Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:16

Hoezo weten ze wat hen te wachten staat als ontgroeningen top secret zijn? En hoe verklaar je dan dat er wel degelijk clubs zijn die geen ontgroening meer hebben en ook gewoon nog fijn meedraaien?

Neem aan dat de mannen van nu ook niet zitten te klagen dat al die vrouwen nu ook maar mogen studeren :P

Als je het als vereniging het alleen moet hebben van een ontgroening om je identiteit te bewaren, dan is het tijd om eens achter de oren te krabben.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:23

Ontgroeningen zijn top secret, maar van bijvoorbeeld Veritas leden heb ik ook verhalen gehoord en als je een beetje rondvraag doet kan je wel een beeld schetsen wat je te wachten staat denk ik zo. Je weet gewoon dat je tekent voor een ontgroening waarbij je vies/moe kan worden en dat je dingen moet doen die je normaal nooit zal doen. Ik vind dat top secret trouwens wel tegenvallen want ik weet zo vrij veel van wat er gebeurd is en dat werd zonder twijfel verteld. Ook over Ceres. Misschien omdat ik van ver weg kwam :') edit: Natuurlijk weet je niet in hoeverre die verhalen waar zijn en al helemaal niet wat er precies gebeurd van dagdeel tot dagdeel, maar er werden geen heftige verhalen verteld waarvan mijn haren overeind gingen staan.

Ik had het ook beetje over dat er eerder ook al over de mores van bepaalde verenigingen werd geklaagd, bijvoorbeeld met je rug naar de bar zitten. Dat zijn ook tradities en zo kan je alles wel afschaffen, maar dan haal je wel het hele gevoel van die vereniging weg. Er is een reden waarom vaak de corpsen de grootste verenigingen in de stad zijn, en de verenigingen zonder ontgroeningen relatief vaak klein tegen over de verenigingen met ontgroening.
Laatst bijgewerkt door sureido op 02-10-16 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:25

mairead schreef:
Eske_B schreef:
Drank is verboden tijdens ontgroeningen. Voor zover ik weet, zijn universiteiten (die subsidies geven aan verenigingen) daar ook streng in.

In Leiden liepen ze 's morgens anders al laveloos over straat (inclusief vernederende outfit) in de 'ontgroeningsperiode'. -O-
Wellicht andere tijden...

Moet je de Leidse studenten nu (en morgen!) eens zien... lopen ze (nee, niet allemaal natuurlijk) laveloos op straat. Ik zal nooit vergeten hoe bezopen (pun intended) ik het vond om een straalbezopen corpslid in pandjesjas (met scheefzittende hoge hoed) door twee jaargenoten ondersteund, op 2 of 3 oktober (is al weer een tijd terug dat ik in Leiden woonde) langs de Nieuwe Gracht te zien wankelen... de keurige kleding maakte het verlies aan decorum door dronkenschap nog schrijnender, op de een of andere manier... :(:)
Weet nu nog niet of ik daar nu om moest lachen of nou ja... het hoofd schudden... vond het eigenlijk best triest om iemand zo af te zien gaan.

StableDoor

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:31

Ik heb in dit topic al het een en ander verteld, maar als er iemand meer over mijn doop of ontgroening wil weten, moet diegene maar een pb sturen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:32

sureido schreef:
Ik had het ook beetje over dat er eerder ook al over de mores van bepaalde verenigingen werd geklaagd, bijvoorbeeld met je rug naar de bar zitten. Dat zijn ook tradities en zo kan je alles wel afschaffen, maar dan haal je wel het hele gevoel van die vereniging weg. Er is een reden waarom vaak de corpsen de grootste verenigingen in de stad zijn, en de verenigingen zonder ontgroeningen relatief vaak klein tegen over de verenigingen met ontgroening.

corpsen zijn ook vaak de oudste verenigingen, hebben rijke (vaak heel letterlijk) historie en door centen de mooie opvallende panden. De gevestigde namen. Maar lijkt mij stug dat als die de ontgroening eruit halen, ze opeens klein zullen worden. Misschien zelfs wel nog groter omdat ze de mensen die hekel aan ontgroeningen hebben ook misschien onder hun kunnen scharen. Mogen ze gerust de term feut gebruiken hoor of hun eigen verenigingsdingetjes hebben. Prima dat je een bepaalde kleur das draagt bv. Gaat mij erom dat je lid moet kunnen worden zonder verplicht ontgroend te worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:35

Shadow0 schreef:
Rey schreef:
Wij en zij heb je altijd. Ik snap dat de term niet erg vriendelijk klinkt en ondanks de afkorting nog steeds een andere assosciatie oproept maar in wij en zij denken is, helaas, menselijk en daarnaast een heel groot probleem in de maatschappij uberhaupt. Wij en zij is, denk ik, ook wat racisme voedt, patrionisme, sexisme etc.

Dat het er is, betekent niet dat je het niet kunt veranderen toch? Het maakt nogal wat uit hoe je ermee omgaat. Als je je best doet om iedere keer dat je weer onbewust tegen een wij-zij-tegenstelling aanloopt de afstand te verkleinen, dan wordt het uiteraard minder. Als je het goedkeurt of juist aanmoedigt wordt het meer.
Neem een willekeurige groep en moedig ze aan om in verschillen te denken, en je hebt na een vrij korte tijd mensen die getraind zijn om wij-vs-zij te zien. Een goed voorbeeld daarvan is het racisme-experiment: http://skyhightv.nl/nieuws/nieuw-bij-bn ... xperiment/
Mensen werden in groepen gedeeld op basis van hun oogkleur, en kregen ingeprent dat een bepaalde groep minder was dan de andere. Mensen gaan daarin mee - terwijl we normaal gesproken echt niet indelen op basis van oogkleur.

Citaat:
Daarnaast is er ook in dit topic een heel erg 'wij tegen zij'. De mensen die niet bij een vereniging zitten vinden dingen kinderachtig etc.

Nee, kritiek op het gedrag van verenigingen of verenigingsleden is niet hetzelfde als 'wij tegen zij'.

Al veel ouder, maar niet minder doeltreffend: https://www.youtube.com/watch?v=IUu34V32OKk en eigenlijk soort van hetzelfde als het BNN-experiment.

Exact dit principe is wat erachter zit en wat ruimte schept voor excessen.

Verdiep je eens in het nazi-gedachtegoed en hoe dat begon en waar het eindigde. Ook daar vond een proces plaats langs diezelfde lijn en heden ten dage wordt door veel extremistische groepen deze weg ook bewandeld, met exact dezelfde uitkomst.

Rey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:38

Shadow0 schreef:
Rey schreef:
Wij en zij heb je altijd. Ik snap dat de term niet erg vriendelijk klinkt en ondanks de afkorting nog steeds een andere assosciatie oproept maar in wij en zij denken is, helaas, menselijk en daarnaast een heel groot probleem in de maatschappij uberhaupt. Wij en zij is, denk ik, ook wat racisme voedt, patrionisme, sexisme etc.

Dat het er is, betekent niet dat je het niet kunt veranderen toch? Het maakt nogal wat uit hoe je ermee omgaat. Als je je best doet om iedere keer dat je weer onbewust tegen een wij-zij-tegenstelling aanloopt de afstand te verkleinen, dan wordt het uiteraard minder. Als je het goedkeurt of juist aanmoedigt wordt het meer.
Neem een willekeurige groep en moedig ze aan om in verschillen te denken, en je hebt na een vrij korte tijd mensen die getraind zijn om wij-vs-zij te zien. Een goed voorbeeld daarvan is het racisme-experiment: http://skyhightv.nl/nieuws/nieuw-bij-bn ... xperiment/
Mensen werden in groepen gedeeld op basis van hun oogkleur, en kregen ingeprent dat een bepaalde groep minder was dan de andere. Mensen gaan daarin mee - terwijl we normaal gesproken echt niet indelen op basis van oogkleur.

Citaat:
Daarnaast is er ook in dit topic een heel erg 'wij tegen zij'. De mensen die niet bij een vereniging zitten vinden dingen kinderachtig etc.

Nee, kritiek op het gedrag van verenigingen of verenigingsleden is niet hetzelfde als 'wij tegen zij'.

Ik ken inderdaad het onderzoek en ik ben het er ook mee eens dat we dus juist niet in termen van wij vs zij moeten denken. Ik keur namelijk ook racism niet goed natuurlijk. Ik probeer alleen aan te geven dat het een heel natuurlijk iets is en dat het wij-zij gevoel ik ook krijg in dit topic.

Kritiek is ook zeker goed maar er zijn ook reacties met 'ik vind dit kinderachtig' oid. Dat is geen kritiek, daar kunnen we ook niet zoveel mee. Ook heb ik niet het gevoel dat iedereen (sommige natuurlijk wel) zich ook echt proberen in te leven in de standpunten die mensen geven over de ontgroening/studentenverenigingen. Waardoor ik zelf het wij-zij gevoel krijg. Misschien ervaart niemand anders dit maar ik dus wel.

Ik zag ook iemand over of het moeilijk is om eruit te stappen, ik zit zelf niet bij een corps maar wel bij een vereniging met een ontgroening en ik ben nu binnenkort lid af terwijl mijn 'tijd' er nog niet op zit normaal.

En over 3 oktober... Ik ben het gisterenavond gaan vieren en vier het vanavond weer, niet alleen de mensen in pak zaten laveloos met hun eigen spuug over zichzelf heen op straat. Ik zag ook genoeg niet leden en niet studenten zo zitten. Die zie ik ook op koningsdag of de vierdaagsefeesten etc. Maar ja daar zitten ook studenten tussen die zo zitten dat klopt inderdaad.

En over wat ik tijdens mijn ontgroening moest doen? Ik moest voornamelijk de liedjes leren, de mores en de namen, studies en hobbies van mijn toen toekomstige vriendinnen leren. Geloof mij, zonder die ontgroening had ik dat toch allemaal nooit zo snel geleerd haha. Er is dus zeker wel een 'doel'. Daarnaast hebben mijn mede leden die de ontgroening deden elkaar veel beter leren kennen in zo'n korte periode dan we normaal hadden gedaan. We wisten vrij snel wie waar goed in was, wat die persoon dacht, door had gemaakt en konden we ook beter tegen elkaar zeggen dat we iets niet leuk vonden of juist wel. Een ontgroening is gewoon ook een soort toneelstukje, toen ik dat door had viel het allemaal wel mee en waren bepaalde dingen ook hilarisch terwijl ze serieus bedoeld waren.

Ik snap prima dat niet iedereen een ontgroening wil lopen of bij een studentenvereniging wil, dan doe je dat lekker niet. Maakt mij niet uit en ik ga je er ook niet anders door zien. Ik merk wel dat als ik ergens ben en ik zie iemand van mijn vereniging of zelfs een vereniging je al wat 'gemeenschappelijks' hebt en daarom zitten wij bijvoorbeeld ook allemaal op bokt. Uiteraard moeten de excessen voorkomen worden en sommige dingen zijn ook belachelijk maar dit betekent niet dat we mores en ontgroeningen moeten afschaffen. Dan kunnen we alle tradities wel afschaffen, zo ook sinterklaas. Geen gekleurde pieten nee gewoon geen sinterklaas en zwarte piet. Dat gaat nu ook zo goed toch in Nederland..? Aanpassingen moeten er zeker gemaakt worden maar als het over tradities gaat is dat gewoon lastig en duurt het even. Maar wat ik hier soms een beetje proef bij mensen, wat ook al eerder aangehaald is door mensen, is dat mensen die lid zijn 'stom'zijn oid terwijl dat precies is wat zij niet leuk vinden aan studenten die lid zijn.
Laatst bijgewerkt door Rey op 02-10-16 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:40

Ik heb wel bij een studentenvereniging gezeten en ook meerdere anderen gezien. De regels die ik nu werkelijk belachelijk zou vinden vond ik vroeger gewoon wel tof. :') Er was daarnaast gewoon niets vermakelijkers dan andermans soos trachten te slopen of liters bier in iemands nek te mogen gieten. :oo := Gewoon een bizar soort van groepsgevoel/druk en een stel jongvolwassenen druk aan het oefenen met allerlei (a)sociale vaardigheden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:52

@Rey: dat is ook niet het punt. Er is niks mis met een goed programma waarin je elkaar snel leert kennen en dat daar "toneel" bij hoort zoals jij het beschrijft, ook niks mis mee.

Het gaat hier om die drie stappen verder waarin het feitelijk gaat om macht(svertoon) en niet meer om elkaar in korte tijd goed te leren kennen.

Ik stam nog uit de generatie van de dienstplicht. Daar gingen ook verhalen over rond. Laat ik het zo zeggen: de commandant van de opleidingskazerne waar ik zat, liet enkel weten wat de gevolgen zouden zijn voor degenen die het wel zouden doen.

Over het drankgebruik valt niet veel zeggen, dat liep alleen de eerste avond uit de hand........

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:52

vuurneon schreef:
sureido schreef:

corpsen zijn ook vaak de oudste verenigingen, hebben rijke (vaak heel letterlijk) historie en door centen de mooie opvallende panden. De gevestigde namen. Maar lijkt mij stug dat als die de ontgroening eruit halen, ze opeens klein zullen worden. Misschien zelfs wel nog groter omdat ze de mensen die hekel aan ontgroeningen hebben ook misschien onder hun kunnen scharen. Mogen ze gerust de term feut gebruiken hoor of hun eigen verenigingsdingetjes hebben. Prima dat je een bepaalde kleur das draagt bv. Gaat mij erom dat je lid moet kunnen worden zonder verplicht ontgroend te worden.

Klopt helemaal, maar of even een weekje iedereen leren kennen van je jaar en samen alles doorstaan, of een jaar oid met een andere das lopen en altijd de feut blijven.. Hmm dan liever toch een ontgroening om daarna met iedereen een leuke tijd te hebben! Maar ik denk persoonlijk dat als iedereen zich maar kan aanmelden, het ook niet meer leuk is. Ik denk dat het daarom ook goed is dat je een keuze hebt en ook kan kiezen voor een vereniging zonder ontgroening, zo is iedereen blij denk ik dan!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 16:57

sureido schreef:
Klopt helemaal, maar of even een weekje iedereen leren kennen van je jaar en samen alles doorstaan, of een jaar oid met een andere das lopen en altijd de feut blijven.. Hmm dan liever toch een ontgroening om daarna met iedereen een leuke tijd te hebben! Maar ik denk persoonlijk dat als iedereen zich maar kan aanmelden, het ook niet meer leuk is. Ik denk dat het daarom ook goed is dat je een keuze hebt en ook kan kiezen voor een vereniging zonder ontgroening, zo is iedereen blij denk ik dan!

En dat rechtvaardigt dan maar dat er strafbare feiten worden gepleegd???

Als ik jou op straat het ziekenhuis in trap, ben ik er vrij zeker van dat:
A) jij aangifte gaat doen,
B) ik niet zo heel lang meer rondloop zonder door oom agent aangesproken te worden.

What the *** plaatst "het Corps" boven de wet!!??!!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:00

Ik ben vorig jaar gedoopt en ontgroend geweest in België, en zo erg was het heus niet. Nu zit ik gelukkig wel in een studentenstad waar er heel veel regels gelden omtrent studentenverenigingen, maar dat is ook weer niet overal zo, vooral in Wallonië en Brussel zijn ze hier vrij extreem in. Ook de privé verenigingen zijn hier sterk in.
Toen vorig jaar al mijn vrienden van school zijn gegaan/veranderd kende ik niet veel mensen meer, dus leek me dat de perfecte gelegenheid om me bij een studentenvereniging aan te sluiten. De opdrachten die we vooraf moesten doen waren gewoon grappig, zoals je bijvoorbeeld verkleden in de les. De doop zelf was vies, maar heus niet extreem, bij de meeste verenigingen moet je gewoon vieze dingen naar binnen spelen of krijg je vanalles over je heen gegooid.
Helaas is mijn doopgroep uit elkaar gevallen erna, waardoor ik nu nog maar met enkele mensen contact heb, maar spijt heb ik er zeker niet van, en dit jaar mag ik zelf ook studenten dopen ;)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:02

ikke schreef:
sureido schreef:

En dat rechtvaardigt dan maar dat er strafbare feiten worden gepleegd???

Als ik jou op straat het ziekenhuis in trap, ben ik er vrij zeker van dat:
A) jij aangifte gaat doen,
B) ik niet zo heel lang meer rondloop zonder door oom agent aangesproken te worden.

What the *** plaatst "het Corps" boven de wet!!??!!

... |o

Heb jij al mijn reacties wel gelezen? Pas dan ga ik de tijd vinden hier serieus een reactie op geven.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:11

Lang geleden, heb ik in een studentenvereniging gezeten. Een gezelligheidsvereniging met zowel "ballen" als "alternatieven" als alles daartussenin.
Er was geen ontgroening, wel een introductieweek. Deze bestond vooral uit spellen, teamopdrachten en nieuwe mensen leren kennen.
Ja, we werden vroeg uit bed getrommeld door het geluid van pannendeksels (wat betekende dat de ouderejaars dus nog vroeger uit bed moesten om dit te doen).
Verder was deze week soms een persiflage op echte ontgroeningen, waar dus eigenlijk op een ludieke manier de draak mee gestoken werd. Elke avond was er alleen gezelligheid, alcohol drinken hoefde niet en het ergste dat we moesten doen was "Carlo en Irene's" ochtengymnastiek en een keer elkaar geblinddoekt vla voeren (ook uit Telekids afkomstig :D )

Het jaar erna ben ik bij een onafhankelijk dispuut gegaan. De ontgroening duurde hier drie maanden (1 of 2 keer per week) en soms een weekend en was van een iets ander kaliber.
Er zaten hele leuke dingen bij, zoals activiteiten organiseren, koken voor steeds een ander lid, zodat je kennis kon maken, ludieke opdrachtjes en activiteiten samen met aspirant leden van andere onafhankelijke disputen.

Maar er zaten ook dingen tussen waarvan ik nu denk: waar zaten mijn hersenen? 8)7
Nu heb ik nooit iets gedaan dat ik niet wilde. Ergens eten zien te scoren was prima, maar toen het allemaal doorelkaar in één bak werd gegooid en gemixt met bier en cola, heb ik toch mooi geweigerd om het op te eten. Ik ging toch absoluut niet vrijwillig over mijn nek.
Ook moesten we vaak boodschappen halen en op een bepaalde manier groeten. We liepen in een raar pakje rond, werden gecommandeerd en er waren sancties, zoals buiten moeten staan of liedjes zingen

Het dispuut waarbij ik zat, stond bekend erom één van de zwaarste ontgroeningen te hebben. Er werd behoorlijk veel gedronken, maar er werd ook behoorlijk goed op je gelet, niemand werd aan zijn lot overgelaten. Bij nachtelijke opdrachten zijn een aantal leden ongemerkt de hele tijd met de auto in onze buurt gebleven zodat ze zeker wisten dat er niets zou gebeuren.

En als ik dan van anderen hoorde welke verhalen er de de ronde deden over deze ontgroening, dan waren opdrachten zodanig verdraaid dat ze veel en veel erger, extremer en ranziger klonken dan hetgeen we hebben moeten doen. Er zat (behalve die opdracht die ik niet heb gedaan) helemaal niets ranzigs tussen. Er was één hele grappige, elk jaar terugkerende opdracht in de stad, die door vele andere disputen zodanig verdraaid werd, dat het heel vies werd. Daar lachten we altijd stiekum om en daarom bleven we geheimzinnig over deze opdracht, om op subtiele wijze de roddel in stand te houden :Y)

Ik ben een paar jaar later eruit gestapt omdat ik mijn meeste vrienden buiten het dispuut had en er binnen het dispuut sprake van onenigheden en jaloezie was. Geloof me, iemand die na een ontgroening etc. ergens uitstapt komt bijna nooit voor. Maar ik heb gemerkt dat het niet de ontgroening of de kleding of het "groepsgevoel" zijn die voor mij een vriendschap bepalen. Met 2 mensen hield ik een heel goed contact, van de anderen nooit meer iets gehoord.
Mijn vriendschappen steken gelukkig heel anders in elkaar

Toen ik zelf mensen moest ontgroenen, werd ik vertrouwenspersoon voor de aspirant leden. Die was er namelijk ook elk jaar, daar kon je met al je zorgen en vragen terecht. En kreeg vaak te horen dat ik niet streng was. Tja, ik denk dat dat een compliment was, ik ben veel te lief :(:)
Laatst bijgewerkt door Bootsiebob op 02-10-16 17:56, in het totaal 3 keer bewerkt

Rey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:13

ikke schreef:
@Rey: dat is ook niet het punt. Er is niks mis met een goed programma waarin je elkaar snel leert kennen en dat daar "toneel" bij hoort zoals jij het beschrijft, ook niks mis mee.

Het gaat hier om die drie stappen verder waarin het feitelijk gaat om macht(svertoon) en niet meer om elkaar in korte tijd goed te leren kennen.

Ik stam nog uit de generatie van de dienstplicht. Daar gingen ook verhalen over rond. Laat ik het zo zeggen: de commandant van de opleidingskazerne waar ik zat, liet enkel weten wat de gevolgen zouden zijn voor degenen die het wel zouden doen.

Over het drankgebruik valt niet veel zeggen, dat liep alleen de eerste avond uit de hand........

Misschien snap ik dan niet helemaal waar de discussie over gaat.. Ik denk namelijk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat in het ziekenhuis terecht komen oid ook echt niet de bedoeling is. Ik durf ook wel te beweren dat dat ook niet de bedoeling is geweest van de persoon die dit heeft gedaan. Van iets vies eten (mits eetbaar) of een nachtje doorhalen ga je in principe ook niet dood van en als je er maar zelf voor kiest lijkt mij dat ook prima. Ik denk dat we het er ook allemaal mee eens zijn dat je niet iemand in een ontgroeningscommissie moet zetten waarbij de macht naar het hoofd gaat stijgen. Niet alleen in een ontgroeningscommissie ook als president van laat ik zeggen de VS lijkt mij dat niet zo handig of als teamleider in de Albert Heijn. Ik snap dus niet zo goed wat dan de discussie is, ik ben het geloof ik even kwijt. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat iemand dat wel oke vindt.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:14

Ik merk inderdaad dat veel mensen hierop reageren die het gewoon niet snappen. Een ontgroening is niet per definitie slecht. Ja, niet alles is leuk, maar het schept een band en het zorgt voor wederzijds respect naar elkaar toe. Bij ons in Maastricht bestaat er 1 studentenvereniging die geen ontgroening doet, toch merk je dat bij die vereniging het groepsgevoel minder aanwezig is en dat mensen daar snel niet meer langskomen. De echte leden die daar nog veel komen zitten bij een dispuut van die vereniging en die heeft, jawel, een ontgroeningsperiode.

Ikzelf heb nooit gekozen voor een studentenvereniging. Niet omdat ik de ontgroening niet wilde doen, maar omdat ik een grote vereniging gewoon niets vond. Ik ben wel bestuur geweest van mijn STUDIEvereniging. Hierbij was er dus inderdaad geen ontgroening, maar wel een introkamp voor de nieuwe eerstejaars.
Waarom loopt een studievereniging zonder ontgroening dan wel en een studentenvereniging zonder ontgroening minder? Dit komt naar mijn idee doordat je bij een studievereniging allemaal een duidelijke overeenkomst hebt: Je doet allemaal dezelfde studie.

Naar mijn idee is een overeenkomst belangrijk voor het groepsgevoel. Bij een studievereniging is dat de studie en bij studentenverenigingen is dat de ontgroening waarbij je je vasthoudt aan tradities.

Nies_

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:19

Ja hoor "mensen snappen het niet" dat is echt zo'n typische dooddoener gebruikt wanneer men een discussie niet kan winnen. Nogmaals maakt het me geen donder uit wat die hele ontgroening inhoudt. Al is het een glas water drinken en tot 10 tellen. Dat er dergelijke dingen bedacht worden waar mensen serieus letsel van op lopen maakt het alleen nog maar idioter.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:29

Het is wel wat makkelijk gezegd, dat mensen het niet begrijpen. Ik weet prima waar ik het over heb :) En voor mij was er niet een band of wederzijds respect gecreëerd door de ontgroening. Sterker nog, ik heb eerder een slecht gevoel over sommige leden overgehouden, terwijl dat prima mensen zijn. Dat is toch vreemd?
Ik heb me in ieder geval nooit zo verbonden gevoeld aan de vereniging als ik me wel voelde aan de sportvereniging waar ik me behoorlijk voor heb ingezet. Ik denk dat je bij een studentenvereniging ook prima een overeenkomst kan vinden zonder ontgroening.
Maar ik begrijp dat het voor sommigen wel werkt. Voor mij in ieder geval niet.
Ga in ieder geval niet met dooddoeners strooien, dat bevordert de discussie niet :)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:33

@Nies_: Hoezo zou dat argument niet gebruikt kunnen worden? Denk dat niemand hier deze discussie kan winnen. Dat jij een ontgroening belachelijk vind, kan zo zijn, maar dat is een mening en dat zijn geen feiten. Daarmee win je de discussie ook niet. Andersom precies hetzelfde trouwens.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:34

vuurneon schreef:
Ik vraag mij af hoe makkelijk je uit een dergelijk corps kan stappen als het onderdeel wordt van je identiteit. Het wij vs zij.

Ik heb ook wel corps vrienden, maar blijft onderdeel van hun ik. Dan is stoppen best moeilijk. Denk dat eruit stappen lastiger gezegd is dan gedaan.

Overigens lees ik hier geen tegens voor een vereniging an sich, maar wel tegen ontgroening.

Naast mij op de bank zit iemand die er na 2,5 jaar is uitgestapt en hij is goed terecht gekomen :D

Als eerste is hij uit zijn huis gestapt, volgens de gasten nam hij te weinig vriendinnetjes mee en moest er meer gedronken worden. Nou prima als je daar achter staat, maar hij wilde gewoon zijn P en studie halen (niet na 7/8/9 jaar). Hij had al een probleem (dyslexie), deed ook nog eens HBO (niet stoer binnen een corps), maar kwam daar altijd gewoon voor uit. Na een paar jaar kwam er een leuke bestuursfunctie vrij bij een studievereniging en is hij er helemaal uit gestapt. Als het lidmaatschap stopt, dan kun je op andere plekken nog genoeg vrienden maken hoor! Ook met een aantal gasten van zijn jaarclub heeft hij nog contact en komen ook hier over de vloer. Lieve, leuke en hardwerkende jongens, maar ook eentje die afgegleden is naar de drugs en die ze samen er met man en macht weer ondersteund hebben om zn leven weer in te richten en de goede kant op te gaan.

Tja als je niet van die belachelijke regels houdt en niet tegen ontgroenen kunt, dan heb je er ook niets te zoeken. Net als dat ik niet kan begrijpen dat mensen carneval vieren :+ Ik verbaas me er elk jaar weer over en wens iedereen die het wel gaat vieren een hele fijne tijd :D Ieder z'n ding en gelukkig ook maar, dat maakt het soms ook best leuk. Als we allemaal hetzelfde zouden zijn, dan zou het ook een saaie boel worden. Gewoon bij jezelf blijven.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:34

sureido schreef:
@Nies_: Hoezo zou dat argument niet gebruikt kunnen worden? Denk dat niemand hier deze discussie kan winnen. Dat jij een ontgroening belachelijk vind, kan zo zijn, maar dat is een mening en dat zijn geen feiten. Daarmee win je de discussie ook niet. Andersom precies hetzelfde trouwens.
Ik ben niet degene die dan maar besluit dat jij er niks van snapt. Je denkt er duidelijk anders over en dat is prima.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:35

Nouja dooddoener of niet.. Als hier gesteld wordt dat Vindicat en Minerva niet tot de corpora behoren en vervolgens de vraag gesteld wordt wat er dan eigenlijk tijdens zo'n ontgroening gedaan wordt.. Daaruit blijkt iig dat er zeer weinig kennis over is, maar wel een hoop vooroordelen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:37

Ik denk dat niemand hier echt uit is op de discussie winnen, lijkt me? Voor mij is de enige reden dat ik hier post een ander perspectief bieden op de situatie :) Ik begrijp dat het allemaal ervaringen zijn en het voor iedereen anders werkt. Ik promoot in ieder geval niet per definitie een afschaffing van ontgroeningen ofzo.

@Sakura: ik wist anders absoluut niet wat het ging inhouden en wist daarom niet 'dat ik er niets te zoeken had'. Kan ook aan mijn naïviteit liggen hoor, en niet het inzicht hebben in wat voor impact het zou hebben. Maar ik gok dat ik niet de enige ben die niet van te voren weet waar hij/zij aan begint. Dat maakt het ook wat lastig.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:41

Emmaa_ schreef:
....... Dit zijn toch wel de mensen die later de topposities in onze maatschappij gaan bekleden en dat zij er zo veel lol uit halen om anderen te vernederen, kleineren en ze de smerigste dingen aan te doen vind ik echt walgelijk.

Dat is nu toch ook al het geval??!! Kijk maar wat een tuig er in Den Haag zit om ons de les te lezen en ondertussen bestelen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 17:42

@Century ik wel goed navraag gedaan voordat ik er aan begon. Diverse oudere jaars gesproken, waarbij zowel een slechte als een aantal hele goede ervaringen bij zaten. Het enige wat ik echt zocht, waren gemengde disputen. Ik kan veel beter met mannen, dussen alleen vrouwen daar zou ik knettergek van worden!

Ook bijvoorbeeld op de introductie weken kun je al goed kennis maken. Kijken bij welke mensen je goed voelt en of het leuk lijkt. Het voordeel was dat ik de stad en een aantal mensen al kende.