Ramadan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 14:56

Mixje90 schreef:
Thesserd schreef:
Volgens mij was die vraag gewoon gericht op mij en ik heb de vraag ook al beantwoord :)

Ik lees alleen maar alles behalve respect voor een anders denkende. (iets met paplepel en geloven etc.) Niet dat ik zeg dat je iemand MOET respecteren, je moet doen wat je wil, als je dat niet wil doen ook prima.
Een vrouw die alleen met vrouwen wil zwemmen mag dat, TENZIJ ze dat wil doen vanwege haar geloofsovertuiging.
Maar ik kan wel op alles gaan reageren, het is alleen erg off topic... Lijkt me niet de bedoeling om in dit topic er een hele discussie over te gaan hebben.

Oke, ik zie dat anders :) ik vind de gedachtengang vanuit het geloof erachter respectloos en is niet voor niets duizenden jaren oud.

Het is de regelgeving binnen het geloof waar ik moeite mee heb (en dan heb ik het nog niet eens over ritueel slachten). Dat iemand zo'n geloof aanhangt moet diegene helemaal zelf weten, maar persoonlijk vind ik het dan vreemd dat we met z'n allen er altijd maar 100% accepterend tegenover moeten staan.

Overigens ben ik zelf Christelijk opgevoed dus ik weet precies hoe dat werkt met zo'n paplepel. Dat was niet eens beledigend bedoeld oid.

Mocht jij (of iemand anders) hier verder nog over willen discussiëren dan kan dat idd beter via PB denk ik :j

Sidenote: Ik ben dol op mensen die anders zijn, mensen met aparte gewoonten, andere geaardheid, mensen met een andere huidskleur echt géén probleem. Zolang anderen (of dieren) er maar niet de dupe van zijn. Er zijn wel veel mensen (en dieren) de dupe van bepaalde geloofsovertuigingen (niet alleen binnen de Islam), culturele gewoonten of tradities en ik vind niet dat we alles maar klakkeloos moeten omarmen onder het mom van multi culti en 'leven en laten leven'. Ik vind dat je hier kritisch naar mag zijn en dat bepaalde dingen zeker niet aangemoedigd moeten worden. Kijk waar we zijn als Nederland, dat gaat alleen maar bergopwaarts qua gelijkheid in allerlei vormen en maten. Dat moet bergopwaarts blijven gaan en niet weer terug.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:29

Ik werk met veel moslims en heb respect voor hen dat ze het doen en volhouden. Heb net 2 dagen ramadan in egypte meegemaakt, de eerste dagen, en je ziet ook een soort van eenheid die ik wel mooi vond. Wel hebben ze daar nu de reels aangepast dat ook niet islamitische men sen daar niet in het openbaar mochten eten, ook niet in de auto op de weg terwijl er nog wel sommige cafes open waren in de middag. Op zich geen probleem om daar het eten en drinken achter gesloten deuren te doen, en denk ook niet dat je echt een probleem hebt als ze je zien drinken in de auto overdag, want het was wel 40-45 graden :+ maar hier in nl zal ik wel gewoon mijn eten en drinken doen in mn pauze, ik ga mij niet inhouden. Ik moet sowieso gewoon eten en drinken voor mijn maag.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:30

Ik schrik een beetje van sommige meningen dat de wergevers maar eens wat toleranter moeten zijn.

Werkgever zijn is tegenwoordig bijna op liefdadigheid aan het lijken.
Er moet werkelijk overal rekening mee gehouden worden. Dat kan niet altijd. Om de werknemer met al zijn rechten te kunnen betalen moet er ook geld binnen komen. Bij veel bedrijven staat het water nog steeds tot aan de lippen. Die kunnen het niet opbrengen om flexibel om te gaan met voor de werkgever onbelangrijke zaken.
Klinkt banketstaaf, maar is wél de harde waarheid. En daar mag óók best een beetje begrip voor worden opgebracht.

FiveSports

Re: Ramadan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 15:52

Klopt, de harde werkelijkheid over vrouwen met een kinderwens moet ook niet onderschat worden. Laten we die ook maar niet meer aannemen.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:18

Mixje90 schreef:
Klopt, de harde werkelijkheid over vrouwen met een kinderwens moet ook niet onderschat worden. Laten we die ook maar niet meer aannemen.

maar die moet een werkgever toch niet door betalen? de regering betaald toch hun zwangerschapsverlof? en een tijdelijke werkkracht huren is ook niet echt een probleem toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:22

Moderatoropmerking:
Ik wil jullie hierbij vriendelijk verzoeken om het onderwerp wel ontopic te houden, de wending richting anderen geloven en daar rekening mee houden of rekening houden met Ramadan op het werkveld zijn in deze nog ontopic, maar zwangerschapsverlof e.d. is toch echt offtopic. Wel complimenten voor de manier waarop er gediscussieerd wordt! Alvast bedankt.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:34

lifaya schreef:
Ik werk met veel moslims en heb respect voor hen dat ze het doen en volhouden. Heb net 2 dagen ramadan in egypte meegemaakt, de eerste dagen, en je ziet ook een soort van eenheid die ik wel mooi vond. Wel hebben ze daar nu de reels aangepast dat ook niet islamitische men sen daar niet in het openbaar mochten eten, ook niet in de auto op de weg terwijl er nog wel sommige cafes open waren in de middag. Op zich geen probleem om daar het eten en drinken achter gesloten deuren te doen, en denk ook niet dat je echt een probleem hebt als ze je zien drinken in de auto overdag, want het was wel 40-45 graden :+ maar hier in nl zal ik wel gewoon mijn eten en drinken doen in mn pauze, ik ga mij niet inhouden. Ik moet sowieso gewoon eten en drinken voor mijn maag.

je moet dus echt op je hotelkamer gaan eten?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:36

Palmera schreef:
Ik schrik een beetje van sommige meningen dat de wergevers maar eens wat toleranter moeten zijn.

Er moet werkelijk overal rekening mee gehouden worden. Dat kan niet altijd. Om de werknemer met al zijn rechten te kunnen betalen moet er ook geld binnen komen. Bij veel bedrijven staat het water nog steeds tot aan de lippen. Die kunnen het niet opbrengen om flexibel om te gaan met voor de werkgever onbelangrijke zaken.
Klinkt banketstaaf, maar is wél de harde waarheid. En daar mag óók best een beetje begrip voor worden opgebracht.

Even terug on topic: dat werknemers plichten hebben moge duidelijk zijn, maar werkgevers hebben deze plichten net zo goed. Niets liefdadigheid, gewoon kwesties zoals CAO.
Flexibel opstellen tov dingen die jou als werkgever niet boeien, is ook simpelweg het gedrag van een goede ondernemer.

Flexibiliteit tov de ramadan hoeft in mijn ogen niet te worden afgeserveerd onder flink klinkende motto' s rond "de harde waarheid" en de open deur van de noodzaak tot geld verdienen.
(...al weet ik wel, dat er ondernemers zijn die maar moeilijk kunnen geloven dat iets dat niets tot weinig kost, veel opbrengst geeft.)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:37

Palmera schreef:

Eens :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:39

inochiyo schreef:
lifaya schreef:

Ik zat niet in een hotel? :+ maar je mocht niet openbaar eten of drinken, nou denk ik persoonlijk dat ze dat echt niet als nazis gaan naleven, maar stel je staat voor een moskee even een flink stokbrood te veroberen zou dat niet gewaardeerd worden. Ik denk dat het in hotelresorts noet van toepassing is omdat dit enkel voor toeristen is en werknemers. Ik zat gewoon in Caïro, niet in een resort ofzo.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:46

lifaya schreef:
inochiyo schreef:

Ik zat niet in een hotel? :+ maar je mocht niet openbaar eten of drinken, nou denk ik persoonlijk dat ze dat echt niet als nazis gaan naleven, maar stel je staat voor een moskee even een flink stokbrood te veroberen zou dat niet gewaardeerd worden. Ik denk dat het in hotelresorts noet van toepassing is omdat dit enkel voor toeristen is en werknemers. Ik zat gewoon in Caïro, niet in een resort ofzo.

nene dat weet ik wel, maar ik kan me anders geen afgesloten ruimte bedenken waar je op je gemak kunt eten. uiteraard ga je niet in een moskee gaan eten, dat is de plek ook niet, een schoenenwinkel net zo min.
maar van hetgeen ik begrijp mag je dus als je op restaurant gaat niet in de zaal gaan zitten als er ramen zijn waar ze je kunnen zien eten?

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:47

Ik vast niet omdat ik zwanger ben maar mijn man en mijn dochter van 13 wel.

Mijn andere dochter van 7 doet halve dagen mee, en mijn dochter van 11 doet soms een hele dag mee wanneer ze zin heeft.
Vind wel dat mijn dochter het veel beter kan volhouden dan d'r vader, hij is sneller op z'n teentjes getrapt en bij haar merk ik er niet echt veel van.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 16:53

inochiyo schreef:
nene dat weet ik wel, maar ik kan me anders geen afgesloten ruimte bedenken waar je op je gemak kunt eten. uiteraard ga je niet in een moskee gaan eten, dat is de plek ook niet, een schoenenwinkel net zo min.
maar van hetgeen ik begrijp mag je dus als je op restaurant gaat niet in de zaal gaan zitten als er ramen zijn waar ze je kunnen zien eten?

Nogmaals, het zijn geen nazis. Ze zien dingen echt wel door de vingers en zolang jij niet te koop loopt met het feit dat jij wel kan eten en drinken denk ik dat er ook geen problemen zullen zijn. In die cafés en restaurants kan je gewoon prima eten, helemaal geen enkel probleem. Ik heb in de auto ook gewoon gegeten en gedronken maar wel gewoon beschaaft en niet te overduidelijk uit respect voor de gene die de ramadan wel volgen. Ik heb natuurlijk maar 2 dagen meegemaakt ( 8 juni terug gevlogen) maar ik vond het geen vervelende sfeer die daar heerste. Je merkt dat mensen daar echt al dagen van te voren aan het voorbereiden zijn. Toen het maandag begon was het een groot feest op de straten van Caïro.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:26

@Janneke: als werknemers zich tijdens de rammadan anders gedragen kán dat bv minder klantvriendelijk overkomen. En dat kost de werkgever geld.

Als werknemers door diezelfde rammadan hun werk minder goed/snel/efficiënt kunnen uitvoeren kost ook dat de werkgever geld.

Werkgevers zijn geen dikverdienende mensen die alles kunnen opvangen. Je kan en en mag niet altijd maar flexibiliteit vragen van diegenen die niet voor dergelijke situaties hebben gekozen.

Als jij bij mij werkt maar je functioneerd niet goed omdat je staat te trillen op je benen kost dat mij geld. Hoe je het ook wendt of keert.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:26

De reden waarom ik vrouwen met een kinderwens aanhaal is omdat mensen hier aangeven iemand niet in dienst te willen nemen die mee doet aan de ramandan.
-Ten eerste is het per persoon afhankelijk hoe deze op de ramadan reageert, zoals sommige in dit topic al aangeven doet het overgrote deel gewoon zijn werk.
-Ten tweede, je kunt ook met zo iemand in gesprek gaan. Misschien is het een idee om een deel val de vrije dagen in de ramadan op te nemen, om minder dagen te werken of wat voor oplossing dan ook.
-Ten derde als het echte "argument" is dat iemand die vast een maand wat minder presteert in een heel jaar, dan moet je al helemaal geen vrouw in dienst nemen met een kinderwens. Hoe lang liggen die eruit? Of is het dan ineens geen argument meer....

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:29

@Palerma, hoeveel mensen ken jij die op hun benen staan te trillen in de ramadan?
Ik heb genoeg collega's die ook mee doen aan de ramadan en gewoon prima werk leveren.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:39

Mixje90 schreef:
@Palerma, hoeveel mensen ken jij die op hun benen staan te trillen in de ramadan?
Ik heb genoeg collega's die ook mee doen aan de ramadan en gewoon prima werk leveren.

Ik ken er niet één! Omdat ik niemand ken die aan ramadan doet. Maar ik kan mij voorstellen dat dat gebeurd als je een hele dag niet eet of drinkt. Daar word je toch wat slapjes van.
Als ik zelf een paar maaltijden oversla voel ik me iig niet al te best.

Ik wil wel even vooropstellen dat ik gewoon voorbeelden geef van wat zou kunnen gebeuren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:48

Ik doe er niet aan mee en ik houd er geen rekening mee. Hun geloof, hun keuze, hun probleem. :)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 17:57

Probleem? Meeste moslims die in ken zouden het voor geen goud willen missen!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:01

Mixje90 schreef:
De reden waarom ik vrouwen met een kinderwens aanhaal is omdat mensen hier aangeven iemand niet in dienst te willen nemen die mee doet aan de ramandan.
-Ten eerste is het per persoon afhankelijk hoe deze op de ramadan reageert, zoals sommige in dit topic al aangeven doet het overgrote deel gewoon zijn werk.
-Ten tweede, je kunt ook met zo iemand in gesprek gaan. Misschien is het een idee om een deel val de vrije dagen in de ramadan op te nemen, om minder dagen te werken of wat voor oplossing dan ook.
-Ten derde als het echte "argument" is dat iemand die vast een maand wat minder presteert in een heel jaar, dan moet je al helemaal geen vrouw in dienst nemen met een kinderwens. Hoe lang liggen die eruit? Of is het dan ineens geen argument meer....

Die worden gewoon vervangen en kost de werkgever niks...

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:13

Ah helemaal geen issue dus? Wet dat vrouwen mogen liegen daarover tijdens hun sollicitatie is ook onzinnig geweest dus.. Een wet indienen kost ook geen geld natuurlijk... Geloof je het zelf?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:18

Mixje90 schreef:
Probleem? Meeste moslims die in ken zouden het voor geen goud willen missen!

Nou, dan maakt het ook geen jota uit of ik er wel of geen rekening mee houdt of wel? :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:32

Mixje90 schreef:

Dat gebeurt toch ook volop? Probleem is alleen dat het officieel niet mag en dat werkgevers dan een flutreden erbij moeten verzinnen om iemand niet aan te nemen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:36

Palmera schreef:
@Janneke: als werknemers zich tijdens de rammadan anders gedragen kán dat bv

De heilige maand heet "Ramadan".
Uiteraard: zou het zo zijn, dat men zich anders gedraagt, dan zou etc etc.
Maar dat is speculatief, het was niet het issue.

Citaat:
Als werknemers door diezelfde rammadan hun werk minder goed/snel/efficiënt kunnen uitvoeren kost ook dat de werkgever geld.

Eh, even een vraagje.
Gesteld dat jij ondernemer bent, ken jij ook andere belangrijke zaken voor de onderneming dan snelheid...?

(Al eerder is het belang van loyale werknemers voor de onderneming genoemd, maar ook te denken valt aan brede oriëntatie die je in contact kan brengen met nieuwe doelgroepen, extra afzetkanalen - en de lijst is langer.)
Citaat:
Werkgevers zijn geen dikverdienende mensen die alles kunnen opvangen. Je kan en en mag niet altijd maar flexibiliteit vragen van diegenen die niet voor dergelijke situaties hebben gekozen.

Niemand heeft het hier erover gehad dat een ondernemer zwemt in het geld.
Maar een werknemer in dienst nemen is op gegeven moment ook geen plicht, daar bestaan legio alternatieven voor. (Werknemers in dienst hebben / nemen is dus net zo goed een keuze.)
Citaat:
Als jij bij mij werkt maar je functioneerd niet goed omdat je staat te trillen op je benen kost dat mij geld. Hoe je het ook wendt of keert.

Ja, maar het is andermaal invullen en speculatie.

Een zieke werknemer kost idd geld, dat klopt.

Dat iemand om reden X staat te trillen op de benen, dat kan nog van alles betekenen.
....iemand heeft zojuist een lastige klant die werknemer onjuist bejegende vriendelijk de deur uit weten te krijgen - dat kost de baas geen cent. (Of een bos bloemen plus een dik compliment. Vanwege een hoop extra goodwill bij de overige klanten.)
....zou iemand vanwege Ramadan bijna tegen de vlakte gaan, dan kan een halve vakantiedag oid wellicht helpen - die vakantiedag zou iemand toch wel opnemen, dus dat is ook geen extra kostenpost.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 10-06-16 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 18:37

oomens schreef:
Mixje90 schreef:

Dat gebeurt toch ook volop? Probleem is alleen dat het officieel niet mag en dat werkgevers dan een flutreden erbij moeten verzinnen om iemand niet aan te nemen.

Volgens verootje worden die gewoon vervangen en kost het de werkgever niets....

Maar is het dan oké dat het gebeurt? Hoop dat de meeste het met mij eens zijn dat dat absoluut niet oké is.(uitzonderingen daargelaten)