Discussie:Iemand vragen niet te roken,in zijn/haar huis/auto

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:34

Bowen schreef:
Lusitana schreef:
Er wordt in mijn huis en stal en op mijn erf plus land niet gerookt, punt. Geen discussie mogelijk. Als je roken zo belangrijk vindt dan doe je dat maar voor die tijd of na die tijd, of je komt niet. Mis ik niks aan.
Ik stap geen huizen van rokers binnen, ook als ze op dat moment niet roken.

In openbare gelegenheden sta ik zelf op en ga ik weg als iemand een sigaret opsteekt.

Denk ineens aan het feit dat ik nog op moet zoeken hoe een restaurant in mijn gemeente het voor elkaar heeft gekregen om onder het algemene rookverbod vandaan te komen.

Doe je echt zo moeilijk over buiten op je land? Dat vind ik dus echt overdreven gedoe en zou je dan echt als een zeur zien.
Dat je eist van mensen dat ze geen rommel achter laten, niet in/rond de gebouwen, niet bij het hooi e.d. roken en rekening houden met anderen dichtbij ze vind ik hartstikke redelijk. Maar nergens op het erf en zelfs niet op het land, ik vind het gewoon een beetje stom en dwingelanderij.

Jij woont niet in een natuurgebied in Zuid Portugal. Brandgevaar is enorm en er wordt dus overal openbaar tegen roken gewaarschuwd, heeft weinig met mijn persoonlijke voorkeur te maken. ;) Gelukkig zijn de meeste Portugezen zich ook bewust van het gevaar en zullen dus ook niet roken op het kurkdroge land, ook als ik het niet zou vragen. Eerlijk gezegd heb ik het nooit hoeven vragen, slechts een keer op stal.

Ik vind het trouwens niet erg om als zeur of dwingeland gezien te worden als de consequentie is dat rokers wegblijven, want daar heb ik immers profijt van. :D
Maar ik ben persoonlijk nog nooit iemand tegengekomen die het abnormaal vond om verzoeken op een erf te respecteren. Helemaal niet als die komen van een persoon die hun regels respecteert en ze helpt waar kan, ook spontaan als het uitkomt (zoals voorkomen dat zijn schapen de grote weg op gaan of een gevonden lammetje afleveren).
Bij mij komen nl gewoonlijk alleen vrienden en buren het erf op. Vreemden spreek ik aan het hek vriendelijk toe.

Een buurman die me hielp met water geven vroeg heel soms, als hij bleef hangen of hij een sigaret mocht roken als we op het straatje voor het huis in de schaduw zaten en dat mocht dan best omdat het weinig voorkwam en hij het vroeg. Ik ben dus niet zo rigide als het lijkt, maar ik wil niemand het idee geven dat het wel okee is om met een peuk in de mond het erf op te komen of dat er over te discussiëren valt. Het is mijn goedrecht om te bepalen wat er op mijn erf en land gebeurt.

We gaan ook niet discussieren of ik wel planten bij jou in de tuin mag zetten. Kan wel argumenten gaan verzinnen waarom en waarom je niet zo moeilijk moet zitten doen en dat je als een zeur en dwingeland overkomt als je het niet toelaat. Het blijft jou tuin, dus alleen jij beslist wat je toelaat, toch? :D

Ik heb al aangegeven dat ik elders wijk voor de rokers, dan respecteer ik dus hun ruimte. Ik ga dan niet vragen of ze even elders willen gaan zitten of hun sigaret doven, omdat de rook mijn kant op komt ofzo. Als ik in de auto van een roker moet, schik ik in. Het is geven en nemen. Maar als ik het contact met rook(stank) kan voorkomen, doe ik het.

gohya

Re: Discussie:Iemand vragen niet te roken,in zijn/haar huis/auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:07

Lusitana jij geeft en neemt! en dat vind ik echt heel normaal. Maar er zijn er ook bij die alleen maar nemen,die alleen maar aan zichzelf denken.Wat ik ook wel weer van hun begrijp.Maar het is net als jij zegt:het is geven én nemen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:18

Lusitana schreef:
Jij woont niet in een natuurgebied in Zuid Portugal. Brandgevaar is enorm en er wordt dus overal openbaar tegen roken gewaarschuwd, heeft weinig met mijn persoonlijke voorkeur te maken. ;) Gelukkig zijn de meeste Portugezen zich ook bewust van het gevaar en zullen dus ook niet roken op het kurkdroge land, ook als ik het niet zou vragen. Eerlijk gezegd heb ik het nooit hoeven vragen, slechts een keer op stal.

Zoals al gezegd, om bandgevaar is meer dan redelijk, maar dat haalde ik niet uit je tekst, je hebt gewoon de pleuris aan roken.

Citaat:
Ik vind het trouwens niet erg om als zeur of dwingeland gezien te worden als de consequentie is dat rokers wegblijven, want daar heb ik immers profijt van. :D

Hier, dit bedoel ik dus...

Citaat:
Maar ik ben persoonlijk nog nooit iemand tegengekomen die het abnormaal vond om verzoeken op een erf te respecteren. Helemaal niet als die komen van een persoon die hun regels respecteert en ze helpt waar kan, ook spontaan als het uitkomt (zoals voorkomen dat zijn schapen de grote weg op gaan of een gevonden lammetje afleveren).
Bij mij komen nl gewoonlijk alleen vrienden en buren het erf op. Vreemden spreek ik aan het hek vriendelijk toe.

Een buurman die me hielp met water geven vroeg heel soms, als hij bleef hangen of hij een sigaret mocht roken als we op het straatje voor het huis in de schaduw zaten en dat mocht dan best omdat het weinig voorkwam en hij het vroeg. Ik ben dus niet zo rigide als het lijkt, maar ik wil niemand het idee geven dat het wel okee is om met een peuk in de mond het erf op te komen of dat er over te discussiëren valt. Het is mijn goedrecht om te bepalen wat er op mijn erf en land gebeurt.

Ik zou natuurlijk ook je verzoek inwilligen, het is jouw land. Maar als dat niet om gevaar gaat of er direct last van hebben vind ik het ronduit gezeur en dwingelanderij.

Citaat:
We gaan ook niet discussieren of ik wel planten bij jou in de tuin mag zetten. Kan wel argumenten gaan verzinnen waarom en waarom je niet zo moeilijk moet zitten doen en dat je als een zeur en dwingeland overkomt als je het niet toelaat. Het blijft jou tuin, dus alleen jij beslist wat je toelaat, toch? :D

Hoe is dit een vergelijking? De boel veranderen in je tuin/huis is toch wel van een andere orde dan (zonder dat brandgevaar) ergens op je erf, zonder dat je er direct last van hebt en peuken e.d. natuurlijk zelf opgeruimd worden roken.

Dit komt meer neer op zeggen ja mag geen water drinken, want daar irriteer ik me aan, ook al heb ik er zelf helemaal geen last van.

Citaat:
Ik heb al aangegeven dat ik elders wijk voor de rokers, dan respecteer ik dus hun ruimte. Ik ga dan niet vragen of ze even elders willen gaan zitten of hun sigaret doven, omdat de rook mijn kant op komt ofzo. Als ik in de auto van een roker moet, schik ik in. Het is geven en nemen. Maar als ik het contact met rook(stank) kan voorkomen, doe ik het.

Dat is ook alleen omdat je niet anders kan blijkbaar.
Ik zie in wat jij zegt geen geven en nemen, alleen maar een als het echt niet anders kan schik ik. Maar daarnaast zeg je al snel mensen niet meer om je heen te willen als ze roken.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:19

gohya schreef:
Lusitana jij geeft en neemt! en dat vind ik echt heel normaal. Maar er zijn er ook bij die alleen maar nemen,die alleen maar aan zichzelf denken.Wat ik ook wel weer van hun begrijp.Maar het is net als jij zegt:het is geven én nemen.

Wat is er dan geven en nemen aan zeggen dat rokers stom zijn, ze ze liever kwijt dan rijk is en een rigide rookverbod buiten?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:41

Rookverbod buiten? bij haar op het erf en land ja.Ik als roker zou dat ook respecteren ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:42

Mijn tante heeft ook liever niet dat ik op haar erf rook, vind ik ook prima. Als zij dat niet wilt dan ga ik wel ergens anders roken :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:45

is toch ook niets mis mee dat iemand op zijn/haar eigen terrein ook zelf de regels bepaald? Mijn buurvrouw schenkt nooit alcohol omdat ze erop tegen is. Nou prima, haar huis. Als gast hoef je er niet heen immers :) als je alcohol wilt, ga je maar ergens anders dat drinken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:58

Ik ben ze liever kwijt dan rijk (op mijn erf) omdat ik persoonlijk alleen maar nadelen zie van roken in mijn omgeving voor mijn veiligheid en mijn gezondheid en ik vind dat ik die mag bewaken.
Roken is geen levensbehoefte, maar een genot, en voor de meesten zelfs een verslaving.
Op het moment dat een dergelijk genotsmiddel of verslaving het leven van iemand gaat bepalen in de zin dat die zich tekort gedaan voelt als er ergens niet gerookt mag worden, vind ik zo´n persoon onaangenaam genoeg om niet uit te nodigen in mijn eigen omgeving.
Mensen die niet het idee hebben dat ze overal maar zouden moeten kunnen roken wanneer zij dat willen, zoals de genoemde buurman die het vroeg en ook kon laten, zijn welkom.

Waarmee ik niet zeg dat rokers op zich stom zijn, het gaat om specifiek gedrag dat ik afkeur.
Heeft dus niks te maken met het achterlaten van eventuele peuken. Ik heb geen moeite met rotzooi achter een ander opruimen als ik het gezellig heb gehad of voor de veiligheid van mijn dieren.

Het bloemen zetten in de tuin ging even over het feit of er wel of niet te discussiëren valt over het feit of iets zou mogen op je erf ja of te nee. Het is geen vergelijking met roken, maar met een discussie daarover.
Er hoeven geen argumenten verzonnen waarom je iets (voor niet-rokers hinderlijks) als roken, wel zou mogen bij een ander alleen omdat jij het wil/niet wilt laten. Daar blijf ik bij.

Ik pas me aan aan de wensen van anderen op hun terrein, zij passen zich aan aan mijn wensen op mijn terrein, lijkt mij niet echt abnormaal.

Ik heb geen verbodsborden hangen ofzo, het is niet meer dan een verzoek en bekendstaand feit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 09:29

Waarom is verbieden te roken op je eigen land, wat je dus zelf betaald, "moeilijk doen" maar moeilijk doen over er niet mogen roken blijkbaar normaal?

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 07:31

Ondanks alle onderzoeken die aantonen hoe ontzettend slecht meeroken is blijf ik me toch iets afvragen....
Alle huidige bejaarden hebben volop of zelf gerookt, of meegerookt.....simpelweg omdat roken indertijd als sociaal en gezellig werd gezien. Geen bruiloft of partij zonder dat de sigaren en sigaretten in glaasjes op tafel stonden....overal werd gerookt...in bussen, treinen, scholen en andere openbare ruimten.
En toch zijn onze pensioenen onbetaalbaar vanwege de vergrijzing. Dat klopt toch niet?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 08:31

@woofie omdat er in de sigaretten van nu,heel veel chemische zooi is gestopt.Er zit vooral een zeer verslavend stofje in,en dat zat er 'vroeger' allemaal niet in.Vroeger was een sigaret bijna puur,nu allang niet meer en nu krijg je dus veel meer schadelijke stoffen binnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:14

Als ik nu kijk bij mijn cliënten is het hooguit 1 op de 10 die rookt, dus dat ze ooit gerookt hebben wil niet zeggen dat ze nu nog roken. Door te stoppen behaal je al winst. In mijn familie waren er toen ook veel sociale rokers, totdat er kinderen kwamen en is praktisch iedereen gestopt. Dus die roken al bijna 50 jaar niet meer. Dus voor de gezondheid geweldig. Incidenteel meeroken zal geen effect hebben: in die tijd hadden ze niet alle dagen een bruiloft of een verjaardag natuurlijk. Buiten dat komen ook veel huidige bejaarden uit grotere gezinnen itt tot nu en zal echt niet elke roker het hoekje omgaan door het roken (geeft je immers slechts meer kans op bepaalde ziektes en geen snoeiharde garanties dat je het krijgt) en met alle mogelijke behandelingen en medicatie kun je bv met zeg copd ook veel langer leven dan 100 jaar geleden (ook al had de ziekte toen nog geen naam). Dus vergrijzing is heel goed mogelijk, ook al rookten mensen 60 jaar geleden meer dan nu.