mogen doen voor mensen uit het doelgroepen register. Hier wordt dat niet of nauwelijks gedaan door arbeidsdeskundigen en in de praktijk zorgt die methode altijd voor 50% verminderd vermogen... Schandalig wat mij betreft en daarmee worden wajongeren echt tekort gedaan! Maar sorry, ga nu misschien iets te topic. Iets met beroepsdeformatie :D

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:30

Rytir schreef:
Pipodipo ik denk dat werken lonend maken al erg zal helpen. Maar ben het ook eens dat er in de huidige situatie veel dubbele kosten zijn. Re integratie bureaus verdienen riant aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Jobcoaches, trajecten zijn vaak duurder dan de daadwerkelijke loonwaarde. Ook omdat er vaak sprake is van loonkosten subsidie. Slechte ontwikkeling daarbij is dat gemeenten zelf loonwaarde bepalingen mogen doen voor mensen uit het doelgroepen register. Hier wordt dat niet of nauwelijks gedaan door arbeidsdeskundigen en in de praktijk zorgt die methode altijd voor 50% verminderd vermogen... Schandalig wat mij betreft en daarmee worden wajongeren echt tekort gedaan! Maar sorry, ga nu misschien iets te topic. Iets met beroepsdeformatie :D

Haha, geeft toch niks, je weet er duidelijk meer van. Het zal zeker helpen als werk lonend wordt gemaakt en in principe is elke betaalde baan dat ook. De meest voor de hand liggende manier om het idee dat uitkeringen en loon te dicht bij elkaar liggen is om de uitkeringen te verlagen. Ergens moet een verschil gecreeerd worden en ik denk dat die 5% daar ook mede om bedoeld was.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 13:49

Hannanas schreef:
Ik probeer mee te lezen maar jullie gaan veel te hard in dit topic. Ik heb lang moeten broeden op deze reactie {:} :

Het is wel jammer dat TS en anderen sommige reacties erg hard en negatief vinden. Ik denk dat de bokkers van deze reacties daar zeker bij zichzelf mogen nagaan of dat wel oke is. Zou je zo zelf benaderd willen worden? Waarom keer op keer situaties noemen van handjes ophoudende, riant vakantie houdende met paard hebbende, zwart bijwerkende wajongers. Iedereen wilt dat de sociale vangnetten in Nederland niet misbruikt worden. Maar daar gaat het in dit topic niet over en ik vind het naar de ts toe onrespectvol om dat toch in dit topic meerdere keren naar boven te brengen.

Mocht er een wél geïnteresseerde open diagloog zijn (daar zijn er ook zeker reacties van) dan zou dit een nuttig topic kunnen zijn voor iedereen. Verdiep en verplaats je dan in de ander en vraag jezelf af op welke manier bijv TS het jammer vindt dat ze de ervaringen die ze heeft (en hoort/leest van anderen) niet eerlijk vindt en hoe het beter zou kunnen.

En dat is lastig. Gelijke monniken gelijke kappen lees ik ergens. Enerzijds zeker waar. Waarom zou de bijstand lager of hoger moeten zijn dan de Wajong. Bijstanders kunnen hoge zorgkosten hebben, wajongers kunnen dat ook. Bijstanders kunnen profiteren, wajongers ook. Wajongers kunnen het water van ellende iedere dag aan hun lippen hebben staan: bijstanders en werkenden ook.

Niemand hier, zeker de ts niet, stelt aan de twijfel dat werkenden zonder al die toeslagen het niet net zo lastig kunnen hebben. Maar over het algemeen zitten er ook een hoop mensen in de wia en Wajong uit dikke ellende. Mensen die geen mogelijkheid hebben tot (gezellige sociale) dagbesteding maar al moeten kiezen tussen afwassen of douchen, tussen ff bokken of een gesprek voeren. Die alleen kunnen dromen van 4 uur kunnen werken per week voor het gevoel van meedraaien in de maatschappij, nuttig zijn en sociale contacten hebben. Maar toch komen er gelijk reacties van hoe zwaar anderen het wel niet hebben terwijl zij wel "gewoon doorzetten". Daarmee ontstaat er weer een welles/nietes en ontstaat er weer een beter/slechter spelletje.

Laat dat uithalen en de wrok vanuit de eigen situatie naar iedereen toch eens achterwege en laten we bij de TS blijven.

Hopelijk werken we met z'n allen (de overheid is immers ook gekozen, en een betere samenleving begint bij jezelf) naar een betere samenleving. Waarbij het leed of de situatie van een ander onvoorwaardelijk aandacht mag krijgen.

TS, om terug te komen bij jou. Wat vindt jij van wat er in je topic gebeurd, grotendeels weet je nu wat een groter percentage bokkers in je topic er van vinden: die korting van ongv 80€ per maand is dik terecht. Heb je het idee dat deze bokkers begrijpen wat je aan de kaak probeert te stellen?

Wat ik van dit topic vind is dat er gewoon hele kromme reacties zijn. En dat maakt me eerlijk gezegd gewoon verdrietig.
Het gaat erom dat ik en vele andere bokkers met een wajong werken en onze steen bijdragen. Maar omdat wij dus 5% gekort worden(en in mijn geval ben ik 9% gekort) en degene die niet werken maar wel kunnen werken gewoon thuis zitten. Ik blijf erbij dat de 75% terug moet komen bij degene die een baan hebben. Het gaat immers goed met de economie toch? Waarom zouden wij er niet iets van mee mogen krijgen.
Ik ben van de 744 naar de 677 gegaan, dit is in mijn ogen geen 5% maar gewoon 9%.
Iedereen ging erop vooruit zei Rutte, wij zijn dus niet iedereen en zeker geen normale mens volgens deze man.
Alles is omhoog gegaan. De BTW, vaste lasten en wij worden gekort.
Ik heb er bijna spijt van dat ik dit topic heb geopend, aangezien alle reacties.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:08

Precies Purny :j
Jammer dat er een groot aantal zijn die denken dat wajongers niet gehandicapt zijn als ze maar hun best doen en maar willen. Was dat maar waar en zo makkelijk. Het is uiterst triest eigenlijk.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 14:08

Geen spijt hebben Purny! De enige manier om iets onder de aandacht te krijgen is door het open te gooien. Alleen zullen er altijd andere zijn die er anders naar kijken.
En in principe mag dat, alleen het constante vergelijken en over een kam trekken is pijnlijk.

Je hebt een heel goed punt. Ik weet dat ik ooit weer zal gaan werken maar ik heb het allang uit mijn hoofd gehaald dat me dat qua financiën iets op gaat leveren. Ik zal nooit meer binnen krijgen dan dat ik nu heb. Ik ga werken omdat ik wil werken. En die wil, ondanks dat het soms enorm lastig is zou niet 'gestraft' moeten worden.
Kom potjandorie maar eens aan een baan en een werkgever die op je zit te wachten.
Als ik zoek op Wajong functies word ik moedeloos, want het is nou niet echt werk wat ik zie zitten. Maar een reguliere werkgever vinden is bijna onmogelijk.
Gelukkig bestaan er trajecten maar met de coaches moet je het ook maar treffen.

De post van Hananas _/-\o_ mooi!!
Waarom slecht, slechter, slechts? Waarom oordelen en veroordelen.
Lieve mensen, ik zou niets liever willen dan normaal functioneren en werken. Weten dat dit mijn toekomst is maakt intens triest soms.
Maar dan raap je jezelf weer bij elkaar een gaat ervoor!

Laten we toch eens wat liever zijn voor elkaar...?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 14:12

Dank jullie wel, doet me echt goed