#kalverliefde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: #kalverliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:48

Hoppa! Vooral roeptoeteren alsof je volledig op de hoogte bent.
Ook boeren die niet hebben uitgebreid staat het water tot de lippen.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:49

Doel je op mij?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:51

gribaldi schreef:
8nnemiek schreef:
Er kwamen hier toch echt bokkers langs met een melkveebedrijf die zeiden dat ze het geld niet hadden om de stal te verbouwen om dit mogelijk te maken.
Geld speelt altijd een rol helaas.
De melkprijs is belachelijk laag, dus boeren worden gewoon gedwongen om overal waar mogelijk te bezuinigen.

Wat betreft de melkprijs: Misschien hadden sommige boeren ook niet onnodig zoveel koeien moeten aanschaffen, heb totaal geen medelijden met deze boeren die ondoordacht zomaar vee aanschaffen en nu "klagen" dat ze amper de rekeningen kunnen betalen...

Je denkt dat ze voor de lol een grote koppel hebben?? Wauw jij begrijpt het echt +:)+ .
Boeren die rond kunnen komen van een kleiner koppel doen dat natuurlijk. Vee word ook over het algemeen niet aangeschaft. Alleen de koeien waarmee de boer begint. De rest zijn koeien die op het bedrijf geboren worden.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 10:54

Dat zeg ik toch niet? Ik zie wel om mij heen dat het wel gebeurt! Zeg niet dat jij dat doet toch? ;)
Vele zagen het als een openbaring om meer koeien "aan te schaffen" en dat ze nu klagen, tja daar zijn de meningen dan over verdeeld!

Ik kom zelf ook uit dit leventje, dus maar goed iemand met meer verstand mag er blijkbaar meer over zeggen...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:01

Als jij zelf uit dit leventje komt, dan weet je ook heel goed dat diegenen die niet uitgebreid hebben het water ook aan de lippen staat. Ken overigens ook boeren die wel uitgebreid hebben en zelf zeggen dat zie niet moeten klagen omdat ze zelf hebben gekozen voor uitbreiding.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:08

I know! Ik doel dan ook helemaal niet op de boeren niet niet uitgebreid hebben. (iets met begrijpend lezen :') )

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:22

Ok…dus als je hebt uitgebreid dan heb je het verdient om het zo slecht te hebben?

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:31

Nee, maar je had ook eerst na kunnen denken. De prijzen waren al niet zo best dus waarom dan ineens uitbreiden? Iedereen doet het anders, uiteraard.
En mijn mening is dit. Dat jij anders denkt prima ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:40

Maar denk je dat ze daar niet over nagedacht hebben? 'ineens' uitbreiden? Zo werkt dat toch niet? Dat kan niet eens, want dat hele proces is langdurig. De meesten gaan echt niet over 1 nacht ijs en er zijn niet voor niets adviseurs.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:44

Wellicht hebben ze daar er anders over nagedacht dan sommige bedrijven die ik hier ken.
Laat ik het dan zo zeggen, dat ik nu doel op de bedrijven, die ik ken in mijn omgeving.
Het kan bij jou natuurlijk anders zijn, daar oordeel ik dan ook niet over.

Maar goed daar is dit topic gaat over kalf bij de koe.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 12:26

het gaat niet om geld, het gaat om vrijheid van bedrijfsvoering! de boer mag nu zelf bepalen hoe hij zijn bedrijf runt (uiteraard aan vreselijk veel regeltjes gebonden). dus de boeren die het willen mogen de kalfjes lekker bij de koe laten, dat zijn er ongeveer 7 in nederland (melkveehouders)... en de rest mag besluiten dit niet te doen. ook prima!

over uitbreiding en vernieuwing... moeten de boerenbedrijfjes dan maar stil blijven zitten in oude (niet diervriendelijke) stallen? Wij hebben vorig jaar een nieuwe stal laten bouwen, omdat de oude gewoon op was.. dus het was heel hard nodig. Nu hebben we een heerlijk ruime lichte en luchtige stal. Koeien komen bij ons ook buiten ... ALS HET KAN... dus vandaag even niet.. dierenwelzijn gaat voor de wens van de pvdd in ons geval.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:33

Maar, hoe komt die lage melkprijs tot stand? Is dat niet gewoon een kwestie van vraag en aanbod waarbij het aanbod hoger is dan de vraag?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 12:34

het aanbod is hoger, maar het heeft met de wereldmarkt te maken, de olieprijs, de boycot van Rusland, de verminderde vraag uit Azië, en uiteraard ook met het stoppen van het quotum.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:39

Maar als er minder vraag is, moet er dus ook minder geproduceerd worden?
Ongetwijfeld een veel te simpele conclusie, maar probeer een beeld te krijgen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:40

Jep, gewoon ff aan de dames vragen om minder melk te produceren :D
Of misschien wat dames naar de slager? Oh nee, dat mag niet :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:45

Minder koeien dekken waardoor ze opdrogen :o?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-16 12:46

dat naar de slager komt er wel aan met de fosfaatrechten die er gaan komen.. gemiddeld 8% minder koeien betekent dat de slager het druk krijgt (en de biefstuk ook goedkoper wordt?)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:56

LadyMadonna schreef:
Minder koeien dekken waardoor ze opdrogen :o?

En die droge koeien gewoon blijven voeren, kost niks?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 12:57

Als er hier minder geproduceerd wordt en er bvb te weinig melk zou zijn, halen we de melk uit verwegisstan. Pas als daar ook te weinig melk is, zal de prijs misschien verhogen. Maar tegen dan zijn alle boeren hier failliet.
Het is een wereldmarkt en ja er is te veel melk maar West-Europa probeert ook telkens het beste jongetje van de klas te zijn.
Dierenwelzijn moet tiptop, gebouwen moeten elke 10 jaar aangepast worden aan nieuwe normen, werknemers moeten correct betaald worden etc etc.
Allemaal leuk en aardig maar 'de consument' wil er niet voor betalen. Ook al zeggen ze van wel, als er een pak melk van 3,5euro staat en een pak van 2euro, koopt iedereen het goedkoopste pak en zijn principes plots niet meer van belang.
En voor de export hoge standaarden opleggen is ook onnodig, die willen gewoon melk. Betere melk dan zij hebben maar er hoeft geen gouden randje om.

Zelf heb ik de indruk dat het weghalen van het quotum ook niet heel veel veranderd. Er worden nog steeds quota 'verhandeld' en dieren bijgekocht of verkocht. En er zijn idd een paar boeren die helemaal losgaan en alles opkopen wat los en vast zit. Is korte termijnvisie en geeft geen zekerheid binnen 5 of 10 jaar.

Laatst op stal ook een voorbeeld gezien van de huidige situatie in de melkveehouderij. Melker op zondagavond verving de vaste melker. 1 koe was in de loop van de dag haar pootband kwijtgeraakt met als gevolg verkeerde melk in de tank. Enige oplossing: tank leeg laten lopen. Beter 4000l melk in de gootsteen dan de boete betalen voor verkeerde melk.
Schrijnend vond ik het, maar het toonde wel hoe wanhopig de situatie momenteel is.

Er moet idd minder geproduceerd worden en er zal ook minder geproduceerd worden. Maar dat zal ten koste gaan van de boeren.