Nexit ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nexit

Ik stem voor een nexit
148 (16%)
Ik stem tegen een nexit
750 (83%)

Totaal aantal stemmen: 898

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:10

De denkfout die de Britten die voor een brexit hebben gestemd in mijn optiek hebben gemaakt en wat veel Nederlanders in mijn optiek in deze discussie ook over het hoofd zien, zijn de praktische gevolgen van een dergelijk besluit.

Het kan wel zo zijn dat er veel regelgeving vanuit Brussel wordt opgelegd, maar we krijgen er een heleboel voor terug. Zekerheid en veiligheid om mee te beginnen. Je kunt het niet zo geïsoleerd zien als 'dan zijn we in ieder geval weer autonoom'. De Nederlandse politiek kan het nog niet eens worden met elkaar - over welk onderwerp dan ook, dus zo makkelijk is dat nu eenmaal niet.

Maar het verlaten van de EU brengt veel hogere kosten met zich mee dan dat de deelname aan de EU ons nu kost (los van wat het ons financieel zelfs oplevert). Nederland is een land dat het vooral moet hebben van handel en doorvoer. Het enige product dat wij hier kennen, dat hier 'geproduceerd wordt' en dat relevant genoeg is voor een gezonde economie is kennis. Maar alleen daarop kan onze economie niet draaien. Op het moment dat Nederland de EU zou verlaten, dan betekent dat ook dat we onze eigen grenzen weer moeten bewaken. Op dit moment hebben we minder veiligheidsverantwoordelijkheden en hebben we zelfs daarvoor al niet genoeg 'boots on the ground'. Laat staan als die taak uitgebreid zou worden. Dat gaat veel meer geld vragen voor defensie. VEEL meer. Niet miljoenen, maar miljarden. De douane moet de im- en export nauwkeuriger gaan controleren. Kost wederom geld. We moeten met ieder afzonderlijk EU land op allerlei gebieder weer afzonderlijke verdragen gaan sluiten, waar we nu enkele tientallen verdragen met de EU hebben, worden dit er dus honderden. Die verdragen moeten eens in de zoveel tijd herzien worden. Dit kost tijd, geld en capaciteit die we hier nu eenmaal niet hebben.

Zelfs privé zul je de gevolgen erg goed gaan merken; even een weekendje Brussel voor de 'leuk' wordt een stuk complexer.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:12

269_life schreef:
Boze, verongelijkte 'vroeger was alles beter' burgertjes laten beslissen over de toekomst van een land (buiten het kiezen van volksvertegenwoordigers) is echt het slechtste idee ever.

Gelukkig is een dergelijk referendum niet mogelijk. *\o/*

Het zijn alleen de dommen onder de linksdenkenden die steeds zo denigrerend reageren. Zo jammer. Het gaat al een hele tijd goed in dit topic.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:16

janderegelaa schreef:
A3a1 schreef:

ehhhhh met spijt me enorm van je vader.
Maar het heeft niks met de eu te maken, het heeft ermee te maken dat er wordt gekozen voor partijen die niet het welzijn van de gemiddelde mens voor ogen heeft.

En eigenlijk snap ik niet zo heel erg goed dat 50 plussers niet massaal voor partijen kiezen die wel voor een goede zorgsector zijn, voor een goed pensioen

Je snapt het niet omdat je niet begrijpt dat er nu al geen geld genoeg is om de dingen goed te doen. Wat de partijen willen die meer zorg willen kan gewoon niet.

Dat geld moet ergens anders vandaan komen. Voorheen was defensie een mooie melkkoe maar mede door het falende terrorisme beleid komt daar nu heel snel geld bij. Want ook moet van de EU want ieder EU land moet een bepaald percentage van de begroting gebruiken voor defensie en Nederland zat daar onder. Anderen willen het betalen van de 4 miljard ontwikkelingssamenwerking en daar voel ik ook wel iets voor. Eerst ons eigen huishoudboekje op orde en daarna pas die van een ander repareren.

Defensie krijgt er geen geld bij, zo wordt het slechts verkocht in de medio. Er worden enkele miljoenen minder bezuinigd. En zelfs met deze 'meevaller' kunnen we onze eigen landsgrenzen niet eens verdedigen. Onze handelsroutes over zee en onze haven in Rotterdam liggen op dit moment open en bloot. Op het moment dat er een land is met kwaad in de zin, dat besluit om een aanval uit te voeren dan hoeft deze niet eens van grote omvang te zijn. Wij kunnen er namelijk helemaal niets tegen beginnen. Reden te meer om vooral bij de EU te blijven, omdat onze grenzen voor een groot deel EU-grenzen zijn. Andere landen kunnen in die beveiliging steun verlenen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:31

Nou, misschien dat die boze, verongelijkte mensen er zijn.
Maar eigenlijk was er al een hoop wat er nu ook is. Niet perse beter maar het was er.

Maar je hoeft helemaal niet boos en verongelijkt te zijn, om voor te zijn.
Maar korte lijntjes, meer autonomie, meer verdragen die van land tot land zijn, daar ben ik voorstander van.

Maar ik lees wel in voorstanders meer emoties en in de tegenstanders meer ratio.
Er is in allebei de partijen weinig balans.

Maar zonder die balans krijg je de fanatieke voorstanders niet over de boeg.
En de tegenstanders ook niet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:31

janderegelaa schreef:
Voor de mensen die een referendum willen over een Nexit...ik zal het maar verklappen...het kan helemaal niet. Onze wet staat het niet toe. Alleen over nieuwe wetten en verdragen....

Klopt,ik hoorde ergens in de media dat ná dat Referendum over Oekraïne,ze iets met de wet veranderd hadden,zodat er geen Referendum meer zou kunnen komen w.b.t. land[en]. Hoe en wat het precies was weet ik niet,maar wel dat ze dat snel veranderd hadden.Of het ook echt waar is is een tweede.

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:04

De 5 dingen die wij aan de EU te danken hebben.
1 Het recht om naar een buitenlands ziekenhuis te gaan, De Belgische ziekenhuizen schijnen toch beter te zijn.
2 mammografieen, het recht om na je 50e je borsten te laten pletten in die bussen, (betaald door de EU) borstkanker, baarmoederhalskanker, darmkanker (mijn zus leeft nog altijd dankzij dat onderzoek)
3 niet meer uen voor de grens te staan
4 controle op de juiste werking van medicijnen, niet meer die DES dochters, of die kinderen die zonder armpjes geboren werden
5 70000 minder verkeersdoden dankzij regels over verkeersveiligheid
6 volgend jaar 1 tarief voor bellen
7 het recht om in een ander land naar een universiteit te gaan.(mijn man) en denk eens aan al die nl jongeren die in Belgie diergeneeskunde gaan studeren
8 het recht om in een ander land te kunnen werken zonder problemen (grensarbeiders)
9 het recht om zonder problemen met je paard op de trailer naar Tom Marien te kunnen gaan.
(alleen een europees paspoort nodig, je hoeft niet voor de grens te staan wachten)
10 sperma kunnen ophalen in Belgie zonder invoerrechten
11 rusttijden voor chauffeurs
12 etiketten op voedsel (pindas)
Moet ik doorgaan ?
13 niet meer uren voor een grens staan te wachten, nee meneer dat eten, kleding, drank, benzine hebben wij per ongeluk meegenomen.
14 in duitsland tanken en boodschappen halen, zonder aan de grens controle te hebben, en invoerrechten te moeten betalen
15 niet meer 5 portemonnees hoeven mee te slepen, met belgische franks, franse, zwitsere italiaanse lires (dat was een koffer)

15

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:15

CoolCorrie schreef:
1 Het recht om naar een buitenlands ziekenhuis te gaan, De Belgische ziekenhuizen schijnen toch beter te zijn.
2 mammografieen, het recht om na je 50e je borsten te laten pletten in die bussen, (betaald door de EU) borstkanker, baarmoederhalskanker, darmkanker (mijn zus leeft nog altijd dankzij dat onderzoek)
3 niet meer uen voor de grens te staan
4 controle op de juiste werking van medicijnen, niet meer die DES dochters, of die kinderen die zonder armpjes geboren werden
7 het recht om in een ander land naar een universiteit te gaan.(mijn man) en denk eens aan al die nl jongeren die in Belgie diergeneeskunde gaan studeren
8 het recht om in een ander land te kunnen werken zonder problemen (grensarbeiders)
9 het recht om zonder problemen met je paard op de trailer naar Tom Marien te kunnen gaan.
(alleen een europees paspoort nodig, je hoeft niet voor de grens te staan wachten)
Moet ik doorgaan ?
13 niet meer uren voor een grens staan te wachten, nee meneer dat eten, kleding, drank, benzine hebben wij per ongeluk meegenomen.
14 in duitsland tanken en boodschappen halen, zonder aan de grens controle te hebben, en invoerrechten te moeten betalen
15 niet meer 5 portemonnees hoeven mee te slepen, met belgische franks, franse, zwitsere italiaanse lires (dat was een koffer)

15

En filter nu de dingen er even uit die we in de EEG ook al hadden. En de dingen die niet kloppen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:17

gohya schreef:
Klopt,ik hoorde ergens in de media dat ná dat Referendum over Oekraïne,ze iets met de wet veranderd hadden,zodat er geen Referendum meer zou kunnen komen w.b.t. land[en]. Hoe en wat het precies was weet ik niet,maar wel dat ze dat snel veranderd hadden.Of het ook echt waar is is een tweede.

Pertinente onzin. Dit bedoel ik ook een beetje met mijn voorgaande post. Het grootste deel van de voorstanders van een referendum weten niet eens wat er politiek allemaal speelt en waar ze uberhaupt voor stemmen.

de Nederlandse referendumwet staat in de weg van een volksraadpleging over de Nexit. Op basis van de huidige referendumwet kan een Nexit-referendum niet worden gehouden. Een referendum kan volgens hem alleen worden aangevraagd over nieuw aangenomen wetten en verdragen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:18

269_life schreef:
gohya schreef:

Pertinente onzin. Dit bedoel ik ook een beetje met mijn voorgaande post. Het grootste deel van de voorstanders van een referendum weten niet eens wat er politiek allemaal speelt en waar ze uberhaupt voor stemmen.

de Nederlandse referendumwet staat in de weg van een volksraadpleging over de Nexit. Op basis van de huidige referendumwet kan een Nexit-referendum niet worden gehouden. Een referendum kan volgens hem alleen worden aangevraagd over nieuw aangenomen wetten en verdragen.

Zoals ik al zei dus...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:24

Chakkie17 schreef:
Defensie krijgt er geen geld bij, zo wordt het slechts verkocht in de medio. Er worden enkele miljoenen minder bezuinigd. En zelfs met deze 'meevaller' kunnen we onze eigen landsgrenzen niet eens verdedigen. Onze handelsroutes over zee en onze haven in Rotterdam liggen op dit moment open en bloot. Op het moment dat er een land is met kwaad in de zin, dat besluit om een aanval uit te voeren dan hoeft deze niet eens van grote omvang te zijn. Wij kunnen er namelijk helemaal niets tegen beginnen. Reden te meer om vooral bij de EU te blijven, omdat onze grenzen voor een groot deel EU-grenzen zijn. Andere landen kunnen in die beveiliging steun verlenen.

Misschien moet je het defensiekrantje eens lezen....:https://magazines.defensie.nl/defensiekrant/2015/18/01-prinsjesdag

CoolCorrie

Re: Nexit ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:30

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:31

janderegelaa schreef:
Omdat ik snap dat jullie eigenlijk helemaal niet weten hoe zwak onze Euro eigenlijk is: in 2008 kreeg ik voor mijn euro $ 1,59. Nu is dat rond $ 1,10! Terwijl Amerika echt niet zo'n sterke economie heeft en ook de crisis gehad heeft. Maar de dollar is wel veel meer waard gebleven dan de euro!

Misschien heeft de VS dan ook wel heel veel belang bij het aanmoedigen van gedoe in Europa, zodat zij hun munt kunstmatig sterker kunnen houden?

Dat lijkt vergezocht.... tot je weet dat Goldman Sachs op de voorste rij stond bij het gedoe met Griekenland. (Zij waren immers de deskundigen die de problemen zorgvuldig hebben verstopt om meer winst te kunnen maken - en in alle eerlijkheid denk ik dat het om zulke complexe zaken gaat dat Griekenland noch de rest van Europa de zaken echt kon doorzien. Maar Goldman Sachs als expertbank kan dat wel.)

We hadden als Europa destijds een vuist kunnen en moeten maken richting de VS: luister, jullie laten een systeem toe met corrupte rating agencies, ongereguleerde banken en bizarre speculaties, en dat moet nu veranderen.

Dat had uitgemaakt. Maar in plaats daarvan zijn we onderling gaan steggelen. En er is wel degelijk een partij die daar heeeeel vee profijt van heeft: de Amerikaanse financiele wereld die nauwelijks extra gereguleerd is. Verdeel en heers... Ik zou dat soort cijfers die aantonen dat de dollar sterker blijft tov de euro op een andere manier uitleggen: de VS heeft er belang bij om de EU en de euro te verzwakken. En wij laten ons in dat spelletje lokken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 09:38

Shadow0 schreef:
janderegelaa schreef:
Omdat ik snap dat jullie eigenlijk helemaal niet weten hoe zwak onze Euro eigenlijk is: in 2008 kreeg ik voor mijn euro $ 1,59. Nu is dat rond $ 1,10! Terwijl Amerika echt niet zo'n sterke economie heeft en ook de crisis gehad heeft. Maar de dollar is wel veel meer waard gebleven dan de euro!

Misschien heeft de VS dan ook wel heel veel belang bij het aanmoedigen van gedoe in Europa, zodat zij hun munt kunstmatig sterker kunnen houden?

Dat lijkt vergezocht.... tot je weet dat Goldman Sachs op de voorste rij stond bij het gedoe met Griekenland. (Zij waren immers de deskundigen die de problemen zorgvuldig hebben verstopt om meer winst te kunnen maken - en in alle eerlijkheid denk ik dat het om zulke complexe zaken gaat dat Griekenland noch de rest van Europa de zaken echt kon doorzien. Maar Goldman Sachs als expertbank kan dat wel.)

We hadden als Europa destijds een vuist kunnen en moeten maken richting de VS: luister, jullie laten een systeem toe met corrupte rating agencies, ongereguleerde banken en bizarre speculaties, en dat moet nu veranderen.

Dat had uitgemaakt. Maar in plaats daarvan zijn we onderling gaan steggelen. En er is wel degelijk een partij die daar heeeeel vee profijt van heeft: de Amerikaanse financiele wereld die nauwelijks extra gereguleerd is. Verdeel en heers... Ik zou dat soort cijfers die aantonen dat de dollar sterker blijft tov de euro op een andere manier uitleggen: de VS heeft er belang bij om de EU en de euro te verzwakken. En wij laten ons in dat spelletje lokken.

Je kunt de cijfers linksom of rechtsom uitleggen, feit is dat de euro gewoon tientallen procenten minder waard geworden is. En dat komt niet alleen door het debacle in Griekenland.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:03

Citaat:

Het dreigt off topic te worden, want dit gaat over de NAVO.
(Ik ben niet direct een fan van de navo, maar dat is een 2e.)

Wij zijn als NL lid van het sterkste militaire bondgenootschap ter wereld (brrrr....) waarbij geldt dat "een aanval op 1 van ons geldt als aanval op ons allen"
(In de literatuur: de 3 musketiers. In de navo artikel 5.)

Dus dat wij onze landsgrenzen niet zouden kunnen verdedigen - so what? Als de navo haar grenzen maar kan verdedigen is er niets aan de hand.
Idem dito 'dat de haven van Rotterdam er open en bloot bij ligt' - ga toch gauw!

Wel deel ik het pleidooi om aangesloten te zijn bij grotere verbanden. Maar wat mij betreft omdat we in de 21ste eeuw leven "en de wereld tegenwoordig erg klein is".

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:13

Citaat:
Je snapt het niet omdat je niet begrijpt dat er nu al geen geld genoeg is om de dingen goed te doen. Wat de partijen willen die meer zorg willen kan gewoon niet.

Dat geld moet ergens anders vandaan komen. Voorheen was defensie een mooie melkkoe maar mede door het falende terrorisme beleid komt daar nu heel snel geld bij. Want ook moet van de EU want ieder EU land moet een bepaald percentage van de begroting gebruiken voor defensie en Nederland zat daar onder. Anderen willen het betalen van de 4 miljard ontwikkelingssamenwerking en daar voel ik ook wel iets voor. Eerst ons eigen huishoudboekje op orde en daarna pas die van een ander repareren.

Bovenstaand citaat snap ik eerlijk gezegd ook maar half.

Ten eerste de zorg.
"Heeft niets met de EU van doen...", en ook niet met partijpolitiek.

Tot 1945 hadden we geen antibiotica. Longontsteking stond bekend als 'the old man's (v/m) friend' - een relatief snelle en pijnloze dood. Griepinjectie bestond niet. Tegen kanker waren nauwelijks kruiden gewassen en dementeren, dat deden alleen een paar bejaarden.
(Een deel van de allersterksten.)

Dat zijn de medische feiten en de lijst is langer.
Vanwege deze verbeteringenin de medische wereld IS de zorg simpelweg peperduur tegenwoordig.

....daarna is het partijpolitiek of je die lasten eerlijk wilt delen en hoe je je dat voorstelt, of dat je roept 'maak maar een spaarpot voor later, eigen verantwoordelijkheid' (zodat mensen met een minimum inkomen nooit een spaarpot voor de zorg zullen hebben).

Melkkoeien "die alle medische handelingen ongelimiteerd in het standaard zorgpakket" mogelijk moeten maken - die bestaan waarschijnlijk niet.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 27-06-16 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 10:16

En het algemene patroon is: "Brussel" is de zondebok voor alles wat fout gaat in de politiek.

(Nare maatregelen...? Niets is makkelijker dan roepen "...dat het moet van Brussel!"!)

Een oude regel die in eerste instantie raar klinkt : zondebokken moet je koesteren.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:06

CoolCorrie schreef:

Dat mag al veel langer.

Daar wordt je al tientallen jaren voor opgeroepen.
Althans borst en baarmoederonderzoek.darmkanker ben ik nog nooit voor opgeroepen.

3 niet meer uen voor de grens te staan.

Ik stond alleen op hoogtij vacantie dagen in de file.

4 controle op de juiste werking van medicijnen, niet meer die DES dochters, of die kinderen die zonder armpjes geboren werden.

Dit wordt ook al zeker sinds midden jaren 90 gecheckt.
Maar wat al veel langer.

Lijkt me eenzwaar overdreven aantal.
Weet ook niet of het klopt, of dat de link met eu klopt.

Dat zou mooi zijn.

7 het recht om in een ander land naar een universiteit te gaan.(mijn man) en denk eens aan al die nl jongeren die in Belgie diergeneeskunde gaan studeren.

Ik heb in de 70 jaren ook in België gestudeerd.
Met mij vele andere Nederlandse mensen.
Trouwens ook in andere landen.

Ik heb in Belgie, Zwitserland, Duitsland, Frankrijk en Griekenland gewerkt tussen 1979-1996
Geen probleem.

Waren er al in de jaren 80

Moet ik doorgaan ?

Deze waren er al eind jaren 80/begin jaren 90

Dit heb ik nooit mee gemaakt.
Zag idd wel eens dat auto onderste boven werd gehaald.

14 in duitsland tanken en boodschappen halen, zonder aan de grens controle te hebben, en invoerrechten te moeten betalen.

Ook dit nooit meegemaakt.
Misschien Engeland, sporadisch.
Maar zag wel eens autobij wie het gebeurde.

Tja, dat vond ik geen probleem.

15

???
Weet niet waar jij je info vandaan hebt.
Maar zou beter checken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:10

A3a1 schreef:
CoolCorrie schreef:

Dat mag al veel langer.

Daar wordt je al tientallen jaren voor opgeroepen.
Althans borst en baarmoederonderzoek.darmkanker ben ik nog nooit voor opgeroepen.

3 niet meer uen voor de grens te staan.

Ik stond alleen op hoogtij vacantie dagen in de file.

4 controle op de juiste werking van medicijnen, niet meer die DES dochters, of die kinderen die zonder armpjes geboren werden.

Dit wordt ook al zeker sinds midden jaren 90 gecheckt.
Maar wat al veel langer.

Lijkt me eenzwaar overdreven aantal.
Weet ook niet of het klopt, of dat de link met eu klopt.

Dat zou mooi zijn.

7 het recht om in een ander land naar een universiteit te gaan.(mijn man) en denk eens aan al die nl jongeren die in Belgie diergeneeskunde gaan studeren.

Ik heb in de 70 jaren ook in België gestudeerd.
Met mij vele andere Nederlandse mensen.
Trouwens ook in andere landen.

Ik heb in Belgie, Zwitserland, Duitsland, Frankrijk en Griekenland gewerkt tussen 1979-1996
Geen probleem.

Waren er al in de jaren 80

Moet ik doorgaan ?

Deze waren er al eind jaren 80/begin jaren 90

Dit heb ik nooit mee gemaakt.
Zag idd wel eens dat auto onderste boven werd gehaald.

14 in duitsland tanken en boodschappen halen, zonder aan de grens controle te hebben, en invoerrechten te moeten betalen.

Ook dit nooit meegemaakt.
Misschien Engeland, sporadisch.
Maar zag wel eens autobij wie het gebeurde.

Tja, dat vond ik geen probleem.

15

???
Weet niet waar jij je info vandaan hebt.
Maar zou beter checken.

Dat was mijn punt ook al :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:30

Janneke2 schreef:
Het dreigt off topic te worden, want dit gaat over de NAVO.
(Ik ben niet direct een fan van de navo, maar dat is een 2e.)

Wij zijn als NL lid van het sterkste militaire bondgenootschap ter wereld (brrrr....) waarbij geldt dat "een aanval op 1 van ons geldt als aanval op ons allen"
(In de literatuur: de 3 musketiers. In de navo artikel 5.)

Dus dat wij onze landsgrenzen niet zouden kunnen verdedigen - so what? Als de navo haar grenzen maar kan verdedigen is er niets aan de hand.
Idem dito 'dat de haven van Rotterdam er open en bloot bij ligt' - ga toch gauw!

Wel deel ik het pleidooi om aangesloten te zijn bij grotere verbanden. Maar wat mij betreft omdat we in de 21ste eeuw leven "en de wereld tegenwoordig erg klein is".

Daar komt nog eens bij dat de NAVO al lang niet meer een 'one for all and all for one' organisatie is. Ja, als er grootschalig oorlog gevoerd wordt in een land dat NAVO-lid is zal er backup gevormd moeten worden, maar er wordt in de eerste instantie altijd gekeken naar een coalition of the willing. De NAVO is opgericht als afschrik-mechanisme, niet om oorlogen automatisch wereldoorlogen te maken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:35

Klopt.

Maar de suggestie dat wij er open en bloot en onbeschermd bijlagen ging mij veel en veel te ver.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 11:37

Janneke2 schreef:
Klopt.

Maar de suggestie dat wij er open en bloot en onbeschermd bijlagen ging mij veel en veel te ver.

Oh dat ben ik absoluut met je eens. In de westerse wereld zijn er geen landen die er open en onbeschermd bij liggen, daarbuiten zie ik niet zo 1, 2, 3 voor me wie er hier landjepik zou komen spelen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:28

Op Facebook loopt een soortgelijke discussie.
Ik.moet zeggen dat het niveau op bokt vele malen hoger is.
Op fb stemt de meerderheid voor nexit.
Ik ben tegen uit de EU gaan. Er zijn zat nadelen, maar nog meer voordelen.
Valt.me op fb wel op, dat degene met de grootste mond om uit de EU te stappen, er het minste van weten.
Men roept maar wat, want dan kunnen we lekker tegen het systeem schoppen.
In Engeland hebben veel mensen nu al spijt.
Ik denk dat dit soort keuzes niet door het volk genomen zouden moeten worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 13:47

Eh... als niet 'het volk' beslist, wie dan wel?

Vanmorgen in Trouw een interview met Alexander Pechtold. Die oa stelt dat als je ook maar een letter in de grondwet wil veranderen, er tot twee keer toe een tweederde meerderheid in beide kamers nodig is.
Brexit ging met 1 enkele stemming en met een meerderheid van 52% - dat verschil is erg wrang.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:15

Tja, Brussel kan de schuld echt bij zichzelf leggen, mensen zijn het gewoon zat of de redenen er toe doen of niet. Nu word er gezegd dat Spanje en Portugal alsnog een boete krijgen omdat ze hun begrotingsdoelen niet gehaald hebben. Die landen hebben er al heel veel aan gedaan en zijn op de goede weg, Frankrijk voldoet al acht jaar niet aan de regels en betaald geen cent!!!!! Nederland voldeed uitstekend en moest een naheffing betalen want het ging zo goed dus de cijfertjes waren te laag aangehouden door de EU. En als alle mensen in Europa zouden weten van de exorbitante salarissen en hoe ze opgestreken worden, dan werd de afkeer van de EU nog vele malen groter.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:20

bigone schreef:
Tja, Brussel kan de schuld echt bij zichzelf leggen, mensen zijn het gewoon zat of de redenen er toe doen of niet. (.....)Nederland voldeed uitstekend en moest een naheffing betalen want het ging zo goed dus de cijfertjes waren te laag aangehouden door de EU.

Dat Nederland 'voldeed' aan de Zalmnorm was niet ter zake.

Nederland bleek een rekenfout te hebben gemaakt en kreeg een naheffing. Tot twee keer toe zelfs.
Dat je afdraagt aan een club als dat is afgesproken is onomstreden - en de hoogtevan die afdracht hangt samen met "de" economie.

(Bron: via google, de Volkskrant van 20 oktober 2015. Waarin sommigen ook verzuchten dat het onduidelijk voor de burger wordt.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 27-06-16 14:25, in het totaal 2 keer bewerkt