Moeder eist 10000 voor gemiste schoolfoto door offerfeest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:37

Cer schreef:
Boras schreef:
Wat ik vooral heel triest en verontrustend vind in dit soort topics (en in de maatschappij) is dat het gedrag van 1 individuele persoon zo makkelijk, zonder enige schaamte of gewetenswroeging, een hele bevolkingsgroep wordt aangerekend.

Dat is dan idd blijkbaar menseigen, want ook hier in dit topic zie je dat er gegeneraliseerd wordt, maar dan de andere kant op: "iedereen gooit het op geloof" - "allemaal tegen de Islam" en zaken van die strekking.
Ik heb daarbij dan het gevoel dat het de ene kant op erger gevonden wordt (alle islamieten zijn hetzelfde) dan de andere kant op (alle bokkers / nederlanders / mensen in dit topic) zijn hetzelfde.. maar dat is dan toch ook niet zo.

Citaat:
terwijl er in werkelijkheid echt nog discriminatie voorkomt, niet alleen in dit land, maar in allerlei landen.
Maar dat ontkent toch ook niemand? Dat er discriminatie voorkomt.
En daarom vind ik het persoonlijk zo jammer dat deze mevrouw dit 'gebruikt' voor persoonlijk gewin, althans, zo komt het op mij over..

Echter Cer, ken jij het verhaal? Wie zegt dat ze het gebruikt voor persoonlijk gewin? Dat zijn aannames/conclusies die worden gesteld vanuit een krant wiens artikelen nog net niet 's avonds bij Hart van Nederland of RTL Boulevard worden behandeld..

En dan vind ik 'discriminatiekaart' aardig vervelend overkomen. Moet je eens doen als er een crowdfunding wordt gestart voor een ziekkind. 'Ziek-kind kaart'... (dit gebruik ik niet, maar heb wel eens zoiets gehoord van iemand..)
Laatst bijgewerkt door Celiien op 18-05-17 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:37

bruintje123 schreef:
En geef dan eens links van die hysterische mama's die omdat er een gebeurtenis was die niet zo was zoals gepland in hun beleving de discriminatiekaart trokken en naar de rechter gingen?

Die zijn praktisch onvindbaar.
Moslims die de discriminatiekaart trekken zijn er heel vaak.
Het is niet deze ene moeder.
Dan werd het el weg gelachen als maf wijf.
Nee het is steeds weer en weer en weer. Telkens in een andere vorm.
En daarom zeggen mensen, daar heb je ze weer met hun geloof. Ze willen alles om hun heen geregeld hebben.

In mijn ogen is dit een maf wijf en zo heb ik het ook weggelachen toen ik het bericht las.

Maar dat moslims vaker de discriminatie kaart trekken dan de modale witte man lijkt me niet heel raar.
Alleen al in dit topic zijn al genoeg discriminerende en racistische uitlatingen gedaan die dit onderbouwen.
Laatst bijgewerkt door Qerty op 18-05-17 13:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:38

Celiien schreef:
Ik vind het vrij bijzonder dat men het een 'kaart' noemt tegenwoordig. Heb de term vaker langs zien komen. Maar goed ik vind het ook bijzonder dat men vind dat degene die 'de kaart speelt', terwijl er in werkelijkheid echt nog discriminatie voorkomt, niet alleen in dit land, maar in allerlei landen.

Fijn dat ik niet de enige ben.

Hoe zou je het vinden als je naar je werkgever gaat om aan te kaarten (haha) dat jij minder verdient dan je mannelijke collega's en iedereen begint te blaten 'Ooo de feminismekaart spelen, heel volwassen hoor!'

Hoewel ik vind dat deze vrouw (te) ver gaat kun je niet roepen dat het geen discriminatie is als je zelf niet in die positie zit

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:40

Qerty schreef:
Maar dat moslims vaker de discriminatie kaart trekken dan de modale witte man lijkt me niet heel raar.
Alleen al in dit topic zijn al genoeg discriminerende en racistische uitlatingen gedaan die dit onderbouwen.

Precies. Niet zo heel simpel om te roepen dat je gediscrimineerd wordt, als dat niet zo is. 'Wij blanken' hebben wat dat betreft toch echt vrij weinig te klagen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:43

Geloof bekritiseren is taboe. Religie is onschendbaar en daarmee wel degelijk een middel om dingen te mogen doen die je zonder dat argument er niet door krijgt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:44

Qerty schreef:
In mijn ogen is dit een maf wijf en zo heb ik het ook weggelachen toen ik het bericht las.

Een discriminatie kaart is een kaart die getrokken wordt als er geen discriminatie is.
Zoals hier bij het maffe wijf.

Dus nee, dat ze er eerder een trekken is niet logisch.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:45

bruintje123 schreef:
Een discriminatie kaart is een kaart die getrokken wordt als er geen discriminatie is.

En hoe ga jij bepalen dat er geen discriminatie is aan de hand van een nieuwsartikel van een A4 zonder het echte verhaal te kennen.. jij komt meteen met de conclusie maf wijf en discriminatiekaart..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:47

Ik zie wel, Bruintje is echt van de feiten en de cijfers :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:48

Electra63 schreef:
dromertje2 schreef:
Als men foto s wil trekken. Als de school beslist om er geen meer te maken is dat ook hun goed recht. Want het is dan toch voor iedereen gelijk?

Nee... School houdt wel rekening met christelijke feestdagen en niet met islamitische feestdagen, dat is een onderscheid, dus niet iedereen is gelijk.

Ook niet met de joodse, hindoeïstische, boeddhistische, jehova's getuigen, 100en andersoortige gelovige feestdagen.
Die mensen heb ik ook nooit gehoord...

Plus dat je nooit weet welke moslim op welke dag precies dat feest vieren.

Het is jammer dat ze de foto hebben gemist, het is prima dat ze het kind thuis houden. Maar daar ook nog schadevergoeding voor eisen in deze mate is eigenlijk gewoon lachwekkend :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:50

Celiien schreef:
bruintje123 schreef:

En hoe ga jij bepalen dat er geen discriminatie is aan de hand van een nieuwsartikel van een A4 zonder het echte verhaal te kennen.. jij komt meteen met de conclusie maf wijf en discriminatiekaart..

Dat kan ik ook omdraaien voor alle die haar verdedigen.
Jullie hebben net zoveel feiten en cijfers.

Zoals dit artikel staat, is het een wijf wat niet spoort.
Een moslima die niet spoort mocht al niet gezegd worden, dus ik pas me al aan aan bokt maatstaven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:50

Celiien schreef:
Echter Cer, ken jij het verhaal? Wie zegt dat ze het gebruikt voor persoonlijk gewin? Dat zijn aannames/conclusies die worden gesteld vanuit een krant wiens artikelen nog net niet 's avonds bij Hart van Nederland of RTL Boulevard worden behandeld..

...ohhh zo.. ja dan moet ik het nuanceren, maar dan bespreken we gewoon niets meer uit de media :j

Het zijn wellicht inderdaad voorbarige conclusies, die misschien wat gestoeld zijn op ervaringen uit het verleden.. maar eens, dat mag je niet mee laten wegen.
Ben wel heel benieuwd wat ze met die 10.000 euro zou willen gaan doen als ze die (hypothetisch) zou ontvangen.

Citaat:
En dan vind ik 'discriminatiekaart' aardig vervelend overkomen. Moet je eens doen als er een crowdfunding wordt gestart voor een ziekkind. 'Ziek-kind kaart'... (dit gebruik ik niet, maar heb wel eens zoiets gehoord van iemand..)

Ik vind 'discriminatie-kaart' ook geen aardig woord. Maar ik vind wel een verschil tussen een ziek kind wat een ziek kind is, of discriminatie noemen terwijl dat misschien niet zo is.
Ga je crowd funden voor een ziek kind wat gezond is, ja, dan is het misschien vergelijkbaar..

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:57

Cer schreef:
Celiien schreef:

...ohhh zo.. ja dan moet ik het nuanceren, maar dan bespreken we gewoon niets meer uit de media :j

Het zijn wellicht inderdaad voorbarige conclusies, die misschien wat gestoeld zijn op ervaringen uit het verleden.. maar eens, dat mag je niet mee laten wegen.
Ben wel heel benieuwd wat ze met die 10.000 euro zou willen gaan doen als ze die (hypothetisch) zou ontvangen.

Citaat:

Ik vind 'discriminatie-kaart' ook geen aardig woord. Maar ik vind wel een verschil tussen een ziek kind wat een ziek kind is, of discriminatie noemen terwijl dat misschien niet zo is.
Ga je crowd funden voor een ziek kind wat gezond is, ja, dan is het misschien vergelijkbaar..

Uit de media bespreken kan en mag uiteraard gewoon. Het is alleen zo jammer dat men gelijk wordt aangevallen als in 'buitenlander = discriminatiekaart uitspelen'. Want zo komt het wel grotendeels over.

Maar dan nogmaals Cer, wie bepaald dat wat men benoemd als discriminatie, ook echt niet discriminatie is? True, een ziek kind is makkelijker de waarheid te achterhalen.. maar toch.

bruintje123 schreef:

Klopt, maar jij gaat dus blijkbaar uit van 'het is er weer zo een' en 'lekker de discriminatiekaart spelen'. En dat is toch niet terecht? Moet je het voorbeeldje van hierboven pakken, of is dat ineens dan niet meer ethisch verantwoord?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:58

En jij gaat er vanuit dat ze dat niet doet.
Dat is toch hetzelfde. Alleen een andere mening uit hetzelfde artikel.
Waarom zou jou mening meer waard zijn dan de mijne?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:02

bruintje123 schreef:

Jouw mening is niet minder waar(d). Maar omdat hij zo ongenuanceerd, generaliserend en weinig tolerant is in mijn ogen wel gevaarlijker voor de verdraagzaamheid binnen onze samenleving dan die van Celiien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:02

Celiien schreef:
Uit de media bespreken kan en mag uiteraard gewoon. Het is alleen zo jammer dat men gelijk wordt aangevallen als in 'buitenlander = discriminatiekaart uitspelen'. Want zo komt het wel grotendeels over.

Die reacties zijn ook niet ok, en ik zeg dat ook zeker niet.
Maar ik word door een aantal wel op een hoop gegooid met degene die dat wel doen.
Maar daar mag ik weinig van vinden geloof ik... :?

Citaat:
Maar dan nogmaals Cer, wie bepaald dat wat men benoemd als discriminatie, ook echt niet discriminatie is? True, een ziek kind is makkelijker de waarheid te achterhalen.. maar toch.
Daarom schrijf ik ook "misschien".

Maar begrip kweekt ze niet... ook niet bij mede-moslims blijkbaar..
Oh, maar die mogen er wel wat over zeggen natuurlijk. Alleen blanken, of nederlanders of bokkers niet..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:05

Ik denk dat het juist gevaarlijker voor onze maatschappij is deze mensen als de mama van het verhaal gelijk te gaan geven.
De school heeft er alles aan gedaan, andere moslims konden zich daar ook in vinden. Dus het had nooit tot aan het gerecht mogen komen.
Dat had meteen al gestopt moeten worden.

Dit en zo talloze eenmans acties geeft juist dat Nederland minder tolerant word.
De grenzen zijn al uitgerekt, nu gaan er teveel, te vaak over.
En dan krijg je mensen zoals ik, miljoenen met mij, die er klaar mee zijn.

Qerty schreef:
bruintje123 schreef:

Jouw mening is niet minder waar(d). Maar omdat hij zo ongenuanceerd, generaliserend en weinig tolerant is in mijn ogen wel gevaarlijker voor de verdraagzaamheid binnen onze samenleving dan die van Celiien.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:06

Belachelijk vind ik het! Sowieso vind ik dat iedereen die hier woont zijn of haar eigen geloof mag aanhouden en vrij is om dit thuis te praktiseren. Ik vind alleen wel dat je je aan de officiële vrije dagen en feestdagen moet houden van het land waarin je woont. Voor feestdagen van je eigen geloof die niet horen bij het land waar je woont, hoor je naar mijn idee een vrije dag aan te vragen op je werk of school.

Moeder had waarschijnlijk ruim van te voren op de schoolkalender kunnen zien dat er op die datum een schoolfoto gepland stond. Zij had er ook voor kunnen kiezen om even met haar kind naar school te gaan voor de foto en daarna thuis verder feesten. Ouders met zieke kinderen zie je dit ook wel eens doen: even naar school op de foto en verder uitzieken thuis.

Ik vind het best ver gaan om als school continue rekening te moeten houden met allochtonen die andere feestdagen aanhouden. Ik vind het al tolerant genoeg dat ze er gewoon een vrije dag voor krijgen.

Die 10.000,- vind ik ver buiten proportie. Sowieso vind ik een geldbedrag belachelijk als eis. Het kind vind het erg om naar een foto te moeten kijken waar zij niet op staat, maar geld maakt dat wel goed?

Een passende eis zou ik vinden ''excuses en een nieuwe officiële schoolfoto laten maken op kosten van de school waar wel iedereen op staat''.
En zelfs als dit toegekend zou worden vind ik het overdreven.

Wij hebben een eigen bedrijf. Ik mag officieel mijn kinderen 10 schooldagen uit school houden voor vakantie buiten het seizoen. Stel dat ik dit plan op de dag dat de schoolfoto gemaakt wordt, dan is dat jammer maar pech.
En natuurlijk een vakantie plan je, een feestdag staat vast. Maar ik denk dat mevrouw echt wel even op en neer had kunnen gaan met haar dochter als ze perse haar op de foto wilde hebben.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:10

bruintje123 schreef:

Een moslima die niet spoort mocht al niet gezegd worden, dus ik pas me al aan aan bokt maatstaven.

Maar wie verdedigt haar dan? Volgens mij zegt eenieder die hier reageert:
- de zet van de school was niet handig
- de school heeft het goed proberen op te lossen
- de schadevergoeding is belachelijk

En die mening is volgens mij algemeen in dit topic, ergo, volgens mij werd die mening ook gedeeld door vele moslims.

Wat mij wel stoort in het topic (en met mij nog een aantal anderen) is het
Er staat Islamitisch offerfeest dus....
- het is een buitenlander
- het is een niet geintegreerde buitenlander
- het is een buitenlander die lui is en niet wil werken en op deze manier gratis geld wil
- al die moslims zijn hetzelfde

Maar het is
1) niet zeker of deze mevrouw wel van buitenlandse komaf is.
2) het is onbekend of deze mevrouw wel of niet werkt
3) het is onbekend of deze mevrouw geen cent te makken heeft of wellicht toch een heleboel centen heeft.

En gezien de reacties van een heleboel van haar geloofsgenoten, is zij niet de spreekbuis namens "de hele moslimgemeenschap".

Maar bovenstaande neemt voor mij niet weg, dat ik haar niet verdedig (vind haar actie nogal maf / onnodig), maar het wel opneem voor al diegenen die te lijden hebben door het gedrag van de mevrouw en de hetze die er door voortkomt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:13

bruintje123 schreef:
Ik denk dat het juist gevaarlijker voor onze maatschappij is deze mensen als de mama van het verhaal gelijk te gaan geven.
De school heeft er alles aan gedaan, andere moslims konden zich daar ook in vinden. Dus het had nooit tot aan het gerecht mogen komen.

Dit en zo talloze eenmans acties geeft juist dat Nederland minder tolerant word.

Ik denk eerlijk gezegd dat jouw manier van denken gevaarlijker is hoor bruintje.. Sowieso geef ik haar geen gelijk, ik velg geen oordeel erover omdat ik niet weet wat er aan de hand is achter het artikel. Ik vind het bedrag buiten proportie, en vind dat school beter had kunnen plannen in eerste instantie, that's it.
Maar daarnaast, je reacties en berichten zitten vol met ongenuanceerde, redelijk discriminerende danwel racistische begrippen. Ik hoop toch echt niet dat dit de meerderheid van Nederland is, dan gaat het goed fout.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:16

ER wordt meerdere keren geschreven dat de school de dag maar moest verschuiven.
Hoezo moet? In Nederland?
Dat is best wel opkomen voor hoor.

Dat ze niet geïntegreerd is duidelijk. Een feit. De rest van de moslims kon namelijk wel gewoon.
En ja iemand die voor een foto haar buitenlandse geloof zo gaat misbruiken is voor mij persoonlijk een buitenlander, al is ze tiende generatie.
Dat ze voor de centen gaat ook een feit, alle andere geboden oplossingen wilde ze niet.

De uitspraken van niet werken enz zijn dan ook weer nooit door mij gemaakt, sta ik ook niet achter.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:17

Rocamor schreef:
bruintje123 schreef:

Maar wie verdedigt haar dan? Volgens mij zegt eenieder die hier reageert:
- de zet van de school was niet handig
- de school heeft het goed proberen op te lossen
- de schadevergoeding is belachelijk

En die mening is volgens mij algemeen in dit topic, ergo, volgens mij werd die mening ook gedeeld door vele moslims.

Wat mij wel stoort in het topic (en met mij nog een aantal anderen) is het
Er staat Islamitisch offerfeest dus....
- het is een buitenlander
- het is een niet geintegreerde buitenlander
- het is een buitenlander die lui is en niet wil werken en op deze manier gratis geld wil
- al die moslims zijn hetzelfde

Maar het is
1) niet zeker of deze mevrouw wel van buitenlandse komaf is.
2) het is onbekend of deze mevrouw wel of niet werkt
3) het is onbekend of deze mevrouw geen cent te makken heeft of wellicht toch een heleboel centen heeft.

En gezien de reacties van een heleboel van haar geloofsgenoten, is zij niet de spreekbuis namens "de hele moslimgemeenschap".

Maar bovenstaande neemt voor mij niet weg, dat ik haar niet verdedig (vind haar actie nogal maf / onnodig), maar het wel opneem voor al diegenen die te lijden hebben door het gedrag van de mevrouw en de hetze die er door voortkomt

Bijna helemaal eens. Dat de vrouw nogal extreem reageert moge duidelijk zijn, dat maakt niet dat zij zich niet gediscrimineerd kan voelen.
Soms als je dagelijks dergelijke zaken meemaakt is het lastig om een vrij onschuldige fout te onderscheiden van actief discrimineren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:19

Celiien schreef:
bruintje123 schreef:

Ik denk eerlijk gezegd dat jouw manier van denken gevaarlijker is hoor bruintje.. Sowieso geef ik haar geen gelijk, ik velg geen oordeel erover omdat ik niet weet wat er aan de hand is achter het artikel. Ik vind het bedrag buiten proportie, en vind dat school beter had kunnen plannen in eerste instantie, that's it.
Maar daarnaast, je reacties en berichten zitten vol met ongenuanceerde, redelijk discriminerende danwel racistische begrippen. Ik hoop toch echt niet dat dit de meerderheid van Nederland is, dan gaat het goed fout.

Het gaat ook nog wel fout.
Het is alleen de vraag wanneer.
En andere landen (plaatsen) hebben er al mee te maken gehad.
Parijs, Brussel, Londen, stockholm, enz enz

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:20

Celiien, maar waarom moet school rekening houden met niet-Nederlandse feestdagen en gewoonten? Kijk ze vragen er vrij voor en krijgen bijzonder verlof toegekend .... prima, maar moeder had zelf ook tijdig naar school kunnen gaan om te kijken of ze samen tot een oplossing konden komen.
Als je bijzonder verlof aanvraagt, vind ik wel dat je als moeder zelf hoort na te gaan wat je kind dan mist die dag en daar zelf actie op moet ondernemen.

Zo had moeder waarschijnlijk best met haar dochter op en neer kunnen komen voor de foto en daarna weer lekker thuis verder feesten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:21

Bruintje, wat is er zo erg aan de dag verschuiven? Krijg je geen enge ziektes van....
Toen ik 12 was had ik een Marokkaanse jongen in de klas, was het enige buitenslandse gezin in het dorp...
Zijn ouders waren erg betrokken bij de school en gingen altijd mee als begeleiding met schoolreisjes etc. Er werd dan ook gewoon rekening mee gehouden dat schoolreisjes niet tijdens een offerfeest of Suikerfeest oid vielen... hebben we niks van gekregen, we zijn er niet slechter van geworden, en tja, mevrouw had altijd van dat heerlijke Marokkaanse brood bij, dus we wilden maar wat graag dat ze mee gingen ;).
Het moet niet, maar er is ook niks mis mee...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 14:22

bruintje123 schreef:
ER wordt meerdere keren geschreven dat de school de dag maar moest verschuiven.
Hoezo moet? In Nederland?
Dat is best wel opkomen voor hoor.

Dat ze niet geïntegreerd is duidelijk. Een feit. De rest van de moslims kon namelijk wel gewoon.
En ja iemand die voor een foto haar buitenlandse geloof zo gaat misbruiken is voor mij persoonlijk een buitenlander, al is ze tiende generatie.
Dat ze voor de centen gaat ook een feit, alle andere geboden oplossingen wilde ze niet.

De uitspraken van niet werken enz zijn dan ook weer nooit door mij gemaakt, sta ik ook niet achter.

Ik ga even puntsgewijs op je bericht in:
- In Nederland staat nog altijd in de grondwet vrijheid van geloofsovertuiging. Daarop is (zoals hiervoor al genoemd is) door scholen aangeboden dat kinderen van andere geloofsovertuigingen een dag vrij kunnen aanvragen, voor zowel het offerfeest, als bij wijze van Yom Kippur. Dan is het niet meer dan fair dat als dat wordt aangegeven, dingen zoals schoolreisjes en fotograven worden verplaatst naar een dag dat het aanemelijker is dat iedereen er is (begrafenissen+trouwerijen etc daar gelaten).

- Waarom is ze niet geintegreerd? Omdat ze een punt maakt van iets wat naar mening (en wellicht echt zo) is? Bijzonder.
- Zoals eerder gezegd heb je zoals in elke geloofsovertuiging meerdere gradaties. Streng tot niet streng. Wellicht de ene groep niet streng en zij als enige strenggelovig?
- Er is nog steeds zoiets als een advocaat die meestal de schadevergoeding bepaald en eist. Wie weet komt dit helemaal niet vanuit haar zelf maar haar advocaat?