Genderneutraal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:47

Ik verwonder mij er over dat het blijkbaar nodig is om dingen aan te passen op mensen die zich met iets anders identificeren dan met een man of vrouw.

Joh, jij voelt je meer een Apache helikopter? Mooi, maar we hebben helaas geen toiletten voor Apaches. Dus kies maar of je liever bij de mannen of de vrouwen pist. Of je houd het op en gaat thuis naar het toilet.

Waarom moet alles maar aangepast worden op mensen die zich niet identificeren als man of vrouw? Ik vind het helemaal geen probleem dat er aandacht voor is, misschien zelfs fijn voor de mensen die zich wel 'iets' voelen, maar geen idee hebben wat. Maar om dan maar de wereld daar op te gaan aanpassen gaat mij een beetje ver.

"Beste reizigers" zolang dat alleen maar in de trein of bus word omgeroepen (en niet op welke willekeurige plaats dan ook), geen probleem, dan bén ik namelijk een reiziger.
Wanneer iemand mij zou aanspreken met "meneer" (omdat die persoon mij bijvoorbeeld van de achterkant ziet terwijl ik aan de voorkant gewoon tieten heb), kun je toch aangeven "joh, ik lijk er misschien niet op maar ik ben echt een vrouwelijk exemplaar hoor!".

Ik, met kennis over DNA, kijk naar geslachten in de vorm van X'jes en Y'tjes. Daar kun je niks aan veranderen, XX is vrouwelijk, XY is mannelijk, alle andere vormen (XXY, XXXY, XXXXY enzovoorts) zijn afwijkingen van vrouwelijk en mannelijk maar blijven wel een feit. Of je je nou mannelijk of vrouwelijk voelt. Iets voelen is namelijk geen feit en kan dus veranderen.

Vergelijk het een beetje met transgender topsporters. Een man die is getransitioneerd naar een vrouw, in welke 'ploeg' hoort die thuis?
In mijn ogen in een mannenploeg omdat onder andere de spieren ontwikkeld zijn als die van een man waardoor de persoon een hele andere bouw heeft en meer kracht kan uitoefenen. Maar aan de andere kant snap ik dat het als transgender vervelend is om constant geassocieerd te worden met het geslacht wat je niet wil en in de ogen van die persoon dus ook niet meer is.
Moet er dan ook een speciale competitie komen voor transgender mannen en transgender vrouwen? Of moeten we maar een grote competitie maken met alle geslachten?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:49

Lieshorses schreef:
Los van dat, het is toch niet zorgelijk dat vrouwen graag wat privacy hebben op het toilet? Ook al zijn de mannen nuchter en vriendelijk, ik vind het gewoon niet zo'n prettig idee om samen met hun telkens zo'n toilet in te moeten.

Waar ga je uit dan? Ik ken het eigenlijk niet, dat je samen met iemand anders naar een toilet moet. Overal waar ik ooit geweest ben zijn het uiteindelijk individuele hokjes. En dat er mannen naast me zouden staan bij het handenwassen, hmm, nee, dat kan me weinig schelen eigenlijk.

(Samen in een hokje, ja, dat lijkt me wel vrij onprettig.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:51

Steeph schreef:
Joh, jij voelt je meer een Apache helikopter? Mooi, maar we hebben helaas geen toiletten voor Apaches.

Goed voorbeeld! Zelf verzonnen?

Citaat:
Vergelijk het een beetje met transgender topsporters. Een man die is getransitioneerd naar een vrouw, in welke 'ploeg' hoort die thuis?

Dat weten we nog niet, en ik heb het idee dat de conclusie vooral het meest is 'dan moet die persoon maar helemaal niet gaan sporten' - en dat lijkt me nogal onaardig.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:52

Shadow0 schreef:
pol013 schreef:
Geen cassierre die je tegenhoud of fabrikant die je van je pot komt rukken.

Dat van die cassierres is trouwens niet per se waar. Bij kinderspeelgoed worden kinderen die voor niet-conform speelgoed kiezen met enige regelmaat erop aangesproken. "Een pop, dat is toch niets voor jou?" of een meisje dat een dinosaurus-happymeal wil, maar toch de prinsessenvariant krijgt.

Inderdaad.

Story-time over hoe dat man-vrouw onderscheid wel niet in het bedrijfsleven en in retail zit: ik ging een cadeautje kopen voor een vriendin, en uiteindelijk kocht ik een serie prints van Superman/Wolverine/Batman omdat ze erg fan is van superheldenfilms. De cassiere vraagt me of ik het ingepakt wil hebben, ik zeg "ja", ze vraagt dan of het voor een vriend of voor een vriendin is. Zonder nadenken zeg ik "vriendin", en ineens zit er roze glitter-papier omheen, terwijl ik de blauwe galaxy-uitvoering van het "mannen"papier veel leuker vond.
(Natuuurlijk had ik meteen kunnen ingrijpen en "Nee, dat blauwe papier!" kunnen roepen, maar ik was te verbrouwereerd en binnen twee tellen had ik het pakje al in mijn handen).

Kortom: wat is er mis met op zo'n moment gewoon vragen "Wil je dit papier, of dit papier?" of "Wil je een dino of een prinses?" in plaats van "Ben je een meisje of een jongen?"

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:56

Och macht der gewoonte, immers 90% gaat mee in het roze en blauw gebeuren en de meeste jonge meiden zijn helemaal roze minded..

Mensen die dat wel een issue vinden, moeten dat zelf van te voren duidelijk maken, vind ik.

We kunnen wel allemaal heel spastisch met alle dagelijkse dingen omgaan en overal een 2e gedachte aan spanderen.....iedereen die speciale wensen heeft, die vraagt het gewoon...ipv aangevallen onderdrukt te voelen...leven en laten leven..

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 10:59

Overal en nergens, dan weer hartje in de stad (Den Bosch) dan gaan we weer n keer naar Eindhoven. Dan avondje Nijmegen.
Maar dat jij dat geen probleem vind is heel fijn. Maar er zijn zat vrouwen die zich hier gewoon
niet safe bij voelen. Meiden die verkrachting hebben meegemaakt zullen het waarschijnlijk ook niet echt
waarderen.

Shadow0 schreef:
Lieshorses schreef:
Los van dat, het is toch niet zorgelijk dat vrouwen graag wat privacy hebben op het toilet? Ook al zijn de mannen nuchter en vriendelijk, ik vind het gewoon niet zo'n prettig idee om samen met hun telkens zo'n toilet in te moeten.

Waar ga je uit dan? Ik ken het eigenlijk niet, dat je samen met iemand anders naar een toilet moet. Overal waar ik ooit geweest ben zijn het uiteindelijk individuele hokjes. En dat er mannen naast me zouden staan bij het handenwassen, hmm, nee, dat kan me weinig schelen eigenlijk.

(Samen in een hokje, ja, dat lijkt me wel vrij onprettig.)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:00

Wat is er mis mee dat jij gewoon aangeeft wat je wil en de cassiere dus corrigeert? Zij/hij heeft toch niets over jouw wereld te zeggen? Dat is toch maar gewoon een onwetende passant?

Ik moet de autoverkoper ook zeggen dat hij op mij moet letten ipv op mijn vader als we een stoere 4x4 kopen. Dat is een beetje deuzig van de verkoper want hij verkleint daarmee zijn kansen om mij iets te verkopen maar ik ga hem niet dwingen de wereld anders te zien. Hij heeft waarschijnlijk 9 van de 10 keer een vrouw voor een kleine auto en een man voor een grote.
Zou hij er zelf verstandig aan doen om de wereld iets breder te zien om zo zijn kansen op verkoop te vergroten? Ja, dat wel.
Maar of mij dat echt dwars zit en raakt zit bij mij, niet bij hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:01

Steeph schreef:
Dus kies maar of je liever bij de mannen of de vrouwen pist. Of je houd het op en gaat thuis naar het toilet.

Als iedereen er oké mee zou zijn dat ook mensen die niet overduidelijk man of vrouw zijn willekeurig een toilet opzoeken, mooi :j
Maar toen ik het programma 'hij is een zij' volgde, over transgenders en a-genders, bleek dat er nogal wat meer bij kwam kijken. Mensen die zowel in de mannen áls in de vrouwen WC worden uitgescholden, omdat ze nergens 'passen'. Die dus niet meer een dagje gingen winkelen, of naar de dierentuin of whatever, omdat praktisch elk toiletbezoek gedoe opleverde. Niet omdat ze het zelf zo vreselijk vonden om te kiezen, maar omdat de rest van de wereld continue aanstoot nam aan hun keuze.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:03

Nou zou mijn ding ook niet zijn, samen naar toilet...zeker als je inderdaad op die manier in onveilige situaties kunt komen...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:03

Shadow0 schreef:
liedje89 schreef:
Ik zou het in bepaalde uitgaansgelegenheden trouwens heel vervelend vinden als de WC's genderneutraal worden, vaak is de dames WC inlopen echt een prima methode om van vervelenden mannen af te komen, lijkt me echt vervelend als die dingen allemaal genderneutraal worden.

Dat is een probleem - maar tegelijkertijd is het natuurlijk ook wel zorgelijk dat dat soort dingen anno 2017 nog nodig zijn. Dat je als vrouw blijkbaar nog steeds allerlei manieren moet hebben om weg te komen bij vervelende mannen.

Ik vind het ook super poedersuiker dat ik een slot op mijn deur moet omdat bepaalde mensen anders mijn inboedel meenemen. Het is alleen maar onhandig als je chaotisch bent en de neiging hebt om sleutels te verliezen, bovendien is het wellicht heel stigmatiserend naar een boel mensen die geen enkele intentie hebben om zonder mijn toestemming mijn huis binnen te treden. Ik ga mijn slot toch maar niet uit principe verwijderen, sloten zijn ook best een oude uitvinding dus ik denk eigenlijk dat hufters gewoon van alle tijden zijn :o?

Dat veel winkels een afdeling hebben voor dikke, dunne of lange mensen maakt het niet perse net zo makkelijk om de onderverdeling voor man vrouw te veranderen naar een ander type onderverdeling binnen de winkel lijkt me? Vrouwen zijn gemiddeld kleiner en lopen minder recht dus dan moet je de lengte afdelingen nog meer verdelen en afdelingen toevoegen voor bouw, terwijl dit nu gewoon werkt. Aangezien ik weinig mensen rond zie lopen in aardappel zakken ga ik er trouwens vanuit dat het overgrote deel van de mensen gewoon kleding kan kopen.

Indestal

Re: Genderneutraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:05

Als het zo een issue is, dan toch gewoon een extra toiletblok? Is toch ook bij invaliden zo? Gewoon wettelijk bepalen in uitgaansleven.

Geen enkel bezwaar als er naast mij een man piest die zich vrouw voelt, maar wel als er een irritante vent mee loopt omdat hij dat "mag" en misbruik maakt van het feit dat we sociaal willen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:06

Indestal schreef:
Nou zou mijn ding ook niet zijn, samen naar toilet...zeker als je inderdaad op die manier in onveilige situaties kunt komen...

Ik denk dat daar bij de inrichting van de toiletten al heel veel aan gedaan kan worden. Bij de meeste mensen thuis is het toilet ook genderneutraal, zonder dat dat ooit een issue is :) Als toiletruimtes geen afgesloten ruimte met meerdere hokjes zouden zijn, maar gewoon een deur naar één toilet met wastafel er bij in (eigenlijk net zoals thuis), is het volgens mij voor niemand een issue.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:07

Lieshorses schreef:
Overal en nergens, dan weer hartje in de stad (Den Bosch) dan gaan we weer n keer naar Eindhoven. Dan avondje Nijmegen.
Maar dat jij dat geen probleem vind is heel fijn. Maar er zijn zat vrouwen die zich hier gewoon
niet safe bij voelen. Meiden die verkrachting hebben meegemaakt zullen het waarschijnlijk ook niet echt
waarderen.

Pas hiermee op zeg. Als slachtoffer van verkrachting kan het mij echt geen reet roesten of er genderneutrale wc's zijn. Niet mensen met serieuze trauma's gebruiken om je denkbeelden door te drukken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:09

Indestal schreef:
Och macht der gewoonte, immers 90% gaat mee in het roze en blauw gebeuren en de meeste jonge meiden zijn helemaal roze minded..

Allereerst: waarom denk je eigenlijk dat jonge meiden roze-minded zijn eigenlijk? Is er een speciaal anti-roze-gen dat alleen op het Y-crhomosoom zit?

Maar daarnaast: gewoontes kunnen doorbroken worden. Wat precies is wat de gemeente en de NS nu op hele kleine schaal doen.

Citaat:
Mensen die dat wel een issue vinden, moeten dat zelf van te voren duidelijk maken, vind ik.

Stel: mensen doen dit. Men gaat naar de mcDonalds, en het kind (of de ouder) zeggen 'ik wil graag de dinosaurus-happy meal' of 'mijn zoon wil graag de prinsessenversie.'

En dit gebeurt een paar keer bij die McDonalds. En op een bepaald moment hoort de manager dat zo eens aan, en die denkt: "Weet je? We kunnen dit simpel oplossen. We leren onze medewerkers gewoon dat ze niet meer vragen naar 'jongen of meisje' maar 'wil je prinses of dinosaurus'?"

Iemand die gewoon, vanuit haar bedrijf constateert dat het anders kan. Dus als er nu een nieuwe medewerker wordt ingewerkt en die krijgt de scripts aangeleerd ('wat wilt u erbij drinken', 'saus erbij', 'dinosaurus of prinses')

Klinkt allemaal redelijk toch? Het was een gewoonte, iemand ziet uit de praktijk dat het niet voldoet, en past de werkbeschrijving op haar locatie aan. Zonder druk of actiegroep of pressie... gewoon, een paar kinderen en ouders vragen beleefd om een bepaalde versie van een happy meal, en een goede manager verandert iets omdat het de klantvriendelijkheid ten goede komt.

.... en vervolgens komt in de krant alsnog een grote kop "McDonalds gaat Happymeals voortaan genderneutraal aanbieden!" en gaan er allemaal mensen zich op allerlei plekken heel verontwaardigd uiten hoe ver het wel niet gaat dat ze zich moeten aanpassen voor die paar kinderen die zich misschien niet als jongen of meisje identificeren (waar geen sprake van hoeft te zijn, ze vinden alleen de ene versie leuker dan de andere.)

Ineens worden mensen die dingen prima zelf, in onderling overleg en zonder iemand lastig te vallen hebben opgelost, waar niemand zich voor hoeft aan te passen, behalve dan dat de medewerkers een heel klein beetje ander script krijgen, gebruikt om verontwaardiging mee op te jagen.

Niet erg sympathiek.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:10

ja bij mij thuis weet ik wie er verder ook nog zijn...

bij andere gelegenheden weet ik dat niet.. en ik ben niet zo van de vrijheid-blijheid dat ik dat stukje privacy (al dan niet voor veiligheid, want ik word bang in bepaalde situaties waarbij ik bij mannen 'opgesloten' zit, maar wat ik vind maakt blijkbaar niet uit, daar zijn we dan toch niet tolerant genoeg voor) opgeef..

Maar nogmaals, er zijn situaties genoeg waar dat wel kan..
Er zijn ook landen waarbij alle toiletten gewoon open zijn, en er helemaal geen privacy is.. dat kan ook nog :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:11

Lieshorses schreef:

Maar ga je daar dan samen een hokje in? Want ik heb dat dus echt nog nooit meegemaakt. Dat gaat nadrukkelijk over de privacy, niet de veiligheid. Heb je echt wc's waar je samen in een hokje moet? Welke privacy geef je op als je je handen wast in een wasbak naast een man?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:13

Cer schreef:
ja bij mij thuis weet ik wie er verder ook nog zijn...

bij andere gelegenheden weet ik dat niet.. en ik ben niet zo van de vrijheid-blijheid dat ik dat stukje privacy (al dan niet voor veiligheid, want ik word bang in bepaalde situaties waarbij ik bij mannen 'opgesloten' zit, maar wat ik vind maakt blijkbaar niet uit, daar zijn we dan toch niet tolerant genoeg voor) opgeef..

Maar nogmaals, er zijn situaties genoeg waar dat wel kan..
Er zijn ook landen waarbij alle toiletten gewoon open zijn, en er helemaal geen privacy is.. dat kan ook nog :j

Wat ik bedoelde te zeggen; volgens mij ontstaat het gevoel van onveiligheid bij veel vrouwen door het idee inderdaad opgesloten te zijn in een ruimte met meerdere mannen, en daar niet weg te kunnen. Als die ruimte niet bestaat, dus als er geen toiletruimte is, maar toilette incl wastafel gewoon via 1 deur naar een gang of grotere ruimte gaan, net zoals thuis, dan is dat gevoel van onveiligheid en geschonden privacy ook weg (denk ik?)

edit; neem bijvoorbeeld het toilet in de trein, dat heb ik nooit ervaren als genderneutraal of als 'delen met mannen' terwijl het dat natuurlijk wel is. Afgezien van hoe smerig het er vaak is bevalt me dat niet beter of minder dan een toilet alleen voor vrouwen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-08-17 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:15

Je vrouw zijn, lekker kletteren naast een vent die wellicht het nodig vind om je als vrouw in het intiemste hokje ff lekker te bekijken en opmerkingen te maken als je samen voor de speigel staat...dat dus...een machoman die het leuk vind om zich te profilleren...

De meeste mannen zullen dit niet doen, maar in een uitgaans gebeuren, kun je een plakker mee krijgen als je naar het toilet gaat....in een openbaar toilet zoals restaurant, mc donalds, speeltuin, benzinestation, treinstation zal dar minder zijn..

Overigens vind het het ook niet fijn om even mijn kapsel en make bij te werken waar een vreemde vent bij staat, je kleding checken....gewoon de vrouwelijke ijdelheid die wellicht door verkeerde types verkeerd wordt uitgelegd...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:25

Indestal schreef:

Ff serieus zeg..ik ga altijd gewoon naar het toilet waar het het rustige is bij het uitgaan. Dat is dus vaak het herentoilet. En ja, daar is vaak de pispot naast de wasbak en het komt dus wel voor dat ik een leuk gesprek heb met iemand die daar staat te piesen terwijl ik met handen was. Ik heb werkelijk nog nooit vervelende reacties gehad, meesten vinden het grappig dat het mij echt niet boeit. Soms zeggen ze wel voor de grap of ik een man ben, en dan zeg ik gewoon dat ik inderdaad een piemel heb...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:27

Daar kies je zelf voor, in mijn geval wordt er voor gekozen en ik ga nooit bij de heren....is gewoon niet mijn ding en vaak genoeg is dat ook een gore stinkzooi.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:33

Ik vind het trouwens wel een beetje raar dat veel vrouwen perse geen heren op de damestoiletten willen maar tegelijkertijd vinden die het vaak wel normaal om dan maar het herentoilet te gebruiken als het druk is oid. Misschien voelen vrouwen zich eerder onveilig ofzo maar eigenlijk lijkt het me dat mannen net zo goed een bepaalde verwachting van privacy mogen hebben in het heren toilet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:34

Shadow0 schreef:
Indestal schreef:

Allereerst: waarom denk je eigenlijk dat jonge meiden roze-minded zijn eigenlijk? Is er een speciaal anti-roze-gen dat alleen op het Y-crhomosoom zit?

Maar daarnaast: gewoontes kunnen doorbroken worden. Wat precies is wat de gemeente en de NS nu op hele kleine schaal doen.

Citaat:

Wat voelt het soms toch fijn als iemand net zo denkt als ik. Dank shadow. Dat is precies wat ik zou willen zeggen en bedoel.
Stel: mensen doen dit. Men gaat naar de mcDonalds, en het kind (of de ouder) zeggen 'ik wil graag de dinosaurus-happy meal' of 'mijn zoon wil graag de prinsessenversie.'

En dit gebeurt een paar keer bij die McDonalds. En op een bepaald moment hoort de manager dat zo eens aan, en die denkt: "Weet je? We kunnen dit simpel oplossen. We leren onze medewerkers gewoon dat ze niet meer vragen naar 'jongen of meisje' maar 'wil je prinses of dinosaurus'?"

Iemand die gewoon, vanuit haar bedrijf constateert dat het anders kan. Dus als er nu een nieuwe medewerker wordt ingewerkt en die krijgt de scripts aangeleerd ('wat wilt u erbij drinken', 'saus erbij', 'dinosaurus of prinses')

Klinkt allemaal redelijk toch? Het was een gewoonte, iemand ziet uit de praktijk dat het niet voldoet, en past de werkbeschrijving op haar locatie aan. Zonder druk of actiegroep of pressie... gewoon, een paar kinderen en ouders vragen beleefd om een bepaalde versie van een happy meal, en een goede manager verandert iets omdat het de klantvriendelijkheid ten goede komt.

.... en vervolgens komt in de krant alsnog een grote kop "McDonalds gaat Happymeals voortaan genderneutraal aanbieden!" en gaan er allemaal mensen zich op allerlei plekken heel verontwaardigd uiten hoe ver het wel niet gaat dat ze zich moeten aanpassen voor die paar kinderen die zich misschien niet als jongen of meisje identificeren (waar geen sprake van hoeft te zijn, ze vinden alleen de ene versie leuker dan de andere.)

Ineens worden mensen die dingen prima zelf, in onderling overleg en zonder iemand lastig te vallen hebben opgelost, waar niemand zich voor hoeft aan te passen, behalve dan dat de medewerkers een heel klein beetje ander script krijgen, gebruikt om verontwaardiging mee op te jagen.

Niet erg sympathiek.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:36

liedje89, Lijkt mij ook, in een urinoir plassen en daar loopt een vrouw langs.....en even later sta je aan de bar samen te bestellen..

Ik weet wel dat tegenwoordig alles open en bloot is, maar ik ben nog van het antieke assortiment.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:43

Wat een onzin, de goegemeente is gewoon zoals het nu gaat....reklamebureaus verdienen miljarden met meegaan hoe de markt is....en die is zoals het nu is....

Wil je graag anders, dan ben je daar vrij in, niemand houd je tegen, maar om als minderheid weer je meerderheid door te drukken, door overdreven te punt te moeten maken en met dna etc aan te komen...

Pffff dat is iets wat een trent aan het worden is, tenenkrommend.

De groep die vind dat alles neutraal moet zijn en hun kinderen dat willen aanleren, daar is genoeg plaats voor in deze maatschappij....om daar voorts schreeuwerig over te worden....

Bestel gewoon je ding en desnoods 2 prinsessen bij de mc Donalds voor je zonen je zult ze grwoon krijgen hoor!

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 11:44

Steeph schreef:
Ik verwonder mij er over dat het blijkbaar nodig is om dingen aan te passen op mensen die zich met iets anders identificeren dan met een man of vrouw.

Joh, jij voelt je meer een Apache helikopter? Mooi, maar we hebben helaas geen toiletten voor Apaches. Dus kies maar of je liever bij de mannen of de vrouwen pist. Of je houd het op en gaat thuis naar het toilet.

Waarom moet alles maar aangepast worden op mensen die zich niet identificeren als man of vrouw? Ik vind het helemaal geen probleem dat er aandacht voor is, misschien zelfs fijn voor de mensen die zich wel 'iets' voelen, maar geen idee hebben wat. Maar om dan maar de wereld daar op te gaan aanpassen gaat mij een beetje ver.

"Beste reizigers" zolang dat alleen maar in de trein of bus word omgeroepen (en niet op welke willekeurige plaats dan ook), geen probleem, dan bén ik namelijk een reiziger.
Wanneer iemand mij zou aanspreken met "meneer" (omdat die persoon mij bijvoorbeeld van de achterkant ziet terwijl ik aan de voorkant gewoon tieten heb), kun je toch aangeven "joh, ik lijk er misschien niet op maar ik ben echt een vrouwelijk exemplaar hoor!".

Ik, met kennis over DNA, kijk naar geslachten in de vorm van X'jes en Y'tjes. Daar kun je niks aan veranderen, XX is vrouwelijk, XY is mannelijk, alle andere vormen (XXY, XXXY, XXXXY enzovoorts) zijn afwijkingen van vrouwelijk en mannelijk maar blijven wel een feit. Of je je nou mannelijk of vrouwelijk voelt. Iets voelen is namelijk geen feit en kan dus veranderen.

In mijn ogen in een mannenploeg omdat onder andere de spieren ontwikkeld zijn als die van een man waardoor de persoon een hele andere bouw heeft en meer kracht kan uitoefenen. Maar aan de andere kant snap ik dat het als transgender vervelend is om constant geassocieerd te worden met het geslacht wat je niet wil en in de ogen van die persoon dus ook niet meer is.
Moet er dan ook een speciale competitie komen voor transgender mannen en transgender vrouwen? Of moeten we maar een grote competitie maken met alle geslachten?

Dit laatste klopt natuurlijk ook niet helemaal he, want transgenders die een volledige transitie doorstaan beginnen ook al vroeg met hormonen. En dus veranderd er van alles in het lichaam. Ook die spier opbouw.

En nog voor de mensen die het oprecht interesseert, even in jip en janneke taal:
Bi=2. Je valt op 2 geslachten/genders. Maar je ziet wel geslacht/gender, en valt hier ook op. Even lomp gezegd, een bi persoon valt op piemels en vagina's.
Pan=alles. Je valt op een karakter ongeacht geslacht of gender. Het maakt niet uit wat er in die broek zit want dat is niet waar je op valt, het concept van geslacht of gender maakt niets uit.