Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Re: Christelijke scholen tegen griezelige Kinderboekenweek...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:51

in de stal , ik heb op zo een refo schaal gezeten.....Lang niet allen zijn zo bezeten van hun god. Ik heb ook echt radicaal opruiend les gehad over hoe slecht de katholieken zijn en hoe fout de Islam is of Boeda. Je ziet zulke geobsedeerde/doorgeslagen mensen overal.Geloof me kruiningen is ook bibelbelt, maar er waren ook vele lieve mensen en waarom zouden we hun ook niet respecteren al is het ons principe niet?

En als je je zorgen maakt als buurt waarom onderneemt er niemand wat?, dat is niet godsdienst gebonden maar naastenliefde ....Haal dat kind uit de penarie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:54

LadyMadonna schreef:
Gister kreeg ik het boek "mijn leven in de hel" terug in de bieb, weer met doorgekraste woorden....

Mag hopen dat degene die dat boek dan geleend heeft wel een boete krijgt, zodat een nieuw exemplaar aangeschaft kan worden? Vernieling van andermans eigendom of niet..

Als je het met zulke boeken niet eens bent, waarom leen je ze dan en ga je erin strepen. Bekrompen..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:54

LadyMadonna schreef:
Gister kreeg ik het boek "mijn leven in de hel" terug in de bieb, weer met doorgekraste woorden....

Idioot.
Daar staat toch zeker wel een boete op? Dat is bewust andermans spullen vernielen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:58

LadyMadonna schreef:

meen je niet :')
Zegt wel weer wat over het niveau :')

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 10:06

Goof schreef:
LadyMadonna schreef:

Idioot.
Daar staat toch zeker wel een boete op? Dat is bewust andermans spullen vernielen.

Nou idd. Ik heb vroeger wel eens een boete gehad van de bieb om minder.... (er had een pen gelekt in mijn tas, dus er zaten inktvlekken op het boek)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 21:47

idinn schreef:
LadyMadonna schreef:

Mag hopen dat degene die dat boek dan geleend heeft wel een boete krijgt, zodat een nieuw exemplaar aangeschaft kan worden? Vernieling van andermans eigendom of niet..

Als je het met zulke boeken niet eens bent, waarom leen je ze dan en ga je erin strepen. Bekrompen..

Nou inderdaad, laten die mensen uit een openbare bieb wegblijven of desbetreffende boeken gewoon laten liggen.
Ik denk dat juist dit feit, dat ze altijd geneigd zijn om dingen naar hun hand te zetten, zoveel irritatie oproept.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 21:59

Boete is lastig. Ik kan zien wie het als laatst geleend heeft, maar als die zegt dat het er al in zat... Tja...
Zodra we het zien komt er een stempel in het boek met "beschadigt + datum".
Ik ben ook "maar" vrijwilliger, en sinds kort zijn er tijdens mijn shift geen "echte" collega's meer, dus dat vind ik dan best lastig....

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 22:06

idinn schreef:
LadyMadonna schreef:

Bij ons in de bibliotheek moeten bekladde/beschadigde boeken vergoed worden. Als bij het inleveren dit soort dingen worden geconstateerd, dan wordt gelijk de laatste lener opgezocht en die krijgt een rekening gepresenteerd inclusief administratiekosten. :$

On-topic: Ik zie het topic nu pas en heb in mijn werk al vaker van dit soort reacties van gelovigen gehoord. Toen ik zo nu en dan nog op de BiebBus stond (bibliotheek aan school), moest ik ook wel eens bij een religieuze school staan. Als er dan een kleutertje een boek van Heksje Lilly wilde pakken, werd dat hardhandig uit diens handen getrokken en werd er op heel gemene toon tegen het kind gesproken. Ik werd er naar van, maar mocht er niets van zeggen. Wel ging ik heel opvallend met een vergelijkbaar boek op mijn knieën bij zo'n kleine zitten en samen door zo'n boekje bladeren. Tot grote ergernis van de leerkracht, maar daar had ik schijt aan. Kinderen moet je niet hersenspoelen en dingen opleggen waar het zelf geen keuze voor gemaakt heeft. Laat een kind op latere leeftijd zelf beslissen of hij/zij wel of niet iets met een geloof wil doen, is mijn mening. En dat van de Kinderboekenweek: prachtig! Ik heb heel, heel veel kinderen in de bibliotheek zien genieten van dit onderwerp. Het werd ook heel leuk gebracht door de Leesmediaconsulenten. 'Griezelig' hoeft niet persé 'eng' te zijn, het kan ook op een leuke manier 'spannend' zijn. Net hoe je het brengt. En hoe meer religieuze scholen of religies an sich hier een punt van maken, hoe groter de kans dat kinderen zich op latere leeftijd tegen het geloof gaan afzetten. Laat kinderen kind zijn. En wat is er dan mooier dat ze dat in een openbare bibliotheek mogen zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 22:09

LadyMadonna schreef:
Boete is lastig. Ik kan zien wie het als laatst geleend heeft, maar als die zegt dat het er al in zat... Tja...
Ik ben ook "maar" vrijwilliger, en sinds kort zijn er tijdens mijn shift geen "echte" collega's meer, dus dat vind ik dan best lastig....

Bij ons houdt de opruimer dit soort schade-boeken apart met een briefje erbij tot de medewerkers van de klantenservice er zijn. Die handelen het dan verder af. Is dat bij jullie niet zo?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-17 22:11

In principe beoordeel ik dat zelf en stempel ik ze eventueel af, of, als er pagina's los zijn, leg ik ze apart voor de "plak vrijwilligster" die eens per week komt.
Nu betrof het een boek uit 2008 dus heb ik m afgeschreven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 22:15

Grappig om te lezen hoe elke bibliotheek er een andere werkwijze op nahoudt. :D
Ben me bijvoorbeeld ook eens gaan verdiepen in de contributies en extra kosten bij andere bibliotheken en daar is ook zo'n enorm verschil in. Altijd gedacht dat het landelijk hetzelfde was. :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 22:51

Da's wel zonde zeg :\ (En betekent dus ook dat de actie van die persoon inderdaad gewerkt heeft om het boek uit de bieb te krijgen. Of wordt het vervangen door een nieuw exemplaar?

Anyway, als dat vaker gebeurt zou je de boeken waarbij dat vaker gebeurt per keer even na kunnen lopen. En de laatste leners toch aanspreken. Ook al zeggen ze dat het er al in zat... mooie aanleiding om ze te vragen om het de volgende keer even te melden als ze het tegenkomen.
Dan staan ze toch een stuk meer in de spotlight, en maakt denk ik dat ze zich een tweede of derde keer al minder gemakkelijk voelen.

Shenaville: dat ligt inderdaad bij de gemeente, en verschilt heel erg. Op zich ook goed hoor, dat het bij de gemeente ligt, want het hangt ook erg samen met de lokaties. Maar ik gun iedereen een goede bieb.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:39

LadyMadonna schreef:

Waarom lastig? Dan had de laatste lener dat bij het teruggeven van het boek toch wel kunnen/moeten zeggen, dat het er al in stond? Ik zou dat toch meteen vermelden, als ik het zelf niet had gedaan! En vrijwilliger of niet, lijkt me dat jij toch ook het recht hebt om boetes uit te schrijven, of alleszins het door te geven naar de vaste collega's? Op deze manier komen zulke mensen daar telkens mee weg... Bij mij zou het snel klaar zijn, bij de tweede keer een verbod op uitleen...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-17 09:46

Jij zou het doorgeven, maar niet iedereen is zoals jij :) (helaas)
Er komen regelmatig boeken terug waar koffie overheen is gegaan, waar een blz gescheurd is, waar een kind in gekrast heeft, etc.
Ik moet vrijdag invallen en dan is er een leidinggevende, dus dan overleg ik even wat te doen in dergelijke situaties.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:17

Boeken waar koffie overheen is gegaan en niet gemeld is door de lener betekent onherroepelijk een factuur met boekvergoeding + administratiekosten bij ons. Als een lener het nog netjes meldt, dan blijft het bij een boekvergoeding en hoeven ze geen administratiekosten te betalen. Als het heel oppervlakkig is, dan kunnen we meestal de snede nog wel door de 'guillotine' halen en zo de vlekjes wegsnijden, maar als het helemaal doordrenkt is, dan is het betalen voor de lener. Er moet tenslotte toch weer een nieuw exemplaar voor aangeschaft worden. Wij zetten hoe dan ook geen bevlekte boeken terug in de kasten, dus een lener neemt ook geen vies boek mee naar huis.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 20:38

Hoezo moet er perse een nieuw exemplaar aangeschaft worden? Boek kan gewoon uit de collectie verdwijnen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:44

Da's helemaal zonde, dan is het boek niet meer te lenen. (Ik vind het echt jammer dat bv veel jeugdboeken van vroeger niet meer te vinden zijn, of oudere Dick Francissen. Ik red dan ook heel wat boeken bij de uitverkoop, puur omdat ik het te jammer vind als ik die nooit meer zou lezen...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:53

LadyMadonna schreef:
Hoezo moet er perse een nieuw exemplaar aangeschaft worden? Boek kan gewoon uit de collectie verdwijnen

Wat in het geval van woorden doorstrepen ook vast het doel van de persoon is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:12

LadyMadonna schreef:

Als een boek veel geleend wordt of nog uit een recente tijd is, dan verdwijnt het hier niet zomaar. Saneren wordt hier alleen gedaan bij een 0-termijn of als het ouder is dan een bepaalde leeftijd of als het niet meer actueel is. Gesaneerde boeken gaan dan in de verkoopbak, mits ze er nog goed uitzien.

Worden er bij jullie in de bibliotheek ook kinderboeken verkocht? Bij ons helaas niet namelijk. Ik ben erg benieuwd of dat loopt en of ik ze hier er toch warm voor kan krijgen het alsnog te doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:13

LadyMadonna schreef:

Dan heeft de persoon die heeft zitten krassen z'n zin!

Dat moet je nooit never doen. Gewoon vervangen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:14

Shadow0 schreef:
Da's helemaal zonde, dan is het boek niet meer te lenen. (Ik vind het echt jammer dat bv veel jeugdboeken van vroeger niet meer te vinden zijn, of oudere Dick Francissen. Ik red dan ook heel wat boeken bij de uitverkoop, puur omdat ik het te jammer vind als ik die nooit meer zou lezen...)

Inderdaad, voor veel boeken is het doodzonde. Vanwege bezuinigingen en een toekomstige verhuizing moest er afgelopen jaar onwijs veel gesaneerd worden bij ons. Ik heb heel veel boeken geprobeerd in de verkoopbak te krijgen, zodat mensen toch nog de kans hadden om een exemplaar in bezit te hebben. Maar ik heb ook veel boeken mee naar huis genomen voor de MiniBieb. Er is hier in de omgeving nog heel veel vraag naar fysieke volwassen- en kinderboeken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-17 21:18

In de hal liggen afgeschreven boeken die men gratis mee mag nemen. Dit is echt van alles, van AK boeken, AJ boeken, Eerste leesboekjes, A/B/C/D etc.
Wij zitten midden in een grote reorganisatie. Een aantal vestigingen zijn/gaan over op een service punt. Dat houdt in geen fysieke bieb meer, maar online reserveren en afhalen op het servicepunt. Wij waren de grootste vestiging, maar worden ook een servicepunt. 24 Dec zijn we voor het laatst open.
Van de vestigingen die al servicepunt zijn, zijn heel veel boeken naar ons gekomen. Ik heb van sommige titels 4/5/6 exemplaren staan en m'n kasten puilen uit.....

Natasja, daar ga ik dus niet over....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:23

LadyMadonna schreef:

Oh echt???

Ok....ik heb niets gezegt....

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:30

LadyMadonna schreef:
In de hal liggen afgeschreven boeken die men gratis mee mag nemen. Dit is echt van alles, van AK boeken, AJ boeken, Eerste leesboekjes, A/B/C/D etc.
Wij zitten midden in een grote reorganisatie. Een aantal vestigingen zijn/gaan over op een service punt. Dat houdt in geen fysieke bieb meer, maar online reserveren en afhalen op het servicepunt. Wij waren de grootste vestiging, maar worden ook een servicepunt. 24 Dec zijn we voor het laatst open.
Van de vestigingen die al servicepunt zijn, zijn heel veel boeken naar ons gekomen. Ik heb van sommige titels 4/5/6 exemplaren staan en m'n kasten puilen uit.....

Oh jee, als ze dat hier maar niet van plan zijn. Hier hebben we in de ochtend wel onbemande uren en in de middag bemand (sommige vestigingen zijn middag en avond open. Alleen in het weekend is het de hele uitleentijd bemand. Er wordt steeds meer aangestuurd op self-service, helaas, en op e-books. Veel mensen willen of kunnen dat niet. Voor het e-books-verhaal is er wel gratis een e-book-café, maar verder moet men het allemaal zelf doen. Ik heb voor de grap eens geturfd hoeveel klantenservice vragen ik krijg op het secretariaat gedurende de onbemande uren... Snap niet dat ze daar niet iemand op inroosteren. Bezuinigingen, bezuinigingen, bezuinigingen...

Maar goed, ik denk dat we over dit deel veel beter een apart topic kunnen openen. We gaan behoorlijk aan de topic-vraag voorbij, ha ha ha! :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:57

(Inderdaad off-topic, maar er zijn straks gemeenteraadsverkiezingen dus je kunt daar wel iets invloed op uitoefenen door na te vragen hoe men er tegenover staat.)