Basis inkomen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:50

purny schreef:
Maar daar kies jij voor. Ik heb niet gekozen voor de situatie. Ik ontvang een Wajong uitkering en werk. Maar helaas is het voor de wajonger absoluut niet motiverend om te werken. Als jij dat niet meer wilt kun je een normale baan zoeken. Ik kan dat niet.

Ik kies er voor omdat ik ook een inkomen moet hebben. Alleen met een eigen bedrijf krijg je niets terwijl als ik voor een baas zou werken krijg je het wel.
Ik zou me gemakkelijk voor een deel kunnen laten afkeuren maar heb de keus gemaakt om dat niet te doen.
Binnenkort ga ik op zoek naar een baan eens kijken wat dat me brengt.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:53

Ik zou zo ongelooflijk blij zijn met een basisinkomen ... Ik zou gewoon mijn job van nu houden, alleen geen 60 uur maar 40 en hopelijk iemand anders opleren die die andere 20 wil. Mijn job is nl LEUK. En ik zou niet weten wat ik de rest van de tijd zou moeten doen als ik bvb helemaal niet meer zou gaan werken.

Volgens mij gaat echt iedereen zich vervelen en uiteindelijk op zoek naar een job of invulling die hij of zij leuk vindt. Waardoor iedereen gelukkiger en bezig kan zijn. Het aantal dat blijft teren, heb je nu ook dus dat is geen verlies. Denk dat het voor de creativiteit ook een enorme stimulans kan zijn, mensen worden uitgedaagd eens iets te proberen dat buiten hun comfortzone ligt waardoor je volgens mij hele mooie bewegingen kan gaan zien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:58

bruintje123 schreef:
En net zo min reden aan te nemen dat mensen het wel gaan doen.

Dat is dus niet waar. Er zijn heel veel redenen om te denken dat mensen het wel gaan doen: het gebeurt al.

Jijzelf hamert er voortdurend op dat mensen werken voor luxe. Nou, die luxe kunnen ze nog steeds verdienen met werken.

Maar daarnaast zijn er ook nu al heel veel mensen die dergelijk werk doen zonder dat ze dat moeten omdat ze anders geen dak boven hun hoofd hebben. Dat is niet iets idealistisch, dat is nu al de werkelijkheid. Ook mensen met een partner die voldoende verdient werken. Ook toen studenten nog stufi kregen, werkten ze. En ze deden ook heel veel werk vrijwillig, bv opruimen op festivals. Waarom? Festivals zijn leuk, het opruimen hoort erbij. Mensen werken, zelfs in zwaar, vies of geestdodend werk, voor een veelheid aan redenen. Angst om anders helemaal niets te hebben is NIET de enige reden voor mensen om werk te doen.

En ik gun jou, meer dan wie ook, de kans om dat te ervaren. Dat je de vrijheid krijgt om die keuze te maken - om te stoppen met het werk dat je nu doet, maar misschien ook om na een tijd rust te ervaren dat er ook dingen zijn die je wel wilt doen. En dan niet uit angst, maar uit vrije wil.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:58

Dat mensen een andere invulling gaan geven is zeker.
Maar ook iets waar de maatschappij wat aan heeft? Dat iets opbrengt in die pot die het basis inkomen moet voorzien?

We kunnen allemaal gaan zingen en toneel spelen.
De ander stil levens schilderen.
Of veel paardrijden :+
Maar dat spekt die pot niet.

Uitdagende banen blijven ingevuld worden.
Banen met nu al goed inkomen. Dat geloof ik ook.
Maar die moeten dan wel heel veel belasting gaan betalen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 10:59

Hannanas schreef:
Waar wil je die kamers vandaan halen?
En dan moet iedereen afhankelijk van de 600€ maar verplicht op 25 vierkante meter wonen?

Eh, ja? Waarom niet? Anders ga je er toch bij werken? En ik had in mijn eerste post hierover ook gezegd: hierbij reken ik geen dure medicijnen mee etc. etc. Mijn mening is wellicht niet geheel gefundeerd als het om alleenstaande moeders met 50 kinderen / mensen zonder ledematen / etc gaat, maar ik zie liever dat daar dan wat extra potjes voor komen.

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:01

Meer geld = meer uitgeven, we houden zo wel het geld in de maatschappij.
Ik denk dat het goed zal werken voor de mensen die er goed mee omgaan. Jammer dat de helft er dan van op zn luie reet gaat zitten.

Wat ik ook fijn vind is wanneer je meer geld hebt, je het werk kan gaan doen wat je leuk vind ipv het werk wat het meest verdient.

Maar alsnog heb ik mijn twijfels erover omdat ik denk dat er ontzettend veel mensen misbruik van gaan maken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:02

Shadow

Ik weet zeker dat opruimen na festivals blijft gebeuren. Op dat festival terein. Want het was een leuke dag.
Maar ook de vuilnisman die heel vroeg in de ochtend na koningsdag mag puinruimen in de stad?

Jij vergelijkt steeds hobby vrijwilligers werk met echt werk.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:02

Belsje schreef:
Volgens mij gaat echt iedereen zich vervelen en uiteindelijk op zoek naar een job of invulling die hij of zij leuk vindt. Waardoor iedereen gelukkiger en bezig kan zijn. Het aantal dat blijft teren, heb je nu ook dus dat is geen verlies. Denk dat het voor de creativiteit ook een enorme stimulans kan zijn, mensen worden uitgedaagd eens iets te proberen dat buiten hun comfortzone ligt waardoor je volgens mij hele mooie bewegingen kan gaan zien.

Ik denk dat er meer mensen zullen gaan teren. Er zijn gewoon mega luie mensen die lekker op de bank hangen en gratis geld dik prima vinden. Ik ken er nu genoeg die zeggen: "prima, die WW, ik heb nog zoveel maanden tegoed en dan zie ik daarna wel wat ik dan ga doen. Waarom zou ik nu gaan werken als ik nu ook geld krijg en gewoon leuke dingen kan doen?". En die mentaliteit, daar moeten we van af.
Zelf wil ik altijd wel bezig zijn, dus ik zou wel werk zoeken. Ook voor een leuk extraatje. Maar inderdaad geen 60 uur in de week, en geen onmogelijke uren. Maar ik hoor van veel mensen dat ze het werk wel leuk vinden, maar allemaal zouden afhaken als het niet perse hoefde.
Als je geld krijgt om in je basis te voorzien, en je hoeft alleen maar te werken voor extra's, dan ben je met een paar uurtjes in de week klaar. 1500 euro, plus een uur of 20 werken, dan heb je toch best een leuk inkomen? En wat gebeurd er dan? Je krijgt een mega tekort, zeker voor de banen die echt niet leuk zijn.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:03

Ik zou naast zo'n basis inkomen ook gewoon een simpele baan er naast doen. Al is het borden wassen, wc schoonmaken enz.
Maakt het leven een stuk leuker en gemotiveerder om wat te gaan doen.
Mensen die nu niet willen werken doen het dan ook niet .

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:05

kohtje schreef:
Ik zou naast zo'n basis inkomen ook gewoon een simpele baan er naast doen. Al is het borden wassen, wc schoonmaken enz.
Maakt het leven een stuk leuker en gemotiveerder om wat te gaan doen.
Mensen die nu niet willen werken doen het dan ook niet .

Klopt, ik denk alleen dat er ook mensen zijn die nu wel werken, die het dan niet meer zouden doen. 1500 euro is best veel geld...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:05

Ik had ooit een boek gelezen waarbij de noodzakelijke banen voor de maatschappij door loterij werden verdeeld over de mensen, steeds voor ongeveer een maand. Dat vond ik een erg leuk systeem :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:07

bruintje123 schreef:
Ik ben toch erg benieuwd of hij dat zou blijven doen.

Nu zeg je ook dat is begonnen voor het geld.
Nu willen mensen bijscholing omdat je weet dat je tot je 67 (of langer) door moet. En dat wil je zo prettig mogelijk.
Maar als die noodzaak weg valt.

Ik denk dat bij veel de hele denkwijze veranderd en er veel meer thuis wat gehobbyd wordt dan op tijd bij de baas.

Ik ken mijn man door en door. Ik zie hoe hij nu is als hij een dag niet kan werken. En nee, niet om het geld. Gewoon omdat hij gefrustreerd raakt van niks doen. :+
Hij wil geen bijscholing omdat hij door moet maar omdat hij het wil kunnen.

Ik studeer psychologie. Ik ga daar vermoedelijk nooit iets mee kunnen doen gezien mijn situatie maar ik vind het interessant en wil het leren. Nu ben ik tijdelijk moeten stoppen omdat ik de volgende cursus niet meer kan betalen. Dan werk ik mezelf in problemen. :) Mijn motivatie is niet meer geld want het kost me alleen maar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:08

Overigens, toch leuk om eens over na te denken: https://decorrespondent.nl/2986/De-miss ... 0-b547ad22

Bruintje, ja, waarom zou men bij het ene festival wel mensen kunnen vinden en bij het andere niet? En nogmaals - het hoeft helemaal niet gratis gedaan te worden. Het hoeft alleen maar niet 40 uur per week gedaan te worden. Er zijn zat mensen die niet zoveel met koningsdag hebben dat ze per se de nacht door willen gaan. Dus waarom zou je niemand kunnen vinden die dan wil werken? Ze krijgen immers gewoon betaald. Ze hoeven het alleen maar niet elke dag te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:09

Mij klinkt het heel interessant dat basis inkomen.

Ik denk dat er altijd mensen zijn die geldtekens in hun ogen zullen hebben. Dus als ze meer willen zullen ze ook er bij blijven werken want dat maakt dat ze meer kunnen ondernemen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:10

Dat iemand gefrustreerd raakt van niets doen kan ik begrijpen.
Maar wil hij dat werk ook nog perse kennen als hij gewoon thuis zijn ding kan doen?
Dan verveelt hij zich ook niet.

De mensen die gaan zingen, toneelspelen, dansen, paardrijden vervelen zich ook niet.

Maar brengen ook niets in de pot.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:12

Sheran schreef:
Hannanas schreef:
Waar wil je die kamers vandaan halen?
En dan moet iedereen afhankelijk van de 600€ maar verplicht op 25 vierkante meter wonen?

Eh, ja? Waarom niet? Anders ga je er toch bij werken? En ik had in mijn eerste post hierover ook gezegd: hierbij reken ik geen dure medicijnen mee etc. etc. Mijn mening is wellicht niet geheel gefundeerd als het om alleenstaande moeders met 50 kinderen / mensen zonder ledematen / etc gaat, maar ik zie liever dat daar dan wat extra potjes voor komen.

Ik snap je punt. Je wilt van de profiteurs af. Maar er zijn echt te weinig goedkope woon mogelijkheden in Nederland.
Maar de hele insteek is iedereen een basis. Dan gaan alle toeslagen etc weg. Dan is 600€ onmogelijk. Trouwens. Dat is de bijstand. Hebben we nu als vangnet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:12

daarbij bruintje: de een zijn hobby is de ander z'n dienst. Niet alle hobby's zijn "nutteloos" voor de maatschappij. Wanneer mensen meer ruimte hadden om zichzelf te ontplooien zouden er wellicht veel goede auto-mechaniekers en ververs enz bij komen.
één van mijn "hobby's" is dus psychologie studeren. Met meer basis zou ik daar wellicht voor gaan, proberen of ik dat wel aan kan als ik af gestudeerd ben. Nu "kan" dat niet want dan verlies ik mijn inkomen en mijn rechten en wat dan als ik het niet aan kan? Dan verlies ik alles. :)

Als hij dan thuis is kan hij ook gewoon zijn ding doen. Maar daar is hij veel te energiek voor. Werken zit die man gewoon in zijn bloed. :)
En zo zijn er meer dan je denkt. :) Het spijt me dat ik het zeg maar je bekijkt het erg kortzichtig imo... :)

Ik heb overigens een nonk die inmiddels 76 aan getikt heeft meer geld heeft dan hij dit leven nog op krijgt en nog steeds elke dag werkt in zijn zaak. :+ Financiële motivatie is er daar niet. Daar moet ie het echt niet voor doen.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-08-15 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:14

Shadow0 schreef:
Overigens, toch leuk om eens over na te denken: https://decorrespondent.nl/2986/De-miss ... 0-b547ad22

Bruintje, ja, waarom zou men bij het ene festival wel mensen kunnen vinden en bij het andere niet? En nogmaals - het hoeft helemaal niet gratis gedaan te worden. Het hoeft alleen maar niet 40 uur per week gedaan te worden. Er zijn zat mensen die niet zoveel met koningsdag hebben dat ze per se de nacht door willen gaan. Dus waarom zou je niemand kunnen vinden die dan wil werken? Ze krijgen immers gewoon betaald. Ze hoeven het alleen maar niet elke dag te doen.

Maar het probleem wat je dan krijgt: Allemaal part-timers. Niemand die vrijwel altijd aanwezig is voor de coordinatie van dingen. Bij ons op de zaak merk je het met de vakantie. Ik werk ineens op de dag, terwijl ik al twee jaar in de avond werk. Overdag zie ik andere klanten dan in de avond, en ik heb dus geen idee wat de klanten van de dag nodig hebben. Dus dat vraag ik een collega (gelukkig is er altijd iemand aanwezig die wel weet hoe het werkt). Maar als je met allemaal part-timers werkt, wordt het een groot zooitje. Dan zou ik van de week dus gewerkt hebben met iemand die het ook niet weet, en dat gaat ten koste van de service naar de klant.

Zelfde geldt voor veel andere beroepen waar je gewoon ervaring nodig hebt om service te kunnen leveren. Een net afgestudeerde arts, die maar part-time werkt, die doet veel minder snel ervaring op, en kan dus ook sommige ziekten minder snel diagnostiseren. Je krijgt minder routine.
Sommige functies zijn gewoon minder geschikt voor part-time. Denk aan een filiaal manager die nooit op de zaak is omdat hij part-time werkt. Hoe kan je dan goed inzicht hebben in wat er speelt in het bedrijf?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:15

Hannanas: ik snap je. Maar de bijstand wil ik dan wel graag herzien hebben. Om even persoonlijk te spreken: ik val buiten alle toeslagen/huursubsidies etc etc maar moest wel een huis betalen omdat ik anders niet bij mijn studie kon komen. Je zou zeggen: ga dan niet studeren. Maar toen ik begon was het nog mogelijk om 10 jaar tegen normaal tarief te studeren, maar daar zijn ze halverwege mijn studies vanaf gestapt :S. Wel een onfortuinlijke situatie, maar zo zullen er meer mensen zijn.

Ik ben het er absoluut mee eens dat er te weinig goedkope woonmogelijkheden zijn. Ik zit na 10 jaar nog steeds te krabbelen op een kamertje van 12m2. Ondanks mijn baan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:22

Shadow0 schreef:

En dan krijg je er 25 gevonden die het willen doen maar het was eigenlijk werk voor 100 mensen.
En dan?

Ayasha
Mijn man heeft werken ook in het bloed zitten.
Maar die blijft ook niet meer in 2 ploegen werken.
Ook niet voor 2 dagen.
Dat bedrijf zou failliet gaan als meerdere dat denken.

Weg geld voor de pot.

Kortzichtig of realistisch?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:27

Sheran schreef:
Ook als mensen blijven werken verandert de situatie niet met nu, vrees ik. Mensen hebben meer te besteden dus wordt alles duurder, en dan kun je ineens niet meer ruim rondkomen met 1500 euro en wordt dat evenveel waard als 400 nu. Hoewel ik nu ook enorm blij zou zijn met 400 extra, hoor.

En laten we onder ieders bericht nou gewoon eens standaard een 'althans, dat denk ik' lezen.

Ja dit is dus wat ik een paar posts geleden ook al aangaf. Er veranderd niks want uiteindelijk krijg je een enorme inflatie, waardoor je handelspositie naar de kl*te gaat, waardoor de economie instort, waardoor er geen geld meer is om een basisinkomen voor iedereen neer te tellen en je land failliet gaat.

Bovendien zullen de mensen die niet KUNNEN werken vanwege een ziekte of aandoening, of gewoonweg omdat ze te oud zijn, onder de armoedegrens leven omdat die 1500,- dan ineens heel weinig waard is. Ik vind dat niet eerlijk en ik vind de persoonlijke benadering die we nu hebben veel eerlijker.

Sheran: dak boven het hoofd + voedselpakket = in mijn inziens teveel invloed van de overheid. Die bepaalt dan wat jij moet eten en waar je moet wonen. Krijg daar gelijk 2e wereldoorlog rillingen van.

Sheran

Re: Basis inkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:29

Precies Nelleke, en uiteindelijk schiet je er niks mee op.

Het idee van het basisinkomen zou toch ook zijn dat je een dak boven je hoofd hebt en eten? Ik probeerde met het niet-materiele de inflatie te ondervangen. Maar goed, misschien werkt het niet omdat de huizenmarkt er dan vanuit gaat dat 'je toch al ergens woont'.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:29

Dan heeft hij werken niet in het bloed zitten. :)

had nog ge-edit: een nonkel werkt met 76 en ruim genoeg financiele middelen (zoals ik al zei; de beste man krijgt het dit leven niet meer op. Echt niet.) doet nog steeds een meer dan fulltime maand werken in zijn zaak. Geen enkele andere reden behalve dat ie dat gewoon wil.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:32

Sheran schreef:
Precies Nelleke, en uiteindelijk schiet je er niks mee op.

Het idee van het basisinkomen zou toch ook zijn dat je een dak boven je hoofd hebt en eten? Ik probeerde met het niet-materiele de inflatie te ondervangen. Maar goed, misschien werkt het niet omdat de huizenmarkt er dan vanuit gaat dat 'je toch al ergens woont'.

Naja, je kan ook een soort tegoedbonnen introduceren. Je kan voor een x bedrag besteden bij de supermarkt. dan kan je wel zelf kiezen, maar niet elke dag biefstuk en kaviaar eten, want daarvoor zou je moeten werken om dat extra erbij te krijgen. Alleen is dat voor mensen die afgekeurd zijn, ziek zijn en oud zijn dan wel een dingetje. Die kunnen er niets aan doen dat ze niet kunnen werken.
Voor huizen kan je hetzelfde doen. Je kan een goedkoper huis krijgen, of je moet werken en dan kan je een duurder huis nemen.

Maar er zal altijd iets gedaan moeten worden voor de groepen die wel willen, maar niet kunnen werken. Het is niet eerlijk om hen hetzelfde te geven als mensen die gewoon te lui zijn om te werken.

bruintje123

Re: Basis inkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:35

Hij heeft werken wel in het bloed zitten.
Maar geen ploegen diensten.

Nog een leuke.
Kerst.
Ja er zullen mensen zijn die zeggen dat doe ik wel ben alleen.

Maar het grootste deel wil dan niet.
Maar wordt nu gewoon ingeroosterd.

Doen ze dat nog bij een basis loon?