Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 15:44

Nu wil ik ook een bananenboom :wow:

Ik denk dat rijst vooral een vrij hoge temperatuur nodig heeft, maar door te veredelen zou je toch ook rijst moeten kunnen kweken voor ons klimaat inderdaad. Water genoeg iig :D

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:07

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:21

Nikass schreef:
elenaMM77 schreef:
ik ben er niet heel druk mee bezig.
ik heb bewust gekozen om geen kinderen te krijgen.. mijn ecologisch voetafdruk houdt dus letterlijk op bij mijn dood. Ik denk dat veel mensen het aspect nageslacht vergeten in hun ecologische voetafdruk en alleen p.p. op dit moment..

maar als ik de toenemende wereldbevolking zie met iedere persoon zijn eigen afdruk, dan was dat een van mijn zwaar wegende punten om zelf daar geen verdere bijdragen aan te willen leveren.. mijn dna sterft met mij. zodat uit mijn naam geen water meer verbruikt zal worden, geen auto's meer zullen rijden, geen dieren meer zullen sterven.

met deze keuze in het achterhoofd heb ik wel voor mijzelf bepaald dat ik dan niet ook nog eens mij ga haasten onder de douche, of mijzelf voedsel ontzeg dat ik lekker vind.. ik houd er wel degelijk rekening mee in de zin dat ik er geen potje van maak.. maar mijn complete afdruk, is hoe dan ook oneindig veel kleiner dan diegene die over 500 jaar 1000+ nakomelingen hebben.

geen geliefd standpunt onder mensen met kinderen die 'groen' bezig zijn.. dat weet ik. Maar wel voer om over na te denken hoop ik.. zeker als ik soms op facebook mensen zie prediken hoe goed ze wel niet zijn met hun 5 kinderen (in mijn eentje verbruik ik echt wel minder dan iemand met 5 kinderen :P ), dan denk ik maar, ik hoop dat je tot eeuwen na je dood die invloed kunt laten gelden.. want als er ook maar 1 afdwaalt omdat ze in hun jeugd zo aan het groene lijntje moesten lopen, dan zijn dat toch zo'n 1000 man minimaal die over 550 jaar erop los leven.

"Uit jouw naam" wordt ook geen vrede meer gesticht, worden geen scholen meer gebouwd en wordt niet meer liefgehad... Ook geen positieve bijdrage meer aan de wereld dus.

Daarnaast vind ik het een ontzettend slap excuus om vanwege het niet krijgen van kinderen niet zo heel bewust te hoeven leven. Wat is dat voor idee, dat je elkaar niet nodig hebt? Zonder de kinderen (van een ander) kan jij niks als je straks bejaard bent.
Bovendien hoef je niet alles in het leven alleen voor jezelf te doen. Je kunt ook nu bewust leven voor de generatie na jou, ook al lopen daar niet je eigen kinderen tussen.

Ik ben ervan overtuigd dat als we met zijn allen echt milieu-bewust zouden leven, dat de aarde het (huidige) aantal mensen prima aan kan.

inkoppertje..

uit mijn naam worden ook geen oorlogen meer gestart..

jij gaat ervan uit dat ieder kind kleinkind achterkleinkind, achterachterkleinkind dat je nalaat een weldoener zal zijn? sorry, dat is een utopie..

wie weet komt er wel een dictatortje uit voort, of een massamoordenaar, een uitbuiter, een slavenhandelaar, een competitive meat eater.

je kinderen heb je nog in de hand, maar je hebt al niet meer in de hand of ze zich op 20 jarige leeftijd afzetten en volkomen een andere richting kiezen...

dat ik de kans op weldoeners in mijn nageslacht wegwerp is natuurlijk een non argument..
ik streep ook alle kans op milieuvervuiling met mijn dna weg.. en uit mij zal niet een fout persoon afstammen..

ik zeg 'niet heel bewust he.. niet ik schop tegen alle heilige huisje en verpest t millieu nog even nu t nog kan..

als ik 10 minuten onder de douche sta, terwijl iemand die kiest 4 kinderen op de wereld te zetten kiest om 4 minuten per persoon te douchen.. dan kun je toch niet stellen dat ik het millieu verpest toch ;).. cru gezegd, leeft mijn dna milieuvriendelijker, zelfs nog in tijd van leven.

ik kies ervoor om paard te rijden, wetende dat mijn paard een grotere ecologische footprint heeft dan ik zelf.. maar in welk opzicht maakt mij dat fout? neem aan dat het hier vol zit met ruiters en paardeneigenaren.. maar ik onderken tenminste dat je mij moeilijk eco kunt noemen..

ik ben mij bewust van mijn footprint, maak het niet erger dan het is.. maar ik ga niet op iedere druppel water letten, en enorm groen leven.. dat stukje vrijheid heb ik en vind ik dat ik dat ook mag hebben.. gezien het feit dat de ecoprint van mijn dna, veel minder druk legt op de aarde van diegene die kinderen nalaten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:32

YellowGray schreef:
Maar eerder in dit topic schreef er ook al iemand dat ze relatief veel vlees eten omdat dat goedkoper is. Vlees is helemaal niet goedkoper. Mensen zijn toch wel slecht geïnformeerd in het algemeen, over vegetarisch eten en efficiënt boodschappen doen. Veel mensen denken ook dat je voor vegetarisch eten allerlei exotische ingrediënten of dure vleesvervangers moet kopen, terwijl dat echt niet nodig is. Het vergt alleen iets meer creativiteit en je zult je standaard AVG-recepten en "woensdag gehaktdag"-recepten moeten vervangen door iets anders.

per geleverde kcal is vlees goedkoperdan groente, eiwitten zetten ook meer in de maag dan groenten..
aangezien je lichaam niet werkt op grammen voedsel maar op kcal energie, kun je dus eigenlijk wel stellen dat vlees in feite goedkoper is... is even wat verder gezocht en dat is waarschijnlijk ook niet wat mensen bedoelen als ze zeggen 'vlees is goedkoper' maar stiekem is het wel t geval.

100 gram spek van t varken (goedkoop) bevat 888 kcal, is goedkoper als de 3 kg waspeen die je moet wegknagen om dezelfde hoeveelheid energie te krijgen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:40

Citaat:
ik ben mij bewust van mijn footprint, maak het niet erger dan het is.. maar ik ga niet op iedere druppel water letten, en enorm groen leven.. dat stukje vrijheid heb ik en vind ik dat ik dat ook mag hebben.. gezien het feit dat de ecoprint van mijn dna, veel minder druk legt op de aarde van diegene die kinderen nalaten

...ik heb er geen flauw benul van wat 'de ecoprint van mijn dna' moet betekenen.

"Ik laat geen kinderen na" is duidelijk en 'overbevolking' is een van de vele factoren.

Maar verder?
'Omdat ik geen kinderen nalaat is mijn dna (?) per definitie minder vervuilend?'

Het is zaak dat we NU, binnen tien jaar een duidelijke energietransitie maken en die temperatuurstijging binnen de perken houden.

Wat heeft eventueel nageslacht daar nou exact mee van doen...?
(Je kunt hooguit zeggen 'dat het niet mijn bloedeigen kinderen zijn die vluchtelingenstromen, overstromingen etc gaan meemaken' - wat voegt dat nu precies toe?
Gesyeld dat je de ellende niet wil, zul je actie moeten ondernemen ipv speculeren over de toekomst.)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:47

Dat is toch ook in het nu?
Geen luiers, geen extra voeding, geen extra kleding, geen extra papier voor boeken, geen...alles wat een mens nodig heeft voor al een basis leven van baby tot hij volwassen is en we over later spreken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:51

aikon schreef:
Helaas worden er in winkels alleen maar walnoten en hazelnoten uit canada verkocht.

Italie verbouwd ook rijst ;)

Er zijn winter harden bananenbomen die het hier ook doen :j
https://jungletuin.com/2011/05/de-10-me ... e-bananen/

Hier nog meer winterharde fruitbomen ;) Dadel, amandel, vijg, Siberische kiwi
https://www.palmaverde.nl/nl/eetbare-tu ... -en-fruit/

Walnoten (en ook hazelnoten en kastanjes) kun je nog het beste in het dorp kopen, er zijn zat mensen die een bordje buiten hebben hangen in de herfst :j
Mijn opa had vroeger een gigantische walnotenboom, geweldig!

Ik ben gek op fruit en noten uit eigen tuin, ik hoop dat ik ooit van elke soort een mooie boom of plant heb staan :D

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:19

Janneke2 schreef:
Citaat:

...ik heb er geen flauw benul van wat 'de ecoprint van mijn dna' moet betekenen.

"Ik laat geen kinderen na" is duidelijk en 'overbevolking' is een van de vele factoren.

Maar verder?
'Omdat ik geen kinderen nalaat is mijn dna (?) per definitie minder vervuilend?'

Het is zaak dat we NU, binnen tien jaar een duidelijke energietransitie maken en die temperatuurstijging binnen de perken houden.

Wat heeft eventueel nageslacht daar nou exact mee van doen...?
(Je kunt hooguit zeggen 'dat het niet mijn bloedeigen kinderen zijn die vluchtelingenstromen, overstromingen etc gaan meemaken' - wat voegt dat nu precies toe?
Gesyeld dat je de ellende niet wil, zul je actie moeten ondernemen ipv speculeren over de toekomst.)

zoals ik al aangaf, ik leef niet ontzettend millievervuilend.

ik stel echter wel aan dat je nageslacht altijd meer druk op de aarde legt dan jij in je eentje.
ik noem het de footprint van mijn dna.. omdat naast wat jij letterlijk nu vervuild, je mede verantwoordleijk bent voor wat er over 500 jaar van de aarde geeist wordt.. Ik kies voor geen verdere belasting van de aarde met mijn dna.. over 500 jaar lopen er niet 1000+ mensen met mijn dna rond die allemaal water nodig hebben, en voedsel en allemaal hun eigen uitstoot hebben en 1000 ecologische footprints hebben.. bij mij is het 1 footprint die door mij gezet of veroorzaakt wordt en geen na mij.

en ja van mij mag er van alles aan het hier en nu gebeuren, en het meeste volg ik en geef ik gehoor aan, maar ik wring mij niet in 100.000 bochten om zo eco mogelijk te zijn.. je kunt t ook positief zien.. alle mogelijke nakomelinge van mij worden dus teruggetrokken, betekent minder concurentie om de laatste stukjes grond, minder concurentie om voedsel, drinkwater en schone lucht voor jou nageslacht. ik laat het portie lucht, voedsel, drinkwater en persoonlijke ruimte na als mijn schenking aan het millieu..

laten we heel reeel zijn.. als morgen iedereen ineens onvruchtbaar zou zijn, zou dat het allerbeste voor het milieu zijn.. wat we verzinnen om het milieu beter te maken, zijn vooral lapmiddelen om te zorgen dat de aarde voor de mens bewoonbaar blijft en de effecten van het soort mens op andere soorten zo beperkt mogelijk blijft.. maar feit is dat de mens an sich als soort de grote boosdoener is.. zo effectief in het leven, zo effectief in overleven, zo effectief in voortplanten dat de natuur en de aarde nog maar nauwelijks de kans heeft om orde op zaken te stellen.. zoals bij ieder ander diersoort bij overpopulatie wel gebeurd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:29

8nnemiek schreef:
aikon schreef:
Helaas worden er in winkels alleen maar walnoten en hazelnoten uit canada verkocht.

Walnoten (en ook hazelnoten en kastanjes) kun je nog het beste in het dorp kopen, er zijn zat mensen die een bordje buiten hebben hangen in de herfst :j

Ik ben gek op fruit en noten uit eigen tuin, ik hoop dat ik ooit van elke soort een mooie boom of plant heb staan :D

Same! Lijkt me heerlijk. Toen vrienden van mijn ouders nog in Nederland woonden hadden we ook altijd een mega schaal walnoten, iedereen die daar ooit op de koffie kwam kreeg walnoten mee want ze wisten van gekkigheid niet meer wat ze ermee moesten :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:00

Mijn tante bracht de walnoten altijd weg om er koudgeperste walnotenolie van te maken. Dat lijkt me ook heel gaaf, eigen olie, maar was wel enorm veel werk om al die kisten walnoten te schillen :=

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:36

8nnemiek schreef:
aikon schreef:

Hier in de wijde omgeving (zeg gerust hele gemeente) niet :n Heb gezocht. Er is wel iemand die een walnoot heeft staan die veel geeft elk jaar, maar deze persoon gooit de noten in de container -O- Nederlandse walnoten zouden volgens hem niet eetbaar zijn. {:)-:( Ik heb zelf fruitboompjes en struiken, al is dat niet gek veel opbrengst. Zou graag een walnoot hebben, maar die moeten in de volle grond. En dat kan hier niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:54

Citaat:
laten we heel reeel zijn.. als morgen iedereen ineens onvruchtbaar zou zijn, zou dat het allerbeste voor het milieu zijn.

Goed dan: heel reel: was het maar waar.

De kooldioxide die vandaag, 12 januari 2018 de lucht in gaat, gaat nog een jaar of 50 ellende zoals oprukkende woestijnen veroorzaken.
En oorlogen en hongersnood en vluchtelingenstromen.
En hoog water.

Sorry.
Maar ik vind het erg naief (of asociaal) om te denken dat 'het het beste is als wij ons niet voortplanten'.

Ik ben 57 en ik heb geen zin in ellende op mijn oude dag (= de komende 30 jaar) dus moet er NU iets gebeuren, veel zelfs.

Gewoon op oude voet doorgaan zoals anno 2017 te doen gebruikelijk 'en na 30 jaar houden we er mee op' - nee.

Citaat:
wat we verzinnen om het milieu beter te maken, zijn vooral lapmiddelen om te zorgen dat de aarde voor de mens bewoonbaar blijft en de effecten van het soort mens op andere soorten zo beperkt mogelijk blijft.. maar feit is dat de mens an sich als soort de grote boosdoener is.. zo effectief in het leven, zo effectief in overleven, zo effectief in voortplanten dat de natuur en de aarde nog maar nauwelijks de kans heeft om orde op zaken te stellen.. zoals bij ieder ander diersoort bij overpopulatie wel gebeurd.

Krom.
Overpopulatie - jij "vergeet" macht.
Lekker makkelijk.

De mens is erg kortzichtig, als we het over milieu hebben - ga dat nou niet met een flauw slap Darwinverhaaltje rechtbreien....

Die diersoort die flink groeit maar de macht heeft om de andere diersoorten het voedsel te ontroven: "daar stelt het Darwinisme echt geen orde op zaken."
Dan ontstaan gewoon woestijnen.
Zo doet de natuur dat. Anno 2018 zijn grote delen van het Midden-Oosten onleefbaar geworden - en Darwin wist dit ook al.

En wat jij om een of andere reden die ik niet snap
aanduidt met "lapmiddelen"
...zijn dat dus totaal niet.
We hebben nog de gelegenheid om het onheil dat jij niet onder ogen wenst te zien
(...erg menselijk, ik doe het liever ook niet, maar dat lievemoederen helpt dus niet...)
...we kunnen het onheil nog keren. NU nog wel.

Dus wat a shame dat jij zegt 'ach, ik heb geen kinderen, na mij komt de zondvloed toch wel'.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 00:08

Janneke2 schreef:
Citaat:
laten we heel reeel zijn.. als morgen iedereen ineens onvruchtbaar zou zijn, zou dat het allerbeste voor het milieu zijn.

Goed dan: heel reel: was het maar waar.

De kooldioxide die vandaag, 12 januari 2018 de lucht in gaat, gaat nog een jaar of 50 ellende zoals oprukkende woestijnen veroorzaken.
En oorlogen en hongersnood en vluchtelingenstromen.
En hoog water.

Sorry.
Maar ik vind het erg naief (of asociaal) om te denken dat 'het het beste is als wij ons niet voortplanten'.

Ik ben 57 en ik heb geen zin in ellende op mijn oude dag (= de komende 30 jaar) dus moet er NU iets gebeuren, veel zelfs.

Gewoon op oude voet doorgaan zoals anno 2017 te doen gebruikelijk 'en na 30 jaar houden we er mee op' - nee.

Citaat:
wat we verzinnen om het milieu beter te maken, zijn vooral lapmiddelen om te zorgen dat de aarde voor de mens bewoonbaar blijft en de effecten van het soort mens op andere soorten zo beperkt mogelijk blijft.. maar feit is dat de mens an sich als soort de grote boosdoener is.. zo effectief in het leven, zo effectief in overleven, zo effectief in voortplanten dat de natuur en de aarde nog maar nauwelijks de kans heeft om orde op zaken te stellen.. zoals bij ieder ander diersoort bij overpopulatie wel gebeurd.

Krom.
Overpopulatie - jij "vergeet" macht.
Lekker makkelijk.

De mens is erg kortzichtig, als we het over milieu hebben - ga dat nou niet met een flauw slap Darwinverhaaltje rechtbreien....

Die diersoort die flink groeit maar de macht heeft om de andere diersoorten het voedsel te ontroven: "daar stelt het Darwinisme echt geen orde op zaken."
Dan ontstaan gewoon woestijnen.
Zo doet de natuur dat. Anno 2018 zijn grote delen van het Midden-Oosten onleefbaar geworden - en Darwin wist dit ook al.

En wat jij om een of andere reden die ik niet snap
aanduidt met "lapmiddelen"
...zijn dat dus totaal niet.
We hebben nog de gelegenheid om het onheil dat jij niet onder ogen wenst te zien
(...erg menselijk, ik doe het liever ook niet, maar dat lievemoederen helpt dus niet...)
...we kunnen het onheil nog keren. NU nog wel.

Dus wat a shame dat jij zegt 'ach, ik heb geen kinderen, na mij komt de zondvloed toch wel'.

Ik zeg toch ook niet dat er OOK nu wat moet gebeuren.. echter ik ga niet tot het uiterste zelf.. als jij dat zelf wel doet.. chappau.. ik hoop dat al je nakomelingen hetzelfde zullen doen.

toen de medische wetenschap nog niet zover was als nu werd de populatie met regelmaat flink uitgedund.. met de pest dunde de europese bevolking uit met 30 procent. De spaanse griep dunde de wereldbevolking uit met 20%.. Ebola had dat kunnen doen, echter we hebben dat onder controle.. hiv had dat kunnen doen, maar dat hebben we onder controle.. de gewone griep zou de populatie onder controle kunnen houden.. maar ook dat hebben we onder de duim.. ouderdom hield ons onder controle.. maar ipv 40 jaar max, met veel kindersterfte.. worden we nu bijna 80 jaar met een kindersterfte die steeds verder terugloopt.

de mens gaat uiteindelijk ten onder aan haar eigen succes. de mens zet steeds een streep door de acties die de natuur onderneemt om de populatie onder controle te houden.

hongersnood had je vroeger ook, dan trokken mensen zoveel mogelijk door tot ze een plek vonden met betere kansen.. de rest viel ten prooi aan de natuur en zo dunde populatie uit.. nu noemen we mensen die slechte omstandigheden als oorlog en honger ontvluchten 'gelukszoekers' en willen we ze terugdringen..

nogmaals de mens gaat uiteindelijk ten onder aan haar eigen succes.. het feit dat we nu heel veel actie moeten ondernemen en daar ben ik het met je eens om behoorlijk te kunnen leven voor de komende honderd jaar (en als als gevolg jullie kinderen ook een mooi leven hebben.. des te beter), maar dat had nooit gebeurd als de natuur haar gang had kunnen gaan en ons had kunnen uitdunnen, zoals dat in het verleden ook gebeurde.. Mede daardoor blijft de populatie exponentieel groeien en blijf je achter de feiten aanhollen met alle maatregelen.. want het verzadigingspunt is simpelweg nabij.

-------

als we morgen allemaal onvruchtbaar zouden zijn, om dat even terug te halen. dan herstelt de wereld zich razendsnel.. over 100 jaar loopt er geen mens meer op aarde rond, en laten we wel zijn.. dat zou voor het millieu het allerbeste zijn. het heeft zelfs op zeer korte termijn dan al positieve invloed op de natuur immers in plaats van dat iedere seconde er een wereldbewoner bij komt.. verdwijnt er iedere seconden een en neemt de druk direct af. binnen 10 jaar is er minder voedsel nodig..

er was laatst een documantaire ergens te zien.. hoe snel de wereld zich wel niet herstelt als de mens plots niet meer op aarde zou rondlopen met haar vervuilende maar ook verdrukkende manier van leven..

zelfs als we niets meer zouden vervuilen en een postitieve wending geven aan het milieu.. dan nog is de wereld over niet al te lange tijd verzadigd met mensen. dan houdt je dus de aarde 'leefbaar' voor de mens.. voor de natuur echter is de exponentiele groei van de mens op geen enkele wijze positief.. zonder de mens is ze gezonder

Citaat:

laatste maal.. en je kunt alles uit verband trekken en alleen lezen wat je wilt lezen... maar laat ik dan dit laatste plaatsen, zodat ik die steeds kan aanhalen voor je, als je weer begint over 'na mij de zondvloed, ik leef er lekker op los'

Citaat:
Ik leef niet milieuonvriendelijk, maar ik ga niet voor uber eco... en dan kun je mij van alles voor de voeten gooien over waterverbruik, of dat mijn persoonlijke print iets groter is dan mensen die zeer milieubewust leven.. als je mijn footprint optelt bij mijn ontbrekende nageslacht, blijft het mijn footprint.. als je de voetprint van mensen die uber eco leven met kinderen optelt bij die van hun nageslacht, dan neemt die toe.. mijn voetafdruk is daarmee kleiner.. Ik maak daar geen misbruik van, ik leef niet milieuonvriendelijk.. maar probeer mij te bekeren tot ubereco, terwijl je zelf een uitdijende footprint hebt de komende eeuwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 03:22

elenaMM77 schreef:
ik heb bewust gekozen om geen kinderen te krijgen.. [...]

met deze keuze in het achterhoofd heb ik wel voor mijzelf bepaald dat ik dan niet ook nog eens mij ga haasten onder de douche, of mijzelf voedsel ontzeg dat ik lekker vind..

Ik vind het een mooie redenering.

Zelf heb ik maar 2 kinderen terwijl andere mensen er 3, 4, of soms wel 10 hebben.
Vandaar dat ik ook lekker lang mag douche, vreselijk veel vlees eet, en lekker ver vlieg elke vakantie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:39

oomens schreef:
Ja, als....
Heel simpel, een heel groot deel van de mensheid heeft niet de 'luxe' om milieubewust te leven. De keuze is dan niet tussen goedkoop en milieubelastend of duurder en duurzamer, maar tussen vanavond wel of geen eten voor je gezin.
Dat er zonder ingrijpen morgen of overmorgen een meter water op hun land staat of geen vis meer in hun zee zit, dat is echt wel een probleem. Het speelt alleen pas een rol wanneer de problemen op de kortere termijn opgelost zijn. Verre toekomst speelt pas een rol als je eerst vandaag en morgen weet te overleven.

Die mensen hebben ook niet de luxe om te bedenken of en hoeveel kinderen ze willen hebben. Als er al voldoende mogelijkheden zijn tot anticonceptie hebben ze die kinderen gewoon nodig om te overleven.

Het is maar net waar je naar wil streven: wil je proberen de wereld beter te maken of streef je ernaar dat de mensheid uitsterft?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:40

Sclimpre schreef:
En die mensen kan je ook niets verwijten. Maar het zijn niet die mensen die de grootste ecologische voetafdruk hebben.
Als al de mensen die wél een keuze hebben al eens hun best zouden doen dan komen we al een heel eind. En als de overheden keuzes zou maken die verder gaan dan de volgende verkiezingen, dat zou ook al heel wat helpen. Daar zijn we nog heel ver af. Maar daar kunnen we zelf iets aan doen. Zolang iedereen denkt dat de anderen (mensen aan de andere kant van de wereld, de volgende generatie, etc) het maar moeten oplossen of dat het niet op te lossen is en dat we dan maar niets doen, dan gaat het niet beteren. Al wat je zelf verbetert, al is het maar iets heel kleins, is een stapje in de goede richting.

Dit dus inderdaad!
Fijn dat je het weer zo goed kunt verwoorden ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:44

aikon schreef:
YellowGray dit word anders door veganisten verkondigt. Heb er verscheidene in de familie en FB vrienden die dit verkondigen. Wil je gevarieerd eten MOET je je voedsel van over de grens halen om aan alle voedingstof behoeften te kunnen voldoen. Ze zijn er over eens dat met alleen voedsel verbouwd in nederland je te weinig binnen krijgt. En seizoen gebonden eten geeft veel te korten.

Dat er veganisten en vegetariërs zijn die wel van producten van eigen bodem en seizoen gebonden kunnen leven hebben ze als antwoord dat die dan wel aan de pillen zitten.

Al met al is de informatie uit deze groepen zelf heel verwarrend. De ene zegt dit de ander dat.

Ik weet niet wie jij spreekt, maar dat is volstrekte onzin. Ik ben er mee opgegroeid: groenten van het seizoen, geen exotische producten behalve sinasappels en never nooit pillen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:48

Ik ben dan geen vegetarier of veganist.
Maar ik probeer ook wel op groente/ fruit van de tijd te eten.
Dat gaat natuurlijk niet altijd. Of wil ik misschien niet altijd, maar vaak gaat dat ook wel.
Ik vind dat vaak ook lekkerder dan bijvoorbeeld nu de geimporteerde tomaten. Die kleur klopt niet, de smaak klopt niet.
Ik wacht weer 3 maanden en dan zijn de eerste lekkere Hollandse, zonder spuitrommel er weer.
Als voorbeeld even.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 14:55

Elena, ik heb het nergens over weldoeners of over "fout" dat maak jij ervan.
Ik vind het gewoon een ontzettend slap verhaal wat je houdt, dat wel. ;)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 23:12

Nikass schreef:
Het is maar net waar je naar wil streven: wil je proberen de wereld beter te maken of streef je ernaar dat de mensheid uitsterft?

Die twee zaken hoeven elkaar helemaal niet uit te sluiten. Integendeel zelfs.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:17

Nikass schreef:
aikon schreef:
YellowGray dit word anders door veganisten verkondigt. Heb er verscheidene in de familie en FB vrienden die dit verkondigen. Wil je gevarieerd eten MOET je je voedsel van over de grens halen om aan alle voedingstof behoeften te kunnen voldoen. Ze zijn er over eens dat met alleen voedsel verbouwd in nederland je te weinig binnen krijgt. En seizoen gebonden eten geeft veel te korten.

Dat er veganisten en vegetariërs zijn die wel van producten van eigen bodem en seizoen gebonden kunnen leven hebben ze als antwoord dat die dan wel aan de pillen zitten.

Al met al is de informatie uit deze groepen zelf heel verwarrend. De ene zegt dit de ander dat.

Ik weet niet wie jij spreekt, maar dat is volstrekte onzin. Ik ben er mee opgegroeid: groenten van het seizoen, geen exotische producten behalve sinasappels en never nooit pillen.

Dit zijn Die Hard veganisten die net een jaartje of 3 tot 5 veganist zijn. Alle wijsheid in pacht denken te hebben en wie het niet doet zoals hun zijn geen echte veganisten. En hun vrienden zijn niet beter. Die meute begint aardige commune achtige verschijnselen aan te nemen. Er zijn inmiddels ook woongroepen die dit hanteren.
Niet mijn kopje thee :D Op FB volg ik ze amper, is meer omdat ze af en toe toch interessante onderwerpen hebben die de moeite waard zijn om uit te zoeken. Maar verder :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:46

Nu ga ik veel mensen tegen de schenen schoppen maar... De opwarming van de aarde is in mijn ogen bullshit. De aarde heeft altijd warmere en koudere periodes gehad. Ook toen er geen mens was. En ja, dat ging soms ook flink snel opeens. Waarom denken mensen dat de aarde nu opeens voor altijd een stabiel klimaat gaat hebben? Juist omdat wij erop leven? Kom, laat mij niet lachen...

Het gat in de ozonlaag is ook aan het dichten. Wetenschappers verwachten dat het binnen 10-15 jaar volledig toe is. Dikke pluim voor ons dan.

En die godsvervloekte kinderwens... Omdat bepaalde culturen er maar lekker op los gaan en daar een hoop kinderen op de wereld zetten mogen wij er geen meer krijgen? Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar in België is het geboortecijfer al jaren achter elkaar gedaald. Dus ja, ik krijg een kind.

Maar, ik ben wel van mening dat er te veel afval is. Dus wij sorteren wel vrij strikt. Petflessen etc apart. Papier apart. Groenten en etensresten gaan naar konijn/kippen. Snoeiafval en dergelijke gaat op de composthoop. Plastic sorteren wij nog eens apart. Speelgoed, kleren, meubels en dergelijke geven we aan de weggeefwinkel of kringwinkel. We hebben ook een eigen moestuin. Verder doen wij niet veel ecologisch.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:57

aikon schreef:
Dit zijn Die Hard veganisten die net een jaartje of 3 tot 5 veganist zijn. Alle wijsheid in pacht denken te hebben en wie het niet doet zoals hun zijn geen echte veganisten. En hun vrienden zijn niet beter. Die meute begint aardige commune achtige verschijnselen aan te nemen. Er zijn inmiddels ook woongroepen die dit hanteren.
Niet mijn kopje thee :D Op FB volg ik ze amper, is meer omdat ze af en toe toch interessante onderwerpen hebben die de moeite waard zijn om uit te zoeken. Maar verder :n

Okee ik snap het, klinkt inderdaad een beetje eng! ;)
Ik ben overigens geen veganist. Mijn ouders besloten destijds om vegetarisch te gaan eten en hun kinderen zo op te voeden. Veganisme was hun denk ik te ver gegaan; er was toen ook nog heel erg het idee dat een opgroeiend kind persé melk zou moeten drinken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:24

oomens schreef:
Nikass schreef:

Die twee zaken hoeven elkaar helemaal niet uit te sluiten. Integendeel zelfs.

:D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:04

aikon schreef:

"Die meute" heeft, net als letterlijke elke andere groep mensen die onder een bepaald naampje vallen, vriendelijke mensen, arrogante mensen, mensen die iemand die anders denken het licht in de ogen niet gunnen, hartelijke mensen, vrolijke mensen en waarschijnlijk ook een hoop mensen die niet vanuit intrisieke motivatie meedoen maar gepust worden. Ik vind deze generalisering dus een beetje jammer.
En ja, ik snap dat je woongroepen/studentenhuizen hebben die volledig veganistisch zijn: ik had graag in zo'n huis gewoond. Het is namelijk echt niet grappig meer na een maand lang elke dag te horen krijgen dat het toch wel lastig is hoor, vegan koken (waarna tips en hulp steevast genegeerd wordt) en haha wat heeft je vriend het zwaar want je eet zijn worst vast ook niet. En zelfs als je dit allemaal niet hebt en je huisgenoten hebt die "gewoon een stukje vlees willen wat is daar mis mee" en jou verder met rust laten zijn er veganisten die dit zelfs ontzettend veel pijn doet, maar die er niks van zeggen om niet als arrogant/prekend/irritant/opdringerig gezien te worden.
Dus, laat die mensen lekker hun eigen woongroep stichten. Wat is daar zo erg aan?

@DeMolenhoek: jammer dat je het ziet als "tegen de schenen schoppen", wat je zegt is niet op wetenschappelijke data gebaseerd. Ik raad je aan om deze infographic even helemaal uit te lezen:
https://xkcd.com/1732/
Dit is geen peer reviewed onderzoek, simpelweg een tijdlijn van de gemiddelde temperatuur op aarde door de jaren heen sinds 20000 BC (waarvan de data overigens wel weer afkomstig is uit onderzoek, natuurlijk)