Leningstelsel komt er definitief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:49

soloro schreef:
Undefined schreef:
Ik ben wel blij dat de ov-kaart blijft. Ik loop nu stage in Amsterdam maar ben er vanwege de kosten niet gaan wonen, zonder mijn ov had ik dat nooit kunnen bekostigen. Dat zou dus ook zo zijn als ik een trajectkaart van thuis naar mn kamer had. Wel vind ik het bijvoorbeeld heel vreemd dat je andere mensen voor 40% korting mee mag nemen.

Dat kan bij elke ov :) Ook bij niet studentov :)

Dus als ik een abbo neem waarbij ik 40% korting heb kan ik nog 4 andere mensen voor 40% korting meenemen? Dat is handig

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:50

Zojuist belde Domien Verschuuren op 3FM met een journalist die het allemaal heel mooi uitlegde. Conclusie van Domien: Eigenlijk maak je je druk om niets.
Daarbij, voordat zoiets wordt bedacht is er echt wel het nodige onderzoek gedaan. Zo kwam de journalist er mee dat mensen die hebben gestudeerd 2 tot 3 (als ik het goed heb gehoord) keer zoveel verdienen dan anderen.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:50

Undefined schreef:
Dus als ik een abbo neem waarbij ik 40% korting heb kan ik nog 4 andere mensen voor 40% korting meenemen? Dat is handig

Jup dan kan je max. 3 mensen mee laten reizen. Dan moeten die mensen echter wel een ov hebben en die moeten dan bij de kaart automaat samenreiskorting op hun ov zetten (is gratis, maar als je dit niet doet moeten ze volle 100% betalen)

Flynn00

Re: Leningstelsel komt er definitief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 22:55

ik ben het dus echt niet met dat hele gedoe eens... ik kan niet werken wegens medische redenen dus kan ik mijn opleiding ook niet meer betalen...

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:07

dieuwertje_ schreef:
ik ben het dus echt niet met dat hele gedoe eens... ik kan niet werken wegens medische redenen dus kan ik mijn opleiding ook niet meer betalen...

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Een lening is iets wat achteraf betaald wordt, je hoeft dus niet te werken tijdens een studie. Maar waarom zou je een opleiding volgen als dat niet is om te gaan werken?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:19

Simoonzel schreef:
dieuwertje_ schreef:

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Een lening is iets wat achteraf betaald wordt, je hoeft dus niet te werken tijdens een studie. Maar waarom zou je een opleiding volgen als dat niet is om te gaan werken?

Zelfde vragen hier, bovendien... als je beneden een bepaald minimum verdient hoef je niet eens terug te betalen... :+

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:59

Ik leen nu al 200 euro per maand omdat mijn ouders mijn opleiding (examenjaar MBO) niet meer kunnen betalen. Die 200 euro gaat dus direct naar mijn school. Hierna wil ik een HBO gaan doen, dus mag tegen die tijd wel maximaal á 500/600 euro gaan lenen wil ik dat kunnen bekostigen.. Tel maar op wat voor een schuld ik dan heb.
Als ik het goed begrijp verdwijnt de uitwonende beurs ook?
Ik maak me zorgen.. :(

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:59

Ik snap alle ophef hierover niet zo. Wat is er zo raar aan om je eigen opleiding te betalen? Je investeert in je eigen toekomst en je mag er 35 jaar over doen om de boel terug te betalen. 35 jaar!

Hebben er nog mensen toevallig naar Jinek gekeken zojuist?

blacky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 01:28

Ik heb vorige week mijn beschouwing moeten schrijven over het leenstelsel, hier kwam uit dat niet-gestudeerde makkelijker aan een baan komen en vaak zelfs meer verdienen. Dit zou komen omdat er al zoveel studenten zijn. (Er zijn natuurlijk uitzonderingen, bijvoorbeeld in de gamingbranch) Nederland zou juist lageropgeleide nodig hebben en daarom zou het leenstelsel voordelig zijn. Ik denk ook dat er minder mensen zullen gaan studeren, waardoor de kans op een baanlater groter is en het voordeel voor de toekomstige studenten dus groter.
Aan de andere kant ben ik het niet met het leenstelsel eens, er is immers een hoge schuld en er bestaat nog steeds onduidelijkheid. Ik heb ook een vermoede dat het leenstelsel binnen de kortste keren weer wordt afgeschaft en wij als toekomstoge studenten wel van alles hebben moeten betalen en de rest niet. Als je later net boven het minimumloon gaat verdienen heb je toch echt wel een probleem, je zal je studieschuld dan wel moeten afbetalen en daardoor houdt je maar weinig over. Ik heb dan ook nog een puntje waar ik het niet helemaal mee eens ben, namelijk dat als (verstandelijk) gehandicapten de opleiding succesvol afronden zij een deel vam de studie niet hoeven te betalen. Ik durf niet meer met zekerheid te zeggen wat deze regel precies is en kan het zo snel ook niet vinden.

Wat er ook gebeurt ik hoop dat het geld goed wordt geïnversteerd, helaas ben ik het niet altijd eens met de (financiële) keuzes van het kabinet

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 07:30

Voor studenten is het op een paar uitzonderingen na bijna onmogelijk om huurtoeslag te krijgen, terwijl je dat met een zelfstandige woning wel krijgt. Ik zou het wel een idee vinden om ook voor studenten een mogelijkheid tot huurtoeslag te creëren. (Overigens zit ik bij een studentenhuisvestiging en krijg ik al huurtoeslag, maar de prijs van de kamer is ook zo berekend dat het alleen inclusief huurtoeslag schappelijk is :') )

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 08:40

Vroeger had je niet eens stufi jullie mogen blij zijn dat je een mogelijkheid hebben om te studeren. Vroeger kon je als je geen geld had niet doorleren. Mijn vader begon toen hij 14 was met werken net zoals andere mensen. Tegenwoordig kan je wel nog doorleren al is het op eigen kosten en zijn die kosten laag.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 11:26

Ik heb gisteren het programma van eva jinek gezien. Daar was de minister Jet. Ze vind her zeer kwalijk als er studenten niet verder gaan studeren vanwege het geld. Één meisje die er zat wou ook hbo studeren maar wil niet zo jong met een schuld zittten. De ander wou master gaan doen en had er niet op gerekend dat ie zelf moet gaan betalen en de andere was van een instantie. Ze waren er allemaal niet mee eens. Het was op Nederland 1 miss is er een herhaling

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 11:30

purny schreef:
Vroeger had je niet eens stufi jullie mogen blij zijn dat je een mogelijkheid hebben om te studeren. Vroeger kon je als je geen geld had niet doorleren. Mijn vader begon toen hij 14 was met werken net zoals andere mensen. Tegenwoordig kan je wel nog doorleren al is het op eigen kosten en zijn die kosten laag.

Vroegaahh. Sorry hoor maar die mensen die altijd met vroeger gaan vergelijken zucht. Ja dat is vroeger, dat was een hele andere tijd. Nu hebben we tablets, hebben we mobiele telefoons, een tv. Kortom een hele andere wereld. Hoe kan je dat nou met nu vergelijken ja want vroeger hadden ze het ook niet dus jullie moeten niet zo zeuren. Sorry hoor maar vroeger leefden ze in hele andere omstandigheden. Vroeger wisten ze niet beter. Hoezo moeten we nu naar vroeger kijken? Ik heb altijd geleerd om niet achterom te kijken maar naar de toekomst. Dan kan je alles wel gaan vergelijken met vroeger. Wij leven nu en wij weten niet beter. Je vader was niet de enige die moest werken. Mijn moeder kon ook niet studeren net zoals haar zussen, ze hadden er geen geld voor en moesten werken voor de ouders. Die tijd is nu helemaal verAnderd.
Laatst bijgewerkt door DonDon op 22-01-15 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:31

Over 10 jaar zeggen ze vroeger toen je nog studiefinanciering had :')
Zo blijft dat altijd gaan.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:32

De ophef gaat puur over het feit dat de regering bezuinigt op het onderwijs. Zien jullie dat niet? Dit jaar is het passend onderwijs ingevoerd, zodat de leerlingen die extra hulp nodig hebben dit minder gaan krijgen. Klassen zijn overvol, leraren kunnen de hulp niet geven aan leerlingen omdat ze veel lessen moeten draaien, leerlingen lopen zoveel kansen mis omdat leraren het gewoon niet aankunnen om een klas van 30 man te begeleiden! Dát is het grote probleem!!

Vergelijkingen met vroeger zijn helemaal nutteloos. Vroeger was alles anders, die vergelijkingen gaan gewoon niet meer op.

Alles wordt kapot bezuinigd. Ook instellingen zoals Jeugdzorg, allemaal gaan ze eraan... Ik vind het triest dat er zo in onze jeugd bezuinigd wordt.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 11:35

xMercury schreef:
De ophef gaat puur over het feit dat de regering bezuinigt op het onderwijs. Zien jullie dat niet? Dit jaar is het passend onderwijs ingevoerd, zodat de leerlingen die extra hulp nodig hebben dit minder gaan krijgen. Klassen zijn overvol, leraren kunnen de hulp niet geven aan leerlingen omdat ze veel lessen moeten draaien, leerlingen lopen zoveel kansen mis omdat leraren het gewoon niet aankunnen om een klas van 30 man te begeleiden! Dát is het grote probleem!!

Vergelijkingen met vroeger zijn helemaal nutteloos. Vroeger was alles anders, die vergelijkingen gaan gewoon niet meer op.

Alles wordt kapot bezuinigd. Ook instellingen zoals Jeugdzorg, allemaal gaan ze eraan... Ik vind het triest dat er zo in onze jeugd bezuinigd wordt.
En als ik even offtopic mag gaan. Net zoals de zorg. Dat maken ze ook helemaal kapot. Mijn oma die aan de zuurstof zit en niet kan lopen willen ze ook maar aan haar lot over laten. Dan komt het neer op de kinderen. Me oma heeft maar 1 kind en dat is me vader. Wij hebben thuis me moeder zitten die ernstig ziek is en ik ben ook ziek en dan willen ze nog dat wij me oma gaan verzorgen. Snap die hele regering niet.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:37

LisaFaded schreef:
xMercury schreef:

En als ik even offtopic mag gaan. Net zoals de zorg. Dat maken ze ook helemaal kapot. Mijn oma die aan de zuurstof zit en niet kan lopen willen ze ook maar aan haar lot over laten. Dan komt het neer op me kinderen. Me oma heeft maar 1 kind en dat is me vader. Wij hebben thuis me moeder zitten die ernstig ziek is en ik ben ook ziek en dan willen ze nog dat wij me oma gaan verzorgen. Snap die hele regering niet.

Klopt, dat is natuurlijk ook heel triest. Helaas kan ik hier niet veel over zeggen, want daar heb ik persoonlijk (gelukkig) (nog) niks mee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:26

Net op de DUO site gekeken, maar voor de MBO-ers verandert er niks aan de stufie in negatieve zin. Of heb ik het nu mis?
Ze krijgen wel 100 euro extra aanvullend als de ouders minder verdienen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:15

@Lisa: vroeger betaalde de regering je studie. Wat is er mis met investeren in je toekomst. Dat de regering en de maatschappij tot voor kort je studie voor een deel betaalde en je het nu voor een deel zelf moet betalen komt hard op je dak. Maar wees blij dat je alleen je studie zelf moet betalen en dat je nog op kosten van de maatschappij door het land kan.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:25

Liesje1611 schreef:
Ik leen nu al 200 euro per maand omdat mijn ouders mijn opleiding (examenjaar MBO) niet meer kunnen betalen. Die 200 euro gaat dus direct naar mijn school. Hierna wil ik een HBO gaan doen, dus mag tegen die tijd wel maximaal á 500/600 euro gaan lenen wil ik dat kunnen bekostigen.. Tel maar op wat voor een schuld ik dan heb.
Als ik het goed begrijp verdwijnt de uitwonende beurs ook?
Ik maak me zorgen.. :(

Ik begrijp je zorgen< maar eigenlijk zeg je nu: ik wil doorleren maar kan er niet zelf voor betalen dus moet de maatschappij dat maar doen.
Das vreemd, 30 jaar geleden waren er geen studiebeurzen dan wel basis beurzen. Dan ging je naar de bank voor een studielening die je tijdens je werkende leven weer afbetaalde. wat belastingtechnisch weer veel voordelen met zich mee bracht.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:30

LisaFaded schreef:
purny schreef:

Vroegaahh. Sorry hoor maar die mensen die altijd met vroeger gaan vergelijken zucht. Ja dat is vroeger, dat was een hele andere tijd. Nu hebben we tablets, hebben we mobiele telefoons, een tv. Kortom een hele andere wereld. Hoe kan je dat nou met nu vergelijken ja want vroeger hadden ze het ook niet dus jullie moeten niet zo zeuren. Sorry hoor maar vroeger leefden ze in hele andere omstandigheden. Vroeger wisten ze niet beter. Hoezo moeten we nu naar vroeger kijken? Ik heb altijd geleerd om niet achterom te kijken maar naar de toekomst. Dan kan je alles wel gaan vergelijken met vroeger. Wij leven nu en wij weten niet beter. Je vader was niet de enige die moest werken. Mijn moeder kon ook niet studeren net zoals haar zussen, ze hadden er geen geld voor en moesten werken voor de ouders. Die tijd is nu helemaal verAnderd.

Maar vroegah studeerden er ook nog genoeg mensen door en af. dus wat dat systeem zo slecht dan? Een ieder die wil doorstuderen gaat gewoon weer lekker zelf betalen net als wij vroeger.
En begrijp het ook niet helemaal, je mag er zelfs 35!! jaar overdoen om af te betalen!!

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:42

heb geen probleem met de lening. Heb wel een probleem dat je maar 1 loting mag doen.... ook al is die decentraal. Als je niet bent ingelood - moet je dus blijkbaar of werken en er uit liggen voor een jaar of een "andere" opleiding kiezen (die je als je wel bent ingelood het jaar erop) - mee stopt- En zo moet je dus een jaar extra betalen voor niets! Bovendien heb jij dan ook een plaats ingenomen terwijl een ander hier mee had willen studeren.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:49

Ingelood of ingeloot? :+

Tja ik vind het wel logisch..
Anders hebben ze gewoon teveel leerlingen of te veel rotte appels, het is om te filteren.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:56

Mag ik overigens heel voorzichtig aangeven dat argumenten als 'maar we zijn een kenniseconomie' niet helemaal opgaan? Ik ken de cijfers niet, maar volgens mij is het helemaal niet in ons economisch belang om steeds meer hoogopgeleiden te hebben. Juist MBO'ers etc hebben we nodig, er is straks een enorme overbevolking op de arbeidsmarkt voor hogeropgeleiden.
Dus tja, dat MBO'ers dan niet kunnen doorstromen naar het HBO... Dat is misschien alleen maar positief.

En claud1, maar dat heeft niets te maken met het leenstelsel? :+

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 14:31

Eulogy schreef:
Mag ik overigens heel voorzichtig aangeven dat argumenten als 'maar we zijn een kenniseconomie' niet helemaal opgaan? Ik ken de cijfers niet, maar volgens mij is het helemaal niet in ons economisch belang om steeds meer hoogopgeleiden te hebben. Juist MBO'ers etc hebben we nodig, er is straks een enorme overbevolking op de arbeidsmarkt voor hogeropgeleiden.
Dus tja, dat MBO'ers dan niet kunnen doorstromen naar het HBO... Dat is misschien alleen maar positief.

En claud1, maar dat heeft niets te maken met het leenstelsel? :+

toch wel! Moet je extra lenen voor een studie die je niet eens afmaakt als je wel bent ingelooT :D