Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Ayasha schreef:Tegen jou San87.
Kuggur schreef:Ook schijnen veel mensen hier te menen dat deze "kerk"is opgericht om bestaande religies te bekritiseren of belachelijk te maken. Dit is onzin.
Emmaa_ schreef:Kuggur schreef:Ook schijnen veel mensen hier te menen dat deze "kerk"is opgericht om bestaande religies te bekritiseren of belachelijk te maken. Dit is onzin.
Toevallig genoeg had ik het er met een christelijke vriend over, en die zei dat hij dan wel christelijk is, maar volledig achter de waarden van de pastafari's staat.
Als je de lievernietjes leest, dan zie je eigenlijk in hoofdlijnen dat ze onderstrepen waar de meeste hedendaagse religies ook ooit voor stonden.
_San87_ schreef:Emmaa_ schreef:Toevallig genoeg had ik het er met een christelijke vriend over, en die zei dat hij dan wel christelijk is, maar volledig achter de waarden van de pastafari's staat.
Als je de lievernietjes leest, dan zie je eigenlijk in hoofdlijnen dat ze onderstrepen waar de meeste hedendaagse religies ook ooit voor stonden.
En wat nog steeds in de verschilende religies nog onderstreept wordt. Het is maar net hoe je teksten wilt interpreteren en welke teksten je op jezelf van toepassing acht en van waarde vind in je leven.
Emmaa_ schreef:_San87_ schreef:
En wat nog steeds in de verschilende religies nog onderstreept wordt. Het is maar net hoe je teksten wilt interpreteren en welke teksten je op jezelf van toepassing acht en van waarde vind in je leven.
Klopt absoluutMaar juist de oude religies worden steeds gevoeliger voor die interpretatie
_San87_ schreef:Ayasha schreef:Tegen jou San87.
Ik ben ook geen pastafarist. En Huertecilla mag van mij vinden dat ieder geloof dat predikt dat er meer één god is, verboden moet worden. Ik ben het er echter niet mee eens, ik vind dat mensen lekker zelf moeten weten wat zij geloven.
Ayasha schreef:_San87_ schreef:
Ik ben ook geen pastafarist. En Huertecilla mag van mij vinden dat ieder geloof dat predikt dat er meer één god is, verboden moet worden. Ik ben het er echter niet mee eens, ik vind dat mensen lekker zelf moeten weten wat zij geloven.
Het probleem is dat geloven met één god zelden tot nooit ongelovigen of anders-gelovigen respecteren. In een samenleving is er nooit totale vrijheid. De een zijn vrijheid is de ander zijn beperking. Dat ik niet wil geloven is een beperking van de gelovige die dat "moet respecteren". Alleen hebben een aantal oude geloven daar wel héél erg moeite mee op het gevaarlijke af. En volgens mij is dat waar HC op doelt.
Ayasha schreef:Ik heb net het bericht nog eens opnieuw gelezen (jouw antwoord) San -dat schoot er net even bij in, daarom reageerde ik er niet meteen op- en kom tot de conclusie dat ik het verkeerd gelezen heb, dus mijn oprechte excuses daarvoor!![]()
Mijn hersenen hadden er iets anders van gemaakt dan er stond.
_San87_ schreef:En Huertecilla mag van mij vinden dat ieder geloof dat predikt dat er meer één god is, verboden moet worden.
Sellyxx schreef:Een ding snap ik niet helemaal, er zijn dus mensen hierbij aangesloten die eigenlijk níet geloven in hun eigen 'geloof'. Of is dat juist de hele intentie? Het is dus eigenlijk een soort statement om nergens aan te doen? Dan vind ik het ver gaan om daar een 'kerk' van te maken.
Huertecilla schreef:_San87_ schreef:En Huertecilla mag van mij vinden dat ieder geloof dat predikt dat er meer één god is, verboden moet worden.
en je kan OOK nog niet lezen blijkbaar.
Elke godsdienst welke predikt een exclusief hogere moraal van de enige ware god te hebben IS gevaarlijk; dat is ruimschoots bewezen.
Gevaarlijker dan een vuurwapen, want dat doet zelf niets; het idee in het hoofd wat de trekker doet overhalen wel.
Vuurwapens echter doen we panisch over....
Het probleem ligt niet in het in 1 god geloven maar in het daarbij geloven dat dit het enige correcte is.
Huertecilla schreef:_San87_ schreef:En Huertecilla mag van mij vinden dat ieder geloof dat predikt dat er meer één god is, verboden moet worden.
en je kan OOK nog niet lezen blijkbaar.
Elke godsdienst welke predikt een exclusief hogere moraal van de enige ware god te hebben IS gevaarlijk; dat is ruimschoots bewezen.
Gevaarlijker dan een vuurwapen, want dat doet zelf niets; het idee in het hoofd wat de trekker doet overhalen wel.
Vuurwapens echter doen we panisch over....
Het probleem ligt niet in het in 1 god geloven maar in het daarbij geloven dat dit het enige correcte is.
randalinpony schreef:Ik heb een zwak voor Odin sinds het lezen van American Gods van Neil Gaiman.![]()
Grappig, als kind was ik er heilig van overtuigd dat pastoors niet in God geloofden. Zij deden immers de act, dus zij moesten toch weten hoe het achter de schermen zat?![]()
Onverdraagzaamheid naar andersdenkenden, vanuit welk wereldbeeld dan ook, is altijd gevaarlijk. Religie kan, maar hoeft niet.
randalinpony schreef:Ik heb een zwak voor Odin sinds het lezen van American Gods van Neil Gaiman.![]()
Grappig, als kind was ik er heilig van overtuigd dat pastoors niet in God geloofden. Zij deden immers de act, dus zij moesten toch weten hoe het achter de schermen zat?![]()
Onverdraagzaamheid naar andersdenkenden, vanuit welk wereldbeeld dan ook, is altijd gevaarlijk. Religie kan, maar hoeft niet.
Martine_R schreef:Ik hoop dat je je realiseert hoeveel miljoenen mensen volgens jouw theorie als "gevaarlijk" kunnen worden bestempeld..?![]()
Dit is lachwekkend