Zorgverzekeraar vind eigen risico "Een straf op ziek zijn"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:30

Zorgpremie toch bijna tientje per maand omhoog http://nu.nl/zorgverzekering/4327554/zo ... mhoog.html (via @NUnl)

Ik vindt dat die directeur van DWS wel heel namelijk kan praten, zeker nu hij bekend maakt dat bij hun de premie onthoog gaat met 10%. En daarmee uitkomt op 1300.- per jaar.
Op deze manier jagen juist de mensen op kosten.
In mijn geval liever een iets kieskeurig verzekering indien ik daarmee een hoop kan besparen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:57

Tobbes schreef:
In mijn geval liever een iets kieskeurig verzekering indien ik daarmee een hoop kan besparen.

Maar dat besparen is dan dus alleen weggelegd voor de mensen die de mazzel hebben niet ziek te zijn. Tel je zegeningen. De mensen die ziek zijn en die kosten toch al maken, hebben die mogelijkheid niet - zij worden al op kosten gejaagd en kunnen niet besparen, al zouden ze nog zo graag willen.
Gek genoeg doen we net alsof dat geen burgers zijn, geen verzekerden, geen premiebetalers, geen mensen die er echt toe doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:02

Ik hoorde het nieuws vanmorgen en dacht aan dit topic. Al zijn mooie woorden van een tijdje geleden. En nu dit vage in mijn ogen wauwel verhaal waar ik werkelijk niks van snap waarmee hij eigenlijk zegt dat hij zo zielig is en niks anders kan dan maar premie 10 % verhogen en bijna zowat bovenaan de basispremie bedragen te komen. Ik vrees voor de andere maatschappien ook. Ben bang dat ik ruim boven de 160 euro per maand ga uitkomen voor mijn ziektepremie. Dat is toch normaal niet meer fatsoenlijk te betalen. En de zorgtoeslag (waar ik net geen recht op heb) gaat geloof ik niet eens om hoog.

O ja wat betreft de rekensom en de 4 miljard. Onduidelijk waar dat bedrag vandaan komt. Er zijn ruim 16 miljoen inwoners in nl stel we zouden allemaal eigen risico betalen (wat we niet doen, niet in aantal mensen in totaal niet in zorgverbruik) en neem die eigen risico op 400 euro om gemakkelijk te rekenen. Dan zou het op 6,4 miljard uitkomen. Wat misgelopen wordt. Maar kinderen betalen geen eigen risico en lang niet iedereen verbruikt het op en ik heb een hoger bedrag genomen.

Tel daarbij alle kosten voor administratie op die nu nodig is om het eigen risico te bepalen, verrekenen enz. Dan kom je toch echt lager uit dan die 4 miljard

purny

Re: Zorgverzekeraar vind eigen risico "Een straf op ziek zijn"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:28

Afgelopen weekend ben ik ten val gekomen in Amerika. Naar ziekenhuis vervoerd met ambu en foto's en ct scan gemaakt van m'n hoofd. Toen ik vertelde dat ik uit Nederland kwam was de arts jaloers op ons zorgstelsel. Ik ben heel erg benieuwd wat de rekening is vergeleken met hier

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:56

Amerikaanse toestanden word je idd niet blij van... Maar helaas stevenen wij hard af op Amerikaanse toestanden :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:04

Nou... Hard? De premies worden duurder maar we komen nog lang niet in de buurt van een systeem waar je de complete rekening zelf moet betalen :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:06

Emmaa_ schreef:
Nou... Hard? De premies worden duurder maar we komen nog lang niet in de buurt van een systeem waar je de complete rekening zelf moet betalen :=

Dat nog net niet... Maar wel naar een systeem waarin de arts of je zelf niet meer bepaald welke behandeling je krijgt en of je überhaupt de beste behandeling krijgt... En als je die dus wilt je mooi wel zelf kan dokken :\
En in een systeem waar lang niet alles vergoed wordt, je niet alle hulp kan krijgen die je nodig hebt, en waarin de 'dode patiënt' de goedkoopste patient is...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:12

Jij of je arts zijn allang niet mee de hoofd beslissers.
Na ieder bezoek besteed je arts tijd om een verzekeringsbrief te schrijven. Alleen de tijd die dat kost per patient, kost veel meer dan die 20 min consult die jij op de rekening ziet staan.
De rekeningen zijn in feite fictief om het plaatje een cijfertje te geven die de consument voor waar aan neemt omdat het realistisch lijkt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:16

ik heb voor veel zaken toestemming voor nodig van de verzekeraar, of ik zelf fysiotherapie nodig heb of mijn baby naar de diëtist. Zonde van de tijd van de behandelaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:31

Shadow0 schreef:
Tobbes schreef:

Maar dat besparen is dan dus alleen weggelegd voor de mensen die de mazzel hebben niet ziek te zijn. Tel je zegeningen. De mensen die ziek zijn en die kosten toch al maken, hebben die mogelijkheid niet - zij worden al op kosten gejaagd en kunnen niet besparen, al zouden ze nog zo graag willen.
Gek genoeg doen we net alsof dat geen burgers zijn, geen verzekerden, geen premiebetalers, geen mensen die er echt toe doen.

Nee hoor. Kwestie van genoeg nemen dat ik voor de niet spoed eisende hulp niet bij elk ziekenhuis terecht kan. Ik kan daar prima mee leven en ik let er ook op dat dicht bij zijnde ziekenhuizen waar ik wel naar toe wil kunnen wel in het pakket zit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 21:44

Tobbes schreef:
Nee hoor. Kwestie van genoeg nemen dat ik voor de niet spoed eisende hulp niet bij elk ziekenhuis terecht kan. Ik kan daar prima mee leven en ik let er ook op dat dicht bij zijnde ziekenhuizen waar ik wel naar toe wil kunnen wel in het pakket zit.

Die keuze heb je toch echt vooral als je de mazzel hebt om niet teveel complexe zorg nodig te hebben. Zodra je vaker naar het ziekenhuis moet, kan 'niet het dichtstbijzijnde ziekenhuis' alleen al qua reiskosten duur worden. Maar ook wordt het erg ingewikkeld als je bij meerdere artsen moet zijn en je daarvoor bij verschillende ziekenhuizen zou moeten. Of dat ene ziekenhuis waar je heen moet heeft een wachtlijst. Er zijn vast allerlei omwegen voor, maar ze kosten allemaal veel extra tijd, moeite, gedoe en geld als je er werkelijk gebruik van moet maken.

(Vrije zorgkeuze is daarbij bovendien nog niet zo lucratief als een hoog eigen risico nemen, maar dat werkt dus alleen als je die kosten niet maakt.)

Bovendien is het nu al meerdere keren gebeurd dat er op voorhand gewoon niet op tijd bekend was welke zorgverleners er nu door welke verzekeraars werden gecontracteerd.

Wat mij betreft gaat goede zorg om goede zorg en dat dat normaal geregeld wordt en vergoed. (En ook dat zorgverleners normaal betaald krijgen en een normale werkdruk hebben.) Nu raken die uitgangspunten tussen alle reken- en gokspelletjes helemaal ondergesneeuwd en neemt niemand daar verantwoording over.