Racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 16:05

Inoterry schreef:
Browniee schreef:
Waar ik exact het topic over opende is wat jij nu ervaart, mensen die te snel in jouw ogen racisme roepen op iets onschuldigs. Hiermee geef ik niet aan of ik het daar in dit geval mee eens ben omdat ik simpelweg de tijd niet heb alles te lezen,maar ik maak wel mee wat jij nu ervaart.

En dit ervaar ik in mijn werk iets te vaak. Ik kan het aantal keren dat ik voor racist ben uitgemaakt omdat ik voor iemand zonder vervoersbewijs een kaartje uit ging schrijven al niet meer op 100 handen tellen. Collega's met dezelfde huidskleur en/of afkomst worden door dezelfde personen doodleuk bloedverraders genoemd. Als je gewoon een kaartje hebt als je in de trein stapt is er niks aan de hand. Alleen heb ik het dus ook al meerdere malen meegemaakt dat ik werd uitgemaakt voor racist omdat ik iemand als eerste een kaartje vroeg. Dat risico loop je als je in het begin van een coupé zit. Het zou, in mijn ogen dan, pas racisme worden als ik eerst die persoon oversla vanwege de huidskleur en dan pas terug kom.

Precies!! Zo ervaarde ik het vaak op school dat een jongen van buitenlandse afkomst alle regels aan de laars lapte, maar zodra hij sancties kreeg opgelegd van een leraar was deze volgens hem een vue racist e.d. Dat is wat ik zo naar vind, mensen van buitenlandse komaf die (nauwelijks) met racisme te maken hebben maar alles wel de stempel racisme geven, soms komen dingen gewoon om handelingen die je als persoon uitvoert, niet vanwege je afkomst.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 17:01

Indestal schreef:
Dit bericht...is dit discriminatie? Of mag de samenleving weten hoe het in ons midden vergaat, hoe de samenleving in elkaar zit?

http://www.ad.nl/binnenland/twee-terreu ... ~a12f922b/

Zeer benieuwd wat men nu gaat zeggen..

Ik vind dit alles behalve discriminatie of racisme. Het is juist erg logisch dat de Somalische oorsprong vermeld wordt omdat het ook om het aanhangen van een Somalische groepering gaat.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 01:10

Indestal schreef:
Dit bericht...is dit discriminatie? Of mag de samenleving weten hoe het in ons midden vergaat, hoe de samenleving in elkaar zit?

http://www.ad.nl/binnenland/twee-terreu ... ~a12f922b/

Zeer benieuwd wat men nu gaat zeggen..

Nee in mijn ogen niet..

er wordt gekopt met 'terreurverdachten'. dat kan van alles zijn..
vervolgens wordt de verdachte met feitelijke informatie op de persoon beschreven.. een Nederlander van somalische afkomst, in engeland woonachtig. er wordt niet gesproken over bijvoorbeeld een getinte allochtoon, waar sommige media's zich graag van bedienen. vind dit net zo min discriminerend dan wanneer er staat: Nederlandse man van 31 uit lutjebroek, opegegroeid in het wilde westen, gaat schietgraag en trickerhappy door het centrum van almere.

deze berichtgeving is simpel feitelijk en objectief. de informatie is ter zaken doende..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 01:27

we gaan trouwens ook de goede kant op met mensen uit syrië die integreren.. vandaag had een facebookvriend van mij een oproep op een marktplaats gezet met de vraag wat hij nu moest doen.

hij blijkt te zijn opgelicht op marktplaats door een echte heuse Nederlander

Cer

Re: Racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 07:11

Nou, dan lukt het inderdaad goed :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:24

Cer schreef:
Dat filmpje ... ik vind dat best shocking... Uiteindelijk ben ik dan toch best naief.. -O-

...ik grijp even terug op een vorig onderwerp.

Mag ik vragen wat jij zoal shocking vond en waarin je jezelf als naïef ziet/zag...?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:29

Janneke2 schreef:
...ik grijp even terug op een vorig onderwerp.
Mag ik vragen wat jij zoal shocking vond en waarin je jezelf als naïef ziet/zag...?

Tuurlijk mag je dat vragen, maar als mn antwoord je niet zint (zoals eerder is gebeurd) kan ik het ook niet helpen hoor..

Ik vind het shocking dat, als wat die mevrouw verteld waar is, er een heilig boek zo misbruikt is (jaja dat doen ze met de bijbel ook).
en ik ben naief omdat ik hoop dat dat anno 2017 niet meer voorkomt. Dat je vrouwen binnen gaat houden, met de meest belachelijke argumenten. Dat vrouwen die opkomen voor zichzelf, zo aangepakt worden..

En hoewel het dus níet bij het islamitisch geloof hoort, wordt het ook door haar, gewoon uitgelegd dat het dus wel gebeurt. Men kan het niet ontkennen... als je dan zo'n dame hoort vertellen dat in eerste instantie de bedekkende kleding is om inderdaad handtastelijke mannen te weren (altijd weer die mannen die denken dat ze alles kunnen bij vrouwen), en het eigenlijk zo bedoelt wordt dat je je mag/moet kleden naar je omgeving en dat het later weer wordt aangegrepen om vrouwen te onderdrukken, dus.. En dat de bedekkende kleding dus geen geloofsnut heeft, wat wel vaak wordt beweert.

Met de toegankelijkheid van de hele wereld vind ik het shocking dat er nog vaak weggekomen wordt met onzindingen, onhebbelijkheid en fabeltjes. In velerlei opzichten..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 10:59

Cer schreef:
Ik vind het shocking dat, als wat die mevrouw verteld waar is, er een heilig boek zo misbruikt is (jaja dat doen ze met de bijbel ook).
en ik ben naief omdat ik hoop dat dat anno 2017 niet meer voorkomt. Dat je vrouwen binnen gaat houden, met de meest belachelijke argumenten. Dat vrouwen die opkomen voor zichzelf, zo aangepakt worden..

En hoewel het dus níet bij het islamitisch geloof hoort, wordt het ook door haar, gewoon uitgelegd dat het dus wel gebeurt. Men kan het niet ontkennen... als je dan zo'n dame hoort vertellen dat in eerste instantie de bedekkende kleding is om inderdaad handtastelijke mannen te weren (altijd weer die mannen die denken dat ze alles kunnen bij vrouwen), en het eigenlijk zo bedoelt wordt dat je je mag/moet kleden naar je omgeving en dat het later weer wordt aangegrepen om vrouwen te onderdrukken, dus.. En dat de bedekkende kleding dus geen geloofsnut heeft, wat wel vaak wordt beweert.

Met de toegankelijkheid van de hele wereld vind ik het shocking dat er nog vaak weggekomen wordt met onzindingen, onhebbelijkheid en fabeltjes. In velerlei opzichten..

Ja, die emoties deel ik.
Als christelijk schriftgeleerde ben ik helaas met dit soort praktijken bekend, maar het maakt het niet minder schokkend in mijn ogen.

En ik ken deze mevrouw niet, maar zo te horen is zij een islamitische theologe - een ontwikkeling die zeer is toe te juichen.
(En natuurlijk zullen er wel ""bitterbekken"" zijn die haar zullen wegzetten als Amerikaanse, waarbij Amerika staat voor een giga berg ellende, maar dat houd je altijd. Wat hoort te tellen is de kracht van de argumentatie. Niet het feit dat iemand leeft in een land dat verschrikkelijk veel Arabisch bloed heeft doen vloeien.)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 01:42

Inoterry schreef:
Browniee schreef:
Waar ik exact het topic over opende is wat jij nu ervaart, mensen die te snel in jouw ogen racisme roepen op iets onschuldigs. Hiermee geef ik niet aan of ik het daar in dit geval mee eens ben omdat ik simpelweg de tijd niet heb alles te lezen,maar ik maak wel mee wat jij nu ervaart.

En dit ervaar ik in mijn werk iets te vaak. Ik kan het aantal keren dat ik voor racist ben uitgemaakt omdat ik voor iemand zonder vervoersbewijs een kaartje uit ging schrijven al niet meer op 100 handen tellen. Collega's met dezelfde huidskleur en/of afkomst worden door dezelfde personen doodleuk bloedverraders genoemd. Als je gewoon een kaartje hebt als je in de trein stapt is er niks aan de hand. Alleen heb ik het dus ook al meerdere malen meegemaakt dat ik werd uitgemaakt voor racist omdat ik iemand als eerste een kaartje vroeg. Dat risico loop je als je in het begin van een coupé zit. Het zou, in mijn ogen dan, pas racisme worden als ik eerst die persoon oversla vanwege de huidskleur en dan pas terug kom.

Dit dus

En als ze worden aangehouden nadat ze tijdens het stappen iemand uitdagen en dan verrot slaan. Dan is de politie rasictisch en is het alleen omdat ze zwart zijn. Echt, ik snap niet dat die agente niet moest lachen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:13

Bij deze een column van Asha ten Broeke.
Waarschuwing: kan schokkende beelden bevatten...!(Al heb ik er persoonlijk ook om gelachen.)

Hier de tekst: "Zo, dat was genant. Twee weken geleden verscheen Anousha Nzumes boek Hallo witte mensen, waarin ze racisme bespreekt door witte lezers een spiegel voor te houden. Ik had gehoopt dat wij, witte mensen, daar inmiddels voor open zouden staan. Het racismedebat is tenslotte al even gaande. Dat er systematische ongelijkheid bestaat en wit privilege waar wij van profiteren, is genoegzaam bekend. Dat witte mensen een demografische groep zijn die je als zodanig kunt aanspreken op onrecht: idem dito. Je zou dus denken dat we een boek daarover ondertussen met enthousiasme of op zijn minst met enige elegantie kunnen ontvangen.
Het liep anders. Het plafond is bijna niet meer te zien, zoveel witte mensen hangen er boven in de gordijnen. En ze wenen zo hard dat er onder hen een middelgrote vijver van witte tranen is ontstaan. Staat u me een bloemlezing toe.
Elma Drayer noemde het boek in haar Volkskrant-column 'een product uit het giffabriekje dat identiteitspolitiek heet' (merkt u het verkleinwoord op). Nzume is volgens haar een 'gehoorzaam aanhanger van dit ideeëngoed' die 'probeert wijs te maken dat etniciteit allesbepalend is voor ons aller identiteit'. Een interessant stukje stromangebeuren, want Nzume zegt in haar boek precies het tegenovergestelde: 'De mens bestaat uit zoveel hokjes van identiteiten en je kunt tegelijkertijd een scala aan nadelen en voordelen ervaren.'
De critici hebben het niet over macht en de rol die deze speelt bij racisme

Verder stond het Drayer niet aan dat Nzume wil dat witte mensen verantwoordelijkheid nemen voor hun rol binnen een racistisch systeem. Volgens haar stond Nzumes oordeel van tevoren vast: 'Wie wit is, kan per definitie niet deugen.' Nou schrijft Nzume letterlijk: 'Wat ik dus níét zeg is: jij bent super slecht, voel je nu schuldig, slecht!' Dat maakt Drayers gebeten-hondhouding wat, ehm, bijzonder. Het wekt de indruk dat ze wil dat een boek over racisme nóg nadrukkelijker bevestigt dat wij, witte mensen, heus heel oké zijn. Anders is het zielig voor ons. En dan schrijft Drayer over Nzume dat ze 'klaagt' en 'piept'.
Sylvia Witteman vond in haar column dat Nzume een 'prekerig pamflet' schreef dat 'voornamelijk irriteert'. Ik maak daaruit op dat een boek over racisme dus niet alleen de tofheid der witte lieden moet bezingen, maar ook nog blij en vrolijk dient te zijn. Witteman heeft meer met een ander boek, een roman over een zwart Russisch meisje - geschreven door een witte schrijfster, die volgens Witteman blijkbaar de ervaringen van een vrouw van kleur beter kan verwoorden dan Nzume.
Presentator Pieter van der Wielen deed zijn witte plasje in het radioprogramma Nooit meer slapen. In een interview met Nzume ergerde hij zich hardop aan haar boek, omdat het 'steeds maar ging over wit en zwart'. 'Jij-bakken', noemde hij het.
Als ze iets wilde bereiken met haar boek kon ze volgens hem beter een andere toon aanslaan. Hij zat daarmee op een lijn met journalist Okke Ornstein, die blogde dat je het racismedebat niet moet overlaten aan 'figuren zoals Anousha Nzume', en haar woorden kenschetste als 'infantiliseren', 'gedram', 'zeuren', en 'antiracistische clickbait'. We moeten begrijpen dat witte mannen veel beter weten hoe je over racisme hoort te praten dan Nzume.
Maar de Witte Klapper van de Week kwam van Trouw-columnist Sylvain Ephimenco. Die vertelde afgelopen dinsdag zeer uitgebreid dat hij Nzumes boek níét had gelezen, maar toch vond dat ze 'vol op het orgel de wij/zij-retoriek hanteert', om vervolgens te belanden bij het oordeel die je wist dat zou komen: Nzume is zelf een racist.
Ik verwonder mij over deze commentaren, omdat ze op een subtiele manier met zichzelf in tegenspraak zijn. Deze critici reppen niet over macht - waar Nzume dat steeds wel doet - en ontkennen daarmee dat die een belangrijke rol speelt bij racisme. Maar tegelijkertijd benadrukken ze, door de woorden die ze gebruiken om Nzume weg te zetten en te kleineren, dezelfde machtsverhoudingen tussen witte en zwarte mensen, die ze onbesproken laten. Ze hebben het niet over wit privilege, maar tegelijkertijd proberen ze met elke zin vast te houden aan het privilege om het racismedebat op hun voorwaarden te voeren.
Het is precies deze dynamiek die Nzumes boek zo relevant maakt. Al zullen er natuurlijk altijd wenende witte mensen zijn bij wie een blik in de spiegel vooral leidt tot zelfmedelijden. Voor deze mensen, die liever de lengte van hun eigen tenen koesteren dan de stem van een vrouw van kleur, heb ik nog een laatste citaat van Nzume: 'Echt: boehoe for you.'

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:03

Dus je mag het als 'witten' niet oneens zijn wat een 'zwarte' schrijft want dan discrimeer je en zie je het probleem gewoon niet. Alleen ja en amen wordt gewaardeerd.

Hoe bedoel je vrijheid van meningsuiting inperken en discrimatie. >;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 22:23

gekvanfleur schreef:
Dus je mag het als 'witten' niet oneens zijn wat een 'zwarte' schrijft

...eh, waar precies baseer je dit op?
Citaat:
Alleen ja en amen wordt gewaardeerd.

...dit staat er volgens mij expliciet niet.
Citaat:
...misschien eerst eens zorgvuldig lezen/luisteren en dan pas hakken?
...als er dan gehakt ^moet^ worden, snijdt/ hakt het tenminste hout ipv projecties.

(...nou mag van mij iedereen projecteren, hoor. Reuze menselijk gedrag. Maar het onbekommerd op een ander plakken en dan hakken is weer anders....)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 23:08

Janneke2 schreef:
gekvanfleur schreef:
Dus je mag het als 'witten' niet oneens zijn wat een 'zwarte' schrijft

...eh, waar precies baseer je dit op?
Citaat:
Alleen ja en amen wordt gewaardeerd.

...dit staat er volgens mij expliciet niet.
Citaat:
...misschien eerst eens zorgvuldig lezen/luisteren en dan pas hakken?
...als er dan gehakt ^moet^ worden, snijdt/ hakt het tenminste hout ipv projecties.

(...nou mag van mij iedereen projecteren, hoor. Reuze menselijk gedrag. Maar het onbekommerd op een ander plakken en dan hakken is weer anders....)

Eerlijk, ik vond het een heel ingewikkeld stuk tekst, moest het drie keer lezen voor ik het dacht te begrijpen.

Maar wat ik eruit begreep: iemand (een 'buitenlander' om het zo even te noemen) heeft een stuk tekst geschreven over 'witten en zwarten' en daar waren mensen (blanke nederlanders) het niet mee eens en gaven daar kritiek op.
En dit stuk tekst gaat erover dat die kritiek niet kan omdat het witte mensen zijn die niets van rasicme begrijpen en in hun ivoren toren leven.

Wat heb ik dan verkeerd begrepen? :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 09:26

gekvanfleur schreef:
Eerlijk, ik vond het een heel ingewikkeld stuk tekst, moest het drie keer lezen voor ik het dacht te begrijpen.

Maar wat ik eruit begreep: iemand (een 'buitenlander' om het zo even te noemen) heeft een stuk tekst geschreven over 'witten en zwarten' en daar waren mensen (blanke nederlanders) het niet mee eens en gaven daar kritiek op.
En dit stuk tekst gaat erover dat die kritiek niet kan omdat het witte mensen zijn die niets van rasicme begrijpen en in hun ivoren toren leven.

Wat heb ik dan verkeerd begrepen? :)

Anoushe Nzume, zwarte Nederlandse, schreef een boek "Hallo witte mensen". Met als inhoud 'zo voelt racisme nou voor mij/ons'.

Vervolgens krijgt mevrouw Nzume nogal wat niet inhoudelijke kritiek (van witte mensen). (Wat inhoudt dat deze witte mensen de discussie niet wensen te voeren...)

Asha ten Broeke maakt zich boos over deze 'non kritiek', dat was de tekst die ik citeerde.(Ik citeerde met grote instemming.)

Ten Broeke zal het met je eens zijn, denk ik zo, 'dat deze kritiek niet kan' - wat niet wil zeggen dat kritiek überhaupt niet zou kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 10:35

Asha reageert op kritiek die Anoushe krijgt.
Ik ken het boek van Anoushe niet en ik heb de kritiek die ze daarop kreeg nooit gelezen.

Om nou te gaan reageren hoe Asha reageert op reacties die Anousha heeft gekregen, en daarbij mogelijk wat feiten heeft weggelaten of versimpeld, gaat mij wat te diep. Ik weet ook niet of dit een goede manier is om de discussie voort te laten gaan ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:08

En als je uiteindelijk echt kritisch/realistisch naar de hele boel kijkt, dan maakt enkel uit in welk huis je wieg stond, huidskleur en geslacht zijn daarvoor veel minder/niet relevant. Afkomst is nog altijd de belangrijkste factor in waar een individu het glazen plafond tegen komt.

Dat er onderin (zeg maar in de kelder) nogal wat concurrentie is, is meer relevant voor de individuen onderling dan dat daar een blank = racist/heeft privileges label aan te hangen. Sjaan uit de achterbuurt heeft nl net zo weinig kans om een hoge functie bij zeg de DNB te krijgen als Hassan. Ook met het hele positieve discriminatie verhaal en 10en op het gymnasium. Nog afgezien van de vraag of deze groep eigenlijk wel de tijd en energie heeft om over dit soort zaken na te denken naast de geldzorgen en stress van baan behouden.
https://decorrespondent.nl/511/waarom-a ... 0-19e51e64
De ongelijkheid is de beperkende factor in vrijwel alle sociale problemen en straffen/voorlichting helpt vrijwel niet.
https://decorrespondent.nl/388/99-probl ... 0-5a5eee06

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:22

Klopt.
Maar vanuit het perspectief van de DNB: ze doen zichzelf te kort (door uit een te kleine vijver te selecteren waardoor ze vele ontwikkelingen dreigen te missen)
-
en vanuit het perspectief van Sjaan en Hassan: die worden te kort gedaan. Ze worden niet beoordeeld op hun gedrag, inclusief diploma's en karakter
("I have a dream (...) one day ppl will be judged (....) by the content of their character")
maar op minder relevante zaken zoals kleur, wijnkennis, tongval etc.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-05-17 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:29

Gelukkig zijn dat soort functies niet de meerderheid.
Maar ons kent ons banen politiek gerichte zijn inderdaad erg sneu en kortzichtig in hun selectie proces. Ik zou er niet eens willen te komen werken en daarmee discrimineer ik ook meteen weer.

Elke vorm van selectie is in feite discriminatie. Afgewezen worden omdat je zogezegd te weinig ervaring hebt is net zo akelig aks afgewezen worden omdat je zogezegd te veel ervaring hebt.
In beide gevallen is het een aanname die iemand voor jou maakt en niet perse gerechtvaardigd is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 12:50

Nou - ergens niet willen werken omdat de sfeer of wat dan ook je niet aanstaat is onderscheid maken op een relevante kwestie.
En zeker als het geen voor-oordeel is, maar gebaseerd op ervaring vind ik het geen discriminatie 'in de zin der wet': daar gaat het om het principe "dat iedereen in gelijke gevallen gelijkelijk behandeld wordt" en discriminatie is een grove schending van dit beginsel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 14:41

Dat is precies het probleem al. ik zou nooit op een functie in een politieke setting solliciteren omdat ik bevooroordeeld ben dat het dispuut vriendjes politiek is en daarmee maak ik me direct al totaal schuldig aan het veroordelen ervan.

Dat is ook het geval als iemand een goede functie heeft om dan van alle kanten te horen: ja dat zal je vader wel geregeld hebben.
Bijzonder veroordelend voor iemand die misschien juist totaal geen steun gehad heeft wat ook geregeld gebeurd in gezinnen waar de ouders juist te druk zijn met hun eigen carriere.

Het begint al met namen. Kijk eens naar de namen topics hier op bokt hoe mensen op basis van hun voornaam al veroordeeld worden tot kamper of verwend nest.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 18:57

"..die kruiwagen, zit je er in of hangt-ie om je nek?"

Een verzuchting die af en toe geslaakt werd door de toenmalige directeur van de Goudse verzekering, hij was directeur omdat..... zijn vader dat ook was.
(Ja, hij had ook economie gestudeerd en "uitgebreid stage gelopen" in het bedrijf, dat wel.)
En toen pa met pensioen wilde, werd hij directeur.

Maar accoord, deze directeur benoemde wel het feit dat hij een kruiwagen had gehad. Dat het niet gratis was, geloof ik grif.

:o aan boktnamen zie ik eerlijk gezegd geen herkomst.
Ook dat kan communicatie ingewikkeld maken, ik heb op zijn Rotterdams gezegd geen idee of iemand uit het rijke Kralingen komt of uit de arrebeijerswijk Crooswijk er vlak naast.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-17 13:36

Ik heb een collega uit Somalie gehad die letterlijk zei dat Europeanen dom bezig waren en als ze zo doorgingen met gemiddeld 2 kinderen met de tijd uitgefokt zouden worden door moslims.
De bewuste collega had met een studiebeurs in Amerika gestudeerd en kwam vervolgens in NL een promotie doen.
Ze kreeg ondertussen 3 kinderen en zorgde dat ze vlak voor de bevalling een cursus of confres kon bezoeken zodat haar kinderen een Amerikaans paspoort kregen.
Haar opmerking over moslims zou totaal onacceptabel zijn als een europeaan dat gezegd zou hebben. Maar als je letterlijk voor je ogen hebt gezien hoe christelijke somalische vrouwen door moslims verkracht worden.....tja dan heeft ze waarschijnlijk groot gelijk met haar 'vooroordeel'.

Dat zijn moeilijke confrontaties waar je gewoon echt niet weet wat je terug moet zeggen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 10:49

En dan lees ik vanochtend dit:

http://www.ad.nl/binnenland/moeder-wil- ... ~ad54630f/

Citaat:
Volgens haar advocaat Laura Zuydgeest is deze zaak een ‘schoolvoorbeeld’ van discriminatie. ,,Door het fotomoment op een islamitische feestdag te plannen zijn moslims getroffen. De school heeft dan de plicht om alles in het werk te stellen om de schoolfotograaf op een andere dag te laten komen. Ondanks dat ze daarvoor twee weken de tijd had, is dat niet gebeurd.’’

Helaas gaat de rechter hier in mee, hoewel het daadwerkelijke bedrag lager gaat worden dan het geëiste bedrag.

Kind zit op een openbare basisschool, maw geloof maakt niet uit. Als jij dan je kind vanwege het geloof een dag thuis laat ja dan mis je wat.

Maar moet de school en de fotograaf zich dan aanpassen aan alle leerlingen en ouders van leerlingen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:01

Ik hoorde het idd....
sja, wat vinden we ervan... 10.000 euro is een hoop geld..

",,Weet u hoe het voelt als je dochtertje van 5 elke dag bij binnenkomst in de klas naar de foto kijkt en vraagt ‘mama, waarom sta ik hier niet op?’ Dat kun je niet aan een kind uitleggen’’, zei de Haagse moeder gisteren snikkend tijdens de zitting in Haagse rechtbank."

Hiervan denk ik echt "stel je niet zo aan, werkelijk"...
maar goed, als hierin meegegaan wordt, schept t een precedent.
Want hoewel de fotograaf niet op een andere dag kan, kon ze zelf ook niet in de ochtend (wat de school wel geregeld had en waar anderen moslimkinderen wel bij waren).
Valt bij mij in de categorie 'moeilijk doen om het moeilijk doen' en dan met een beetje mazzel nog lucratief ook...

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:03

Cer schreef:
",,Weet u hoe het voelt als je dochtertje van 5 elke dag bij binnenkomst in de klas naar de foto kijkt en vraagt ‘mama, waarom sta ik hier niet op?’ Dat kun je niet aan een kind uitleggen’’, zei de Haagse moeder gisteren snikkend tijdens de zitting in Haagse rechtbank."

Kinderen kunnen zich dit heel erg aantrekken. Dat merk ik ook met mijn dochtertje die hiervoor erg gevoelig is. Maar ja, de school was zich van de lastige datum bewust en heeft alternatieven geboden.