Iedereen Donor??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:16

Emmaa_ schreef:
Waar ik moeite mee heb is dat je bij leven niet mag aangeven naar wie je organen gaan.Dit is niet rasisties bedoeld.Maar ik wil niet dat mijn longen of lever naar iemand gaan die door drank of jaren roken een nieuw orgaan nodig heeft.Eigen schuld dikke bult.In mijn naaste omgeving een man van 48 met een erfelijke longziekte en een vrouw die jaren als een schoorsteen heeft gerookt.Maar staan beide op de lijst.Ik vindt dat de man meer recht heeft.

Tijdens de screening word ook gekeken naar psychisch welzijn en het zorg kunnen dragen nadien is 1 van beide nee kom je niet eens op de wachtlijst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:17

Papilio schreef:
Emmaa_ schreef:
Waar ik moeite mee heb is dat je bij leven niet mag aangeven naar wie je organen gaan.Dit is niet rasisties bedoeld.Maar ik wil niet dat mijn longen of lever naar iemand gaan die door drank of jaren roken een nieuw orgaan nodig heeft.Eigen schuld dikke bult.In mijn naaste omgeving een man van 48 met een erfelijke longziekte en een vrouw die jaren als een schoorsteen heeft gerookt.Maar staan beide op de lijst.Ik vindt dat de man meer recht heeft.

Tijdens de screening word ook gekeken naar psychisch welzijn en het zorg kunnen dragen nadien is 1 van beide nee kom je niet eens op de wachtlijst

De quote is niet helemaal goed gegaan, ik heb dit namelijk niet gezegd :)) Ben het helemaal met je eens, je krijgt echt niet zomaar een donor orgaan als je geen stabiele thuisbasis hebt om op terug te vallen of verslavingsproblematiek hebt.

Papilio

Re: Iedereen Donor??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:21

@emma oeps quoten is best moeilijk vanaf je MOB hahaha

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:42

NatasjavE schreef:
Ze halen tegenwoordig geen groeihormoon meer uit de hypofyse van overledenen. Dat gaat tegenwoordig via een ander proces.

Klopt, maar voor mensen die in de jaren '80/90 dat groeihormoon wèl kregen, is er dus gebleken dat er opvallend veel mensen Alzheimer kregen op een veel te jonge leeftijd.
Dit om aan te geven hoe mensen onverwacht, ondanks screening, besmet kunnen raken met rare ziektes door weefsel van een ander, zéker als die ander dement is. (Ik kan me dan ook niet voorstellen dat dementerenden orgaandonor zouden kunnen zijn.)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:43

Waarom zou je zelfs als je er niet meer bent nog een vinger in de pap ergens over moeten hebben? Je lichaam is dan gewoon afval, laten we eerlijk zijn. Wat maakt het uit waar delen heengaan?

Daarbij is de kans dat iemand donor wordt na zijn dood heel erg klein omdat ze alleen iets hebben aan organen die nog uit een onafgestorven lichaam komen. Bij iemand die hersendood is.

Plus, en dat is ook gezegd, niet iedereen in aanmerking komt voor een donor. Het moet wel de moeite waard zijn.

Het systeem zoals nu voorgesteld is al het bestaande systeem in de meeste landen en ik vind het heel goed.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:44

Ik ben voor dit wetsvoorstel, maar ik ben nog meer voor betere voorlichting wat orgaandonatie inhoudt voor de donor en zijn/haar omgeving. Ik zie in dit topic (en aangehaalde krantenartikelen) veel vragen en foutieve aannames voorbij komen. Er is mijn inziens veel winst te behalen door betere informatievoorziening.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:49

MacavityL schreef:
Ik ben voor dit wetsvoorstel, maar ik ben nog meer voor betere voorlichting wat orgaandonatie inhoudt voor de donor en zijn/haar omgeving. Ik zie in dit topic (en aangehaalde krantenartikelen) veel vragen en foutieve aannames voorbij komen. Er is mijn inziens veel winst te behalen door betere informatievoorziening.

helemaal mee eens! :j Niet alle bronnen zijn even betrouwbaar...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:51

xxdomiixx schreef:
Ik vraag me af wat de reden is dat sommige mensen zeggen: als ik ga dan wil ik heel gaan. Maar als ze leven willen ze wel wat doneren. Dan ben je toch ook niet "heel" meer en wat heb je er aan om "heel" te gaan. Alles wat nu in die kosten ligt zijn botten de rest is allemaal vergaan. Als we het dan bijv hebben over de verspilling die tegenwoordig heel groot is (voedsel etc etc) waar een heleboel mensen zich zorgen over maken dan zij al die organen die zijn gaan verrotten in de kast (lekker luchtje en ziet er heel charmant uit) net zo hard verspilling. Gun je organen een tweede leven :) ik ben voor recycling :D

Bij leven wil ik doneren ja, bloed, een nier aan bvb mijn zus, stamcellen etc... Maar na mijn dood blijven ze mooi van me af. Dan ga ik de oven in.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:54

Mars schreef:
xxdomiixx schreef:
Ik vraag me af wat de reden is dat sommige mensen zeggen: als ik ga dan wil ik heel gaan. Maar als ze leven willen ze wel wat doneren. Dan ben je toch ook niet "heel" meer en wat heb je er aan om "heel" te gaan. Alles wat nu in die kosten ligt zijn botten de rest is allemaal vergaan. Als we het dan bijv hebben over de verspilling die tegenwoordig heel groot is (voedsel etc etc) waar een heleboel mensen zich zorgen over maken dan zij al die organen die zijn gaan verrotten in de kast (lekker luchtje en ziet er heel charmant uit) net zo hard verspilling. Gun je organen een tweede leven :) ik ben voor recycling :D

Bij leven wil ik doneren ja, bloed, een nier aan bvb mijn zus, stamcellen etc... Maar na mijn dood blijven ze mooi van me af. Dan ga ik de oven in.

ik vind het goed dat je een keuze maakt :) of het nou wel of niet donor zijn is :)... dat is ook waarom ik dit wetsvoorstel goedkeur! :)

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:58

Ik vind het goed.. afmelden is maar een kleine moeite.. wel een die ik nemen ga!

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:08

Mars omdat ik nog altijd zelf beslis wat ik met mijn eigen lichaam doe. Bij leven wil ik best bloed / stamcel doneren . Voor naasten meer maar dan blijft het bij.
Mijn keuze .

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:10

Willl65 schreef:
Mars omdat ik nog altijd zelf beslis wat ik met mijn eigen lichaam doe. Bij leven wil ik best bloed / stamcel doneren . Voor naasten meer maar dan blijft het bij.
Mijn keuze .

iedereen mag van mij kiezen wat ze willen :) maar als ze maar kiezen :)... vooral ook voor hun eigen familie ect. als er nooit over gesproken is en ze op zn moeilijk moment voor t eerst die vraag krijgen... dat wil je niet en gebeurd helaas nog te vaak

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:13

Zoolgangster schreef:
NatasjavE schreef:
Ze halen tegenwoordig geen groeihormoon meer uit de hypofyse van overledenen. Dat gaat tegenwoordig via een ander proces.

Klopt, maar voor mensen die in de jaren '80/90 dat groeihormoon wèl kregen, is er dus gebleken dat er opvallend veel mensen Alzheimer kregen op een veel te jonge leeftijd.
Dit om aan te geven hoe mensen onverwacht, ondanks screening, besmet kunnen raken met rare ziektes door weefsel van een ander, zéker als die ander dement is. (Ik kan me dan ook niet voorstellen dat dementerenden orgaandonor zouden kunnen zijn.)

Dan moet je dat erbij zetten dat het tegenwoordig niet meer gebeurt als je daarvan op de hoogte bent. Op deze manier geef je mensen onvolledige informatie en dat is toch waar jij tegen bent?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:20

Papilio schreef:
iedereen mag van mij kiezen wat ze willen :) maar als ze maar kiezen :)... vooral ook voor hun eigen familie ect. als er nooit over gesproken is en ze op zn moeilijk moment voor t eerst die vraag krijgen... dat wil je niet en gebeurd helaas nog te vaak

Precies. Uiteindelijk zijn het de nabestaanden die beslissingen moeten nemen, niet jij.

En idd MacavityL er gaan ontzettend veel indianenverhalen te ronde en er bestaan veel misverstanden. Het is zo jammer dat er niet veel meer over bekend is.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:21

Inderdaad Papilio

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:26

Willl65 schreef:
Mijn keuze .

Volgens mij bedoel je xxdomiixx want ik denk er hetzelfde over als jij.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:30

De keuze wordt toch helemaal niet weggehaald? Je hebt nog steeds een keuze.
Maar wil je geen donor zijn na je dood dan moet je dan wel actief 1 keer iets voor doen.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:31

xxdomiixx schreef:
Zoolgangster schreef:

Dan moet je dat erbij zetten dat het tegenwoordig niet meer gebeurt als je daarvan op de hoogte bent. Op deze manier geef je mensen onvolledige informatie en dat is toch waar jij tegen bent?

precies domii.... ik vind dat iedereen een keuze moet kunnen maken op basis van goede informatie en niet op basis van 'spookverhalen'...tuurlijk is het niet altijd goed gegaan... en dat is spijtig... maaaar kijk ook naar alle keren dat het wel goed gegaan is... benadruk niet alleen die slechte gevallen. En ja ook die mogen benoemd worden... maar ik vind niet dat ze gebruikt mogen worden om mensen bang te maken. Ook de verhalen over mensen die ontwaakten net voor ze donor werden...zijn veelal uit het buitenland.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:34

Je kunt niet ontwaken uit hersendood. Punt.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:37

Lusitana schreef:

:) ik ken de verhalen ook net als iemand die levendig begraven werd... maar daardoor kiezen mensen niet plots om zich niet meer te laten begraven... en dan nog blijven ze uitzonderlijk gelukkig (mocht het waar zijn)

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 12:38

Papilio schreef:
Lusitana schreef:

:) ik ken de verhalen ook net als iemand die levendig begraven werd... maar daardoor kiezen mensen niet plots om zich niet meer te laten begraven...

Doet me denken aan vroeger toen er een bel bij je werd gehangen met een touwtje als je wakker werd kon je bellen :') :')

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:39

Ik ben tegen, maar ben ook als 'nee' geregistreerd dus voor mijzelf maakt het niks uit. En NEE, ik wil zelf ook geen orgaan ontvangen! Telkens maar weer levens rekken, terwijl de kwaliteit er echt niet op vooruit gaat. Kans dat het wordt afgestoten is nog steeds enorm groot en de zware medicijnen die je moet slikken zijn ook echt geen pretje. Klaar is klaar. Niet iedereen wordt 100 jaar oud, en dat is maar goed ook. Als je hecht bent met iemand die er aan overlijdt is dat zeker niet leuk, maar zo werkt het wel. Mensen gaan dood en sommigen eerder dan anderen. Er zit voor mij een limiet aan wat je moet willen bereiken met de medische wetenschap, en orgaandonatie ligt daar voor mij aan voorbij.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:39

Lusitana schreef:

Al die artsen en de familieleden van zulke patiënten,die na de verklaring hersendood,weer wakker werd en verder konden leven, die liegen allemaal dus.

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:44

Loolotte schreef:
Ik ben tegen, maar ben ook als 'nee' geregistreerd dus voor mijzelf maakt het niks uit. En NEE, ik wil zelf ook geen orgaan ontvangen! Telkens maar weer levens rekken, terwijl de kwaliteit er echt niet op vooruit gaat. Kans dat het wordt afgestoten is nog steeds enorm groot en de zware medicijnen die je moet slikken zijn ook echt geen pretje. Klaar is klaar. Niet iedereen wordt 100 jaar oud, en dat is maar goed ook. Als je hecht bent met iemand die er aan overlijdt is dat zeker niet leuk, maar zo werkt het wel. Mensen gaan dood en sommigen eerder dan anderen. Er zit voor mij een limiet aan wat je moet willen bereiken met de medische wetenschap, en orgaandonatie ligt daar voor mij aan voorbij.

kwaliteit gaat er echt wel op vooruit! Mensen die enkel nog in bed kunnen liggen kunnen plots studies afmaken, genieten van het leven! Het gaat ook niet om 100 jaar worden.. veel patiënten zijn jong... en willen gewoon nog wat dingen doen... normale dingen

Papilio

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:45

gohya schreef:
Lusitana schreef:

Al die artsen en de familieleden van zulke patiënten,die na de verklaring hersendood,weer wakker werd en verder konden leven, die liegen allemaal dus.

Ik zeg niet dat ze liegen.. ken ook verhalen dat mensen in coma dingen mee maakten. Maar het betekent niet dat iedereen ontwaakt... iedereen de operatie mee maakt... ect... ik denk dat alles een stuk genuanceerder is.