Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bruintje123 schreef:Dat bezwaar is zover ik weet direct al de rechtbank. Of dat moet veranderd zijn.
En heb je ziektes als ME of fybromyalgie of noem maar op doet de rechtbank ook niets.
Je hebt dan immers niks in Nederland.
Terwijl er keuringsartsen zijn die wel vinden dat iemand dan wel wat heeft en iemand afkeuren.
Dus je moet maar net de goede treffen.
Petpa schreef:Bezwaar is bij het UWV en niet bij de rechtbank. De rechtbank is in de regel de vervolgstap.
En idd ME of fybromyalgie wordt in Nederland niet / moeilijk erkend als ziekte, waardoor deze ziekte niet aan de regels voor een uitkering voldoet.
Het gaat over regels en niet over mensen. Hoe triest dat in sommige gevallen ook is!
Hannanas schreef:bruintje123 schreef:Dat bezwaar is zover ik weet direct al de rechtbank. Of dat moet veranderd zijn.
En heb je ziektes als ME of fybromyalgie of noem maar op doet de rechtbank ook niets.
Je hebt dan immers niks in Nederland.
Terwijl er keuringsartsen zijn die wel vinden dat iemand dan wel wat heeft en iemand afkeuren.
Dus je moet maar net de goede treffen.
Bezwaar en rechtbank zijn niet hetzelfde. En officieel (volgens de regels) kijken ze niet naar de ziektenaam (!) maar naar je klachten. Mocht je geen bezwaar aangetekend hebben zou ik dat zeker doen. Je bent nu je werkt alleen zeer in het nadeel ivm de insteek: "je werkt nu toch ipv dat je al een jaar thuis zit met allerlei inspanning om te verbeteren zonder succes".
Balou_k schreef:mvdende schreef:Ik heb een vrij dikke huid, dus durf wel wat gegevens te geven.
Wajong voor december 2017: 995 netto
Wajong na januari 2018: 945 netto
Dit is de wajong voor mensen met vermogen om te werken met een leeftijd van 23 of ouder.
Toeslag bestaans minima: voor alleenstaande wajongers met werkvermogen maar zonder werk. Ik krijg €42 per maand zodat de totale uitkering uit komt op €993 per maand.
Rede wajong: autisme spectrum stoornis. Met de huidige regels zou ik in de bijstand vallen, heb namelijk geen lichamelijke beperkingen en ben niet zeer zwaar geestelijk gehandicapt.
De eerste €300 per maand die met werken wordt verdiend, moet gelijk ingeleverd worden aan het UWV. Een krantenwijk of partime baan met weinig uren, levert geen extra inkomsten op.
(Ongeveer) Van de inkomsten boven de €300 per maand, mag je 50% houden, totaan het minimumloon.
Rekensom:
Ik verdien €250
Wajong:993
Totaal wat ik die maand krijg:993
Ik verdien 450
Wajong:693 (er gaat immers direct €300 van je uitkering af)
Totaal: €450+693=€1143 -50% van €150=€75 (€450-€300=€150)
Dus €1143-€75= €1068
Ik krijg deze maand dus €1068. Met alleen wajong krijg ik €993. Ik verdien dus €75.
Afhankelijk van wat voor werk,ligt het eraan hoeveel uur je gewerkt hebt om die €450 te verdienen.
In mijn persoonlijke geval, werkte ik 32 uur per week, en kreeg iets van €110 per maand meer dan waneer ik niet zou werken.
Werken loont, maar het blijft geen vetpot!
Het is nooit een vetpot.. Ook voor de gewone werkende mens niet..
Ik vind het chapeau dat je werkt, ondanks dat het je niet bijzonder veel meer oplevert.
Balou_k schreef:Janneke, hier in de (kleine)steden bestaan er bewaakte fietsen en auto stallingen waar dus mensen via de Wajong, WIA of sociale werkvoorziening geplaatst worden.
Dus daar wordt wel degelijk voor betaald.
Ik pleit voor meer van dergelijke werkplaatsen!
Citaat:De verscheidenheid maakt het gewoon lastig. Ik ken iemand zonder armen en benen (!) en die werkt gewoon. Tja.. dan is het moeilijk te begrijpen dat iemand met een psychische afwijking niet werkt omdat diegene zich minder weerbaar voelt.
Rytir schreef:Amen hannanas!![]()
Een belangrijke vraag blijft dan ook naar mijn mening; waarom zou een wajonger (of het nou gaat om de oude of nieuwe regeling) 5% meer moeten krijgen dan iemand in de bijstand waarin dezelfde problematiek kan spelen? Want laten we eerlijk zijn, daar zit een enorme groep die ook buiten de boot is gevallen en dan heb ik het niet alleen over de mensen (Met soortgelijke aandoeningen!) die na 2015 vanwege de participatie wet ook onder de bijstand vallen.
Even een vraag als advocaat van de duivel zeg maar: moet het bijstand bedrag dan maar omhoog? Persoonlijk denk ik dat de verzorgings staat dan niet meer op te brengen is... En hoewel er absoluut iets te zeggen is voor een basis inkomen; als je alleen daar financieel van afhankelijk zou moeten zijn is er nog steeds geen sprake van een vetpot.
Ik vind wel dat werken altijd moet lonen zoals het model van de wia en ww.
Rytir schreef:Amen hannanas!![]()
Een belangrijke vraag blijft dan ook naar mijn mening; waarom zou een wajonger (of het nou gaat om de oude of nieuwe regeling) 5% meer moeten krijgen dan iemand in de bijstand waarin dezelfde problematiek kan spelen? Want laten we eerlijk zijn, daar zit een enorme groep die ook buiten de boot is gevallen en dan heb ik het niet alleen over de mensen (Met soortgelijke aandoeningen!) die na 2015 vanwege de participatie wet ook onder de bijstand vallen.
Even een vraag als advocaat van de duivel zeg maar: moet het bijstand bedrag dan maar omhoog? Persoonlijk denk ik dat de verzorgings staat dan niet meer op te brengen is... En hoewel er absoluut iets te zeggen is voor een basis inkomen; als je alleen daar financieel van afhankelijk zou moeten zijn is er nog steeds geen sprake van een vetpot.
Ik vind wel dat werken altijd moet lonen zoals het model van de wia en ww.
bruintje123 schreef:Citaat:Een bijkomende vraag kan zijn wat er dan op touw gezet moet worden om wajongers met arbeidsvermogen die ook in te laten zetten op de arbeidsmarkt zonder dat dat direct dubbele kosten oplevert?
Begin eerst maar eens met werkgevers die "een halve" willen.
Ze liggen niet voor het oprapen.
bruintje123 schreef:Dan is bezwaar inzetten veranderd, ik heb dat ooit gedaan en stond meteen bij de rechtbank.
In die tijd had ik nog geen rechtsbijstand dus je hebt het nakijken. Het was ook duidelijk dat de rechter het UWV kende want die stonden later nog gezellig te kletsen. Toen wist ik de uitslag al.
Vast niet volgens de regels, maar zo ging het wel.
Rytir schreef:Pipodipo ik denk dat werken lonend maken al erg zal helpen. Maar ben het ook eens dat er in de huidige situatie veel dubbele kosten zijn. Re integratie bureaus verdienen riant aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Jobcoaches, trajecten zijn vaak duurder dan de daadwerkelijke loonwaarde. Ook omdat er vaak sprake is van loonkosten subsidie. Slechte ontwikkeling daarbij is dat gemeenten zelf loonwaarde bepalingen mogen doen voor mensen uit het doelgroepen register. Hier wordt dat niet of nauwelijks gedaan door arbeidsdeskundigen en in de praktijk zorgt die methode altijd voor 50% verminderd vermogen... Schandalig wat mij betreft en daarmee worden wajongeren echt tekort gedaan! Maar sorry, ga nu misschien iets te topic. Iets met beroepsdeformatie
Hannanas schreef:Ik probeer mee te lezen maar jullie gaan veel te hard in dit topic. Ik heb lang moeten broeden op deze reactie:
Het is wel jammer dat TS en anderen sommige reacties erg hard en negatief vinden. Ik denk dat de bokkers van deze reacties daar zeker bij zichzelf mogen nagaan of dat wel oke is. Zou je zo zelf benaderd willen worden? Waarom keer op keer situaties noemen van handjes ophoudende, riant vakantie houdende met paard hebbende, zwart bijwerkende wajongers. Iedereen wilt dat de sociale vangnetten in Nederland niet misbruikt worden. Maar daar gaat het in dit topic niet over en ik vind het naar de ts toe onrespectvol om dat toch in dit topic meerdere keren naar boven te brengen.
Mocht er een wél geïnteresseerde open diagloog zijn (daar zijn er ook zeker reacties van) dan zou dit een nuttig topic kunnen zijn voor iedereen. Verdiep en verplaats je dan in de ander en vraag jezelf af op welke manier bijv TS het jammer vindt dat ze de ervaringen die ze heeft (en hoort/leest van anderen) niet eerlijk vindt en hoe het beter zou kunnen.
En dat is lastig. Gelijke monniken gelijke kappen lees ik ergens. Enerzijds zeker waar. Waarom zou de bijstand lager of hoger moeten zijn dan de Wajong. Bijstanders kunnen hoge zorgkosten hebben, wajongers kunnen dat ook. Bijstanders kunnen profiteren, wajongers ook. Wajongers kunnen het water van ellende iedere dag aan hun lippen hebben staan: bijstanders en werkenden ook.
Niemand hier, zeker de ts niet, stelt aan de twijfel dat werkenden zonder al die toeslagen het niet net zo lastig kunnen hebben. Maar over het algemeen zitten er ook een hoop mensen in de wia en Wajong uit dikke ellende. Mensen die geen mogelijkheid hebben tot (gezellige sociale) dagbesteding maar al moeten kiezen tussen afwassen of douchen, tussen ff bokken of een gesprek voeren. Die alleen kunnen dromen van 4 uur kunnen werken per week voor het gevoel van meedraaien in de maatschappij, nuttig zijn en sociale contacten hebben. Maar toch komen er gelijk reacties van hoe zwaar anderen het wel niet hebben terwijl zij wel "gewoon doorzetten". Daarmee ontstaat er weer een welles/nietes en ontstaat er weer een beter/slechter spelletje.
Laat dat uithalen en de wrok vanuit de eigen situatie naar iedereen toch eens achterwege en laten we bij de TS blijven.
Hopelijk werken we met z'n allen (de overheid is immers ook gekozen, en een betere samenleving begint bij jezelf) naar een betere samenleving. Waarbij het leed of de situatie van een ander onvoorwaardelijk aandacht mag krijgen.
TS, om terug te komen bij jou. Wat vindt jij van wat er in je topic gebeurd, grotendeels weet je nu wat een groter percentage bokkers in je topic er van vinden: die korting van ongv 80€ per maand is dik terecht. Heb je het idee dat deze bokkers begrijpen wat je aan de kaak probeert te stellen?