Inoterry schreef:Browniee schreef:Waar ik exact het topic over opende is wat jij nu ervaart, mensen die te snel in jouw ogen racisme roepen op iets onschuldigs. Hiermee geef ik niet aan of ik het daar in dit geval mee eens ben omdat ik simpelweg de tijd niet heb alles te lezen,maar ik maak wel mee wat jij nu ervaart.
En dit ervaar ik in mijn werk iets te vaak. Ik kan het aantal keren dat ik voor racist ben uitgemaakt omdat ik voor iemand zonder vervoersbewijs een kaartje uit ging schrijven al niet meer op 100 handen tellen. Collega's met dezelfde huidskleur en/of afkomst worden door dezelfde personen doodleuk bloedverraders genoemd. Als je gewoon een kaartje hebt als je in de trein stapt is er niks aan de hand. Alleen heb ik het dus ook al meerdere malen meegemaakt dat ik werd uitgemaakt voor racist omdat ik iemand als eerste een kaartje vroeg. Dat risico loop je als je in het begin van een coupé zit. Het zou, in mijn ogen dan, pas racisme worden als ik eerst die persoon oversla vanwege de huidskleur en dan pas terug kom.
Precies!! Zo ervaarde ik het vaak op school dat een jongen van buitenlandse afkomst alle regels aan de laars lapte, maar zodra hij sancties kreeg opgelegd van een leraar was deze volgens hem een vue racist e.d. Dat is wat ik zo naar vind, mensen van buitenlandse komaf die (nauwelijks) met racisme te maken hebben maar alles wel de stempel racisme geven, soms komen dingen gewoon om handelingen die je als persoon uitvoert, niet vanwege je afkomst.