Stop Jo Frost?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:00

Tja een dikke duim, Terwijl ik zo vaak juist anders gezien heb... Mensen die het sielug vinden dat je je kind in de hoek zet. Ach kind toch wat is er dan? grrr Ben ik mijn kind aan het opvoeden komt zo`n stom mens zich er mee bemoeien, en dochter gaat nog even zielig zitten huilen. Ik heb toen maar pardoes mijn spullen laten staan, en dochter bij de hand genomen, en een beetje te hard gezegd, dat we thuis wel verder gingen opvoeden.... Kind boos, want het kreeg niet wat ze wilde hebben, teleurgesteld, want we gingen nu helemaal naar huis ipv een afkoelingsperiode, en ik boos, omdat je weet dat een volgende keer als je dochter weer zo iets flikt, en je geen straf geeft (of signaal afgeeft dat het niet kan) er weer andere mensen zijn die zich ergeren dat je niks doet.

En zo doe je het voor niemand goed, Dus moet je wel heel sterk in je schoenen staan, om met kinderen die altijd grenzen opzoeken te gaan winkelen, niet voor je kinderen zelf, maar voor alle medemensen in die winkel, waarbij de een zo denkt en de ander weer anders..

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:05

ravellie schreef:
Precies, niet iedere situatie is hetzelfde.
Ik vind het geval van rouwverwerking ook iets heel anders.

Maar ik kan mij zo ergeren aan de - ik noem ze maar even 'de-moeders-met-draagdoeken-clan ( die een kind van drie nog in een draagdoek met zich mee vervoeren)
Alles moet vanuit het kind komen, er moet naar het kind gekeken worden, het kind wordt niet begrepen en aan alles moet een uitleg hangen.

Respect voor iedereen, maar zo blij dat ik het anders zie.
In mijn ogen hebben kinderen grenzen nodig en structuur.
Natuurlijk achteraf wel alles bepraten,
Maar vaak is 'Nee' gewoon 'nee'.

Ik kan mij wel vinden in Jo Frost :)

wat is er mis met een draagdoek (of drager)? Ik draag mijn twee jarige nog vaak en de 3,5 jarigw ook als dat zo uit komt. Het is gewoon iets anders dan een buggy of zo. Waarom je dan blijkbaar aan een bepaald stereotiep voldoet, is me een raadsel.

Ach, het is duidelijk dat de meesten hier mijn kinderen in de categorie dreinmormels zouden plaatsen, zelfs al zonder ontmoeten.

Het argument dat er van bepaalde straffen niemand dood ging is nogal een non argument. Ik wil voor mijn kinderen wel iets beters dan slechts niet dood gaan....

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:06

http://www.nu.nl/wetenschap/4007867/ove ... kken-.html

Herkenbaar stuk! Ik zie om me heen een hele hoop kleine, potentiële narcistjes opgroeien...

Ik vind Jo Frost prima in haar aanpak. Kinderen die nooit grenzen krijgen of consequenties ervaren van negatief gedrag, worden imo onuitstaanbare wezens die denken dat ze alles kunnen flikken en dat ze zelf het centrum van de wereld zijn.
Een vriend van me is ook zo opgevoed, alles was maar geweldig aan hem en hij kreeg weinig correctie. Hij is nu zo onzeker als de pest en heeft een zelfvertrouwen van 0,0.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:11

ravellie schreef:
Precies, niet iedere situatie is hetzelfde.
Ik vind het geval van rouwverwerking ook iets heel anders.

Maar ik kan mij zo ergeren aan de - ik noem ze maar even 'de-moeders-met-draagdoeken-clan ( die een kind van drie nog in een draagdoek met zich mee vervoeren)
Alles moet vanuit het kind komen, er moet naar het kind gekeken worden, het kind wordt niet begrepen en aan alles moet een uitleg hangen.

Respect voor iedereen, maar zo blij dat ik het anders zie.
In mijn ogen hebben kinderen grenzen nodig en structuur.
Natuurlijk achteraf wel alles bepraten,
Maar vaak is 'Nee' gewoon 'nee'.

Ik kan mij wel vinden in Jo Frost :)

Mensen op 1 hoop vegen vind ik weinig getuigen van respect....
De ouders die hun kind lang dragen, zijn vaak ouders die zeer bewust proberen op te voeden. Jij linkt dit gelijk aan grenzeloos, maar dat is deze manier van opvoeden juist niet

Vjestagirl

Re: Stop Jo Frost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:15

Wat ik wel mooi vind is een kennis van me. Ze heeft een dochter van een jaar. Ze postte laatst uitgebreid op facebook hoe ze nooit nee zullen zeggen tegen hun dochter maar haar altijd zachtjes een andere kant op zullen begeleiden of haar andere keuzes bieden. Dat ze haar nooit straf zullen geven maar altijd uitleg en overleg. Hoe ze haar nooit zullen dwingen om dingen te eten of zullen dreigen dat ze geen toetje krijgt als ze haar groentes niet eet. Ik ben ontzettend benieuwd wat er gebeurd als madame dus echt flink de (peuter)pubertijd in gaat...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:19

Muppett schreef:
Herkenbaar stuk! Ik zie om me heen een hele hoop kleine, potentiële narcistjes opgroeien...

Ik vind het zo opmerkelijk dat alleen de negatieve dingen van 'te vrij' steeds worden uitgelicht. Te ruw aanpakken, je kinderen geen ruimte geven te ontwikkelen, te weinig aandacht geven, geen verantwoordelijkheid geven, etc is wel degelijk ook een groot probleem en komt veel voor. Ook dat zie ik heel vaak. Waarom roept dat zoveel minder weerstand op?

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:20

Vjestagirl schreef:
Wat ik wel mooi vind is een kennis van me. Ze heeft een dochter van een jaar. Ze postte laatst uitgebreid op facebook hoe ze nooit nee zullen zeggen tegen hun dochter maar haar altijd zachtjes een andere kant op zullen begeleiden of haar andere keuzes bieden. Dat ze haar nooit straf zullen geven maar altijd uitleg en overleg. Hoe ze haar nooit zullen dwingen om dingen te eten of zullen dreigen dat ze geen toetje krijgt als ze haar groentes niet eet. Ik ben ontzettend benieuwd wat er gebeurd als madame dus echt flink de (peuter)pubertijd in gaat...

Dan is er valium en prozac... Voor de ouders :')

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:20

Nou, omdat het daar niet om gaat hier. Als Jo Frost zo'n aanpak zou hebben, zou daar vast heel negatief op gereageerd worden. Ik denk dat er eerder te vrij wordt opgevoed gemiddeld genomen dan te strak.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:25

Onali schreef:
Waar ik gisteren tegenaan liep was het continue optillen van de kids.

En bij dat allerlaatste van het naar bed brengen, waar was papa? Aicha deed weer alles zelf en alleen AnneRoos bleef er steeds uitkomen.

Maar de interactie van Jo en papa Alex (volgens mij niet de biologische vader van Emma, ze zei mama en Alex en niet papa) was hilarisch. Die vette knipoog van Jo :')

Heb de aflevering van gisteren nog niet gezien. Die heb ik opgenomen om later te kijken. Maar ik noem mijn ouders bij hun voornaam :j Altijd al gedaan. Alleen als ik zeurde zei ik altijd mamaaaa...... :Y)
Bedoel er meer mee dat het zegt niet altijd alles als iemand geen mama of papa zegt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:26

Nou wel als je hebt over je moeder en Alex. Het is dan of pa en ma of piet en marie.

En verder zegt het eigenlijk helemaal niks :)

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:30

Tegen mijn moeder is het soms mam en soms voornaam. Bij me vader is het echt alleen voornaam. Komt omdat mijn moeder het nooit uit heeft gemaakt en mijn vader het echt nooit heeft gewild.

Maar dat is natuurlijk in mijn situatie zo. Ken zelf maar heel weinig mensen die hetzelfde daarin zijn opgevoed. 1 iemand kan ik zo opnoemen maar moet verder wel echt nadenken....

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:36

en ik zie ook situaties in speeltuinen en supermarkten waarbij ik denk arm kind, waarom? omdat er vaak eerdere signalen van kinderen word gemist,

voorbeeld, kind is moe en begint te zeuren/huilen/klieren. kind krijgt op zijn donder raakt overstuur en word in een hoek gezet.
was dat de oplossing? NEE toegeven aan de behoefte wel, ga na huis leg het kind op bed en geeft het rust en regelmaat.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:38

djinnie schreef:
Sammie schreef:
Het gaat er niet om dat een kind van 2 niet aan de borst mag. Het gaat erom dat als dat problemen oplevert voor moeders (en kind) dat je dan moet stoppen. Als jij (maar vooral jullie, je man moet hier ook content mee wezen) geen problemen hebt met het in bed slapen met je kind van 3,5 moet je dat vooral blijven doen. Maar wil je het eigenlijk niet en blijf je het maar doen uit angst dat je kind anders gaat jengelen en krijsen dan wordt het hoog tijd om daar wel wat aan te doen.

De situatie van gisteravond was imo horror ja.. Die moeder (het halve gezin) werd om het uur wakker gemaakt omdat kind eventjes wou sabbelen. Met z'n vieren in een bed liggen is niet bevoordelijk voor je nachtrust. Moeders was kapot.. Dat zag je aan alles. Dat is de situatie die doorbroken moest worden. En opeens ging het een stuk beter voor alle partijen.

Oh, maar daar ben ik het ook mee eens, Sammie. Maar de reacties in dit topic zijn voor mij minder uitnodigend om te reageren, dat bedoelde ik er meer mee. Zodra 1 van de 'deelnemende' partijen van de borstvoeding (mijn inziens voornamelijk moeder en kind) eraan 'onderdoor' gaat, dan moet er iets gedaan worden. Dat kan zijn 'pats boem' stoppen, het kan ook zijn dat je uitlegt aan het kind dat het dan en dan niet meer kan drinken. Vindt kind beide niet leuk, maar ik zeg niet dat alles leuk moet zijn.

Maar dat is toch ook wat Jo Frost deed gisteravond? De moeder 1x laten uitleggen aan het kind dat 'de tietjes' ophielden, en daarna uitvoering geven aan dat besluit. Ik vond dat dat heel netjes werd gedaan, juist omdat de moeder zo resoluut was was het voor dat kleine meisje ook duidelijk en ging ze over op eten. Wat ik ook goed vond was dat Jo duidelijk maakte aan de moeder dat ze al blij moest zijn dat het meisje 1 kleine slokje melk uit het bekertje dronk. Haar benadering vind ik heel positief.

De criticasters hebben er een handje van om te zeggen dat Jo kinderen niet opvoedt maar 'dresseert'. Tja, ik ben het daar echt niet mee eens. Ze luisterde naar de kinderen én naar de ouders en zocht een gulden middenweg. Dat deed ze dan wel op een zeer daadkrachtige manier (maar hee, het moet ook nog boeiende tv worden. En ze heeft wat, een dag of 3? om dit allemaal voor elkaar te krijgen) die mensen wellicht ervaren als 'hard' maar ze is heel consequent en ik denk dat dat hetgeen is dat de kinderen en de ouders waarderen. 'What you see is what you get.'

@Djinnie mbt je post hierboven: lekker je eigen ding doen joh. Trek je niks aan van mensen (ook niet van Bokkers) die vinden dat een draagdoek op een bepaalde leeftijd niet kan etc. Het is JOUW leven, JOUW kind, JOUW opvoedstijl. Dit topic is er niet om jou te beledigen (ik denk ook echt dat niemand dat wil) maar om te laten zien dat Jo het goed doet!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:41

De mensen waar Jo bij thuis komt, hebben de gezinssituatie zo ver uit de hand laten lopen dat er meestal van enig normaal overleg/inspraak, met en van de kinderen geen sprake meer kan zijn. Jo moet eerst de situatie helemaal resetten, beginnen bij 0, duidelijkheid en structuur (en dus veiligheid), rust voor de kinderen en voor de ouders. Vanuit deze rust en duidelijkheid kunnen er weer dingen op een goede manier uitgebouwd worden, en kan er meer overleg plaatsvinden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:42

Oké dan een vraag aan alle moeders die het lastig vinden om voet bij stuk te houden aan hun manier van opvoeden, die een kind/kids hebben die juist hun grenzen opzoeken in bijvoorbeeld een winkel.
Wat vinden jullie ervan dat een buitenstaander er wat van zegt of een dodelijke blik werpt waardoor het kind stopt met krijsen? Kunnen jullie dat wel hebben?

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:43

meggiemeg schreef:
Oké dan een vraag aan alle moeders die het lastig vinden om voet bij stuk te houden aan hun manier van opvoeden, die een kind/kids hebben die juist hun grenzen opzoeken in bijvoorbeeld een winkel.
Wat vinden jullie ervan dat een buitenstaander er wat van zegt of een dodelijke blik werpt waardoor het kind stopt met krijsen? Kunnen jullie dat wel hebben?

Ik vind het zelf niet lastig om voet bij stuk te houden , maar indien mijn kind zich misdraagt in het openbaar en ik ben op dat moment niet daar dan mag een ander rustig mijn kind aanspreken op zijn gedrag.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:45

Ik kijk eigenlijk geen gewone tv meer, behalve BzV, maar die uitzending van volgende week is toch wel al in mijn hoofd geprogrammeerd hoor, die ga ik niet vergeten! Dat zag er ook weer eeuuhh uitdagend uit.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:47

meggie, ik vind het brutaal als je er iets van zou zeggen, en nog verwarrend voor een kind ook nog. 1 op 1 en niet meerder om zo'n kind heen

wat ik zie bij jo frost en ik ben heus niet tegen alles hoor, maar ik zie vaak kindjes waarbij eerdere signalen worden gemist. vorige week goed voorbeeld dat jongetje kwam echt aandacht en liefde tekort. en zocht dit op bij zijn moeder en vooral in de nacht, omdat kinderen dan veel verwerken. kind word zonder pardon weggestuurd en krijgt nog de volle laag ook nog, en hij mag op de trap nadenken over de situatie!!! erg sneu dit jongetje had alleen een arm om zich heen nodig.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:47

nelis schreef:
meggiemeg schreef:

Ik vind het zelf niet lastig om voet bij stuk te houden , maar indien mijn kind zich misdraagt in het openbaar en ik ben op dat moment niet daar dan mag een ander rustig mijn kind aanspreken op zijn gedrag.

En wat als een ander het ook doet waar jij bij bent?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:48

meggiemeg schreef:

Ik zou er niet blij van worden als een vreemde in een winkel zich geroepen voelt om mijn kind te corrigeren :n
eventueel mij aanspreken tot daar aan toe, maar direct het kind :n nee dat niet hoor.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:49

StalNollie schreef:
meggie, ik vind het brutaal als je er iets van zou zeggen

Ook in de situatie zoals ik eerder schetste van de Xenos?

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:51

meggiemeg schreef:
En wat als een ander het ook doet waar jij bij bent?

Als ik zelf nog niet mijn zoon gecorrigeerd heb dan mag een ander op een normale manier dat best doen.

Ik zie het probleem niet, in de grote mensen wereld heb je ook dat je wel is aangesproken word op je gedrag of kritiek krijgt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:54

meggiemeg schreef:
StalNollie schreef:
meggie, ik vind het brutaal als je er iets van zou zeggen

Ook in de situatie zoals ik eerder schetste van de Xenos?

met die moeder en opa en oma?

nee dat zou ik ook niet accepteren, waarom 4 volwassen op 1 kindje?
hoe zou jij het vinden als jij feedback kreeg van 4 meerdere om de tafel tegen jou?

als ik niet in de buurt ben en er gebeurd iets vind ik het een ander verhaal, mits men dit op een respectvolle manier doet

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:56

meggiemeg schreef:

Geen moeder hier maar dit is iets waarbij de meeste 'buitenstaanders' het niet kunnen doen. Tenzij je er direct bij betrokken bent. Ik vind dat je je als buitenstaander niet te mengen hebt in ruzies onderling, maar als een kind tegen mij aanrent dan kan dat wel een reden zijn om het aan te spreken. Winkelpersoneel mag wel iets ondernemen als kinderen de boel kapot maken of er een rotzooitje van maken. Maar als ze gewoon vervelend zijn naar hun moeder... meestal niet mee bemoeien.

En een voorbeeldje van mij vroeger: ik mocht in winkels altijd zelf rondlopen. Ik maakte niks kapot, haalde niets uit de schappen, en sprak dan met mijn moeder af dat ik op een bepaald stukje zelf rond mocht kijken. En dan stak ik ook nog geen voet over de lijn die we hadden afgesproken.
Maar ik ben dus wel eens boos aangesproken dat ik bij mijn moeder moest blijven. Had niks met overlast te maken, maar gewoon met iemand die zich ineens ongevraagd met de omgeving ging bemoeien. Daar was ik toen niet over te spreken }:0 maar nu dus nog steeds niet. Er zijn uitzonderingen, maar over het algemeen vind ik dat mensen zich nogal eens teveel ongevraagd met anderen bemoeien.

Respectvol met elkaar omgaan is ook om anderen soms hun eigen fouten te laten maken.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:57

Mars schreef:
Gisteren gezien bij Editie NL, ouders die in opstand komen tegen Jo Frost en haar programma Nanny on tour, zie ook:

Citaat:
Persbericht Actie #StopJoFrost: “Wij zijn een grote groep ouders, opvoeddeskundigen en pedagogen die een alternatief bieden voor de opvoedmethode van Jo Frost in het RTL4 programma ‘Nanny on Tour’. Wij denken dat de methode van Jo Frost te eenzijdig is en zelfs schadelijk kan zijn voor kinderen en ouders. Dit met name door het gebrek aan aandacht voor de gevoelens van de kinderen en waar hun gedrag vandaan komt. Ook biedt Frosts opvoedmethode geen lange termijnoplossing. Het baart ons grote zorgen dat de opvoedmethode van Jo Frost door onzekere ouders in Nederland als de norm zal worden gezien.Tijdens uitzendingen twitteren wij met hashtag #‎stopjofrost. Hoewel wij onderling ook verschillen in opvoedstijl, zoals alle ouders vooral moeten doen wat bij hen en hun kinderen past, zijn we het over één ding eens: het is essentieel om te kijken waar gedrag vandaan komt, te luisteren naar je kinderen en te werken aan een sterke band. Dat geeft de grootste kans op structureel goed gedrag, maar vooral – en nog belangrijker- op een gelukkig kind. We vrezen dat Nederland (voor zover dat al niet gebeurd is na de Amerikaanse versie van het programma van Frost) nu massaal de stout-trap en stout-kruk overneemt zonder aandacht voor de achterliggende oorzaak van het gedrag van hun kind. Ook toont onderzoek aan dat als ouders denken dat hun kind hen expres tergt, dit een een risicofactor is voor kindermishandeling. In de laatste (en eerste) aflevering van Nanny On Tour werd duidelijk gesuggereerd dat het kind zijn moeder expres tergt.”

http://kroost.org/nieuws/mee-aan-actie-stopjofrost/

Zelf heb ik niks met kinderen en ook geen kinderwens, maar erger mij wel vreselijk aan de 'slappe' manier van opvoeden tegenwoordig. Zo werd ik als kind gewoon in de auto gezet als ik in de supermarkt liep te dreinen om snoep, tegenwoordig ben je uitleg verschuldigd aan je dreinende peuter over waarom er geen zakje snoep gekocht wordt. Ik vind het ook opvallend hoe luidruchtig, irritant en brutaal Nederlandse kinderen zijn. Op vakantie valt mij altijd op dat dit in het buitenland vaak heel anders toe gaat.

Jo Frost heb ik een paar keer gezien op tv en ik vind het nou niet zo vreselijk rampzalig om een kind even een time out te geven. Mensen lijken te vergeten dat zij te stellen krijgt met kinderen die wel even wat pittiger zijn dan de gemiddelde supermarkt-dreiner. Ik ben wel benieuwd wat bokt hier van vindt? Is het allemaal echt zo schadelijk of vinden jullie het ook overdreven?

HELEMAAL met je eens! Ik vind haar aanpak super! Zij is tenminste heel zwart wit en consequent in haar aanpak, DAT kunnen kinderen begrijpen. Ik erger mij ook aan de kids van tegenwoordig. Mijn ouders waren ook streng vergeleken bij de ouders van nu, maar wat ben ik er nu blij mee. Ik heb in Italië gewoond en daar gaat het er idd ook heel anders aan toe!

Consequent zijn is mega belangrijk of het nu gaat op opvoeden van kinderen of het trainen van een paard!

In Italië werkte ik op een stal waar mensen vanuit de hele wereld kwamen voor een dressuur cursus. Op de eerste kennismakingsavond met de gasten van die week, werd altijd al veel duidelijk. De ruiters/ amazones met kinderen die als een gek aan het rondrennen waren, niet luisterden en om het minste of geringste een drama maakte, waren ook in hun rijden veel minder consequent!