Mogelijke staatsgreep/militaire opstand in Turkije...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:29

sanso schreef:
Er is een nieuw dodental bekend geworden. Volgens de legerleiding zijn er in totaal 194 mensen gedood. 104 van hen zijn coupplegers en 47 burgers. De overige 43 doden zijn waarschijnlijk agenten.

Bron: nos

Afgrijselijk....
We hebben denk ik de beelden gezien dat er op de burgers geschoten werd.
Als het bewezen is dat dat de coup plegers waren ben ik al helemaal blij dat het mislukt is.
Hoe kan je dan nog teleurgesteld zijn dat een staatsgreep door moordenaars die op hun eigen burgers schieten mislukt is...

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:32

Net een bericht van een vriendin van mij die in een kleinere plaats daar op vakantie is bij een Turkse vriendin. Ze merken daar niets van de onrusten zegt ze, ze hoorden het bericht over de coup zelfs vanuit Nederland... Lijkt daar dus rustig te zijn (krijg het bericht maar half door, slecht bereik daar maar dat was al zo). Over 4 dagen komt ze terug, hopelijk lukt dat en veilig (via grotere steden en luchthaven zul je er meer mee te maken krijgen).
Laatst bijgewerkt door stefje op 16-07-16 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:34

Mixje90 schreef:
@elena, ik ben totaal niet overtuigd van "zijn schending van de mensenrechten". Denk dat dat het verschil is.

Het is een land in een oorlog situatie, zeer licht ontvlambaar.. Ik vind dat iemand die het zo stabiel houdt zoals hij dat doet, het nog best goed doet.

Waarom noem je het een intern militair conflict? Het is toch gewoon een staatsgreep tegen de democratisch gekozen leider?

Waarom mag het volk zich daar niet mee bemoeien? Is dat dan democratie?

intern, als in binnen landsgrenzen.. En het was een staatsgreep van militairen.. waarbij het dus gaat om een deel van het leger tegen de staat.. daar hoort de burger ingeworpen te worden, dat is dan gewoon kanonnenvoer als het uit de hand loopt.

zoals ik aangaf, er is helemaal niets democratisch aan.. niet aan de coupe, niet aan de wijze waarop erdogan het volk opriep.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 16-07-16 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 11:35

Mixje90 schreef:
@elena, is dat waarom Nederland zo snel bezet werd door de Duitsers?
.

Wat is dit nou weer voor een achterlijke vergelijking...

Nederland was gewoon achterlijk slecht voorbereid. En terwijl Duitsland een goed opgezet leger had, moesten dienstplichtigen uit Nederland ineens naar het front komen. De ene dag stonden ze ene koe te slachten en de dag erop stonden ze op mensen te schieten. Slecht uitgerust op het fietske tegen tanks.

Het is ook te zot om een vergelijking met Nederland te maken. Zoiets is hier gewoon niet voor te stellen. Andere mensen, andere cultuur, andere wetten, andere opbouw van het land, andere geschiedenis, andere opvoeding.

Het is gewoon niet te vergelijken. "Ik zou...", gaat gewoon niet op.

FiveSports

Re: Mogelijke staatsgreep/militaire opstand in Turkije...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:45

@shiloh, ok een verkeerde vergelijking, maar het gaat me om de rest.
Als wij dezelfde oproep hier zouden krijgen zouden we thuis blijven en de democratie kapot laten gaan denk ik....

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 11:50

Mixje90 schreef:
@shiloh, ok een verkeerde vergelijking, maar het gaat me om de rest.
Als wij dezelfde oproep hier zouden krijgen zouden we thuis blijven en de democratie kapot laten gaan denk ik....

Dat zeggen mensen nu om dat zoiets hier praktisch onmogelijk is. Dat gebeurd gewoon niet. Is geen reden toe. Wellicht ooit na jaren als er 1 partij echt een grote meerderheid krijgt en er een potje van maakt, maar aangezien bij ons geen enkele partij de meerderheid heeft en alleen kan regeren gebeurd dat hier gewoon niet. Dus is het je ook niet voor te stellen wat je echt zou doen.

Tijdens WO2 gaven mensen ook massaal gehoor aan de dienstplicht oproep. Die dienstplicht hebben we nog steeds, wordt alleen niet actief gehandhaafd.

Je kunt daar dus gewoon niks over zeggen, omdat we het ons niet voor kunnen stellen. Dat is net zoiets als zeggen wat je zou doen als je jong zwanger wordt. Dat je het houdt of laat weghalen. Je kunt dat niet zeggen, dat weet je pas écht als het gebeurd.

Aangezien zoiets hier gewoon niet gebeurd, weet je gewoon niet wat je zou doen. Wellicht ooit als de situatie hier drastisch veranderd. Maar nu niet.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:00

Je weet het ook nooit... Maar dat wil niet zeggen dat je er niet iets over kunt denken.
We hebben nog niet zo een grote partij, maar wie weet wat de toekomst ons breng.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:01

Is het al duidelijk wie er verantwoordelijk is voor de burger doden?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:08

Mixje90 schreef:
@elena, ik ben totaal niet overtuigd van "zijn schending van de mensenrechten". Denk dat dat het verschil is.

Het is een land in een oorlog situatie, zeer licht ontvlambaar.. Ik vind dat iemand die het zo stabiel houdt zoals hij dat doet, het nog best goed doet.

Waarom noem je het een intern militair conflict? Het is toch gewoon een staatsgreep tegen de democratisch gekozen leider?

Waarom mag het volk zich daar niet mee bemoeien? Is dat dan democratie?

Is nog maar de vraag hoe lang het land nog een democratie is na vannacht. Erdogan was al lange tijd bezig om die democratie steeds meer af te breken en reken maar dat dat nu in een stroomversnelling zal gaan.
Dus of het volk de democratie nu geholpen heeft is maar zeer de vraag. Het antwoord op die vraag zullen we snel weten denk ik; Erdogan is niet zo van lang dralen, maar meer van direct toeslaan.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:15

Zo democratisch is t in Turkije helemaal niet meer...

Ook gezegd, Hitler is óók democratisch gekozen en vele stonden toch ook achter hem (zeker in t begin). Niet helemaal te vergelijken. Maar ik denk dat de mislukte staatsgreep nu juist de democratie meer en meer verdwijnt. Vind Erdogan maar een eng gevaarlijk mannetje...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 12:23

Mixje90 schreef:
Je weet het ook nooit... Maar dat wil niet zeggen dat je er niet iets over kunt denken.
We hebben nog niet zo een grote partij, maar wie weet wat de toekomst ons breng.

Je mist mijn punt echt volledig.

I give up.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 13:14

Ik lees net dat er nu al 265 doden zijn. Wat een drama ;(

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 13:25

Dit zal Erdogan zelf wel bekokstoofd hebben. Kan hij de macht nog verder naar zich toe trekken.

Vind de vergelijking met WOII echt nergens op slaan. Kan het alleen niet laten om er iets aan toe te voegen: toen zat men in NL ook voor de tv, met de ipad of telefoon op schoot en was meteen bereikbaar om op te staan tegen de Duitsers. Hele andere tijd en situatie....

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 13:35

Mixje90 schreef:
Is het al duidelijk wie er verantwoordelijk is voor de burger doden?

Erdogan. Als je jouw burgers tijdens zoiets vertelt dat ze naar buiten moeten gaan en ze dus als bliksemafleider of menselijk schild gebruikt ben je ook verantwoordelijk voor de doden. Al zal hij het anders zien..
Het is een fijne vent die Erdogan, snap echt niet dat we nog steeds deals met hem maken vanuit de EU, en ik ben bang dat hij nu alleen maar erger gaat worden voor wat betreft vrijheid in pers en onderdrukking.
Citaat:
"They will pay a heavy price for this," he said. "This uprising is a gift from God to us because this will be a reason to cleanse our army."

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 13:39

Kamy schreef:
Dit zal Erdogan zelf wel bekokstoofd hebben. Kan hij de macht nog verder naar zich toe trekken.

Vind de vergelijking met WOII echt nergens op slaan. Kan het alleen niet laten om er iets aan toe te voegen: toen zat men in NL ook voor de tv, met de ipad of telefoon op schoot en was meteen bereikbaar om op te staan tegen de Duitsers. Hele andere tijd en situatie....

Een iPad. In de WOll ? :')

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 13:43

@drifter, hij had dus de macht af moeten staan aan een leger dat gewelddadig een coup pleegt..? Serieus?
Gelukkig denkt het volk daar anders over.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 13:43

Tivoli schreef:
Kamy schreef:

Een iPad. In de WOll ? :')

Je mist sarcasme...

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-16 13:58

Mixje90 schreef:
@drifter, hij had dus de macht af moeten staan aan een leger dat gewelddadig een coup pleegt..? Serieus?

Als het maar een klein deel van je leger is, kun je toch ook dat grotere deel van je leger dat je nog wel onder controle hebt het laten oplossen.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 14:04

Mixje90 schreef:

Een coup is tussen de plegers en de troepen van de zittende regering. Ben je me nou serieus aan het vertellen dat het helemaal ok is dat die man zijn eigen bevolking als menselijk schild gebruikt om wat voor reden dan ook?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 14:28

Mixje90 schreef:

Correcter is om te stellen "een deel van het volk".

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 14:33

Over de rol van het leger in Turkije: Zodra Erdogan aan de macht was, gooide hij de militaire leiders die hem niet aanstonden in de gevangenis.
In de Turkse grondwet staat dat het leger de seculiere staat beschermt. Erdogan weet dat.
Hij zorgde naast het gevangenzetten van militairen, er ook voor dat de vrijheid van meningsuiting (journalistiek) ingeperkt werd, er zijn journalisten opgepakt...

Niet erg democratisch gedrag van deze democratisch gekozen leider dus.

Oh ja, hij schijnt ook nog de grondwet aan te willen passen.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 14:34

Boras schreef:
Mixje90 schreef:

Correcter is om te stellen "een deel van het volk".

Meer dan de helft van de stemmers + de oppositie welke ook tegen de coup was. Ja zelfs de oppositie was ertegen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 14:48

Ja precies, daarom een deel van het volk in plaats van het volk.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 14:53

Hop 3000 militairen uit het leger gezet / gearresteerd, hop meer dan 2500 (WTF!!?!) rechters uit hun ambt gezet.

Democratisch zeg! Sjonge!
Wat willen de Turken nou met Erdogan. Als ze dit horen, is toch geen zuivere koffie???? Ff je halve rechtsgang eruit schoppen voor Erdogan-aanhangende rechters aan te stellen ..
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 16-07-16 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 14:54

Je kan nooit 100% van t volk achter je krijgen nee. Maar dat zelfs de oppositie tegen de coup was zegt mij heel veel.