Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:30

Het is natuurlijk maar net hoe je het bekijkt..
Ik ga wel eens met de auto naar de supermarkt om daar vlees te kopen wat ik vervolgens afreken met papieren geld (geen respect voor milieu, dieren en de natuur).

Maar als je het echt allemaal zo streng zou bekijken vraag ik me af hoe je nog respectvol kan bestaan?

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:31

liedje89 schreef:
@Drogon: Het lijkt me onzin een compleet onzin argument dat je niet voor je eigen kind mag beslissen wat ie eet mits het min of meer gezond is. Mijn moeder is toch ook geen slechte moeder omdat ze zuurkool vies vond en me dat dus nooit heeft gevoerd vroeger? Hoezo is vlees in dat opzicht anders dan welk voedingsmiddel dan ook?

Ik vind dat als een veganist een kind heeft en dat kind wil graag vlees eten om welke reden dan ook dat je dat kind dat niet zo mogen verbieden. Ik vind ook dat als jij vroeger graag zuurkool wou eten dat jou moeder dat jou ook niet zou mogen verbieden. Het niet klaarmaken vind ik heel wat anders dan het verbieden te eten.

Andersom vind ik dit precies hetzelfde, als jouw kind vegetarisch wil zijn vind ik niet dat jij als ouder in het recht staat om dat te verbieden. Als mijn ouders dat mij hadden verboden had ik daar zeker moeite mee gehad.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:32

LvdO schreef:
En ik ben het volledig met de mensen eens die Zembla en Wakker Dier misleidend vinden. Dat zijn de grootste boosdoeners die onze prachtige vleesveesector kapot maken... Vuile propaganda is het, om enkel de ziekenboeg te filmen en een verkeerd beeld weer te geven van de gang van zaken op een bedrijf... Zet er een zielig muziekje achter en film in het slachthuis een inmiddels overleden, maar noGg !!stuiptrekkende!! koe en men roept dat het dier nog leeft... niet dus...

Ook jij hebt de uitzending goed bekeken?
Zembla heeft geen ziekenboeg gefilmd, geen stuiptrekkende koeien laten zien en geen zielige muziekjes gedraaid. Alleen koeien die op stal staan of in de weide lopen en de veehouders, campina en diverse deskundigen aan het woord gelaten.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:47

8nnemiek schreef:
Ik heb eens een docu gezien over de koeienranches in Amerika.. |( Echt vreselijk hoe die dieren behandeld worden.. Koeien zo ver je kan kijken, in de volle zon, op afgezette stukjes zand, arme dieren kunnen hun kont niet keren, en zo staan ze daar te wachten op hun dood :x Echt vreselijk. Mensen die daar aan mee doen hebben echt geen respect voor dieren nee.

Fijn dat jij zelf inziet dat je een dierenbeul bent Eileen :Y)
Jammer dat je daar trots op bent :=

Best wel grappig dat je dit durft te zeggen tegen iemand die zelf op zon ranch werkt :') Dacht eerst dat t een sarcastische opmerking was aangezien t echt t tegenover gestelde is :') De koeien hier staan 24/7 op de wei met vol gras en altijd water (beekjes/ meer/ plas oid) en schaduw (bomen). De ruimte die ze hebben kan je een mooie stad op bouwen ;) Zoals nu zitten ze in de zomerweide en we doen er ongeveer 20 minuten over om van de ene kant van t weiland naar de andere kant van t weiland te komen. Te paard. Zoveel ruimte als ze hier hebben heb ik nog NOOIT in Nederland gezien. Ze hebben idd echt ernstig ruimte en voedsel te kort |( en dan te bedenken dat de koeien in de pen bij de ranch (voor als er iets mis is met een koe of kalf bijv) ook nog unlimited hooi krijgen en oats bijgevoerd. Dierenmishandeling.
Brandmerken, evt castratie, evt hoorns knippen en eartags in oren is allemaal nodig. Cattle is ontzettend kostbaar in Canada en word dan ook veel gestolen.
En t is even stressvol voor ze em even pijnlijk. Maar voor de rest staan ze altijd in de wei vol gras.
Idd echt dierenmishandeling hier!
Vlees smaakt trouwens veeeel beter hier dan in nl. Zou ook wel door de slechte behandeling en vele medicijnen komen :j

Misschien eerst zelf gaan kijken ipv roepem hoe t hier gaat als je t niet eens weet. Docu's zijn heel leuk, maar geven vaak een niet reeel beeld. Er wordt verteld hoe verschrikkelijk zielig het is (wat t ook is) maar ze maken je wijs dat t altijd zo is. En dat is niet zo.. er zitten altijd rotte appels tussen natuurlijk, en dat is er 1 van. Maar de meesten zijn goed voor hun dieren. En probeer me niet wijs te maken dat dat niet zo is, want ik zie t hier met mn eigen ogen :') Ook bij andere ranches.

Afbeelding
Dit is de zomerweide trouwens. En we waren hier al ver over de helft. Einde van de weide is bij de bomen op t eind. Klein he?

Misschien is dit een beter voorbeeld aangezien we bij die hierboven al heel ver waren. Tid veel groter nml.
Afbeelding
Weiland van de buren. Die paar stipjes daar zijn koeien. Het weiland loopt nog verder achyer die bomen daar :D
Laatst bijgewerkt door Eileen_ op 26-06-15 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Re: Ik heb respect voor dieren... maar ik eet ze wel op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:53

Mensen halen feedlots en ranches door elkaar.
Goed voorbeeld van meningen ventileren niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 01:02

Je hebt in Amerika wel feedlots, toen ik daar zat (Kansas) zat ik bij iemand in huis wiens schoonbroer daar op een feedlot werkte.
Je hebt zo'n 4.000 runderen op zo'n feedlot (of meer). Ontzettend veel, absoluut. Maar ze hebben het niet slecht, ze hebben een heel goed en strak voerschema, zieke dieren worden appart genomen en pas weer terug gezet als ze weer gezond zijn en alles zit bij leeftijdsgenoten in een pen. Het lijkt altijd overbevolkt omdat ze gewoon graag op een kluitje staan, en dan als je goed kijkt zie je dat achter alle runderen gewoon nog veel ruimte is. Uiteraard is dit niet te vergelijken met de runderen die gewoon op de pastures worden gehouden, wat ook gewoon standaard koek is. Maar zelfs op deze feedlots hebben ze een kwalitatief goed leven. Met soort genoten, voor het grootste gedeelte buiten en eten genoeg. En dus gewoon goed verzorgd. Ze werken hier vaak nog gewoon te paard met de runderen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Was ook bij andere farmers geweest die hun runderen op pastures hadden a la formaat dorp :+ Geniaal... Moet je gewoon zoeken naar runderen. Dit geld vaak ook voor fokpaarden, die staan gewoon jaar in jaar uit op een gigantische pasture en krijgen om het jaar een veulen (ze wisselen de groep dan telkens af) en hengst bij de ene groep, daarna bij andere groep etc) .

Wat foto's van een pasture van een farmer. De pasture was verder dan het oog kon kijken :+ Met de auto zo'n 10 minuten zoeken naar de runderen :P

Afbeelding

Afbeelding

Het leven in Amerika voor livestock is gewoon niet te vergelijken met Nederland....
Je zal ook daar absoluut slechte feedlots hebben. Absoluut. Maar van wat ik met eigen ogen heb gezien verliep het allemaal stressvrij en zo diervriendelijk mogelijk. Al heb ik alsnog wel liever een biefstukje van een rund van een farmer ipv feedlot
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 26-06-15 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 01:05

Drogon schreef:
Ik vind dat als een veganist een kind heeft en dat kind wil graag vlees eten om welke reden dan ook dat je dat kind dat niet zo mogen verbieden. Ik vind ook dat als jij vroeger graag zuurkool wou eten dat jou moeder dat jou ook niet zou mogen verbieden. Het niet klaarmaken vind ik heel wat anders dan het verbieden te eten.

Andersom vind ik dit precies hetzelfde, als jouw kind vegetarisch wil zijn vind ik niet dat jij als ouder in het recht staat om dat te verbieden. Als mijn ouders dat mij hadden verboden had ik daar zeker moeite mee gehad.

Ik vind iemand iets verbieden wat hij misschien zou willen ook wel echt iets heel anders als iemand dwingen iets te doen wat ie echt niet wil. Imo mag je als ouder gewoon vinden dat je kind geen eten mag eten wat jij niet gezond vind of waar jij echt niet achter staat. Als je je kind geen energy drink laat drinken en alleen biologisch vlees laat eten, of helemaal geen vlees laat eten omdat je denkt dat dat gezonder, beter of maatschappelijk verantwoorder is dan is dat imo je goed recht. Een kind dwingen iets te eten wat hij/zij echt niet wil eten vind ik eerlijk gezegd iets heel anders, dan moet je imo wel een overtuigende reden hebben dat het echt niet anders kan.

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 01:14

liedje89 schreef:
Drogon schreef:

Ik vind iemand iets verbieden wat hij misschien zou willen ook wel echt iets heel anders als iemand dwingen iets te doen wat ie echt niet wil. Imo mag je als ouder gewoon vinden dat je kind geen eten mag eten wat jij niet gezond vind of waar jij echt niet achter staat. Als je je kind geen energy drink laat drinken en alleen biologisch vlees laat eten, of helemaal geen vlees laat eten omdat je denkt dat dat gezonder, beter of maatschappelijk verantwoorder is dan is dat imo je goed recht. Een kind dwingen iets te eten wat hij/zij echt niet wil eten vind ik eerlijk gezegd iets heel anders, dan moet je imo wel een overtuigende reden hebben dat het echt niet anders kan.

Ik snap wat je bedoelt, en nu je het zo stelt ben ik het er ook wel deels mee eens, maar toch vind ik het met helemaal geen vlees eten anders. Helemaal omdat de meningen over ''vlees eten is slecht'' enorm verschillen.

Stel jij hebt een kind en jij verbied je kind vlees te eten omdat jij het slecht vind om wat voor reden dan ook, maar je kind is het daar niet mee eens. Toch verbied je het. Het kind in kwestie zal een boel eten moeten afslaan op evenementen wat hij misschien wel heel lekker vind. Denk aan kinderfeestjes, traktaties, vriendengroepen die samen naar de Burgerking gaan, etc. Dat is nog al wat voor iets waar jij het niet mee eens bent. Helemaal als het kind ouder word (een jaar of 10) vind ik dat hij zelf die keuze zou moeten mogen maken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 02:17

Als een kind ouder wordt is de kans groot dat hij zich ertegen gaat afzetten en het stiekem gaat doen of er juist openlijk tegenin gaat. Beide moet je niet willen lijkt mij, gewoon open zijn en zeker wbt zoiets gewoon eigen keuze's laten maken, er is al zoveel wat je als ouder zijnde moet verbieden.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 02:18

Hier worden 2 verschillende voorbeelden gegeven wat hier in Noord america gebeurd. Feedlots en pasture in feedlots worden koeien als het ware opgeblazen met graan waar ik het niet helemaal mee eens ben maar de koeien hebben geen slecht leven alleen korter omdat ze harder groeien. De andere worden op het gras gehouden zo te lezen is het geen Grass fed anders zouden ze geen oats krijgen. Maar die koeien hebben het dus heel erg goed.

Eileen_ werkt waarscheinlijk op een cow/calf farm. wat inhoud dat daar de kalfjes met zo'n 6 maanden naar de feedlots gaan en worden "gefinished" dat is dus het laatste bedrijf daar zul je geen kalfjes geboren zien worden.

Behalve als ik het fout heb en Eileen op een bedrijf werkt wat een cow calf operation is maar ook finished dat komt alleen vrijwel niet voor.

Wij doen dat dus wel. Wij hebben 20 jarige koeien die nog kalveren en we hebben 2 jarige koeien die binnenkort naar de slacht gaan.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 02:23

Afbeelding

Toevallig kom ik net terug van een check ik moest dus opzoek naar onze kudde. Na 15 min (galopperen) had ik ze gevonden. Dit is een klein gedeelte.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 02:48

anneliesdj schreef:
Als een kind ouder wordt is de kans groot dat hij zich ertegen gaat afzetten en het stiekem gaat doen of er juist openlijk tegenin gaat. Beide moet je niet willen lijkt mij, gewoon open zijn en zeker wbt zoiets gewoon eigen keuze's laten maken, er is al zoveel wat je als ouder zijnde moet verbieden.

Als je tiener stiekem een keer spareribs gaat eten dan is dat sowieso nooit echt een ramp lijkt me er zijn veel ergere dingen die tieners stiekem doen :D . Er is natuurlijk een leeftijd waarop je dingen zelf gaat doen en beslissen en het ook niet meer te controleren valt voor ouders maar je mag altijd een poging doen om je kinderen zo af te richten als jij leuk vind lijkt me. De mensen die ik ken die thuis vegetarisch aten hadden allemaal een beetje een "wat de boer niet kent dat vreet ie niet :Y) " houding tov van vlees, de hadden wel eens een hap geproefd en vonden het niets en gingen dus niet ineens rebelleren door een halve koe te verorberen }:0 .

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 03:05

__Elizabeth schreef:
Hier worden 2 verschillende voorbeelden gegeven wat hier in Noord america gebeurd. Feedlots en pasture in feedlots worden koeien als het ware opgeblazen met graan waar ik het niet helemaal mee eens ben maar de koeien hebben geen slecht leven alleen korter omdat ze harder groeien. De andere worden op het gras gehouden zo te lezen is het geen Grass fed anders zouden ze geen oats krijgen. Maar die koeien hebben het dus heel erg goed.

Eileen_ werkt waarscheinlijk op een cow/calf farm. wat inhoud dat daar de kalfjes met zo'n 6 maanden naar de feedlots gaan en worden "gefinished" dat is dus het laatste bedrijf daar zul je geen kalfjes geboren zien worden.

Behalve als ik het fout heb en Eileen op een bedrijf werkt wat een cow calf operation is maar ook finished dat komt alleen vrijwel niet voor.

Wij doen dat dus wel. Wij hebben 20 jarige koeien die nog kalveren en we hebben 2 jarige koeien die binnenkort naar de slacht gaan.

Het is een cattle farm met gemengde kudde qua leeftijden. Sommige koeien / stieren houden ze, anderen verkopen ze idd in de stockyards. Waar ze dan heen gaan weet ik niet (stockyards is gewoon een veiling) maar een deel gaat waarschijnlijk naar de slacht, een deel naar die feedlots denk ik en een ander deel gewoon naar een koper. Ik zal t eens vragen. Ben daar nu wel benieuwd naar!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 03:07

Ik vind het wel interessant dat de meesten hier biologisch vlees eten. Het marktaandeel van biologisch vlees was in 2013 slechts 2,4% (bron), dus ik ben wel benieuwd waar dat verschil vandaan komt :j

Voor mij is het simpel: dierlijke producten zijn overbodig en achterhaald :Y) Ik ben tegen het onnodig doden van dieren (wat geen gekke redenatie is) en vlees, vis, melk, ei, zuivel, leer, wol en bont heb ik alvast echt niet nodig.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 03:11

Met welke leeftijd gaan ze naar de sale? Normaal gaan kalveren met 550 pond naar de sale. Ik neem aan dat ze daar een cow/calf hebben omdat dat gebruikelijk is. Je hebt verschillende leeftijden van koeien die ieder jaar een kalf krijgen en die worden naar de sale gebracht. Die goede koeien/heifers houden ze aan als replacement. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze steers langer aanhouden en zelf laten slachten maar het zou kunnen. Dan zou ik het een interessant bedrijf vinden en meer over willen weten :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 07:20

Brrrr dt krijg je dus altijd als mensen volgens een bepaalde overtuiging leven. Of het nu geloof is of een levenswijze, hun manier is DE MANIER. En van respect richting mensen die hun leven anders inrichten is er geen sprake... zonde want andersom wordt dit wel verwacht. Ik heb heel veel met dieren, en toch eet ik ze. Je kunt ten eerste opletten waar het vlees vandaan komt, ten tweede gaat er dan geen dier verloren. Mijn paard gaat als het zo ver ver is ook naar de slacht. Juist uit respect voor mijn dier.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 07:33

Ik vind de meeste (lees: niet allemaal) vegetarische mensen vrij hypocriet.
Vaak eten ze geen vlees maar wel vis :? In mijn beleving is een vis ook een dier.
Daarbij wil je niet zien hoe die dieren gevangen worden en vaak al aan verstikking sterven in de netten.
Ook wijs ik de vegetarische mensen erop dat hun mooie leren handtas, schoenen en rijlaarzen toch ook van een dier zijn, of leeft die nog.
Dan krijg ik dus vaak te horen: dat is anders!!!
Ik zie niet wat daar anders aan is, het dier moet toch eerst dood alvorens je die huid kunt gebruiken.
En dan heb je nog het type dat alleen vegetarisch is als ze de moraalridder uit kunnen hangen, maar dat is een andere discussie.

En waarom zou je geen respect kunnen hebben voor iets dat je opeet?
Ik eet vlees en zelfs paardenvlees, maar heb zeker respect voor dieren.
Ik ben geen echte vleeseter dat ik met een bbq 5/6 stukken op eet maar een klein stukje vind ik prima.
Waar ik meer moeite mee heb is dat wij hier heel vaak vlees krijgen uit andere landen wat vaak een veel minder goed bestaan heeft gehad.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 07:35

Ik heb abslouut niets tegen vegetariers, iedereen moet zijn eigen keuzes maken. Waar ik wel wat tegen heb is de insteek van dit topic, en mensen die anderen proberen te overtuigen van hun geloof.
Of dat nu vlees eten, christelijkheid of goede doelen. Vind ze allemaal even vreselijk.

Iedereen is in staat om zijn eigen keuzes te maken, respect voor de medemens bestaat uit die keuzes accepteren en niet uit het eroverheen banjeren met een stelling dat je meteen geen respect hebt. Erover discusseren is natuurlijk geen probleem, maar dat gaat hier imo al mis bij de OP. Ook daarna weer anderen die met een agressieve toon hun mening doordrukken en vleeseters blijven beschuldigen van het gebrek aan respect, terwijl zij juist degenen zijn waarbij het respect ver te zoeken is.

Waar ik wel blij van word zijn mensen die bewust gekozen hebben voor een vegetarisch leven, het door hun overtuigingen goed kunnen volhouden, en vooral als ze anderen die wel vlees eten in hun waarde laten en niet proberen hun geloof op te dringen. Imo is dat opdringen hetzelfde als gelovige mensen aan de deur die je met alle wil van de wereld niet weg krijgt, bloedirritant.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 07:39

__Elizabeth schreef:
[ [url=m/pCCnh2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Toevallig kom ik net terug van een check ik moest dus opzoek naar onze kudde. Na 15 min (galopperen) had ik ze gevonden. Dit is een klein gedeelte.

He bah wat een vreselijk leven :')
Prachtig zeg.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 07:55

Ik heb heel veel respect voor dieren, en zorg ontzettend goed voor ze, Dan smaken ze namelijk ook een stuk beter :D
ik zou niet eens vegetariach/veganistisch kunnen zijn als ik het zou willen, maar gelukkig wil ik dat ook niet :')

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:46

PowerReiner schreef:
Ik heb abslouut niets tegen vegetariers, iedereen moet zijn eigen keuzes maken. Waar ik wel wat tegen heb is de insteek van dit topic, en mensen die anderen proberen te overtuigen van hun geloof.
Of dat nu vlees eten, christelijkheid of goede doelen. Vind ze allemaal even vreselijk.

Iedereen is in staat om zijn eigen keuzes te maken, respect voor de medemens bestaat uit die keuzes accepteren en niet uit het eroverheen banjeren met een stelling dat je meteen geen respect hebt. Erover discusseren is natuurlijk geen probleem, maar dat gaat hier imo al mis bij de OP. Ook daarna weer anderen die met een agressieve toon hun mening doordrukken en vleeseters blijven beschuldigen van het gebrek aan respect, terwijl zij juist degenen zijn waarbij het respect ver te zoeken is.

Waar ik wel blij van word zijn mensen die bewust gekozen hebben voor een vegetarisch leven, het door hun overtuigingen goed kunnen volhouden, en vooral als ze anderen die wel vlees eten in hun waarde laten en niet proberen hun geloof op te dringen. Imo is dat opdringen hetzelfde als gelovige mensen aan de deur die je met alle wil van de wereld niet weg krijgt, bloedirritant.

amen :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:56

Appelmoes_11 schreef:
Ik vind het wel interessant dat de meesten hier biologisch vlees eten. Het marktaandeel van biologisch vlees was in 2013 slechts 2,4% (bron), dus ik ben wel benieuwd waar dat verschil vandaan komt :j

Ik had geen cijfers, maar vroeg me dit ook al af. De supermarkt in mijn vorige woonplaats begon een paar jaar geleden met een behoorlijk biologisch assortiment, maar dat werd na verloop van tijd alleen maar minder, omdat het spul simpelweg niet verkocht werd en over datum ging. Nou ja, wij kochten het, en waarschijnlijk nog wel wat anderen, maar niet voldoende omzet om dat assortiment in stand te houden blijkbaar.
In mijn huidige woonplaats is het assortiment in de supermarkten niet veel beter :n En hier heb je niet echt een biologische winkel oid als alternatief. Tot nu toe zie ik eigenlijk alleen in een plaats als Zutphen een fatsoenlijk afwisselend assortiment en dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de inwoners daar :Y) De enige manier waarop ikzelf voldoende afwisseling kan houden in het vlees, is het rechtstreeks via de boer kopen. Maar of dat ook wordt meegeteld als officieel biologisch, dat vraag ik me af.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:15

Weet je, hier in de supermarkt ligt vlees met een stickertje "beter voor iedereen". Ik kan vinden dat de dieren (varkens) natuurlijker gevoerd worden enz maar niet of er verder nog voordelen voor de varkens zijn die na hun dood dit stickertje op het pakketje krijgen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:15

anneliesdj schreef:
Froukje schreef:

Hoezo? De meeste koeien worden uit de melkstal of wei geplukt, op de vrachtwagen gezet en bij het slachthuis gaat er een pin door hun kop. Ze hebben niet eens het besef wat er gebeurd.
Wat is daar zielig aan?

Ach als het werkelijk zo zou gaan....
Maar als je dan bedenkt dat zo'n kalf al binnen het half uur bij mams vandaan wordt geplukt, leeft op kunstvoeding, vetgemest wordt in een klein hokje en nooit daglicht ziet om vervolgens in een veewagen gejaagd te worden, strak tegen elkaar aan en daar nog een extra nacht op te moeten staan zodat ze 'leeg' zijn als ze bij het slachthuis aankomen...
Ach ik weet niet hoor.

Een koe die in een koppel in de weide staat, gewoon gras vreet en rechtstreeks naar het slachthuis wordt vervoerd, die heb ik graag op mijn bord.

Hoe kom je erbij? Ja ze worden veelal binnen een uur bij de moeder weggehaald, Hoe en waarom? heb je dat wel eens gevraagd? anders lees je het topic maar van geen veulen maar kalf Daar heb je verschillende mensen aan het woord hierover. Ze staan dan 2 a 3 weken op stro! om dan opgehaald te worden. en dan naar de kalvermester te gaan, waar ze maximaal 4 weken in eenlingboxjes staan met aan beide zijde neuscontact en zelfs knuffelcontact aan voorkant. Dit om goed te kijken hoe en of het kalf drinkt, en of dat het wel snel of langzaam doet. Dit moet je weten VOOR ze in een groepshok komen, anders zouden langzaam drinkende kalven ALTIJD te kort komen. Na die 4 weken worden de kalveren dus geselecteerd op drinksnelheid. en daarin dan weer op hoe groot/klein ze zijn. Zodat ze allemaal evenveel recht hebben op de melk. Dan komen ze dus in groepshokken, waar ze echt wel kunnen dartelen, en als ze groter worden word het hok ook nog weer wat groter bijgesteld. Ze worden veelal snachts opgehaald, omdat de slachthuizen om 06.00 uur beginnen met slachten. Hoe kom je erbij dat ze een nacht moeten wachten? Nee hoor, de vrachtwagen wordt leeggemaakt in de kraal, waar de kaveren door een slurf zo het slachthuis binnen lopen, en voor het beseft wat er gebeurt, is het al gebeurt. De vrachtwagen wordt van het zaagsel ontdaan (ja ze staan gewoon op zaagsel) en ontsmet en gaat de 2e vracht ophalen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 09:17

Wendy schreef:
Appelmoes_11 schreef:

Ik had geen cijfers, maar vroeg me dit ook al af. De supermarkt in mijn vorige woonplaats begon een paar jaar geleden met een behoorlijk biologisch assortiment, maar dat werd na verloop van tijd alleen maar minder, omdat het spul simpelweg niet verkocht werd en over datum ging. Nou ja, wij kochten het, en waarschijnlijk nog wel wat anderen, maar niet voldoende omzet om dat assortiment in stand te houden blijkbaar.
In mijn huidige woonplaats is het assortiment in de supermarkten niet veel beter :n En hier heb je niet echt een biologische winkel oid als alternatief. Tot nu toe zie ik eigenlijk alleen in een plaats als Zutphen een fatsoenlijk afwisselend assortiment en dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de inwoners daar :Y) De enige manier waarop ikzelf voldoende afwisseling kan houden in het vlees, is het rechtstreeks via de boer kopen. Maar of dat ook wordt meegeteld als officieel biologisch, dat vraag ik me af.

Je kunt als boer nog zo bio te werk gaan, bio is pas 'bio' als je het keurmerk certificaat hebt. En dat kost redelijk wat geld!

Eileen_, merk jij of heb jij in Amerika weleens verschil in vlees kwaliteit gemerkt tussen voornamelijk gras gevoerd en voornamelijk oats gevoerd rundervlees?