Hema schrapt de naam meisjes jongens kleding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:45

safina schreef:
Nou Cer, een beetje vriendelijker discussieren mag ook wel....

Nou ik vind het vriendelijk genoeg :j
Ik was echt geschokt over de opmerking over de vraag of een kindje, waar een ouder best trots op is, althans, meestal denk ik wel, een jongetje of een meisje is.
Dan mag iemand een , in mijn ogen, enorm beledigende opmerking schrijven, en ik mag daar niet énorm verontwaardigt over zijn :?

Buiten dat dit geen discussie is, dit zijn gewoon twee meningen tegenover elkaar, die nooit bij elkaar in de buurt gaan komen.. dat maakt t extra ingewikkeld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 12:58

Cer schreef:
safina schreef:
Nou Cer, een beetje vriendelijker discussieren mag ook wel....

Nou ik vind het vriendelijk genoeg :j
Ik was echt geschokt over de opmerking over de vraag of een kindje, waar een ouder best trots op is, althans, meestal denk ik wel, een jongetje of een meisje is.
Dan mag iemand een , in mijn ogen, enorm beledigende opmerking schrijven, en ik mag daar niet énorm verontwaardigt over zijn :?

Buiten dat dit geen discussie is, dit zijn gewoon twee meningen tegenover elkaar, die nooit bij elkaar in de buurt gaan komen.. dat maakt t extra ingewikkeld...

Dan schrijf je toch gewoon op dat je geschokt bent en discussieer je op een respectvoĺle manier verder?. Zonder die :') -smileys en raap-me-op-comments? Zo rampzalig is het niet dat iemand eens een andere mening heeft dan jij, toch? ;)

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:01

oomens schreef:
Qerty schreef:
Ja, zo is dat voor jou.
Ikzelf draag graag blauw en kan zelf wel aan een kledingstuk afzien of het een beetje bij mijn lichaamsvormen pas.
Zo winkelt iedereen weer anders.

Dat kan toch nu ook al? Het is toch ook nu al niet verboden om als man op een damesafdeling, als vrouw op de herenafdeling, of als agender bij de ANWB te kopen?
Dat wil alleen niet gelijk zeggen dat het voor velen handige onderscheid in dames- en herenkleding dan ook maar gelijk moet worden opgeheven.

En om terug on-topic op de kinderkleding te komen: jongetjes mogen best een prinsessenjurk aantrekken, maar daar wordt dat nog steeds geen prinsenjurk van, of nog hipper, een 'koninklijketelgenkledingstuk'.

Er zit nogal een verschil tussen of iets verboden is, of dat het maatschappelijk geaccepteerd is.
Ikzelf vindt de media aandacht over genderneutrale toiletten en labels ook wat overtrokken. Maar als ik dit topic lees snap ik ook wel waarom het voor veel mensen een thema is.
En dat jij bij a-gender aan ANWB kleding denkt, maakt dat ik de lobbygroepen steeds beter ga begrijpen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:02

@Safina: Het is niet zozeer een andere mening, want dat is echt niet erg..
daarom zei ik al 'het is geen discussie', want hier valt niet over te discussieren..
en ik kan niet respectvol reageren op een opmerking waar de, imo, respectloosheid vanaf druipt..

ja ik ben er oprecht geschokt door... en mijn manier is dan sarcastisch reageren. Ik ga dan niet gelijk huilend onder tafel zitten ofzo, zo belangrijk is het nu ook weer niet. Maar ik schrik er wel van dat iemand een interesse vraag af kan doen met die argumenten... ik kan daar echt niet bij.. en ik weet niet hoe ik op een andere manier goed kan uiten dat ik echt nét niet van mn stoel af val...
dus sorry daarvoor.. :)

En dan weer verder on topic...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:03

Qerty schreef:
En dat jij bij a-gender aan ANWB kleding denkt, maakt dat ik de lobbygroepen steeds beter ga begrijpen.

Heel veel unisexer dan dat ga je niet vinden volgens mij.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:12

ANWB heeft mannen en vrouwen modellen van hun kleding....

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:15

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:21

Qerty

Re: Hema schrapt de naam meisjes jongens kleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:25

Okee, jij wint. Inderdaad niets mis mee om in het ANWB hokje gestopt te worden.
Ik ontstip. Tegen Facebook kan ik niet op..

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:28

Qerty schreef:
Okee, jij wint. Inderdaad niets mis mee om in het ANWB hokje gestopt te worden.
Ik ontstip. Tegen Facebook kan ik niet op..

Sorry, maar wat er daar (maar ook buiten Facebook, als je daarover valt) te zien is, qua matchende regenjassen, bodywarmers, outdoorbroeken, etc., is toch echt wel behoorlijk seks(e)loos.

Maar zullen we weer on-topic gaan?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:41

oomens schreef:
Fenrir schreef:
Oprechte vraag (tenzij je sarcastisch was), maar waarom zou je het moeten kunnen zien? Dat maakt toch verder eigenlijk niks uit?

Nou ja, ik heb het al eerder uitgelegd, maar toen werd dat blijkbaar juist gezien als een reden waarom de HEMA dit zo doet :?
Ik vind het fijn als ik vooraf kan zien bij welke winkel/afdeling/rekken ik moet kijken en welke ik bij voorbaat al kan overslaan. Als dat niet meer duidelijk is door namen, bordjes en labels, dan moet dat maar overduidelijk aan de kleding zelf te zien zijn.
Kleding kopen is geen hobby, en ik ga niet voor mijn plezier álles doorspitten.

Ik dacht dat je op de kinderen doelde :D

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 13:42

Magrathea schreef:
Okee misschien ben ik raar maar wat maakt het nou in vredesnaam uit? Je vraagt toch ook niet of ie een beetje groot geschapen is? Of hoeveel hechtingen de moeder moest?

Vragen of hij grootgeschapen is is natuurlijk krankzinnig! 8)7 Op de eerste plaats zie je dat echt nog niet op die leeftijd en op de tweede plaats geeft dat wél een blijk van pure interesse in de piemel en niet in het kindje (is het een jongetje/meisje?) zelf.

M.b.t de hechtingen van moeders: vaak hoef je dat niet eens te vragen. Ze vertellen dergelijke details graag geheel uit zichzelf. ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:12

Groot worden en opgroeien is inderdaad niet zoveel voor nodig Cer.... beetje water en wat voedsel...
ik snap alleen niet waarom deze verandering zoveel tegenzin en kritiek krijgt... is het nou echt zo erg dat de HEMA de kinder afdeling genderneutraal maakt... en daarmee misschien een aantal kinderen een wat beter gevoel over zichzelf geven... alle echten "jongens jongens" en "meisjes meisjes" (wat dat ook mag inhouden) worden daardoor toch niet minder hun zelf? Maar die kinderen die misschien niet zo mooi in het blauwe of roze hokje vallen worden er misschien wel iets gelukkiger van... nou super toch?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:23

Evelijn schreef:
Groot worden en opgroeien is inderdaad niet zoveel voor nodig Cer.... beetje water en wat voedsel...
ik snap alleen niet waarom deze verandering zoveel tegenzin en kritiek krijgt... is het nou echt zo erg dat de HEMA de kinder afdeling genderneutraal maakt... en daarmee misschien een aantal kinderen een wat beter gevoel over zichzelf geven... alle echten "jongens jongens" en "meisjes meisjes" (wat dat ook mag inhouden) worden daardoor toch niet minder hun zelf? Maar die kinderen die misschien niet zo mooi in het blauwe of roze hokje vallen worden er misschien wel iets gelukkiger van... nou super toch?!

Een kind wat een echt "meisje meisje" is, kan toch nog steeds de kleding kiezen die het kind bij zichzelf vindt passen? Dan kunnen er toch nog steeds prinsessen en de hele klerezooi erbij worden gehaald, zonder dat er "meisje" op hoeft te staan?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 16:58

Ik vraag me oprecht af of het echt uitmaakt wat er wel of niet op staat...
Want als er geen meisje op de hele prinsessen en klerezooi voor "meisje meisjes" staat... Is het ineens niet meer 'meisjesachtig'?

Ik vind het geen probleem dat het veranderd is, maar ik vraag me werkelijk af wat het effect zal zijn. Mij verwachtingen zijn niet hoog. Tijd zal het leren

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:26

Evelijn schreef:

Waarom zoiets steeds op ophef stuit, is omdat veel mensen hun identiteit ontlenen aan de 'hokjes' waar ze bijhoren. Je bent Nederlander of Vlaming (Belgen zijn er dan weer relatief weinig) Ajax- of Feyenoordsupporter, Beatles- of Stonesfan, Puch of Kreidler, links of rechts, springruiter of dressuurprikker, brok- of versvleesvoerder, en man of vrouw. Zelfs degenen die vinden dat ze niet aan hokjes doen, doen dat soms zo krampachtig dat het lijkt of ze zich met alle geweld ( :+ ) in het hokje van de open-minded, all-inclusive vooroordeellozen willen plaatsen (ik mag geen namen meer noemen van de mods dus dat doe ik bij dezen dan ook niet).

Als mensen de afbakening van hun eigen hokjes afgebroken voelen worden, dan voelt dat vaak als een aanval op hun eigen identiteit, en dat komt al heel gauw dichtbij. Kijk voor de gein eens hoe snel discussies over bit(loos), dierenvoeding of de taalkwestie in gemeentes rond Brussel persoonlijk worden.
Mensen worden zelf niet minder man of vrouw van het weghalen van labeltjes bij de HEMA. Het geeft alleen wel het idee dat het man- of vrouwzijn minder duidelijk is afgebakend, of zelfs dat het minder geaccepteerd zou zijn om je sterk als man of vrouw te identificeren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 18:18

oh het maakt mij niet uit wat de Hema verder doet hoor, het ging mij alleen even om de opmerking dat je niet naar het geslacht van een baby zou mogen vragen... :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 23:16

Say What? :roll:
Hoera! Er is een 'het-je' geboren!

Cer schreef:
oh het maakt mij niet uit wat de Hema verder doet hoor, het ging mij alleen even om de opmerking dat je niet naar het geslacht van een baby zou mogen vragen... :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 07:22

Lieshorses schreef:
Say What? :roll:
Hoera! Er is een 'het-je' geboren!

Cer schreef:

"Ik zou het toch fijn vinden als we wat minder verslaafd raken aan het willen weten wat de geslachtsdelen van een pasgeboren baby zijn :o
Zoals in het filmpje te zien is leidt dat al zó vroeg tot stereotypering.
En nee ik zeg niet dat we compleet van alles gendergerelateerd af moeten stappen. Ik vraag me gewoon af wat nou precies de toegevoegde waarde is van weten of de baby van je zus/broer/vriend/collega een piemeltje heeft of niet."

zie een pagina terug ongeveer...

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 07:32

Jaa, broertje of zusje, wat maakt dat nou uit, zit amper verschil in ... :')
Ik kan hier echt om lachen, zoveel gedoe en geweld in de wereld op het moment, tis maar waar je je druk om maakt. Al begin ik al het genderneutrale 'gedrag' wel steeds meer uit te kotsen. :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 07:59

Echt first world problems hier.. ik vermaak me kostelijk. Waar je je al niet druk om kan maken.