Ik denk dat rijst vooral een vrij hoge temperatuur nodig heeft, maar door te veredelen zou je toch ook rijst moeten kunnen kweken voor ons klimaat inderdaad. Water genoeg iig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:elenaMM77 schreef:ik ben er niet heel druk mee bezig.
ik heb bewust gekozen om geen kinderen te krijgen.. mijn ecologisch voetafdruk houdt dus letterlijk op bij mijn dood. Ik denk dat veel mensen het aspect nageslacht vergeten in hun ecologische voetafdruk en alleen p.p. op dit moment..
maar als ik de toenemende wereldbevolking zie met iedere persoon zijn eigen afdruk, dan was dat een van mijn zwaar wegende punten om zelf daar geen verdere bijdragen aan te willen leveren.. mijn dna sterft met mij. zodat uit mijn naam geen water meer verbruikt zal worden, geen auto's meer zullen rijden, geen dieren meer zullen sterven.
met deze keuze in het achterhoofd heb ik wel voor mijzelf bepaald dat ik dan niet ook nog eens mij ga haasten onder de douche, of mijzelf voedsel ontzeg dat ik lekker vind.. ik houd er wel degelijk rekening mee in de zin dat ik er geen potje van maak.. maar mijn complete afdruk, is hoe dan ook oneindig veel kleiner dan diegene die over 500 jaar 1000+ nakomelingen hebben.
geen geliefd standpunt onder mensen met kinderen die 'groen' bezig zijn.. dat weet ik. Maar wel voer om over na te denken hoop ik.. zeker als ik soms op facebook mensen zie prediken hoe goed ze wel niet zijn met hun 5 kinderen (in mijn eentje verbruik ik echt wel minder dan iemand met 5 kinderen), dan denk ik maar, ik hoop dat je tot eeuwen na je dood die invloed kunt laten gelden.. want als er ook maar 1 afdwaalt omdat ze in hun jeugd zo aan het groene lijntje moesten lopen, dan zijn dat toch zo'n 1000 man minimaal die over 550 jaar erop los leven.
"Uit jouw naam" wordt ook geen vrede meer gesticht, worden geen scholen meer gebouwd en wordt niet meer liefgehad... Ook geen positieve bijdrage meer aan de wereld dus.
Daarnaast vind ik het een ontzettend slap excuus om vanwege het niet krijgen van kinderen niet zo heel bewust te hoeven leven. Wat is dat voor idee, dat je elkaar niet nodig hebt? Zonder de kinderen (van een ander) kan jij niks als je straks bejaard bent.
Bovendien hoef je niet alles in het leven alleen voor jezelf te doen. Je kunt ook nu bewust leven voor de generatie na jou, ook al lopen daar niet je eigen kinderen tussen.
Ik ben ervan overtuigd dat als we met zijn allen echt milieu-bewust zouden leven, dat de aarde het (huidige) aantal mensen prima aan kan.
YellowGray schreef:Maar eerder in dit topic schreef er ook al iemand dat ze relatief veel vlees eten omdat dat goedkoper is. Vlees is helemaal niet goedkoper. Mensen zijn toch wel slecht geïnformeerd in het algemeen, over vegetarisch eten en efficiënt boodschappen doen. Veel mensen denken ook dat je voor vegetarisch eten allerlei exotische ingrediënten of dure vleesvervangers moet kopen, terwijl dat echt niet nodig is. Het vergt alleen iets meer creativiteit en je zult je standaard AVG-recepten en "woensdag gehaktdag"-recepten moeten vervangen door iets anders.
Citaat:ik ben mij bewust van mijn footprint, maak het niet erger dan het is.. maar ik ga niet op iedere druppel water letten, en enorm groen leven.. dat stukje vrijheid heb ik en vind ik dat ik dat ook mag hebben.. gezien het feit dat de ecoprint van mijn dna, veel minder druk legt op de aarde van diegene die kinderen nalaten
aikon schreef:Helaas worden er in winkels alleen maar walnoten en hazelnoten uit canada verkocht.
Italie verbouwd ook rijst![]()
Er zijn winter harden bananenbomen die het hier ook doen![]()
https://jungletuin.com/2011/05/de-10-me ... e-bananen/
Hier nog meer winterharde fruitbomenDadel, amandel, vijg, Siberische kiwi
https://www.palmaverde.nl/nl/eetbare-tu ... -en-fruit/
Janneke2 schreef:Citaat:ik ben mij bewust van mijn footprint, maak het niet erger dan het is.. maar ik ga niet op iedere druppel water letten, en enorm groen leven.. dat stukje vrijheid heb ik en vind ik dat ik dat ook mag hebben.. gezien het feit dat de ecoprint van mijn dna, veel minder druk legt op de aarde van diegene die kinderen nalaten
...ik heb er geen flauw benul van wat 'de ecoprint van mijn dna' moet betekenen.
"Ik laat geen kinderen na" is duidelijk en 'overbevolking' is een van de vele factoren.
Maar verder?
'Omdat ik geen kinderen nalaat is mijn dna (?) per definitie minder vervuilend?'
Het is zaak dat we NU, binnen tien jaar een duidelijke energietransitie maken en die temperatuurstijging binnen de perken houden.
Wat heeft eventueel nageslacht daar nou exact mee van doen...?
(Je kunt hooguit zeggen 'dat het niet mijn bloedeigen kinderen zijn die vluchtelingenstromen, overstromingen etc gaan meemaken' - wat voegt dat nu precies toe?
Gesyeld dat je de ellende niet wil, zul je actie moeten ondernemen ipv speculeren over de toekomst.)
8nnemiek schreef:aikon schreef:Helaas worden er in winkels alleen maar walnoten en hazelnoten uit canada verkocht.
Walnoten (en ook hazelnoten en kastanjes) kun je nog het beste in het dorp kopen, er zijn zat mensen die een bordje buiten hebben hangen in de herfst![]()
Mijn opa had vroeger een gigantische walnotenboom, geweldig!
Ik ben gek op fruit en noten uit eigen tuin, ik hoop dat ik ooit van elke soort een mooie boom of plant heb staan
8nnemiek schreef:aikon schreef:Helaas worden er in winkels alleen maar walnoten en hazelnoten uit canada verkocht.
Walnoten (en ook hazelnoten en kastanjes) kun je nog het beste in het dorp kopen, er zijn zat mensen die een bordje buiten hebben hangen in de herfst![]()
Mijn opa had vroeger een gigantische walnotenboom, geweldig!
Ik ben gek op fruit en noten uit eigen tuin, ik hoop dat ik ooit van elke soort een mooie boom of plant heb staan
Citaat:laten we heel reeel zijn.. als morgen iedereen ineens onvruchtbaar zou zijn, zou dat het allerbeste voor het milieu zijn.
Citaat:wat we verzinnen om het milieu beter te maken, zijn vooral lapmiddelen om te zorgen dat de aarde voor de mens bewoonbaar blijft en de effecten van het soort mens op andere soorten zo beperkt mogelijk blijft.. maar feit is dat de mens an sich als soort de grote boosdoener is.. zo effectief in het leven, zo effectief in overleven, zo effectief in voortplanten dat de natuur en de aarde nog maar nauwelijks de kans heeft om orde op zaken te stellen.. zoals bij ieder ander diersoort bij overpopulatie wel gebeurd.
Janneke2 schreef:Citaat:laten we heel reeel zijn.. als morgen iedereen ineens onvruchtbaar zou zijn, zou dat het allerbeste voor het milieu zijn.
Goed dan: heel reel: was het maar waar.
De kooldioxide die vandaag, 12 januari 2018 de lucht in gaat, gaat nog een jaar of 50 ellende zoals oprukkende woestijnen veroorzaken.
En oorlogen en hongersnood en vluchtelingenstromen.
En hoog water.
Sorry.
Maar ik vind het erg naief (of asociaal) om te denken dat 'het het beste is als wij ons niet voortplanten'.
Ik ben 57 en ik heb geen zin in ellende op mijn oude dag (= de komende 30 jaar) dus moet er NU iets gebeuren, veel zelfs.
Gewoon op oude voet doorgaan zoals anno 2017 te doen gebruikelijk 'en na 30 jaar houden we er mee op' - nee.Citaat:wat we verzinnen om het milieu beter te maken, zijn vooral lapmiddelen om te zorgen dat de aarde voor de mens bewoonbaar blijft en de effecten van het soort mens op andere soorten zo beperkt mogelijk blijft.. maar feit is dat de mens an sich als soort de grote boosdoener is.. zo effectief in het leven, zo effectief in overleven, zo effectief in voortplanten dat de natuur en de aarde nog maar nauwelijks de kans heeft om orde op zaken te stellen.. zoals bij ieder ander diersoort bij overpopulatie wel gebeurd.
Krom.
Overpopulatie - jij "vergeet" macht.
Lekker makkelijk.
De mens is erg kortzichtig, als we het over milieu hebben - ga dat nou niet met een flauw slap Darwinverhaaltje rechtbreien....
Die diersoort die flink groeit maar de macht heeft om de andere diersoorten het voedsel te ontroven: "daar stelt het Darwinisme echt geen orde op zaken."
Dan ontstaan gewoon woestijnen.
Zo doet de natuur dat. Anno 2018 zijn grote delen van het Midden-Oosten onleefbaar geworden - en Darwin wist dit ook al.
En wat jij om een of andere reden die ik niet snap
aanduidt met "lapmiddelen"
...zijn dat dus totaal niet.
We hebben nog de gelegenheid om het onheil dat jij niet onder ogen wenst te zien
(...erg menselijk, ik doe het liever ook niet, maar dat lievemoederen helpt dus niet...)
...we kunnen het onheil nog keren. NU nog wel.
Dus wat a shame dat jij zegt 'ach, ik heb geen kinderen, na mij komt de zondvloed toch wel'.
Citaat:Dus wat a shame dat jij zegt 'ach, ik heb geen kinderen, na mij komt de zondvloed toch wel'.
Citaat:Ik leef niet milieuonvriendelijk, maar ik ga niet voor uber eco... en dan kun je mij van alles voor de voeten gooien over waterverbruik, of dat mijn persoonlijke print iets groter is dan mensen die zeer milieubewust leven.. als je mijn footprint optelt bij mijn ontbrekende nageslacht, blijft het mijn footprint.. als je de voetprint van mensen die uber eco leven met kinderen optelt bij die van hun nageslacht, dan neemt die toe.. mijn voetafdruk is daarmee kleiner.. Ik maak daar geen misbruik van, ik leef niet milieuonvriendelijk.. maar probeer mij te bekeren tot ubereco, terwijl je zelf een uitdijende footprint hebt de komende eeuwen.
elenaMM77 schreef:ik heb bewust gekozen om geen kinderen te krijgen.. [...]
met deze keuze in het achterhoofd heb ik wel voor mijzelf bepaald dat ik dan niet ook nog eens mij ga haasten onder de douche, of mijzelf voedsel ontzeg dat ik lekker vind..
oomens schreef:Ja, als....
Heel simpel, een heel groot deel van de mensheid heeft niet de 'luxe' om milieubewust te leven. De keuze is dan niet tussen goedkoop en milieubelastend of duurder en duurzamer, maar tussen vanavond wel of geen eten voor je gezin.
Dat er zonder ingrijpen morgen of overmorgen een meter water op hun land staat of geen vis meer in hun zee zit, dat is echt wel een probleem. Het speelt alleen pas een rol wanneer de problemen op de kortere termijn opgelost zijn. Verre toekomst speelt pas een rol als je eerst vandaag en morgen weet te overleven.
Sclimpre schreef:En die mensen kan je ook niets verwijten. Maar het zijn niet die mensen die de grootste ecologische voetafdruk hebben.
Als al de mensen die wél een keuze hebben al eens hun best zouden doen dan komen we al een heel eind. En als de overheden keuzes zou maken die verder gaan dan de volgende verkiezingen, dat zou ook al heel wat helpen. Daar zijn we nog heel ver af. Maar daar kunnen we zelf iets aan doen. Zolang iedereen denkt dat de anderen (mensen aan de andere kant van de wereld, de volgende generatie, etc) het maar moeten oplossen of dat het niet op te lossen is en dat we dan maar niets doen, dan gaat het niet beteren. Al wat je zelf verbetert, al is het maar iets heel kleins, is een stapje in de goede richting.
aikon schreef:YellowGray dit word anders door veganisten verkondigt. Heb er verscheidene in de familie en FB vrienden die dit verkondigen. Wil je gevarieerd eten MOET je je voedsel van over de grens halen om aan alle voedingstof behoeften te kunnen voldoen. Ze zijn er over eens dat met alleen voedsel verbouwd in nederland je te weinig binnen krijgt. En seizoen gebonden eten geeft veel te korten.
Dat er veganisten en vegetariërs zijn die wel van producten van eigen bodem en seizoen gebonden kunnen leven hebben ze als antwoord dat die dan wel aan de pillen zitten.
Al met al is de informatie uit deze groepen zelf heel verwarrend. De ene zegt dit de ander dat.
Nikass schreef:aikon schreef:YellowGray dit word anders door veganisten verkondigt. Heb er verscheidene in de familie en FB vrienden die dit verkondigen. Wil je gevarieerd eten MOET je je voedsel van over de grens halen om aan alle voedingstof behoeften te kunnen voldoen. Ze zijn er over eens dat met alleen voedsel verbouwd in nederland je te weinig binnen krijgt. En seizoen gebonden eten geeft veel te korten.
Dat er veganisten en vegetariërs zijn die wel van producten van eigen bodem en seizoen gebonden kunnen leven hebben ze als antwoord dat die dan wel aan de pillen zitten.
Al met al is de informatie uit deze groepen zelf heel verwarrend. De ene zegt dit de ander dat.
Ik weet niet wie jij spreekt, maar dat is volstrekte onzin. Ik ben er mee opgegroeid: groenten van het seizoen, geen exotische producten behalve sinasappels en never nooit pillen.
aikon schreef:Dit zijn Die Hard veganisten die net een jaartje of 3 tot 5 veganist zijn. Alle wijsheid in pacht denken te hebben en wie het niet doet zoals hun zijn geen echte veganisten. En hun vrienden zijn niet beter. Die meute begint aardige commune achtige verschijnselen aan te nemen. Er zijn inmiddels ook woongroepen die dit hanteren.
Niet mijn kopje theeOp FB volg ik ze amper, is meer omdat ze af en toe toch interessante onderwerpen hebben die de moeite waard zijn om uit te zoeken. Maar verder
aikon schreef:Dit zijn Die Hard veganisten die net een jaartje of 3 tot 5 veganist zijn. Alle wijsheid in pacht denken te hebben en wie het niet doet zoals hun zijn geen echte veganisten. En hun vrienden zijn niet beter. Die meute begint aardige commune achtige verschijnselen aan te nemen. Er zijn inmiddels ook woongroepen die dit hanteren.