Advertentie met te dun model verboden. Meningen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:49

Ik vind het goed dat er iets wordt gedaan aan te dunne modellen, maar het is wel een beetje dubbel. Overgewicht speelt nu namelijk heel erg op en steeds meer mensen hebben overgewicht. Als je vergelijkt met hoeveel meisjes en jongens met Anorexia er zijn en hoeveel meisjes en jongens met overgewicht (1 op de 7 kinderen https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden ... gemeenten/ ).

Dan is overwicht nu een nóg groter probleem. Laten we ons misschien eerst iets meer daarop focussen vind ik. Als ik puur op cijfers kijk, dan zouden (bij wijze van) 100 kinderen met overgewicht een groter probleem zijn dan 10 kinderen met anorexia. En dat er nu meer aandacht wordt besteed aan te dunne modellen ipv al die modelrollen in programma's met flink wat kilo's teveel, vind ik nu een nog groter probleem, en ook een beetje scheef.

Kortom mijn mening, wel iets doen aan te dunne modellen. Maar eerst de overgewicht problemen 'oplossen'.

Mungbean

Re: Advertentie met te dun model verboden. Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:55

Ik zie zulke reclame ook nooit trouwens (of het valt me niet op)
Ik heb ook helemaal geen tijd voor nutteloze modeblaadjes.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:27

geerke schreef:
maar het beeld van dat je dun moet zijn helpt er niet echt aan mee

Nee, dat je niet dun mág zijn omdat je dan blijkbaar anorexia hebt, dat helpt aan mensen hun goed voelen! :)
Ik ben verdorie lange rokken gaan kopen omdat ik het kotsbeu was op elk feestje datzelfde gezeik over mijn slank zijn (nee niet mager, ik ben gewoon slank) aan te moeten horen (dat ik moet eten enz.).
Heb het idé dat mensen zodanig gewend geworden zijn aan overgewicht (vrouwelijke rondingen heet dat dan.) dat slank als "te mager" gezien wordt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:31

Een vriendin van mij draagt om dezelfde reden geen broeken meer.
Die is zeer dun en krijgt dit ook te horen.
Ze heeft wel eens model gestaan voor iets met alternatieve kleding. Op basis van haar bmi zou ze dus een verbod moeten krijgen want niemand mag op haar willen lijken en haar gezonde leefstijl nabootsen (die overigens niets te maken heeft met haar natuurlijke bouw).

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:33

Ik draag gelukkig nog wel gewoon broeken, maar ik ga inderdaad niet in een kort rokje of shorts naar buiten, want ik weet dat mensen dan staren, of zelfs opmerkingen maken. Als er IETS is dat triggerend is voor mijn eetstoornis is het dat wel, en niet een of ander slank model op een foto.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:40

Ik doe ook zelden strakke kleding aan hoor, doe er standaard iets met een vestje of zo bij aan anders kan ik ook wachten op commentaar.
Ik heb ook geen voorgevel dus dan gaan mensen er helemaal vanuit dat je ongezond bent.
Een voormalig collega draagt maat xxs, haar tweeling zusje ook. Zij moet bijna dagelijks aanhoren dat ze er niet uit ziet en dat het niet goed zo komen met haar zwangerschap als niet eens normaal zou gaan eten (wat ze dus gewoon doet).
Aangezien ze daarvoor een zs heeft moeten afbreken ivm fout bij kind komt dit echt vernietigend binnen. _-:(

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:42

Ik zie liever dunne modellen dan dikke.
Overgewicht is er al genoeg, als dat als normaal wordt gezien helpt dat niet echt mee.

Wat trekken veel mensen zich wat van anderen aan!! Hoe veel waarde heeft een mening van iemand die je niet kent en waarschijnlijk vet jaloers is op je slanke lijn :D

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:42

O Sizzle wat erg, sommige mensen weten ook echt niet wat ze zeggen :7

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:43

Sizzle schreef:
Ik doe ook zelden strakke kleding aan hoor, doe er standaard iets met een vestje of zo bij aan anders kan ik ook wachten op commentaar.
Ik heb ook geen voorgevel dus dan gaan mensen er helemaal vanuit dat je ongezond bent.
Een voormalig collega draagt maat xxs, haar tweeling zusje ook. Zij moet bijna dagelijks aanhoren dat ze er niet uit ziet en dat het niet goed zo komen met haar zwangerschap als niet eens normaal zou gaan eten (wat ze dus gewoon doet).
Aangezien ze daarvoor een zs heeft moeten afbreken ivm fout bij kind komt dit echt vernietigend binnen. _-:(

wat kunnen mensen toch verschrikkelijk zijn he, waar denken ze zich mee te bemoeien zeg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:46

Het erge vind ik nog wel dat een van de mensen met de grootste mond ook degene is die een flinke pens voor de deur heeft en graag luncht met fast-food.
Volgens mij valt dat onder bewust afmaken zodat je eigen zwaktes niet opvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:47

Ik heb helemaal niet het idee dat mensen zijn gewend aan overgewicht. Iig niet in mijn omgeving.

Kamp al jaren met overgewicht. En heb mij jarenlang verstopt in mijn kleding. Omdat ik allerlei opmerkingen kreeg. Zoals dikke walvis. Vatsig wijf etc. Terwijl ik niet eens ernstig overgewicht heb.

Pas sinds vorig jaar draag ik korte broeken en hempjes. Ipv hele dagen in lange broek en vest te lopen. En heb ik schijt aan andermans meningen. En dat ze zich storen aan een een vetrilletje.

En ook op bokt kan ik mij berichten herinneren dat er bokkers zijn die zich ergeren aan mensen met overgewicht in korte broeken etc.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen dat als je nu dun, dik of normaal op gewicht bent. Dat je altijd wel commentaar zult hebben. Terwijl ik van mening ben dat je elkaar gewoon in de waarde moet laten.

Gelukkig word er in mijn kennissenkring niet geoordeeld hoe je er uit ziet. Maar over hoe je bent. Maar van mijn omgeving word ik soms gewoon moe. En dan gaan ze volgens hun ook nog goedbedoelde adviezen geven.

Kreeg van weekend nog te horen dat ik meer moest bewegen. Zodat mensen kunnen zien dat ik geen lui zwijn ben. Volgens haar lag ik hele dagen in bed en ben ik daarom aan de zware kant.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 21:49

Mja geen voorgevel hoort vaak gewoon ook bij die bouw. Ik heb ook amper voorgevel. :)

Poiuytrewq; het is gewoon irritant om elk feestje opnieuw afkeurend "joh je bent afgevallen he? en je was al zo mager" (ja, dankjewel, nee, ik ben niet afgevallen maar jij bent wel nog dikker geworden zo te zien en je zat al op het randje, en jij maar dat zeg ik dan niet uit goed fatsoen. Nee, IK niet.)
en als ik gewoon geen zin heb in dessert "ben je bang dat je dikker gaat worden?" (nee, graag zelfs) of "aan het diëeten zeker?" (nee, als ik al zou dieeten was het om bij te komen) of "jij kan dat wel hebben" (ja maar ik heb er geen zin in.) en dan liefst in volle "zaal" want iedereen moet natuurlijk horen hoe die persoon mijn figuur af keurt.
Dat is echt heel leuk! Iemand die je zo voorkomen zo luid en zonder enige terughoudendheid af keurt. :) Dat zou met jou natuurlijk niks doen! :)
ik ben een heel zelfstandige jongedame en ik ben in wezen van het principe "staat het je niet aan kijk je maar de andere kant op" (en als ik in een slechte bui ben wil ik dat ook wel eens antwoorden. :o) maar leuk is het niet. Zeker niet als het keer op keer is. Je komt binnen/gaat er heen en je weet het al zo, wat je ook aan doet, hoe je ook uit ziet, het wordt niet "joh je ziet er goed uit" maar "ben je af gevallen?" met dat typische toontje...

Het zijn vaak ook dezelfden! een paar keer kreeg ik "je ziet er goed uit". Toen ik vol gestopt werd met cortisonen en dus zo opgeblazen was als maar kan. :) Maar dát is dus niet mijn natuurlijke "figuur" (ze bejubelden dan vooral dat mooie volle gezichtje. Ja dat heb ik van nature niet. Kan toch moeilijk pingpongballetjes in mijn wangen gaan steken.)
Waarom moet dat?
ja, ik ben een periode erg mager geweest door mijn ziekte. Waarom moet dat er dan nog eens in gewreven worden? Waarom vindt men dat normaal?

Dit model is altijd zo geweest, waarom is het blijkbaar voor veel mensen "normaal" dat ze zulke vreselijke dingen zeggen over haar? Ze is een persoon, met gevoelens...

Nee, over zwaardere mensen is men ook niet altijd fatsoenlijk. Zeker niet. Maar dat is OOK niet juist! Geen van beide hoort. Je hoort mensen niet te kwetsen met hun uiterlijk. Men maakt zichzelf niet.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:03

Ayasha schreef:
Mja geen voorgevel hoort vaak gewoon ook bij die bouw. Ik heb ook amper voorgevel. :)

Poiuytrewq; het is gewoon irritant om elk feestje opnieuw afkeurend "joh je bent afgevallen he? en je was al zo mager" (ja, dankjewel, nee, ik ben niet afgevallen maar jij bent wel nog dikker geworden zo te zien en je zat al op het randje, en jij maar dat zeg ik dan niet uit goed fatsoen. Nee, IK niet.)
en als ik gewoon geen zin heb in dessert "ben je bang dat je dikker gaat worden?" (nee, graag zelfs) of "aan het diëeten zeker?" (nee, als ik al zou dieeten was het om bij te komen) of "jij kan dat wel hebben" (ja maar ik heb er geen zin in.) en dan liefst in volle "zaal" want iedereen moet natuurlijk horen hoe die persoon mijn figuur af keurt.
Dat is echt heel leuk! Iemand die je zo voorkomen zo luid en zonder enige terughoudendheid af keurt. :) Dat zou met jou natuurlijk niks doen! :)
ik ben een heel zelfstandige jongedame en ik ben in wezen van het principe "staat het je niet aan kijk je maar de andere kant op" (en als ik in een slechte bui ben wil ik dat ook wel eens antwoorden. :o) maar leuk is het niet. Zeker niet als het keer op keer is. Je komt binnen/gaat er heen en je weet het al zo, wat je ook aan doet, hoe je ook uit ziet, het wordt niet "joh je ziet er goed uit" maar "ben je af gevallen?" met dat typische toontje...

Het zijn vaak ook dezelfden! een paar keer kreeg ik "je ziet er goed uit". Toen ik vol gestopt werd met cortisonen en dus zo opgeblazen was als maar kan. :) Maar dát is dus niet mijn natuurlijke "figuur" (ze bejubelden dan vooral dat mooie volle gezichtje. Ja dat heb ik van nature niet. Kan toch moeilijk pingpongballetjes in mijn wangen gaan steken.)
Waarom moet dat?
ja, ik ben een periode erg mager geweest door mijn ziekte. Waarom moet dat er dan nog eens in gewreven worden? Waarom vindt men dat normaal?

Dit model is altijd zo geweest, waarom is het blijkbaar voor veel mensen "normaal" dat ze zulke vreselijke dingen zeggen over haar? Ze is een persoon, met gevoelens...

Nee, over zwaardere mensen is men ook niet altijd fatsoenlijk. Zeker niet. Maar dat is OOK niet juist! Geen van beide hoort. Je hoort mensen niet te kwetsen met hun uiterlijk. Men maakt zichzelf niet.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:14

Ja ik snap het ook wel.
Alleen het is zo zonde dat mensen zich anders gaan kleden omdat die opmerkingen maar blijven komen. Dan ben je ook niet 100% jezelf, tenminste zo zie ik dat een beetje. Als je je bij wijze van je lievelings kleding op offert.

Zou zelf een opmerking terug gooien, ik hoef me niet te laten vernederen in het openbaar. Maar goed als het echt zo erg is houd je dat ook niet vol. Het slaat gewoon nergens op allemaal. Ik haat het als mensen zich zo hypocriet gedragen. :(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:21

Dus het zou gewoon fijn zijn als men een beetje meer respect zou hebben naar zijn medemens :)

Ik vind wel dat als een model aantoonbaar ongezond moet leven dit tot straffen van de werkgever mag komen.
Dat is in feite hetzelfde als mensen bewust te zwaar laten tillen etc.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:33

Ik krijg ook vaak opmerkingen en ik ga er nu gewoon in mee, dat werkt verrassend goed.

Nee, ik neem geen taart, ik doe aan de lijn! (inclusief klop op afwezige buik)
Nee, ik moet niet NOG dikker worden.
Ik ga maar even aan de spa rood, anders krijg ik heel veel hangende vetkwabben.

Tot nu toe heeft het altijd afdoende gewerkt, dat soort dingen, omdat de tegenpartij dan met de mond vol tanden staat en meteen niet meer denkt dat je een stoornis hebt.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:38

Haha Sheran, dat doe ik ook.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:40

Wat zijn jouw succeszinnen? :P

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 22:50

Ik ben ze meestal al voor.
"Wil je een koekje?""Nehh, ik doe aan de lijn" en dan inderdaad op je buik kloppen.
Offuh "Ik zit al aan mijn Kcal vandaag" :P
"Vet man!" "Wie?! Ik?!" :oo :')

Al moet ik bekennen dat ik er ook wel eens het uitgeflapt "Kijk op je eigen bord" :\

Maar mensen zijn inderdaad erg makkelijk met hun mening opdringen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:16

Poiuytrewq schreef:
Ja ik snap het ook wel.
Alleen het is zo zonde dat mensen zich anders gaan kleden omdat die opmerkingen maar blijven komen. Dan ben je ook niet 100% jezelf, tenminste zo zie ik dat een beetje. Als je je bij wijze van je lievelings kleding op offert.

Zou zelf een opmerking terug gooien, ik hoef me niet te laten vernederen in het openbaar. Maar goed als het echt zo erg is houd je dat ook niet vol. Het slaat gewoon nergens op allemaal. Ik haat het als mensen zich zo hypocriet gedragen. :(

Klopt. En in het begin deed ik dat ook en nu soms nog wel... Maar er zijn van die dagen 'dat je er geen zin in hebt' . Ken je dat? :)
En dan dus maar lange rokken gezien het vooral op mijn smalle heupen en bijhorende benen op valt (ik heb gespierde maar smalle benen, kan ook niet anders bij smalle heupen. :') zou gek zijn anders.)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:20

Ayasha schreef:
Poiuytrewq schreef:
Ja ik snap het ook wel.

Klopt. En in het begin deed ik dat ook en nu soms nog wel... Maar er zijn van die dagen 'dat je er geen zin in hebt' . Ken je dat? :)
En dan dus maar lange rokken gezien het vooral op mijn smalle heupen en bijhorende benen op valt (ik heb gespierde maar smalle benen, kan ook niet anders bij smalle heupen. :') zou gek zijn anders.)

keek even in je profiel...maar jij bent toch gewoon slank?Niet mager?
Volgens mij zit daar een verschil in. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:31

Dat zei ik ook al in een van mijn berichten, ik ben slank, niet mager, maar blijkbaar val ik onder (te) mager voor de omgeving gezien de ( of is het 'het?') commentaar. Met periodes zit ik op het randje maar das door ziekte. Daar kan ik op dat moment werkelijk niks aan doen. En het laatste wat ik dan nog nodig heb is dat iemand dat 'en plein public' er in wrijft want dan voel ik me al niet goed over mezelf. Toch vinden mensen dat dan nodig en krijgen ze altijd bijval. Maar zeg niet tegen die te dikke tante (nee niet door ziekte) dat ze dat taartje beter laat staan, dan is het kot te klein. Dat terwijl die familie WEET dat ik ziek ben en bij opstoten er niet tegen op kan eten. Dat maakt het voor mij nog erger. :)
Maar de eerste foto in mijn profiel, op dat feest kreeg ik dus ook commentaar over mijn te slanke (in hun mening) figuur. :)en dat
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 04-06-15 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:36

Ayasha schreef:
Dat zei ik ook al in een van mijn berichten, ik ben slank, niet mager, maar blijkbaar val ik onder (te) mager voor de omgeving gezien de ( of is het 'het?') commentaar. Met periodes zit ik op het randje maar das door ziekte. Daar kan ik op dat moment werkelijk niks aan doen. Maar de eerste foto in mijn profiel, op dat feest kreeg ik dus ook commentaar over mijn te slanke (in hun mening) figuur. :)

je bent gewoon prima...lekker laten praten.Dat model uit de OP is mager.
Gewoon een soort van paarden bodyscore er op loslaten. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:56

geerke schreef:
Ayasha schreef:
Dat zei ik ook al in een van mijn berichten, ik ben slank, niet mager, maar blijkbaar val ik onder (te) mager voor de omgeving gezien de ( of is het 'het?') commentaar. Met periodes zit ik op het randje maar das door ziekte. Daar kan ik op dat moment werkelijk niks aan doen. Maar de eerste foto in mijn profiel, op dat feest kreeg ik dus ook commentaar over mijn te slanke (in hun mening) figuur. :)

je bent gewoon prima...lekker laten praten.Dat model uit de OP is mager.
Gewoon een soort van paarden bodyscore er op loslaten. :D

Thx, heb gelukkig een lieve man die me dat geduldig blijft vertellen tijdens opstoten ( als ik mezelf dus lelijk mager vind maar er echt niks aan kan doen, er is niet tegen op te eten) en mensen het dan oke vinden om het me nog eens te melden. Mensen die dus afweten van mijn ziek zijn. Dan springt mijn man altijd even in want dan heb ik de moed vaak niet om er tegen in te gaan. :) ik heb een tante die extreem mager is na orgaandonatie en ze heeft nog wat. Maar verder is ze gezond, heeft een diëtiste om dat zo te houden enz maar dus ook onzeker. Dan vinden diezelfden het nodig te zeggen dat 'magere mensen zo lelijk oud worden'
Ja daar zit je dan he. :)

Het is gewoon nooit oke om iemand slecht te laten voelen over zijn of haar lichaam. Je weet niet wat er achter schuil gaat, je noemt iemand geen walvis maar ook geen kapstok of gratenpakhuis. :) dat doe je niet. Je 'verbant' iemand niet om het figuur. Dát lost niks op. Dat veroordelen is juist de kern van het hele probleem. Wanneer men niet zo zou oordelen op uiterlijk zou men niet 'moeten streven' naar een ideaalbeeld. Het enige ideaalbeeld is dat waarin het individu zich goed voelt. Stoppen met oordelen over 'te dik' en 'te mager' is de oplossing. Niet een van de twee 'bannen' of afbreken want daarmee verleg je het probleem gewoon, je lost het niet op. Gewoon; dit is oke, maar maatje 46 is dat ook, en alles er tussen ook. Daarmee los je het probleem op. Door aan geen enkele lichaamsbouw een waardeoordeel te hangen. Als niets veroordeeld wordt is de druk er ook niet om iets na te streven.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 00:05

Mensen vinden iemand al snel 'te slank' of 'mager'
en vinden het Dan nodig Om daar Hun mening over Te uiten...

Ik ben mager mager, heb wel een tijdje tegen 'gezonder' aangezeten, maar door ziekte kan ik er nu echt niet Meer tegen op eten, en ben ik 'ongezond mager' (nee, niet ECHT ongezond, want ik functioneer verder prima )maar dat vinden mensen wel en ik ben al slank gebouwd van mezelf, dus dat schiet op ><
moet ik me er Dan wel wat van aatrekken als mensen opmerkingen maken?
weet je wat mij tegen staat, als iemand zegt dat er opmerkingen Worden gemaakt dat ze Te dik zijn, krijg je antwoorden als 'oh wat erg zeg!' 'nouja dat is echt grof' 'wat zijn mensen toch verschrikkelijk' etc. Etc.

als ik zeg dat ik opmerkingen krijg omdat ik Te mager ben, zeggen mensen 'achja laat maar kletsen hoor, die zijn gewoon jaloers' of 'ja maar dat is toch ook zo' of zelf 'ja maar skinnyshaming bestaat niet ECHT want iedereen wil wel dun zijn'. Ondertussen voel ik me wel ongemakkelijk op elke familiebijeenkomst omdat ik weet dat mensen erover gaan zeuren, en ik ga niet in korte kleren naar buiten, want dat durf ik niet Meer aan. Het maakt niet uit of je echt TE 'mager' bent of 'erg slank' of 'normaal' of 'dik' 'obese' whatever, mensen moeten anderen in Hun waarde laten en gewoon Hun mond houden :j