Jonge moslims delen 15.000 gratis korans uit op Koningsdag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: Jonge moslims delen 15.000 gratis korans uit op Koningsdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:12

Als je kijkt naar de geschiedenis lijkt het mij vrij logisch waarom er maar op dit moment maar 1 boek ligt. Geef het de tijd en over 20 jaar vind je wrs ook de koran er. :+

En missiedrang? Het idee is toch echt gekomen omdat twee mensen elkaar in een hotel troffen en beiden hun bijbel waren vergeten en er op hun kamer niks lag. Naast hotels vind je ze ook vaak in vakantiehuisjes.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 19:48

Urielle schreef:
Ze liggen toch echt vrijwel overal. Maar niet altijd op het nachtkastje.

Hoor net van manlief dat ik beter moet kijken. :') Is me nooit opgevallen, heb er niks mee en heb er ook niks op tegen dat ze er liggen en leg die koran er ook maar bij wat mij betreft.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:16

De traditie om de bijbel in het nachtkastje te leggen heeft ook te maken met het feit dat de Bijbel gezien wordt als iets wat christelijke mensen van oudsher (sinds de reformatie zeg maar) dagelijks wensten te lezen.
De Koran is, in de ogen van vrome moslims eerder een boek dat je niet zomaar even leest, het wordt zelfs als een vorm van heiligschennis gezien als je dat heilige boek op de grond laat liggen...
Vandaar dat dagelijks eventjes de koran lezen tijdens de maaltijden, wat in veel protestants christelijke gezinnen gebruikelijk was/is, niet normaal is voor moslims.
Vandaar dat de Bijbel in het nachtkastje is te vinden, en niet de koran.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 14:43

Euh... Ik ken anders diverse moslims die de koran na het eten lezen. (wat veel christenen ook doen). En christenen leggen de bijbel nu ook niet bepaald op de grond :?

Denk dat de reden waarom de koran niet in hotels etc. ligt een stuk simpeler is. Daar is gewoon niet eerder aan gedacht. En heeft gewoon alles te maken met dat de moslimtraditie een flink stuk korter (en kleiner) is dan dat van de Christenen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 15:28

Geef het de tijd en er zullen ook in grote hotels in hoofdsteden waar nu een bijbel ook een Engelstalige Koran liggen. Tenminste.... Ik kijk er niet raar van op als dat over een aantal decennia voor zal komen.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:25

Een Engelstalige Koran? Waarom denk je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:28

Ik denk dat Engelstalig vrij gangbaar zal zijn. Niet álle islamitische mensen kunnen lezen in het Arabisch en op die manier hou je hem voor iedereen open. Op hotelkamers liggen vaak ook Engelstalige bijbels toch? Tenminste.. In grote steden ben ik alleen nog maar Engels tegengekomen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:43

MonaLieske schreef:
Een Engelstalige Koran? Waarom denk je dat?

Omdat bijbels ook vaak Engelstalig zijn omdat dat de taal is die de meeste reizigers wel enigszins beheersen.

Kan ook wel in een grotere wereldtaal, maar in Europa spreken meer mensen Engels dan Mandarijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:59

Maar de koran mag eigenlijk niet vertaald worden, omdat dat afdoet aan het originele woord/ verhaal of hoe ze dat ook mooi zeggen. Een Engelstalige Koran is dus niet het ware woord en niet juist. Dus eigenlijk zou dat dus niet mogelijk zijn. Maar ik gok dat dit ook maar een kwestie van tijd is eer ze deze regel laten gaan.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:01

Voor veruit de meeste moslims is een Engelstalige vertaling 'waardeloos'. Alleen het Arabisch is het woord van God dus alleen dat is geschikt voor religieus gebruik. Ik zie dat niet zo snel veranderen. Maar misschien een versie waar het Engels en Arabisch naast elkaar staan...

Edit: Wat Sammie ook zegt dus.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:04

Maar een vertaling van de Koran mag iedereen aanraken :) dus daarom is Engels juist een logische keuze.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:15

Mwoah, ligt er een beetje aan wat het doel is. Moslims zelf hebben er weinig aan, maar wellicht voor 'evangelisatie' (da'wa) doeleinden (al vraag ik me af of dat werkt op die manier). Verder wordt er in mijn beleving meestal niet zo moeilijk gedaan over dat aanraken, maar dat zal best per persoon en situatie verschillen.