femo schreef:ik lees wel dat het overal maar onverstoord door blijft gaan.. Ik vind het vrij bizar dat dit kan. de meeste mensen zijn niet zielig, en zaten al gewoon in turkije. maar willen hier een rijker leven opbouwen. mijn hart gaat uit naar de echte oorlogsvluchtelingen.. dat is in en in triest.
En dat is nou net waarom ik mij iets wat stoor aan het antwoord van vluchtelingenwerk op de laatste vraag.. Waarom ze niet in Hongarije blijven. Al lang voor de uitspraken en het hekwerk van de regering hadden de vluchtelingen maar één doel voor ogen. West Europa.. In Turkije hadden ze sommigen een baan en woonden er bijv. al een tijd, maar ze gaan opeens naar Europa. In Griekenland zijn ze al veilig en kunnen ze geholpen worden… maar ook daar willen ze niet blijven. En ook het percentage ten opzichte van de Europese bevolking.. Dat is leuk zo’n getal.. maar de vluchtelingen worden niet evenredig verdeeld over Europa. Duitsland verwacht er tussen de 750.000 a 800.000 en in Nederland komen er 750 per dag binnen (op dit moment). Dus aan dat percentage hoeveel vluchtelingen er op de Europese bevolking binnenkomt heb je geen zak. Echt niet.
Vluchtelingenwerk doet echt goed werk en dat wil ik op geen enkele manier ondermijnen, maar ook daar moet je in de achterhoofd houden dat ze niet objectief kunnen zijn. Als dat van de algemene media gezegd wordt, kan dat ook gezegd worden van stichtingen.
Het gaat onverstoord door, omdat men geen beslissingen neemt. Niet in onze politiek, maar ook niet op Europees niveau. Er is geen enkele consensus. Hongarije gooit een hek bij de grens en wat gebeurt er (wat gewoon te verwachten is). De vluchtelingen gaan – logisch - gewoon via een andere route. Dat kun je ze niet kwalijk nemen ook. En ondertussen weet Europa nog steeds niks wat ze gaan doen.
Gewoon_Sam schreef:Maar het tekort aan bijv. sociale huurwoningen is niet (alleen) aan de "buitenlanders" te wijten maar vooral aan de regering. Dankzij hun maatregelen moeten woningbouwcorporaties veel van de sociale huurwoningen verkopen en worden geen betaalbare woningen meer bijgebouwd.
Als ik kijk in mijn eigen gemeente staat de helft van de sociale huurwoningen op de lijst voor de verkoop. De prijzen die ervoor gevraagd worden betekenen voor veel starters dat ze de komende 10 jaar krom kunnen gaan liggen voor de hypotheek ( als ze al het hypotheek bedrag bij elkaar kunnen krijgen). Koopwoningen gaan hier niet onder de 300.00 euro weg, kortom, de doorstroom stagneert en de wachtlijst voor een sociale huurwoning groeit en groeit.
Het is compleet aan de regering te wijten. Hoe je het ook wendt of keert. Of je dat nu steekt op het asielbeleid, op de voorrangsregels of het huur/bouwbeleid. Het e.e.a. afhankelijk van in welke regio je woont, hoor. Er zijn degelijk gemeenten waar je zo in een huurhuis kan, maar gemiddeld 12,5 jaar of langer wachten op een woning. Kom op! En dat is al jaren zo! (moet je je straks in laten schrijven door je ouders als je nog in de wieg ligt?) Allerlei regelgeving op het gebied van huisvesting zorgt voor de huidige marktsituatie.
Maar als je oppervlakkig kijkt naar dit probleem snap ik wel waar die opmerkingen vandaan komen. Ze krijgen immers voorrang vanuit het AMC en jij staat netjes op een wachtlijst te staan. Terwijl je werkt, belasting betaalt etc. en dan komt ‘zo’n vreemde vogel’ (wat de boer niet kent dat eet ie niet) ff in ‘mijn’ land ‘mijn’ huis in pikken. Het enige dat je kunt en moet blijven doen is luisteren en uitleggen hoe het wel werkt. Dat het dus geen asielzoeker is, maar iemand met een verblijfsstatus die bij de gemeente een krediet krijgt welke gewoon terugbetaald moet worden. Het commentaar en de bijbehorende onvrede komt ergens vandaan, dat bagatelliseren versterkt alleen maar hun mening.
(en dat is niet altijd makkelijk, want van sommige opmerkingen gaan echt je al je haren overeind staan.
)