Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
liedje89 schreef:@Drogon: Het lijkt me onzin een compleet onzin argument dat je niet voor je eigen kind mag beslissen wat ie eet mits het min of meer gezond is. Mijn moeder is toch ook geen slechte moeder omdat ze zuurkool vies vond en me dat dus nooit heeft gevoerd vroeger? Hoezo is vlees in dat opzicht anders dan welk voedingsmiddel dan ook?
LvdO schreef:En ik ben het volledig met de mensen eens die Zembla en Wakker Dier misleidend vinden. Dat zijn de grootste boosdoeners die onze prachtige vleesveesector kapot maken... Vuile propaganda is het, om enkel de ziekenboeg te filmen en een verkeerd beeld weer te geven van de gang van zaken op een bedrijf... Zet er een zielig muziekje achter en film in het slachthuis een inmiddels overleden, maar noGg !!stuiptrekkende!! koe en men roept dat het dier nog leeft... niet dus...
8nnemiek schreef:Ik heb eens een docu gezien over de koeienranches in Amerika..Echt vreselijk hoe die dieren behandeld worden.. Koeien zo ver je kan kijken, in de volle zon, op afgezette stukjes zand, arme dieren kunnen hun kont niet keren, en zo staan ze daar te wachten op hun dood
Echt vreselijk. Mensen die daar aan mee doen hebben echt geen respect voor dieren nee.
Fijn dat jij zelf inziet dat je een dierenbeul bent Eileen![]()
Jammer dat je daar trots op bent
Drogon schreef:Ik vind dat als een veganist een kind heeft en dat kind wil graag vlees eten om welke reden dan ook dat je dat kind dat niet zo mogen verbieden. Ik vind ook dat als jij vroeger graag zuurkool wou eten dat jou moeder dat jou ook niet zou mogen verbieden. Het niet klaarmaken vind ik heel wat anders dan het verbieden te eten.
Andersom vind ik dit precies hetzelfde, als jouw kind vegetarisch wil zijn vind ik niet dat jij als ouder in het recht staat om dat te verbieden. Als mijn ouders dat mij hadden verboden had ik daar zeker moeite mee gehad.
liedje89 schreef:Drogon schreef:Ik vind dat als een veganist een kind heeft en dat kind wil graag vlees eten om welke reden dan ook dat je dat kind dat niet zo mogen verbieden. Ik vind ook dat als jij vroeger graag zuurkool wou eten dat jou moeder dat jou ook niet zou mogen verbieden. Het niet klaarmaken vind ik heel wat anders dan het verbieden te eten.
Andersom vind ik dit precies hetzelfde, als jouw kind vegetarisch wil zijn vind ik niet dat jij als ouder in het recht staat om dat te verbieden. Als mijn ouders dat mij hadden verboden had ik daar zeker moeite mee gehad.
Ik vind iemand iets verbieden wat hij misschien zou willen ook wel echt iets heel anders als iemand dwingen iets te doen wat ie echt niet wil. Imo mag je als ouder gewoon vinden dat je kind geen eten mag eten wat jij niet gezond vind of waar jij echt niet achter staat. Als je je kind geen energy drink laat drinken en alleen biologisch vlees laat eten, of helemaal geen vlees laat eten omdat je denkt dat dat gezonder, beter of maatschappelijk verantwoorder is dan is dat imo je goed recht. Een kind dwingen iets te eten wat hij/zij echt niet wil eten vind ik eerlijk gezegd iets heel anders, dan moet je imo wel een overtuigende reden hebben dat het echt niet anders kan.
anneliesdj schreef:Als een kind ouder wordt is de kans groot dat hij zich ertegen gaat afzetten en het stiekem gaat doen of er juist openlijk tegenin gaat. Beide moet je niet willen lijkt mij, gewoon open zijn en zeker wbt zoiets gewoon eigen keuze's laten maken, er is al zoveel wat je als ouder zijnde moet verbieden.
__Elizabeth schreef:Hier worden 2 verschillende voorbeelden gegeven wat hier in Noord america gebeurd. Feedlots en pasture in feedlots worden koeien als het ware opgeblazen met graan waar ik het niet helemaal mee eens ben maar de koeien hebben geen slecht leven alleen korter omdat ze harder groeien. De andere worden op het gras gehouden zo te lezen is het geen Grass fed anders zouden ze geen oats krijgen. Maar die koeien hebben het dus heel erg goed.
Eileen_ werkt waarscheinlijk op een cow/calf farm. wat inhoud dat daar de kalfjes met zo'n 6 maanden naar de feedlots gaan en worden "gefinished" dat is dus het laatste bedrijf daar zul je geen kalfjes geboren zien worden.
Behalve als ik het fout heb en Eileen op een bedrijf werkt wat een cow calf operation is maar ook finished dat komt alleen vrijwel niet voor.
Wij doen dat dus wel. Wij hebben 20 jarige koeien die nog kalveren en we hebben 2 jarige koeien die binnenkort naar de slacht gaan.
PowerReiner schreef:Ik heb abslouut niets tegen vegetariers, iedereen moet zijn eigen keuzes maken. Waar ik wel wat tegen heb is de insteek van dit topic, en mensen die anderen proberen te overtuigen van hun geloof.
Of dat nu vlees eten, christelijkheid of goede doelen. Vind ze allemaal even vreselijk.
Iedereen is in staat om zijn eigen keuzes te maken, respect voor de medemens bestaat uit die keuzes accepteren en niet uit het eroverheen banjeren met een stelling dat je meteen geen respect hebt. Erover discusseren is natuurlijk geen probleem, maar dat gaat hier imo al mis bij de OP. Ook daarna weer anderen die met een agressieve toon hun mening doordrukken en vleeseters blijven beschuldigen van het gebrek aan respect, terwijl zij juist degenen zijn waarbij het respect ver te zoeken is.
Waar ik wel blij van word zijn mensen die bewust gekozen hebben voor een vegetarisch leven, het door hun overtuigingen goed kunnen volhouden, en vooral als ze anderen die wel vlees eten in hun waarde laten en niet proberen hun geloof op te dringen. Imo is dat opdringen hetzelfde als gelovige mensen aan de deur die je met alle wil van de wereld niet weg krijgt, bloedirritant.
Appelmoes_11 schreef:Ik vind het wel interessant dat de meesten hier biologisch vlees eten. Het marktaandeel van biologisch vlees was in 2013 slechts 2,4% (bron), dus ik ben wel benieuwd waar dat verschil vandaan komt
anneliesdj schreef:Froukje schreef:
Hoezo? De meeste koeien worden uit de melkstal of wei geplukt, op de vrachtwagen gezet en bij het slachthuis gaat er een pin door hun kop. Ze hebben niet eens het besef wat er gebeurd.
Wat is daar zielig aan?
Ach als het werkelijk zo zou gaan....
Maar als je dan bedenkt dat zo'n kalf al binnen het half uur bij mams vandaan wordt geplukt, leeft op kunstvoeding, vetgemest wordt in een klein hokje en nooit daglicht ziet om vervolgens in een veewagen gejaagd te worden, strak tegen elkaar aan en daar nog een extra nacht op te moeten staan zodat ze 'leeg' zijn als ze bij het slachthuis aankomen...
Ach ik weet niet hoor.
Een koe die in een koppel in de weide staat, gewoon gras vreet en rechtstreeks naar het slachthuis wordt vervoerd, die heb ik graag op mijn bord.
Wendy schreef:Appelmoes_11 schreef:Ik vind het wel interessant dat de meesten hier biologisch vlees eten. Het marktaandeel van biologisch vlees was in 2013 slechts 2,4% (bron), dus ik ben wel benieuwd waar dat verschil vandaan komt
Ik had geen cijfers, maar vroeg me dit ook al af. De supermarkt in mijn vorige woonplaats begon een paar jaar geleden met een behoorlijk biologisch assortiment, maar dat werd na verloop van tijd alleen maar minder, omdat het spul simpelweg niet verkocht werd en over datum ging. Nou ja, wij kochten het, en waarschijnlijk nog wel wat anderen, maar niet voldoende omzet om dat assortiment in stand te houden blijkbaar.
In mijn huidige woonplaats is het assortiment in de supermarkten niet veel beterEn hier heb je niet echt een biologische winkel oid als alternatief. Tot nu toe zie ik eigenlijk alleen in een plaats als Zutphen een fatsoenlijk afwisselend assortiment en dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de inwoners daar
De enige manier waarop ikzelf voldoende afwisseling kan houden in het vlees, is het rechtstreeks via de boer kopen. Maar of dat ook wordt meegeteld als officieel biologisch, dat vraag ik me af.