Sunrise_ schreef:F_Orumster schreef:Of een zwarte sint en witte pieten
Of twee sinten (gekleurd en blank) en gemixte pietjes. O en vrouwen. En een zebra natuurlijk. Nouja drukke boel.
Je maakt er nu een grapje van, maar het is natuurlijk helemaal niet zo gek om een bredere representatie te willen in kinderfiguren. Figuren waar kinderen zichzelf in kunnen herkennen (Hee! ik kan ook die baas Sint zijn!) en die een afspiegeling zijn van de samenleving. Alle tradities zijn tenslotte een afspiegeling van de samenleving, ook te zien aan hoe de Sinterklaas-traditie met de jaren veranderd is.
Ik verwacht niet dat het snel zal gebeuren, maar tradities passen zich wel vaak aan de veranderende samenleving aan. Ik zou graag een tijdmachine hebben en zien hoe wij Sinterklaas over 50 of zelfs 100 jaar vieren

-> Piet was de eerste 500 jaar van het Sint-feest er helemaal niet bij, die is pas in de tweede helft van de 19e eeuw bedacht door een schoolmeester/illustrator die graag een Moors hulpje wilde met karikature kenmerken, die dan natuurlijk gespeeld moesten worden door blanke mensen. Dat maakt Piet ongeveer 150 jaar oud, dus geen "eeuwenoude" traditie.
-> Piet was eerst "de enge zwarte" waar je kinderen bang mee maakte, later werd zelfs de roe ook toegevoegd.
-> Dat "enge" is er vanaf de jaren '60 steeds meer afgehaald, de roe was er niet meer, en Piet werd juist meer grappig en leuk dan eng. Opvoeding werd tenslotte vrijer, kinderen werden niet meer bang gemaakt.
-> De grote gouden oorringen, slavenarmanden, en het slecht Nederlands spreken zijn vanaf de jaren '70 al ongeveer niet meer aanwezig in vele representaties van Zwarte Piet.
-> En in de jaren '90 en '00 werden er in te tv-series Pieten toegevoegd met andere baantjes dan simpelweg "assistent", Pieten kregen meer een individueel karakter in de tv-serie (Piet als professor, maar ook als "speelgoedtester" of "muzikant"), maar nog steeds met karikature kenmerken van zwarte mensen die ontstaan zijn in de 19e eeuw.
-> de logische volgende stap is volgens mij dan ook dat Zwarte Piet de stereotype kenmerken verliest (kroeshaar, rode lippen) en niet meer een blanke is die een zwarte speelt, maar een interessant en divers figuur dat "uit de schoorsteen" komt, samen met een Sint die net zo divers is. Dat lijkt me helemaal niet gek, gezien de eerdere ontwikkelingen.