Zwarte piet wel of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:29

Emmaa_ schreef:
xniieeenke schreef:
Het feit dat er onnodig een traditie vergalt word, daar gaat het om ;)

Maar is het onnodig op het moment dat een groot deel van onze bevolking zich er dusdanig aan stoort dat het zo'n ophef veroorzaakt?

De traditie zegt dat zwarte piet een roe heeft en dat stoute kinderen mee gaan in de zak naar Spanje. Dat is dus ook deel van de traditie, maar ook die dingen zijn door ophef verandert. Niet omdat heel Nederland ineens collectief besloot om die traditie te veranderen, maar omdat er mensen waren die zich eraan ergerden.

Ja want de ophef is niet nodig :o

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:36

mylittlejoy schreef:
Jennifuur schreef:
Een soort maskertje? Al maakt dat het ook wel eng :') Een hele andere kleur kan ook, maar de donkere keuren dekken wel het best, waardoor iemand anoniemer blijft. Is lastig, maar kan me niet voorstellen dat er een oplossing voor kan worden bedacht!

Zo pessimistisch wil ik het niet inzien hoor. :')

Hahaha, oeps, dat moest 'geen' zijn.

Nienke, 'de ophef is niet nodig' is geen geldig argument maar een mening. Als ergens in een land mensen zich zouden verkleden als jou en er ook zo uit proberen te zien om daarna te doen alsof ze een idioot zijn, zou je dat leuk vinden?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:39

Jennifuur schreef:
mylittlejoy schreef:
Zo pessimistisch wil ik het niet inzien hoor. :')

Hahaha, oeps, dat moest 'geen' zijn.

Nienke, 'de ophef is niet nodig' is geen geldig argument maar een mening. Als ergens in een land mensen zich zouden verkleden als jou en er ook zo uit proberen te zien om daarna te doen alsof ze een idioot zijn, zou je dat leuk vinden?

Pieten verkleden zich niet als iemand hoor?
Pieten hebben een pak aan dat bij ze hoort (traditie) en ze worden zwart van het door de schoorsteen gaan, is het nou zo lastig? :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:43

Waarom dan niet gewoon roetvegen gebruiken?

Als ik nu in een schoorsteen wordt geduwd, kom ik er echt niet uit als een karikatuur van 'de neger'. T is geen draaideur bij de mini playbackshow van dhr Huisman :')

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:49

vuurneon schreef:

Als ik nu in een schoorsteen wordt geduwd, kom ik er echt niet uit als een karikatuur van 'de neger'. T is geen draaideur bij de mini playbackshow van dhr Huisman :')

er zijn laten we zeggen 50 pieten en 17 miljoen mensen in nederland dus ruim een miljoen huizen zeker weten minimaal al (wow ja dat is 3dubbel gezegd), dus ja miljoen delen door 50 kom je op veel huizen uit en veel huizen is veel roet en hele gezicht er onder :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:51

xniieeenke schreef:
vuurneon schreef:

er zijn laten we zeggen 50 pieten en 17 miljoen mensen in nederland dus ruim een miljoen huizen zeker weten minimaal al (wow ja dat is 3dubbel gezegd), dus ja miljoen delen door 50 kom je op veel huizen uit en veel huizen is veel roet en hele gezicht er onder :j

En rode lippen, kroeshaar, gouden oorringen en schone kleding. :j

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:53

xniieeenke schreef:
Pieten hebben een pak aan dat bij ze hoort (traditie) en ze worden zwart van het door de schoorsteen gaan, is het nou zo lastig? :o

Oh god. Mag het een toontje lager? Je snapt er niks van en gaat dan mij raar aankijken als ik het je uitleg :') Waarom zijn die Pieten dan zo zwart dat je geen lichte huidskleur meer ziet en waar komt dat pietenpak en die ringoorbellen dan vandaan? Is dat er voor de lol bij verzonnen of heeft de tandenfee dat gedaan? Lees anders het topic nog even wat beter door, is het nou zo lastig? :')

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:56

[***] schreef:
xniieeenke schreef:

En rode lippen, kroeshaar, gouden oorringen en schone kleding. :j

Goede vraag waar het vandaan komt, maar het is traditie en waarom je dat zou verstoren moet mij even met een goede reden duidelijk gemaakt worden :P
Dat van de kleren, is wel een raar ding ja alsof ze naakt die schoorsteen doorkomen en dan schone kleertjes aan doen, niet erg goed nee.

Jennifuur schreef:
xniieeenke schreef:

Oh god. Mag het een toontje lager? Je snapt er niks van en gaat dan mij raar aankijken als ik het je uitleg :') Waarom zijn die Pieten dan zo zwart dat je geen lichte huidskleur meer ziet en waar komt dat pietenpak en die ringoorbellen dan vandaan? Is dat er voor de lol bij verzonnen of heeft de tandenfee dat gedaan? Lees anders het topic nog even wat beter door, is het nou zo lastig? :')

Niemand zegt dat ik het niet snap hoor :')
Omdat ze vet veel schoorstenen in gaan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:56

Zelfs de mijnwerkers uit een steenkoolmijn komen er nog niet uitgerold als zwarte Piet :')

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:59

vuurneon schreef:
Zelfs de mijnwerkers uit een steenkoolmijn komen er nog niet uitgerold als zwarte Piet :')

nou dat betwijfel ik wel, sorry :o

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:00

Nienke, en jouw houding is nu precies waarom het verkeerd gaat met deze discussie. Als we willen dat anderen respect hebben voor ons gevoel en dat wij veel waarde hechten aan deze traditie, dienen wij respect op te brengen voor de negatieve gevoelens die er bij de andere partij bestaan. :j

Als we elkaar alleen maar blijven uitmaken voor racisten en aanstellers komen we er nooit uit. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:02

xniieeenke schreef:
vuurneon schreef:

Dat betwijfel je? :') Ga het maar Googelen dan.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:03

mylittlejoy schreef:
Nienke, en jouw houding is nu precies waarom het verkeerd gaat met deze discussie. Als we willen dat anderen respect hebben voor ons gevoel en dat wij veel waarde hechten aan deze traditie, dienen wij respect op te brengen voor de negatieve gevoelens die er bij de andere partij bestaan. :j

Als we elkaar alleen maar blijven uitmaken voor racisten en aanstellers komen we er nooit uit. -O-

Als er naar mijn mening geen goede reden word genoemd, kan ik moeilijk respect op brengen voor die ander.
Ze mogen het best denken, best vinden, laten ze maar protestjes houden maar niet op de plek van intocht, en niet zorgen dat het hele feest verandert?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:03

Kom eerst met gegronde argumenten voor je wat zegt, dat doet verder iedereen hier over het algemeen (bronnen benoemen e.d.), misschien word je dan wat serieuzer genomen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:05

Jennifuur schreef:
Kom eerst met gegronde argumenten voor je wat zegt, dat doet verder iedereen hier over het algemeen (bronnen benoemen e.d.), misschien word je dan wat serieuzer genomen.

Ja waar vind je goede bronnen en waar zie je of ze betrouwbaar zijn, da's nogal een dingetje tegenwoordig

Jennifuur

Re: Zwarte piet wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:08

Nee hoor, kwestie van research. Een neutrale bron met goede naam zal doorgaans meer betrouwbaars opleveren dan een Facebookpage die zegt 'ZWARTE PIET MOET WEG/BLIJVEN'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:09

Meid, als je niet kan beoordelen of een bron betrouwbaar is of niet dan heb je imo niet zo veel te zoeken in een discussie als deze. Het ging er hier grotendeels heel civiel aan toe maar als je met argumenten gaat lopen sproeien zonder dat je deze goed op papier kan zetten of deze kan ondersteunen met bronnen dan wordt het ook lastig om een fatsoenlijk gesprek te voeren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:10

Ik zou het echt jammer vinden als zwarte piet niet meer zwart mag zijn door deze discussie. Want voor mij (als kind, en met mij een heleboel andere kinderen) ging het niet om de cadeautjes maar juist om de traditie. Ik wist ook al heel lang het 'echte' verhaal van sinterklaas, en toen vond ik sinterklaas juist nog veel leuker. Als je met gekleurde pieten gaat werken klopt het hele verhaal niet meer en dat is toch jammer.

En kom op, zwarte pieten zijn toch helden? Ik wilde vroeger heel graag een zwarte piet worden :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:10

Mijn ervaring met de intocht waar ik zelf heb meegelopen was dat de demonstranten gelijk werden afgevoerd. Protesteren prima; maar op een andere locatie. De kinderen hadden overigens niets door; die waren zo gefocust op sint dat ze niets hebben gemerkt :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:11

Jennifuur schreef:
Nee hoor, kwestie van research. Een neutrale bron met goede naam zal doorgaans meer betrouwbaars opleveren dan een Facebookpage die zegt 'ZWARTE PIET MOET WEG/BLIJVEN'

Nou, zelfs wikipedia kraamt soms onzin uit? en dat bij andere dingen ook hoor ;)

-

Emma, ik geef mijn mening hier in dit topic mag dat niet? :o

-

Sheran _/-\o_

vuurneon schreef:
Mijn ervaring met de intocht waar ik zelf heb meegelopen was dat de demonstranten geluk werden afgevoerd. Protesteren prima; maar op een andere locatie. De kinderen hadden overigens niets door; die waren zo gefocust op sint dat ze niets hebben gemerkt :)

ah bah, al die mensen wandelen daar te protesteren en die kinderen zagen het wel gebeuren

Anoniem

Re: Zwarte piet wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:12

Ja, dat mag wel, mits je deze mening ook kan onderbouwen. Het enige wat jij roept is dat zwarte piet moet blijven omdat traditie niet kan veranderen. Daarmee voeg je imo niet zo veel toe aan de discussie. Waarom zou zwarte piet volgens jou niet moeten veranderen?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:14

Emmaa_ schreef:
Ja, dat mag wel, mits je deze mening ook kan onderbouwen. Het enige wat jij roept is dat zwarte piet moet blijven omdat traditie niet kan veranderen. Daarmee voeg je imo niet zo veel toe aan de discussie. Waarom zou zwarte piet volgens jou niet moeten veranderen?

Omdat het traditie is? Er is nooit moeilijk over gedaan tot hier een stel mensen was die dacht dat het niet goed was.
Nou please, als het buitenlandse zeurende mensen zijn gaan we hun feesten eens bekijken wedden dat er dieren worden geslacht? :o

Overigens zijn er wel belangrijkere dingen om over te mekkeren, zoals IS die mensen levend verscheurt ipv dat je onze traditie vergalt? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:16

xniieeenke schreef:
Emmaa_ schreef:

Omdat het traditie is? Er is nooit moeilijk over gedaan tot hier een stel mensen was die dacht dat het niet goed was.
Nou please, als het buitenlandse zeurende mensen zijn gaan we hun feesten eens bekijken wedden dat er dieren worden geslacht? :o

Overigens zijn er wel belangrijkere dingen om over te mekkeren, zoals IS die mensen levend verscheurt ipv dat je onze traditie vergalt? ;)

Dus omdat er ergere dingen gebeuren in de wereld mogen wij niet zeggen dat het misschien traditie is, maar dat het wel degelijk racistisch is?

En ja, tijdens het offerfeest worden er dieren geslacht. Daar ben ik het ook niet mee eens. Maar dat staat 200% los van deze discussie en 'buitenlandse zeurende mensen' is ook een beetje een rare term. Het zijn niet alleen allochtone mensen die zwarte piet een racistische traditie vinden en die het willen zien veranderen, het zijn ook een hele hoop Nederlanders.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:17

xniieeenke schreef:
vuurneon schreef:

Wacht even.... Jij denkt serieus dat mijnwerkers blank de mijn in gaan en er pikzwart met rode lippen, gouden oorringen en een pietenpak? :7

Ben jij toevallig nog onder de 7 Jaar >;)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 01-10-15 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 17:17

Lieve meid, Wikipedia heeft géén goede naam.. Als je dat al niet wist.. Blijf dan voor de goede orde even buiten deze discussie. Je bent 13 en dat is geen probleem, maar dit is een redelijk volwassen discussie en als iemand er dan meningen door heen gaat roepen, loopt het hele topic niet meer. Ga je anders inderdaad druk maken om IS, zoals je zelf voorstelt.

We zijn modern, tradities niet. Waarom zouden die ook niet wat moderner mogen worden? Een paarse Piet kan ook stoer zijn.