Bowen schreef:Lusitana schreef:Er wordt in mijn huis en stal en op mijn erf plus land niet gerookt, punt. Geen discussie mogelijk. Als je roken zo belangrijk vindt dan doe je dat maar voor die tijd of na die tijd, of je komt niet. Mis ik niks aan.
Ik stap geen huizen van rokers binnen, ook als ze op dat moment niet roken.
In openbare gelegenheden sta ik zelf op en ga ik weg als iemand een sigaret opsteekt.
Denk ineens aan het feit dat ik nog op moet zoeken hoe een restaurant in mijn gemeente het voor elkaar heeft gekregen om onder het algemene rookverbod vandaan te komen.
Doe je echt zo moeilijk over buiten op je land? Dat vind ik dus echt overdreven gedoe en zou je dan echt als een zeur zien.
Dat je eist van mensen dat ze geen rommel achter laten, niet in/rond de gebouwen, niet bij het hooi e.d. roken en rekening houden met anderen dichtbij ze vind ik hartstikke redelijk. Maar nergens op het erf en zelfs niet op het land, ik vind het gewoon een beetje stom en dwingelanderij.
Jij woont niet in een natuurgebied in Zuid Portugal. Brandgevaar is enorm en er wordt dus overal openbaar tegen roken gewaarschuwd, heeft weinig met mijn persoonlijke voorkeur te maken.

Ik vind het trouwens niet erg om als zeur of dwingeland gezien te worden als de consequentie is dat rokers wegblijven, want daar heb ik immers profijt van.

Maar ik ben persoonlijk nog nooit iemand tegengekomen die het abnormaal vond om verzoeken op een erf te respecteren. Helemaal niet als die komen van een persoon die hun regels respecteert en ze helpt waar kan, ook spontaan als het uitkomt (zoals voorkomen dat zijn schapen de grote weg op gaan of een gevonden lammetje afleveren).
Bij mij komen nl gewoonlijk alleen vrienden en buren het erf op. Vreemden spreek ik aan het hek vriendelijk toe.
Een buurman die me hielp met water geven vroeg heel soms, als hij bleef hangen of hij een sigaret mocht roken als we op het straatje voor het huis in de schaduw zaten en dat mocht dan best omdat het weinig voorkwam en hij het vroeg. Ik ben dus niet zo rigide als het lijkt, maar ik wil niemand het idee geven dat het wel okee is om met een peuk in de mond het erf op te komen of dat er over te discussiëren valt. Het is mijn goedrecht om te bepalen wat er op mijn erf en land gebeurt.
We gaan ook niet discussieren of ik wel planten bij jou in de tuin mag zetten. Kan wel argumenten gaan verzinnen waarom en waarom je niet zo moeilijk moet zitten doen en dat je als een zeur en dwingeland overkomt als je het niet toelaat. Het blijft jou tuin, dus alleen jij beslist wat je toelaat, toch?

Ik heb al aangegeven dat ik elders wijk voor de rokers, dan respecteer ik dus hun ruimte. Ik ga dan niet vragen of ze even elders willen gaan zitten of hun sigaret doven, omdat de rook mijn kant op komt ofzo. Als ik in de auto van een roker moet, schik ik in. Het is geven en nemen. Maar als ik het contact met rook(stank) kan voorkomen, doe ik het.