maura schreef:Ik was te verbouwereerd om mijn mond open te doen dus ik heb het hem niet gevraagd, maar om nou aan te nemen dat hij mij 'hielp' vanuit een gevoel van al dan niet vermeende superioriteit?
Ik bedoel niet dat mensen dat doen met het doel om superieur te doen: ik denk niet dat de man die jou naar binnen duwde dat deed om zijn superioriteit te bevestigen. Maar... het zegt wel vrij onvermijdelijk iets over bepaalde grondslagen die eronder liggen. Ik bedoel meer: als je werkelijk goed doorhebt hoe gelijkwaardigheid werkt, en als je de andere persoon ziet als volwaardige autonome persoon, dan duw je niet iemand zomaar een winkel in.
Het was overigens vooral een voorbeeld hoe iets waarvan een persoon zelf denkt dat het positief is, toch beslist niet alleen maar positief is voor de ontvanger. Oftewel: niet alles dat positief bedoeld is, is ook werkelijk positief in uitwerking.
Citaat:
Ik heb het idee dat je anderen kwalijk neemt dat ze een invulling over jouw omstandigheden doen op basis van wat ze van jou zien
Het gaat niet eens echt om kwalijk nemen. Het gaat meer over wat je vervolgens mag en moet doen.
Je bent in je rolstoel bijvoorbeeld volgens mij NIET verplicht om die meneer vriendelijk te bedanken voor iets wat hij ongevraagd doet en wat jij niet nodig hebt. Je mag ook nee zeggen, en je mag zelfs feller uitroepen 'hee, blijf van mijn rolstoel af' als je schrikt.
Jij hoeft het ook niet leuk te vinden dat iemand dat doet, en ik hoef het ook niet leuk te vinden. Het mag wel, het hoeft niet. En als je de humor ervan inziet: ja, leuk, dat werkt vaak het beste
Maar ook dat hoeft niet. Je mag het ook gewoon storend of irritant vinden.
En dat is wat ik duidelijk wil maken. Veel vrouwen die nageroepen worden krijgen soms niet het 'recht' om dat te negeren of af te wijzen - want denk aan de Goede Intenties.
Daar zijn we het wel over eens denk ik trouwens, jij schrijft dat ook. 
Maar andere mensen duwen soms toch de aanname in de discussie dat vrouwen daar ook nog eens positief op moeten reageren en het op moeten vatten als iets leuks of positiefs. En dat hoeft wat mij betreft dus niet.