Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_San87_ schreef:DeMolenhoek schreef:
Inderdaad. Vindt het idee van een medische test door dokters nog niet zo slecht. Het blijft een heel omstreden onderwerp. Ik snap wel dat mensen kinderen willen, maar inderdaad, in sommige gevallen gaan die kinderen hun voorbij groeien. Sommige mensen onder een bepaald IQ kan je sowieso uitsluiten.
Overigens, even voor het fysieke: Had een tijdje terug een reportage gezien van een koppel waarvan 1 van de 2 een ernstige, erfelijke ziekte had. Pijnlijk ook. En toch gingen ze voor een kind, ook al was het risicopercentage heel groot. Maar ze vertrouwden op de medische toekomst en als het kind het ook had gingen ze hem met heel veel liefde omringen etc. Nou, moest ik dag in dag uit met pijn leven juist omdat mijn ouders een kind wouden... Denk niet dat ik ze dankbaar zou kunnen zijn voor het leven...
Dat laatste vind ik echt enorm egoïstisch. Ik kan dat soort mensen echt niet begrijpen. Gewoon echt niet.
maura schreef:Ik heb het al eerder genoemd maar waarschijnlijk wordt er overheen gelezen. Er is/komt een nieuwe methode voor sterilisatie van vrouwen. Daarbij wordt in de eileiders een buisje geplaatst waarin een klepje zit dat open en dicht kan. Omdat dat allemaal heel klein is, komt er geen echte operatie te pas aan het plaatsen van die dingen. De klepjes kunnen van buitenaf open en dicht worden gezet, maar dat kan alleen met speciale apparatuur dus je moet ervoor naar een arts.
Ik zou er groot voorstander van zijn dat die techniek bij alle meisjes wordt gebruikt. Weg met de pil (lekker elke dag hormonen slikken, ongelooflijk dat wij vrouwen dat al decennialang zonder morren doen) en deze nieuwe methode (Choice heet het) in het basispakket.
Wie kinderen wil, moet daar dan bewust voor kiezen. Geen ongewenste/ongeplande zwangerschappen meer, geen tienermoeders, ongelukjes, verkrachtingsbaby's, vondelingen en andere drama's.
Omdat elke zwangerschap dan een bewuste keuze is, kan elke zwangerschap vanaf het begin worden begeleid. Voor het bezoek aan de arts om de eileiders op te laten zetten kan een vragenlijst worden ontwikkeld op grond waarvan een arts een advies kan geven over de gewenste zwangerschap. Daarbij kan aandacht worden besteed aan de vraag of het een goed idee is om aan kinderen te beginnen, maar bijvoorbeeld ook aan de medische (familie) geschiedenis van de vrouw om vroegtijdig alert te kunnen zijn op eventuele extra risico's die zij loopt bij een zwangerschap en bevalling.
Het vergt uiteraard een flinke omslag in het maatschappelijke denken, maar als gewoon iedereen alleen maar vruchtbaar is nadat daar bewust voor gekozen is, is het helemaal niet nodig om criteria (IQ, verslavingsverleden, autisme) op te stellen voor wie wel en niet zwanger zou mogen worden. Gewoon allemaal niet, tenzij bewust gekozen wordt voor wel.
gohya schreef:Magrathea schreef:gohya, het is wel duidelijk dat jij het topic niet hebt gelezen
Ik heb de 1 ste 2 pagina's gelezen.
Hoe dan ook,ik vind dat je dit niet kan verbieden.
lovelys schreef:Ik zie dat de discussie nu meer richting gaat over of ouders het ook emotioneel aan kunnen.
Dit is natuurlijk veel lastiger in te schatten. Vaak worden mensen met een IQ lager dan 60 gesteriliseerd door ouders/ opvoeders. Anders zitten ze vaak vanaf jongs af aan al aan de prikpil (1x in de 3 maand). Deze mensen weten vaak niet eens waar deze prik voor dient, want dan moet je snappen hoe het werkt en dit is best lastig uit te leggen en ze moeten het ook nog eens onthouden.
Wanneer iemand toch een kind wil en dit aangeeft bij de zorgorganisatie waarbij diegene zit. Dan gaan we met een heel team in gesprek. Vaak weet begeleiding wel hoe een cliënt is en of het een verstandige keus is. Vaak komt er uit dat ze dat niet precies weten, of waardoor iemand die wens heeft. Dat wordt dan vaak goed uitgezocht. De cliënt in een laat stadium (wanneer ze nog steeds wil) een pop krijgen die levensecht lijkt. Maar vaak is er over praten dat jij niet met de echte maatschappij mee kan doen, bepaalde dingen niet kan veel belangrijker voor deze mensen. Het luisteren en invoelen dat iemand niet mee kan komen en toch eigenlijk zo graag mee wil doen, kan vaak al voor verlichting zorgen. Hierdoor gaat de wens van een kind ook vaak weg!
Daarnaast voorlichting geven op hun niveau kan veel ongelukjes voorkomen en een goede band met begeleiding kan er voor zorgen dat een zwangerschap snel wordt ontdekt en dat deze in sommige gevallen ook wordt beeindigd. We hebben een heel team die zich richt op relaties, intimiteit en seks. Want wees nou eerlijk, als je al niet bij de maatschappij mag en je al een mislukkeling bent (soms voelen mensen dat echt!) dan is een kind maken en krijgen toch nog erg makkelijkDat kan bijna iedereen en dan hoor je (na hun idee) toch bij de maatschappij. Plus je krijgt extra aandacht van iedereen.
Als er dan een grens moet komen zou ik het op emotioneel gebied doen.
Alleen het probleem is, de mens is ook gebiasd. Wanneer we iemand niet mogen, gunnen we ze minder. Dat zou knap rot zijn, als jou oud klasgenoot waar je altijd ruzie mee hebt gehad in een panel zit om te kijken of jij geschikt bent?
Ik zou niet willen dat iemand beoordeelt of ik wel/niet geschikt ben. Er zullen dan altijd corrupties bestaan (iemand mogen, geld, macht, enz). Nee brrrrrr die gedachte maakt mij niet vrolijk!
Het enige wat ik vind is dat als je weet als ouder dat je kind verstandelijk gehandicapt is, dat jij de beslissing voor de 16e moet maken om je kind te steriliseren. Als ouders heb je een verantwoordelijkheid voor je kind en ik vind dat er best eens mag gekeken worden naar wat de consequenties zijn als je een kind niet steriliseert en deze mag je als professional ook duidelijk maken naar de ouders toe. Als professional (gedragswetenschapper in deze) mag dan het advies geven dat er voor dit kind nooit een "normaal" perspectief is (altijd begeleiding, niet goed kunnen meedraaien, sociaal emotioneel altijd te zwak) om een kind te steriliseren.
Dit is anders bij zwakbegaafden. Zwakbegaafden zijn mensen die onderaan wat hangen, maar vaak zich redelijk redden en een prima leven kunnen hebben zonder begeleiding dagelijks. Ze kunnen misschien wat lastiger consequenties zien, maar dat zou geen criteria moeten zijn. IEdereen ziet namelijk wel eens de consequenties ergens niet van in.
Het probleem met testen is dat er altijd een foutmarge is. Dat je wel capabel bent voor kinderen en dat de uitslag is dat je dat niet bent en andersom! Een veilloze is er nog niet.
Daarnaast is de meest gebruikt test de Wechsler en dit is een erg talige IQtest. Wanneer jij dus een andere taal spreekt, of minder sterk bent in taal scoor jij al lager dan iemand die hoog scoort op taal. Daarnaast zijn er minderheden die echt lager scoren dan dat zou moeten kunnen. Een IQ test of andere testen zijn niet zaligmakend!
minikatje schreef:Maar grofweg de meeste erg zwakbegaafden zitten toch in een wooninstelling omdat ze zich anders totaal niet kunnen redden. (IQ van kind van 4 niveau)
Verder nogmaals, mij hoef je verder niets uit te leggen.
minikatje schreef:@Estja, die hebben niet het IQ van een kind van 4
Graag lezen wat ik schrijf. Ik maak ook nog onderscheid tussen de gradaties van zwakbegaafden.
estja schreef:minikatje schreef:@Estja, die hebben niet het IQ van een kind van 4
Graag lezen wat ik schrijf. Ik maak ook nog onderscheid tussen de gradaties van zwakbegaafden.
Jij weet niet wat het iq van mijn cliënten is.
En nog veel belangrijker: je moet naar het totale plaatje kijken van de persoon. Zo is er ook nog het sociale en emotionele deel. Een voorbeeld: Iemand met autisme kan gemiddeld begaafd zijn maar op emotioneel gebied scoren als een 4 jarige. Om die nou een kind te laten krijgen is echt geen goed idee. Of mensen met een verstandelijke beperking en psychiatrische problemen, ook deze combi komt vaak voor.
Kortom, het is niet alleen het stukje Iq. En verder kun je niet zomaar stellen dat een volwassene een iq van een kind van 4 heeft. Wel kan diegene een ontwikkelingsleeftijd hebben die vergelijkbaar is met een 4 jarige. Dat wil niks anders zeggen dan dat die persoon een iq test even goed maakt als een 4 jarig kind dat gemiddeld zou doen.
Ik raad je aan om wat meer kennis op te doen voordat je dingen stelt hier.
Varekaj schreef:Dat sterilisatie uitgevoerd wordt kan ook zo z'n voordelen hebben. Stel, je hebt een koppeltje dat echt smoorverliefd is op elkaar, en niks liever wil dan altijd samen zijn en net zoals iedereen samen wil slapen. Dit mag en kan echter niet, omdat de kans groot is dat ze dan s*x gaan hebben, wat op zich een normale natuurlijke drift is. Maar ze zijn niet capabel om daar zelf veilig mee om te gaan, bijvoorbeeld anticonceptie. En elke maand naar de arts om een spuitje voor de prikpil... Kan me best inbeelden dat er een moment komt dat ze daar keihard nee tegen gaan zeggen. Niemand vindt dat leuk, en als je niet snapt waarom je die prik krijgt is het helemaal begrijpelijk dat er verzet tegen komt.
Door dan sterilisatie uit te voeren geef je ze verder wel de kans om dan "als koppel" tijd met elkaar door te brengen. Uiteraard gaan er dan nog steeds koppels zijn waar toezicht nodig is, maar het is toch een zorg minder... Zowel voor henzelf, als voor de begeleiding, als voor de rest van de maatschappij. Iedereen gelukkig, toch?
gohya schreef:Mijn zus was getrouwd met een dwerg,de kans dat hun kinderen ook een dwerg zou worden was heel groot.Tóch besloten ze kinderen te nemen en ze kregen 2 kinderen,beide helaas met dwerg groei.Maar deze kinderen zijn nu zeer gelukkig volwassen mensen!
Ook mensen met een erfelijke afwijking kunnen een gelukkig leven lijden.