Amerikaanse politiek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:19

Het 'voordeel' van Trump mbt de Republikeinen is dan misschien nog dat hij het met veel niet zo eens is binnen de partij (en de manier waarop het momenteel gaat met de overheid) en, zo hebben we gemerkt, zijn zin graag door drijft. Dat kan heel negatief uitpakken natuurlijk maar het zou ook kunnen dat hij juist gematigder is/wordt. Trump was tenslotte vroeger ooit zelf Democraat, en vaak best kritisch richting de Republikeinen (dat is hij nog steeds) en was ook geen fan van bijv. Bush.

Electra63

Re: Amerikaanse politiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:55

Beleid wordt bepaald/gemaakt Door adviseurs, hij moet het vooral uitdragen. Maar het zal niet liberaler of socialer worden nu de Republikeinen echt in alle lagen de meerderheid hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 22:04

Vergeet niet dat hij Pence achter zich heeft staan he, een rasrepublikein waar heel veel mensen heel blij mee zijn. Dat Trump uiteindelijk zo veel support uit de partij heeft gekregen is grotendeels daaraan te danken.

Ik denk . dat we heel goed rekening kunnen houden met een scenario als Bush Jr, waarbij de president zelf helemaal niet zo betrokken is maar de tweede man heel veel doet achter de schermen. En eerlijk gezegd zou ik me daar nog meer zorgen om maken dan om Trump. En die is al zorgwekkend.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 00:09

Daarom hoop ik eigenlijk dat hij een goed stel adviseurs krijgt en Pence wat minder invloed, maar goed dat is nog maar de vraag...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:48

de naam niet gehoor, maar gisteren in een interview,"wie zijn wij om te oordelen over een buitenlandse president"? Alsof Amerika gaat roepen die Rutte moet je niet nemen die deugd niet

En daar sluit ik mij bij aan.

Kennelijk zit een hele grote groep Amerikanen wel op het conservatieve beleid te wachten...Nederland is een stuk progressiever dan Amerika en dat is altijd zo geweest...niet voor niets zijn wij ooit als Hollanditis uitgemaakt.

We moeten het afwachten, hij gaat het land als een onderneming besturen verwacht ik, dat is zijn expertise en daarom is hij gekozen...mensen willen hervorming en de grootste groep is conservatief blijkt wel..ook de latino's en mexicanen hebben in grote getale op hem gestemd en dat moeten wij respecteren..

Lands aard, lands wijsheid!

Wij mogen alleen maar blij zijn dat bij ons abortus, homohuwelijken, allang zo normaal is geworden dat dat niet meer is weg te denken..iets wat in meer landen met een schuin oog wordt bezien.

En oorlog? Tja die spant, dat kan van meer kanten ineens opkomen...er zitten een hoop hele akelige mensen aan de macht..

Ik denk alleen maar hij heeft zijn gezin heel fijn opgevoed met goede opleiding en fatsoenlijk gedrag..kennelijk heeft hij nog een amder gezicht..
Hij brult als een tokkie, maar zijn gezin is alles behalve tokkie..

We moeten gaan afwachten, ik weet nog hoe Obama met de dood werd bedreigd, toch zat hij 8 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 13:26

Ik denk dat we in Europa wel zeker bezorgd mogen zijn hierover. Dit is een grote slag voor het populisme, ook hier in Nederland krijgen we hier meer mee te maken.

Het fenomeen wat je nu hebt kan je 'racial backlash' noemen; op het moment dat er een grote stap richting gelijkheid voor rassen (of vrouwen) gemaakt wordt krijg je daarna een beweging die zich onderdrukt voelt en boos wordt. Kijk naar de Amerikaanse burgerrechtenbeweging in de jaren 60. Zwarte mensen kregen meer rechten, en de KKK kreeg een opleving. The war on drugs werd gestart, 3 strikes werd ingevoerd (of sneller nageleefd) en de minimal punishment werd ingevoerd.

Hier in Nederland kunnen we kijken naar kleinere dingen. RTL voert de roetpiet in, er is meer discussie over gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Mensen (lees: vooral witte mannen) voelen zich aangevallen, al dan niet onbewust, en stemmen weer voor degene die dat allemaal ongedaan willen maken of zich ertegen uitspreken. Dat is waarom ik juist nu bang ben voor partijen als Forum voor de Democratie of VNL. Die zijn nog wel een stapje breder dan Wilders, Thierry Baudet is extreem vrouwonvriendelijk en omdat hij hoger opgeleiden aanspreekt die zich normaal afzetten tegen bv Wilders krijgt hij denk ik best een grote groep mee.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 13:48

Indestal schreef:
de naam niet gehoor, maar gisteren in een interview,"wie zijn wij om te oordelen over een buitenlandse president"? Alsof Amerika gaat roepen die Rutte moet je niet nemen die deugd niet

Kennelijk zit een hele grote groep Amerikanen wel op het conservatieve beleid te wachten...Nederland is een stuk progressiever dan Amerika en dat is altijd zo geweest...niet voor niets zijn wij ooit als Hollanditis uitgemaakt.

We moeten het afwachten, hij gaat het land als een onderneming besturen verwacht ik, dat is zijn expertise en daarom is hij gekozen...mensen willen hervorming en de grootste groep is conservatief blijkt wel..ook de latino's en mexicanen hebben in grote getale op hem gestemd en dat moeten wij respecteren..

Wij mogen alleen maar blij zijn dat bij ons abortus, homohuwelijken, allang zo normaal is geworden dat dat niet meer is weg te denken..iets wat in meer landen met een schuin oog wordt bezien.

En oorlog? Tja die spant, dat kan van meer kanten ineens opkomen...er zitten een hoop hele akelige mensen aan de macht..

Ik denk alleen maar hij heeft zijn gezin heel fijn opgevoed met goede opleiding en fatsoenlijk gedrag..kennelijk heeft hij nog een amder gezicht..

We moeten gaan afwachten, ik weet nog hoe Obama met de dood werd bedreigd, toch zat hij 8 jaar.

Ik hoorde vanmorgen op de radio in de auto juist, dat van de latino's en de zwarte Amerikanen maar 8-10 procent heeft gestemd. Juist zij hadden het verschil kunnen maken.
Maar om verschillende redenen, zijn juist zij thuis gebleven en hebben vooral de blanke, boze mannen gestemd.

Wat betreft zijn gezin, die ken ik verder niet, maar ik zag tijdje terug op FB wel een foto circuleren met zijn zonen met een jachttrofee. Nu jagen meer rijke westerlingen, maar dat valt bij mij niet onder fatsoenlijk gedrag.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 14:30

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:36

Emmaa_ schreef:
Ik denk dat we in Europa wel zeker bezorgd mogen zijn hierover. Dit is een grote slag voor het populisme, ook hier in Nederland krijgen we hier meer mee te maken.

Het fenomeen wat je nu hebt kan je 'racial backlash' noemen; op het moment dat er een grote stap richting gelijkheid voor rassen (of vrouwen) gemaakt wordt krijg je daarna een beweging die zich onderdrukt voelt en boos wordt. Kijk naar de Amerikaanse burgerrechtenbeweging in de jaren 60. Zwarte mensen kregen meer rechten, en de KKK kreeg een opleving. The war on drugs werd gestart, 3 strikes werd ingevoerd (of sneller nageleefd) en de minimal punishment werd ingevoerd.

Hier in Nederland kunnen we kijken naar kleinere dingen. RTL voert de roetpiet in, er is meer discussie over gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Mensen (lees: vooral witte mannen) voelen zich aangevallen, al dan niet onbewust, en stemmen weer voor degene die dat allemaal ongedaan willen maken of zich ertegen uitspreken. Dat is waarom ik juist nu bang ben voor partijen als Forum voor de Democratie of VNL. Die zijn nog wel een stapje breder dan Wilders, Thierry Baudet is extreem vrouwonvriendelijk en omdat hij hoger opgeleiden aanspreekt die zich normaal afzetten tegen bv Wilders krijgt hij denk ik best een grote groep mee.

Ik denk dat je een goed punt hebt.
Kwam dit artikel net tegen en dat lijkt goed onderbouwd te zijn: http://www.vox.com/2016/9/19/12933072/f ... ump-brexit

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:11

Dit zijn bewegingen binnen de wereldbevolking die voortdurend aanwezig zullen zijnn..bij elke keuze leiden er mensen onder...

Elke positieve discriminatie naar een minderheidsgroep stelt een andere minderheidsgroep achter, waardoor die zich gediscrimineerd voelt...mits daar een podium voor wordt gegeven.

Het calimerosyndroom is zich aan het uitbreiden.

Dit soort dingen zouden juist mensen moeten sterken en nog bewuster te worden om beter met zaken binnen het leven om te gaan, ipv die huiliehuilie houding en maar willekeurig gaan knuffelen omdat zij zo slecht behandeld worden...maar in die groep zitten weer mensen die gruwen van die betutteling, de betutteling van de witte mens met de belerende vinger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 19:13

Ik denk dat dat best meevalt Indestal. Zelf ben ik toevallig erg aanwezig binnen activistische groepen en ik zie daar keer op keer weer dat op het moment dat er een probleem besproken wordt dat met racisme te maken heeft, ik als witte vrouw eerder gevraagd word om mijn zegje te doen dan iemand die er wel echt verstand van heeft. Als ik daar iets van zegt wordt er gezegd dat dat komt omdat ik zelf in de media werk en dus weet wat ik moet doen, maar dat slaat nergens op. Op het moment dat deze groep serieus dingen probeert te bereiken dan worden ze keer op keer neergeslagen, overgeslagen of wordt er niet naar ze geluisterd. Het heeft 5 jaar gekost voordat de zp-discussie genormaliseerd werd en een groter deel van de witte Nederlanders een keer achter z'n oren ging krabben.
Hoe Halbe Zijlstra werd uitgelachen toen hij zich slecht uit de voeten maakte bij Pauw, dat is nieuw, voor ons allemaal.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:18

Het vervelende Emaaa is dat de andere groep nl ook discrimineerd en nog veel erger en feller met nog veel meer walchelijke scheldwoorden, maar die hoor en lees je niet. Ik dus wel en heb zelfs afstand genomen van mijn ooit moslimvriendin omdat ik het zat was om alleen maar negatieve dingen te horen, die ze zelf creeerde..als jij denkt een rechtzaak te kunnen beginnen omdat je je gediscrimineerd voelt omdat je salaris niet volledig wordt uitbetaald dat sta ik naast je en verdedig je, maar als dan de prangende brief te voorschijn komt dat je gewoon flink wat uren niet op je werk verschijnt en verschillende brieven hebt gekregen? Maar het op roddel en discriminatie gooit? Je tickets koopt om op vakantie te kunnen, maar wel bij de sociale dienst gaat klagen dat je je tandarts rekening niet kan betwlen en mij dan lachend verteld dat haar turkse vriendin bij de sociale dienst heeft geholpen het te vergoeden...ik heb nog zat voorbeelden

Dat discrimineren valt wel mee hoor.
Ik mag mij niet eens inschrijven bij een uitzenburo omdat ze mij te oud vinden..is dat discriminatie? Sluit eens een levensverzekering af op mijn leeftijd, sluit eens een makkelijk te betalen hypotheek op mijn leeftijd af en zo ken ik er nog meer.

Het bijltje discriminatie is een dwang-machtsmiddel geworden. :r
Ga eens als witte tussen een groep gekleurden je aansluiten, dan weet je dat het 2 kanten op werkt..

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 13:21

Electra63 schreef:
Indestal schreef:

Ik hoorde vanmorgen op de radio in de auto juist, dat van de latino's en de zwarte Amerikanen maar 8-10 procent heeft gestemd. Juist zij hadden het verschil kunnen maken.
Maar om verschillende redenen, zijn juist zij thuis gebleven en hebben vooral de blanke, boze mannen gestemd.

Wat betreft zijn gezin, die ken ik verder niet, maar ik zag tijdje terug op FB wel een foto circuleren met zijn zonen met een jachttrofee. Nu jagen meer rijke westerlingen, maar dat valt bij mij niet onder fatsoenlijk gedrag.

Je weet ook dat de kiesmannen het verschil maken? Hoe dat is gemanipuleerd? Heb je de interviews gelezen hoe de negerbevolking en de latino's massaal aangaven Trump te stemmen?

Ik heb het niet over fatsoenlijk gedrag.

Daarbij weet je zelf ook dat jagen een Amerikaans gebeuren is, dat wij dat niet normaal vinden is je eigen moraal op dat van iemand uit een andere cultuur en land te plakken..zo kom je ver, niet?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 15:40

Dat jagen een Amerikaans gebeuren is en daar dus volledig cultureel geaccepteerd, lijkt me wat kort door de bocht. Ik kan me recent een Amerikaanse tandarts herinneren die een Afrikaanse leeuw schoot en daarmee op de foto ging, wat ook niet werd geaccepteerd door zijn landgenoten. Die man heeft onder moeten duiken en zijn praktijk moeten sluiten. En daar zijn meer voorbeelden van te noemen.
Dus nee, op dat vlak kun je Electra niets beschuldigen van haar eigen moraal op een andere cultuur plakken.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 16:25

Nou BY, jij refereerd aan een walchelijk iets wat moreel niet door de beugel kan, wat viraal is gegaan, was een speciale leeuw en leeuwen schieten is not done, hazen, reeen, vossen etc wordt ook in Engeland gedaan etc, zelfs hier en in Amerika zeer zeker.

Maar ik haal een gebruik aan wat in Amerika wel degelijk bestaat....helaas wat meer ingevoerd in Amerika daar dit te weten..manlief tijdens zakenreis als eer meegenomen met directeur groot bedrijf, tandarts en nog 2 vrienden die af en toe gaan jagen....manlief liet per ongeluk geweer afgaan omdat hij niet die cultuur bezit, wij zijn dierenvrienden..

Kom met dingen aan die je echt weet inplaats je FB wijsheid, komt zo dom over..." heb ik gelezen op facebook" :x
Waar ik naar van wordt is om steeds voor gek of leugenaar uitgemaakt te worden, alles wordt ondergeschuffeld door een groepje bokkers die zichzelf erg goedmens vind en iedereen die niet meedoet als slecht of nietwaar bestempeld.

Een discussie met mensen die zo ontzettend alles niet willen weten en horen en zooooo gelijk heeft...is geen discussie dat is bokt polariseren!
Dat is al lange tijd bezig!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 18:55

Blue_Eyes schreef:
Dat jagen een Amerikaans gebeuren is en daar dus volledig cultureel geaccepteerd, lijkt me wat kort door de bocht. Ik kan me recent een Amerikaanse tandarts herinneren die een Afrikaanse leeuw schoot en daarmee op de foto ging, wat ook niet werd geaccepteerd door zijn landgenoten. Die man heeft onder moeten duiken en zijn praktijk moeten sluiten. En daar zijn meer voorbeelden van te noemen.
Dus nee, op dat vlak kun je Electra niets beschuldigen van haar eigen moraal op een andere cultuur plakken.

Ook binnen culturen waar jacht normaal is, zijn er 2 soorten jacht. Die voor het voeden van het gezin en die voor het ego. De eerste is gewoon geaccepteerd al sinds de eerste pioniers in Amerika kwamen. De 2e variant is slechts in een heel kleine kring nog acceptabel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 20:18

Heerlijk discussiëren met jou, Indestal :D

Omdat jij zo goed op de hoogte bent van de Amerikaanse politiek en cultuur, zou ik graag van jou een linkje ontvangen, waaruit blijkt dat de negerbevolking en latino's massaal op Trump hebben gestemd. Ik hoor, zie en lees, juist dat zij massaal niet hebben gestemd, door verschillende redenen. Daar zit ook het verlies van Hillary. De blanke, conservatieve, boze man, die eerder nooit stemde, die is juist gaan stemmen op Trump. Maar goed......... ik zie je link graag, dan kan ik die lezen.

Jij gaf aan, dat het leek of Trump een fatsoenlijk gezin heeft, met goed opgevoede kinderen met een goede opleiding. Dat kan, dat ontken ik nergens, maar zij staan niet helemaal met beide benen op de grond.
Jagen tijdens een bloederige safari op o.a. olifanten in Zimbabwe, vind ik geen voorbeeld van goed opgevoed. Maar het lijkt me zeker niet een onderdeel van de Amerikaanse cultuur, wel een hobby van de zeer rijken op deze wereld.
Er is ook nog een relletje geweest met een vergelijking van vluchtelingen uit Syrië met snoepjes, door de oudste zoon; met zo'n goede opleiding, zou hij toch beter moeten weten.
M.a.w. dit is voor mij geen voorbeeld van een fatsoenlijk gezin. Zij komen uit een bevoorrecht gezin en zijn opgegroeid met een gouden lepel, waarschijnlijk hebben zij daardoor geen enkel besef hoe het is om een vluchteling of Mexicaan te zijn, maar ook niet hoe het is, om een werkeloze, blanke fabrieksarbeider te zijn.

Zijn dochter Ivanka, lijkt me wel een slimme, fijne vrouw, al vind ik de manier hoe haar vader (soms) over haar praat, bijna incestueus.

Maar jij mag blij zijn met Trump, ik ben dat niet, dat mag lijkt mij. Mijn voornaamste reden: ik ben niet voor de Republikeinen, zij zijn te conservatief en voor het behoud van wapens.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 21:22

Electra63 schreef:
Jij gaf aan, dat het leek of Trump een fatsoenlijk gezin heeft, met goed opgevoede kinderen met een goede opleiding. Dat kan, dat ontken ik nergens, maar zij staan niet helemaal met beide benen op de grond.
Jagen tijdens een bloederige safari op o.a. olifanten in Zimbabwe, vind ik geen voorbeeld van goed opgevoed. Maar het lijkt me zeker niet een onderdeel van de Amerikaanse cultuur, wel een hobby van de zeer rijken op deze wereld.

Jagen op olifanten in Zimbabwe is niet velen gegeven. 'Gewoon' jagen/vissen is in de VS echter de meest normale zaak ter wereld.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 11:25

Electra, inderdaad heerlijk discussieren...zou je misschien jezelf willen gaan inlezen in de cultuur van Amerika ipv alles wat ik schrijf in twijfel trekken? Misschien zijn wij beiden, man en ik, wat internationaler in de afgelopen 25 jaar, wat meer van de wereld gezien en meegemaakt, wat meer met de hogergeplaatsten binnen grote ondernemingen wereldwijd in aanraking gekomen...

Daar kan ik je geen linkjes van geven, maar vele Amerikanen ontmoet en voor gewerkt en zelf verschillende keren in Amerika bv o.a. geweest.

Verder is een discussie met " ik vind" altijd gekleurd, ik hoop dat je je dat bewust bent..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:00

maava schreef:
http://nos.nl/l/2142380

Kan trump dit makkelijk aanpassen? Ik hoop er enorm op van niet.

Het maakt niet uit. De opwarming van de aarde door toedoen van de mens is een l*lverhaal dat er aan de haren bij gesleept wordt om de daadwerkelijke noodzaak van hervorming van ons energieverbruik erdoor te krijgen; simpelweg omdat je anders geen draagvlak kunt krijgen.

Sterker nog, het zou voor Europa weleens een impuls kunnen geven om hier een paar serieuze stappen in de goede richting te maken en eindelijk eens verder te kijken in het totale energieplaatje dan het gerommel in de marge wat we tot nu toe doen.

We willen allemaal lage energiekosten,maar er moet wel (vooral door anderen!) iets gedaan worden aan de omvorming daarvan. Het probleem wat Trump (wellicht onbedoeld) aan de kaak stelt is dat al die alternatieve energiebronnen economisch alleen uit kunnen met (staats)subsidie. Kolen en olie zijn intussen zo goedkoop dat een kolencentrale veel goedkoper elektriciteit opwekt dan de veel efficiëntere gascentrales in NL.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:08

Van de afhankelijkheid van aardolie naar de afhankrlijkheid van wat anders..

Ook windturbines zijn niet milieu schoon en je zal ze maar op een paar honderd meter van je huis krijgen...niet te spreken over de schade aan het vogelbestand in natuurgebieden

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:13

Indestal schreef:
Van de afhankelijkheid van aardolie naar de afhankrlijkheid van wat anders..

Ook windturbines zijn niet milieu schoon en je zal ze maar op een paar honderd meter van je huis krijgen...niet te spreken over de schade aan het vogelbestand in natuurgebieden

Nou, kom dan eens met de correcte, allesomvattende oplossing?

Milieuschoon is een utopie maar minder vervuilend en vooral: regenereerbaar is een goed uitgangspunt......

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:17

Indestal schreef:
Electra, inderdaad heerlijk discussieren...zou je misschien jezelf willen gaan inlezen in de cultuur van Amerika ipv alles wat ik schrijf in twijfel trekken? Misschien zijn wij beiden, man en ik, wat internationaler in de afgelopen 25 jaar, wat meer van de wereld gezien en meegemaakt, wat meer met de hogergeplaatsten binnen grote ondernemingen wereldwijd in aanraking gekomen...

Daar kan ik je geen linkjes van geven, maar vele Amerikanen ontmoet en voor gewerkt en zelf verschillende keren in Amerika bv o.a. geweest.

Verder is een discussie met " ik vind" altijd gekleurd, ik hoop dat je je dat bewust bent..

Natuurlijk Indestal. :D
Mijn man en ik zijn beiden werkeloos, wonen op het platteland en zien, behalve de buren, niemand :D

Het is te grappig, om serieus hierop in te gaan.

Internet is net een sprookje, je kan alles zijn en hebben :D

Fact is dat mijn man werkt bij een zeer groot internationaal bedrijf en morgen weer in t vliegtuig stapt om te onderhandelen met buitenlandse bedrijven. Daarbij hebben wij familie op verschillende continenten en in verschillende landen. Niet in USA, maar wel bijvoorbeeld in Canada.
Maar ik ben zeker geen expert van de Amerikaanse cultuur en politiek, maar ik leer en lees graag. Alleen geloof ik geen zelf-benoemde experts, die van alles roepen en schreeuwen op Internet.
Vandaar dat ik graag van jou (jij noemt dit tenslotte en ik heb het nog nergens gelezen) een linkje zie, waar staat dat latino's en afro-Americans massaal op Trump hebben gestemd. Ik kan natuurlijk niet afgaan op die paar mensen (tientallen / paar honderd) die jij ontmoet hebt. Ik heb een druk leven, ik kan niet alles zien en lezen.
Natuurlijk zullen er best wat latino's op Trump hebben gesteld, er zijn ook moslims die op de PVV stemmen, maar het gaat mij om het woord massaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:27

ikke schreef:
Het probleem wat Trump (wellicht onbedoeld) aan de kaak stelt is dat al die alternatieve energiebronnen economisch alleen uit kunnen met (staats)subsidie. Kolen en olie zijn intussen zo goedkoop dat een kolencentrale veel goedkoper elektriciteit opwekt dan de veel efficiëntere gascentrales in NL.

Kolen en olie worden ook erg gesubsidieerd op allerlei manieren. Zowel rechtstreeks als bv door de defensiekosten - veel conflicten in het middenoosten hangen immers behoorlijk samen met de macht om de olie. Dat wordt niet meegerekend in de olieprijs - maar het kost ons wel veel, en de VS al helemaal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 12:37

Shadow0 schreef:
ikke schreef:
Het probleem wat Trump (wellicht onbedoeld) aan de kaak stelt is dat al die alternatieve energiebronnen economisch alleen uit kunnen met (staats)subsidie. Kolen en olie zijn intussen zo goedkoop dat een kolencentrale veel goedkoper elektriciteit opwekt dan de veel efficiëntere gascentrales in NL.

Kolen en olie worden ook erg gesubsidieerd op allerlei manieren. Zowel rechtstreeks als bv door de defensiekosten - veel conflicten in het middenoosten hangen immers behoorlijk samen met de macht om de olie. Dat wordt niet meegerekend in de olieprijs - maar het kost ons wel veel, en de VS al helemaal.

De andere kant: wat denk je dat er gebeurt als we nu tegen de Arabieren zeggen: stop die olie maar daar waar de zon niet schijnt.

Ik snap je punt helemaal, al denk ik niet dat dat is waar Trump op doelt, in de zin dat Trump er, naar mijn optiek, op uit is om de binnenlandse produktie van kolen, olie en gas verder op te voeren. Dat de huidige kolenprijs dat volstrekt oninteressant maakt, ziet ie voor het gemak maar even over het hoofd. Diezelfde Chinezen halen namelijk voor de helft van het geld die kolen naar boven en ze hebben veel meer kolen.

Maar die republikeinen zijn zo conservatief dat elke vernieuwing bij voorbaat al om zeep geholpen wordt, ook al zou dat veel meer werkgelegenheid geven!