Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:32

Bootsiebob schreef:
Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat mannen of jongens me in mijn kont knepen of op een andere laffe manier aanraakten. Mijn standaard reactie was:
-eerste waarschuwing: ik draai me om met een boze blik
-tweede waarschuwing: ik zeg, nou hou je op of je krijgt een serieuze klap met mijn vuist
-derde: oftewel een klap, of mijn drankje in hun gezicht

En dan werden ze me toch kwaad!! Echt woedend.
Terwijl ze zelf niet bepaald zachthandig waren, soms deed het echt pijn.

Heb je ook al eens geprobeerd om op een niet-negatieve manier te reageren? En werden ze daar ook boos om?

Sunrise_

Re: Kwart Europeanen vindt seks bij een nee toch oké

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:37

Huh waarom zou je op zoiets niet negatief reageren?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:41

Sunrise_ schreef:

Misschien om de boel niet te laten escaleren?

Bij een vrachtwagen die vol gas doorrijdt terwijl je van rechts komt op de fiets, gooi je je er toch ook niet zomaar voor omdat je toevallig gelijk had?

Je kunt op je strepen staan en een rotavond hebben of er het beste van maken, ze luchtig afwimpelen (of niet) en er je avond niet door laten verpesten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:43

Verkrachting heeft niets met sex te maken maar alles met macht(smisbruik).

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:44

Maar Oomens zou jij dat zelf ook doen als een man jou vol in je kruis pakt? Lekker luchtig afwimpelen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:45

maura schreef:
Ik wist trouwens niet dat mannen ook geknepen worden.

1975: Met een groepje vrienden bij een speelplein met een stel meiden van dezelfde leeftijd rondhangen. Zit op mijn brommer, stapt een deerne bevallig achterop en grijpt me bij mijn ballen; 'even informeren' zegt ze in mijn oor.
2016: Sta te koken in de keuken van vriendin. Komt vriendin van vriendin achter me staan, pakt me bij mijn billen en zegt 'Hola culo gordo, que preparas?'
40 jaar variaties op het tema er tussen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:46

Huertecilla schreef:
pien_2010 schreef:
Ik denk HC dat er inderdaad een cultureel probleem is, een opvoedingsprobleem, een fatsoensprobleem en een probleem van hoe iedereen zaken ontvangt. Het zal nog wel een hele tijd duren voordat sexisme en seksueel geweld uit onze samenleving verdwenen zal zijn als die tijd ooit al zal aanbreken.

Dat gaat niet gebeuren zo lang er niet een paar fundamentele dingen worden veranderd en nee, geen vrouwenrechten ;)

Heb jij een idee hoe je dit kunt veranderen?

Opvoeding is vaak individueel en kleinschalig en heel belangrijk uiteraard. Op school omgangsvormen lijkt me een goede. Maar er moet meer gebeuren.

Die scholing die de immigranten hier krijgen vind ik ook heel erg goed. De mannen moeten leren om vrouwen een hand te geven. Krijgen in de integratie cursus dansles en de omgangsvormen zoals ze hier in Frankrijk gelden etc. Een reportage van gezien hier op France 1 en tijdens de eerste dansles leek het wel of die mannenstront in hun armen hadden en dan die verschrikte bekkies van die mannen, kostelijk gewoon _O-

maura schreef:
Ik wist trouwens niet dat mannen ook geknepen worden. Misschien ken ik niet genoeg mooie mannen? Ben nu wel heel benieuwd hoe die zoon van jou er uitziet O:)
Nee, dat wist ik tot dat moment ook niet. Ik was behoorlijk pissig toen, maar kon het relativeren m dat mijn zoon er niet mee zat. Helaas geen foto's plaats ik op internet van mijn familie. Alleen van de paarden.

Sunrise_ schreef:

Eens. Twee keer waarschuwen is genoeg. Ik heb ook wel eens letterlijk keihard van me afgetrapt en gelijk hard weggerend toen ik werd vastgegrepen door twee griezels in de tunnel bij het station. Beleefdheid waar het kan, actie en daadkracht waar het moet. ~~}>

.

Maar hoe je dit voor een hele maatschappij kunt doortrekken? Ideeën graag?

Urbanus

Als iemand mij bij mijn kruis, kont of borsten pakt ga ik ook niet vriendelijk vragen of ze dat niet willen doen. Ik geef ook een roei of een knietje en daarna laat ik ze eruit zetten door de beveiliging.

Ik heb dan nog een prima avond hoor, geen probleem. *D

oomens

Sunrise_ schreef:
Maar Oomens zou jij dat zelf ook doen als een man jou vol in je kruis pakt? Lekker luchtig afwimpelen?

Volgens mij had jij het over je billen?

Ik zou denk ik eerst heel verbaasd zijn en daarna denken dat ik de verkeerde bar was binnengestapt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:50

Oomens, gebeurt het jou vaak dat mensen ongevraagd aan je zitten in een openbare gelegenheid?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:50

pien_2010 schreef:
Huertecilla schreef:

Dat gaat niet gebeuren zo lang er niet een paar fundamentele dingen worden veranderd en nee, geen vrouwenrechten ;)

Heb jij een idee hoe je dit kunt veranderen??

Ja :j

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:51

pien_2010 schreef:
Eens. Twee keer waarschuwen is genoeg.

Die twee keer waarschuwen bedoelde ik ook met negatief reageren. Een niet mis te verstane boze blik kun je onmogelijk neutraal of positief noemen, en een 'pas op of ik sla' evenmin.

Shadow0

maura schreef:
Ik was te verbouwereerd om mijn mond open te doen dus ik heb het hem niet gevraagd, maar om nou aan te nemen dat hij mij 'hielp' vanuit een gevoel van al dan niet vermeende superioriteit?

Ik bedoel niet dat mensen dat doen met het doel om superieur te doen: ik denk niet dat de man die jou naar binnen duwde dat deed om zijn superioriteit te bevestigen. Maar... het zegt wel vrij onvermijdelijk iets over bepaalde grondslagen die eronder liggen. Ik bedoel meer: als je werkelijk goed doorhebt hoe gelijkwaardigheid werkt, en als je de andere persoon ziet als volwaardige autonome persoon, dan duw je niet iemand zomaar een winkel in.

Het was overigens vooral een voorbeeld hoe iets waarvan een persoon zelf denkt dat het positief is, toch beslist niet alleen maar positief is voor de ontvanger. Oftewel: niet alles dat positief bedoeld is, is ook werkelijk positief in uitwerking.

Citaat:
Ik heb het idee dat je anderen kwalijk neemt dat ze een invulling over jouw omstandigheden doen op basis van wat ze van jou zien

Het gaat niet eens echt om kwalijk nemen. Het gaat meer over wat je vervolgens mag en moet doen.

Je bent in je rolstoel bijvoorbeeld volgens mij NIET verplicht om die meneer vriendelijk te bedanken voor iets wat hij ongevraagd doet en wat jij niet nodig hebt. Je mag ook nee zeggen, en je mag zelfs feller uitroepen 'hee, blijf van mijn rolstoel af' als je schrikt.
Jij hoeft het ook niet leuk te vinden dat iemand dat doet, en ik hoef het ook niet leuk te vinden. Het mag wel, het hoeft niet. En als je de humor ervan inziet: ja, leuk, dat werkt vaak het beste :) Maar ook dat hoeft niet. Je mag het ook gewoon storend of irritant vinden.

En dat is wat ik duidelijk wil maken. Veel vrouwen die nageroepen worden krijgen soms niet het 'recht' om dat te negeren of af te wijzen - want denk aan de Goede Intenties.

Daar zijn we het wel over eens denk ik trouwens, jij schrijft dat ook. :j

Maar andere mensen duwen soms toch de aanname in de discussie dat vrouwen daar ook nog eens positief op moeten reageren en het op moeten vatten als iets leuks of positiefs. En dat hoeft wat mij betreft dus niet.

oomens

lieveli schreef:
Oomens, gebeurt het jou vaak dat mensen ongevraagd aan je zitten in een openbare gelegenheid?

Hoogst zelden. Hoezo?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:52

oomens schreef:
Ik zou denk ik eerst heel verbaasd zijn en daarna denken dat ik de verkeerde bar was binnengestapt.

_O- _O- _O-

Zou dat in die verkeerde bar trouwens als compliment opvatten en met een positieve kwinkslag afwimpelen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:55

Huertecilla schreef:
oomens schreef:

_O- _O- _O-

Zou dat in die verkeerde bar trouwens als compliment opvatten en met een positieve kwinkslag afwimpelen.

Dat is denk ik de enige manier. In een dergelijke bar wordt de sfeer er vast ook niet heel veel beter op als je iemand op zijn muil slaat omdat je als heteroman liever geen fysieke avances van andere mannen ontvangt.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:56

anjali schreef:

Dat is nogal een bewering. Kun je die onderbouwen? Ik heb namelijk even snel gekeken naar motieven voor verkrachting en vond bijvoorbeeld dit http://www.seksueelmisdrijf.nl/index.ph ... ategorieen

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:58

oomens schreef:
lieveli schreef:

Hoogst zelden. Hoezo?

Vanwege je vraag over een niet-agressieve reactie. Ik ben echt geen Fiffil om te zien maar als ik uitga, vind ik toch regelmatig een hand onder mijn jurkje. Zou ik daar niet-agressief op reageren, dan zou ik de hele avond bezig zijn om uit te leggen waarom ik als vrouw het niet prettig vind dat iemand aan me zit.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ze in mijn stamkroeg erg happig zijn op jongens die het doen, die worden er gewoon meteen uit geflikkerd. Het is gewoon grensoverschrijdend, het is geen compliment.

Een jongen die zegt dat ik lekkere billen heb of mooie borsten is, afhangende van de situatie best ok. Maar iemand die mijn corrigerende ondergoed gaat strelen is echt niet oké. Dat is gewoon basis fatsoen. Zelfs mijn eigen vriend zit niet de hele dag aan me te plukken omdat ik het gewoon niet prettig vind.

maura schreef:
anjali schreef:

Dat is nogal een bewering. Kun je die onderbouwen? Ik heb namelijk even snel gekeken naar motieven voor verkrachting en vond bijvoorbeeld dit http://www.seksueelmisdrijf.nl/index.ph ... ategorieen

Je link onderbouwt het al.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:01

oomens schreef:
Huertecilla schreef:
_O- _O- _O-

Dat is denk ik de enige manier. In een dergelijke bar wordt de sfeer er vast ook niet heel veel beter op als je iemand op zijn muil slaat omdat je als heteroman liever geen fysieke avances van andere mannen ontvangt.

Wauw echt?
Als ik betast word door een onbekende maakt het me geen barst uit of het een man of vrouw is en met welke intenties het was. Het is een verschrikkelijke schending van mijn persoonlijke ruimte en belachelijk onbeleefd en lomp.

Al loop ik in mijn blote tieten dan nog heb je controle over je handen tenzij je daadwerkelijk een spastische afwijking hebt, dan is het je vergeven (al dan niet met een sorry).
Lompe opmerkingen komen bij mij ook nooit al "goed bedoeld" over, als iemand willekeurig zegt dat ik mooie ogen heb wel. Ik snap niet dat het beide maar geaccepteerd moet worden en er op beide positief gereageerd zou moeten worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:06

oomens schreef:
Misschien om de boel niet te laten escaleren?

Bijzonder perspectief - ik zou zeggen dat als mensen een ander ongevraagd (en soms dus hardhandig!) betasten, dat al een behoorlijke vorm van escalatie is.

Deescalatie kan leuk zijn als het een keuze is om problemen te voorkomen... je hebt als uitgaande vrouw niet de plicht om andermans onbehoorlijk gedrag te gaan deescaleren. Als een man een vrouw ongevraagd en uit het niets betast is er al sprake van aanranding, en heeft die betreffende persoon dus niet alleen het fatsoen maar ook de wet overtreden.

Deescalatie is in de praktijk dan ook vaak niet echt deescalatie maar een misleidende term voor 'je moet gewoon je mond houden' zodat de daders zonder negatieve consequenties hun gang kunnen gaan.

Dat is in elk geval niet de bedoeling.

Citaat:
Bij een vrachtwagen die vol gas doorrijdt terwijl je van rechts komt op de fiets, gooi je je er toch ook niet zomaar voor omdat je toevallig gelijk had?

Volgens mij is dit meer een situatie van 'een auto die een deuk in jouw auto rijdt, en dat je dat dan maar uit eigen zak gaat betalen omdat de chauffeur agressief wordt als je de verzekeringsgegevens vraagt.'
Het kan soms een keuze zijn, maar tegelijkertijd komen juist aso's er dan wel erg makkelijk mee weg.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:09

Misschien is het ook lastiger te begrijpen als je een man bent. Het gebeurt namelijk echt vaak en niet zelden en niet als een 'oeps' momentje. Los van dat je je een stuk vlees voelt, voelt het ook gewoon onveilig. Plus ik denk dan altijd, misschien gaan die mannen over een paar jaar wel dochters opvoeden...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:11

Sunrise_ schreef:
Plus ik denk dan altijd, misschien gaan die mannen over een paar jaar wel dochters opvoeden...

Zeker gemist dat het % 'bij nee toch ok' in NL onder vrouwen groter is dan bij mannen?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:18

Shadow0 schreef:
Deescalatie is in de praktijk dan ook vaak niet echt deescalatie maar een misleidende term voor 'je moet gewoon je mond houden' zodat de daders zonder negatieve consequenties hun gang kunnen gaan.

Heel simpel gezegd: je kunt wel vinden dat het zo zou moeten werken, maar in de echte wereld werkt het nou eenmaal niet zo.
Als het alternatief voor 'je mond houden' bijvoorbeeld is dat je slaande ruzie krijgt met een groep fysiek sterkere beschonken mannen, dan kun je je afvragen of dat het moment is om een principieel punt door te drukken.

Maakt het niet goed wat die mannen doen, maar ja, als ze het toch doen is dát de situatie waarmee je dan moet dealen.
Je bent altijd heel erg tegen victim blaming, maar in de praktijk heeft een slachtoffer meestal écht invloed op hoe een bepaalde situatie zich ontwikkelt.
Bij het kiezen van een juiste reactie zul je moeten afwegen in hoeverre de moreel juiste reactie ook de reactie is die het minst ongewenste resultaat oplevert. De afweging tussen in je recht staan en dat recht ook daadwerkelijk opeisen.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:20

Huertecilla schreef:
Sunrise_ schreef:
Plus ik denk dan altijd, misschien gaan die mannen over een paar jaar wel dochters opvoeden...

Zeker gemist dat het % 'bij nee toch ok' in NL onder vrouwen groter is dan bij mannen?

Dat geloof ik. Als ik echter in de kroeg om mij heen kijk en met vriendinnen praat zijn het vaker mannen die ongevraagd aan vrouwen zitten dan andersom. Dat weet ik niet, dat denk ik slechts. Los daarvan vind ik het voor beide geslachten niet oke om ongevraagd aan iemand te zitten. Asociaal en onaangepast gedrag.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:21

Ik kreeg van anderen juist vaak te horen dat ik nog te lief was. Géén twee waarschuwingen, maar direct een knietje of een knal.

Zo ben ik niet.
Maar wanneer iemand me echt pijnlijk hard in mijn billen knijpt, ja dan word ik boos.
En als iemand aan mijn borsten of kruis zit, dan flip ik. Mede vanwege eerder genoemde slechte ervaringen. Dat weet zo'n man natuurlijk niet, maar ik kan er ook niets aan doen.
Om woorden als lekkere tieten, sletje, jij bent vast een tijger in bed enz. enz. kan ik lachen. Ook al vind ik het niet leuk om te horen, ik lach of ik maak een opmerking terug. Maar fysiek moeten ze niet aan beginnen.

Gelukkig wist ik altijd dat het niet zou escaleren voor mij. Ik kende genoeg mensen om me heen en ook in een bar of disco had ik het personeel aan mijn kant staan.

En ik ben heel vergevingsgezind, iedereen, man én vrouw, kan iets stoms doen en al helemaal met drank in het spel.
Maar geloof mij, bij sommigen had het daar niets mee te maken, het ging om hun eigen ego of lust of macht, ik weet het niet. Maar ze wisten dondersgoed waar ze mee bezig waren