Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Indestal schreef:de naam niet gehoor, maar gisteren in een interview,"wie zijn wij om te oordelen over een buitenlandse president"? Alsof Amerika gaat roepen die Rutte moet je niet nemen die deugd niet
En daar sluit ik mij bij aan.
Kennelijk zit een hele grote groep Amerikanen wel op het conservatieve beleid te wachten...Nederland is een stuk progressiever dan Amerika en dat is altijd zo geweest...niet voor niets zijn wij ooit als Hollanditis uitgemaakt.
We moeten het afwachten, hij gaat het land als een onderneming besturen verwacht ik, dat is zijn expertise en daarom is hij gekozen...mensen willen hervorming en de grootste groep is conservatief blijkt wel..ook de latino's en mexicanen hebben in grote getale op hem gestemd en dat moeten wij respecteren..
Lands aard, lands wijsheid!
Wij mogen alleen maar blij zijn dat bij ons abortus, homohuwelijken, allang zo normaal is geworden dat dat niet meer is weg te denken..iets wat in meer landen met een schuin oog wordt bezien.
En oorlog? Tja die spant, dat kan van meer kanten ineens opkomen...er zitten een hoop hele akelige mensen aan de macht..
Ik denk alleen maar hij heeft zijn gezin heel fijn opgevoed met goede opleiding en fatsoenlijk gedrag..kennelijk heeft hij nog een amder gezicht..
Hij brult als een tokkie, maar zijn gezin is alles behalve tokkie..
We moeten gaan afwachten, ik weet nog hoe Obama met de dood werd bedreigd, toch zat hij 8 jaar.
Emmaa_ schreef:Ik denk dat we in Europa wel zeker bezorgd mogen zijn hierover. Dit is een grote slag voor het populisme, ook hier in Nederland krijgen we hier meer mee te maken.
Het fenomeen wat je nu hebt kan je 'racial backlash' noemen; op het moment dat er een grote stap richting gelijkheid voor rassen (of vrouwen) gemaakt wordt krijg je daarna een beweging die zich onderdrukt voelt en boos wordt. Kijk naar de Amerikaanse burgerrechtenbeweging in de jaren 60. Zwarte mensen kregen meer rechten, en de KKK kreeg een opleving. The war on drugs werd gestart, 3 strikes werd ingevoerd (of sneller nageleefd) en de minimal punishment werd ingevoerd.
Hier in Nederland kunnen we kijken naar kleinere dingen. RTL voert de roetpiet in, er is meer discussie over gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Mensen (lees: vooral witte mannen) voelen zich aangevallen, al dan niet onbewust, en stemmen weer voor degene die dat allemaal ongedaan willen maken of zich ertegen uitspreken. Dat is waarom ik juist nu bang ben voor partijen als Forum voor de Democratie of VNL. Die zijn nog wel een stapje breder dan Wilders, Thierry Baudet is extreem vrouwonvriendelijk en omdat hij hoger opgeleiden aanspreekt die zich normaal afzetten tegen bv Wilders krijgt hij denk ik best een grote groep mee.
Electra63 schreef:Indestal schreef:de naam niet gehoor, maar gisteren in een interview,"wie zijn wij om te oordelen over een buitenlandse president"? Alsof Amerika gaat roepen die Rutte moet je niet nemen die deugd niet
En daar sluit ik mij bij aan.
Kennelijk zit een hele grote groep Amerikanen wel op het conservatieve beleid te wachten...Nederland is een stuk progressiever dan Amerika en dat is altijd zo geweest...niet voor niets zijn wij ooit als Hollanditis uitgemaakt.
We moeten het afwachten, hij gaat het land als een onderneming besturen verwacht ik, dat is zijn expertise en daarom is hij gekozen...mensen willen hervorming en de grootste groep is conservatief blijkt wel..ook de latino's en mexicanen hebben in grote getale op hem gestemd en dat moeten wij respecteren..
Lands aard, lands wijsheid!
Wij mogen alleen maar blij zijn dat bij ons abortus, homohuwelijken, allang zo normaal is geworden dat dat niet meer is weg te denken..iets wat in meer landen met een schuin oog wordt bezien.
En oorlog? Tja die spant, dat kan van meer kanten ineens opkomen...er zitten een hoop hele akelige mensen aan de macht..
Ik denk alleen maar hij heeft zijn gezin heel fijn opgevoed met goede opleiding en fatsoenlijk gedrag..kennelijk heeft hij nog een amder gezicht..
Hij brult als een tokkie, maar zijn gezin is alles behalve tokkie..
We moeten gaan afwachten, ik weet nog hoe Obama met de dood werd bedreigd, toch zat hij 8 jaar.
Ik hoorde vanmorgen op de radio in de auto juist, dat van de latino's en de zwarte Amerikanen maar 8-10 procent heeft gestemd. Juist zij hadden het verschil kunnen maken.
Maar om verschillende redenen, zijn juist zij thuis gebleven en hebben vooral de blanke, boze mannen gestemd.
Wat betreft zijn gezin, die ken ik verder niet, maar ik zag tijdje terug op FB wel een foto circuleren met zijn zonen met een jachttrofee. Nu jagen meer rijke westerlingen, maar dat valt bij mij niet onder fatsoenlijk gedrag.
Blue_Eyes schreef:Dat jagen een Amerikaans gebeuren is en daar dus volledig cultureel geaccepteerd, lijkt me wat kort door de bocht. Ik kan me recent een Amerikaanse tandarts herinneren die een Afrikaanse leeuw schoot en daarmee op de foto ging, wat ook niet werd geaccepteerd door zijn landgenoten. Die man heeft onder moeten duiken en zijn praktijk moeten sluiten. En daar zijn meer voorbeelden van te noemen.
Dus nee, op dat vlak kun je Electra niets beschuldigen van haar eigen moraal op een andere cultuur plakken.
Electra63 schreef:Jij gaf aan, dat het leek of Trump een fatsoenlijk gezin heeft, met goed opgevoede kinderen met een goede opleiding. Dat kan, dat ontken ik nergens, maar zij staan niet helemaal met beide benen op de grond.
Jagen tijdens een bloederige safari op o.a. olifanten in Zimbabwe, vind ik geen voorbeeld van goed opgevoed. Maar het lijkt me zeker niet een onderdeel van de Amerikaanse cultuur, wel een hobby van de zeer rijken op deze wereld.
maava schreef:
Indestal schreef:Van de afhankelijkheid van aardolie naar de afhankrlijkheid van wat anders..
Ook windturbines zijn niet milieu schoon en je zal ze maar op een paar honderd meter van je huis krijgen...niet te spreken over de schade aan het vogelbestand in natuurgebieden
Indestal schreef:Electra, inderdaad heerlijk discussieren...zou je misschien jezelf willen gaan inlezen in de cultuur van Amerika ipv alles wat ik schrijf in twijfel trekken? Misschien zijn wij beiden, man en ik, wat internationaler in de afgelopen 25 jaar, wat meer van de wereld gezien en meegemaakt, wat meer met de hogergeplaatsten binnen grote ondernemingen wereldwijd in aanraking gekomen...
Daar kan ik je geen linkjes van geven, maar vele Amerikanen ontmoet en voor gewerkt en zelf verschillende keren in Amerika bv o.a. geweest.
Verder is een discussie met " ik vind" altijd gekleurd, ik hoop dat je je dat bewust bent..
ikke schreef:Het probleem wat Trump (wellicht onbedoeld) aan de kaak stelt is dat al die alternatieve energiebronnen economisch alleen uit kunnen met (staats)subsidie. Kolen en olie zijn intussen zo goedkoop dat een kolencentrale veel goedkoper elektriciteit opwekt dan de veel efficiëntere gascentrales in NL.
Shadow0 schreef:ikke schreef:Het probleem wat Trump (wellicht onbedoeld) aan de kaak stelt is dat al die alternatieve energiebronnen economisch alleen uit kunnen met (staats)subsidie. Kolen en olie zijn intussen zo goedkoop dat een kolencentrale veel goedkoper elektriciteit opwekt dan de veel efficiëntere gascentrales in NL.
Kolen en olie worden ook erg gesubsidieerd op allerlei manieren. Zowel rechtstreeks als bv door de defensiekosten - veel conflicten in het middenoosten hangen immers behoorlijk samen met de macht om de olie. Dat wordt niet meegerekend in de olieprijs - maar het kost ons wel veel, en de VS al helemaal.