De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:15

esje01 schreef:
Eindexamen is afgerond eind mei. Wanneer alle vervolgopleidingen starten voortaan per januari dan kan de tussentijd gebruikt worden voor dienstplicht/maatschappelijke plicht.

Na het eindexamen en voor het starten van een vervolgopleiding lijkt me sowieso gewoon DE tijd om als vervolg op je kinderjaren een stukje maatschappelijke opleiding te doen waar iedereen door elkaar heen geplaatst hetzelfde behandeld wordt.

En gewoon wat basis vaardigheden leert / ervaart, proeft van zaken die je anders wellicht niet zo snel had mee gekregen en dat saamhorigheidsgevoel / maatschappelijke betrokkenheid flink versterkt wordt.

Geen gezeik met groepjesvorming zoals je op scholen vaak ziet maar gewoon iedereen gelijkgesteld, zelfde plichten, zelfde kansen, moeten samenwerken, elkaar leren waarderen en geen gezeik.

Maar wellicht klinkt dat een beetje te mooi om waar te maken :P

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:18

Shadow0 schreef:
esje01 schreef:
Schaffen we gelijk de maatschappelijke stage af want dat slaat nergens op.

De maatschappelijke stage is al afgeschaft (in elk geval de verplichting en de bekostiging) en dat is vooral heel zonde omdat het eindelijk een beetje begon te lopen. Het is vooral zo jammer dat dat soort projecten worden bedacht, maar weer worden afgeschaft voor het de tijd heeft gekregen om een plekje te krijgen. Dat is alleen maar verspilling van tijd en geld.

En eerlijk, daar lijkt het nu ook op: als er aan de ene kant zowel militairen worden uitgegooid als studiebeurzen worden afgeschaft, lijkt dit me een totaal zinloos plan. Geen visie, niet doordacht, alleen maar geldverspilling.

Dat sowieso ja. Ben idd daarom er ook van overtuigd dat het helemaal niks wordt met dat voorstel.

Jammer; had er graag gebruik van gemaakt.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:19

unihorses schreef:
achtelijk, ik wil niet voor dit land vechten, ik ben dit land namelijk al heel lang spuug en spuug zat. en dan moet ik maar verplicht in dienstplicht? ja daaaaaaaaag waar haal ik die tijd vandaan? studeren, 2 paarden , werk , jong oranje .. ik kan niet zomaar even een half jaar in mijn leven opgeven een half jaar is heel heel veel!
jongeren heropvoeden ja zorg dat jongeren dan naar school kunnen dus stop niet met de stufi ipv ze het leger in te schoppen :') heb een beetje t idee dat je nu wordt gestimuleerd geen goede educatie te hebben en dan maar het leger in.. hoe kan dit in godsnaam nou niet voor studievertraging zorgen?

als ze dit doen is het dikke doei, ik ben geen een land of iemand anders trouw enkel mezelf. ik zal ook alleen vechten voor mezelf ( en me paarden ) maar nooit voor dit malle land deze verzameling van vluchtelingen en buitenlanders want wat is nederland nu eigenlijk ? ik voel me eerlijk gezecht haast allochtoon in nederland ...

Wow -O- -O- -O-

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:20

Kuggur schreef:
Unleash schreef:
Ik zie al zwart voor mijn ogen na 10 minuten rennen, fysiek zou ik weinig bij kunnen dragen. Maar een half jaar dienstplicht na de middelbare school vind ik een prima idee eigenlijk. Denk dat het best waardevol kan zijn voor een heleboel mensen.

Nog eentje die het een goed idee vindt voor al die anderen. Hoog gehalte aan dergelijke posts in dit topic valt me op.

Het zou ook goed zijn voor mezelf. Ik zeg alleen dat ik na 10 minuten rennen al neer zou vallen maar er is vast wel iets anders wat ik dan kan doen. Technicus of zuster ofzo. Ik zou me er in ieder geval voor inzetten en er niet tegen verzetten.
En ja, er zijn veel mensen die helemaal niks uitvreten en hele dag tv kijken en op straat hangen. Voor die mensen zou het ontzettend goed zijn om discipline bij te brengen en ritme in de dag.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:22

Jezus als je het echt niet meet ziet zitten wat doe je hier dan nog. Serieus.... Blaakt van negativiteit

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:24

Shadow0 schreef:
nontie schreef:
Ze kunnen mij toch niet dwingen mijzelf nog meer 'kapot' te maken.

De sociale dienst kan dat ook...

Nou laat ze maar lachen zo lang als het kan, want dan kennen ze mij nog niet.
Al hangen ze aapjes aan de muur, lokken ze me met baby panda's.
Ze kunnen mijn rug op.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:51

Echt, door een aantal van de reacties hier maak ik me ernstig zorgen over de toekomst van onze maatschappij... -O-

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:54

Ach, als ik een jongen was zou ik in Griekenland m'n dienstplicht moeten uitzitten terwijl ik geen woord Grieks spreek, dat vind ik raar :D

Vind de meeste van deze reacties nogal vreemd en sluit me ook aan bij LadyMadonna. Ik vind het helemaal niet zo'n heel slecht idee, mits het goed uitgevoerd wordt.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:56

__Sannne schreef:
Slina schreef:
9 maanden lijkt niet veel, maar bijvoorbeeld vele bokkers zullen hun paard moeten wegdoen. Je kan moeilijk aan de buurman vragen of hij je paard elke dag wilt voeren, 9 maanden lang.

Dit ook inderdaad. Je kan het gewoon niet maken van mensen te verwachten hun leven 6-9 maanden stop te zetten, tegen hun wil in.

Natuurlijk kan dat wel. Dienstplicht is in zoveel landen de normaalste zaak van de wereld.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:02

LadyMadonna schreef:
Echt, door een aantal van de reacties hier maak ik me ernstig zorgen over de toekomst van onze maatschappij... -O-

Waarom zou ik dan administratief werk bij defensie gaan doen zodat mijn huidige werkgever weer iemand moet inwerken omdat ik daar ingewerkt moet worden.
Is niet logisch, laat dan een werkzoekende bij defensie gaan werken en mij lekker op mijn plek laten zitten.
Scheepvaart gaat gewoon door, tijd is geld bij ons, en zijn geen makkelijke taken die je binnen een week even bij een nieuw persoon erin gewerkt hebt.
Mijn collega's zitten er ook niet op wachten dat ze weer iemand moeten inwerken, daar is gewoon geen tijd voor.

Prima als je dan twijfelt aan onze maatschappij, maar laat ze dan eerst maar een goed plan opstellen, voordat ik het ga overwegen.
Op dit moment zeg ik namelijk NEE.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:05

Ik wil niet iets doen waarbij het me word opgelegd. En dat is denk ik ook de insteek van de andere mensen hier. Ik wil mij niet kapot laten schieten of betrokken worden in een machtsspelletje. Laat de politiek eens met concrete en goede oplossingen komen waarvan ze in hete begin mee over liepen. Zoals het creëeren van nieuwe banen en de tekorten oplossen. Dat ga je met dit plan echt niet voor elkaar krijgen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:07

Mijn reactie is heel algemeen nontie. Het gaat me om de ik-houding. Ik heb ook een half jaar een poedersuiker baan gehad, waar ik elke ochtend met het lood in mijn schoenen naartoe ging.... Maarja, het zorgde wel voor brood op de plank...

Er is nog helemaal geen concreet plan, en toch roep je op dit moment nee, terwijl er nog helemaal niet bekend is óf het er komt, en zo ja, hoe dat dan ingevuld wordt.

Mensen die roepen: ik ga nog liever dood, dikke doei..... Dat moet dan onze toekomst zijn.... -O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:07

Eulogy schreef:
unihorses schreef:
achtelijk, ik wil niet voor dit land vechten, ik ben dit land namelijk al heel lang spuug en spuug zat. en dan moet ik maar verplicht in dienstplicht? ja daaaaaaaaag waar haal ik die tijd vandaan? studeren, 2 paarden , werk , jong oranje .. ik kan niet zomaar even een half jaar in mijn leven opgeven een half jaar is heel heel veel!
jongeren heropvoeden ja zorg dat jongeren dan naar school kunnen dus stop niet met de stufi ipv ze het leger in te schoppen :') heb een beetje t idee dat je nu wordt gestimuleerd geen goede educatie te hebben en dan maar het leger in.. hoe kan dit in godsnaam nou niet voor studievertraging zorgen?

als ze dit doen is het dikke doei, ik ben geen een land of iemand anders trouw enkel mezelf. ik zal ook alleen vechten voor mezelf ( en me paarden ) maar nooit voor dit malle land deze verzameling van vluchtelingen en buitenlanders want wat is nederland nu eigenlijk ? ik voel me eerlijk gezecht haast allochtoon in nederland ...

Wow -O- -O- -O-

Juist om dit soort, ikke ikke ikke tegen te gaan zou een gedegen militaire training wel eens uitstekend kunnen uitpakken. Je hebt dus niets met dit land, oke, dus alles wat je nu hebt heb je ook aan jezelf te danken en niet aan het land waar je woont. Hoe kortzichtig en egocentrisch kan een mens zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:09

Shadow0 schreef:
nontie schreef:

De sociale dienst kan dat ook...

Ze kunnen mijn rug op.

Ik denk niet dat hij het zult tegenhouden als ze het invoeren. :+ Grootspraak noemen ze dat.

Ik vraag me trouwens echt af of die mensne die zeiken dat ze NL zoooo slecht vinden maar wel studeren, paarden hebben e.d. echt zo stom zijn dqt ze niet beseffen dat je die studie en werk en paard ok te danken hebt aan ons rotlandje..
en zeg nu niet dat je er hard voor gewerkt hebt,want ook dat komt gewoon terug bij de staat.

lovemaylo

Re: De militaire dienstplicht moet terug wegens dreiging IS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:19

Misschieb is het nog niet zo'n slecht idee. Alleen moeten ze het even goed overdenken! Ik zit namelijk midden in mijn opleiding tot verpleegkundige. Dat is iets dat je nieg zomaar een half jaar stil kan leggen. Dit i.v.m. je bekwaamheid van diverse handelingen ect.
Als ze alles iets beter overdenken vind ik het misschien wel een goed idee. En doe ikmisschien ook wel mee.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:22

gekvanfleur schreef:
nontie schreef:

Ze kunnen mijn rug op.

Ik denk niet dat hij het zult tegenhouden als ze het invoeren. :+ Grootspraak noemen ze dat.

Ik vraag me trouwens echt af of die mensne die zeiken dat ze NL zoooo slecht vinden maar wel studeren, paarden hebben e.d. echt zo stom zijn dqt ze niet beseffen dat je die studie en werk en paard ok te danken hebt aan ons rotlandje..
en zeg nu niet dat je er hard voor gewerkt hebt,want ook dat komt gewoon terug bij de staat.

Wil ik je bij deze graag twee dingen vertellen:
Ten eerste; mijn ouders betalen mijn studie, reiskosten en de hele mikmak
Ten tweede; paard is niet mijn eigen, is verzorgpaard

Dus nee, ik heb het niet te danken aan ons rotlandje, puur aan mijn ouders.
Mijn ouders hebben ook altijd alles zelf moeten betalen.

Dus nee, ik heb nog niks van NL zelf ontvangen behalve rekeningen, rekeningen en rekeningen. Al mijn geld gaat naar de belastingdienst zo'n beetje, en uitkeringtrekkers er maar van profiteren (nee ik heb geen uitkering),
daarom kunnen ze mijn rug op.

Laat ze eerst maar met een goed plan komen,
net zoals ik zonet zei: Op dit moment is mijn antwoord NEE.

@lovemaylo: Ik denk dat als ze jou zouden vragen en je geeft dit aan, dat ze je intern je opleiding kunnen laten afmaken. Of in ieder geval zolang als je dienstplicht dan loopt. Defensie biedt namelijk verpleegkunde aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:22

lovemaylo schreef:
Misschieb is het nog niet zo'n slecht idee. Alleen moeten ze het even goed overdenken! Ik zit namelijk midden in mijn opleiding tot verpleegkundige. Dat is iets dat je nieg zomaar een half jaar stil kan leggen. Dit i.v.m. je bekwaamheid van diverse handelingen ect.
Als ze alles iets beter overdenken vind ik het misschien wel een goed idee. En doe ikmisschien ook wel mee.

Je kunt je opleiding tot verpleegkundige zo voortzetten in dienst :). Het leger heeft ook een medische afdeling.

lovemaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:29

_San87_ schreef:
lovemaylo schreef:

Je kunt je opleiding tot verpleegkundige zo voortzetten in dienst :). Het leger heeft ook een medische afdeling.

Klopt inderdaad, lijkt me ook wel wat...en dan krijg ik er nog voor betaald ook ;)

Sunnda

@nontie, je ouders hebben op kosten va de staat gestudeerd en krijgen geld van de overheid (o.a.kinderbijslag) en allerlei toeslagen om te kunnen leven..ik begrijp dat jij ook geen gebruik maakt va zorgtoeslag en stuffie?Je wilt immers niets vab dit land.

En nogmaals, je kan wel nee zeggen, maar als je moet moet je, daar komen geen pandabeertjes bij kijken hoor. :+

Thesserd

Jeetje wat zijn sommige mensen ondankbaar... Wees blij dat je in een welvarend land als dit geboren bent. Je had ook ergens in Afrika, Midden-Oosten of Azie geboren kunnen worden, waar je of het riool doorgespoeld wordt na je geboorte, of slachtoffer wordt van oorlogen (in de zin van verkrachtingen etc), of zwaar onderdrukt wordt, door de regering of door je man > omdat je vrouw bent etc.

Ja, wat een 'rotland' leven we in zeg... 8)7

Shadow, ik denk niet dat wij het ooit eens gaan worden overigens :+ Ik kijk daar anders tegen aan dan jij. Je vraag om 'bewijs' wat betreft het 1e punt vind ik overigens een beetje raar.. maar toch: misschien kijken naar de generatie die nog wel dienstplicht heeft gehad? Mijn vader bijvoorbeeld, die vertelt er wel eens over... Wordt je echt niet minder van. Je wordt er zelfs beter van als persoon volgens hem. En in die tijd hebben ze ook echt wel heel veel lol en plezier gehad en wordt het echt niet ervaren als een 'onderdrukking' hoor... :+ Ook heeft het voor hem nieuwe wegen geopent, hij moest als Hospik aan de slag, en is daarna in z'n werk ook meer de medische richting op gegaan omdat hem dat blijkbaar interesseerde. In de eerste instantie leek het hem vreselijk om als hospik aan de slag te moeten :')

Ik vind dat sommige mensen hier zwaar overdrijven. 6 maanden dienstplicht ga je echt niet dood aan...

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:30

Veel mensen zeggen wel: "ik wil me niets opgelegd krijgen", maar wat nou als er oorlog uitbreekt, als er een nucleaire bom op ons land valt, als half Nederland onder water komt te staan omdat de dijken breken... Dan krijg je zeker weten een berg rampspoed "opgelegd" krijgen. En dan zijn er te weinig militairen, te weinig middelen...

Er is niet voor niets zo'n lange tijd WEL dienstplicht geweest. We hebben de mensen nodig bij defensie. En niet alleen om te vechten, maar ook dus voor de medische zorg bij nucleaire rampen en hulp bij overstromingen of aardbevingen.

Ik ben echt niet tegen. Het is een ervaring meer, je leert ervan en je kan je paard voor dat halve jaar ook wel dichterbij de militaire basis stallen. Je krijgt tenslotte loon...

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:46

gekvanfleur schreef:
@nontie, je ouders hebben op kosten va de staat gestudeerd en krijgen geld van de overheid (o.a.kinderbijslag) en allerlei toeslagen om te kunnen leven..ik begrijp dat jij ook geen gebruik maakt va zorgtoeslag en stuffie?Je wilt immers niets vab dit land.

En nogmaals, je kan wel nee zeggen, maar als je moet moet je, daar komen geen pandabeertjes bij kijken hoor. :+

Nee hoor, mijn ouders hebben het zelf moeten betalen, is toen heel scheef gegaan dus kan dit niet verder uitleggen.
Ik krijg geen studiefinanciering omdat ik BBL doe.
Mijn ouders krijgen mijn zorgtoeslag, om de kosten voor hun enigszins te drukken, dus daar maak ik zelf ook geen gebruik van.
Het enige dat ik aan inkomsten heb is stagevergoeding, omdat bedrijven niet meer verplicht zijn BBL'ers loon te geven.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:49

Ik hoop dat ik een aantal mensen die hier gereageerd hebben niet tegen hoef te komen in tijden van oorlog. Ik zou dan bij mensen willen zijn die met elkaar de problemen proberen op te lossen. Niet van die mensen die overal tegenaan zeiken en niks uitvoeren en zeuren op dit land en alleen aan zichzelf denken. Je bent allemaal hartstikke van elkaar afhankelijk.
Kijk hoe veilig we leven en hoeveel vrijheid we hebben. Ik ben daarvoor bereid om te vechten hoor.
En het gaat nu niet om die kleine dingen zoals 'hoe moet dat met mijn paard of opleiding' want dat regelt zichzelf wel als het zo ver is.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:51

nontie schreef:
gekvanfleur schreef:

Nee hoor, mijn ouders hebben het zelf moeten betalen, is toen heel scheef gegaan dus kan dit niet verder uitleggen.
Ik krijg geen studiefinanciering omdat ik BBL doe.
Mijn ouders krijgen mijn zorgtoeslag, om de kosten voor hun enigszins te drukken, dus daar maak ik zelf ook geen gebruik van.
Het enige dat ik aan inkomsten heb is stagevergoeding, omdat bedrijven niet meer verplicht zijn BBL'ers loon te geven.

Ik had het er toch bij moeten zetten: tref ik heel hoogst.toevallig weer twee ouders bij wie het allebij scheef is gegaan. Maar verder maken ze toch echt overal gebruik van neem ik aan. Zorgtoeslag, kindertoeslagen enz. enz..dus alsnog teer je op zak van de overheidm

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:57

Eulogy schreef:
__Sannne schreef:
Dit ook inderdaad. Je kan het gewoon niet maken van mensen te verwachten hun leven 6-9 maanden stop te zetten, tegen hun wil in.

Natuurlijk kan dat wel. Dienstplicht is in zoveel landen de normaalste zaak van de wereld.

Ik vind persoonlijk dat je zoiets niet kan maken. Dat andere landen dat wel doen veranderd mijn mening niet ;)