5 Jarig jongetje verdrinkt hondje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:13

Lente schreef:
Ik geloof absoluut dat het hondje erg geleden heeft. Ik weet overigens niet of verdrinking ook bij dieren een van de ergste doodsoorzaken is, omdat dieren niet hun adem zullen inhouden omdat ze geen besef van dood hebben maar dat is een ander punt denk ik...

Het punt dat ik wil maken is dat het uiteindelijk voor het hondje 'afgelopen' is en voor het meisje waarschijnlijk ook ooit 'afloopt'.

Het jongetje heeft daar minder kans op en als hij er wél ooit vanaf komt zal dat zeer lang duren.

Dat vind ik nogal een gevaarlijke aanname!!

Dat meisje is zojuist haar vader verloren, is op straat van haar hondje beroofd en is voor haar ogen verdronken. Ik heb minder heftige dingen meegemaakt in mijn jeugd waar ik helaas nog steeds last van heb. (Lees: ik ben flink gepest en in regelmatig elkaar geslagen toen ik op de basisschool zat, door een groepje getinte jongetjes die ook op mijn school zaten.)

Ik kan er boos van worden als dat soort ettertjes de hand boven het hoofd gehouden en dat de schade van het slachtoffer altijd maar gebagatelliseerd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:13

Het systeem (de omgeving) van een kind heeft risicofactoren en beschermende factoren.

Rondom het meisje is niet veel bekend. Een van haar risicofactoren is het verlies van haar vader en nu van haar hondje. Beschermende factor lijkt een liefdevolle moeder te zijn in elk geval.

En ja, zoals gezegd heeft zij ook hulp nodig.

Maar het jongetje is óók slachtoffer. En hij heeft veel risicofactoren en ogenschijnlijk weinig beschermende factoren in zijn systeem (omgeving).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:14

Lente schreef:
Ik geloof absoluut dat het hondje erg geleden heeft. Ik weet overigens niet of verdrinking ook bij dieren een van de ergste doodsoorzaken is, omdat dieren niet hun adem zullen inhouden omdat ze geen besef van dood hebben maar dat is een ander punt denk ik...

Het punt dat ik wil maken is dat het uiteindelijk voor het hondje 'afgelopen' is en voor het meisje waarschijnlijk ook ooit 'afloopt'.

Het jongetje heeft daar minder kans op en als hij er wél ooit vanaf komt zal dat zeer lang duren.

En de veronderstelling dat het voor het meisje wel mee gaat vallen is enorm misplaatst.
Ken jij haar thuis situatie?
Misschien heeft ze wel net de pup gekregen als troost voor een zwaar verlies?

Nee dat meisjes is en blijft slachtoffer en dat rot jong dader.
Dat hij er misschien weinig aan kan doen zal best. Maar vele in een slechte jeugd kiezen toch anders en gaan niet moorden.
Dus nee hij is gewoon een verrot kind.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:15

Delphi schreef:
Het is gewoon in en in triest dat een jong ventje nu al zoveel tekort komt in zijn leven. Het feit dat er al problemen waren en het kindje zonder toezicht buiten was terwijl moeder blijkbaar op bed lag, geeft toch ook wel aan hoe schrijnend de situatie is.
Zo'n kind vraagt hier ook niet om en is zeker slachtoffer van de tekortkomingen van zijn moeder en het gebrek aan warmte en opvoeding.
Ik hoop echt dat er zeer adequate hulp komt voor de moeder en haar zoontje en dat er eens goed gekeken wordt of de moeder wel capabel is haar eigen kind goed en warm op te voeden.

Net als dat ik hoop dat er ook hulp komt voor de moeder en dochter waarvan het hondje verdronken is. Zij hebben hier evenmin om gevraagd, maar zijn nu wel voor altijd hun puppy kwijt.
Juist de pup die haar troost moest bieden in de zware tijd die het meisje helaas al had.

Gohya, ik heb je verhaal gelezen en snap waarom je dit hier geplaatst hebt. Maar ben je niet bang om zo de privacy van je zoon te schenden? Misschien vindt hij het prima dat je het hier plaatst, maar zo anoniem is internet niet. Uit je profiel is ook van alles te halen, waardoor je zoon weer makkelijker te linken is aan dit verhaal. Ik vind het verhaal heftig en het is absoluut geen aanval, maar ik zou wel uitkijken wat je open en bloot op internet zet over een ander.

Ik heb 3 zoon's.Dus welke het is weet men toch niet. ;) daarbij vind hij het niet erg,want miss. kunnen we door dat verhaal mensen waarschuwen,dat het geen kattekwaad is als hun kind ook zo 'anders' doet/is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:18

_Nelleke_ schreef:
Lente schreef:

Dat vind ik nogal een gevaarlijke aanname!!

Dat meisje is zojuist haar vader verloren, is op straat van haar hondje beroofd en is voor haar ogen verdronken. Ik heb minder heftige dingen meegemaakt in mijn jeugd waar ik helaas nog steeds last van heb. (Lees: ik ben flink gepest en in regelmatig elkaar geslagen toen ik op de basisschool zat, door een groepje getinte jongetjes die ook op mijn school zaten.)

Ik kan er boos van worden als dat soort ettertjes de hand boven het hoofd gehouden en dat de schade van het slachtoffer altijd maar gebagatelliseerd wordt.

Dus dat meisje is vader kwijt?

Dan is helaas de situatie die ik schetste waar dat ze het hondje als troost kreeg.
En dan maar aannemen dat zij het wel boven komt. Bah.

Altijd maar weer de etters beschermen.
5 jaar 15 of 35 dat gebeurt altijd in Nederland en daarom wordt onze maatschappij steeds rotter.

UhNee

Re: 5 Jarig jongetje verdrinkt hondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:20

Bruintje, ik vind dat je ontzettend hard en lomp overkomt. Weet je waarom zulke kinderen worden beschermd? Om erger te voorkomen.

Anoniem

Oké. Stel een hond wordt ernstig mishandeld. Op een bepaald moment loopt hij vrij rond omdat zijn baas geen zin heeft om op te letten. Hond is te vroeg bij de moeder weggehaald en heeft nooit hondenmanieren geleerd.

Hij komt een andere hond tegen en grijpt hem.

Is het dan een rothond? Of is het een zielige hond omdat hij mishandeld is?

Vayo

bruintje123 schreef:
Dat hij er misschien weinig aan kan doen zal best. Maar vele in een slechte jeugd kiezen toch anders en gaan niet moorden.

Weet jij hoe klein een jongetje van 5 jaar is? Heb jij enig idee hoe de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen verloopt? Hoe een kind van 5 denkt, handelt en vooraf nadenkt over het handelen?

Wat dat jongetje in zijn jonge leventje is overkomen is waarschijnlijk enorm verrot, niet het kind zelf.
Hoe kun je een klein kind van 5 hiervoor verantwoordelijk houden?

Natuurlijk weet een kind van 5 doorgaans enorm goed van wel en niet mag, maar dit kind is blijkbaar nu al heel erg veel tekort gekomen in zijn jonge leventje. Daar kun je hem niet verantwoordelijk voor houden, zijn moeder wel.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:22

Lente schreef:
Oké. Stel een hond wordt ernstig mishandeld. Op een bepaald moment loopt hij vrij rond omdat zijn baas geen zin heeft om op te letten. Hond is te vroeg bij de moeder weggehaald en heeft nooit hondenmanieren geleerd.

Dit is appels met peren vergelijken. Ik ga hondengedrag niet zitten vergelijken met het gedrag van een al dan niet opgevoed kind van vijf.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:23

bruintje123 schreef:
En de veronderstelling dat het voor het meisje wel mee gaat vallen is enorm misplaatst.
Ken jij haar thuis situatie?
Misschien heeft ze wel net de pup gekregen als troost voor een zwaar verlies?

Ik ben het met je eens dat de veronderstelling dat het meisje er wel overheen komt misplaatst is. Het zou theoretisch zelfs kunnen dat zíj degene is die hierdoor antisociale trekken krijgt en vervalt in het gedrag wat haar is aangedaan (strange things happen).

Maakt dat dan dat ze plotseling geen slachtoffer meer is maar dader (en dus geen empathie meer verdient)?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:23

Dan maar lomp.
Ik heb ook een rot jeugd gehad en helaas zoveel.
Maar ben ook niet gaan moorden.
Andere ook niet.

Nee ze worde niet beschermt om te voorkomen.
Erger boorkomen is levenslang uit de maatschappij houden.

Nee ik begrijp dat je dat niet doet bij een vijf jarige. Maar genoeg 18 plussers waar het bij zou passen.
Maar nee ze zijn slachtoffer en zielig.
En de echte slachtoffers?
Leer er maar mee leven pech gehad.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:24

Hoe gaat dat straks als ze die paardenbeul eens gevangen hebben? 'Ach die arme kerel heeft een slechte jeugd gehad.. stuur hem maar door naar de psycholoog voor een paar gesprekken en dan mag hij naar huis om zijn leven te beteren'??
Helaas zit Nederland zo inderdaad in elkaar.. 'Het is maar een puppy, die merkt er nu toch niets meer van..' Walgelijk, echt waar..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:24

Lente schreef:

Zielig maar wordt wel ingeslapen.

Dus vergelijk van niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:25

Ik neem aan dat iedereen begrijpt dat een volwassen vent wel iets anders is dan een kind van 5...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:27

Palmera schreef:
Lente schreef:

Dit is appels met peren vergelijken. Ik ga hondengedrag niet zitten vergelijken met het gedrag van een al dan niet opgevoed kind van vijf.

Nee, maar in de kern is het toch min of meer hetzelfde. En ik denk dat in dit voorbeeld makkelijker in te leven is voor mensen die niets met kinderen/mensen hebben, maar wel met dieren ;)
Een hond die afwijkend gedrag vertoond vanwege een tekort aan aandacht, duidelijkheid en opvoeding kun je ook niet verantwoordelijk houden voor zijn foute gedrag. Dan zeg je ook: het ligt aan het baasje, want hij heeft de hond verwaarloosd/mishandeld/niet opgevoed e.d.

In dit geval ligt het grootste probleem waarschijnlijk toch ook in de opvoeding, aandacht en liefde e.d. of beter gezegd het gebrek er aan.....
Dan is dit kind daar toch niet verantwoordelijk voor, die verantwoordelijkheid ligt dan toch bij de ouders?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:29

Delphi schreef:
bruintje123 schreef:

Weet jij hoe klein een jongetje van 5 jaar is? Heb jij enig idee hoe de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen verloopt? Hoe een kind van 5 denkt, handelt en vooraf nadenkt over het handelen?

Wat dat jongetje in zijn jonge leventje is overkomen is waarschijnlijk enorm verrot, niet het kind zelf.
Hoe kun je een klein kind van 5 hiervoor verantwoordelijk houden?

Natuurlijk weet een kind van 5 doorgaans enorm goed van wel en niet mag, maar dit kind is blijkbaar nu al heel erg veel tekort gekomen in zijn jonge leventje. Daar kun je hem niet verantwoordelijk voor houden, zijn moeder wel.

Dus is hij ineens niet meer verrot?
Dat is hij wel. Ja natuurlijk is hij ook zielig maar dat maakt hem niet ineens een lief kind.
Het is nu een rotkind.
Ja zijn moeder ook. Uiteraard.

Maar ik word erg boos als er dan maar geschreven wordt dat het jongetje slachtoffer is en een lange weg te gaan heeft en meisje zo weer rond huppelt.

Zij is slachtoffer!
Jongen blijft dader. Ook al heeft hij ouders van niks.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:29

Uhm ik houd dus echt niet me hand boven het hoofd van dat jongetje van 5 he.En ik vind ook het meisje én het hondje slachtoffer.Maar het jongetje is gewoon het grootste slachtoffer,hij is getekend voor het leven.
Laatst bijgewerkt door gohya op 05-08-15 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:30

8nnemiek schreef:
Hoe gaat dat straks als ze die paardenbeul eens gevangen hebben? 'Ach die arme kerel heeft een slechte jeugd gehad.. stuur hem maar door naar de psycholoog voor een paar gesprekken en dan mag hij naar huis om zijn leven te beteren'??
Helaas zit Nederland zo inderdaad in elkaar.. 'Het is maar een puppy, die merkt er nu toch niets meer van..' Walgelijk, echt waar..

Precies!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:31

8nnemiek schreef:

Dat is een volwassen kerel,die kan zelf hulp zoeken.Die weet donders goed waar die mee bezig is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:32

gohya schreef:
Uhm ik houd dus echt niet me hand boven het hoofd van dat jongetje van 5 he.En ik vind ook het meisje én het hondje slachtoffer.Maar het jongetje is gewoon het grootste slachtoffer,hij is getekend voor het leven.

Nee niet het grootste slachtoffer
Hij heeft het rot. Ik heb zeker met hem te doen. Maar is geen slachtoffer.
Hij heeft gemoord.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:35

Lente schreef:
Ik neem aan dat iedereen begrijpt dat een volwassen vent wel iets anders is dan een kind van 5...

Die volwassen vent wordt in Nederland dan toch ook de hand boven de kop gehouden.
En dit kind leert met wat pech nu al dat het zo werkt in Nederland. Als dader ben je slachtoffer.
Nee je bent er dader die hulp nodig heeft. Maar geen slachtoffer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:36

Je mag het walgelijk noemen. Ik begrijp de emoties die hiermee gepaard gaan, zéker bij de mensen die meer met dieren dan met mensen/kinderen hebben.

Om mijn punt nog even te verduidelijken; ik zeg absoluut niet dat het hondje of het meisje géén slachtoffer zijn. Ik zeg óók niet dat het hondje niet geleden heeft. Ik zeg óók niet dat het meisje hier niet onder te lijden heeft.

Ik zeg alleen dat het meisje, dat voor zover ik kan inschatten uit een liefdevol gezin komt, meer kans heeft om dit te verwerken dan dat het jongetje heeft om enigszins gezond uit zijn situatie te komen.

Het jongetje is geen slachtoffer in deze moordpartij. Daarin is hij dader. Maar hij is wel een slachtoffer in de situatie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:37

Dat jongetje zal daar zeker niet zijn hele leven mee zitten. Misschien dat hij het blijft horen van klasgenoten en kennissen, maar zelf is hij dit al lang weer vergeten zodra er door anderen niet meer over wordt gepraat. Voor hem was het doden van een puppy gewoon een overwinning, zoals bij een normaal kind het in elkaar zetten van een puzzel een overwinning is. Hij ziet gewoon niet in dat hij iets verkeerd heeft gedaan, dat bedoel ik met geen empathie kennen, dus hij zal zich ook nooit slecht voelen over de daad. Hooguit over de gevolgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:38

Oei, ik ben blijkbaar dus abnormaal??
Ik ben 1 van de zovelen die een rotjeugd heeft gehad met weinig aanwezige ouders en gepest vanaf de eerste voet die ik ooit op school zette. Als ik het hier zo lees, dan had ik pas een normaal kind geweest als ik dingen stuk had gedaan of dieren pijn had gedaan om aandacht van mijn ouders op te eisen. Echt hé, ik word zo moe van mensen die excuses zoeken voor anti sociaal gedrag, ook al wordt het gesteld door kinderen.
Nee, ik wens dat kind niets ergs toe, wel de hulp die het nodig heeft en daarvoor kan hij niet thuis blijven. Hij is geen slachtoffer of sukkelaar als ze hem uit huis plaatsen, in tegendeel, het is de enige kans op een normaal leven dat hij nog heeft.
Wat ook de thuissituatie is, een kind dat dit doet is niet normaal.

Wat betreft de aanname dat kinderen niet met stoornissen geboren kunnen worden: jammer genoeg vind ik nergens een link naar het bewuste meisje, maar in Engeland woont er een meisje dat al sinds haar geboorte wanen heeft en dingen ziet die er niet zijn. Ik zag onlangs een reportage over haar, best schokkend hoe een baby van amper 3 maand met haar oogjes een object lijkt te volgen dat er niet is. Aanvankelijk dachten de ouders dat ze hoogbegaafd was, tot ze begon te praten en sprak over poezen en getallen die haar opdroegen om dingen te doen. De eerste schooldag wilde ze de deur uitrennen door de gesloten deuren heen. Jaren heeft het geduurd voordat de ouders de juiste hulp kregen. En die ouders zijn de meest liefdevolle mensen die je maar kan vinden. De mensen kunnen jammer genoeg niet meer samenwonen, omdat dochterlief een gevaar is voor haar jonger broertje. Amper een paar uur per dag is het gezin samen en dan nog moeten ze het meisje continu in het oog houden, of ze doet zichzelf of haar broer pijn. Het appartement dat voor het meisje is ingericht, bevat geen scherpe of breekbare voorwerpen, uit angst voor de mogelijke gevolgen. Het kind staat op medicatie, waar je zelfs de meeste volwassenen niet zou opzetten en nog zijn de wanen niet onderdrukt. Ik vind het echt jammer dat ik de link naar die reportage niet vind, het zou goed zijn dat zij die beweren dat een persoonlijkheidstoornis niet aangeboren kan zijn, deze reportage zou kunnen zien.

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 20:40

8nnemiek, je weet niet of het jongetje daar niet zijn hele leven mee zal zitten. Jij bent toch niet dat jongetje?