Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
269_life schreef:Boze, verongelijkte 'vroeger was alles beter' burgertjes laten beslissen over de toekomst van een land (buiten het kiezen van volksvertegenwoordigers) is echt het slechtste idee ever.
Gelukkig is een dergelijk referendum niet mogelijk.
janderegelaa schreef:A3a1 schreef:
ehhhhh met spijt me enorm van je vader.
Maar het heeft niks met de eu te maken, het heeft ermee te maken dat er wordt gekozen voor partijen die niet het welzijn van de gemiddelde mens voor ogen heeft.
En eigenlijk snap ik niet zo heel erg goed dat 50 plussers niet massaal voor partijen kiezen die wel voor een goede zorgsector zijn, voor een goed pensioen
Je snapt het niet omdat je niet begrijpt dat er nu al geen geld genoeg is om de dingen goed te doen. Wat de partijen willen die meer zorg willen kan gewoon niet.
Dat geld moet ergens anders vandaan komen. Voorheen was defensie een mooie melkkoe maar mede door het falende terrorisme beleid komt daar nu heel snel geld bij. Want ook moet van de EU want ieder EU land moet een bepaald percentage van de begroting gebruiken voor defensie en Nederland zat daar onder. Anderen willen het betalen van de 4 miljard ontwikkelingssamenwerking en daar voel ik ook wel iets voor. Eerst ons eigen huishoudboekje op orde en daarna pas die van een ander repareren.
janderegelaa schreef:Voor de mensen die een referendum willen over een Nexit...ik zal het maar verklappen...het kan helemaal niet. Onze wet staat het niet toe. Alleen over nieuwe wetten en verdragen....
CoolCorrie schreef:De 5 dingen die wij aan de EU te danken hebben.
1 Het recht om naar een buitenlands ziekenhuis te gaan, De Belgische ziekenhuizen schijnen toch beter te zijn.
2 mammografieen, het recht om na je 50e je borsten te laten pletten in die bussen, (betaald door de EU) borstkanker, baarmoederhalskanker, darmkanker (mijn zus leeft nog altijd dankzij dat onderzoek)
3 niet meer uen voor de grens te staan
4 controle op de juiste werking van medicijnen, niet meer die DES dochters, of die kinderen die zonder armpjes geboren werden
5 70000 minder verkeersdoden dankzij regels over verkeersveiligheid
6 volgend jaar 1 tarief voor bellen
7 het recht om in een ander land naar een universiteit te gaan.(mijn man) en denk eens aan al die nl jongeren die in Belgie diergeneeskunde gaan studeren
8 het recht om in een ander land te kunnen werken zonder problemen (grensarbeiders)
9 het recht om zonder problemen met je paard op de trailer naar Tom Marien te kunnen gaan.
(alleen een europees paspoort nodig, je hoeft niet voor de grens te staan wachten)
10 sperma kunnen ophalen in Belgie zonder invoerrechten
11 rusttijden voor chauffeurs
12 etiketten op voedsel (pindas)
Moet ik doorgaan ?
13 niet meer uren voor een grens staan te wachten, nee meneer dat eten, kleding, drank, benzine hebben wij per ongeluk meegenomen.
14 in duitsland tanken en boodschappen halen, zonder aan de grens controle te hebben, en invoerrechten te moeten betalen
15 niet meer 5 portemonnees hoeven mee te slepen, met belgische franks, franse, zwitsere italiaanse lires (dat was een koffer)
15
gohya schreef:Klopt,ik hoorde ergens in de media dat ná dat Referendum over Oekraïne,ze iets met de wet veranderd hadden,zodat er geen Referendum meer zou kunnen komen w.b.t. land[en]. Hoe en wat het precies was weet ik niet,maar wel dat ze dat snel veranderd hadden.Of het ook echt waar is is een tweede.
269_life schreef:gohya schreef:Klopt,ik hoorde ergens in de media dat ná dat Referendum over Oekraïne,ze iets met de wet veranderd hadden,zodat er geen Referendum meer zou kunnen komen w.b.t. land[en]. Hoe en wat het precies was weet ik niet,maar wel dat ze dat snel veranderd hadden.Of het ook echt waar is is een tweede.
Pertinente onzin. Dit bedoel ik ook een beetje met mijn voorgaande post. Het grootste deel van de voorstanders van een referendum weten niet eens wat er politiek allemaal speelt en waar ze uberhaupt voor stemmen.
de Nederlandse referendumwet staat in de weg van een volksraadpleging over de Nexit. Op basis van de huidige referendumwet kan een Nexit-referendum niet worden gehouden. Een referendum kan volgens hem alleen worden aangevraagd over nieuw aangenomen wetten en verdragen.
Chakkie17 schreef:Defensie krijgt er geen geld bij, zo wordt het slechts verkocht in de medio. Er worden enkele miljoenen minder bezuinigd. En zelfs met deze 'meevaller' kunnen we onze eigen landsgrenzen niet eens verdedigen. Onze handelsroutes over zee en onze haven in Rotterdam liggen op dit moment open en bloot. Op het moment dat er een land is met kwaad in de zin, dat besluit om een aanval uit te voeren dan hoeft deze niet eens van grote omvang te zijn. Wij kunnen er namelijk helemaal niets tegen beginnen. Reden te meer om vooral bij de EU te blijven, omdat onze grenzen voor een groot deel EU-grenzen zijn. Andere landen kunnen in die beveiliging steun verlenen.
janderegelaa schreef:Omdat ik snap dat jullie eigenlijk helemaal niet weten hoe zwak onze Euro eigenlijk is: in 2008 kreeg ik voor mijn euro $ 1,59. Nu is dat rond $ 1,10! Terwijl Amerika echt niet zo'n sterke economie heeft en ook de crisis gehad heeft. Maar de dollar is wel veel meer waard gebleven dan de euro!
Shadow0 schreef:janderegelaa schreef:Omdat ik snap dat jullie eigenlijk helemaal niet weten hoe zwak onze Euro eigenlijk is: in 2008 kreeg ik voor mijn euro $ 1,59. Nu is dat rond $ 1,10! Terwijl Amerika echt niet zo'n sterke economie heeft en ook de crisis gehad heeft. Maar de dollar is wel veel meer waard gebleven dan de euro!
Misschien heeft de VS dan ook wel heel veel belang bij het aanmoedigen van gedoe in Europa, zodat zij hun munt kunstmatig sterker kunnen houden?
Dat lijkt vergezocht.... tot je weet dat Goldman Sachs op de voorste rij stond bij het gedoe met Griekenland. (Zij waren immers de deskundigen die de problemen zorgvuldig hebben verstopt om meer winst te kunnen maken - en in alle eerlijkheid denk ik dat het om zulke complexe zaken gaat dat Griekenland noch de rest van Europa de zaken echt kon doorzien. Maar Goldman Sachs als expertbank kan dat wel.)
We hadden als Europa destijds een vuist kunnen en moeten maken richting de VS: luister, jullie laten een systeem toe met corrupte rating agencies, ongereguleerde banken en bizarre speculaties, en dat moet nu veranderen.
Dat had uitgemaakt. Maar in plaats daarvan zijn we onderling gaan steggelen. En er is wel degelijk een partij die daar heeeeel vee profijt van heeft: de Amerikaanse financiele wereld die nauwelijks extra gereguleerd is. Verdeel en heers... Ik zou dat soort cijfers die aantonen dat de dollar sterker blijft tov de euro op een andere manier uitleggen: de VS heeft er belang bij om de EU en de euro te verzwakken. En wij laten ons in dat spelletje lokken.
Citaat:Defensie krijgt er geen geld bij, zo wordt het slechts verkocht in de medio. Er worden enkele miljoenen minder bezuinigd. En zelfs met deze 'meevaller' kunnen we onze eigen landsgrenzen niet eens verdedigen. Onze handelsroutes over zee en onze haven in Rotterdam liggen op dit moment open en bloot. Op het moment dat er een land is met kwaad in de zin, dat besluit om een aanval uit te voeren dan hoeft deze niet eens van grote omvang te zijn. Wij kunnen er namelijk helemaal niets tegen beginnen. Reden te meer om vooral bij de EU te blijven, omdat onze grenzen voor een groot deel EU-grenzen zijn. Andere landen kunnen in die beveiliging steun verlenen.
Citaat:Je snapt het niet omdat je niet begrijpt dat er nu al geen geld genoeg is om de dingen goed te doen. Wat de partijen willen die meer zorg willen kan gewoon niet.
Dat geld moet ergens anders vandaan komen. Voorheen was defensie een mooie melkkoe maar mede door het falende terrorisme beleid komt daar nu heel snel geld bij. Want ook moet van de EU want ieder EU land moet een bepaald percentage van de begroting gebruiken voor defensie en Nederland zat daar onder. Anderen willen het betalen van de 4 miljard ontwikkelingssamenwerking en daar voel ik ook wel iets voor. Eerst ons eigen huishoudboekje op orde en daarna pas die van een ander repareren.
CoolCorrie schreef:De 5 dingen die wij aan de EU te danken hebben.
1 Het recht om naar een buitenlands ziekenhuis te gaan, De Belgische ziekenhuizen schijnen toch beter te zijn.
Dat mag al veel langer.
2 mammografieen, het recht om na je 50e je borsten te laten pletten in die bussen, (betaald door de EU) borstkanker, baarmoederhalskanker, darmkanker (mijn zus leeft nog altijd dankzij dat onderzoek)
Daar wordt je al tientallen jaren voor opgeroepen.
Althans borst en baarmoederonderzoek.darmkanker ben ik nog nooit voor opgeroepen.
3 niet meer uen voor de grens te staan.
Ik stond alleen op hoogtij vacantie dagen in de file.
4 controle op de juiste werking van medicijnen, niet meer die DES dochters, of die kinderen die zonder armpjes geboren werden.
Dit wordt ook al zeker sinds midden jaren 90 gecheckt.
Maar wat al veel langer.
Lijkt me eenzwaar overdreven aantal.
Weet ook niet of het klopt, of dat de link met eu klopt.
Dat zou mooi zijn.
7 het recht om in een ander land naar een universiteit te gaan.(mijn man) en denk eens aan al die nl jongeren die in Belgie diergeneeskunde gaan studeren.
Ik heb in de 70 jaren ook in België gestudeerd.
Met mij vele andere Nederlandse mensen.
Trouwens ook in andere landen.
8 het recht om in een ander land te kunnen werken zonder problemen (grensarbeiders)
Ik heb in Belgie, Zwitserland, Duitsland, Frankrijk en Griekenland gewerkt tussen 1979-1996
Geen probleem.
9 het recht om zonder problemen met je paard op de trailer naar Tom Marien te kunnen gaan.
(alleen een europees paspoort nodig, je hoeft niet voor de grens te staan wachten)
Waren er al in de jaren 80
Moet ik doorgaan ?
Deze waren er al eind jaren 80/begin jaren 90
13 niet meer uren voor een grens staan te wachten, nee meneer dat eten, kleding, drank, benzine hebben wij per ongeluk meegenomen.
Dit heb ik nooit mee gemaakt.
Zag idd wel eens dat auto onderste boven werd gehaald.
14 in duitsland tanken en boodschappen halen, zonder aan de grens controle te hebben, en invoerrechten te moeten betalen.
Ook dit nooit meegemaakt.
Misschien Engeland, sporadisch.
Maar zag wel eens autobij wie het gebeurde.
15 niet meer 5 portemonnees hoeven mee te slepen, met belgische franks, franse, zwitsere italiaanse lires (dat was een koffer)
Tja, dat vond ik geen probleem.
15
A3a1 schreef:CoolCorrie schreef:De 5 dingen die wij aan de EU te danken hebben.
Dat mag al veel langer.
Daar wordt je al tientallen jaren voor opgeroepen.
Althans borst en baarmoederonderzoek.darmkanker ben ik nog nooit voor opgeroepen.
3 niet meer uen voor de grens te staan.
Ik stond alleen op hoogtij vacantie dagen in de file.
4 controle op de juiste werking van medicijnen, niet meer die DES dochters, of die kinderen die zonder armpjes geboren werden.
Dit wordt ook al zeker sinds midden jaren 90 gecheckt.
Maar wat al veel langer.
Lijkt me eenzwaar overdreven aantal.
Weet ook niet of het klopt, of dat de link met eu klopt.
Dat zou mooi zijn.
7 het recht om in een ander land naar een universiteit te gaan.(mijn man) en denk eens aan al die nl jongeren die in Belgie diergeneeskunde gaan studeren.
Ik heb in de 70 jaren ook in België gestudeerd.
Met mij vele andere Nederlandse mensen.
Trouwens ook in andere landen.
Ik heb in Belgie, Zwitserland, Duitsland, Frankrijk en Griekenland gewerkt tussen 1979-1996
Geen probleem.
Waren er al in de jaren 80
Moet ik doorgaan ?
Deze waren er al eind jaren 80/begin jaren 90
Dit heb ik nooit mee gemaakt.
Zag idd wel eens dat auto onderste boven werd gehaald.
14 in duitsland tanken en boodschappen halen, zonder aan de grens controle te hebben, en invoerrechten te moeten betalen.
Ook dit nooit meegemaakt.
Misschien Engeland, sporadisch.
Maar zag wel eens autobij wie het gebeurde.
Tja, dat vond ik geen probleem.
15
???
Weet niet waar jij je info vandaan hebt.
Maar zou beter checken.
Janneke2 schreef:Het dreigt off topic te worden, want dit gaat over de NAVO.
(Ik ben niet direct een fan van de navo, maar dat is een 2e.)
Wij zijn als NL lid van het sterkste militaire bondgenootschap ter wereld (brrrr....) waarbij geldt dat "een aanval op 1 van ons geldt als aanval op ons allen"
(In de literatuur: de 3 musketiers. In de navo artikel 5.)
Dus dat wij onze landsgrenzen niet zouden kunnen verdedigen - so what? Als de navo haar grenzen maar kan verdedigen is er niets aan de hand.
Idem dito 'dat de haven van Rotterdam er open en bloot bij ligt' - ga toch gauw!
Wel deel ik het pleidooi om aangesloten te zijn bij grotere verbanden. Maar wat mij betreft omdat we in de 21ste eeuw leven "en de wereld tegenwoordig erg klein is".
Janneke2 schreef:Klopt.
Maar de suggestie dat wij er open en bloot en onbeschermd bijlagen ging mij veel en veel te ver.
bigone schreef:Tja, Brussel kan de schuld echt bij zichzelf leggen, mensen zijn het gewoon zat of de redenen er toe doen of niet. (.....)Nederland voldeed uitstekend en moest een naheffing betalen want het ging zo goed dus de cijfertjes waren te laag aangehouden door de EU.